Wanted, 2001 (7. évfolyam, 1-12. szám)

2001 / 12. szám

wanted. Az Animának egyébként jövő tavasz­­szal lesz majd új lemeze... »Igen, és bízom benne, hogy addigra az Asian Dub Foundationnel közös számból is lesz már vég­re egy maxi. Ez egy kemény anti-rasszista dal, amelyre ők dumáltak rá, mi írtuk a zenéjét, és a kö­zös, Petőfi Csarnok-beli koncertünkön rögzítettük. Eddig nem jelenhetett meg, mert ugyan nagyon tetszik nekik, tetszik nekünk, készen van rég, de a menedzsment még egy kicsit szarozik. Ezt köve­tően lesz egy album, ami ennek a számnak megint a totál ellentéte, beteg, furcsa, kifordított ritmu­sokkal, jungle, low-fidelity hiphop, és squarepus­­heres drum’n’bass, meg eléggé el vagyunk szállva a ’60-as évek végi pszichedéliában, meg rockzené­ben, Beatlesben, amelyből aztán sok motívum lesz benne az új Animában. És keményen dalokról lesz szó, az egész alja viszont olyan, amire senki nem számít. A koncerten pedig természetesen megint más vetületét próbáljuk megfogni, ami persze sok­kal nehezebb, meg komolyabb munkát igényel, vi­szont sokkal örömtelibb, ha más van a koncerten, mint a lemezen - de ezt úgyis megszokhatták már tőlünk az emberek.Q­wanted: A lemezen nem próbálkoztok élő hangzásokkal? »Jó lenne sokkal több élő dolgot használni, és egyre jobban megyünk el ebbe az irányba, de iga­zán ezt egy normális stúdióban tudnánk megolda­ni. Jó stúdió lehetne, be is mehetnénk, csak éppen az, ahogy mi dolgozunk, az egy kicsit extrém. Ezzel a munkametódussal nem lehet stúdiót bérelni, hi­szen hónapokig szórakozunk egy számmal, egy dallammal, egy ritmussal, átalakítjuk, kicseréljük, példa erre mondjuk a Tekerd! című számunk, amely egy infantilis gyerekdal lett, pedig elsőre az egy kemény szám volt. És most már a koncerteken is máshogy játsszuk a dalokat, mint akár csak fél éve is, új énekek kerültek bele, új dob, új szkreccsek... A dal ugyanaz marad, ahogy a Led Zeppelin mondja, csak engem meg pont az érde­kel, hogy a dalokat hogyan lehet másként megszó­laltatni. Ugyanis, bármilyen furcsának is tűnik, a popzenének, meg az egész popkultúrának úgy ál­talában, nagyon fontos eleme a forma, és ha a dal, az üzenet és a forma együtt van, akkor sülhet ki ebből jó dolog. Az, hogy ütéseket, pergőket, basszusokat hangmintaként kezelünk, de teljesen más struktúrában, tehát nem loopokat használ­unk, hanem hangokat, az ugyanaz a dolog, mint ha valaki feldobolná, maximum a zenei világiroda­lomból könnyebben tudsz választani olyat, ami ép­pen adekvát, mint ha van egy dobod és egy mikro­fonod. Tehát sokkal kalandosabb a dolog, és ha az ember alázattal, nem tolvajlási szempontból ol­vasztja be a saját munkájába, akkor rettentő izgal­mas is, hiszen meglévő dolgokat értelmezel át és mégis új zenei struktúrákat hozol létre. És ezt per­sze kiegészítik az élő hangszerek és az akusztikus gitárok, mert azokat szeretnék, meg vonósokat és fúvóskórust is az új lemezre. Fúvósokat egyébként már tavasztól akarok az Anima nagyobb élő fellé­péseire is.« wanted : A saját cuccaitokon túl mostanában együtt dolgoztok a Strong Deformityvel is... »Igen, és ez zeneileg megint nagyon más, de mi együtt élünk, bulizunk és sportolunk a szombat­­helyi keményzenei szcénával. Például a HD-sokkal vasárnaponként közösen focizunk, az Anima sofőr­je és technikusa Béla, a Social Free Face énekese, aki mostanában a koncertjeinken színpadra is lép, szóval nagyon nyitott és baráti a kapcsolat, és ugyanilyen a Stronggal is. Ráadásul a Strong bőgő­se abban a családi házban bérel egy szobát, ahol egy másik szobában a mi kis stúdiónk van. Ő hozta és mutatta a számokat, nekem meg azonnal bein­dult az agyam, Gergő is rákattant a dologra, és ak­kor elkezdtünk beszélgetni arról, hogy miért ne folyhatnánk bele, miért ne segíthetnénk? Végül is, a szívünk mélyén kőkemény rockerek vagyunk! És ebből az együttműködésből egy elég furcsa, dubos, visszhangosított, hiphop- és drum’n’bass-motívu­­mokat felhasználó, de a Limp Bizkit-, Papa Roach­­féle, pláne a számomra meglehetősen ellenszenves Linkin Park-os trendi vonalat direkt kerülő, kísérle­tező anyag született. Persze, gondolom a nu-metal kategóriába suvasztják majd be a publicisták, de a lényeg, hogy már hónapok óta birkózunk az anyaggal, napról napra alakulnak át a dalok, január­ban keverés és lemez, szilveszterkor közös buli az Animával az Almássyn. Egyébként Juci énekli a le­mezen az összes vokált, a legnagyobb Strong-rajon­­gó, házibuliban jópárszor beerőlteti a CD-játszóba a félig kész számokat, és ott léggitározik rá a szoba közepén. Imádom, a leglelkesebb csaj a világon...« wanted : Nehéz volt beleélni magatokat ebbe a zenei világba? Gondolom, azért itt más a szám­készítési metódus is... »A számkészítés talán nem más, mert nincsen olyan különösképpen kiérlelt koncepció, megyünk előre, aztán meglátjuk, mi lesz, ötletek vannak, meg hangszerek. Csak a sávok, a gitárok, dobok, basszu­sok voltak a birtokunkban, aztán mi ezt forgattuk meg visszhangosított énekkel, vonósokkal, zongo­rával, szubbasszusokkal, teljesen más szám­struk­túrával. Balázs dobjaira mindenféle ritmusokat épí­tettünk, erősítik, puhítják... Nem az van, hogy elvet­tünk dolgokat és gépiessé tettük, hiszen akkor re­mix készült volna, hanem pont a dalokból próbál­tuk kihozni azt a maximumot, amit ki lehet. Próbál­tunk alázattal a zenéjük felé menni, ugyanakkor persze totál más lesz, mint ahogy eredetileg elké­szült. De ez el is várható. Ugyanígy fogjuk színpad­ra állítani is, gépeket is fogunk használni, és élő­ben remélem ketten keverjük a superbuttos Szűcs Szabival, ő figyel a gitárokra, meg a dobokra, én pedig az énekre, a gépekre, meg az effektekre. Így volt ez már a Szigeten is, ahol már megszólaltak az új számok, nekem meg, esküszöm, könnyek jöttek a szemembe a boldogságtól. Már akkor tudtam, hogy olyan lesz az anyag, mint mondjuk a Massive Attack heavy métáiban.« Nagy Győző fotó: Glód­a Balázs 24 111X68.001: i­BRÁTORHINTERJÚ VECEMBÍR

Next