Wanted - Wan2, 2002 (8. évfolyam, 1-5. - 1-7. szám)

2002-05-01 / 5. szám

18 Fény az alagút végén Bad Religion Brett Gurewitz ismét a zenekarban, a zenekar is­mét az Epitaph-nál, és egy Brooks Wackerman nevű energikus fiatalember a dobok mögött - ezt a három okot említhetjük, amiért érdemes odafi­gyelni a newschool-punkveterán Bad Religion The Process of Belief című nemrég megjelent új lemezére. A vízválasztónak tekinthető új album kapcsán Jay Bentley basszusgitáros nyilatkozott a Wantednak. Wanted: Az előző dobosotok, Bobby, azért vált ki a zenekarból, mert egy sérülés miatt nem tudta többé rendesen felemelni az egyik karját. Szembe­sültetek ennek kapcsán azzal, hogy mekkora fizikai megterhelést jelentett számotokra az a húsz év, amit a zenekarban töltöttetek? Jay bentley: Persze, de azért van egy jelentős különbség Bobby és köztem, vagy mondjuk Brian Baker között. A Blink-182-vel közös turné alatt eles­tem gördeszkázás közben, és eltörtem a karom. Mondhattam volna, hogy „eltörtem a karom, kész, vége, hazamegyek”, de ehelyett csak feljebb emel­tem a nyakamban a gitárt, és úgy játszottam rajta. w: Ez elég fájdalmas lehetett. jb: Kibaszott fájdalmas volt, de ott volt ez a négy srác, akik számítottak rám, és ugye a megélhetésük is függ tőlem. w: Szóval azt érezted, hogy egyszerűen muszáj végigcsinálnod? jb: Pontosan. És amikor vége lett a turnénak, azonnal elmentem fizioterápiára, hogy teljesen hely­rehozzák a karomat. w: De Bobbynál azért más volt a helyzet. A sérü­lése természete miatt csak 50%-os esélye volt a si­keres sebészeti beavatkozásnak. jb: Túl késő volt, de ennek az volt az oka, hogy képtelen volt megfelelően kezeltetni magát. És a vé­gén tényleg csak két választása maradt: vagy kilép, vagy a műtét. De a legtöbben azt mondták, még ha sikerülne is a műtét, ha tovább dobol, ismét előjön ez a probléma, úgyhogy az előbbit választotta. w: Most Brooks Wackerman dobol nálatok, aki azelőtt a Suicidal Tendenciest és a Vandalst erősí­tette. Mit tudott Brooks hozzáadni a zenétekhez Bobbyhoz képest? jb: Amikor Bobby a Generator lemeznél belépett a zenekarba, pont olyan volt, mint most Brooks. Vad volt. Olyan dolgokat dobokt le, hogy alig hittem el. De aztán az évek során ez a vadság kikopott belőle, és ezért nem is hibáztatom; ez részben a zenekaron belüli zűrök következménye volt.­JBPWPPPBBPl­c: Ezek a zűrök esetleg összefüggtek azzal, hogy a Bad Religion egy nagy kiadóhoz került? 4M­­b: Nem, a kiadó nem számít, tök mindegy, hogy az Epitaph, a Dischord, az Atlantic, vagy a Sony. Mind egyformák. Az Atlanticot nem érdekelte, mit csinálunk, tudták, hogy képesek vagyunk egyedül is lemezeket készíteni, meg turnézni.­^Pi^pPmi w: És most nem okoz feszültséget, hogy három gitáros is van a zenekarban? jb: Nem, mert valójában csak egy gitáros van a zenekarban, és az Brian, mert ő a legjobb, és ezt mindannyian tudjuk. Ezért Brian végzi el a munka nagy részét. Ugyanakkor Brett remek számokat ír, amiket csak ő tud úgy eljátszani, ahogy megírta őket, és Greg Hetsonnak is van egy teljesen egyéni pengetési technikája, tehát mindegyiküknek meg­van a helye a zenekarban. Semmi birkózás nincs amiatt, hogy melyikük kapja a szólót. A legtöbb té­mát Brian játszotta fel, mert így egyharmad idő alatt kész voltunk. w: Greg Graffin azt mondta, ezzel a lemezzel a No Control korszakhoz akartatok visszatérni. jb: Nem, az túl régen volt. Amikor a No Controlt felvettük, még nagyon kezdők voltunk, csak keres­géltük, hogyan lehetne megvalósítani az ötletein­ket. Most sokkal céltudatosabbak voltunk. Ki akar­tunk jutni abból az alagútból, ahová az elmúlt 18 hónapban kerültünk. Amikor már kibékültem Bret­tel, a New America album után sokat beszélget­tünk, és egyszer megkérdezte tőlem, emlékszem-e melyik volt a tizenharmadik Ramones-lemez Mon­dom, nem. Mire ő: „Senki sem emlékszik. És ti is efelé tartotok. Felveszitek a tizenharmadik lemezt, és senki sem fog rá emlékezni, mert az is csak egy újabb Bad Religion-lemez lesz. Nem szeretnél in­kább valami különlegeset csinálni?” Igent mond­tam. Persze más volt erről beszélni, és valóban megcsinálni. w: Azért ez a hasonlat kicsit erős. A Stranger Than Fiction, amivel igazán befutottatok, csak nyolc éve jelent meg, a Ramones sikerei pedig már a het­venes években befejeződtek. jb: Igen, de ez a siker nem folytatódott. A Grey Race eladási mutatója már csak a felét produkálta ennek, a No Substance a Grey Race felét, a New America pedig a No Substance felét. Egyértelmű ha­­voit. w: És ez a lemezek minőségét tükrözte inkább,­­ vagy a marketing hiányosságait? jb: Mindkettőt. Amikor a New Americát vettük fel, már nagyon ott volt a levegőben, hogy most ak­kor miért is csináljuk ezt. Őszintén szólva, én csak­­ azért mentem, mert Hawaii-on zajlottak a felvételek. Greg baromi izgatott volt, hogy Todd Rundgrennel­­ dolgozhat együtt, de én szartam bele. Gondoltam, f elüldögélek majd a strandon két hónapig, néha be­ -­­ megyek a stúdióba, feljátszom, amit mondanak, de­­ nem adok bele semmit, mert nem érdekel. w: A hardcore korai klasszikusai, mint például a Black Flag­es arcok azt mondták, hogy ha a meg­élhetésért kellene ezt csinálniuk, az ellentmonda­na mindennek, amiben hisznek. 4V JB: Ez teljesen így van. Pályafutásom mélypont­ja a Blink-182 utáni turné volt. w: Mármint az, amin ti voltatok a headlinerek, és nem az, amelyiken a Blink-182 előzenekara vol­tatok? Jb: A Blink-182-vel poén volt turnézni. Semmi fe­lelősség nem volt a vállunkon, remekül szórakoz­tunk. Ugyan mi lehet jobb annál, mint kimenni a szín­padra, és halálra ijeszteni a közönséget? w: Azért a rajongói kemény mag elég kritikusan szemlélte ezt a húzásotokat. jb: Tudod mit? Menjenek a picsába. Persze nem küldöm az anyjukba a rajongóinkat, és persze, én sem fizettem volna 30 dollárt, hogy megnézzem magunkat a Blink-182-val, de annyira belefáradtam már, hogy mindenért panaszkodnak, kezdve attól, hogy mit reggeliztem, egészen addig, hogy kivel tur­nézunk. Ezen már ’89-ben túlléptem, amikor nem léphettünk fel a Gilman Street Warehouse-ban, mert már túl nagyok voltunk. Nem akarok én zászlóvivő lenni, magam miatt vagyok itt és a barátaimért, és azért, mert szeretjük, amit csinálunk. w: Szóval akkor miért is volt mélypont a turné a Blink-182 után? jb: Mert akkor már egyedül voltunk. Flirteren megint előjött az az érzés, hogy miért csináljuk ezt, miért vagyok itt a színpadon. A turné háromnegyed 1 epo2:méjus 1 INTERJÚ I­­KRINTED mPGA21N ?2

Next