Wanted - Wan2, 2002 (8. évfolyam, 1-5. - 1-7. szám)

2002-05-01 / 5. szám

12002. május1 FVlBtmfiS20 1 UlflNTtn mflGfi2lN­­?2 Új, sorrendben ötödik rendes albumának borítóján Moby vigyorogva áll a sivatag közepén, szkafan­derben, mint valami Földre pottyant úr az űrből. Ta­láló a kép, hiszen a világ lemezvásárló közönségé­nek 95%-a számára ez a kis kopasz figura valóban idegen volt, egészen úgy két évvel ezelőttig, ami­kor először fogták a jelzéseit: ezek a Play dalai vol­tak, melyeket készítőjük a leghatékonyabb kom­munikációs csatornákon, tévéreklámok és filmek útján küldött az emberek felé. Moby lassan és ki­tartó munkával­­ az 1999 májusában megjelent Play mind a 18 dalát engedte mozifilmek (pl.: A má­sodik legjobb dolog, A part, Minden héten háború) és reklámfilmek (hadd ne soroljuk) aláfestéséül fel­használni - a harmadik típusú találkozás létrejött: a mai napig egy magyarországnyi földlakót raga­dt, sorrendben ötödik rendes albuma nemcsak számszakilag mutat egyezést a 26 országban plati­nának minősített, három egymást követő évben Grammy-jelöléseket begyűjtő Play-jel - megint 18 dal: mi ez a különös vonzódás ehhez a számhoz? Mobynak több címmagyarázata is van, közülük az egyik szerint a zsidó kabbalisztikában a 18 jelenté­se élet -, de sok szempontból zeneileg is. Viszont nem ugyanolyan, és ez nagy különbség. Ha vissza­nézünk Moby munkásságán (Wanted 1999/03), vi­lágossá válik, hogy mindaz, ami az univerzális köz­tudat bakelitlemezébe véste a Play összes hang­barázdáját, tulajdonképpen jelen volt már a nyolc­vanas évek végétől a kilencvenhatos, totálbukás metállemezéig tartó techno-korszakában is: a him­­nikus emelkedettséget, spirituális átszellemültsé­­get, fájdalmon túli melankóliát hordozó érzelmi töl­tés, az egyszerű, naiv, szinkópált zongoradallamok, a tetőpont felé ívelő szinti­ vonósok, a zenei alapok eklektikussága (hiphop, breakbeat, techno, mie­gyéb) - a Play ezeket rendezte új koncepció - ha tet­szik: kifejezésmód - alá, amit a 18 továbbvisz és ki­teljesít. Moby soulkorszaka nagykorú szakaszába érkezett. Új, sorrendben ötödik albumán Moby néhány dal erejéig visszahozza a horizontális tánczenén be­lül iskolát teremtő Play „játszóterét” (a Why Does My Heart Feel So Bad? ikerpárjának is beillő blues­­­ os Into This World, a gospel-hiphop One Of These Mornings vagy a happy gospel-core The Rafters mind az előző lemez receptjét követik), bevillan a techno-Moby is (a négynegyedes technora alapo­zott Another Woman-ban és a Sunday-ban, ami olyan, mintha egy kilencvenes évek eleji house-rave szám lenne belassítva), és itt vannak az elmaradha­tatlan ambient-szomorkák is (közülük az egyik, a címadó szerzemény, a 2002-es téli olimpia részére íródott zenemű elégikus nyitó tétele) Közben pedig egy új minőség/érzés/hangzás jelenik meg: a soul. Moby teret engedett a hatvanas-hetvenes évek Sikerülni fog neki­ ezt a kapcsolatot. Mute/EMI

Next