Wanted - Wan2, 2002 (8. évfolyam, 1-5. - 1-7. szám)

2002-05-01 / 5. szám

film Óvóhely extrákkal David Fincher: Pánikszoba Jodie Foster vágya, hogy David Fincherrel forgasson, úgy tűnt, hamar teljesül; a színésznő és a Hetedik sike­rét már maga mögött tudó rendező mégsem együtt ké­szítették el a játsz/mát. Foster végül azért hagyta ott a projektet (megüresedett helyére Sean Penn lépett), mert szerepét nem tartotta egyenrangúnak a főszerep­lőével. A legújabb Fincher-filmben azonban már Foster az első számú sztár, ráadásul kedvenc szerepét, az egyedülálló nőt (itt elvált, lányát egyedül nevelő csa­ládanya) játssza, aki kilátástalan helyzetéből női lele­ménye és férfias állóképessége segítségével menekül, sőt végül ellenfelei fölé kerekedik. Finchernek mindössze annyi a dolga, hogy fősze­replője köré hermetikusan zárt labirintust építsen, s be­indítsa a szellemvasutat. A rendező a Hetedikben képes Pánikszoba (Panic Room) Amerikai, 2002, 112 perc Rendezte: David Fincher Szereplők: Jodie Foster, Kristen Stewart, Forest Whitaker, Dwight Yoakam, Jared Leto Forgalmazza az Intercom www.intercom.hu volt arra, hogy egy egész városnyi teret kitöltsön feszült­séggel és félelemmel. Ehhez képest a Pánikszoba egy­szerűbb feladat elé állítja: egy erődítményszerű nagyvá­rosi lakóház belsejébe kell feszültséget plántálnia. Maga a pánikszoba egy régi vágású New York-i kőpalota bé­keidőben bizarr funkciót betöltő, számos extrával (a fő­vonaltól független telefon, a ház minden zugát beháló­zó megfigyelőrendszer stb.) felszerelt szuperbiztonságos óvóhelye, ahová a tulajdonos legféltettebb kincseit, ön­magát és szeretteit menekítheti a külső veszélyek elől. A Foster által alakított anya és lánya tehát ide bújnak az új otthonukba érkező betörők elől. Jó irányba viszi a tör­ténetet, hogy a hívatlan vendégek ugyanúgy váratlan helyzetbe kerülnek, mint a ház lakói: előbbiek ugyanis nem számítottak az utóbbiakra. Tovább bonyolítja a képletet, s ez már kevésbé eredeti fordulat, hogy a kis­lánynak gyógyszer kell, ami kint van, a betörőknek pe­dig egy széfnyi értékpapír, ami viszont bent van. Miután a szereplők elfoglalták hadállásaikat, s mindenki tisztá­ba jön vele, milyen veszélybe került, a film veszít erejé­ből. Fincher néhány jellegzetes - egyenesen a Harcosok klubjából átemelt­­ kameratrükkje önmagában élveze­tes mutatvány, de a filmet kevéssé szolgálja, s a ren­dezőnek, talán először pályáján, gondot okoz a suspen­se fenntartása is. A Pánikszoba élvezhetősége végered­ményben azon múlik, el tudunk-e tekinteni attól, hogy rendezője ennél jóval többre is képes, s amit látunk, nem más, mint egy kellő szakértelemmel elkészített, klasszikus elemekből építkező thriller, mely összetevőit tekintve m­ilyen Jodie Foster magabiztos játéka, Fincher helyenként felvillanó virtuozitása, és a pánikszoba fo­galmának bevezetése­­ messze felülmúlja az átlagot. Köves Gábor A kör (Dayereh) Iráni, 2000, 90 perc Rendezte: Jafar Panahi Szereplők: Miryiam Palvin Almani, Nargess Mamizadeh, Fereshteh Sadr Orfani, Monir Arab Forgalmazza: Másképp Alapítvány Köztudott, hogy az iráni rendezők szigorú és éber cen­zúra, illetve soványka költségvetés mellett kénytelenek dolgozni, az ideológiai kívánalmak és a szűkös techni­kai lehetőségek azonban mintha kifejezetten stimulál­nák az alkotókat. Az iráni film elsősorban Abbas Kiaros­tami rendező munkái nyomán került az érdeklődés kö­zéppontjába a nyolcvanas években, ám a legendás rendezőt követő fiatalabb generáció is sorra szüli a szikrázó tehetségű művészeket: sok más alkotó mellett elsősorban Mohsen Makhmalbaf vagy Jafar Panahi fel­tűnése jelezte, hogy az ország nemzetközi filméletben betöltött szerepe tovább izmosodik. Panahi Kiarostami asszisztenseként kezdte pályá­ját, és mára csaknem fel is nőtt mesteréhez. Nálunk a te­levízióban és a Titanic Fesztiválon vetített első két nagy­játékfilmje (Tükör, A fehér léggömb) kivételes látásmó­dú tehetséget sejtetett, olyan alkotót, aki ugyan sok inspirációt merített mentora munkáiból, de eredeti, szuverén világot teremtett filmjeiben. Panahi első két művében gyerekszereplők köré építette a cselekményt, új munkájában azonban egyesen istenkísértésre vete­medett, amikor néhány nőt emelt főhőssé. A máris se­regnyi díjat nyert, de Iránban a közönség elől a mai na­pig elzárt A kör néhány, a gondviselés részéről magára hagyott nő történetében elemzi a férfidominanciába fülledt ország társadalmát. Az epizodikus szerkesztésű filmben - akár afféle stafétabotot — egymásnak adják át a cselekményszálat a szereplők, és végeredményül az egyes sorstöredékekből egységes kép születik. Az iráni mozgóképek varázsa abban rejlik, hogy a mozi ősforrásához vezetnek el. Egyszerű képekben me­sélnek egyszerű történeteket, hiszen még sem gondola­ti, sem technikai szinten nem szennyezte be őket a na­­gyotmondás kényszere, ártatlanok és érintetlenek azok­tól az elvárásoktól, mely a világ „boldogabbik” fertá­lyain — akár a leggorombább elvek irányította cenzúra - sokszor gúzsba kötik a rendezők kezét. A kortárs iráni filmek javához hasonlóan a­ kor is kristálytiszta szerke­zetű, egyszerű meseszövésű, áttetsző stílusú munka. Értékei csak akkor lesznek némileg kérdésessé, amikor parabolaformát ölt, és beint annak a közmegegyezés­nek, mely az események szimpla regisztrálását célozza. A képsorok mögött elemi erejű indulat parázslik, és ez — bármennyire érthető — legalábbis meglepetés Pana­hi korábbi munkáinak ismeretében. P.Zs. film Tiszta forrás Jafar Panahi: A kör 2002:­T­ÁJU5 WANTED IT1AGA21N M5 KRITIKA : ? 2

Next