Wanted - Wan2, 2002 (8. évfolyam, 1-5. - 1-7. szám)

2002-04-01 / 4. szám

A hattagú zenekar szűk magja, Simson és Még 5, négy-öt évvel ezelőtt csak saját maga szórakozta­tására rappelt. Aztán találkoztak a Buddhista Főis­kolával, kibővültek, bekerültek a Tilos Rádióba, el­indultak a Pepsi Sztárcsinálón, felkerültek az ESTFM legeslegelső válogatás cd-jére, kiadókkal tárgyaltak, állandó fellépői lettek a Szigetnek. Ta­valy félmeztelenül jelentek meg az EST színpadon, testükre volt festve: legyen lemez, legyen site és le­gyen klip! Bejött. SIMSON: A Sztárcsinálóra azért jelentkeztünk, mert lemezt akartunk. Aztán az ESTFM-ben lettünk is­mertebbek, akkor kezdtek minket megkeresni a na­gyobb kiadók. De aztán egyikből sem lett semmi. WANTED:A mostani Sziget volt a fordulópont? TOKYO: A mostani Szigeten volt két koncertünk, de az igazi fordulópont talán a Sztárcsináló volt, akkor kaptunk nagyobb nyilvánosságot, akkor tudták meg, hogy létezünk. Utána az ESTFM közönségéhez is eljutottunk, ami nagyon jó volt. WANTED: És akkor miért nem lehetett rólatok mos­tanában hallani? TOKYO: Nem volt koncertszervezőnk, a Titusszal né­ha elmegyünk ide-oda. Volt, hogy hetente többször felléptünk, de amikor nagyobb csend volt körülöt­tünk, akkor mindig épp a kiadókra vártunk. SIMSON: Időnként összehúzódtunk és a számokat ír­tuk, hogy aztán kitágulhassunk. Nem akartuk eze­ket a számokat lelőni, csak a mi szűk kis közönsé­günkön teszteltük őket. Sikerült is néhány számot eltitkolni mindenki elől, ezeket majd most végre meg lehet kapni lemez formájában a boltokban. WANTED: Amit a Crossroads Records adott ki. TOKYO: Ők elsőre azt mondták, hogy hozzuk össze. MÉG5: Végre voltak olyanok, akik értették. TOKYO: Ami a lemezt illeti, nagyon vegyes a paletta. Ezért biztosan mindenkinek lesz olyan szám, amire azt mondja, hogy nem tetszik. SIMSON: Öt számot nem raktunk rá, pedig már kész volt, de nem akartunk dupla albumot. Azok még él­nek, brutálisabbak lesznek. WANTED: Mentek turnézni is? TOKYO: Megyünk tévébe, rádióba, koncertekre, egyetemi bulikra. Haknizni én személy szerint nem szeretnék... SIMSON: Én szeretnék haknirekordot dönteni: három nap alatt a legtöbb hakni. TOKYO: Annyi pénz nincsen, amennyiért haknibale­setet szenvednénk... WANTED: Mi van a videóklippel? TOKYO: Megpróbálunk majdnem nulla forintból összehozni valamit, aztán később lesz egy olyan igazi klip is. WANTED: Hogyan készült a lemez? MÉG5: Mint mindig, van egy alapötlet, megírjuk a szöveget. Mindenki a sajátját, kész, visszük a Ti­tusznak, ha tud rá készíteni valamit, csinál, ha nem, nem. És fordítva. Például volt egy szám, amit mi a kedvencünknek tartottunk, de a Titusz nagyon so­káig nem írt hozzá zenét. Nem ihlette meg. De meggyőztük. WANTED: A legeslegelső dal hogyan született? MÉG5: Voltak olyan számok, amelyeket a Simsonnal írtunk ketten, aztán az osztálytársak között terjesz­tettük. A rapszámokat már megmutattuk a Tilosban is. Ezek közül egy sem került fel a lemezre. De ez még nem a Belga volt, csak annak eleje. SIMSON: Aztán megismerkedtünk a Tokyóval és megszültük a Kalauzt - ezt már hárman írtuk. Hétfő délután találkoztunk, felültünk a buszra, esett az eső, hosszú volt az utazás. Ekkor jött az ötlet: ír­junk a tömegközlekedési eszközökön lecsapódó társadalmi feszültségről. Sokan azt hiszik, hogy ez a szám gyűlöletből fakad, pedig nem: van az a típu­sú ember, aki a megállóban várakozik és a kor­mányt szidja, amiért nem jön a busz, vagy egy na­gyobb fékezésnél a sofőrt szidja, vezessen traktort, nem birkák vagyunk stb. ... de az sem ritka, hogy „bolsizni” kezd. Az ilyen ember csak a saját pitiá­ner problémájával van elfoglalva, azt felnagyítja, és a végén mindenki tehet róla, csak ő maga nem. Minden ember elméjében megvan ez a tudati moz­dulat. Viccesnek találtuk, hogy ezt kihozzuk, felmu­tassuk és annyira teletűzdeljük káromkodással, hogy azok súlya alatt összeroskadjon az egész. Ez egy néprajzi gyűjtés vagy inkább egy szociológiai terepmunka, semmi több. A Kalauz 2 pedig a sofő­rök és az ellenőrök irányából érkezik felénk, az uta­sokat szidjuk, tehát magunkat. A portás-, a gond­nok-, a házmester-, a sofőr-effektusról kívántunk szólni. Arról az emberről, aki fontosnak tartja ma­gát, mert egy behatárolt területen csakis ő az úr, és a személyiségét is erre építi fel. Azon a hétfő délutá­non megszületett tehát a kalauz, és mivel tetszett ez a káromkodósdi, úgy gondoltuk, hogy írunk egy számot, ami csak káromkodásból áll, mert minden­ki káromkodik, de nem teszi magát oda igazán - ez a Faszom-baszom. Kifáradtunk ebben a két témá­ban és megittunk nagyon sok bort, ettől elérzéke­­nyültünk, így írtunk még hat romantikus számot is nagyon nyálas Shadows- meg Morricone-alapokra. Valaki elkapta a mikrofont és énekelt valamit (mondjuk ilyet, hogy: most járunk vagy nem jár­unk?), aztán továbbadta. Spontán megszületett hat szám, ezeket egyébként az internetről le lehet tölte­ni. Megpróbáltuk megcsinálni stúdióban is, de nem tudtuk visszaadni a dalok eredeti hangulatát. MÉG5: Aztán ezzel házaltunk haveroknál. WANTED: És mi történt azután? MÉG5: Felfedezett minket a Cliché, aki később be is szállt a csapatba. Elküldött minket az l&­ stúdióba, hogy rögzítsünk egy dalt. Kaptunk három telefon­számot, csak a Tituszt tudtuk elérni, így vele talál­koztunk. Szerencsére neki nagyon tetszett a szöve­günk, és azt javasolta, hogy írjunk még szöveget, majd ő ír hozzá zenét. Később még kiegészült a csapat Secretmannal, és elneveztük magunkat Belgának. WANTED: Az Ovi szövege felkavart néhány rádió­­hallgatót... MÉG5: Még van két szám, ami ha nyilvánosság elé kerül, nagy port kavar majd. A Magyar nemzeti hip­­hop és talán A gyaloglás vége. SIMSON: Én a Maciról is azt gondolom... TOKYO: Szerintem a Kalauz, amiből kettő is van, az botrányos lesz, főleg ha gyerekek kezébe kerül, de ezért nem vállalhatunk felelősséget, mert a lemezre is rá van írva, hogy obszcén szövegeket tartalmaz. TOKYO: A Magyar nemzeti hiphop az tulajdonkép­pen vicces, bár neveztek már minket szélsőséges­nek. Nem mindenkinek jön le elsőre, hogy ez nem komoly. SIMSON: Ha valaki komolyan veszi ezt a számot, ak­kor másnap elmegy a boltba, vesz piros-fehér-zöld festéket, mentét ölt, Fradi-címert varr magára és ki­fújja a Szent Koronát a Parlamentre piros-fehér-zöld színben. Ha szó szerint komolyan veszi. TOKYO: Van tizenhat különböző szám, ha valaki mindegyiket meghallgatja, le kell hogy essen neki, mit gondolunk komolyan, és mit nem. SIMSON: Egyik számot sem lehet kiragadni és azt mondani, hogy ez a Belga. Van macimese, ovi, kala­uz, nemzeti hiphop, húsevés, depresszió, reklám - ezek kiütik egymást. MÉG5: Írtunk egy olyan számot is, hogy Az igazi hip­hop, mert volt egy olyan időszak, amikor azt mond­ták, hogy csak bohócok vagyunk. TOKYO: Utánunk jött egy zenekar a Tilos sátorban, és azt mondták: véget ért a Friderikusz-show, ez most az igazi hiphop, yo. Kitaláltuk, hogy akkor mi is írunk egy olyan számot, ami arról szól, hogy mi­lyen az igazi hiphop, a mi igazi hiphopunk... Szerepi Hella fotó: Hadley Kincade hitparádé a tilos rádióban vasárnap 21:00-22:00 de az egészen más HIPHOP ! 2002. ÁPRILIS I 3C LU ?1 C3

Next