Wanted - Wan2, 2002 (8. évfolyam, 1-5. - 1-7. szám)

2002-05-01 / 5. szám

volt a zenekar, akkor forrottunk szerintem teljesen ki. Akkor volt az, hogy nagyon tudta az ember, mit csinál, ugyanakkor meg mégsem. Volt egy megma­gyarázhatatlan közös nevező, működött a dolog, anélkül, hogy bármit is magyarázni kellett volna. Szerintem minden zenekarnak van a maga pályáján egy olyan lemeze, mint nekünk az Ékszerelmére, és aztán eldöntheti, hogy merre megy. wanted: És merre? kt: Ugyanazt persze nem fogjuk csinálni, mint azon a lemezen, mert a zenekar azért kísérletező maradt, de hangulatában szerintem olyan, mintha a Jerry meg az Ékszerelmére lenne összekeverve. És az biztos, hogy egy vízválasztó lesz a zenekar életé­ben, valaminek a nagyon súlyos lezárása és remé­nyeim szerint egy új kezdet... Nem tudom kikerülni, olyan vagyok sokszor, mint egy szivacs. Magamba szívom a világ dolgait, aztán valamilyen úton ben­nem átalakulnak és azt köpöm vissza, de mivel alapvetően egy pesszimista alkatú ember vagyok, ez nem túl derűs általában. Van egy hangulata az egésznek, ha az ember mondjuk pillanatokra kerül ebbe a világba, akkor el lehet benne lenni, de ne­kem személy szerint ezt most már olyan súlyos megélni, hogy én tuti, hogy szabadulni fogok ettől. Azért is nehéz a szöveg része, mert legszívesebben nem mondanék semmit, ugyanakkor meg sok dol­got el akarok mondani, csak annak mondjuk 90%-a olyan, amit én sem szívesen hallgatnék vissza. Azt kell valahogy leszűrnöm, hogy ebből mi az, amit csak én élek meg túlérzékenyen, és mi a realitás. És ez nem könnyű. De ezután majd kinyílunk és soha többet nem állunk esőben... gf: Ha azt tekintjük, ez egy egyszerű lemez, egyszerű számokkal, úgy érzem, hogy aki ebben dolgozott, az mind elég tudatosan tette a dolgát. Volt egy-két szám, amely hirtelen pattant ki, de álta­lában eléggé tudtuk, hogy mit akarunk. Hál’ isten­nek, mindenki ráérzett magától, hogy keveset kell játszani, szerintem ettől erős. wanted: Mennyi idő alatt készült az új lemez? gf: Három hónap alatt, előtte csak szarakod­­tunk. Na jó, nem igaz, eredetileg 2001 januárjában kezdtünk neki, hogy csináljunk egy új lemezt, egy hónap alatt kész is lett egy anyag, de az az év aztán eléggé bebaszott a zenekarnak... kt: Gondjaink voltak a menedzsmenttel, gya­korlatilag becsődölt a cégünk, odalett a próbater­münk, meg az is hozzátartozik azért, hogy én is megkattantam, a tavalyi évet eléggé... hogy is mondjam, kellemetlenül éltem meg. Azzal a részé­vel, hogy ötlet, sosem volt probléma, most sem, de, hogy ezt formába öntsük, meg hagyományos érte­lemben véve popzenei keretet kapjon egy szám, az telt inkább időbe. Tehát, ha úgy vesszük, akkor ezen a lemezen dolgozunk évek óta, de ha csak a komoly részét vesszük, akkor tényleg csak pár hónapot. wanted: jelentett a lemezkészítésnél valami­lyen nyomást az Ékszereimére sikere? kt: Nem, hiszen az már le van fektetve, viszont az igen, hogy olyan körülmények, mint amilyenek abban az időben voltak, már nem valószínű, hogy lesznek. Ez egy olyan zenekar, ahol az emberek nagy része szanaszét van, ha másért nem, hát finan­ciális okokból. Arra a lemezre eléggé oda tudtunk koncentrálni, együtt tudtunk lenni, és tényleg a le­mezzel foglalkozott a zenekar. De ahogy így megy az idő, realizálódik, hogy ebből nem igazán lehet megélni, és ez mindenképpen rányomja a bélyegét. gf: Ugyanakkor baromira vártuk ezt a lemezt, már csak azért is, mert a Dodi még nem szerepelt velünk stúdiólemezen, és ő egy kreatív ember, aki­nek nagyon sok ötlete van. Engem feldob, hogy van egy ilyen új hangszeres, ráadásul végre nem az volt, hogy egymás ötleteit überelni próbáltuk... wanted: Dodi beszállása változtatott a zene­karon belüli egyensúlyon? kt: Dodi a zenekarban inkább az érzelmi, lelki részt erősíti, ő művészember, nem az a kimondott tanult zenész, úgyhogy ilyen szempontból most eléggé ki van egyenlítve a zenekar. Én mondjuk na­gyon örültem neki, pontosan azért, mert egy na­gyon nagy fantáziájú, kreatív ember, aki a zenéről nem úgy gondolkodik, hogy ide most a gé, vagy a pentaton skála lesz jó, hanem amit érez, azt fújja. gf: Viszont, amit rábíznak, azt eljátssza kiváló­an, szóval képes így is dolgozni. És sok ötlete van. Nálunk eddig nem volt jellemző, hogy a fúvósok olyan sok ötlettel jöttek volna. wanted: Hogy került Dodi a képbe? kJ: Azt hiszem, nekem jutott eszembe, mint ré­gi ismerősöm, aztán beszéltünk vele és ő nagyon lelkesen szállt bele ebbe az egészbe, mert valami olyan dolgot érzett, ami az ő világa. Nem kellett helyezkednie, pontosan illett a zenekarba. gf: Én nagyon örültem neki, mert már ott tar­tottam, hogy nem is kell szaxofonos, viszont a Dodit még ismertem régről a Boannból, meg az Andersen­ből, úgyhogy tudtam, mire számíthatok. Mondjuk, előtte igen önző módon tartottunk egy nagy szaxo­fonos meghallgatást, 6 vagy 7 embert megnéztünk, és egyik sem volt az, akit kerestünk. wanted: Mit gondoltok, egy, a mostaninál normálisabb médiahelyzet tudna segíteni abban, hogy több lemezt adjatok el? kt: Nézd, a hasonszőrű zenekarok nem feltétle­nül a médiától várják, hogy befuttassa őket. Annyi a különbség, hogy amíg tíz évvel ezelőtt nem volt ilyen szintű média, addig legalább az emberek kí­váncsiságát annyira ébren tartotta annyira ez a do­log, hogy kerestek. Amikor én voltam tizenéves, másolt kazettákon elterjedtek ezek a zenék, mert nem ez volt az általános, nem ez folyt a csapból. Most irgalmatlan mennyiség van, a média nagyon kitágult, csak sajnos azt a szeletét tágítja mindun­talan, amelyik számunkra teljességgel érdektelen. gl: Az emberek azért nem járnak utána a dol­goknak, mert egy csomó minden „házhoz jön”, és a többségnek ez elég is, beéri annyival, amit kap, és abból válogat. Ásni, kutakodni - ez kimarad az em­berek nagy részénél. kt: Ahol ennek van valamiféle előremutató jel­lege, az inkább a progresszív tánczene. Én úgy lá­tom, ott talált egy rést a média, mert ott nem mond­ható meg annyira, hogy ez most gázos: nincs rajta szöveg, nincs olyan motívum, ami megszűrné egy­ből, hogy ezt most lehet játszani, vagy nem. A tánc­zenének nagyon jót tett ez a változás, nagyon sok zenénél meg egyáltalán nem játszott szerepet. Vi­szont ez az irgalmatlan monopolhelyzet, amiben a kiadók vannak, meg, hogy baromi drágák a leme­zek, ez egy rossz dolog. Az az igazság, hogy mi sem nagyon tudunk CD-ket venni, akkor hogy vásárolna a közönség? Én egyébként, annak ellenére, hogy kí­vülről úgy tűnhet, magam ellen beszélek, vagy sok zenész esetleg felháborodik, azt, hogy az emberek CD-t másolnak, pozitív dolognak tartom, így leg­alább eljut a zene az emberekhez, és ez a fontos, nem pedig az, hogy ebből ki mennyit kaszál. Ebben az országban amúgy is tudjuk, hogy miből lehet ka­szálni, ahhoz túl kell menni elég keményen a korlá­tokon. Ott nem kompromisszum van, hanem egy teljes váltás, más gondolati síkon kell akkor a zené­vel foglalkozni, ha ebből valaki meg akar élni. gf: Velünk annyira nem is basznak ki, lévén a haszon nagy részét amúgy sem mi fölözzük le... Azon kívül, az ’50-es, ’60-as években az emberek szalagos magnókra vették fel a számokat, tehát gyakorlatilag a dolog nem változott, pusztán az eszközök. kt: A zászlóra kiírják, hogy „szegény zené­szek”, igen, a zenészek szegények, de nem ettől. Egy zenész annak csak örül, ha elterjed a muzsiká­ja. Az a zenész, aki állandóan sipákol, hogy másol­ják a lemezeit, az másként gondolkozik. A zene azért ennél egy szellősebb dolog. Zene az kell, mert muzsika nélkül nincs lélek. Nagy Győző fotó: Glódi Balázs QQ^ qQ

Next