Romînia Liberă, octombrie 1958 (Anul 16, nr. 4347-4373)

1958-10-21 / nr. 4364

Warikedombrig 1958 nr, 4364 I Conferinţa mondială a muncitorilor agricoli şi forestieri şi-a încheiat lucrările Lucrările Conferinţei mondiale a muncitorilor agricoli şi forestieri au continuat duminică în şedinţă plenară. La discuţiile generale au luat cuvîntul numeroşi vorbitori. Participanţii la conferinţă au fost anunţaţi că s-au primit în decursul celor patru zile de desfăşurare a lucrărilor, peste 150 de telegrame de salut şi de solidaritate. A fost adoptată o rezoluţie prin care conferinţa adresează călduroase mulţumiri tuturor organizaţiilor sindicale şi oamenilor muncii pentru urările lor ele succes adresate conferinţei. In şedinţa de după amiază, la punctul 3 al ordinei de zi a fost prezentat raportul Comisiei de revizie. Participanţii au adoptat apoi în unanimitate rezoluţiile asupra primelor două puncte ale ordinei de zi. Rezoluţia generală a celei de a II-a Conferinţe Mondiale a muncitorilor agricoli şi forestieri, Rezoluţia privind muncitorii de pe plantaţii şi Rezoluţia asupra situaţiei şi revendicărilor muncitorilor forestieri. Exprimînd ataşamentul profund al muncitorilor din agricultură şi silvicultură din toate ţările faţă de cauza păcii şi prieteniei între popoare, conferinţa a adoptat în unanimitate Apelul cu privire la menţinerea şi consolidarea păcii şi Apelul cu privire la colaborarea economică internaţională. Conferinţa a adresat de asemenea un Apel către oamenii muncii şi sindicatele din agricultură şi silvicultură din lumea întreagă, pentru solidarizarea lor cu lupta dreaptă dusă de poporul chinez împotriva provocărilor militare ale S.U.A. în regiunea Taiwanului. La punctul 4 al ordinii de zi conferinţa a ales în unanimitate noul organ de conducere al Uniunii Internaţionale a Sindicatelor muncitorilor agricoli şi forestieri (U.I.S.M.A.F.). Cuvîntuil de închidere a lucrărilor celei de-a II-a Conferinţe Mondiale a muncitorilor agricoli şi forestieri a fost rostit de Trugito, preşedintele U.I.S.M.AF. Comitetul administrativ al U.I.S.M.A.F., întrunit în şedinţă, a ales ca preşedinte pe Tjugito (Indonezia), iar ca vicepreşedinte pe Miilla Marcous (Camerun), Sung Chuan (R. P. Chineză), Maurice Carroule (Franţa), Narasadarao (India) şi Serghei Egurazdov (U.R.S.S.). Secretar general a fost ales Ilie Boşi (Italia). (Agerpres) . La invitaţia Comitetului pentru energia nucleară de pe Ungă Consiliul de Miniştri al R. P. Romíno a sosit duminică seara o delegaţie a Departamentului pentru cercetări şi tehnica nucleară din R. D. Germană, condusă de prof. univ. Karl Rambusch, şeful acestui departament. rk La Berlin a fost semnat un acord între Agenţia română de presă — Agerpres şi Agenţia de presă a R. D. Germane — A.D.N. Acordul, care prevede un schimb de informaţii şi materiale fotografice ale celor două agenţii, acordarea de ajutor şi sprijin corespondenţilor din Berlin şi Bucureşti, precum şi schimb permanent de experienţă, va contribui la întărirea relaţiilor care există de mulţi ani între agenţiile din cele două ţări socialiste. ★ Printr-un decret al Prezidiului Marii Adunări Naţionale, cu prilejul împlinirii virstei de 75 de ani, pentru merite deosebite in munca ştiinţifică, s-a conferit „Ordinul Steaua Republicii Populare Romine“ cl. II-a, academicienilor profesori doctori Constantin Ionescu,Mihăeşti şi Mihai ducă. ■k Duminică a părăsit capitala plecîrjd spre Sofia Louis Saillant, secretar general al Federaţiei Sindicale Mondiale, care a participat la lucrările Conferinţei mondiale a muncitorilor agricoli şi forestieri, ce a avut loc în Bucureşti între 16—19 octombrie 1958. ★ Luni 20 octombrie s-a semnat la Ministerul Finanţelor o convenţie de plăţi necomerciale intre R. P. Ungară şi R. P. Română. Din partea R. P. Ungare convenţia a fost semnată de tov. Ferenc Keleti, ambasadorul R. P. Ungare la Bucureşti, iar din partea R. P. Române de tov. Radu Măriescu, adjunct al ministrului Finanţelor. ■k Duminică s-a dat în folosinţă la Marcuşa, raionul Tg. Secuiesc, Regiunea Autonomă Maghiară, noul canal al Gemătului, pe o lungime de 6 km. Prin schimbarea cursului pîriului, Cernat au fost redate agriculturii 1.000 ha. teren. ■k La invitaţia Academiei R.P.R. a sosit în ţară pentru o perioadă de 15 zile profesorul Gerhardt Fanselau, directorul observatorului geomagnetic din Poznan. Oaspetele va ţine o conferinţă la 22 octombrie 1958, orele b), in amfiteatrul Bacaloglu de la Facultatea de Matematică şi Fizică a Universităţii „C. I. Parhon", str. Academiei 14, cu tema: „Lucrări noi în cadrul A.G.I. ale Institutului geomagnetic din Poznan“. Luni dimineaţa a avut loc deschiderea Expoziţiei de produse cehoslovace , maşini,unelte şi articole de larg consum. Expoziţia organizată in str. Oţetari nr. 3 va fi deschisă zilnic intre 20 octombrie şi 2 noiembrie. ■k De la 1 septembrie şi pînă în prezent, în sectorul încălţăminte s-au produs peste plan 18.000 perechi încălţăminte de piele, 6.500 perechi încălţăminte de cauciuc, 4.000 poşete etc. De asemenea, au mai fost produse 90 modele noi de încălţăminte din piele şi cauciuc, din care au şi fost livrate comerţului 500.000 perechi. Totodată au mai fost realizate 25 modele noi de marochinărie şi 6 modele noi de articole de blănărie. ★ O.N.T. Carpăţi organizează pentru data de 20 noiembrie o nouă croazieră pe Marea Neagră pe ruta Constanţa— Odesa—Ialta. Durata călătoriei este de 4 zile iar înscrierile se primesc la O.N.T. Carpaţi. Costul excursiei variază intre 550-1000 lei. • Un grup de oameni de afaceri şi conducători din cinematografia americană, în frunte cu Eric Johnston, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Industriei Cinematografice din S.U.A., a vizitat R. P. Romînă între 16 şi 18 octombrie crt. Oaspeţii au fost primiţi la Direcţia Generală a Cinematografiei de George Macovescu, director general, cu care au avut o convorbire privind legăturile cinematografice dintre cele două ţări. Eric Johnston, însoţit de Kenneth Wodyard Clark, vicepreşedintele Asociaţiei naţionale a Industriei cinematografice din S.U.A. şi Turner Shelton, directorul serviciului de filme din Agenţia americană de informaţii. (U.S.I.A.), a făcut o vizită la Ministerul Afacerilor Externe, fiind primit de Vasile Dumitrescu, adjunct al ministrului Afacerilor Externe. La 17 octombrie, însărcinatul cu afaceri al S.U.A. la Bucureşti, Emory C. Swank, a oferit un cocktail în cinstea lui E. Johnston şi a persoanelor care îl însoţesc. • Cu începere de ieri, preţul cartofilor distribuiţi populaţiei prin unităţile comerţului socialist din toată ţara, a fost redus la 0,65 lei ,kilogramul. • Duminică în comuna Racoviţa, regiunea Timişoara, au avut loc trei evenimente deosebite : inaugurarea noului local al sfatului popular comunal şi a localului pentru căminul cultural construit prin contribuţia voluntară a ţăranilor muncitori, precum şi primirea în fîneţul colectiviştilor din comună a peste 300 de familii de ţărani muncitori din comunele Racoviţa şi din satele Drăgoeşti şi Căpăt. In felul acesta comuna Racoviţa a devenit prima comună din raionul Lugoj, complet colectivizată. ★ Ieri, s-a deschis in incinta magazinului ,, Romarta", o expoziţie cu vinzare a mătăsurilor fabricate în ţară şi străinătate. Expoziţia va funcţiona pînă după sărbătorile de iarnă. ■k In Aula Facultăţii de Ştiinţe Juridice a avut loc simbătă după-amiază o adunare festivă a studenţilor bucureşteni consacrată tinerilor care au participat la munca patriotică de sprijinire a campaniei de recoltare. Răspunzînd chemării Comitetului U.T.M. şi Consiliului U.A.S. din centrul universitar Bucureşti, peste 2300 de studenţi au plecat să lucreze voluntar. Cele aproape 300.000 de ore muncă entuziastă a tinerilor au reprezentat contribuţia lor la buna desfăşurare a muncilor agricole de vară. Cu prilejul acestei adunări, studenţi din Bucureşti au adresat o chemare către studenţii institutelor de învăţămînt superior din R. P. Romînă pentru a participa şi în anul universitar 1958- 1959 în număr şi mai mare la munca voluntară pe şantierele de construcţii, la acţiunile de înfrumuseţare a oraşelor şi sprijinirea ţărănimii muncitoare în campaniile agricole. ★ BTiWITFMOTim I Academician C. Moisil Prezidiul Academiei R. P. Romíné, Subsecţia de Ştiinţe Istorice şi Biblioteca Academiei R. P. Romíné, Direcţia Generală a Arhivelor Statului şi Societatea Numismatică Română anunţă cu durere încetarea din viaţă — în ziua de 20 octombrie 1958 — a acad. Constantin Moisil. Născut la 8 decembrie 1876 la Năsăud, dintr-o familie care a dat mai multe generaţii de cărturari, Constantin Moisil a urmat studiile universitare la Bucureşti, distingîndurse de timpuriu printr-o vădită înclinare pentru munca de cercetare ştiinţifică. L-a atras îndeosebi trecutul poporului din mijlocul căruia se ridicase. In bogata sa activitate ştiinţifică a publicat peste 300 de lucrări, cu trupul cercetărilor sale îmbrăţişînd istoria, arheologia, arhivistică, numismatica, meralistica, signografia şi heraldica. Contribuţia cea mai însemnată a adus-o în domeniul numismaticei, în care a dat lucrări de deosebită valoare ştiinţifică în răstimp de peste cinci decenii. Constantin Moisil este cel care a organizat în 1910 Cabinetul numismatic al Bibliotecii Academiei, cabinet pe care l-a condus pînă în ultima clipă a vieţii sale. A condus Arhivele Statului, dînd o nouă organizare acestei instituţii şi a înfiinţat Şcoala superioară de arhivistică şi paleografie pentru pregătirea tinerelor cadre de arhivişti. Ca profesor în învăţămîntul secundar, încă din 1897 a desfăşurat o laborioasă activitate, publicînd numeroase articole cu conţinut didactic şi pregătind serii întregi de elevi. Pentru meritele sale ştiinţifice, Constantin Moisil a fost ales membru în mai multe societăţi ştiinţifice din ţară şi din străinătate. Din 1913 membru şi din 1933 preşedinte al Societăţii Numismatice Române ; membru în Comisia Monumentelor Istorice; membru corespondent al Academiei din 1919 ; membru onorific sau corespondent a mai multor societăţi numismatice din Străinătate (Viena, Praga, Cracovia, Zagreb, Paris). In 1948, cînd vechea Academie Romînă s-a transformat în Academia R. P. Romíné, profesorul C. Moisil a devenit membru titular onorific. El a desfășurat în cadrul noii Academii o activitate rodnică pentru progresul istoriografiei noastre de după 23 August 1944. Guvernul Republicii Populare Române apreciind activitatea sa didactică şi ştiinţifică desfăşurată timp de aproape şase decenii, i-a acordat în 1956 Ordinul Muncii cl. I. Amintirea sa va rămîne neştearsă pentru colegii şi colaboratorii săi, cit şi pentru toţi cei ce l-au cunoscut. PREZIDIUL ACADEMIEI R.P.R. , SUBSECŢIA DE ŞTIINŢE ISTORICE A ACADEMIEI R.P.R. ; BIBLIOTECA ACADEMIEI R.P.R.; DIRECTIA GENERALA A ARHIVELOR STATULUI ; SOCIETATEA NUMISMATICA ROMINA. * Corpul neînsufleţit al acad. C. Moisil va fi depus în sala Institutului de istorie, pin B-dul Stalin Nr. 1, miercuri 22 octombrie a.c. Ceremonia funebră va avea loc la ora 13, iar înhumarea la ora 14 la Cimitirul Bellu. Presa cehoslovacă salută vizita oaspeţilor români PRAGA 19. Corespondentul Agerpres transmite : Ziarele cehoslovace consacră un spaţiu amplu vizitei delegaţiei de partid şi guvernamentale a R.P. Romíne şi publică la loc de frunte pe primele pagini fotografiile tovarăşilor Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Chivu Stoica, însoţite de prezentarea unor date biografice. In articolul de fond din „RUDE PRAVO“, intitulat „SOSESC PRIETENI, TOVARĂŞI", se spune:Capitala şi întreaga noastră ţară Întâmpină mîine cu sinceră bucurie delegaţia Partidului Muncitoresc Român şi a guvernului român condusă de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu- Dej, prim-secretar al C.C. al P.M.R., şi membru al Prezidiului Marii Adunări Naţionale, din care fac parte şi tovarăşii Chivu Stoica, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R. şi preşedinte al Consiliului de Miniştri al R. P. Române, precum şi alţi conducători de stat şi de partid din R.P.R.“ Ziarul „PRADE“ publică un articol de fond intitulat „ÎMPREUNA PE ACELAŞI DRUM, SPRE ACELAŞI ŢEL“. România libera Vizita delegaţiei de partid şi guvernamentale |*19bM a R.P.R. în R. Cehoslovacă Au început convorbirile oficiale PRAGA 20 — De la trimişii speciali Agerpres. Luni după amiază la Palatul Hrad din Praga au început convorbirile oficiale dintre delegaţiile de partid şi guvernamentale ale Republicii Populare Române şi Republicii Cehoslovace. La convorbiri din partea romînă participă tovarăşii: Gh. Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C.C. al P.M.R., membru în Prezidiul Marii Adunări Naţionale, Chivu Stoica, membru în Biroul Politic al C.C. al P M.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, Petre Borilă, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Ştefan Voitec, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Leonte Răutu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R. şi Gh. Gaston Marin, preşedintele Comisiei de Stat a Planificării. Din partea cehoslovacă la convorbiri participă tovarăşii: Antonin Novotny, prim-secretar al C.C. al P. C. din Cehoslovacia, preşedintele Republicii Cehoslovace, Viliam Siroky, membru în Biroul Politic al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, președintele guvernului cehoslovac, Jiri Hendrych, membru în Biroul Politic al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, secretar al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, Otakar Simunek, membru în Biroul Politic al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, preşedintele Direcţiei de Stat a Planificării, Ludmila Jankovcova, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, locţiitor al preşedintelui guvernului cehoslovac, şi Vaclav David, membru al C.C. al Telefoto : CETERA Partidului Comunist din Cehoslovacia, ministrul Afacerilor Externe. Convorbirile au ca scop dezvoltarea multilaterală a colaborării românocehoslovace. Cuvîntarea tovarăşului Antonin Novotny Dragă tovarăşe Gh. Gheorghiu-Dej, Dragă tovarăşe Chivu Stoica, Dragi tovarăşi şi prieteni, Permiteţi-mi ca, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist din Cehoslovacia, în numele guvernului, Frontului Naţional şi în numele poporului nostru, sa vă urez din toata inima bun venit dumneavoastră, reprezentanţi ai Partidului Muncitoresc Român, ai guvernului Romîniei democrate populare şi ai poporului romín. întâmpinăm cu mare bucurie pe tovarăşii şi prietenii noştri dragi şi apropiaţi — tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim secretar al C.C. al Partidului Muncitoresc Român, membru în Prezidiul Marii Adunări Naţionale, tovarăşul Chivu Stoica, preşedintele Consiliului de Miniştri, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., tovarăşul Petre Borilă, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., tovarăşul Ştefan Voitec, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., tovarăşul Leonte Răutu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., şeful direcţiei de propagandă şi cultură a C.C. al P.M.R., tovarăşul G. Gaston Marin, preşedintele Comisiei de Stat a Planificării şi pe ceilalţi tovarăşi. Prietenia frăţească a popoarelor ţărilor noastre are vechi tradiţii ale căror rădăcini se află în lupta comună împotriva capitaliştilor, marilor moşieri şi a fascismului. Această prietenie s-a adîncit şi mai mult în lupta împotriva fasciştilor hitlerişti cînd, cot la cot cu eroica Armată Sovietică, au luptat şi soldaţii romini, mulţi dintre ei jertfindu-şi viaţa pentru eliberarea republicii noastre. Poporul cehoslovac nu va uita acest ajutor şi aportul pe care poporul român l-a adus la eliberarea noastră. Jertfele pe care clasa muncitoare şi poporul muncitor din România le-au adus în lupta lor condusă de Partidul Comunist împotriva dictaturii fasciste, pentru libertate şi viaţă mai bună şi mai fericită în patria lor, au dat roade bogate. Astăzi, poporul român, partidul şi guvernul său luptă pe frontul socialismului şi păcii pentru ca idealurile celor mai buni fii ai poporului român să devină realitate. Poporul cehoslovac se bucură sincer de succesele realizate de poporul român în construirea societăţii noi, socialiste în ţara sa. Măreţele realizări şi dezvoltarea producţiei industriale care, în comparaţie cu anul 1938 a crescut de patru ori, avîntul agriculturii cooperativizate şi înflorirea culturii sînt o mărturie a faptului că Romînia păşeşte ferm spre socialism. Oamenii muncii din republica noastră, ca şi partidul nostru comunist se bucură de aceste succese şi pentru că ele au fost realizate sub conducerea Partidului Muncitoresc Romín, conducător recunoscut al poporului român. An de an creşte necontenit prietenia noastră şi colaborarea reciprocă în domeniul economic şi cultural dintre ţările noastre. Aceasta deoarece avem interese şi ţeluri comune, deoarece avem o singură învăţătură comună — marxism-leninismul — şi deoarece facem parte integrantă din marea familie socialistă în fruntea căreia se află Uniunea Sovietică. Tovarăşi, Aţi venit la noi în perioada de după cel de-al XI-lea Congres al Partidului Comunist din Cehoslovacia, cînd poporul nostru, sub conducerea partidului comunist îşi concentrează forţele în vederea îndeplinirii hotărîrilor congresului. In timpul vizitei la noi şi cu prilejul întâlnirilor cu oamenii muncii din ţara noastră, vă veţi convinge de hotărîrea lor fermă de a desăvîrşi în timpul cel mai scurt orînduirea socialistă. Vă veţi convinge de sentimentele lor prieteneşti faţă de Uniunea Sovietică şi faţă de toate popoarele frăţeşti din ţările de democraţie populară. Suntem ferm convinşi că vizita dv. în Cehoslovacia va contribui la adîncirea şi dezvoltarea continuă a relaţiilor reciproce şi a colaborării frăţeşti, la strîngerea continuă a prieteniei dintre popoarele noastre. Vizita dv., şi desigur şi tratativele noastre comune, vor constitui o dovadă în plus a unităţii ferme a lagărului socialist şi a întregii mişcări muncitoreşti revoluţionare internaţionale, în spiritul internaţionalismului proletar, în spiritul învăţăturii marxistleniniste. Vă urăm din toată inima, dragi tovarăşi, încă o dată, bun venit în ţara noastră. Trecerea prin R. P. Ungară BUDAPESTA 20 - De la trimisul special AGERPRES. Duminică la ora 15, trenul oficial cu care a călătorit spre Praga delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Populare Române a părăsit teritoriul rominesc prin punctul de frontieră Curtici, trecînd in R.P. Ungară. In gările Arad şi Curtici numeroşi locuitori, în frunte cu conducătorii organelor locale de partid şi de stat, au salutat călduros pe membrii delegaţiei. Clădirile gărilor erau pavoazate festiv cu drapele de stat ale R. PRomíné şi R. Cehoslovace, cu portretele tovarăşilor Gh. Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Antonin Novotny şi Viliam Siroky. Pe pancarte mari erau înscrise urări pentru prietenia rominocehoslovacă, pentru unitatea frăţească de nezdruncinat a ţărilor socialiste. Adresîndu-se celor veniţi să salute delegaţia în gările Arad şi Curtici, tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej a subliniat că vizita delegaţiei de partid şi guvernamentale a R.P. Romíno în R. Cehoslovacă va constitui o importantă contribuţie la dezvoltarea colaborării multilaterale romîno-cehoslovace, la întărirea unităţii ţărilor marelui lagăr al socialismului. Sosind pe teritoriul R.P. Ungare, la punctul de frontieră Lökösháza, membrii delegaţiei au fost întâmpinaţi de Csatorday Károly, trimis extraordinar şi ministru plenipotenţiar, directorul protocolului din Ministerul Afacerilor Externe al R.P. Ungare, şi de Ion Popescu, ambasadorul R.P.R. la Budapesta, care au însoţit delegaţia pînă la frontiera cehoslovacă, precum şi de conducători ai comitetului judeţean al P.M.S.U. şi ai Comitetului executiv al sfatului judeţean Békés. Pe clădirile de la frontiera maghiară erau arborate drapele de stat ale RP. Ungare și R.P. Romíné. Continuindu-și drumul spre frontiera cehoslovacă, trenul oficial a sosit seara în capitala R.P. Ungare — Budapesta. Pe peronul gării de vest, delegația de partid și guvernamentală a R.P. Romíné in frunte cu tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej a fost întâmpinată de tovarăşii György Marosán, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.S.U., ministru de Stat, Sándor Rónai, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.S.U., președintele Adunării de Stat a R.P. Ungare, Endre Sik, ministru al Afacerilor Externe al R.P. Ungare, János Csergő, membru al C.C. al P.M.S.U., ministru al Siderurgiei şi Construcţiilor de Maşini, István Szirmai, membru al C.C. al P.M.S.U., şeful Secţiei de agitaţie şi propagandă a C.C. al P.M.S.U., György Aczel, locţiitor al ministrului Culturii, precum şi de ambasadorul R. Cehoslovace la Budapesta şi membri ai ambasadei cehoslovace. Membrii delegaţiei române s-au întreţinut cu conducătorii ungari sosiţi în întâmpinarea lor. După aproximativ o oră de şedere la Budapesta, trenul oficial şi-a continuat drumul spre frontiera cehoslovacă. ■k PRAGA 20. — De la trimişii speciali Agerpres: Duminică seara, părăsind teritoriul R. P. Ungare, delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Populare Române, condusă de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C.C. al P.M.R., membru în Prezidiul Marii Adunări Naţionale, a adresat o telegramă de salut tovarăşilor Janos Kadar, prim-secretar al C.C. al P.M.S.U., şi Ferenc Münnich, preşedintele guvernului revoluţionar muncitoresc ţărănesc al R. P. Ungare, cu prilejul trecerii delegaţiei române prin Republica Populară Ungară. Pag. 3-a O uriaşă manifestare a prieteniei româno-cehoslovace (Urmare din pag. ba) R.P.R. şi R. Cehoslovace. Tovarăşii Gh. Gheorghiu-Dej şi Antonin Novotny trec în revistă compania de onoare. Apoi înalţilor oaspeţi le sunt prezentaţi demnitarii precum şi şefii misiunilor diplomatice veniţi în întâmpinare. Conducătorii de partid şi de stat romîni şi cehoslovaci se urcă la tribuna instalată lingă clădirea gării principale. In uralele şi aplauzele îndelungate ale celor prezenţi la miting, tov. Antonin Novotny, prim secretar al C.C. al Partidului Comunist din Cehoslovacia, preşedintele Republicii Cehoslovace, a rostit o cuvîntare de bun sosit. întâmpinat cu aplauze puternice şi urale a luat apoi cuvîntul tov. Gh. Gheorghiu-Dej, prim secretar al C.C. al P.M.R., membru în Prezidiul Marii Adunări Naţionale, conducătorul delegaţiei române. Cele două cuvîntări au fost subliniate în repetate rînduri cu puternice şi îndelungi aplauze şi aclamaţii. Minute în şir praghezii au manifestat entuziast pentru prietenia româno-cehoslovacă, pentru unitatea de granit a puternicului lagăr socialist în frunte cu Uniunea Sovietică. Tineri şi tinere înconjoară pe membrii delegaţiei române, oferindu-le buchete de flori. In piaţa din faţa gării principale şi de-a lungul traseului, mii şi mii de oameni ai muncii din Praga ovaţionau îndelung salutând cu dragoste pe solii poporului român. Miile de oameni care manifestau călduros reprezentau imaginea vie a prieteniei dintre două ţări surori, unite prin ţeluri şi interese comune. OCTAVIAN PALLER ★ PRAGA 20, — De la trimişii speciali Agerpres: Luni dimineaţa delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Populare Romíne a sosit în capitala Republicii Cehoslovace — Praga. Delegaţia este însoţită de consilieri experţi şi ziarişti. împreună cu delegaţia a sosit de asemenea dr. Ivan Rohal Ilkiv, ambasadorul R. Cehoslovace în R. P. Romînă. La sosirea pe teritoriul cehoslovac, membrii delegaţiei române au fost întâmpinaţi de Gustav Soucek, şeful secţiei externe a C.C. al Partidului Comunist din Cehoslovacia, Antonin Gregor, prim locţiitor al ministrului Afacerilor Externe, Karel Klima, locţiitor al ministrului Afacerilor Interne, Jan Stencr, vicepreşedinte al corpului împuterniciţilor din Slovacia, Samuel Takac, împuternicit pentru problemele construcţiei din Slovacia, precum şi de ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al R. P- Romíné la Praga, Gheorghe Vidraşcu. Cuvîntarea tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej Scumpe tovarăşe Novotny, scumpe tovarăşe Siroky, Dragi tovarăşi şi prieteni, Permiteţi-mi, înainte de toate, să aduc mulţumiri Comitetului Central al Partidului Comunist din Cehoslovacia şi guvernului Republicii Cehoslovace pentru invitaţia făcută partidului şi guvernului nostru de a trimite în ţara dv. o delegaţie de partid şi guvernamentală a Republicii Populare Române. Este pentru noi o mare cinste şi bucurie de a veni în frumoasa dv. ţară, în străvechea ei capitală, — Praga — şi de a putea cunoaşte mai îndeaproape marile realizări obţinute de harnicul şi talentatul popor cehoslovac, în economie, cultură, viaţă socială. Mă folosesc de acest prilej pentru ca, în numele delegaţiei noastre, să-mi îndeplinesc o sarcină plăcută — aceea de a vă transmite dv. şi, prin dv., întregului popor cehoslovac, salutul frăţesc, fierbinte al poporului român. Relaţiile de prietenie şi stimă reciprocă între popoarele noastre au adinei rădăcini în trecut. Aceste relaţii au căpătat un conţinut nou după ce ţările noastre au fost eliberate de către glorioasa Armată Sovietică, iar popoarele român şi cehoslovac şi-au luat soarta în propriile lor mîini. La temelia prieteniei noastre trainice, de nezdruncinat, stă faptul că în ţările noastre puterea aparţine celor ce muncesc de la oraşe şi sate, că popoarele noastre luptând, sub steagul glorios al învăţăturii marxist-leniniste, pentru victoria deplină a socialismului in patria lor, păşesc umăr la umăr, intr-o strînsă colaborare în rîndurile marii familii a ţărilor socialiste. Intr-ajutorarea frăţească între ţările socialiste şi, îndeosebi, marele ajutor pe care îl primesc din partea Uniunii Sovietice, constituie un factor de cea mai mare însemnătate a succesului în opera de construire a socialismului în aceste ţări. In anii puterii populare, colaborarea si intr-ajutorarea prietenească între Republica Populară Romînă și Republica Cehoslovacă au luat o mare dezvoltare şi se lărgeşte tot mai mult. Partidul Muncitoresc Romín, guvernul R.P. Romíné, oamenii muncii din ţara noastră, dau o mare preţuire ajutorului tovărăşesc pe care poporul romín îl primeşte din partea poporului frate cehoslovac in diferite ramuri ale economiei, Înaltelor calităţi tehnice ale utilajului şi materialelor produse de Industria cehoslovacă, muncii pe care o depun in ţara noastră inginerii şi tehnicienii cehoslovaci. Pentru tot acest ajutor, permiteţi-mi să vă transmit cele mai calde mulţumiri ale poporului nostru. Ca ţări socialiste, atît R. P. Romînă cit şi R. Cehoslovacă, aduc o contribuţie activă la întărirea continuă a lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică, a cărui forţă şi unitate indisolubilă este chezăşia independenţei şi înfloririi tuturor ţărilor socialiste, bastionul păcii în lumea întreagă. Partidul Muncitoresc Român şi Partidul Comunist din Cehoslovacia, guvernele ţărilor noastre, urmăresc cu cea mai mare atenţie evoluţia evenimentelor internaţionale şi fac tot ce le stă în putinţă pentru a contribui la destinderea încordării în relaţiile între state, la triumful principiului coexistenţei paşnice între toate ţările, fără deosebire de orînduire socială. Permiteţi-mi să-mi exprim convingerea că vizita noastră şi tratativele ce vor fi duse cu acest prilej între cele două delegaţii, în spiritul de deplină unitate ce caracterizează relaţiile noastre, vor contribui la întărirea prieteniei între popoarele român şi cehoslovac, la dezvoltarea tot mai largă a legăturilor economice, culturale, de partid şi de stat între România şi Cehoslovacia. Să trăiască şi să se dezvolte necontenit prietenia şi frăţia între Republica Populară Romînă şi Republica Cehoslovacă ! Să trăiască Partidul Comunist din Cehoslovacia, Comitetul său Central şi guvernul Republicii Cehoslovace ! Să trăiască lagărul unit şi puternic al ţărilor socialiste, în frunte cu Uniunea Sovietică . Vizita delegaţiei Sa tovarăşii Antonin Novotny şi Viliam Siroki PRAGA 20 — De la trimişii speciali Agerpres: Luni la amiază, membrii delegaţiei de partid şi guvernamentale a R. P. Române în frunte cu tovarăşul Gh., Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C.C. al P.M.R., membru în Prezidiul Marii Adunări Naţionale a R. P. Române, au făcut o vizită la Palatul prezidenţial Hrad din Praga, tovarăşilor Antonin Novotny, prim-secretar al C.C. al Partidului Comunist din Cehoslovacia, preşedintele Republicii Cehoslovace şi Viliam Siroky, membru în Biroul Politic al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, preşedintele guvernului cehoslovac. Au fost de faţă tovarăşii: Jiri Hendrych, Otakar Simunek, membri ai Biroului Politic al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, Ludmila Jankovcova, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, Vaclav David, membru al C.C. al Partidului Comunist din Cehoslovacia, ministrul Afacerilor Externe al Republicii Cehoslovace şi Gustav Soucek, şeful secţiei externe a C.C. al P.C. din Cehoslovacia. Conducătorii de partid şi de stat români şi cehoslovaci s-au întreţinut într-o atmosferă de caldă prietenie. Spectacol de gală in cinstea delegat PRAGA 20 — De la trimişii speciali Agerpres: Luni seară la Teatrul Naţional ,,B. Smetana“ din Praga a avut loc un spectacol de gală cu o Dera „Mireasa vindută“ de B. Smetana, dat sub auspiciile C.C. al Partidului Comunist dal Cehoslovacia şi guvernului cehoslovac în cinstea delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Populare Romíne. La sosirea în sală, membrii delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Populare Romíne, şi conducătorii de partid şi de stat ai Republicii Cehoslovace au fost aclamaţi îndelung de public. La spectacol au asistat membri ai Comitetului Central al Partidului Comunist din Cehoslovacia, ai guvernului cehoslovac, conducători ai instituţiilor centrale şi ai organizaţiilor de masă, fruntaşi ai vieţii culturale din Praga, ziarişti români şi străini şi un numeros public. Au fost intonate imnurile de stat ale R.P. Romíné şi R. Cehoslovace. Opera renumitului compozitor al muzicii clasice cehoslovace s-a bucurat de un frumos succes. Artiștilor li s-au oferit flori din partea conducătorilor de partid şi de stat ai R. P. Romíné.