România Liberă, martie 1970 (Anul 28, nr. 7888-7913)

1970-03-28 / nr. 7911

„România liberă“ nr. 7911 - 21.12.1970 - pag. a 7-a LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAȚIONALE ...................................................................................................................................................................................................................................... ^^~~TTTnmimn im»iiiWMW«wri»iiiiiiiiiii»ii«iMiiirm'iinnimm—nr"nnrr nrmr iih»iii»«i»jTimmr_~nmuaijMuigi.iijirrr— ir~iT',"~-,riTrr”rTTjr~'~~n'-'-"'-’~^fr’,'~:,:iT:"r"'T'~:~itoTTimn;.i[-:::,:iî;o;T.iiiiiwT[»iiiiiii'iT rr~i r——•r-TTn rT|ni ..... iiiiirnTOnrmi‘wiffiiriWTWiîmiiTîTO«iiiiriniiTiiiimi»iii»ii . Discuţii generale pe marginea Dării de seamă cu privire la activitatea internaţională a Republicii Socialiste România in anul 1963 Aş dori înainte de toate, a spus tovarăşul MIHAI DALEA, să informez Marea Adunare Naţională că, în anul trecut, din însărcinarea forului suprem al ţării şi al Consiliului de Stat, Comisia pentru politica externă a Marii Adunări Naţionale a dezbătut acte principale de politică internaţională ale Republicii Socialiste România. Comisia a discutat şi avizat decretul de ratificare a Tratatului cu privire la neproliferarea armelor nucleare, poziţia ţării noastre în problemele securităţii europene, acorduri şi convenţii internaţionale ale României. Subliniez cu deplină satisfacţie Unanimitatea cu care Comisia a aprobat documentele dezbătute, apreciind in mod deosebit rolul activ şi iniţiativele statului român în viaţa internaţională, concordanţa lor deplină cu linia politică elaborată de Congresele al IX-lea şi al X-lea ale Partidului Comunist Român. In mod deosebit ţin să reliefez activitatea laborioasă în elaborarea şi înfăptuirea politicii externe desfăşurată de Comitetul Central al partidului, de conducerea superioară a partidului şi statului, contribuţia hotăritoare a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, înalta sa principialitate marxist-leninistă, competenţa, devotamentul şi răspunderea în promovarea politicii externe care slujeşte aspiraţiilor poporului, cauzei socialismului şi păcii. Aşa cum este cunoscut, criteriul principal de verificare a justeţei oricărei linii politice îl constituie viaţa, cu realităţile şi în dinamica ei. Şi tocmai realităţile vieţii ilustrează caracterul profund constructiv al multiplelor acţiuni de largă rezonanţă întreprinse pe plan internaţional de guvernul României socialiste în cursul anului trecut, confirmă cu cea mai mare tărie justeţea politicii externe a statului nostru. Caracteristica dominantă a acestei politici, elementul ei central şi fundamental îl constituie prietenia, alianţa frăţească şi colaborarea multilaterală cu toate ţările socialiste. Aşa cum arată evocarea succintă din darea de seamă, România a dezvoltat şi dezvoltă relaţiile politice, economice, culturale, ştiinţifice, inclusiv militare, cu ţările membre ale Consiliului de Ajutor Economic Reciproc, cu statele participante la Tratatul de la Varşovia — organisme din care ţara noastră face parte — precum şi cu toate celelalte ţări socialiste, fără nici o deosebire. Aceasta este o constantă nezdruncinată a întregii noastre politici externe, o orientare permanentă şi neabătută, izvorîtâ din caracterul orînduirii noastre, din principiile ideologiei marxist-leniniste şi ale internaţionalismului proletar, din convingerea că ea dă expresie intereselor fundamentale ale poporului român ca şi ale fiecăreia dintre ţările socialiste, corespunde intr-adevăr cauzei unităţii întregului sistem mondial socialist. Una din trăsăturile definitorii ale politicii externe a României o constituie manifestarea activă a solidarităţii cu toate forţele antiimperialiste care luptă pentru libertate, pentru dreptul sacru al fiecărui popor de a şi decide singur propria soartă, întregul popor preţuieşte în mod deosebit ajutorul pe care România socialistă îl dă poporului vietnamez în lupta sa împotriva agresiunii americane, poziţia activă a statului nostru pentru încetarea neittârziată a războiului din Vietnam, retragerea trupelor S.U.A. din Vietnamul de Sud, încetarea oricărui amestec în treburile interne ale poporului vietnamez. Darea de seamă prezentată Marii Adunări Naţionale oglindeşte intensificarea, pe diferite planuri, a relaţiilor României cu noile state independente, sprijinul acordat mişcărilor de eliberare naţională, simpatia şi solidaritatea poporului român cu toate ţările şi popoarele care luptă pentru independenţă şi suveranitate naţională, pentru lichidarea definitivă a colonialismului şi neocolonialismului, pentru progres şi viaţă mai bună. Putem aprecia cu deplină satisfacţie că România îşi îndeplineşte pe deplin îndatoririle ce-i revin ca verigă traittică a frontului mondial antiimperialist, aduce o contribuţie reală la cimentarea unităţii tuturor forţelor mondiale ale păcii şi progresului. Constituie pentru noi un motiv de satisfacţie şi încredere faptul că desfăşurarea vieţii internaţionale, întreg cursul evenimentelor din ultimul timp confirmă justeţea orientării politicii externe a României care acţionează în spiritul coexistenţei paşnice, îşi intensifică legăturile de colaborare cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Desigur, principiul coexistenţei paşnice, ca unică alternativă a unui cataclism militar, se bucură astăzi de o largă adeziune şi se impune tot mai mult pe arena internaţională. Relevînd conţinutul, esenţa acestui principiu putem înţelege mai bine justeţea acţiunilor întreprinse de România, care concepe coexistenţa paşnică intr-un mod activ, în sensul depunerii unor eforturi sporite de către toate statele pentru reducerea tensiunii, pentru promovarea destinderii, pentru dezvoltarea colaborării internaţionale. Calea spre acest ţel o poate constitui numai normalizarea relaţiilor, intensificarea contactelor şi a legăturilor economice, politice, cultural-ştiinţifice dintre ţări. Apreciez de aceea în mod deosebit intensificarea în anul trecut a contactelor, vizitelor, schimburilor de delegaţii cu alte ţări, precum şi stabilirea de relaţii diplomatice cu noi state. Am reţinut cu satisfacţie faptul că România întreţine astăzi relaţii diplomatice şi consulare cu 95 de state şi că în anul precedent au fost încheiate 76 de înţelegeri, acorduri şi convenţii de colaborare în diferite domenii cu ţări avind altă orînduire socială. Consider deosebit de pozitiv şi important faptul că în toate acţiunile sale externe România socialistă se călăuzeşte după cunoscutele principii ale independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii in drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc- Intru totul corespunzătoare ideologiei noastre, justiţiei şi normelor dreptului internaţional, aceste principii cîştigă o largă recunoaştere în lume. De aceea, putem aprecia că eforturile depuse de partidul şi guvernul nostru pentru promovarea şi respectul lor sunt în consensul voinţei şi aspiraţiilor popoarelor, merg în pas cu evoluţia progresului istoric, ne aduc stimă şi preţuire pe arena internaţională. Merită o înaltă apreciere concepţia şi căile, eforturile permanente depuse de guvernul ţării noastre pentru edificarea securităţii europene. In acest sens o mare importanţă reprezintă contactele, schimburile de vizite ce au avut loc anul trecut, la nivel înalt, între ţara noastră şi alte state europene, atît socialiste cit şi capitaliste. Faptul că ideii securităţii i s-au raliat şi numeroase ţări nesocialiste, state neutre, personalităţi politice influente oglindeşte adeziunea largă a popoarelor continentului european, evidenţiază deosebita actualitate a măsurilor practice ce se cer întreprinse pe calea realizării sale. Evenimentele actuale, întregul peisaj al actualităţii politice internaţionale şi pe plan european arată ce larg teren a cîştigat ideea discuţiilor şi tratativelor, a contactelor între state, fără deosebire de orînduire socială. O ilustrare în acest sens sunt recentele convorbiri de la Erfurt ale şefilor guvernelor R. D. Germane şi R. F. a Germaniei, care au constituit fără îndoială un act pozitiv în viaţa internaţională, un pas înainte spre normalizarea relaţiilor între cele două state germane îrn interesul securităţii şi păcii în Europa. Este bine cunoscut faptul că România s-a situat de mult şi în mod consecvent pe poziţia necesităţii recunoaşterii ambelor state germane, a normalizării şi dezvoltării relaţiilor dintre ele şi cu ele de către toate statele, numai astfel puţind fi asigurată participarea ambelor state germane la viaţa politică a continentului, la eforturile generale pentru destindere şi securitate. Din darea de seamă prezentată rezultă însemnătatea deosebită pe care ţara noastră o atribuie dezarmării generale şi, în primul rînd, dezarmării nucleare. După cum se ştie, printre acţiunile colaterale înregistrate în ultima vreme, se înscrie şi încheierea Tratatului de neproliferare a armelor atomice, document ratificat recent şi de ţara noastră. Sunt complet de acord cu declaraţia făcută de preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cu ocazia ratificării acestui tratat, că el este lipsit de participarea unor ţări deţinătoare de arme nucleare, nu prevede măsuri practice de oprire a producţiei de arme nucleare şi de lichidare a stocurilor existente şi nici garanţii că astfel de arme nu vor fi folosite într-un eventual război; tratatul constituie, cu toate acestea, un pas în direcţia măsurilor de limitare şi lichidare a dezvoltării înarmării atomice. Apreciez că propunerile prezentate recent de reprezentantul ţării noastre în Comitetul pentru dezarmare de la Geneva — de altfel menţionate în raportul prezentat de ministrul afacerilor externe — răspund unor cerinţe majore ale umanităţii şi sunt de natură să contribuie la realizarea unor progrese concrete către o rezolvare radicală a gravelor probleme generate de cursa înarmărilor, de persistenţa pericolului nuclear. Se poate aprecia că atît datorită succeselor în construcţia socialistă, rezultatelor dobîndite în dezvoltarea economiei, în adîncirea democraţiei socialiste, în avintul pe plan cultural, cit şi datorită politicii sale externe, raţională, judicioasă şi constructivă, în întregime consacrată cauzei păcii şi socialismului, ţara noastră se bucură astăzi în lume de un prestigiu mai înalt ca oricînd în istoria sa. In tot ceea ce ţara noastră întreprinde şi realizează pe plan internaţional, în eforturile pe care partidul şi statul le depun pentru adîncirea colaborării şi cooperării cu alte popoare, pentru pace şi securitate internaţională, oamenii muncii din România socialistă revăd ca într-o oglindă propriile lor gînduri, năzuinţe şi interese. In aceasta sălăşluieşte una din trăsăturile de bază ale activităţii internaţionale a ţării noastre -- Sprijinul său deplin de către întregul popor. Propun în încheiere să exprimăm deplina aprobare a, întregii activităţi internaţionale desfăşurate de statul român în decursul anului 1960, dînd astfel glas adeziunii ferme cu care poporul român susţine politica externă a României socialiste. Datorită consecvenţei cu care Comitetul Central al partidului, Consiliul de Stat şi guvernul ţării promovează principiile şi normele unanim recunoscute ale raporturilor internaţionale, a subliniat deputatul GHEORGHE ROŞU . România este astăzi cunoscută, apreciată şi stimată pe plan mondial de popoarele iubitoare de pace, împreună cu întregul nostru popor, comuniştii, toţi oamenii muncii din circumscripţia pe care o reprezint şi din judeţul in care îmi desfăşor activitatea, apreciază în mod deosebit contribuţia secretarului general al partidului, preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la elaborarea şi înfăptuirea politicii externe a României, în care îşi găsesc întruchiparea năzuinţele poporului român de pace şi cooperare internaţională, interesele socialismului, păcii şi progresului în lume. Din documentul ce ne-a fost prezentat se desprinde încă o dată, cu pregnanţă, faptul că partidul şi statul nostru situează în centrul politicii externe a României, în spiritul hotărîrilor Congreselor al IX-lea şi al X-lea ale partidului, prietenia cu toate ţările sistemului socialist mondial, adîncirea colaborării şi cooperării dintre ele pe temelia principiilor marxist-leniniste, ale internaţionalismului socialist, egalităţii în drepturi, respectului reciproc, Independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, întrajutorării tovărăşeşti, ceea ce corespunde cerinţelor şi intereselor tuturor ţărilor socialiste, cauzei generale a socialismului şi păcii. Sunt bine cunoscute contribuţia activă a României în cadrul Consiliului de Ajutor Economic Reciproc, în extinderea colaborării şi cooperării economice cu toate ţările socialiste, propunerile făcute şi acţiunile întreprinse de ţara noastră pentru dezvoltarea formelor de cooperare şi colaborare bi şi multilaterală. Anul trecut, delegaţii române la cel mai înalt nivel au participat la activitatea şi întîlnirile CA.E.R. şi Tratatului de la Varşovia iar reprezentanţii ţării noastre în aceste organizaţii au desfăşurat o activitate intensă în sprijinul dezvoltării colaborării şi cooperării între statele participante. Ca deputat, ca activist de partid eu apreciez în mod deosebit faptul că anul trecut au avut loc întîlniri ale tălvarăşului Nicolae Ceauşescu şi ale altor tovarăşi din conducerea partidului şi statului nostru, cu conducători de partid şi de stat ai Uniunii Sovietice, R.P. Polone, R.S.F. Iugoslavii şi ai altor state socialiste din Europa, cu tovarăşi din conducerea R.P. Chineze, R D. Vietnam şi a altor ţări socialiste din Asia. S-au dezvoltat relaţiile României cu Cuba, unde, recent, un grup de tineri români au plecat pentru a sprijini campania de recoltare a trestiei de zahăr. Consider, de asemenea, ca deosebit de utile schimburile de delegaţii între ţara noastră şi alte ţări socialiste, între Partidul Comunist Român şi partidele comuniste frăţeşti, între organizaţiile de masă şi obşteşti. Anul trecut, la Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român au participat delegaţii ori s-au primit mesaje de salut din partea a 85 de partide comuniste şi muncitoreşti, iar la aniversarea unui sfert de veac de la eliberarea României au participat reprezentanţii cvasitotalităţii ţărilor socialiste, în acelaşi timp, politica externă activă a României socialiste, de lărgire şi colaborare economică, tehnico-ştiinţifică şi culturală cu toate ţările lumii, indiferent de orînduirea lor socială, se concretizează în tot mai multe tratate şi convenţii, contacte la diferite nivele, ci şi multilaterale, în relaţiile diplomatice şi consulare cu 95 de ţări, în relaţiile economice şi tehnico-ştiinţifice cu peste 100 de state, în schimburi de delegaţii guvernamentale, parlamentare, vizite la nivelul conducătorilor de stat. Contribuţia României în realizarea unui climat favorabil colaborării şi păcii, de înţelegere şi pace între popoare, are un suport solid în conştiinţa poporului nostru, care dezbate, aprobă şi susține cu hotărîre liniile directoare ale politicii partidului şi statului nostru. Fără a fi abordat complex ansamblul preocupărilor statului nostru, în domeniul politicii externe, a spus în încheiere vorbitorul, consider că avem puternice dovezi, la tot pasul, de a afirma că politica noastră internaţională păstrează o perfectă unitate dialectică cu politica internă, este o expresie a celui mai profund umanism şi democratism, bazat pe unitatea indisolubilă dintre partid, guvern şi popor. In epoca noastră, de puternică afirmare a naţiunilor, de intensificare a raporturilor bor şi multilaterale între state, respectarea principiilor echităţii şi dreptului internaţional, ale coexistenţei paşnice a statelor cu orînduiri sociale diferite şi ale dreptului inalienabil al popoarelor de a-şi decide de sine stătător destinele devine mai mult ca oricînd o necesitate indispensabilă pentru asigurarea păcii şi adîncirea cooperării internaţionale, a spus deputatul STANCIU STOIAN. In această ordine de idei, în numele Ligii române de prietenie cu popoarele din Asia şi Africa, ligă care întreţine legături cu comitete de solidaritate ale multor ţări din Asia, Africa şi America Latină, doresc să subliniez înalta apreciere de care se bucură politica Republicii Socialiste România de solidaritate activă cu lupta de eliberare naţională a popoarelor dominate de imperialism, de prietenie şi alianţă cu ţările care şi-au cucerit independenţa de stat şi fac eforturi pe linia progresului lor social-economic, cu forţele democratice, progresiste din ţările Africii, Asiei şi Americii Latine, cu toate detaşamentele luptei antiimperialiste. Sprijinul multilateral acordat de poporul român eroicului popor vietnamez, în lupta împotriva agresorilor americani şi a acoliţilor lor, se înscrie ca o expresie concludentă a solidarităţii frăţeşti cu popoarele ce dau jertfe în apărarea fiinţei lor naţionale, a libertăţii şi suveranităţii. O expresie a solidarităţii active a României cu lupta poporului vietnamez este şi stabilirea, în cursul anului 1969, a relaţiilor dintre România şi Guvernul Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud. Referindu-se la tensiunea ce se accentuează în prezent în unele zone, vorbitorul a subliniat că pe bună dreptate, în darea de seamă prezentată de ministrul afacerilor externe se exprimă îngrijorarea care o provoacă intensificarea bombardamentelor americane asupra teritoriului Laosului, situaţia care s-a creat acum în Cambodgia, în urma recentei lovituri de stat, apariţia unor noi elemente de încordare în regiunea Asiei de sud-est. Considerăm, că vizitele tovarăşului Nicolae Ceauşescu în India, Iran, ca şi vizitele în România ale reprezentanţilor diferitelor state afro-asiatice şi latino-americane au contribuit la mai buna înţelegere şi dezvoltare a relaţiilor de prietenie şi colaborare. Se bucură de sprijinul statornic al poporului nosstru popoarele din Angola, Mozambic, Namibia care luptă pentru eliberarea naţională. Doresc să subliniez, de asemenea, activitatea reprezentanţilor României la Organizaţia Naţiunilor Unite, în sprijinul luptei acestor popoare pentru abolirea definitivă a colonialismului şi dominaţiei rasiale, pentru dezvoltarea economică şi socială a ţărilor lor — condiţie necesară consolidării independenţei lor politice, în lumea de astăzi creşte tot mai mult rolul tuturor statelor, al tuturor popoarelor de pe toate continentele în asigurarea păcii şi dezvoltarea colaborării, a spus vorbitorul. Acesta este rezultatul firesc al preocupării popoarelor pentru destinele şi securitatea lor, al formării de noi state independente şi suverane, al afirmării naţiunilor în epoca actuală. De aceea, eu consider de mare însemnătate politică faptul că statul român porneşte de la aceste cerinţe obiective ale evoluţiei sociale, militînd pentru o largă conlucrare pe plan extern între toate statele, indiferent de mărimea lor. In spiritul principiilor politicii noastre externe, a spus în încheiere deputatul, comitetul naţional pentru apărarea păcii, Liga română de prietenie cu popoarele din Asia şi Africa, organizaţiile de masă din Republica Socialistă România, acţionează pentru lărgirea relaţiilor lor cu organizaţii şi mişcări pacifiste din diferite ţări, pentru asigurarea unui climat democratic şi de cooperare rodnică între diferitele organizaţii şi mişcări naţionale şi internaţionale, în cadrul Consiliului Mondial al Păcii, pentru unitatea tuturor forţelor care luptă împotriva imperialismului, pentru asigurarea păcii. Doresc ca de la începutul intervenţiei mele — a spus deputatul MIHAIL LUPŞAN — să exprim deplina adeziune şi sprijinul oamenilor muncii din uzinele reşiţene faţă de politica externă a partidului şi statului nostru, faţă de activitatea pe care conducerea partidului şi statului o desfăşoară pe plan internaţional. în mod deosebit aş dori să dau expresie preţuirii noastre, a locuitorilor meleagurilor reşiţene, muncii neobosite pe care secretarul general al partidului, preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, o desfăşoară şi în acest domeniu, spre binele întregii naţiuni, pentru afirmarea tot mai deplină a României socialiste, pe arena internaţională. Oamenii muncii de pe întreg cuprinsul ţării dau o înaltă apreciere modului cum partidul nostru, guvernul se orientează in problemele politicii externe, faptului că în centrul acestei politici stă neabătut dezvoltarea legăturilor de prietenie şi colaborare cu toate ţările socialiste. Ne bucură faptul că eforturile depuse în această direcţie dau rezultate, de asemenea, remarcăm cu satisfacţie că principiul enunţat de partidul nostru şi anume că ceea ce uneşte ţările socialiste este mai important, mai puternic şi mai presus decit deosebirile de păreri şi divergenţele temporare care pot apărea la un moment dat şi-a dovedit pe deplin viabilitatea. Apreciez în mod deosebit faptul că în relaţiile cu ţările socialiste, cu partidele comuniste, Partidul Comunist Român şi guvernul României socialiste pornesc de la perspectiva internaţionalistă — singura justă şi corespunzătoare intereselor comunismului în lume — de a nu se limita legăturile de colaborare la un grup de state socialiste, ci de a se asigura adîncirea cooperării şi colaborării între toate ţările sistemului socialist mondial. In continuare deputatul a arătat că în unanimitate oamenii apreciază şi aprobă poziţia realistă, activă, pe care ţara noastră o adoptă in toate problemele. Simţim cu toţii o mare bucurie pentru că poziţia României, punctul ei de vedere sunt astăzi ascultate şi apreciate în multe ţări ale lumii. Doresc să subliniez şi eu consecvenţa cu care statul nostru socialist dezvoltă relaţiile economice internaţionale, militează pentru adîncirea cooperării în producţie, in ştiinţă şi tehnică atît cu ţările socialiste cit şi cu alte ţări ale lumii. Uzinele din municipiul Reşiţa contribuie şi ele nemijlocit la extinderea legăturilor economice cu numeroase state O serie întreagă de produse fabricate aci fac obiectul exportului în diferite regiuni ale lumii ; putem afirma că motoarele Diesel, laminatele, utilajul chimic fabricat la Reşiţa au făcut să crească prestigiul de care se bucură astăzi România ca un partener comercial serios. Apreciez eforturile stăruitoare pe care partidul şi guvernul le fac pentru lărgirea relaţiilor de colaborare cu ţări de pe toate meridianele lumii, indiferent de orînduirea lor socială. Consider că vizitele reciproce la cel mai înalt nivel, contactele directe între conducătorii noştri şi conducătorii unor ţări cu alte sisteme social-politice, între care vizitele făcute în ţara noastră de şefii de state ai unor ţări ca Statele Unite ale Americii, Austriei, Finlandei, precum şi vizitele conducătorilor noştri de stat în diferite ţări — iniţiativele şi propunerile ţării noastre în cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite, comitetului pentru dezarmare şi altor organisme, au contribuit în mare măsură la promovarea unui climat de încredere şi respect reciproc în relaţiile internaţionale. Folosesc acest prilej, a spus în cuvîntul său deputatul general-locotenent ION COMAN, spre a vă asigura de vibrantul ataşament al militarilor de toate gradele faţă de politica internă şi externă a Partidului Comunist Român şi guvernului ţării. Explicăm militarilor noştri această politică, cu convingerea ce ne-o inspiră scopurile ei nobile — asigurarea fericirii şi prosperităţii poporului român, triumful cauzei păcii şi socialismului. Doresc să subliniez şi eu, şi o fac dînd expresie gîndurilor tuturor militarilor patriei noastre, contribuţia esenţială adusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, eforturile pe care secretarul general al partidului le depune în vederea abordării problemelor practice şi teoretice ale vieţii internaţionale, în mod creator, realist, în spiritul marxism-leninismului. Aşa cum subliniază şi darea de seamă prezentată Marii Adunări Naţionale, România acordă o atenţie statornică dezvoltării şi adincirii prieteniei şi colaborării cu Uniunea Sovietică, cu celelalte ţări socialiste vecine, cu toate ţările sistemului mondial socialist din Europa, Asia, America Latină. Acţionînd în spiritul politicii de coexistenţă paşnică, România extinde totodată, legăturile sale de cooperare şi colaborare cu statele nesocialiste, contribuind astfel la dezvoltarea încrederii reciproce intre popoare. Acum, cînd omenirea progresistă şi iubitoare de pace se pregăteşte să sărbătorească împlinirea unui sfert de veac de la înfrîngerea fascismului german în cel de-al doilea război mondial, se cuvine a releva necesitatea ce stă în faţa forţelor antiimperialiste de pretutindeni de a desfăşura acţiuni energice pentru a dejuca politica agresivă a imperialiştilor, pentru ca umanitatea să fie ferită de o nouă conflagraţie mondială. Cercurile reacţionare imperialiste, sfidînd principiile fundamentale şi normele dreptului internaţional, continuă să exercite presiuni şi ameninţări la adresa libertăţii şi independenţei popoarelor, declanşează agresiuni armate, cum este războiul dus de imperialismul american împotriva eroicului popor vietnamez. Ţinind seama de existenţa imperialismului, care conţine în sine pericolul agresiunilor militare, de cerinţele apărării patriei noastre socialiste şi garantării securităţii poporului, partidul şi statul se îngrijesc cu toată atenţia de întărire a capacităţii de apărare a ţării. In continuare deputatul a spus : Asigurăm Marea Adunare Naţională că aplicăm în viaţă cu toată răspunderea comunistă şi patriotică sarcinile trasate de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român de a ridica pe o treaptă superioară pregătirea de luptă şi politică a ostaşilor ţării. Totodată vom sprijini activ şi în viitor pregătirea militară a tineretului şi a gărzilor patriotice ca unităţi de luptă. In realizarea acestor obiective pornim de la faptul că apărarea patriei constituie o datorie sfîntă a întregului popor, care, în caz de necesitate, îşi va mobiliza toate resursele umane şi materiale de care dispune. In calitate de membru fondator al Tratatului de la Varşovia — alianţă încheiată ca o măsură de securitate colectivă faţă de primejdia unui atac imperialist ce ar putea fi dezlănţuit în Europa împotriva unui stat membru al acestui tratat — România şi a îndeplinit şi îşi îndeplineşte neabătut îndatoririle ce-i revin. Armata noastră întăreşte colaborarea cu armatele statelor participante la Tratatul de la Varşovia pe multiple planuri, dezvoltă relaţii prieteneşti cu tovarăşii de arme din celelalte state socialiste. In întreaga această preocupare, România porneşte de la principiul că răspunderea pentru întărirea capacităţii de apărare, pentru instruirea şi comanda trupelor revine în 7i întregime partidului, şi statului nostru. In acelaşi timp, se dezvoltă activ colaborarea şi cooperarea militară cu celelalte ţări socialiste pe temelia principiilor şi normelor de relaţii dintre aceste ţări. Referindu-se la această problema, comandantul nostru suprem, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la consfătuirea cadrelor de bază din Ministerul Forţelor Armate, sublinia: „Această colaborare, pregătirea comună pentru a fi în stare să luptăm împotriva oricărei agresiuni, constituie una din obligaţiile fiecărui partid şi guvern, ca parte indisolubilă din politica de construcţie socialistă, din politica solidarităţii internaţionale, a internaţionalismului proletar, care a caracterizat, şi caracterizează întreaga activitate a partidului şi guvernului român“. Militarii forţelor noastre armate, alături de întregul popor, sprijină pe deplin activitatea politică externă a statului român consacrată păcii şi securităţii internaţionale. In acest context aprobăm activitatea îndreptată spre securitate în Europa. Este evident că dezideratul securităţii pe continentul nostru presupune eforturi neobosite pentru crearea unui climat de înţelegere şi apropiere între toate ţările, indiferent de sistemul lor social-politic, că problemele trebuie abordate nu de la bloc la bloc, ci cu participarea tuturor popoarelor europene, a tuturor factorilor care se pronunţă pentru asigurarea păcii, pentru izolarea şi combaterea forţelor reacţionare, agresive. Sub drapelele de luptă ale unităţilor forţelor noastre armate, a spus în încheiere deputatul Ion Coman, bat inimi viteze, hotărîte să apere pină la sacrificiul suprem cuceririle revoluţionare ale poporului român, orînduirea socialistă de care se leagă organic toate înfăptuirile şi năzuinţele noastre, prestigiul şi stima de care se bucură în lume numele scump al patriei noastre. Asemenea tuturor oamenilor muncii, indiferent de naţionalitate, noi, cei ce ne slujim patria în rîndurile armatei, ştim bine că nu există forţă capabilă să clintească opţiunea definitivă pentru socialism a harnicului şi talentatului nostru popor. Acţionînd cu fermitate pentru salvgardarea păcii, statornicirea între popoarele lumii a unor relaţii bazate pe încredere, prietenie şi respect reciproc, alături de alte state, a spus deputatul EDUARD EISENBURGER. România socialistă militează neobosit pentru dezvoltarea colaborării internaţionale, eliminarea forţei, pentru stingerea tuturor focarelor de război de pe glob, care pun în primejdie securitatea şi munca paşnică a omenirii. Călăuzit de aceste principii, statul român este profund preocupat de a contribui la soluţionarea politică a situaţiei din Orientul Apropiat, care îngrijorează poporul român, ca urmare a intensificării acţiunilor militare din ultima vreme- In cuvîntările sale, pătrunse de principialitate şi o înaltă răspundere pentru soarta păcii, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, exprimînd voinţa întregii noastre naţiuni, s-a pronunţat în repetate rînduri pentru încetarea definitivă a conflictului armat din Orientul Apropiat, pentru soluţionarea pe cale politică a problemelor litigioase din această zonă, încerc o satisfacţie deosebită, constatînd că în abordarea situaţiei din Orientul Apropiat, ca de altfel a tuturor evenimentelor, conducerea partidului şi statului promovează o politică principială, în strînsă unitate cu liniile directoare fundamentale ale politicii externe, pornind de la realităţi, de la interesele fundamentale ale popoarelor, de la cerinţele majore ale cauzei păcii. Să ne amintim de poziţia clară, răspicată, fără echivoc, faţă de criza din Orientul Apropiat, pe care am adoptat-o în acest înalt for încă în sesiunea din iulie 1967, poziţie reafirmată şi cu alte prilejuri. După cum se ştie, Republica Socialistă România s-a pronunţat şi se pronunţă cu hotărîre împotriva soluţionării prin război a diferendelor dintre statele acestei zone, împotriva cîştigării de avantaje teritoriale pe calea operaţiunilor militare, pentru retragerea trupelor israeliene din teritoriile arabe ocupate, pentru recunoaşterea dreptului la independenţă şi existenţă suverană a tuturor statelor din zonă, inclusiv al Israelului, pentru rezolvarea problemei refugiaţilor palestinieni, ţinîndu-se seama de interesele lor legitime. Ţara noastră consideră, aşa cum pe bună dreptate se arată în darea de seamă, că Rezoluţia Consiliului de Securitate din noiembrie 1967 constituie o bază rezonabilă pentru rezolvarea acestui conflict. Guvernul român, în spiritul principiilor sale de politică externă, se pronunţă împotriva folosirii forţei în relaţiile dintre state, împotriva extinderii operaţiunilor militare la obiective civile. De aceea, ţara nroastră a dezaprobat şi condamnat atacul aviaţiei israeliasupra unor obiective civile din Republica Arabă Unită, corsiderînd că aceste acţiuni sunt de o deosebită gravitate, ele constituind nu numai o încălcare flagrantă a Rezoluţiei Consiliului de Securitate, ci şi a normelor de drept internaţional. încercările de a rezolva problemele litigioase prin forţa armelor nu fac decit să agraveze situaţia, ele nu sunt în folosul nici uneia din părţi, ci sunt doar în avantajul imperialismului, interesat să dezbine popoarele, pentru a-şi menţine dominaţia, a-şi recîştiga privilegiile. Ca prieten al popoarelor arabe, poporul nostru şi-a manifestat întotdeauna solidaritatea şi sprijinul faţă de aspiraţiile lor pentru unitate naţională, pentru progres economic şi social, întărirea independenţei naţionale, a cuceririlor democraticeIn ultimii ani, cooperarea economică, culturală şi tehnico-ştiinţifică dintre ţara noastră şi statele arabe a înscris o linie ascendentă. In temeiul unor acorduri de colaborare, ţara noastră construieşte în Republica Arabă Unită o fabrică de produse sodice, lingă oraşul Alexandria şi un complex pentru extracţia şi prepararea fosfaţilor în deşert, la Hamrawin. Pe întinsele terenuri petrolifere din zona sahariană a Algeriei, pe şantierele de construcţii din Libia şi Kuweit, în expediţiile de explorare geologică în Yemenul de Sud, în unităţi agricole din Tunisia şi Maroc şi în alte părţi, specialiştii români lucrează cot la cot cu cei arabi, sprijinindu-i în punerea în valoare a bogăţiilor şi resurselor naturale ale acestor ţări în interesul propriilor lor popoare. Schimburile de vizite la diferite niveluri între oamenii de stat români şi cei din ţările arabe, contactele avute cu aceste prilejuri , aş aminti doar prezenţa la Cairo, la începutul acestui an, a unor deputaţi români, participanţi la reuniunea parlamentară consacrată Orientului Apropiat, sau cea de-a şasea reuniune a Comisiei mixte guvernamentale a Republicii Socialiste România şi Republicii Arabe Unite, care a consemnat noul acord comercial şi de plăţi pe cinci ani şi volumul sporit al schimburilor de mărfuri pe anul în curs — au contribuit la dezvoltarea relaţiilor, la o şi mai bună colaborare şi cunoaştere reciprocă. Sunt cu totul de acord cu aprecierea cuprinsă în darea de seamă a ministrului de externe privind dezvoltarea raporturilor dintre România şi ţările arabe, necesitatea de a se depune eforturi pentru a extinde relaţiile politice, economice, culturale dintre ţara noastră şi statele arabe — acestea fiind în interesul popoarelor noastre, al cauzei păcii. Toate acestea ne dau dreptul să constatăm că viaţa, timpul, confirmă întrutotul justeţea politicii noastre externe şi a poziţiei României în problema Orientului Apropiat. Aş dori să relev, a spus în încheiere deputatul, că în activitatea mea de deputat am putut desprinde înalta apreciere, adeziunea deplină a oamenilor muncii din patria noastră, faţă de întreaga politică internă şi externă a partidului şi statului — politică profund ştiinţifică şi umanistă. Doresc să închei cu asigurarea că, asemenea întregului popor şi oamenii muncii de naţionalitate germană, participanţi activ, la făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, aprobă şi sprijină din plin politica externă a României, fiindcă ea corespunde întrutotul intereselor şi năzuinţelor lor. Doresc să subliniez şi eu — a spus deputatul ION URSU de la bun început adeziunea mea la politica externă pe care o promovează cu atita consecvenţă partidul şi statul nostru, politică ce dă expresie intereselor poporului român, cauzei păcii şi socialismului. Doresc să relev relaţiile de prietenie şi alianţă frăţească, colaborare şi cooperare care se dezvoltă pe planuri multiple îintre România şi Uniunea Sovietică. Această prietenie, întărirea ei continuă constituie una din temeliile politicii externe a Republicii Socialiste România şi dezvoltarea ei este în interesul popoarelor din ambele ţări, în interesul cauzei unităţii şi dezvoltării sistemului mondial socialist. In acelaşi timp, trebuie de remarcat dezvoltarea relaţiilor dintre România şi celelalte ţări socialiste vecine, precum şi a relaţiilor ţării noastre cu celelalte ţări socialiste. Doresc de asemenea să subliniez importanţa pe care o au extinderea relaţiilor cu celelalte ţări ale lumii, participarea ţării noastre la soluţionarea problemelor cu care se înfruntă astăzi umanitatea. In calitate de om de ştiinţă, care lucrează în domeniul nuclear, vorbitorul a arătat: Prin toate acţiunile (Continuare în pag. a 5-a)