România Liberă, septembrie 1970 (Anul 28, nr. 8042-8067)

1970-09-26 / nr. 8064

.România liberă• « Vizita preşedintelui Nicolae Ceauşescu in Austria ÎNCHEIEREA CIFRUM OFICIALE Vineri dimineaţa a avut loc a doua rundă a convorbirilor oficiale dintre preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, şi preşedintele federal al Austriei, Franz Jonas. A continuat schimbul de păreri asupra unor probleme ale situaţiei internaţionale, subliniindu-se dorinţa celor două ţări de a conlucra şi în viitor pentru statornicirea pe La invitaţia preşedintelui federal al Republicii Austria, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, împreună cu soţia, Elena Ceauşescu, a făcut o vizită oficială în Austria, între 21 şi 25 septembrie 1970, ca răspuns la vizita în România a preşedintelui federal Franz Jonas. Preşedintele Consiliului de Stat şi persoanele oficiale care l-au însoţit au vizitat Viena, capitala Austriei, Kaprun, Salzburg şi Linz, întreprinderi industriale şi instituţii culturale din aceste localităţi. înalţilor oaspeţi români li s-a făcut pretutindeni o primire cordială. Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România şi preşedintele Republicii Austria au purtat convorbiri la care au participat . Din partea română: Iosif Banc, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri; Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe ; Cornel Burtică, ministrul comerţului exterior; Dumitru Aninoiu, ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Socialiste România în Austria. Din partea austriacă : Bruno Kreisky, cancelar federal; Rudolf Hauser, vicecancelar; Rudolf Kirchschläger, ministrul afacerilor externe ; Josef Staribacher, ministrul comerţului, industriei şi meşteşugurilor; Hertha Finnberg, ministrul ştiinţei şi cercetării; Ernst Eugen Veselsky, secretar de stat în Cancelaria Federală ; Eduard Tschop, ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Austria în Republica Socialistă România. Convorbirile s-au desfăşurat într-o atmosferă de prietenie şi înţelegere reciprocă ce caracterizează relaţiile între cele două ţări şi au oferit prilejul efectuării unui larg schimb de păreri asupra raporturilor bilaterale şi cu privire la principalele probleme internaţionale de interes comun. S-a constatat cu satisfacţie că de la vizita preşedintelui federal în România, în toamna anului 1969, relaţiile dintre cele două ţări s-au dezvoltat în toate domeniile în mod îmbucurător, ele constituind un exemplu de colaborare între ţări cu sisteme social-politice diferite, în timpul vizitei s-a semnat de către ministrul comerţului exterior al României, Cornel Burtică, şi ministrul federal al comerţului, industriei şi meşteşugurilor, dr. Josef Staribacher, un nou acord comercial pe perioada 1971— 1975. A fost semnat, de asemenea, protocolul cu privire la schimbul de mărfuri pentru anul 1971. Cele două părţi au constatat cu satisfacţie creşterea continuă a schimburilor de mărfuri, subliniind dorinţa lor de a găsi noi posibilităţi in vederea lărgirii relaţiilor comerciale reciproc avantajoase. Apreciind că un larg câmp de dezvoltare a relaţiilor dintre România şi Austria îl oferă cooperarea economică, cele două părţi şi-au exprimat dorinţa de a dezvolta cooperarea în domeniul industrial şi tehnic, pe baza acordului de cooperare din 20 februarie 1968, în vederea realizării acestui obiectiv, părţile au convenit asupra constituirii comisiei mixte guvernamentale de cooperare economică, industrială şi tehnică. Cele două părţi şi-au exprimat satisfacţia faţă de evoluţia favorabilă a schimburilor cultural-ştiinţifice dintre România şi Austria. Ele au convenit să promoveze intensificarea schimburilor şi cooperarea în domeniul învăţămîntului, ştiinţei şi culturii. în timpul vizitei, ministrul afacerilor externe român, Corneliu Mănescu, şi ministrul federal pentru afacerile externe, dr. Rudolf Kirchschläger, au semnat convenţia concontinentul european a unui climat de securitate, înţelegere şi colaborare paşnică Cei doi preşedinţi şi-au exprimat satisfacţia pentru evoluţia favorabilă a relaţiilor româno-austriece, apreciind că vizitele reciproce dintre conducerile de stat ale României şi Austriei au contribuit la dezvoltarea legăturilor care unesc cele două ţări. în cadrul convorbirilor au fost relevate perspectivele extinderii salară dintre România şi Austria. S-a convenit să se continue negocierile în vederea perfectării actului adiţional privind extinderea convenţiei de asistenţă juridică asupra actelor extrajudiciare şi actelor de asigurare socială. Principalul obiect al schimburilor de păreri asupra situaţiei internaţionale l-au constituit problemele legate de securitatea europeană. S-a constatat cu satisfacţie că evoluţia actuală oferă perspective încurajatoare în direcţia unei veritabile destinderi pe continent. După părerea celor două părţi, în prezent există premise mai bune pentru realizarea unei conferinţe de securitate şi colaborare europeană. Ele au apreciat acţiunile întreprinse în această direcţie de diferite ţări şi în acest context au făcut un schimb de vederi asupra eforturilor proprii, inclusiv asupra memorandumului guvernului federal austriac. Cele două părţi vor căuta în continuare să contribuie, împreună cu toate statele interesate, la pregătirea unei asemenea conferinţe într-un spirit constructiv şi realist. Părţile şi-au exprimat convingerea că renunţarea la folosirea forţei şi la ameninţarea cu forţa în relaţiile internaţionale, respectarea principiilor suveranităţii şi independenţei naţionale, egalităţii în drepturi, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc, reprezintă premisa esenţială pentru făurirea unei atmosfere de încredere între popoare. Ele au relevat răspunderea care revine tuturor statelor în menţinerea păcii mondiale şi în soluţionarea problemelor internaţionale, subliniind în acest sens rolul mereu crescînd al statelor mici şi mijlocii în viaţa internaţională. Părţile sunt de părere că realizarea de progrese concrete în direcţia dezarmării, inclusiv pe plan regional, ar influenţa în mod favorabil pacea, securitatea şi colaborarea internaţională. In această direcţie, ele au subliniat importanţa pe care o acordă dezarmării nucleare, colaborării şi cooperării multilaterale, fructuoase, dintre România şi Austria, în acest sens fiind date indicaţii organelor de resort. Convorbirile s-au desfăşurat într-o atmosferă cordială, de deplină înţelegere. In încheiere a fost adoptat un comunicat comun cu privire la vizita preşedintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România în Austria. (Agerpres). Relevînd situaţia încordată din Indochina, părţile s-au pronunţat pentru reglementarea politică a conflictului pe baza acordurilor de la Geneva, garantîndu-se dreptul inalienabil al popoarelor din această regiune de a decide singure asupra viitorului lor, fără ingerinţe din afară. Cele două părţi şi-au exprimat profunda lor îngrijorare în legătură cu înrăutăţirea continuă a situaţiei din Orientul Apropiat, care poate avea grave consecinţe asupra păcii mondiale. Ele s-au pronunţat pentru încetarea imediată a luptelor şi au subliniat necesitatea de a găsi o soluţie pentru lichidarea conflictului, pe baza rezoluţiei Consiliului de Securitate al O.N.U. din noiembrie 1887, care să conducă la realizarea unei păci trainice şi veritabile prin respectarea intereselor legitime ale tuturor popoarelor din această zonă. Părţile au subliniat necesitatea creşterii rolului O.N.U. în întărirea păcii, securităţii şi legalităţii internaţionale, în dezvoltarea cooperării multilaterale între state. In acelaşi timp, ele au subliniat necesitatea strictei respectări a principiilor Cartei, astfel incit Organizaţia Naţiunilor Unite să poată răspunde vocaţiei sale universale. Ele au dat o înaltă apreciere colaborării rodnice între România şi Austria în cadrul O.N.U. şi a altor organisme internaţionale, cum ar fi Comisia Economică Europeană, A.I.E.A., O.N.U.E.I., Comisia Dunării, relevînd utilitatea continuării şi în viitor a acestei colaborări. Cele două părţi au constatat cu satisfacţie că vizita preşedintelui Consiliului de Stat, Nicolae Ceauşescu, a contribuit la adîncirea în continuare a relaţiilor dintre cele două ţări, la consolidarea păcii şi colaborării în Europa. Apreciind utilitatea pe care au avut-o întrunirile şi contactele, personale pentru o mai bună înţelegere între cele două state, părţile au hotărît să continue schimburile de vizite la toate nivelele, în încheierea vizitei oficiale făcute în Austria, preşedintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceauşescu, şi soţia sa, Elena Ceauşescu, au luat parte vineri la un dejun oferit de preşedintele federal al Republicii Austria, Franz Jonas şi soţia sa, Grete Jonas, la hotelul „Kahlenberg", situat în pitoreasca zonă a pădurii vieneze. Au participat cancelarul federal"Bruno "Kreisky, Rudolf Kirchschläger, ministrul de externe, alţi membri ai guvernului, persoane oficiale austriece. De asemenea, au participat: Iosif Banc, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Cornel Burtică, ‘fministil comerţului exterior;- persoane oficiale române, în timpul dejunului, preşedintele federal al Republicii Austria şi preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România au rostit toasturi. în cuvîntul său, preşedintele federal, Franz Jonas, a spus, printre altele : „Aş vrea să vă declar, dumneavoastră domnule preşedinte, şi însoţitorilor dumneavoastră că la încheierea acestei zile festive a vizitei dumneavoastră în Viena ne exprimăm speranţa că discuţiile purtate aici şi posibilităţile pe care le-aţi avut de a vă informa în celelalte regiuni ale Austriei, vor contribui la dezvoltarea şi întărirea colaborării dintre popoarele şi ţările noastre pe baza înţelegerii reciproce. Cu aceste gînduri, domnule preşedinte, încheiem partea oficială a vizitei dumneavoastră. Ne bucurăm că după această vizită vor urma noi rezultate pozitive în dezvoltarea relaţiilor dintre Republica Socialistă România şi Austria“. Preşedintele Jonas a toastat apoi pentru bunele relaţii reciproce dintre cele două ţări, în sănătatea preşedintelui Nicolae Ceauşescu şi a soţiei sale, insănătatea celor,, prezenţi la dejun. Răspunzînd, preşedintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceauşescu, a spus : „Cele cinci zile pe care le-am petrecut în Austria, la invitaţia domnului preşedinte federal, au fost deosebit de plăcute şi de utile. Sunt întrutotul de acord cu domnul preşedinte că, în urma vizitei pe care domnia sa a făcut-o anul trecut în România, şi a vizitei pe care eu şi colaboratorii mei am făcut-o zilele acestea în Austria, relaţiile dintre ţările noastre vor cunoaşte o dezvoltare şi mai puternică. Zilele trecute cînd am vizitat Muzeul de istoria artelor din Viena mi s-a arătat o hartă veche şi mi s-a spus că întotdeauna Austria, în dezvoltarea sa, a acordat o mare atenţie ţărilor dunărene şi din Balcani. Considercă şi, am o colaborare ...bună, a Austriei cu celelalte ţări dunărene şi din Balcani va asigura largi perspective de dezvoltare a tuturor ţărilor, şi va constitui o contribuţie de seamă la victoria Păcii în lume. De asemenea, consider că discuţiile noastre, acordurile realizate reprezintă un aport, atît la dezvoltarea relaţiilor bilaterale, cit şi la cauza păcii în această zonă şi în întreaga Europă. Ducem cu noi cele mai plăcute şi frumoase amintiri despre vizita în Austria, despre convorbirile şi întîlnirile cu conducătorii austrieci cu populaţia austriacă“, în încheiere, preşedintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceauşescu a toastat pentru prietenia dintre popoarele român şi austriac, pentru realizarea a tot ceea ce s-a convenit în aceste zile, în sănătatea preşedintelui federal şi a doamnei Jonas, în sănătatea tuturor celor prezenţi. Dejunul s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, prietenească. COMUNICAT COMUN cu privire la vizita in Republica Austria a preşedintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu — 25 septembrie 1970) Dejun oferit de preşedintele Franz Jonas (2 Tovarăşul Nicolae Ceauşescu la tribuna Conferinţei urmărit cu un deosebit interes de întreaga asistenţă La Agenţia Internaţională pentru Energia Atomică din capitala Austriei întrevedere Iosif Banc Oscar Weihs Iosif Banc, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, a avut, în cursul dimineţii de vineri, o întrevedere cu Oscar Weihs, ministrul austriac al agriculturii. Cu acest prilej, au fost discutate, într-o atmosferă cordială, probleme de interes comun privind agricultura din cele două ţări şi aspecte referitoare la extinderea colaborării şi cooperării în acest domeniu. La convorbire a participat Gheorghe Oprea, consilier. (Agerpres) întrevedere Corneliu Mănescu - Rudolf Kirchschläger în cursul dimineţii de vineri ministrul afacerilor externe al României, Corneliu Mănescu, a făcut o vizită protocolară ministrului afacerilor externe al Austriei, Rudolf Kirchschläger. Au fost discutate, cu acest prilej, probleme de interes comun privind dezvoltarea relațiilor româno-austriece, întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială. — Pagina a 3-a —• 26 septembrie 1970 Excelenţei Sale Domnului FRANZ JONAS Preşedintele Republicii Austria VIENA Părăsind teritoriul Republicii Austria vă adresez, încă o dată, calde mulţumiri pentru primirea cordială şi ospitalitatea desăvîrşită de care ne-am bucurat în timpul vizitei în ţara dumneavoastră, îmi exprim convingerea că vizita făcută, convorbirile pe care le-am avut vor întări şi mai mult relaţiile prieteneşti dintre popoarele noastre, vor lărgi şi dezvolta în continuare colaborarea româno-austriacă, în interesul ambelor ţări, al cauzei destinderiişi păcii în Europă şi în lume. Folosim acest prilej pentru a vă ura dumneavoastră şi poporului austriac prieten, multă sănătate şi fericire, prosperitate şi pace. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Presa austriacă apreciază elogios vizita preşedintelui Nicolae Ceauşescu VIENA 25 — Trimisul special Agerpres, Constantin Varvara, transmite : Sub titluri edificatoare ziarele din Austria au continuat să informeze opinia publică a acestei ţări despre vizita preşedintelui Consiliului de Stat al României, Nicolae Ceauşescu, şi despre semnificaţia ei. Iată cîteva din aceste titluri : „Politica României impune“, „Primire cordială de către colectivul Uzinei„Voest", „Respect faţă de politica României“. Rezultatele vizitei, însemnătatea ei pentru evoluţia relaţiilor româno-austriece şi, intr-un context mai larg, crearea unui climat european de pace sunt analizate în editorialul de vineri al cotidianului „DIE PRESSE". Vizita şefului statului român, Nicolae Ceauşescu, în Austria, scrie ziarul, s-a încheiat. Ce însemnătate au avut convorbirile pentru relaţiile bilaterale şi pentru continua lor dezvoltare ? Această întrebare se pune cu atît mai mult cu cît este vorba de ţări cu ideologii diferite. Peste această diferenţă nu trebuie însă trecute cu vederea interesele comune vitale cărora acest schimb de păreri le-au servit , în primul rînd , menţinerea regiunii bazinului dunărean departe de orice încordări, a căror virulenţă lumea o trăieşte atît de amarnic în aceste zile. Preşedintele Ceauşescu şi cei care l-au însoţit au găsit în Viena deplina înţelegere faţă de străduinţa lor îndreptată spre destindere. Austriaa însăşi a întreprins de curind o iniţiativă în direcţia convocării unei conferinţe pentru securitatea europeană, un pas care a fost apreciat pozitiv de către români. Ziarul remarcă că „Bucureştiul poate să se mîndrească“ pentru că „prin promovarea relaţiilor în lume a adus o contribuţie la îmbunătăţirea climatului internaţional“. În continuare, ziarul scrie : „Colaborarea economică şi schimbul de valori culturale servesc, de asemenea, destinderii, în acest sens sunt încă multe de recuperat. Relaţiile bilaterale devin criterii pentru seriozitatea ţelurilor politice pe care ţi le fixezi în politica internaţională. Proporţia dezvoltării schimburilor materiale şi spirituale reprezintă conţinutul în aur al comunicatelor şi declaraţiilor“. „Această vizită a arătat că România şi Austria nu numai că se înţeleg în multe probleme, dar pot întreprinde şi unele lucruri împreună. Cunoscîndu-se aceasta, schimburile multilaterale merită să devină în viitorul apropiat o practică“, scrie în încheiere „Die Presse“. „Cancelarul federal Kreisky a arătat că Austria admiră politica de sine stătătoare şi independentă pe care România o promovează sub conducerea lui Ceauşescu“, subliniază ziarul „ARBEITER ZEITUNG“. La rîndul său, „WIENER ZEITUNG“ publică un reportaj amplu despre vizita tovarăşului Nicolae Ceauşescu la uzina „Voest“, precum şi largi extrase din cuvîntările ţinute de primul ministru Kreisky şi preşedintele Ceauşescu. Entuziasmul locuitorilor din Salzburg, dragostea cu care au fost întîmpinaţi oaspeţii Români, desfăşurarea în amănunţime a programului vizitei în oraşul lui Mozart ocupă o pagină întreagă în ziarul „SALZBURGER NACHRICHTEN“. De asemenea, ziarul ilustrează momentele importante ale vizitei prin numeroase fotografii. Despre primirea călduroasă care s-a făcut preşedintelui Consiliului de Stat al României, la uzina „Voest“ informează, de asemenea, şi „VOLKSTIMME“. Cotidianul vienez scoate în evidenţă faptul că preşedintele român a arătat că este necesar să se pună capăt cursei înarmărilor şi să se realizeze interzicerea armelor nucleare. De asemenea, să se întărească rolul Organizaţiei Naţiunilor Unite şi al altor organizaţii internaţionale în vederea asigurării Păcii. Ziarul arată că „există multe posibilităţi de colaborare între Austria şi România, îndreptate spre realizarea păcii în lume“.