România Liberă, iulie 1983 (Anul 41, nr. 12026-12051)

1983-07-18 / nr. 12040

Noi acţiuni pentru apărarea păcii Canada : Proteste împotriva testării rachetei Cruise OTTAWA 17 (Agerpres). — Reprezentanţii unor organizaţii canadiene, care se opun testării rachetei de croazieră americane pe teritoriul Canadei au declarat — după anunţarea hotărîrii guvernului de a accepta experienţele respective — că işi vor continua campania de protest împotriva acestui proiect. Ei au arătat că testele cu rachetele Cruise ameninţă „dreptul la viaţă, libertate şi securitate al persoanei“. Agenţia Reuter menţionează că un sondaj de opinie consacrat acestei chestiuni relevă că 52 la sută din cetăţenii Canadei se opun experimentării rachetelor S.U.A. pe teritoriul lor. OTTAWA 17 (Agerpres). — La Toronto, Halifax şi în alte mari oraşe din Canada au avut loc demonstraţii de protest împotriva hotărîrii guvernului de a permite experimentarea rachetelor americane Cruise pe teritoriul canadian. In cadrul mitingurilor iniţiate cu acest prilej, vorbitorii au insistat asupra faptului că este necesar să se revină asupra acestei hotărîri. De asemenea, organizaţia „Medicii în luptă pentru răspunderea socială“ a dat publicităţii o declaraţie în care se arată că experimentarea şi proiectata desfăşurare, într-o serie de ţări vest-europene, a rachetelor Cruise fac să crească pericolul izbucnirii unui război nuclear. Manifestaţie la Londra împotriva armelor nucleare LONDRA 17 (Agerpres). Circa 6 000 de oameni au participat, la Londra, la o manifestaţie împotriva continuării cursei înarmărilor, nucleare. Respingînd categoric „ideea că armele nucleare pot apăra ceva“, manifestanţii au cerut încetarea producţiei, experimentării şi amplasării oricăror arme nucleare, ca un prim pas pe calea dezarmării nucleare generale şi totale. Profundă îngrijorare faţă de riscurile unor „accidente“ WASHINGTON 17 (Agerpres). In cursul unei testări a rachetei „Pershing-2“ s-a produs o „anomalie“, a anunţat un purtător de cuvînt militar de la Poligonul White Sands (New Mexico) citat de agenţia Associated Press. Fără a putea preciza natura defecţiunii, el a declarat că „ceva nu s-a desfăşurat conform previziunilor“, deşi lansarea şi traiectoria au părut normale. Autorităţile militare au ordonat efectuarea unei analize amănunţite a zborului, pentru a stabili cu precizie cauza imperfecţiunii, care, dealtfel, nu intervine pentru prima oară, cele dinţii lansări ale acestui tip de rachetă soldindu-se cu eşecuri. După cum se ştie, potrivit planurilor N.A.T.O., incepînd din decembrie anul acesta, 108 rachete „Pershing-2“ ar urma să fie desfăşurate în R.F. Germania în pofida opoziţiei opiniei publice vest-germane, şi a amplelor mişcări în favoarea păcii şi dezarmării din întreaga lume. In acest context, asemenea „accidente“ sporesc în mod legitim îngrijorarea faţă de riscurile, incalculabile pentru pacea şi securitatea popoarelor, ale escaladării cursei înarmărilor, ale amplasării de noi rachete nucleare americane în Europa occidentală. Pentru crearea de noi zone denuclearizate CIUDAD DE MEXICO 17 (Agerpres). — Experţi guvernamentali din 34 de state membre ale Organizaţiei Naţiunilor Unite se reunesc, în perioada 25 iulie — 5 august, la New York, hotărâţi să facă totul pentru crearea de noi zone denuclearizate în lume — transmite din Ciudad de Mexico agenţia mexicană de presă Notimex. Se precizează că vor fi prezentate proiecte de denuclearizare a Europei Centrale, a continentului african, a altor regiuni ale lumii. La lucrări vor lua parte şi Secretarul general al O.N.U., Javier Perez de Cuellar, precum şi secretarul general al Organizaţiei pentru interzicerea armelor nucleare în America Latină (Opanal), José Martinez Coboa (Ecuador). „Cursa ciclistă a Păcii ’83“ HELSINKI 17 (Agerpres). — Caravana „Cursei cicliste a Păcii ’83“, la care participă sportivi din U.R.S.S., S.U.A., Finlanda, Norvegia, Suedia, a ajuns în Finlanda, venind din Uniunea Sovietică ,informează agenţia TASS. In apropiere de frontieră, pe teritoriul finlandez, a avut loc, cu acest prilej, un miting la care au luat parte locuitorii din satele şi oraşele învecinate. Vorbitorii şi-au reafirmat, în cadrul mitingului, adeziunea la cauza păcii şi securităţii, care constituie deviza cursei. După cum s-a mai anunţat, „Cursa ciclistă a Păcii ’83“ a început la Moscova la 6 iulie şi urmează să se încheie la Washington, la 8 august, cînd se comemorează victimele bombardamentelor atomice de la Hiroshima și Nagasaki. 1AGI1TL. Inchipuiţi-vă o rachetă nucleară care-şi ia zborul in-dreptindu-se spre o ţintă intercontinentală. Aproape imediat după lansare, gazele ei declanşează senzorii de avertizare de pe sateliţi ai Pămintului, situaţi pe orbită. Unul dintre aceşti sateliţi trimite o puternică rază de lumină sau, poate, o cascadă de particule subatomice, care coboară asemenea unui fulger. Raza se îndreaptă spre racheta nucleară care se ridică și se lipește de conul ei protector. Străbătindu-l, raza transformă sistemul de ghidare electronică în fărîme de siliciu, deviază racheta de pe traiectorie, şi face inofensiv focosul nuclear. După care, racheta se prăbuşeşte, cea mai mare parte arzînd din cauza căldurii uriaşe provocată de reintrarea in atmosferă. Doar cîteva fragmente inofensive ating Pămîntul. Sunt lansate, apoi, şi alte rachete nucleare intercontinentale. Dar mereu, din cer apare raza ucigaşă, distrugind rachetele una după alta. Această istorioară, aparent naivă, pare desprinsă dintr-un reportaj imaginar sau dintr-o povestire ştiinţificofantastică. Realitatea este că ne aflăm in faţa primelor două aliniate din articolul intitulat „Tehnologii pe verticală“, publicat în nr. 14/ 1983 al revistei americane „Time“. In articol se precizează, In continuare, că arme de înaltă tehnicitate, cum sint cele de mai sus, tocmai pentru un asemenea scenariu sunt avute in vedere. Este vorba de arme cu energie direcţionată şi ele au două forme principale : lasere cu energie mare (HEL) şi raze încărcate cu particule (CPE). In anul fiscal curent, Pentagonul cheltuieşte un miliard de dolari pentru a experimenta posibilitatea realizării acestor arme. Şi tot autorul articolului informează că aceste arme sunt atit de atrăgătoare pentru planificatorii strategiei, cel puţin în teorie, mai ales pentru faptul că „gloanţele“ lor circulă mult mai repede decit rachetele convenţionale cele mai rapide. Mai exact, în cazul laserelor care emană raze de lumină foarte concentrate, de o singură frecvenţă (sau culoare) viteza este cea a luminii însăşi. Adică raza ajunge la ţintă literalmente într-o clipă. Şi, chiar dacă autorul articolului din „Time“ ne asigură că asemenea arme pentru „frontiera din înălţimi“, cum mai sînt ele numite de susţinătorii lor, întîmpină încă uriaşe obstacole tehnologice, deci viitorul lor apropiat este incert, o întrebare totuşi se impune : In folosul cui asemenea jocuri de imaginaţie, dar şi uriaşe investiţii. Răspunsul este cert : In nici un caz in interesul păcii și încrederii în lume. Mircea Moarcăș . REDACŢIA : Piaţa Scînteii. Tel. 17 60 10. Administraţia, int. 15 84, Interurban 289. Telex : 11179 — Bucureşti, cod. 71 341. Abonamentele se primesc la toate oficiile poştale şi difuzori din întreprinderi şi instituţii. Anunţurile de publicitate se primesc la Agenţia de publicitate din strada 13 Decembrie nr. 24, București, cod. 70 709 tel. 16 79 45. Tiparul: Combinatul poligrafic „Casa Scînteii“. Cititorii din străinătate se pot abona prin ILEXIM — departamentul export-import presă. P.O. Box 136—137, telex 11226 București, str. 13 Decembrie nr. 340 * * Pagina a 6-a — 18 iulie 1983 a iifiiiififii M s Nicaragua: Anihilarea unui grup de contrarevoluţionari somozişti MANAGUA 17 (Agerpres). — Un grup de contrarevoluţionari somozişti a fost anihilat de forţele de pază a frontierei nicaraguane in zona Guayabal, la 7 km sud-est de Santa Maria în departamentul Nueva Segovia — transmite agenţia Prensa Latina citind un comunicat al Ministerului nicaraguan al Apărării. S-a precizat că grupul de contrarevoluţionari venea de la bazele sale din Honduras. Cinci membri ai grupului au fost ucişi în cursul schimburilor de focuri care au avut loc între elementele contrarevoluționare şi subunitățile nicaraguane de pază a frontierei. La 6 august, alegeri generale în Nigeria LAGOS 17 (Agerpres). La Lagos s-a confirmat că la 6 august încep alegerile generale din Nigeria. Intr-un interviu acordat agenţiei China Nouă, preşedintele Comisiei federale electorale, J. V. Ovie-Whiskey, a declarat că la 6 august vor avea loc alegerile prezidenţiale, la 13 august — alegerile pentru posturile de guvernatori, la 27 august — pentru Camera Reprezentanţilor şi la 3 septembrie — alegerile pentru Senat. Dintre cele şase partide politice oficiale, trei şi-au anunţat deja hotărîrea de a participa la alegeri, fixindu-şi candidaţii la funcţia de preşedinte. Din partea Partidului Naţional din Nigeria a fost desemnat candidat actualul preşedinte al ţării, Shehu Shagari, a Partidului Unităţii din Nigeria — Obafemi Awoowo, a Partidului Popular — Nnamdi Azikiwe. Pentru a fi ales preşedinte, fiecare candidat trebuie să obţină cel puţin un sfert din totalul voturilor şi victoria în minimum două treimi din numărul statelor federaţiei. Mali, încheierea construcţiei barajului Manantali BAMAKO 17 (Agerpres). — In Mali a fost terminată construcţia barajului Manantali, obiectiv economic important, situat pe riul Bafin, afluent al fluviului Senegal. Realizat prin cooperarea în cadrul Organizaţiei pentru punerea în valoare a apelor fluviului Senegal (din care fac parte statele Mali, Senegal şi Mauritania, avînd ca scop coordonarea acţiunilor celor trei ţări în vederea utilizării resurselor naturale ale zonei şi dezvoltarea, de-a lungul fluviului, a industriei, mineritului, agriculturii şi transporturilor), obiectivul cuprinde, în această primă fază, barajul, un pod lung de 500 metri şi o nouă aşezare pentru 1 700 muncitori şi familiile lor. Luanda: Miting de masă împotriva acţiunilor agresive ale forţelor regimului rasist sud-african LUANDA 17 (Agerpres). — Sub deviza „Vom apăra cuceririle revoluţionare ale poporului angolez“, la Luanda au avut loc un miting de masă şi o demonstraţie în semn de protest faţă de acţiunile agresive ale forţelor regimului rasist de la Pretoria împotriva Angolei. La marea manifestare de masă au luatparte muncitori din întreprinderi industriale, studenţi şi elevi, reprezentanţi ai organizaţiilor obşteşti, delegaţi ai unor organizaţii de eliberare naţională din Africa. Din agenda săptămânii LUNI 18 IULIE — La Helsinki incep lucrările Conferinţei ministeriale a OPEC. — La sediul Naţiunilor Unite din New York are loc reuniunea Consiliului de Securitate în problema prelungirii mandatului forţelor O.N.U. în Liban MARŢI 19 IULIE — La Lima începe reuniunea femeilor de pe continentul latinoamerican şi din zona caraibiană — Vizita ministrului belgian de externe, Leo Tindemans, in Zair MIERCURI 20 IULIE — Sesiunea Seimului R.P. Polone — La Bruxelles încep lucrările reuniunii miniştrilor de finanţe din ţările Pieţei comune VINERI 22 IULIE — Vizita în S.U.A. a preşedintelui Libanului, Amin Gemayel SIMBATA 23 IULIE — Vizita ministrului afacerilor externe al Australiei, Bill Hayden, în Japonia DUMINICA 24 IULIE — La Caracas are loc întrlnirea preşedinţilor unor state latinoamericane cu prilejul marcării bicentenarului nașterii lui Simon Bolivar Măsuri antiinflaţioniste în Mexic CIUDAD DE MEXICO 17 (Agerpres). — Mexicul işi va reduce, cu aproximativ 13 milioane dolari, volumul importurilor din acest an, pentru a fi sprijinită politica naţională de slăbire a presiunilor inflaţioniste — a anunţat Ministerul mexican al comerţului şi dezvoltării industriale, transmite agenţia Prensa Latina. Direcţia generală a vămilor din cadrul ministerului a precizat, la rîndul ei, că politica Mexicului in domeniul comerţului exterior este, in prezent, orientată spre substituirea selectivă şi eficientă a importurilor şi spre dezvoltarea capacităţii competitive a industriei naţionale pe piaţa mondială, precizează agenţia. Apel al preşedintelui Republicii Sri Lanka COLOMBO 17 (Agerpres). — Preşedintele Republicii Sri Lanka, Junius Jayawardene, a adresat populaţiei ţării un apel în care cheamă toţi locuitorii să acţioneze pentru economisirea surselor de energie. Sezonul secetos cu precipitaţii foarte slabe a diminuat capacitatea hidroenergetică a ţării , a precizat preşedintele srilankez, arătând că preţurile ridicate la petrolul din import şi continua reducere a rezervei forestiere a ţării cer o largă cooperare pentru ameliorarea balanţei rezervelor de energie, acţiune care necesită folosirea rațională şi conservarea resurselor existente. Recentele măsuri restrictive impuse de S.U.A. importurilor de oţeluri speciale sunt condamnate in R.F.G. BONN 17 (Agerpres). — Două importante organizaţii economice vest-germane au condamnat recentele măsuri restrictive impuse de Washington importurilor de oţeluri speciale, calificîndu-le drept o acţiune protecţionistă, susceptibilă să se repercuteze negativ asupra comerţului mondial, informează agenţia Reuter. Intr-un interviu acordat ziarului economic ,,Wirtschaftswoche“, Otto Wolff, preşedintele Asociaţiei pentru comerţ şi industrie, şi-a exprimat îngrijorarea că, in prezent, există un pericol real ca protecţionismul să se extindă de la un sector la altul, adăugind că măsurile restrictive anunţate săptămîna trecută de Washington, fără consultari prealabile cu „cei zece“ vor prejudicia în mod cert relaţiile dintre S.U.A. şi C.E.E. Pe de altă parte, Asociaţia federală a industriei vest-germane a dat publicităţii o declaraţie relevind că măsurile restrictive americane vor afecta exporturile de oţel ale R.F.G. şi vor provoca o „încordare intolerabilă“ în comerţul mondial. Declaraţia subliniază ,totodată, că măsurile luate de Statele Unite sunt în contradicţie cu consensul participanţilor la reuniunea la nivel inait de la Williamsburg a principalelor şapte ţări occidentale industrializate privind „stoparea tendinţelor protecţioniste şi eliminarea actualelor bariere comerciale în interesul redresării economice“. Capriciile vremii • Val neobişnuit de căldură în estul S.U.A. WASHINGTON 17 (Agerpres) — Pentru a treia zi consecutiv, un val neobişnuit de căldură a cuprins estul Statelor Unite, de la fluviul Mississippi, la coasta Atlanticului. După cum precizează agenţia UPI, 50 de oraşe din jumătatea estică a ţării au înregistrat temperaturi egale sau superioare recordurilor absolute din toate timpurile. Un purtător de cuvînt al Centrului naţional de meteorologie a explicat că această evoluţie se datorează unui centru de presiune foarte puternic, care menţine valul de căldură în zonele estice ale ţării, nepermiţînd intrarea unor straturi de aer mai rece. Previziunile meteo pentru următoarele zile nu sunt nici ele prea optimiste : căldură, smog , soare foarte puternic, toată săptămîna. immwmwM mimmw&M • Şomaj. Potrivit unei statistici date publicităţii la Roma, în luna aprilie, numărul şomerilor a ajuns în Italia la 2 263 000, ceea ce reprezintă 9,9 la sută din populaţia activă a ţării. In luna iunie, numărul şomerilor a crescut în Olanda cu 17 000 persoane, s-a anunţat oficial la Haga. Se menţionează că la sfirşitul acestei luni, în ţară existau peste 810 000 de persoane fără un loc de muncă, ceea ce constituie 17 la sută din populaţia activă a Olandei. • Un poliţist a fost împuşcat ieri în oraşul nord-irlandez Castlewellan, in timp ce dirija circulaţia şi, grav rănit, a fost internat în spital. Atentatorul, a reuşit să scape neidentificat. • Simpozion. Incepînd de duminică, la San Jose se desfăşoară lucrările simpozionului internaţional consacrat valorificării resurselor oceanice transmite agenţia SCN. Participă peste 300 de experţi din 33 de state ale lumii. • O publicaţie pentru copii, editată şi condusă de copii. Acesta este periodicul „Xinmin Wanbao“ (Micul cetăţean), al cărui prim număr a apărut zilele trecute la Shanghai (R.P. Chineză). Redactorulşef al publicaţiei este Shen Yimin, în vîrstă de 14 ani, elev in anul II la o şcoală medie. „Xinmin Wanbao“, primul periodic de acest fel din China, publică ştiri, articole şi fotografii realizate în întregime de un colectiv redacţional format in majoritate din copii sub 14 ani. • Falimente. Datele statistice oficiale atestă creşterea număt rului falimentelor în sfera întreprinderilor industriale şi comerciale din R.F.G. Astfel, se arată că in luna mai au fost înregistrate 1 337 falimente, cu 6,3 la sută mai multe decit în aceeaşi lună a anului trecut. In perioada ianuarie—mai şi-au încetat existenţa 6 590 de firme. • Reuniunea la nivel înalt a statelor membre ale Pactului Andin (Bolivia, Columbia, Ecuador, Peru şi Venezuela), care va avea loc la 24 iulie la Caracas, va dezbate un Program de urgenţă economică şi de amplă cooperare in regiune, precum şi un Program de reorientare a activităţii acestei organizaţii economice regionale. • Conferinţă. In capitala Republicii Costa Rica se vor desfăşura, intre 8 şi 13 august, lucrările Conferinţei regionale pentru promovarea comunicaţiilor. Ministrul costarican de resort, Armando Vargas Araya, a precizat că participanţii la reuniune vor dezbate măsurile necesare dezvoltării cooperării regionale în materie de comunicaţii şi telecomunicaţii ca mijloc de sprijinire a eforturilor pe care le fac aceste state pentru depăşirea dificultăţilor lor social-economice grave. • Bienala filmului de la Veneţia. Intre 31 august şi 11 septembrie va avea loc cea de-a 40-a ediţie a Bienalei filmului de la Veneţia, care va prezenta 28 de premiere mondiale — o cifră record. Peliculele sunt semnate de regizori celebri ca Federico Fellini, Costa Gavras, Ingmar Bergman, Robert Altman şi Jean-Luc Godard. Printre surprize se află un film inedit realizat de Charlie Chaplin, o retrospectivă a 30 de filme de Rene Claire şi expoziţia „Miturile şi imaginea Veneţiei in istoria cinematografului“ . • Operaţie. Chirurgii de la Centrul clinic din oraşul iugoslav Liubljana au reuşit să refacă picioarele unui băieţel de numai doi ani — pe nume Duşan Valentichi — tăiate, în urma unui accident, la doi centimetri mai sus de gleznă. Operaţia a durat opt ore. Potrivit opiniei medicilor, după o terapie adecvată de reabilitare, băieţelul va putea să meargă şi chiar să alerge aproape normal. • O bombă „îngropată“ într-o stradă din Berlinul occidental, in timpul celui de-al II-lea război mondial a explodat, din motive necunoscute, avariind mai multe clădiri din împrejurimi şi făcînd un „crater“ de 5 metri adincime în asfalt, încărcătura bombei era de aproximativ 250 kg. v • Alertă falsă. Cel mai lung tunel rutier din lume, Sf. Gothard (Elveţia), a fost închis, simbătă, timp de cîteva ore, ca urmare a unui telefon anonim, care avertiza poliţia că în zonă s-a plasat o bombă. După cercetările poliţiştilor, care nu au găsit nimic de-a lungul celor 16 km ai tunelului, acesta a fost redeschis traficului. ȚĂRILE CONTINENTULUI AFRICAN ÎN DINAMICA DEZVOLTĂRII Republica Populară Mozambic Republica Populară Mozambic se află situată în sud-estul Africii, învecinîndu-se cu Tanzania, Malawi, Zambia, Zimbabwe, Republica Sud-Africană și Swaziland. Clima este tropicală, cu influențe musonice în jumătatea de nord a ţării, în cîmpie şi pe Litoral, temperaturile medii variază între 22 şi 26 grade Celsius, în regiunea muntoasă fiind mai scăzute. Mozambicul dispune de importante zăcăminte de cărbune, minereuri de fier, cupru, bauxită, nichel, aur, uraniu, staniu, azbest, mică şi sare. în Mozambic au locuit, din timpuri străvechi, negri bantu, bosimani şi hotentoţi. In secolele X—XV, litoralul ţării s-a aflat sub stăpînire arabă, iar interiorul aparţinea statului african numit Monomatapa. In , 1498, Vasco da Gama, în drumul său spre India, a descoperit coasta mozambicană, ceea ce a dus la transformarea ei ulterioară în posesiune portugheză. Noii stăpînitori au început, din 1505, un intens comerţ cu aur şi sclavi. Ei au cucerit cu forţa armelor întregul teritoriu, dar datorită opoziţiei populaţiei locale, acest proces de colonizare s-a încheiat abia în a doua parte a secolului al XIX-lea. Dominaţia colonizatorilor a fost însă efemeră şi nu absolută, intrucît populaţia autohtonă n-a abdicat de la drepturile ei la autodeterminare, libertate şi independenţă. Lupta a intrat intr-o etapă deosebită odată cu fuziunea mişcărilor de eliberare intr-o organizaţie unică, care, de la data de 25 iunie 1962, a luat denumirea de Frontul de Eliberare din Mozambic (FRELIMO). La 25 septembrie 1964, FRELIMO a declanşat insurecţia armată împotriva dominaţiei coloniale portugheze, iar In iulie 1974, ca urmare a luptelor patrioţilor mozambicani, Portugalia a fost obligata să recunoască dreptul la independenţă a poporului din Mozambic. La 25 iunie 1975 a fost proclamată independenţa deplină a Mozambicului. 111 Primul act politic realizat după proclamarea independenţei Republicii Populare Mozambic a fost adoptarea, tot în iunie 1975, a Constituţiei ţării, Samora Moises Machel devenind primul preşedinte al Mozambicului. Sub conducerea FRELIMO, ţara s-a angajat pe calea înfăptuirii programului revoluţiei mozambicane. FRELIMO a reprezentat pînă la Congresul al III-lea, din februarie 1977, o mişcare socialpolitică largă, avînd configuraţia unui front naţional, a cărui sarcină fundamentală era alungarea colonialiştilor, obţinerea independenţei politice depline a ţării, în cursul celui de-al III- lea Congres a fost proclamată crearea, pe baza frontului, a partidului FRELIMO, al cărui program stabilea ca obiective prioritare instaurarea unui stat democratic-popular, întărirea sectorului agricol, crearea unei industrii proprii diversificate, formarea cadrelor de specialişti necesari dezvoltării economice a ţării, ridicarea nivelului general de viaţă a întregii populaţii. In perioada care a trecut de la cel de-al III-lea Congres la cel de-al IV-lea Congres al FRELIMO, care s-a desfăşurat la sfirşitul lunii aprilie 1983, poporul mozambican, aşa cum s-a subliniat în raportul Comitetului Central al Frontului, a obţinut realizări, fără precedent în istoria acestei ţări, în toate domeniile de activitate. Produsul naţional brut a crescut, în aceşti şase ani, cu 11,6 la sută , pe baza introducerii principiilor planificării a fost posibilă înregistrarea unor modificări structurale, ceea ce permite ca, în prezent, 85 la sută din producţia de mărfuri să fie realizată pe bază de plan. Programul partidului de guvernămînt mozambican a înscris, chiar din anul independenţei, dezvoltarea cu prioritate a sectorului de stat, obiectiv realizat în mare măsură, astăzi 70 la sută din producţia de mărfuri obţinîndu-se în exclusivitate din activitatea acestuia. Urmărind în permanenţă lichidarea grelei moşteniri coloniale şi asigurarea progresului multilateral al ţării, poporul mozambican a înscris ca principal obiectiv al planului economic de lungă durată, 1981—1990, lupta împotriva stării de subdezvoltare. S-a acordat atenţie consolidării sectorului de stat şi extinderii sectorului cooperatist in principalele zone agricole ale ţării , s-a realizat pe această cale, o reţea de 54 de mari gospodării de stat, 195 cooperative şi peste 1 000 de sate cooperativizate. Preşedintele Samora Moises Machel releva că, în această perioadă de şase ani, creşterea producţiei globale in agricultură a fost de 8,8 la sută datorată, mai ales, consolidării sectorului de stat şi extinderii suprafeţelor agricole colectivizate, dar adăuga că „problema agrară este astăzi una din chestiunile fundamentale ale dezvoltării economice şi sociale, ale consolidării revoluţiei mozambicane“. Intrucît subsolul Mozambicului conţine bogăţii naturale importante, şi ţara dispune de ape, ca fluviul Zambezi, care-i asigură un uriaş potenţial energetic, autorităţile de la Maputo au declanşat, în perioada imediat următoare proclamării independenţei ţării, vaste acţiuni de dezvoltare industrială a ţării. Rezultat al eforturilor depuse in acest domeniu, în perioada 1977 —1981, producţia industrială a crescut cu 13,7 la sută. La recentul congres al FRELIMO, preşedintele R.P. Mozambic a reafirmat opţiunea socialistă a ţării sale, subliniind, de asemenea, că relaţiile de cooperare cu ţările socialiste reprezintă direcţia principală a politicii externe a Mozambicului. Solidară cu lupta poporului mozambican pentru obţinerea independenţei, acordîndu-i in acei ani un larg sprijin material, politic şi diplomatic. România socialistă a conferit noi dimensiuni colaborării româno-mozambicane. Un rol determinant în practica dezvoltării relaţiilor de colaborare româno-mozambicane pe cele mai diverse planuri l-au avut întilnirile şi convorbirile de la Bucureşti şi Maputo dintre preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Samora Moises Machel. In timpul vizitelor Întreprinse de şeful statului român în Mozambic în 1979, şi a şefului statului mozambican în România în 1980, au fost semnate numeroase documente comune, printre care Tratatul de prietenie și colaborare (1979), care au oferit un puternic cadru politico-juridic stimulator pentru intensificarea conlucrării româno-mozambicane, pentru realizarea unei serii de obiective importante în domeniul agricol-industrial, al mineritului, precum şi în domeniul social. In toţi aceşti ani, conlucrind rodnic, ţările noastre au iniţiat şi realizat împreună o serie de acţiuni de cooperare şi in alte domenii, existind premise favorabile pentru conferirea unei dimensiuni şi mai largi colaborării economice româno-mozambicane, în interesul popoarelor noastre, al cauzei păcii şi înţelegerii internaţionale. Convins că rezultatele fructuoase ale vizitelor şi convorbirilor purtate anterior sunt o garanţie preţioasă pentru viitorul conlucrării comune, poporul român aşteaptă cu viu interes vizita pe care preşedintele Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, o vor întreprinde pe pămîntul mozambican şi este convins că apropiatele convorbiri la nivelul cel mai înalt vor da noi dimensiuni conlucrării bilaterale spre binele ambelor ţări şi popoare. Doina Topor SUPRAFAȚA : POPULAȚIA : 11 milioane locuitori CAPITALA : Maputo — peste 400 000 locuitori .LJ MDtOahCff* \ »1/ , o CC \He#c»stlei * /Alt 2Vix. ~ \ O J__ _ SWAillAM 36* 783 030 kmp Imagine din capitala țării, Maputo .,Románia liberă•• Confirmare Recente descoperiri vin să confirme caracterul extraterestru al exploziei care l-a produs în urmă cu 75 de ani, la 30 iunie 1908, în Siberia şi a cărei putere a fost atit de mare incit a putut fi auzită pe o rază de 1000 km. Noile probe obţinute de savanţi nu lasă nici o îndoială asupra faptului că la originea exploziei a fost un corp celest care s-a dezintegrat, fără să percuteze solul, la cîţiva kilometri altitudine. In sprijinul acestei ipoteze, cercetările efectuate în Antarctica au adăugat noi file la dosarul care mulţi ani a fost denumit „Misterul Tungusk". Cercetătorul american Ramachandran Ganapathy, de la Laboratorul de cercetări al Companiei chimice J.T. Baker, din Phillipsburg — New Jersey, a analizat un eşantion provenind dintr-un foraj în gheaţa din apropierea staţiei Amundsen-Scott, descoperind mici sfere, submilimetrice, extraterestre provenind de la meteoritul Tungusk. Ele conţin o cantitate anormală de iridiu, „indicator sigur“ al materiei extraterestre, precum şi o proporţie importantă de nichel şi cobalt, două metale asociate întotdeauna iridiumului în materia cosmică. Maraton muzical Un record insolit a fost stabilit de doi muzicieni din Ţara Galilor. Ei au interpretat, timp de 17 ore, o singură temă muzicală pe care au repetat-o de 840 de ori. Este vorba de o operă pentru orgă, „Vexation“, compusă de Erik Stafie, considerată, în general, a fi una din cele mai dificile partituri din lume. Cei doi muzicieni, Adrian Fish, 27 de ani, profesor de muzică şi una din elevele sale. Dawn Pye, de 19 ani, au întreprins acest maraton muzical în scopul de a strînge fonduri pentru crearea unei asociaţii artistice. Descoperire arheologică O comoară datînd de peste 2400 de ani a fost recent descoperită în centrul R.P. Chineze, anunţă cotidianul de limbă engleză „China Daily“. Peste 7 000 de obiecte de jad, de bronz saude bambus scoase din incinta funerară compusă din 21 de morminte de la Suixian, provincia Hubei, aparţinînd influenţei familii Yi. Potrivit ziarului citat, arheologii chinezi au mai descoperit recent o aşezare neolitică cu o vechime de 7200 de ani in apropiere de Shenyang in nord-estul Chinei. Aşezarea se întinde pe o suprafaţă de 20 000 mp; de aici arheologii au scos la lumină, sculpturi din lemn carbonizate şi obiecte din umbră neagră. Studiu demografic Potrivit unui studiu alcătuit de un institut, demografic american, privind structura demografică a Statelor Unite, publicat joi, la începutul secolului viitor populaţia americană de origină hispanică ar putea atinge 47 milioane de persoane (15 la sută din populaţia totală), întrecînd, astfel, populaţia de culoare, care ar fi la acea dată de numai 44 milioane. Recensămîntul din 1980 arăta că în S.U.A. existau 26,5 milioane persoane de culoare şi 14,6 milioane persoane de origine hispanică între care mexicani, portoricani şi imigranţi din America Centrală şi de Sud. Populaţia actuală a Statelor Unite a ajuns la aproape 234 milioane locuitori. Potrivit ultimei estimări oficiale a Biroului american de statistică, la 1 mai acest an, numărul americanilor era de 233 893 000. Această cifră reprezintă o creştere de 2 197 000 locuitori intr-un an şi de 6 831 000 persoane în raport cu recensămîntul naţional efectuat în 1980. Dezvăluiri Ministrul bolivian de interne, Mario Roncal Antezana, a declarat la La Paz că „forţa economică şi militară a traficanţilor de droguri depăşeşte, in numeroase cazuri, chiar posibilităţile statului însuşi“. El a confirmat astfel public sfidătoarea, declaraţie a lui Roberto Suarez Gomez, supranumit în Bolivia „regele cocainei", care, intr-un interviu publicat de două mari cotidiene boliviene, afirma... între altele, că posedă o... flotilă de 40 de avioane între care 12 aparate de luptă... echipate cu rachete. Aceste dezvăluiri publice au pus în evidenţă existenţa unei forţe paramilitare ce ar putea zădărnici eforturile organismelor însărcinate să lupte împotriva traficului de droguri. Săptămîna trecută, autorităţile au descoperit la Santa Ana de Yacuma, avionul personal al „regelui cocainei“, unul din cele mai moderne aparate de zbor de tipul Cesna. Cu metanol Un omnibus din Berlinul Occidental a stabilit un record mondial cu totul aparte: el este primul vehicul utilitar cu metanol dinlume, care a parcurs o distanţă de 100 000 km. Autobuzul construit de firma MAN consumă tot atîta carburant ca şi omologii săi Diesel dar el este mult mai acceptabil în ceea ce priveşte poluarea mediului înconjurător. Rubrică realizată de Th. Şerbănescu