România Liberă, martie 1987 (Anul 45, nr. 13162-13187)

1987-03-26 / nr. 13183

Pagina a 2-a — 26 martie 1987 LUCRĂRILE PLENARE A COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Raport privind realizarea planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a României pe trimestrul I, măsurile pentru îndeplinirea planului în trimestrul II şi pe întregul an 1987, precum şi pentru desfăşurarea în bune condiţii a lucrărilor agricole de primăvară In perioada care a trecut din acest an — se arată in raport — oamenii muncii din toate ramurile economiei naţionale, puternic mobilizaţi de hotărîrile si programele adoptate de Congresul al XlII-lea, de orientările şi Indicaţiile secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, au desfăşurat o muncă rodnică, de susţinută angajare patriotică pentru realizarea sarcinilor de plan, aplicarea măsurilor stabilite în programele de perfecţionare a organizării muncii şi de modernizare a proceselor de producţie, ridicarea nivelului tehnic $1 calitativ al produselor, creşterea competitivităţii si eficientei acestora la export. Prin măsurile luate. In primul trimestru din acest an au fost obţinute unele rezultate bune in realizarea producţiei materiale. In creşterea productivităţii muncii si eficienţei economice. S-au Înregistrat, faţă de anul trecut, sporuri la o serie de produse importante pentru economie din Industria construcţiilor de maşini, chimie şi petrochimie, prelucrarea lemnului şi industria uşoară. Cu toate acestea, Încheiem trimestrul cu o serie de nerealizări de plan la producţia industrială, investiţii şi export. Deşi ne-am confruntat cu unele greutăţi determinate de starea vremii, trebuie să arătăm deschis că, în cea mai mare parte, nerealizarile se datoresc lipsurilor şi neajunsurilor din activitatea guvernului şi ministerelor, care nu au acţionat cu toată fermitatea şi răspunderea pentru organizarea şi conducerea corespunzătoare a proceselor de producţie, valorificarea deplină a potenţialului tehnic şi uman, pentru Întărirea ordinii şi disciplinei in toate sectoarele de activitate. Ca urmare, s-au înregistrat rămîneri in urmă în realizarea producţiei de cărbune, ţiţei şi energie electrică pe bază de cărbune. In industria metalurgică, a construcţiilor de maşini, chimia şi petrochimie. De asemenea, ritmul de execuţie nu a fost satisfăcător in activitatea de investiţii. S-au înregistrat rămîneri în urmă in realizarea lucrărilor pe şantiere, îndeosebi In sectoarele energetic, a industriei chimice şi metalurgice, datorită Întârzierilor in livrarea utilajelor, neasigurării fronturilor de montaj, neajunsurilor în activitatea unor organizaţii de construcţii. în raport sunt relevate, totodată, lipsurile manifestate în domeniul exportului, ca urmare a preocupării insuficiente a tuturor factorilor de răspundere, a Ministerului Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale şi ministerelor economice, centralelor şi întreprinderilor producătoare şi de comerţ exterior, care n-au acţionat cu toată răspunderea, aşa cum a indicat conducerea partidului, pentru pregătirea şi lansarea cu prioritate în fabricaţie a producţiei destinate exportului şi pentru urmărirea realizării tuturor contractelor şi comenzilor existente. In continuare, în raport se spune : In spiritul Indicaţiilor data de dumneavoastră la recenta şedinţă a Comitetului Politic Executiv, vă asigur, mult stimate tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu, că guvernul, ministerele, organele de conducere colectivă din centrale şi întreprinderi au tras toate concluziile şi învăţămintele necesare de felul în care trebuie să acţionăm în perioada următoare pentru îndeplinirea un cit mai bune condiţii a sarcinilor de plan şi recuperarea răminerilor în urmă. Esenţial pentru bunul mers al activităţii economice în trimestrul II şi pe întregul an este să aplicăm cu toată fermitatea măsurile care se impun pentru realizarea integrală a sarcinilor de producţie fizică şi cu deosebire a celei destinate exportului, punerea în funcţiune şi atingerea parametrilor proiectaţi la noile capacităţi, creşterea mai puternică a productivităţii muncii, eficienţei economice şi rentabilităţii, ca cerinţe fundamentale pentru înfăptuirea tuturor planurilor şi programelor de dezvoltare. Raportul relevă că, prin aplicarea măsurilor stabilite în asigurarea resurselor energetice, desfăşurarea activităţii productive a început să se apropie de ritmurile medii zilnice programate, în perioada care a mai rămas pînă la sfîrşitul trimestrului, în toate unităţile vor fi luate măsuri ferme care să asigura lucrul in regim da foc continuu, astfel ca rezultatele acestei luni să fie cit mai bune. In trimestrul II, avlnd In vedere şi sarcina de recuperare, trebuie să realizăm o producţiemarfă industrială cu peste 12 la sută mai mare decit în perioada corespunzătoare a anului trecut. Din analizele efectuate rezultă că dispunem de capacităţile de producţie necesare şi sunt create condiţii pentru Îndeplinirea prevederilor de plan pa trimestrul II şi pe întregul an 1987. In industria extractivă, in vederea realizării producţiei prevăzute, ministerul de resort, combinatele şi întreprinderile miniere vor acţiona cu fermitate pentru transpunerea in viaţă a măsurilor indicate privind funcţionarea în cit mai bune condiţii a excavatoarelor cu rotor şi a celorlalte utilaje din cariere şi subteran, introducerea şi perfecţionarea tehnologiilor de exploatare, punerea la timp in funcţiune a capacităţilor noi de producţie, în special a liniilor tehnologice din carierele de lignit restante din anul 1986 şi a celor prevăzute în planul pe 1987. In concordanţă cu programul aprobat de conducerea partidului, consiliul de coordonare de ramură, ministerul şi trusturile se vor preocupa cu mai multă responsabilitate de îmbunătăţirea organizării muncii în schelele de foraj-extracţie, de repunerea în funcţiune a sondelor inactive, de recuperarea, intr-o proporţie cit mai mare, a ţiţeiului din zăcăminte, optimizarea regimului tehnologic de exploatare şi scurtarea probelor de intrare în exploatare a sondelor noi. Măsuri deosebite vor fi Întreprinse pentru începerea, în C®1 mai scurt timp, a exploatării ţiţeiului din Marea Neagră. In domeniul producţiei de energie electrică, atît guvernul, cit şi consiliul de coordonare de ramură şi Ministerul Energiei Electrice ne vom ocupa cu toată răspunderea de punerea în funcţiune la termen a noilor capacităţi programate, de creşterea gradului de disponibilitate al agregatelor energetice, în special a grupurilor de 330 MW de la Rovinari şi Turceni, de asigurarea continuităţii în funcţionarea termocentralelor pe cărbune, respectarea strictă a programului de reparaţii, revizii şi întreţinere, îmbunătăţirea calităţii executării acestora. Vom urmări cu toată exigenţa respectarea regimurilor de funcţionare economică la toate centralele, reducerea consumului de hidrocarburi de adaos la termocentralele pe cărbuni, precum şi utilizarea raţională a hidrocentralelor în vederea refacerii rezervei de apă în lacurile de acumulare. Toate unităţile din construcţia de maşini cu sarcini în acest domeniu vor lua măsuri pentru organizarea exemplară a producţiei, astfel incit să realizeze integral, la termen şi de calitate, volumul necesar de echipamente, agregate şi piese de schimb pentru desfăşurarea in cele mai bune condiţii a activităţii din acest sector. In raport sunt relevate acţiunile luate în vederea constituirii, încă de pe acum, a stocurilor de cărbune necesare funcţionării corespunzătoare a termocentralelor in sezonul rece, respectării şi Încadrării riguroase a tuturor consumatorilor în normele stabilite, gospodăririi cu maximă responsabilitate a tuturor resurselor energetice. Sunt reliefate, de asemenea, măsurile privind modernizarea in continuare a proceselor tehnologice, creşterea randamentelor energetice, încărcarea la capacitate a maşinilor, utilajelor şi instalaţiilor, reducerea ciclurilor de fabricaţie, efectuarea transporturilor in regim optimizat, eliminarea oricăror forme de risipă a combustibililor si energiei, în industria prelucrătoare — se arată în raport — ministerele, centralele şi întreprinderile vor situa in centrul activităţii lor realizarea ritmică a producţiei fizice, in structura sortimentală prevăzută, în primul rind a producţiei destinate exportului, aplicarea riguroasă a măsurilor stabilite prin progra DASCALESCU unele de perfecţionare a organizării şi de modernizare a proceselor de producţie, ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al produselor, creşterea competitivităţii acestora pe piaţa externă. In industria metalurgică, consiliul de coordonare a ramurii, conducerile ministerului, combinatelor şi Întreprinderilor vor acorda o atenţie deosebită funcţionării la parametrii prevăzuţi a tuturor instalaţiilor, gospodăririi cu maximă eficienţă a resurselor materiale şi energetice, respectării stricte a normelor de consum stabilite la cocs, fontă, combustibil, electrozi, feroaliaje şi materiale refractare, diminuării pierderilor tehnologice şi creşterii coeficientului de scoatere a oţelului la cel puţin 86 la sută. In industria construcţiilor de maşini vom acţiona, în spiritul sarcinilor trasate de conducerea partidului, pentru utilizarea cu maximum de eficienţă a capacităţilor de producţie, accelerarea procesului de modernizare, reproiectare şi asimilare in fabricaţie a noi tipuri de maşini, echipamente şi componente de înaltă tehnicitate, calitate şi fiabilitate, necesare programelor prioritare din economie şi, in mod deosebit, pentru export. Cu toată hotărirea vom acţiona pentru înfăptuirea măsurilor stabilite în vederea realizării maşinilor şi instalaţiilor în concordanţă cu termenele de punere in funcţiune a capacităţilor prevăzute, asigurindu-se recuperarea in cel mai scurt timp a restantelor din trimestrul I la utilajele tehnologice destinate materializării programelor speciale din domeniile nuclear, minier, petrolier, chimic şi energetic. In industria chimică şi petrochimică, ministerele de profil, consiliul de coordonare a ramurii vor lua cele mai energice măsuri pentru realizarea ritmică a întregii producţii fizice planificate in trimestrul II şi pe întregul an, recuperarea răminerilor în urmă înregistrate în trimestrul I, urgentarea punerii in funcţiune a instalaţiilor de pe platformele Midia, Teleajen, Dej, Borzeşti şi Drobeta-Turnu Severin. Vom lua măsuri deosebite pentru Întărirea spiritului de ordine şi disciplină în muncă, astfel incit fiecare instalaţie să funcţioneze neîntrerupt şi în condiţii de deplină siguranţă. In acelaşi timp, vom acţiona cu mai multă hotărîre, atît în chimie, cit şi in petrochimie, pentru reducerea substanţială a consumurilor de materii prime, materiale şi energie, diversificarea produselor, asigurindu-se, pe această cale, o mai bună aprovizionare a economiei naţionale cu combustibili, carburanţi şi produse chimice, precum şi o participare tot mai largă la exportul ţării, în industria materialelor de construcţii şi a prelucrării lemnului, precum şi in industria bunurilor de consum, vom acorda o atenţie deosebită îmbunătăţirii structurii fabricaţiei, realizării programului de export, sporirii substanţiale a sortimentelor prin care se valorifică superior materiile prime şi materialele. In domeniul investiţiilor, guvernul va situa în centrul preocupărilor sale Îndeplinirea programului de punere in funcţiune a obiectivelor prevăzute in plan şi recuperarea grabnică a rămînerilor în urmă, mai ales in domeniile energiei, chimiei şi metalurgiei. Trăgind toate concluziile din modul in care s-a desfăşurat pină în prezent activitatea in domeniul comerţului exterior, guvernul, conducerile ministerelor şi centralelor industriale vor lua toate măsurile pentru ca fiecare întreprindere să asigure pregătirea şi lansarea din timp în fabricaţie a producţiei destinate beneficiarilor externi, realizarea comenzilor existente şi livrarea ritmică la export a întregului fond de marfă, în conformitate cu contractele încheiate. Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale şi ministerele economice vor intensifica acţiunea de prospectare a pieţei externe şi Încheierea grabnică a contractelor pentru întregul an, pentru diversificarea formelor de comercializare şi lărgirea pieţelor de desfacere, creşterea ponderii produselor cu grad ridicat de prelucrare şi valorificare superioară la export a produselor industriei noastre. Se va asigura întărirea controlului de calitate în toate unitățile, pentru ca mărfurile destinate exportului să corespundă intru totul performanțelor și prevederilor din contractele încheiate cu beneficiarii externi, sarcinilor stabilite prin programele de ridicare continuă a nivelului tehnic şi calitativ al produselor. In domeniul creşterii productivităţii muncii, reducerii costurilor de producţie, sporirii eficienţei economice în toate sectoarele de activitate, planul naţional unic pe anul 1987 stabileşte sarcini deosebit de importante. Aceasta impune să trecem cu toată hotărirea la generalizarea in întreaga economie a acţiunii de importanţă naţională iniţiată de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, privind perfecţionarea organizării producţiei şi a muncii, modernizarea tehnologiilor de fabricaţie. în acest mod se va asigura creşterea substanţială a producţiei fizice şi cu deosebire a celei destinate exportului, aplicarea fermă a normativelor economico-financiare stabilite pe ministere, centrale, unităţi şi produse, sporirea puternică a contribuţiei cercetării ştiinţifice şi proiectării la soluţionarea tuturor problemelor tehnice şi economice din întreprinderi. Potrivit orientărilor şi indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a obiectivelor noii revoluţii agrare şi a nivelurilor prevăzute in planul pe acest an la producţia vegetală şi animalieră, ne revin sarcini de mare importanţă şi răspundere pentru realizarea întocmai şi în cele mai bune condiţii a programului privind desfăşurarea lucrărilor agricole de primăvară. Corespunzător celor stabilite la recenta şedinţă a Comitetului Politic Executiv, Ministerul Agriculturii, Uniunea Naţională a Cooperativelor Agricole de Producţie, consiliile populare judeţene, orăşeneşti şi comunale, consiliile unice agroindustriale de stat şi cooperatiste, toate unităţile din agricultură vor acţiona cu toată hotărirea în vederea recuperării grabnice a intirzierilor determinate de timpul nefavorabil din această lună şi terminării însăminţărilor în cel mai scurt timp. în acest scop, vom organiza exemplar pregătirea terenului pentru insaminţat, zi şi noapte, în schimburi prelungite şi semănatul , pe durata întregii zi-lumină. In continuare, în raport sunt detaliate măsurile luate pentru utilizarea la întreaga capacitate a tractoarelor şi maşinilor agricole, respectarea strictă a tehnologiilor de lucru, economisirea carburanţilor. Cadrele tehnice din Ministerul Agriculturii, consiliile populare, organele agricole judeţene şi de la unităţile agricole — se arată în raport — vor lua toate măsurile necesare pentru pregătirea corespunzătoare a patului germinativ şi asigurarea densităţii optime pentru fiecare cultură în parte, potrivit programelor aprobate de conducerea partidului. De asemenea, sunt relevate acţiunile ce se întreprind in legumicultura, viticultură şi pomicultură, precum şi în domeniul irigaţiilor şi îmbunătăţirilor funciare, în încheiere, un raport se subliniază : Experienţa acumulată şi forţa organizatorică a colectivelor de oameni ai muncii constituie garanţia că, imprimind, aşa cum a indicat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, un spirit revoluţionar de muncă şi angajare totală, mobilizînd întregul potenţial material, tehnic şi uman de care dispune economia naţională, planurile şi programele de dezvoltare aprobate vor fi realizate in întregime. Vă asigurăm, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că guvernul este hotărît să acţioneze cu toată fermitatea pentru desfăşurarea întregii activităţi la nivelul cerinţelor şi exigenţelor actualei etape de dezvoltare economico-socială a ţării, să facă totul pentru transpunerea neabătută in viaţă a obiectivelor stabilite de Congresul al XIII-lea al partidului, pentru ridicarea continuă a României socialiste pe noi trepte de progres şi civilizaţie. Ca urmare a măsurilor politico-organizatorice luate de organele şi organizaţiile de partid, de consiliile oamenilor muncii pentru întărirea disciplinei de producţie şi perfecţionarea proceselor de fabricaţie. in luna martie estimăm îndeplinirea planului, lichidarea unor restante din lunile precedente, cu încadrarea in consumurile normate de materiale, energie si combustibili. în investiţii a fost efectuat un însemnat volum de lucrări de construcţii-montaj, atit la noile capacităţi de producţie, cit si la marile obiective ce vor înfrumuseţa Capitala ţării. Vă raportăm, mult stimate tovarăşe secretar general, că, aşa cum ne-am angajat recent, cu prilejul vizitelor efectuate de dumneavoastră la unele obiective aflate în construcţie, pînă la 1 Mai se vor finaliza importante lucrări edilitar-urbanistice. Pentru sprijinul şi îndrumarea permanentă pe care o acordaţi organizaţiei municipale de partid, vă rugăm să ne permiteţi să vă exprimăm, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, dumneavoastră, mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, cele mai alese mulţumiri, împreună cu întreaga recunoştinţă a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii din Bucureşti. Menţionînd că rezultatele pe primele două luni ale anului nu s-au situat în unele întreprinderi la nivelul prevederilor planului, înregistrindu-se rămîneri în urmă la producţia-marfă, fizică şi la cea destinată exportului, în continuare vorbitorul a spus: In adunările şi conferinţele organizaţiilor de partid pentru dare de seamă şi alegeri, ca şi in adunări deschise cu personalul muncitor din secţii, astfel de neajunsuri au fost temeinic şi cu exigenţă analizate, iar, pe baza măsurilor concrete adoptate şi cu sprijinul primit de la organele superioare, în unităţile respective situaţia este în curs de îmbunătăţire. Aceasta ne dă temeiul să vă raportăm, mult stimate tovarăşe secretar general, că prin acţiuni energice vom reuşi să realizăm sarcinile prevăzute pe trimestrul II, să recuperăm rămânerile în urmă, astfel incit să încheiem semestrul cu planul îndeplinit la toţi indicatorii. O atenţie deosebită vom acorda in continuare creşterii exportului, onorării unor comenzi in devans, incit pînă la sfîrşitul trimestrului I să realizăm peste 30 la sută din volumul de contracte încheiate pînă în prezent. Totodată, acţionăm împreună cu ministerele, centralele industriale, unităţile comerţului exterior şi cele producătoare în vederea sporirii numărului de contracte. In toate unităţile au fost reanalizate şi îmbunătăţite programele de modernizare, amplă acţiune in care beneficiem de sprijinul generos al Comisiei Centrale de perfecţionare a organizării producţiei şi de modernizare a întreprinderilor, coordonată cu Înaltă competenţă de tovarăşa Elena Ceauşescu, eminentă personalitate a vieţii politico-ştiinţifice româneşti şi internaţionale, căreia îi exprimăm cu profund respect întreaga noastră recunoştinţă. Pe baza măsurilor întreprinse de Consiliul National al Stiintei şi învăţămîntului d in unităţile Capitalei se materializează cu bune rezultate indicaţia dumneavoastră, mult stimate tovarăşe secretar general, ca specialiştii din cercetare, proiectare şi invăţămînt să lucreze efectiv în producţie pînă la finalizarea soluţiilor elaborate. în agricultură suntem pregătiţi ca, prin mobilizarea tuturor forţelor in perioada de maximă solicitare, să încheiem cit mai repede şi in condiţii de calitate campania de primăvară, asigurind creşterea substanţială a producţiilor, astfel incit Sectorul agricol Ilfov să poată candida la obţinerea înaltului titlu de „Erou al Noii Revoluţii Agrare“. în continuare, referindu-se la eficienţa muncii de partid, vorbitorul a spus : Pe baza indicaţiilor ce ni le-aţi dat la întrlnirea cu secretariatul comitetului municipal de partid la începutul lunii februarie, am organizat bilunar în întreprinderi analize la care participă cadre de conducere din ministere, centrale industriale şi unităţi implicate în realizarea programelor prioritare, analize ce prilejuiesc, pe lingă stabilirea de măsuri concrete care să asigure îndeplinirea sarcinilor, şi un util schimb de experienţă in organizarea şi conducerea producţiei. Potrivit sarcinii trasate de dumneavoastră, in prezent lucrăm la elaborarea programului pentru dublarea producţiei în anul 1988 la întreprinderea de maşini grele Bucureşti. Vă raportez că vom extinde acest studiu şi asupra altor întreprinderi pentru a găsi disponibilităţi de dublare sau majorare a producţiei pe aceleaşi capacităţi şi cu aceleaşi forţe. Arătînd că in domeniul muncii de cadre au existat cazuri de nerespectare a criteriilor de promovare, de formalism în stabilirea rezervei de cadre, de lipsă de control sistematic asupra modului în care se aplică prevederile legale şi se desfăşoară concursurile în vederea ocupării unor funcţii, vorbitorul a spus : De aici rezultă că trebuie să acţionăm cu mai multă atenţie pentru creşterea competenţei profesionale şi ridicarea nivelului de pregătire politică a cadrelor, aplicarea consecventă a principiului rotirii, in scopul promovării peste tot a spiritului dinamic, de neîmpăcate cu rutina şi automulţumirea, dezvoltarea răspunderii activului şi aparatului de partid pentru îndeplinirea sarcinilor încredinţate. Astăzi, cînd, cu deplină satisfacţie, constatăm că evoluţia evenimentelor în viaţa internaţională confirmă intru totul politica externă profund constructivă, realistă şi dinamică promovată in mod statornic de partidul nostru, de secretarul său general, îngăduiţi-ne să vă exprimăm, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, dumneavoastră, mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, întreaga recunoştinţă pentru dăruirea cu care militaţi pentru triumful cauzei păcii, dezarmării şi colaborării intre popoare. Rodnicele vizite întreprinse recent de tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu în ţări din Asia, precum şi apropiata solie românească de pace pe continentul african reliefează cu putere înaltul prestigiu de care se bucură România socialistă, preşedintele ei pe plan internaţional. Exprimind ataşamentul fierbinte al comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii din Capitală faţă de politica internă şi externă clarvăzătoare a partidului şi statului, ne angajăm ca prin încheierea semestrului I cu rezultate bune, la toţi indicatorii, să întimpinăm cu realizări tot mai mari Conferinţa Naţională a partidului, eveniment de excepţională importanţă pentru accelerarea construcţiei socialiste în ţara noastră, economică, pentru organizarea riguroasă a producţiei şi a muncii. In agricultură, am luat măsuri corespunzătoare şi am acţionat cu răspundere pentru a asigura desfăşurarea operativă şi de cea mai bună calitate a lucrărilor din campania agricolă de primăvară. Pînă la această dată, în unităţi se află întreaga cantitate de sămînţă, în structura de soiuri şi hibrizi prevăzută, cu capacitate de germinaţie corespunzătoare. Tractoarele şi maşinile agricole necesare au fost reparate, efectuindu-se reglajele şi probele funcţionale , am constituit în unităţile agricole agregate complexe de maşini pentru creşterea vitezei zilnice de lucru şi încadrarea in consumurile specifice de combustibil. In toate unităţile agricole au fost organizate formaţiile de lucru, s-au stabilit sarcini concrete pentru fiecare om al muncii şi măsurile tehnice care trebuie aplicate pe fiecare sală şi lucrare in parte, mobilizînd în acest fel forţele umane şi baza tehnico-materială de care dispunem pentru ca in fiecare consiliu unic agroindustrial din judeţ să avem condiţii care să permită ca multe unităţi să obţină titlul de „Erou al Noii Revoluţii Agrare". După ce a subliniat că în munca de educaţie politică, revoluţionară se manifestă încă serioase neajunsuri, vorbitorul a spus: Dezbaterile ample ce au avut loc în această perioadă in organizaţiile de partid şi in forurile democraţiei muncitoreşti revoluţionare au relevat cu putere încrederea nestrămutată a tuturor oamenilor muncii în politica promovată de partidul nostru, de secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, dînd expresie hotăririi lor ferme de a-şi consacra toate forţele, talentul şi priceperea pentru înfăptuirea neabătută a Programului partidului. Vă asigurăm, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, de hotărirea clasei muncitoare, a tuturor comuniştilor din judeţul Galaţi de a vă urma neabătut exemplul de revoluţionar consecvent, călit în marile bătălii purtate spre binele şi fericirea poporului român. Vă încredinţăm că avem capacitatea politică şi organizatorică pentru înlăturarea lipsurilor înregistrate, pentru mobilizarea tuturor forţelor, a activului de partid, a cadrelor de conducere din toate sectoarele, a colectivelor de oameni ai muncii pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor ce ne revin pe acest an şi pe întregul cincinal, prezentat de tovarăşul CONSTANTIN TEXT PRESCURTAT Din cuvîntul participanţilor la dezbateri CUVlNTUL TOVARĂŞULUI CONSTANTIN OLTEANU Mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, preşedinte al Republicii Socialiste România. Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu. Stimaţi tovarăşi. Documentele supuse plenarei Comitetului Central reflectă, prin conţinutul lor, adincirea continuă a procesului de perfecţionare a activităţii politice, economice şi sociale în actuala etapă de înfăptuire a programului partidului, a măreţelor obiective stabilite de Congresul al XlII-lea al partidului, ilustrînd uriaşa forţă dinamizatoare a gîndirii şi acţiunii revoluţionare a secretarului general al partidului, făurarul strategiei edificării socialismului şi comunismului în România — tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Cu sentimente de aleasă cinstire, izvorîte dintr-o înaltă datorie de conştiinţă, vă exprimăm şi cu acest prilej, mult Stimate tovarăşe secretar general, preţuirea şi admiraţia neţărmurită a comuniştilor, a tuturor cetăţenilor Capitalei pentru eroica activitate revoluţionară de peste 55 de ani, pentru contribuţia dumneavoastră determinantă la elaborarea şi transpunerea in viaţă a politicii interne şi externe a partidului şi statului, întruchipată în grandioasele transformări înnoitoare ale celei mai rodnice perioade din istoria noastră multimilenară, pe care, profund recunoscători, o numim „Epoca Nicolae Ceauşescu". Situînd la baza întregii activităţi tezele si orientările de excepţională însemnătate cuprinse in cuvîntările rostite de dumneavoastră, mult stimate tovarăşe secretar general, in Comitetul Politic Executiv si cele date cu prilejul frecventelor vizite de lucru In Capitală, acţionăm cu hotărlre pentru mobilizarea tuturor colectivelor de muncă în vederea realizării, in acest an hotăritor pentru întregul cincinal, a unei producţii industriale de peste 200 miliarde lei, sporul de aproape 13 la sută faţă de anul trecut urmînd să fie obţinut in cea mai mare parte pe seama creşterii productivităţii muncii. Comitetul municipal de partid, a spus in continuare vorbitorul, si-a concentrat eforturile in direcţia soluţionării, împreună cu ministerele, centralele industriale şi unităţile economice, a problemelor majore ale producţiei, corespunzător exigenţelor superioare ale factorilor de eficienţă, acordând, potrivit indicaţiilor dumneavoastră, o atenţie sporită marilor Întreprinderi. CUVÎNTUL TOVARĂŞULUI CAROL DINA Mult Iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi. In aceste momente in care se analizează temeinic rezultatele obţinute în dezvoltarea economică şi socială a patriei, in întărirea politico-organizatorică a partidului, întregul popor se află sub impresia puternică produsă de vizitele oficiale de prietenie, de amplă rezonanţă internaţională, pe care dumneavoastră, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, le-aţi Întreprins. Împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, in ţări din Asia, evenimente de importanţă istorică în dezvoltarea multilaterală a relaţiilor ţârii noastre cu statele vizitate, strălucite acţiuni de politică externă ale României socialiste, consacrate traducerii in viaţă a orientărilor şi hotăririlor adoptate de cel de-al XlII-lea Congres al partidului. Constituie un prilej de profundă mândrie patriotică şi satisfacţie faptul că dialogurile la nivel înalt, Înţelegerile şi acordurile realizate au evidenţiat larga audienţă a iniţiativelor dumneavoastră, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, personalitate politică de excepţie, caracterizată prin clarviziune inegalabilă, consecventă şi hotărlre nezdruncinată in lupta pentru apărarea vieţii pe Pămint, pentru Înlăturarea pericolului unui război nuclear devastator, precum şi marele prestigiu de care vă bucuraţi pe plan internaţional. Dezbaterea in plenară a activităţii internaţionale ne oferă prilejul de a evidenţia contribuţia esenţială a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la făurirea politicii externe româneşti, la promovarea consecventă a poziţiilor constructive ale României privind căile de soluţionare a problemelor complexe care confruntă omenirea. Viaţa însăşi confirmă valoarea exemplară a politicii promovate de partidul şi statul nostru, forţa vizionară şi luciditatea care au caracterizat activitatea internaţională a preşedintelui României socialiste, profilul proeminent de neobosit luptător, de erou al păcii, prin care ilustrul nostru conducător, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, s-a înscris în galeria marilor personalităţi politice ale Istoriei contemporane. Vă raportăm, stimate tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu, că, militînd pentru înfăptuirea neabătută a indicaţiilor şi orientărilor dumneavoastră, a hotăririlor de partid şi de stat, am acţionat sistematic pentru a desprinde problematica specifică fiecărui domeniu şi sector de activitate, pentru organizarea mai temeinică a muncii. Analiza profundă, detaliată, la faţa locului a stadiului realizării sarcinilor economice a pus in evidenţă căile şi metodele necesare pentru rezolvarea practică a obiectivelor din fiecare unitate. In acest trimestru, un număr de 45 de unităţi vor realiza suplimentar o producţie industrială de 150 de milioane de lei. Pe primele două luni am realizat integral contractele la export şi acţionăm pentru îndeplinirea obligaţiilor ce ne revin pe luna martie. Realizăm volumul de investiţii planificat, cu excepţia lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, şi au fost create condiţii pentru punerea in funcţiune a 15 capacităţi de producţie. După ce a subliniat realizările obţinute in aplicarea noului mecanism economico-financiar, vorbitorul a spus : Pornind de la adevărul subliniat cu deosebită pregnanţă de dumneavoastră, stimate tovarăşe secretar general, potrivit căruia rezultatele activităţii economico-sociale constituie reflectarea directă, nemijlocită a calităţii şi eficienţei muncii desfăşurate de organele şi organizaţiile de partid, de cadrele cu funcţii de răspundere, recunoaştem un spirit autocritic că bilanţul pe primul trimestru nu ne situează la nivelul planului, al cerinţelor şi exigenţelor actuale. Avem nerealizări însemnate la unele produse importante, îndeosebi la combinatul siderurgic. In recentele adunări generale ale oamenilor muncii şi în conferinţele pentru dări de seamă şi alegeri ale organizaţiilor de partid, oamenii muncii, comuniştii au relevat neajunsurile manifestate, subliniind că la baza acestora stau abaterile de la normele de disciplină, lipsa de răspundere manifestată în exploatarea, întreţinerea şi repararea Utilajelor, însuşindu-ne criticile şi orientările formulate de dumneavoastră, tovarăşe secretar general, in cadrul şedinţelor Comitetului Politic Executiv, care au fost dezbătute cu întregul activ de partid, acţionăm energic pentru eliminarea neîntîrziată a lipsurilor care s-au manifestat in activitatea „Románia libera" CUVÎNTUL TOVARĂŞULUI NECULAI IBĂNESCU Mult iubite şi Stimate tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu. Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu. Stimaţi tovarăşi, Vă rog să-mi permiteţi, stimate tovarăşe secretar general, să vă exprim cele mai alese sentimente de preţuire şi profundă recunoştinţă ale organizaţiei judeţene de partid Iaşi pentru Înţelegerea şi sprijinul acordat în soluţionarea problemelor cu care ne-am confruntat, care ne-au mobilizat şi ne angajează in creşterea calităţii muncii şi îndeplinirii răspunderii ce ne revine. Folosim şi acest prilej pentru a exprima întreaga gratitudine faţă de tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu pentru modul in care sunt conduse cercetarea ştiinţifică, invăţămîntul, ansamblul vieţii spirituale din patria noastră şi pentru sprijinul primit de organizaţia judeţeană de partid Iaşi în această direcţie. In continuare, vorbitorul a spus : Acţionînd in spiritul indicaţiilor dumneavoastră, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, am analizat împreună cu cadrele de răspundere din conducerea ministerelor şi a centralelor situaţia creată la fiecare întreprindere care se confruntă cu probleme in vederea realizării planului, in aprovizionarea tehnico-materială şi am stabilit măsuri concrete pe care le urmărim zilnic, direct la faţa locului, in vederea realizării sarcinilor de plan şi în mod prioritar a exportului. In acelaşi timp, am reanalizat programele consacrate modernizării, activizind colectivele de cercetare in vederea implementării unor teme de mare eficienţă, îndeosebi cele legate de creşterea gradului de valorificare a materiilor prime şi sporirea competitivităţii la export. Menţionăm realizarea la întreprinderea metalurgică a unei linii de ţevi cu diametrul de 3,9 mm, unde gradul de valorificare a materiei prime creşte de 5 ori, cit şi a unor instalaţii noi la întreprinderea de prelucrare a maselor plastice, unde au fost introduse în fabricaţie mai multe repere de dimensiuni mici şi de mare fineţe tehnică şi tehnologică. Pe seama acţiunilor politice şi organizatorice pe care le-am promovat în spiritul analizei critice făcute de dumneavoastră la şedinţa Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al partidului nostru din 20 februarie anul acesta la adresa unor ministere,in care ne-am regăsit şi noi, preliminăm să obţinem în luna martie o producţie industrială-marfă mai mare cu 10 la sută faţă de media primelor 2 luni. Acordînd o atenţie prioritară exportului, aşa cum aţi cerut dumneavoastră, preliminăm să realizăm integral contractele pe trimestrul I, ceea ce reprezintă o creştere cu li la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului 1986. în domeniul investiţiilor, asigurăm realizarea integrală a planului, atit pe total, cit şi la construcţii-montaj, urmărind prioritar obiectivele cu termen de punere in funcţiune. Sintem conştienţi insă că in activitatea noastră s-au înregistrat o serie de lipsuri şi neajunsuri. Trăgind Învăţămintele necesare, sintem hotăriţi ca, pe seama unei mai bune mobilizări a mijloacelor şi forţelor de care dispunem, a ridicării capacităţii de conducere a organelor şi organizaţiilor de partid, să acţionăm astfel incit in trimestrul II să realizăm integral sarcinile de plan, recuperînd totodată restanţele înregistrata în perioada de iarnă. Referindu-se la campania agricolă de primăvară, vorbitorul a menţionat : Vă raportăm că am încheiat în perioada stabilită şi la un nivel calitativ corespunzător reparaţiile la tractoare şi maşini agricole. Avem asigurate în unităţi seminţele necesare. Urmărim permanent starea de vegetaţie a culturilor de toamnă. In spiritul indicaţiilor dumneavoastră, tovarăşe secretar general, am stabilit măsuri concrete capabile să asigure însămînţarea celor 27 mii hectare cu culturi din epoca I şi epoca a II-a în maximum 5—8 zile. In continuare, vom acţiona pentru însămînţarea la termene optime şi de calitate a celorlalte culturi de primăvară. De asemenea, întreprindem măsurile necesare pentru îmbunătăţirea activităţii în toate sectoarele şi înfăptuirea cerinţelor noii revoluţii agrare. Suntem conştient că sarcinile mari care stau în faţa judeţului Iaşi vor fi duse la îndeplinire datorită organizaţiei de partid puternice. Dispunem, de asemenea, de un fond de cadru bun, cu reale calităţi politice, organizatorice şi tehnice, capabile să asigure transpunerea în viaţă a hotărârilor şi directivelor partidului nostru. In spiritul hotăririlor adoptate de Plenara Comitetului Central al partidului nostru din aprilie 1986, am acţionat pentru creşterea exigenţei faţă de calităţile moral-politice şi profesionale ale celor noi primiţi în partid. Cu toate acestea, trebuie să recunoaştem deschis in fata plenarei, in faţa dumneavoastră, că nu am asigurat de fiecare dată exigenţa necesară. Adunările şi conferinţele de dări de seamă şi alegeri care au avut loc in această perioadă au supus unei analize temeinice întreaga activitate a organelor şi organizaţiilor de partid, determinînd adoptarea unor măsuri capabile să conducă la îmbunătăţirea rezultatelor, la perfecţionarea stilului şi a metodelor de muncă, la creşterea capacităţii de conducere. Asemenea întregului popor, comuniştii, toţi oamenii muncii din judeţul Iaşi dau o înaltă apreciere remarcabilei şi neobositei activităţi desfăşurate de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe plan internaţional şi îşi exprimă întreaga adeziune faţă de politica de pace şi dezarmare promovată de partidul şi statul nostru. Folosim şi acest prilej pentru a exprima deplina satisfacţia şi înalta mîndrie patriotică pentru rezultatele cu care s-a încheiat noua solie de pace condusă de dumneavoastră, mult iubite şi stimate tovarăşe secretar general, împreună cu mult stimata tovarăşă Elena Ceauşescu, în tari din Asia. In climatul de înaltă exigenţă şi răspundere partinică în care se desfăşoară lucrările actualei plenare i- a arătat în continuare vorbitorul — vă rog să-mi permiteţi să apreciez umanismul ce caracterizează întreaga dumneavoastră activitate şi să vă urez multă sănătate şi putere de muncă spre binele şi fericirea poporului român, angajîndu-ne solemn să depunem toate eforturile pentru a ridica activitatea organizaţiei noastre de partid la nivelul cerinţelor şi a amplifica astfel contribuţia judeţului Iaşi la Înflorirea şi mai puternică a epocii de glorie pe care o edificăm şi pe care un semn de aleasă cinstire faţă de ctitorul ei o numim cu aleasă admiraţie şi dragoste „Epoca Nicolae Ceauşescu". CUVlNTUL TOVARĂŞULUI MARIN ENACHE Mult adimate şi Iubite tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, atimaţi tovarăşi. Pa ordinea de zi a actualei plenare a Comitetului Central al Partidului Comunist Român sunt înscrise probleme de cea mai mare importanţă pentru realizarea cu succes a obiectivelor planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a ţării pe acest an, etapă importantă în realizarea măreţelor obiective stabilite de Congresul al XlII-lea al Partidului Comunist Român. Analiza la Comitetul Politic Executiv al Comitetului Central al partidului, in spiritul celei mai înalte exigente comuniste, a modului cum s-a acţionat in economie pentru realizarea planului pe primele două luni din acest an, orientările şi indicaţiile date şi cu această ocazie de tovarăşul Nicolae Ceauşescu constituie o nouă şi puternică expresie a spiritului revoluţionar, profund patriotic, care defineşte geniala personalitate a secretarului general al partidului nostru, inegalabila sa capacitate de a sintetiza modalităţile şi căile de acţiune pentru înfăptuirea neabătută a programului partidului de dezvoltare şi progres multilateral al patriei. Aşa cum s-a arătat şi la Comitetul Politic Executiv, metalurgia se prezintă pe primele două luni din acest an cu un bilanţ nesatisfăcător, prin nerealizarea unor importante cantităţi de cocs metalurgic, oţel, la(Continuare in pag. a IV-a)