România Liberă, august 1988 (Anul 46, nr. 13603-13628)

1988-08-25 / nr. 13623

eguoees electoral. Coaliţia Democratică Unitară, condusă de Partidul Comunist Portughez, a obţinut victoria în 17 din 23 de circumscripţii în cadrul alegerilor administrative desfăşurate la 21 august in mai multe regiuni din centrul şi sudul Portugaliei. Partidul Social-Democrat (de guvernămînt) a obţinut victoria în patru circumscripţii. 0 Lucrări. La Caracas au început lucrările celei de-a VI-a sesiuni a Conferinţei iberoamericane a Comisiilor naţionale pentru marcarea împlinirii a 500 de ani de la debarcarea lui Cristofor Columb pe ţărmurile Americii. In discursul inaugural, preşedintele Venezuelei, Jaime Lusinchi, s-a referit pe larg la evoluţiile pe plan economic şi politic ale ţărilor latino-americane, relevind, între altele, că în prezent s-a ajuns la o situaţie gravă a economiilor acestor ţări, care afectează viaţa socială şi stabilitatea lor politică. • Khartumul sub ape. Revărsarea apelor Nilului în zona capitalei Sudanului — Khartum — a creat o situaţie neobişnuită : aproape întregul oraş se află sub ape. Puţine locuri au rămas neacoperite, creînd imaginea de mici insule într-o mare. Aproximativ două milioane de persoane din această ţară au fost afectate de inundaţiile considerate drept catastrofale. Primire. Primul-ministru al Indiei, Rajiv Gandhi, l-a primit pe ministrul de externe al Republicii Nicaragua, Miguel di Escoto, aflat în vizită oficială la New Delhi, care i-a prezentat un mesaj din partea şefului statului nicaraguan, Daniel Ortega, în legătură cu viitoarea reuniune la nivel înalt al ţărilor nealiniate, ce urmează să se desfăşoare la Managua. Primar. După cum transmite agenţia ANSA, organul executiv din Viareggio — regiunea Toscana — l-a ales în funcţia de primar al acestui oraş pe Lino Federiggi (comunist). O Semnare. Preşedintele Statelor Unite, Ronald Reagan, a semnat noua lege privind comerţul exterior, adoptată anterior de cele două camere ale Congresului. Principala prevedere a noii legislaţii este cea care permite preşedintelui să decidă măsurile pe care le consideră necesare In caz de „practici neloiale" ale partenerilor comerciali al Statelor Unite. • Precizare. Guvernul Republicii Burundi a declarat că este hotărît să soluţioneze prin mijloace paşnice conflictul dintre triburile hutu şi tutsi, care s-a soldat cu mii de victime. Oficialităţile din Bujumbura, citate de agenţia China Nouă a’,’ relevat că se mai înregistrează încă ciocniri în nordul ţării, adăugind însă că situaţia este în curs de normalizare. • întîlnire. La Geneva a avut loc o întîlnire a delegaţiilor U.R.S.S. şi S.U.A. dedicată analizei prevederilor Tratatului antirachetă, transmite agenţia T.A.S.S. Intîlnirile se desfăşoară de către părţi o dată la 5 ani din momentul Intrării Tratatului in vigoare, in 1972. 0 Declaraţie. Statele Unite nu işi vor retrage sau reduce forţa navală, alcătuită din 27 de unităţi, care staţionează în zona Golfului, a declarat purtătoarea de cuvînt a Casei Albe, Marlin Fitzwater. La rindul său, purtătorul de cuvint al Ministerului Apărării a precizat că se va reduce numai numărul zborurilor avioanelor da luptă decolate de pe portavioanele prezente in zonă. 0 Pod. In Japonia a început construcția celui mai lung pod suspendat din lume, peste golful Akasi. Lungimea totală a podului — 3,9 kilometri. 0 Un nou cutremur măsurînd cinci grade pe scara Richter s-a Înregistrat marţi la Katmandu, epicentrul fiind situat la nordest de capitala Nepalului. Numărul total al victimelor, incluzindu-le pe cele ale cutremurului de 5,7 grade de duminică, se apropie de 500, iar al răniţilor, cei mai mulţi destul de grav, depăşeşte cifra de 700 de persoane. MMMMWEWMMMMMWMM sus. lllllllllli 40 340 REDACŢIA: Piaţa Scînteii. Tel. 17 60 10. Administraţia, int. 15 84, interurban 289. Telex : ll 179 — Bucureşti, cod 71 341. Abonamentele se primesc la toate oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi instituţii. Anunţurile de publicitate se primesc la Agenţia de publicitate din strada 13 Decembrie nr. 24, Bucureşti, cod 70 709, tel. 16 79 45. Tiparul : Combinatul poligrafic „Casa Scinteii“ Cititorii din străinătate se pot abona prin ROMPRESFILATELIA — Sector export-import presă P.O. Box 12—201, telex 10376 profir București Calea Griviţei nr. 64—66. Pagina a 6-a — 25 august 1988 MANIFESTĂRI PESTE HOTARE CONSACRATE ZILEI DE 23 AUGUST In cadrul diverselor manifestări omagiale organizate peste hotare cu prilejul marii noastre sărbători naţionale — aniversarea Revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă — a fost scoasă în evidenţă semnificaţia actului istoric de la 23 August 1944. S-a subliniat că numele tovarăşului Nicolae Ceauşescu este strins legat de succesele obţinute de poporul român in anii construcţiei socialiste, de amplele transformări revoluţionare şi împlinirile fără precedent în toate sferele vieţii politice, economice şi sociale, in special din perioada de după Congresul al IX-lea. MOSCOVA 24 — Trimisul Agerpres transmite: La cinematograful „Moskva“ din capitala sovietică au fost inaugurate „Zilele filmului românesc“. La festivitatea care a avut loc cu acest prilej, au fost prezenţi V. M. Riabinski, vicepreşedinte al Comitetului de Stat pentru Cinematografie al U.R.S.S., reprezentanţi ai secţiei internaţionale a C.C. al P.C.U.S., ai Ministerului Afacerilor Externe, ai altor instituţii centrale, cineaşti, alţi oameni de cultură şi artă, ziarişti. Au fost prezenţi ambasadorul României la Moscova, membri ai ambasadei române. In alocuţiunile rostite la deschiderea manifestării s-au relevat semnificaţiile actului de la 23 August 1944, realizările de seamă obţinute de ţara noastră in anii noii orînduiri în toate domeniile de activitate, dezvoltarea puternică pe care a cunoscut-o cinematografia românească în ultimele patru decenii, colaborarea multilaterală dintre România şi Uniunea Sovietică, inclusiv între cineaştii din cele două ţări. Zilele filmului românesc au fost inaugurate cu prezentarea filmului „Pădurea de fagi“, care evocă evenimentele istorice din august 1944 din ţara noastră. BEIJING (Agerpres). La Beijing, sub auspiciile Ministerului Radioteleviziunii şi Cinematografiei al R.P. Chineze, a avut loc o gală a filmului românesc. In alocuţiunea rostită, şeful Departamentului cinematografiei, Teng Iunxian, a relevat măreţele realizări obţinute de România în edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Sub conducerea Partidului Comunist Român, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii Socialiste România — a subliniat vorbitorul —, harnicul şi talentatul popor român va transforma România, prin forţe proprii, într-o ţară tot mai frumoasă şi mai bogată. Evocîndu-se evoluţia mereu ascendentă a relaţiilor de prietenie chino-română, a fost evidenţiată importanţa schimburilor din diferite domenii, care au permis adîncirea înţelegerii şi prieteniei dintre ele. Au participat reprezentanţi ai conducerii Ministerului Afacerilor Externe, ai Ministerului Culturii, Asociaţiei de prietenie a poporului chinez cu străinătatea, ai Asociaţiei de prietenie China-România, personalităţi ale vieţii culturale şi artistice, un numeros public, reprezentanţi ai presei centrale şi radioteleviziunii. BELGRAD (Agerpres). — Irn cadrul unei conferinţe de presă, organizată la Belgrad, au fost reliefate semnificaţia istorică a revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă, contribuţia remarcabilă a României la infringerea fascismului. Au fost evidenţiate succesele deosebite obţinute de poporul român în dezvoltarea economico-socială a patriei, îndeosebi după anul 1965, cînd în fruntea partidului şi a ţării a fost ales tovarăşul Nicolae Ceauşescu, revoluţionar şi patriot înflăcărat, cel mai iubit fiu al poporului român. . în context, au fost menţionate relaţiile româno-iugoslave de prietenie, colaborare şi bună vecinătate, ale căror baze au fost puse in cadrul numeroaselor întilniri dintre preşedintele Nicolae Ceauşescu şi conducerea iugoslavă de partid şi de stat. A fost deschisă, totodată, o amplă expoziţie de carte socialpolitică şi ştiinţifică, locul central fiind ocupat de opera tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi de lucrări fundamentale ale tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu. La manifestare au participat Petar Gracianin, preşedintele Prezidiului R.S. Serbia, Budimir Loncear, secretar federal pentru afacerile externe, Nenad Krekici, secretar federal pentru relaţiile economice cu străinătatea, alte persoane oficiale, ambasadori acreditaţi la Belgrad, generali şi ofiţeri superiori, oameni de cultură, ziarişti. La Novi Sad a fost vernisată expoziţia „Poem marelui August“, în cadrul căreia au fost prezentate lucrări de artă contemporană românească, PRAGA 24 (Agerpres). La Monumentul eroilor români din oraşul Zvolec, Slovacia ,centrală, a fost depusă o coroană de flori de către ambasadorul ţării noastre în R. S. Cehoslovacă. Au participat primul secretar al Comitetului de partid din raionul Zvolen, preşedintele Consiliului popular raional, alte oficialităţi locale, precum şi grupuri de pionieri, un numeros public. Au fost intonate imnurile de stat ale Republicii Socialiste România şi Republicii Socialiste Cehoslovace. VARŞOVIA 24 (Agerpres). — In cadrul manifestărilor consacrate marcării în R. P. Polonă a marii sărbători naţionale a poporului român, In oraşul Zamosc a fost organizată o adunare festivă. In alocuţiunile rostite de primul secretar al Comitetului voivodal al P.M.U.P., Marian Wysocki, şi ambasadorul ţării noastre la Varşovia au fost evidenţiate importanţa evenimentului istoric de la 23 August 1944, realizările obţinute de poporul român în construcţia societăţii socialiste, îndeosebi după Congresul al IX-lea al P.C.R. De asemenea, a fost subliniată evoluţia relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre România şi Polonia. In încheiere a fost prezentat filmul documentar „România, ţară în plină dezvoltare“, după care tineri artişti amatori din localitate au prezentat un program artistic, în oraşul polonez Torun a fost deschisă expoziţia de fotografii „România azi“. In cuvîntarea rostită cu ocazia vernisajului de către primul secretar al Comitetului voivodal al P.M.V.P., Zenon Draminski, au fost relevate semnificaţia istorică a victoriei revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă de la 23 August 1944, succesele obţinute de poporul român in anii socialismului, mai cu seamă după Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român. Au fost subliniate relaţiile de prietenie şi colaborare multilaterală româno-polone. BUDAPESTA 24 (Agerpres). — La Ambasada României din Budapesta a avut loc o acţiune culturală dedicată aniversării a 44 de ani de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă. A fost prezentatăo expoziţie de carte românească avind la loc de frunte lucrări ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi lucrări ştiinţifice ale tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu. Au fost expuse, de asemenea, volume cu tematică economică, istorică, literară ce reflectă construcţia socialistă din ţara noastră. Acţiunea s-a încheiat prin prezentarea unui program de muzică populară românească. Au participat János Lukács, membru al Biroului Politic, secretar al C.C. al P.M.S.U., István Sarlós, vicepreşedinte al Consiliului Prezidenţial al R.P. Ungare, membri ai C.C. al P.M.S.U., miniştri, generali şi ofiţeri superiori, oameni de cultură şi artă, ambasadori şi alţi membri ai corpului diplomatic, ziariști. ULAN BATOR (Agerpres). — La Ulan Bator a fost organizată o întîlnire prietenească la care au participat D. Molomjamt, membru al Biroului Politic, secretar al C.C. al P.P.R.M., C. Şuren, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R.P. Mongole, T. Gambosuren, ministrul afacerilor externe, reprezentanţi ai C.C. al P.P.R.M., alte oficialităţi, ofiţeri superiori, ziarişti, diplomaţi. D. Molomjamţ şi ambasadorul României au prezentat importanţa actului de la 23 August, s-au referit la bunele relaţii existente între cele două ţări, partide şi popoare, evidenţiind dorinţa de dezvoltare şi amplificare a acestor raporturi. Au fost reliefate, in acest cadru, succesele obţinute de po- porul român in construcţia societăţii socialiste multilateral dezvoltate, în special în ultimii 23 de ani, de cînd în fruntea partidului şi a statului rerm nn se află tovarăşul Nicolas Ceauşescu. Sub auspiciile Asociaţiei de prietenie Mongolia-România, la Fabrica de tricotaje nr. 1 din Ulan Bator, construită in cooperare cu ţara noastră, a avut loc o adunare festivă. La cinematograful Ialalt, din Ulan Bator a avut loc o gală a filmului românesc. HANOI 24 (Agerpres). — La ambasada ţării noastre din Hanoi a avut loc o conferinţă de presă în cursul căreia a fost evidenţiată semnificaţia istorică a actului de la 23 August 1944. De asemenea, a fost organizat un stand de carte, la loc de cinste fiind expuse operele tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, precum şi lucrări ale tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu. Au participat reprezentanţi ai Secţiei relaţii externe a C.C. al P.C. din Vietnam, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Culturii, Uniunii organizaţiilor vietnameze de pace, solidaritate şi prietenie cu alte popoare, Uniunii scriitorilor, radioteleviziunii şi presei centrale. TIRANA 24 (Agerpres) — Studioul cinematografic Albania Nouă a prezentat, intr-un spectacol de gală un film artistic românesc. Au participat reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe, ai Ministerului Comerţului Exterior, ai unor instituţii centrale, oameni de cultură şi artă, ziarişti, un numeros public. PARIS (Agerpres). — In capitala Franţei, la ambasada română, a fost inaugurată o expoziţie de carte românească dedicată evenimentului istoric de la 23 August 1944, precum şi realizărilor obţinute in diferite domenii de România socialistă. In cadrul acesteia, la loc de frunte se află lucrări reprezentative din gindirea social-politică a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România. O expoziţie de fotografii ilustrează aspecte ale dezvoltării economico-edilitare a României contemporane, redînd, totodată, imagini semnificative din staţiunile pitoreşti montane şi ele pe litoralul românesc al Mari Negre. La festivitatea de inaugurare au participat reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe şi ai altor ministere, senatori, deputaţi, membri ai corpului diplomatic, reprezentanţi ai cercurilor de afaceri, oameni de artă şi cultură, militari, ziarişti, un numeros public. LONDRA 24 (Agerpres). — Cu prilejul zilei naţionale a Republicii Socialiste România, la sediul din Londra al ambasadei ţării noastre a fost organizată o manifestare cu caracter festiv, în cadrul căreia a fost marcată importanţa şi semnificaţia evenimentului istoric de la 23 August 1944. A fost vizitată apoi expoziţia „Omagiu 88“, precum şi cea de carte social-politică românească, în cadrul căreia au fost expuse lucrări din opera preşedintelui Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. La manifestare, care s-a bucurat de aprecieri deosebite din partea celor prezenţi, au participat reprezentanţi ai conducerii Ministerului de Externe, departamentului comerţului şi industriei, personalităţi ale vieţii politice, cultural-artistice, parlamentari, oameni de afaceri, ziarişti, precum şi şefii unor misiuni diplomatice străine acreditaţi la Londra. Tot la Londra s-a desfăşurat o manifestare festivă organizată de Asociaţia de prietenie Marea Britanie-România şi cu sprijinul ambasadei noastre. Preşedintele asociaţiei, Jim Ballantine, a vorbit participanţilor despre semnificaţia politico-istorică a evenimentului aniversar. A fost prezentată expoziţia de fotografii „România 88“ şi s-a organizat un stand de carte romanească. Participanţii au urmărit, in continuare, un program cultural-artistic românesc, întreaga manifestare bucurîndu-se de un deosebit succes in rindul celor prezenţi. COPENHAGA 24 (Agerpres). Cu ocazia zilei de 23 August, la Copenhaga a fost deschisă, sub egida Asociaţiei România- Danemarca, expoziţia documentară de fotografii „Omagiu“, care prezintă succesele obţinute de poporul român in edificarea societăţii socialiste. Despre semnificaţia zilei de 23 August, sărbătoarea naţională a României, a vorbit preşedintele asociaţiei, Bent Romsdal Knudsen. Au fost de asemenea prezentate o gală de filme documentare înfăţişind realizările poporului român in anii construcţiei socialiste, precum şi aspecte legate de istoria şi cultura poporului nostru. La manifestare au participat oameni politici, reprezentanţi ai Ministerelor Afacerilor Externe, ambasadori acreditaţi în Danemarca, oameni de afaceri. ANKARA (Agerpres). — La Ankara a fost organizată o conferinţă de presă în cadrul căreia au fost evocate pe larg semnificaţia istorică a actului de la 23 August 1944, contribuţia importantă adusă de România la infrîngerea fascismului. Au fost prezentate, totodată, pe larg, marile înfăptuiri obţinute de poporul român în dezvoltarea social-economică a ţării, în ridicarea continuă a nivelului său de trai material şi spiritual, în mod deosebit după Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, de cînd în fruntea partidului şi a ţării se află tovarăşul Nicolae Ceauşescu. A fost evocată politica de pace a ţării noastre. S-au pus in evidenţă bunele relaţii existente între România şi Turcia, dezvoltarea ascendentă a colaborării şi cooperării în diverse domenii, rolul determinant al întîlnirilor, convorbirilor şi înţelegerilor la cel mai înalt nivel. S-a organizat o expoziţie de carte social-politică, unde, la loc de frunte, au fost prezentate operele tovarăşului Nicolae Ceauşescu, volume apărute în Turcia consacrate vieţii şi activităţii prestigioase a preşedintelui României, lucrările ştiinţifice ale tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu publicate in limba turcă. HELSINKI (Agerpres). — In cadrul unei adunări festive care a avut loc la Helsinki au fost evocate semnificaţia gloriosului act de la 23 August 1944, lupta poporului român pentru edificarea noii orînduiri, realizările istorice in construcţia socialistă ale ţării noastre. Au fost evidenţiate, îndeosebi, profundele transformări înnoitoare din întreaga societate românească in perioada ultimilor 23 de ani, de cind la conducerea partidului şi a ţării se află tovarăşul Nicolae Ceauşescu, amplele programe de dezvoltare şi ridicare a ţării pe noi culmi de progres şi civilizaţie, politica externă dinamică, de pace a României. Au participat Jarmo Wahlström, preşedintele Partidului Comunist Finlandez, Martti Manninon, secretar general adjunct la Preşedinţia Republicii, Ake White, secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe, Jaako Blomberg, director general în M.A.E., alte inalte oficialităţi din diferite instituţii guvernamentale, reprezentanţi ai unor partide politice şi organizaţii de masă, directori de firme şi oameni de afaceri, reprezentanţi ai vieţii culturale şi artistice, membrii conducerii Asociaţiei de prietenie Finlanda- România, ziarişti. VIENA (Agerpres). — La Viena a fost organizată o amplă manifestare dedicată României. Cu acest prilej au fost evidenţiate semnificaţia majoră a actului istoric de la 23 August 1944, jertfele aduse de poporul nostru la infrîngerea Germaniei naziste, precum şi drumul înnoitor parcurs de România în cei 44 de ani de existenţă liberă şi independentă, cu deosebire în perioada inaugurată de cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. In cadrul unei expoziţii de carte românească au fost prezentate, la loc de frunte, lucrări din gindirea social-politică a preşedintelui Nicolae Ceauşescu, precum şi volume din opera ştiinţifică a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu. O expoziţie de fotografii înfăţişează realizările economice şi frumuseţile patriei noastre. A avut loc o gală de film. STOCKHOLM (Agerpres). — In oraşul suedez Sala a avut loc vernisajul unei expoziţii de artă grafică românească. Pe parcursul mai multor săptămîni, ea va fi găzduită de muzeul Ageli, din localitate. A fost evocată semnificaţia evenimentului de la 23 August 1944 în istoria poporului român. La vernisaj au fost prezenţi primarul oraşului Sala, membri ai Consiliului municipal, conducerea Asociaţiei de prietenie Suedia-România, artişti plastici, ziarişti, un numeros public. A avut loc un concert de muzică românească, BRUXELLES (Agerpres). La Bruxelles au fost inaugurate o expoziţie documentară de fotografii ilustrînd realizările obţinute de poporul român în anii construcţiei socialismului, precum şi o expoziţie de carte social-politică, in care, la loc de frunte, sunt expuse volume din opera tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi lucrări din opera ştiinţifică a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, în localitatea belgiană Dison a fost organizată o expoziţie de fotografii ilustrînd realizările ţării noastre în domeniile economic şi social în epoca inaugurată de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, de cînd în fruntea partidului şi a ţării a fost ales tovarăşul Nicolae Ceauşescu. A fost relevată importanţa evenimentului de la 23 August 1944 în istoria poporului român. Primarul localităţii Dison asubliniat, cu acest prilej, cursul ascendent al relaţiilor românobelgiene. Au participat personalităţi ale vieţii politice şi economice, deputaţi şi senatori, oameni de afaceri, personalităţi culturale, ziarişti. NEW DELHI 24 (Agerpres). La ambasada ţării noastre din New Delhi a fost organizat, in colaborare cu Asociaţia indoromână pentru studii istorice, un seminar pe tema „23 August 1944, act de semnificaţie majoră în istoria poporului român“. . In referatele şi expunerile prezentate au fost scoase în evidenţă importanţa istorică a revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă, contribuţia ţării noastre la infrîngerea nazismului. In mod deosebit au fost subliniate succesele remarcabile obţinute de poporul român în opera de edificare a societății socialiste pe pămîntul patriei. Domnului WILLIAM HAYDEN Guvernator general al Australiei SYDNEY Numirea dumneavoastră în înalta funcţie de guvernator general al Australiei îmi oferă plăcuta ocazie de a vă transmite calde felicitări şi cele mai bune urări de sănătate şi fericire personală, de succes deplin imi activitatea dumneavoastră de mare răspundere, îmi exprim convingerea că relaţiile de prietenie şi colaborare dintre România şi Australia vor cunoaşte o continuă dezvoltare, in interesul popoarelor român şi australian, al cauzei păcii şi Înţelegerii internaţionale. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Republicii Socialiste România Schimb de mesaje la nivel inait româno-zambian LUSAKA 24 (Agerpres) — Din partea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a fost transmis lui Kenneth D. Kaunda, preşedintele Partidului Unit al Independenţei Naţionale (UNIP), preşedintele Republicii Zambia, un cald salut prietenesc şi cele mai bune urări de fericire personală, de progres poporului zambian. Au fost adresate, de asemenea, felicitări cu ocazia realegerii sale în funcţia de preşedinte al UNIP. Mulţumind pentru urări şi felicitări, Kenneth D. Kaunda a rugat să se transmită tovarăşului Nicolae Ceauşescu un călduros salut. Preşedintele Zambiei a dat o înaltă apreciere realizărilor obţinute de poporul român, sub conducerea Partidului Comunist Român, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în construcţia socialistă şi a afirmat dorinţa ca rodnicile relaţii de prietenie şi colaborare dintre cele două ţâri, partide şi popoare să se dezvolte în continuare in interesul reciproc, al cauzei păcii, înţelegerii şi progresului în lume. Schimbul de mesaje a fost prilejuit de primirea de către preşedintele Kenneth D. Kaunda a tovarăşului Miu Dobrescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului Central al U.G.S.R., care a reprezentat partidul nostru la cea de-a X-a Conferință generală a UNP. Probleme de mare importanţă pe ordinea de zi preliminară a viitoarei sesiuni a Adunării Generale a O.N.U. NEW YORK 24 (Agerpres). — La New York a fost dată publicităţii ordinea de zi preliminară a celei de-a 43-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U., care începe la 20 septembrie a.c. Documentul, care are peste 140 de puncte,, cuprinde probleme privind necesitatea opririi cursei înarmărilor, în primul rind nucleare, a intensificării eforturilor in direcţia dezarmării generale, limitarea armamentelor convenţionale, interzicerea armelor chimice, crearea de zone denuclearizate. Figurează, de asemenea, probleme conflictuale din diferite regiuni ale lumii, cărora trebuie să li se găsească rezolvarea prin efortul tuturor ţârilor membre ale O.N.U. O atenţie deosebită va fi acordată problemelor dezvoltării economice in corelare cu situaţia generată de marile datorii externe ale unor state, diversificării resurselor energetice şi asistenţei pentru ţările în curs de dezvoltare. Va fi examinată, de asemenea, activitatea Naţiunilor Unite, inclusiv cea privind operaţiunile de menţinere a păcii în diferite regiuni, conform Cartei O.N.U. Simpozion internaţional ecologice ale unui STOCKHOLM (Agerpres). — In capitala Suediei s-au încheiat lucrările simpozionului internaţional avind ca temă consecinţele ecologice ale unui război nuclear. In cadrul dezbaterilor s-a subliniat că fundamentul unei păci globale poate fi realizat numai prin secu pe tema consecinţelor conflict nuclear itatea generală a tuturor statelor. Oamenii de ştiinţă participanţi la acest forum au evidenţiat că interesele supravieţuirii umanităţii impun cu necesitate participarea activă a tuturor statelor la acţiunile vizind consolidarea păcii şi înfăptuirea dezarmării. Ţările Pieţei comune cer autorităţilor sud-africane eliberarea imediată şi necondiţionată a lui Nelson Mandela MADRID (Agerpres). — Comunitatea Economică (vest) Europeană a cerut autorităţilor sud-africane să-l elibereze „imediat şi necondiţionat“ pe Nelson Mandela, lider al Congresului Naţional African din R.S.A., formaţiune politică aflată în ilegalitate, care reprezintă populaţia de culoare, majoritară. Intr-un comunicat dat publicităţii la Madrid, citat de agenţia EFE, se arată că „cei 12“ sunt extrem de preocupaţi de starea sănătăţii liderului populaţiei de culoare şi cer autorităţilor de la Pretoria punerea lui, în libertate. Apelul secretarului general al O.N.U. adresat Iranului şi Irakului NAŢIUNILE UNITE 24 (Agerpres). — Secretarul general al O.N.U., Javier Perez de Cuellar, a lansat un apel către guvernele Iranului şi Irakului să se abţină de la orice acţiuni care ar putea să împiedice eforturile de realizare a unei soluţionări durabile şi cuprinzătoare a conflictului din Golf sau care ar prejudicia acordul de încetare a focului, transmite agenţia ADN. Apelul este cuprins intr-un raport al său privind activitatea grupului de experţi ai O.N.U. care investighează utilizarea de agenţi chimici in cursul conflictului din Golf, precizează sursa citată. TEHERAN 24 (Agerpres). La o conferinţă de presă organizată la Teheran, comandantul Grupului de Observatori Militari ai Naţiunilor Unite pentru Iran şi Irak (UNIIMOG), generalul Slavko Jovici (Iugoslavia) a declarat că primaetapă a încetării focului se desfăşoară in mod satisfăcător şi că în curind forţele iraniene şi irakiene se vor retrage în interiorul frontierelor internaţionale. Panmunjon: O nouă întîlnire a delegaţiilor parlamentare din R.P.D. Coreeană şi Coreea de Sud PANMUNJON 24 (Agerpres). — La Panmunjon s-a desfăşurat miercuri o nouă întîlnire a delegaţiilor parlamentare ale R.D.P. Coreene şi Coreii de Sud, consacrată discutării problemelor legate de pregătirea unei reuniuni comune a parlamentelor din Nordul şi Sudul Coreii. S-a convenit — după cum relatează agenţia ACTC — ca delegaţiile respective să se întîlnească din nou la 26 august, la Panmunjon. Efectuarea unui schimb de prizonieri intre Etiopia si Somalia ADDÍS ABEBA (Agerpres). — Etiopia şi Somalia au efectuat un schimb de prizonieri de război in localitatea Dire Dava, din regiunea Ogaden — informează agenţia Taniug. După cum se ştie, cele două ţări au semnat un acord de pace in luna aprilie a.c. Schimbul de prizonieri constituie unul dintre cele mai importante evenimente in procesul de normalizare a relaţiilor dintre Etiopia şi Somalia, apreciază agenţia etiopiana ENA, citată de agenţia Taniug. „Románia libera" Domnului JULIO MARIA SANCUINETTI Preşedintele Republicii Orientale a Uruguayului MONTEVIDEO Sărbătoarea Zilei naţionale a Uruguayului îmi oferă plăcutul prilej de a vă transmite călduroase felicitări. Adresînd urări de pace şi prosperitate poporului Uruguayan prieten, îmi exprim convingerea că relaţiile dintre ţările noastre vor cunoaşte o continuă dezvoltare. ■ NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Republicii Socialiste România La 25 august poporul Uruguayan sărbătoreşte împlinirea a 163 de ani de la proclamarea independenţei naţionale, act istoric ce a încununat lupta îndelungată pentru libertate şi dezvoltare de sine stătătoare. Colonizat de spanioli încă din 1516, teritoriul Uruguayan a fost dependent pină în 1776 de viceregatul Lima, apoi de Buenos Aires. In 1814, Uruguayul își dobindea pentru prima oară independența, dar a fost alipit la Brazilia. Poporul Uruguayan a reînceput luptele pentru neatîrnare pe care și-a cucerit-o definitiv în 1825. Situat în sud-estul Americii de Sud, în estuarul Rio de la Plata, pe coasta Atlanticului, Uruguayul are o suprafaţă de 177 508 kmp şi o populaţie de peste trei milioane de locuitori şi beneficiază de condiţii naturale favorabile dezvoltării agriculturii şi creşterii animalelor. Paralel cu dezvoltarea unor ramuri industriale tradiţionale, care folosesc materiile prime din sectorul agricol, în ultimii ani s-a trecut la exploatarea şi prelucrarea unor resurse minerale, ca şi la valorificarea rezervelor hidroenergetice. Au fost adoptate o serie de pro ★ grame menite să contribuie la diversificarea şi modernizarea economiei. Ca urmare a acestei orientări, in ţară am apărut întreprinderi siderurgice şi petrochimice, au intrat in funcţiune cîteva centrale hidroelectrice, construite în colaborare cu ţările vecine. In „planul trienal de reactivare a economiei naţionale“ au fost preconizate măsuri concrete în domeniile agrozootehnic, industrial, comercial, energetic, al construcţiilor de locuinţe, transporturilor, stabilindu-se ca obiectiv central asigurarea condiţiilor necesare pentru creşterea producţiei şi productivităţii muncii, în scopul creării bazei dezvoltării economice a ţării. In spiritul politicii sale de prietenie cu ţările latino-americane, România Întreţine cu Uruguayul legături de prietenie şi colaborare pe multiple planuri, care au cunoscut un curs ascendent. Dezvoltarea conlucrării bilaterale româno-uruguayene corespunde intereselor celor două popoare, cauzei păcii şi colaborării internaţionale. T.P. Semnarea acordului care pune în mod formal capăt ostilităților din sudul Angolei LUANDA 24 (Agerpres). — Reprezentanți militari ai Angolei, Cubei și Africii de Sud au semnat în localitatea Ruacana (Namibia) un acord care pune in mod formal capăt ostilităților din sudul Angolei. A fost creată, totodată, o comisie mixtă de observatori militari care va urmări transpunerea în practică a încetării focului. Noile măsuri se încadrează intr-un acord mai larg realizat de cele trei părţi şi care prevede, între altele, retragerea tuturor trupelor sud-africane de pe teritoriul angolez pină la 1 septembrie a.c. şi acordarea independenţei Namibiei, în termenii rezoluţiei Consiliului de Securitate al O.N.U. După cum informează agenţia A.P.S., care citează un purtător de cuvînt al Organizaţiei Poporului din Africa de Sud-Vest (S.W.A.P.O.), patrioţii namibieni vor respecta încetarea focului dacă şi R.S.A. va proceda la fel. LUANDA 24 (Agerpres). — Luînd cuvintul în cadrul lucrărilor Comisiei mixte angolo-zaireze pe problemele apărării şi securităţii, ministrul angolez al apărării, Pedro Maria Tonha, a declarat că înţelegerile realizate în cadrul tratativelor cvadripartite între Angola, Cuba, R.S.A. şi S.U.A. au creat condiţii favorabile pentru normalizarea situaţiei la graniţa dintre Angola şi Zair, pentru asigurarea păcii şi securităţii popoarelor celor două ţări. El a relevat, de asemenea, că după instaurarea păcii in regiunile din sudul Angolei, acelaşi lucru trebuie să se întîmple şi în nordul ţării, unde gruparea contrarevoluţionară Unita îşi desfăşoară încă acţiunile sale teroriste. ORIENTUL TUNIS 24 (Agerpres). — Yasser Arafat, preşedintele Comitetului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, a semnat primele măsuri legislative privind viitorul poporului palestinian din teritoriile de pe Malul de vest al Iordanului — informează agenţiile KUNA şi ADN. Potrivit intereselor naţionale superioare ale poporului palestinian şi conform hotărîrilor Comitetului Executiv al O.E.P., întrunit la 21 august 1988, legile, reglementările şi hotărîrile în vigoare în teritoriile ocupate se vor menţine pină cînd vor fi amendate sau abrogate de autorităţile legislative palestiniene — precizează una dintre măsuri. O altă măsură legislativă prevede ca angajaţii care lucrează în instituţii publice şi particulare din Cisiordania să rămînă la locurile lor de muncă. O.E.P. îşi va asuma pe deplin responsabilităţile faţă de angajaţi, potrivit legilor şi reglementărilor codului muncii — se arată într-o altă prevedere legislativă. Această poziţie a preşedintelui Comitetului Executiv al C.E.P. intervine după decizia Iordaniei de a înceta legăturile legislative şi administrative cu Cisiordania şi Gaza — măsuri adoptate în consens cu, O.E.P., singurul reprezentant legitim al poporului palestinian. ATENA 24 (Agerpres). — Co- MIJLOCIU rounitatea Economică (vest)-Europeană îşi exprimă protestul faţă de recentele deportări de palestinieni din teritoriile ocupate de Israel şi faţă de practicile de deţinere ilegală a unor prizonieri, se arată intr-o declaraţie dată publicităţii la Atena, Grecia deţinînd, conform principiului rotaţiei, preşedinţia Pieţei Comune. In ultimele 24 de ore au avut loc noi manifestaţii ale populaţiei palestiniene în teritoriile de pe malul de vest al Iordanului ocupate de forţele militare ale Israelului. La o tabără de refugiaţi palestinieni din Gaza s-au produs puternice ciocniri între patrule israeliene şi localnici. După cum informează agenţia MENA, care citează surse israeliene şi locale, 17 persoane au fost rănite. Manifestaţii similare au fost semnalate şi în alte zone din Gaza, autorităţile militare de ocupaţie decretînd în unele tabere de refugiaţi palestinieni interdicţii de circulaţie. La rindul ei, agenţia WAFA, reluată de agenţia MAP, informează că alte patru persoane au fost ucise in timpul confruntărilor cu armata israeliană, ridicînd numărul victimelor din rindul populaţiei locale, de la declanşarea revoltei in teritoriile ocupate, in decembrie anul trecut, la 430. (Agerpres) Convorbirile intercomunitare in problema cipriotă GENEVA 24 (Agerpres). — Sub auspiciile şi cu participarea personală a secretarului general al O.N.U., Javier Perez de Cuellar, la Geneva a avut loc o întîlnire între preşedintele Ciprului, Ghiorghios Vassiliou, şi liderul comunităţii turce din Cipru, Rauf Denktaş. Intr-o declaraţie făcută ziariştilor, Perez de Cuellar a relevat că în cadrul întîlnirii s-a realizat acordul de a se finaliza pină la 1 iunie 1989 procesul elaborării bazelor reglementării problemei cipriote, fără alte condiţii prealabile. El a menţionat că cei doi lideri vor relua negocierile la Nicosia, la jumătatea lunii septembrie, cu participarea reprezentantului special al secretarului general al O.N.U. Raportul anual al Consiliului Economic şi Social al O.N.U. WASHINGTON (Agerpres). — Reducerea ratei de creştere a comerţului internaţional. Intensificarea măsurilor protecţioniste care afectează mai ales ţările în curs de dezvoltare, preţurile instabile şi mult prea mici la materiile prime, povara datoriilor — sînt tot atîtea indicii care demonstrează că actuala ordine economică internaţională nu ţine seama de cerinţele de dezvoltare ale majorităţii statelor. Aceasta este concluzia unui raport anual al Consiliului Economic şi Social al O.N.U. (ECOSOC), dat publicităţii la New York. Analizînd tendinţele dezvoltării economice pe plan mondial, documentul relevă, între altele, că deteriorarea continuă a mediului înconjurător constituie un factor care afectează serios progresul omenirii. Se atrage atenţia asupra faptului că multe dintre cuceririle ştiinţei şi tehnologiei nu sunt utilizate pentru creşterea nivelului de viaţă şi al securităţii popoarelor, ci pentru perfecţionarea metodelor de distrugere în masă a acestora. Documentul apreciază, pe de altă parte, că reluarea dialogului în problemele dezarmării a făcut să se nască speranța într-o cotitură radicală spre mai bine în domeniile economic și social.