România Pitorească, 1987 (nr. 1-12)

1987-07-01 / nr. 7

Pe la mijlocul verii trecute un vehicul neobişnuit işi facea intrarea pe poarta redacţiei noastre. O bicicleta în tandem, de construcţie proprie, echipata cu tot felul de accesorii şi bagaje, alături de care păşeau cu mîndrie şi totodată cu sfială un bărbat şi o femeie îmbrăcaţi în treninguri albastre cu stema R.S. România pe piept. Ei sunt eroii articolului nostru: soţii Ileana, oameni încă tineri, abia trecuţi de 35 de ani, ale căror două pasiuni, una mai veche — turismul, şi alta mai nouă — bicicleta, s-au contopit într-o singură „aventură turistică" — să facă turul României de-a lungul graniţelor pe o bicicletă în tandem. Şi au reuşit. Peste o lună, după un traseu de peste 3 300 km, au revenit la noi cu un jurnal de călătorie plin de însemnări, îmbogăţiţi cu nenumărate experienţe şi cunoştinţe, cu sufletul plin de bucuria realizării proiectului lor îndrăzneţ. Au dovedit astfel încă o dată că entuziasmul, dacă este bine călăuzit de voinţă şi caracter, poate învinge şi cele mai mari dificultăţi. De fapt, totul se trage de la capul familiei. Sima Ileana, lăcătuş mecanic la Colorom-Codlea, care, după ce şi-a văzut cei trei copii măricei, s-a gindit sâ-i înveţe pe toţi membrii familiei Ileana să meargă cu bicicleta spre a avea tovarăşi dragi de drum în plimbările pe două roţi prin frumoasele împrejurimi ale oraşului lor. Cel mai greu i-a fost la început soţiei, Rodica Ileana, muncitoare tot la Colorom-Codlea, care nu se mai urcase pînă atunci pe un astfel de vehicul, dar care după vreo trei luni nu numai că a învăţat, dar a început chiar să pedaleze cu plăcere pe drumuri ceva mai lungi — spre Rîşnov, Zărneşti, Braşov, Bod. Cu cît plimbările deveneau adevarate excursii, cu atît apăreau însă o serie de probleme legate de ritm, de circulaţie şi de viteză în sincronizarea „coechipierilor". Şi atunci lui Sima Kteana, om foarte inventiv şi lăcătuş priceput, i-a venit o idee: să unească bicicletele, căci unde-s doi puterea creşte şi excursia sporeşte. Zis şi făcut, a aflat el că în Ghimbav există o astfel de bicicletă în tandem, s-a dus la faţa locului, a studiat-o, s-a întors acasă, a început să deseneze şi sa proiecteze cadrul, sistemul de transmisie, mă rog, tot ce i-ar trebui unei biciclete ca să funcţioneze şi deşi prietenii glumeau pe seama lui, după vreo opt luni de muncă însufleţită s-a urcat în şa, a luat-o şi pe ieana Rodica la pedalele din spate (o soţie trebuie musai să-şi urmeze bărbatul) şi au făcut un drum de vreo 50 de kilometri fără nici o problemă. Au urmat zilnic trasee de cel puţin 30 kilometri, duminica de 150 kilometri, apoi în jurul lui 23 august 1985 (Sima Ileana e născut pe 22 august 1950), au parcurs 644 de kilometri prin Brașov, Gheorghiu-Dej, Slanic-Moldova, Tecuci, Focşani, Rîmnicu Sărat, Buzău, Codlea, unde au studiat comportarea tandemului. După constatările din teren, ajutaţi de cîţiva specialişti inimoşi (inginerul Depner Horst, cîţiva strungari şi frezori, Victor Talabă, Ervin Găbel, Ion Toma, Costel Ciobanu şi alţii) au adus o seamă de îmbunătăţiri bicicletei: foaie de angrenaj de 58 de dinţi, un pinion cu 31 de dinţi sudat în spate, rulmenţi radiali la axuri, lanţ de minimobră şi. Acum totul era pregătit pentru marea călătorie pe care o plănuiseră. Să-i lăsăm însă să o prezinte singuri. — Ne-am propus să facem turul României atingînd cele patru extreme cardinale ale ţării (Sulina — Horodiştea — Beba Veche — Zimnicea) nu atît ca un răspuns la turul ciclist al României, care măsoară doar aproximativ 1500 km, cît, mai ales, pentru a ne forma o imagine „rotundă" despre frumuseţile patriei noastre. Stînd şi chibzuind, am ajuns la con