Romániai Magyar Szó, 1947. november (1. évfolyam, 53-77. szám)

1947-11-07 / 58. szám

Péntek, 1947 november Ș A­ közoktatás 30 éve A SZOVJETUNIÓBAN A nevelés és oktatás célja a Szov­jetunióban a szocialista társadalom új embere szellemi életének min­denirányú kifejlesztése. Jellemző tu­­lajdonságai ennek az új embertípus­nak a hazájához és a nép érdekei­hez való feltétlen hűség. A közoktatás szovjet rendszere a leghaladóbb elveken épül fel. Leg­főbb alapelve: a Szovjetunió polgá­rainak a Szovjet Alkotmányban biz­tosított joga a tanulásra. A nagy jog Hogyan valósul meg a gyakorlat­­ban ez a nagy jog, amellyel a szov­jet polgár rendelkezik? A Szovjetunió nem az általános is­kolakötelezettség a falvakban a négyosztályos elemi iskolára, a vá­rosokban és a munkástelepül­éseken a hétosztályos általános iskolára ter­jed ki. A középiskolák és főiskolák mindenki előtt nyitva állanak, füg­getlenül a tanulni kívánó nemzeti­ségétől, nemétől, vallásától és va­gyoni állapotától. A Szovjetunióban megvalósult az ország népének tel­jes egyenjogúsága a közoktatás te­rén (éppúgy, mint a társadalmi élet minden más ágában is); a tanítás ez iskolákban mindenütt a tanulók anyanyelvén történik, bármely kis néphez tartozzanak is. Hároméves korig a gyermekek szá­mára különböző, a közegészségügyi minisztérium hatásköre alá tartozó intézmények létesültek. Ilyenek az anya és gyermek háza, a gyermeki tanácsadók, csecsemőotthonok, óvo­dák. A 3—7 éves gyermekek szá­mára gyermekkertek és gyermek­játszóterek óriási hálózata áll ren­delkezésre. 1944-ben csupán az Oroszországi Szövetséges Szovjetköztársaságban 1625 gyermekkert működött, ame­lyekben több mint egymillió gyermek nevelkedett. Gyermekjátszóterek álltak több mint másfélmillió gyer­mek rendelkezésére. Az egész Szov­jetunióban pedig a gyermekkertek­ben és játszótereken ellátott, gyer­mekek száma 5 millió fölé emelke­­dett. Elemi és középiskolák Az általános iskola a Szovjetunió­ban két főtípusra oszlik: négyéves elemi iskola a 7—10 éves gyerme­kek számára és tízéves középiskola a 7—17 éves gyermekek számára. A négyéves általános iskola tanulóinak száma évente (a megelőző évhez képest) 2,5—3 millióval növekszik. A Szovjetunió Kommunista Párt­jának, a szovjet kormánynak és az egész szovjet népnek az iskoláztatás iránti figyelme és gondoskodása eredményeképpen az iskolák (elemi, ké­téves és középiskolák) száma az országban évről évre emelkedett Az iskolahálózat gyarapodását a kö­vetkező táblázat mutatja: iskola tanító tanuló 1914-ben 105.524 231.007 7.896.249 1939-ben 172.759 1,117.038 32,185.825 Egyes középázsiai szovjetköztár­saságokban az iskolák és a tanulók száma a forradalom előtti időkhöz képest ugyanezen idő alattt 50-70­szeresre emelkedett, így például I­zbekisztánban 1914-ben a tanulók száma 17.000, 1939-ben pedig 1 mil­lió 210.000 volt. . Harc a gy­atlanság ell­en Vladimir Lenin kezdeményezésére 1919 december 26-án a szovjet kor­­m­ány rendeletet adott ki az írástu­datlanság megszüntetése érdekében. E rendelet arra kötelezte vala­mennyi szovjetköztársaság 8-50 év közti lakóit, hogy megtanuljanak írni-olvasni orosz nyelven vagy a­­nyanyelvükön. 20 esztendő leforgása alatt (1920-tól 1940-ig) a Szovjet­unióban mintegy 50 millió felnőtt tanult meg imi-olvasni. Ez a mun­ka különös eréllyel folyt a sztálini ötéves tervek korszakában: 1930- ban 5,8 millió felnőtt, 1931-ben 6,2 millió, 1932-ben 7,7 millió tanult meg imi-olvasni. A hatalmas munka eredményekép­pen ma az imi-olvasni tudók szám­aránya a Szovjetunióban felülmúl­­ja a 90 százalékot. Egyetem és főiskolák Óriási vívmányokat ért el a szo­cializmus országa a főiskolai okta­tás terén. Már 1939-ben az ország főiskoláinak száma 750-re, a főisko­lai diákság száma pedig 620.000-re emelkedett. A német-fasiszta meg­szállók elpusztították az ország sok főiskoláját. Azonban a szovjet kor­mány és a szovjet társadalom kö­zös erőfeszítéssel, a lehető legrövi­debb idő alatt­­ helyreállították az elpusztított épületeket. Sőt 1946-ban a Szovjetunió főiskoláinak száma jelentős mértékben felülmúlta a háború előtti színvonalat: 792 főis­kola működött 653.000 hallgatóval. A közoktatás terén 30 év alatt a szovjet kormány hatalmas sikereke ért el. A szovjet ország azonban nem áll meg a már kivívott ered­ményeknél. A háború utáni sztá­lini ötéves terv alapján a szovje­tek országa tovább halad előre a kultúra és a felvilágosodás útján. A következő öt év alatt mintegy megkétszereződik a gyermekek szá­ma, nagyszámú új iskola és főis­kola épül és országszerte új kul­turális központok létesülnek. A fővárosi valutarendőrség újabb leleplezései A fővárosi valutarendőrség a n­apokban arról értesült, hogy Tillman Izidor bukaresti, str. Sperantei 28. szám alatti lakos nem jelentette be a Nemzeti Banknak külföldön levő devi­­­zakészleteit és hogy ezen felül nagyobb összegű valutát rejte­get a lakásán. 4. megtartott házkutatás so­rán a rendőrség valóban na­gyobb mennyiségű sváci fran­­kot talált Tűimen lakásán, a­­melyeket ez nem szolgáltatott ke a Nemzeti Banknak. Ezen kí­vül az is kiderült, hogy a stabi­lizáció után aranyérmékkel üzér­kedett és így többek között kölcsön adott Krauer Sebes­­tyén, str. Cöltés 15 szám alatti lakos­n­ak is tíz aranyérmet. A vizsgálat azonban azt is tisztázta, hogy Tillman nem jelentette be a Nemzeti Bank­nak a Credit Lyonnais, Union i Banques de Suisse, valamint más külföldi banknál folyó­számlán levő mintegy 20.000 d­olárt kitevő devizakészletét em. A leleplezett valutaüzért a rendőrség az ügyészségnek adta át, ahol a szabotázstörvény a­­lapján már folyik ellene a vád­irat összeállítása. A fővárosi valutarendőrség letartóztatta Spiner Max, Sos. Stefan cel Metre 26 szám alatti lakost is, aki Bukarest és Ră­dăuți között állandó futárszolgá­latot teljesített különböző érté­kű dollárösszegek értékesítése végett. Az üzért éppen abban a pillanatban érték tetten, amikor Winner David bukaresti lakos­nak egy nagyobb összegű dol­lármennyiséget akart átadni eladás végett. Az eljárás ellen is megindult. ARO Főszereplők: S. CIRCOV V. SEROVA P. ALEINICOV GLINKA S­Z­E­R­E­L­M­­E és SZENVEDÉSE! SCALA és TRIANON mozi Az elvarázsolt kastély Jobb mint a Hófehérke és Pinocchio 1947.es SZÍNES FILM AMI ÖSSZEKÖT R­öviddel ezelőtt cikket írta­m­ ezeken a hasábokon Maros­­szentgyörgy román és magyar né­pének életéről. A falunak, mint már múltkori írásomban is jelez­tem, 875 főnyi román és 1919 főnyi magyar lakása van. Egy cseppje az erdélyi életnek, a mai Erdélynek, csepp, mely magában viseli a ten­ger vizének legszembetűnőbb je­gyeit! Előbbi írásomban feltártam a falu két népének életén hol a román, hol a magyar népellenes rendszer által ejtett sebeket, a­­melyeknek azonban már csak fájda­lommentes hegeit leli meg a mai vizsgálódó. Rámutattam futólag, egy-egy félmondatban a körülmé­nyekre is, amelyek a faluban együttélő két nép sebeinek gyors gyógyulását eredményezték. Szük­séges azonban, hogy részletesebben beletekintsünk ezekbe a körülmé­nyekbe, mert ezáltal a betekintés által — túl egyetlen vegyes lakos­ságú falu életének szűk keretein jövendőnk építése szempontjából eligazító feleletet kapunk erdélyi vi­szonylatban is. Melyek hát azok a kapcsok, amik összekötik a falu kétféle nemzeti­séghez tartozó dolgozó népét és megóvták már a múltban is attól, hogy a népellenes uralmi rendsze­rek szembeállíthassák őket egymás­sal? Igyelmet szentelhetünk az okok vizsgálásánál, mint múlt cik­kemben is már említettem, a ro­koni kapcsolatoknak, melyek ke­­resztül-kasul hálózzák a faluban élő román és magyar családokat. Opris Gheorghe, a Román Kommu­nista Párt helyi sejtjének titkán beszélte el, hogy nemrég néhányan (r­ománok és magyarok) számolgat­ták, hány vérségileg „tiszta“ család él a községben. Egyetlen ilyen csa­ládot sem találtak. Marosszentgyör­­gyön tehát a földművesek és mun­kások széles rétegeiben teljes a vérkeveredés románok és magya­rok között. Ezen a keveredésen ma már hiába próbálna eligazodni bárki, bármilyen faji elmélet szem­pontjai szerint, hiszen jellemző, hogy Mujka, Ruzsa, Kimpián, Gre­­szus, Jenáki, nevű magyarok és Kő­műves, Királyhalmi, Boros, Ker­tész, Kocsis, Faragó, Dörgos, Er­­kedi, Fülöp, Kerekes, Görbe nevű románok élnek itt együtt, nyilván­való szégyenére és vereségére a tegnap oly divatos névelemzésnek Az egyházak adatai szerint a há­zasságoknak mintegy 15 százaléka nemzetiségi szempontból vegyes az ilyen házasságokból születő gyer­mekek pedig hol egyik, hol másik családtag vallását, nemzetiségét kö­vetik, általános érvényű törvény­­czsinság­ nélkül. Ez a rokoni, csa­ládi összeszö­vődés azonban még nem döntő tényező a két nép test. írta Kovács György vélt kézfogásában. Hiszen a falvak népének életében egészen szűk csa­ládi keretben is igen jól ismert je­lenség a testvér­gyilkosság, vagy a szülő elleni harc. (Az ilyen családi villongások és a bíróságok elé ke­rülő bűnjelek, a véres fejszék vagy kések rendszerint a vagyon körül feltámadt gyilkos szenvedélyek tra­gédiájáról tanúskodnak) A falu dolgozó népének testvéri összetartozását, barátkozását az a sorsközösség indokolja, mely nyomban kiderül, ha a lakosság anyagi helyzetét, belső társadalmi tagozódottságát vesszük szemü­gyre. A legerősebb sorsközösségi kapocs természetesen a legmélyebb falusi dolgozó rétegeket köti össze s en­nek a rétegnek, a nincsteleneknek vagy a kevés birtokkal rendelke­zőknek sokasága, a többiek számát meghaladó mennyisége eleve el­dönti a két nép együttélésének kér­dését. Ezeknek az alsó nincstelen vagy kevés birtokkal rendelkezőknek saját sorsukból való felemelkedé­sükért folytatott harca összefogja őket, érdekegységbe kovácsolja. Nincstelen ipari- és földmunkás 1235 fő él a faluban (298 család, 3—8 gyermekkel családonként), a­­kik közül magyar 779, román 281 fő, a többi cigány és más nemze­tiségű. Ehhez a hatalmas falusi ré­teghez tapad a földbirtokkal alig rendelkezők szintén népes tömege. Három holdon aluli birtoka van 116 román és 192 magyar családnak. A három holdon fölüli birtokkal ren­delkezők száma már sokkal keve­sebb, mint a szegényeké. S mentői nagyobb­­ birtokkal rendelkeznek e­­gyesek, annál gyérebb a soruk. 3—5 hold közötti birtoka van 5 román és 5 magyar családnak, 5—8 hold közötti birtoka 6 román és 7 ma­gyar családnak, 8—10 hold közötti birtoka van 5 román és 7 magyar családnak, 10—15 hold közötti bir­toka van 1 román és 2 magyar csa­ládnak, 15—20 hold közötti birtoka van 2 román, illetve 2 magyar csa­ládnak, 20—30 hold közötti birtoka l­án 2 román és 1 magyar család­nak, míg 30 holdon felüli földje van egy román családnak, Merea Joannak, akinek 126 holdas birtoka, amit saját maga művelt cselédek­kel és napszámosokkal, a földre­form során nem esett kisajátítás alá, hanem mintagazdaságnak mi­nősítették. I­omán és magyar nincstelennek vagy alig egy-két keskeny föld­­szallagon gazdálkodó földművesnek közös a gondja, azonosak a töpren­­gése és vesződséges a szegénység hét­fejű sárkányával, mint ahogy nem kétséges, hogy a román Me­­teaval együtt szaladgált volna ha­tóságokhoz a magyar Máriaffi La­jos földbirtokos, hogy vagyonukat továbbra is magánkézben tarthas­sák. Hogy a két urnák szive a földreform izgalmas hónapjaiban nem dobbant össze, annak egyetlen oka, hogy Máriaffi meglógott a fa­luból a felszabadító szovjet hadse­reg közeledtének hírére s később egyik családtagja valahonnan egy magyarországi városból csak leve­lezéssel próbálta kipuhatolni a nép által (illetve később az állam által) kézbevett több mint 400 holdas birtokának visszaszerzési lehetősé­geit. (Ilyen lehetőséget persze hiába keresnek a Máriaffi-család sarjai. Ezt a lehetőséget sem a közvetlenül érdekelt falubeli román és magyar földhöz juttatottak, sem a dolgozó nép állama nem hagyott meg szá­mukra A több­­ mint 400 holdas egykori Máriaffi-birtokból 45 hold került kiosztásra román és magyar nincs­telenek között. Bár a földosztó bi­zottságba annak idején befurakodott reakció minden eszközt igénybe­vett, hogy a magyar nemzetiségű nincsteleneket teljesen kisemmizze a földosztásból, a helyi demokrati­kus erőknek ezt a kísérletet elvi alapjaiban sikerült megtörniük, úgy hogy a 61 földhöz juttatott között 7 magyar és 1 cigány újgazda is sze­repel. A birtok többi részéből ál­lami mezőgazdasági kísérleti állo­mást szerveznek, amelyik remélhe­tőleg már a jövő esztendőben meg­kezdi munkáját. sups­arosszentgyörgy lakosságának i ítérete is bizonyítja, hogy a különböző nemzetiségekhez tartozó szegény néprétegeket szorosan köti egymáshoz a közös sors és a közös sorsból fakadó felismerések követ­­keztében vállalt közös küzdelem sor­suk javításáért. Erősebb kötelék ez a nyelvi együvé tartozásnál, mert ha nem így volna, akkor a Máriaffiak és román földbirtokos társaik ma is egyformán ülhetné­nek a két kép nyakán. Itt, ebben a vegyes lakosságú faluban is bizo­nyítja az együttélő népek baráti viszonyának egyre tökéletesebbé való kialakulása, hogy az ellentétet a valóságban a népek között nem a nemzetiségi hovatartozás idézi elő, hanem a társadalmi tagozódottság. A magyar nemzetiségű szegénypa­­rasztot lehetetlenség elképzelni a Máriaffival való testvéri kézfogás­ban, mint ahogy a Mária Teodorok kérges tenyerét sem szoríthatja meg testvéri melegséggel Metea loan De ennek a két kérges tenyérnek, románnak és magyarnak nem ide­gen a kézfogás, összefűzte őket, összekovácsolta a bütykös ujjakat már a múltban is közösen viselt nyomorúság s napjainkban a mind­két szívben egyformán pezsdü­lfi reménység s ennek a reménységnek napról-napra való beteljesülése.

Next