Romániai Magyar Szó, 1949. március (3. évfolyam, 449-474. szám)

1949-03-02 / 449. szám

Romániai Magyap Sac Megjelent magyar nyelven a „Scânteia” kiadásában­: PITRE DRAGO? és N. CAmPEINU A szól­olány (novella) PITRE DRAGO?: Andrei Buda káderiskolája megy 4 A brassói képzőművészek kiállítása A felszabadulás óta a brassói festők és szobrászok harmadszor lép­nek alkotásaikkal az új né­zőközönség elé-Figyelemmel kísérve a kiállításokat, örömmel álla­píthatjuk meg, hogy ez a harmadik a legjobb, szín­vonala ugrásszerű emelke­dést mutat az előző évek kiállításainak színvonalával szemben. A két esztendővel ezelőtt megrendezett kiállí­táson még pálmaágakat tartó géniuszok röpködtek a vásznakon, mint a munka szimbólumai és verejtékes akarással létrehozott gyári, üzemi munkát ábrázoló ké­pek formalizmusa kedvetle­nítette el a látogatót, míg ma, a Redout termeiben ki­állított képek arról tanús­kodnak, hogy képzőművé­szeink már mélyebbre ha­toltak az igazi szocialista művészet lényegébe. Az üres formalizmus helyét iz­zó belső tartalom váltotta fel s a sima, egyszerű ke­retek emelkedettebb, mon­danivalókban gazdagabb al­­­­katásokat tárnak a néző elé. ■ A kiállításon résztvevő huszonöt művész több vagy kevesebb művészi adott­sággal és mesterségbeli tu­dással, de valamennyien a dolgozókhoz szóllnak és a bennünket környező új vi­­l­lágy jelenségeit tükrözik. Té­máikat a legkülönbözőbb munkaterületekről, a mun­kásnak az újjáépítésért és a szocializmus megvalósítá­sáért folytatott küzdelméből merítették. Az■ újságírók,­­írók és képzőművészek ve­gyes szakszervezetének ke­retében megrendezett kiállí­tás rendeztebizottságának megválasztása is új szellem­ben történt. Mattis Teutsch, Branuia Zina és Végh Je­nő festőművészek mellett résztvettek a rendezés mun­­kájában a „Steagul Rosu“, a . .. „Sovromtraktor“ és f l.Stry­ngul“-gyárak egy egy munkása. Ez az eleven kap­csolat a művészek­­ és dol­gozók között, biztosítja a kiállítás iránti érdeklődést. Az egész napon át nyitva tartott termekben ott álla­nak­­a vásznak előtt a gyá­rak dolgozói is. L­egkiemelkedőbb mű­­­­­vei a kiállításnak Mattis Teutsch nagyméretű vásznai. Mattis Teutsch leg­újabb alkotásai erős művé­szi és ideológiai törekvés eredményeként jelentkez­nek. Művészi kifejezésmód­ja nyílt lett; mindenki szá­mára érthetően szól az új világról és az új emberről. „A párttörténetet olvassuk“ című vásznán szuggesztív erővel ábrázolja a munkás­­osztály közös akaratát: be­hatolni a tudás most meg­nyílt területeire, elsajátítani a szocializmus nagy távla­tokat nyitó igéit, hogy te­remteni, építeni tudjunk­ Másik vászna, „Leszállás a bányába“, a munkásnak a munka iránti új magatar­tását tükrözi. A csillén ülő bányász alakja nyugodt­­biztonságos, arca bizalmat és derűt sugároz s ugyan­ilyen érzéseket ébreszt a szemlélőben is. Mindkét kép nagyra méretezett, freskóba kívánkozó. Azt bizonyítja, hogy alkotóján­ak képzőmű­vészetünknek ezen a terüle­tén kellene dolgoznia. A festők és szobrászok, ■'* közül többen érdek­lődéssel fordulnak a mun­ka mellett a munkás felé, aki úrrá lett a gépek fe­lett és zászlóvivője a terme­lésnek. Kiváló munka Mor­res Eduard munkás-arcképe, amelyet a művészetügyi mi­nisztérium vásárolt meg. Élmunkások arcmását fes­tette meg a fiatal és tehet­séget ígérő Blanuta Etsch­­berger Zina. Legsikerültebb munkája ,,A .,Strungul“­gyári Bauci Florica, aki há­rom gépen dolgozik egyszer­­­re“. A képet az élmunkás­ok­iránt érzett szeretet és els­­érés hatja át Munkásfeje­­­­ket mintázott Depri­er Mar­gareta szobrászművész is, de munkáit még nem hatja át az új idők szelleme. Külön­ben a kiállítás szobor­anya­ga nagyon szegény. A kiállító művészek leg­többjét az országépítő, nagy konstruktív munkák ihlet­ték meg. Többen megfestet­ték a Brassóban épülő ha­talmas Népi Ateneumot, az önkéntes munkások színes, kavargó csoportjával­ Leg­jobbak Hübner Károly „A novo­ai híd építésénél“, Schachl Waldemar „Új idők“ című, jelképes erejű, nagyraméretezett kompozí­ciója, Végh Jenő ,,Népi Ate­­neuma“ a közösségi mun­ka realista-optimista világ­­szemléletű ábrázolása. Sz­­zínesen és gazdagon mutatkozik meg a kiállítás anyagában a ter­melőmunka megelevenítése. Gyárak, üzemek, bányák életét tárják a szemlélő elé. Kollár Gusztáv kőtöröket festett, Tarasov Stavru ha­lászokat, Meschendörfer a kőbánya munkásainak nehéz és izgalmas munkáját veti vászonra. Legerőteljesebbek Máttis Jánosnak a kő- és szénbányák világából merí­tett szénrajzai. Valóságot ábrázoló, igazi realista mű­vész alkotásai ezek, különö­sen a „Favágók“ című, élet­tel és mozgással telített raj­za. Ugyancsak a termelő­munka világából meríti ké­pei tárgyát az egyik legiz­mosabb fiatal tehetség- Krauss Tibor. Többen a festők közül a mezőgazdasági munkát, a paraszti életet vetették vá­szonra. Sajnos, itt érezhető a legjobban, hogy művé­szeink nem tükrözik a mai feszülő, osztályharc légkörét. Leiter Artur, Morres Her­man, Veleanu és Schunn k­épei békés, idill paraszti életet festenek­. • A­z idén először, az üze ■■­e­mi munka mellett fel­tűnt a szellemi kutató mun­ka ábrázolása is. Eder Joan az orvostudomány köréből meríti képeinek tárgyát. Vitásain Eugenia Tanulás közben“ című rajza a legki­fejezőbben mutatja be a szellemi munkával járó erő­feszítést­ Ezzel szemben élettelenek és modorosak Lukász Irén tanuló fiukat ábrázoló képei. összegezve a kiállítás eredményeit, meg kell ál­lapítani, hogy képzőművé­szeink legtöbbje már jó úton halad. De meg kell ál­lapítani azt is, hogy igen bátortalanok , még ezen az útón. Képzőművészeinknek arra kell törekedniük, hogy ecsetjükkel és palettájuk­kal bátran­­ hirdessék a most megszülető világ új és gaz­dag színeit. - 1 . ' * b. Szerda- 1949. március 2. Külföldi folyóiratszemle Az elevett, rövidi­élekzetű m­ásokban tudósít a szovjet élet legválto­zatosabb területéről.. A legutóbbi számban Ilja Ehrenburg „Mindenki a maga útján“ címen írt harcos, maró gúnnyal áthatott cikket a háborús uszító imperialista politi­kusok ellen. A dollár szolgálatá­ba szegődött bíboros Mindszenty igazi arcát mutatja be Zaszlavsz­­tó. A „Tervszerűsítés és szabadság“ című tanulmányban J. Smirnov e két fogalom egymáshoz való vi­szonyát előrija. Engels meghatá­rozásából indulva ki, mely szerint a szabadság nem egyéb, mint a szükségszerűség felismerése, szerző rámutat arra, hogy a szo­cialista tervszerűség új, szigorú fegyelme, a polgári szabadságnál gazdagabb és főleg gazibb sza­badságot teremt. Hangsúlyozza, hogy a szabadság és a fegyelem ellentétessége csak látszólagos és, hogy e kettő kölcsönösen kiegé­szíti­ egymást. A szocializmuson kívül nincs tervszerűség és nincs igazi szabadság sem. Rendkívül érdekes Kirszakovnak „Az álmodozás művészete“ cmű­ írása. „A szovjet valóság — írja a szerző —, megtanított bennün­ket arra, hogy vagy nyomban, vagy a messzi távolban megvaló­sítható dolgokról álmodjunk.“ A valósághoz kötött álmodozás illusztrálására két kisfia tervezge­­tését mondja el Kirszakov: „Az iskolában nemrég megkérdezték őket: mit akartok elérni az élet­ben? — A kiebbik­ fiam így vá­laszolt: — Én segíteni akarok abban, hogy az egész szovjet föl­det kertté változtassuk, hogy vi­rágok nöjjenek ra északi sarkon, a tundrán és a Kara-Kum-i siva­tagon. — A nagyobbik fiú így fe­lelt: — Én gazdagabbá akarom tenni az üzemet, amelynél dol­gozni fogok, egy olyan talál­mánnyal, amely megkönnyít a dolgozók munkáját.“ „Fiaim álmodoznak, — hja be­fejezésül a szerző —, álmodoznak, de olyan dolgokról, amelyek most vagy később valóra válnak. Mi­­nél jobban halat előre országa:'1., annál nagyszerűbben nyílnak meg a valóság távlatai: fiaim fiai még valóságosabb dolgokról álmodoz­nak majd.“ A „Jelszavak és tények“ rovata­in Lutter Tibor T. S. Elliotnak az 1948 évi Nobel dij nyertesén*­a i­rodalmi művét ismerteti. „Az ere­. Jeti. elgondolás szerint —­ Írja —, az irodalmi Nobel d­jat is olyan mű. vagy irod­almi munkásság egészének­­elismerésére, jutalma­­zására adják, amely a haladás, a béke ügyét­­ szolgálja. Mont, ami­­kor a reakció és haladás, háború­­s béke kérdései egyre élesebben vetődnek fel, amikor a szellemi siet frontján is egyre határo­­zottabban polarizálódnak az ellen­étek, érdemes foglalkozó azzal a kér­déssel: váljon az irodalmi No­­jed-dij ezet­tel valóban arra ér­demes munkásságot jutalmaz«?“ A felelet erre a kérdésre határo­lot­tan tagadó.“ Elliot korunkat szellemnélküli kornak tartja és ez silón lázad. A megoldás: el a civilizációtól, el az anyagi világ eremtette nyomorúságtól és visz­­sza egyrészt a klassz kus h­alo­om, másrészt a katolikus élet­­szemlélet megalkotta formákhoz. .Elliot költészete , minden végső­­konzek­venciájában , a haladó ten­­denciákat következetesen és tu­datosan­­destruálja, s ezt még vi­szonylag pártatl­annaik feltűnni »akaró ,kritikusai, de elismerte- Nem cso­dálkozhatunk tehát, ha az Iro­dalmi­­ N­obel-dij odaítélésében a nyugati választás éppen T. E Elk­orra esett". „Jegyzetek költészetünk mai ál­lásáról“ cmű­ írásában Zelk Zol­tán, a mai magyar költészet egyes aggasztó tüneteit teszi szóvá. „A vers élményből születik. Nos, ép­pen azt kell panaszolnom, hogy a legtöbb mai vers szülőanyjának nem az élményt, hanem az írást elhatározó szándékot, vagy a fuj­tint, az e­­tianultságot érzem.“ Másik tünet s nem kevésbbé ve­­­szedelmes, a proletkult­ és a népi romani­ka ú­jbóli jelentkezése- ilyen esetben is az élmény ösz­tönzése irányzik a versből. Mert amennyire élmény lehet egy ginár,­­egy felvonulás, egy falu — bár, gyakrabban lenne már élmény! — épannyira nem élmény még egy,a gyár vagy egy parasztlakás meg­tekintése." Itt bizony nagyob­bról van szó. Arról, hogy van-e igazi közösségem a gyárak és földek dolgozóival?... “ 14. számában Keszi Imre „A giccs politikájával“ száll szembe.­ Néhány külföldi (Somerset Mau­gham: örök szolgaság,, Bromf­eld:­ Colorado, stb.) és magyar (Pas­­suth László: Idegenek) példáján érzékelteti, hogy a giccs, a „bestsel­lerek“ látszólag ártatlan lapjain vékony, de intenzív sugárban öm­lik be a méreg: a hamis ideoló­­gia és a bárgyúság. A bestseller politikája: a hamis általános fásé. A bestseller mindig egyéni sorsot mutat be, a­zzal az igénnyel, hogy tipikus sorsnak vegyük. Annál veszedelmesebb­­ ez az igény, mert a bestselert rendszerint rutinos és ügyes tó állítja elő. Az élet felszínének naturalista és­­ meg­győzően életfáj ábrázolásával a bestsellernek sikerült azt a látsza­tot keltenie, hogy amikor a tol­­szin mögé nyúl, éppen úgy igazat mond, most an­nak­­, a tolszinnek­ az ábrázolásárá,­­ amelynek valóságá­­ra, az olvasó tulajdon szemével meggyőződhet Aki a bánya éle­tét, annak külsőségeit olyan meggyőző pontossággal, és hiteles érzékeltető erővel tudja félni, mint Llewelyn, az bizonyára iga­zat mond akkor is, amikor a bá­­n­yászsors társadalmi összefüggé­­seit mutatja be. Holott az első esetben Llewelyn igazat mond; a második esetben, valószín­űleg tu­datosan, hazudik. Az első igazság csak arra jó, hogy a sm­ásodk ha­zugságot hitelessé tegye. Ez a bestseller tudatos politikája.'' A „Böngész“-rovatban Némethi Andor Déry Tibor: „Jókedv és buzgalom“ című novelláskötet­ét méltatva, a szocialista realizmus útját kereső magyar irodalomról nyiván­tott egyéni véleményt. Cik­­­kével — mint egy lábjegyzet tu­datja : 'r— a szerkesztőpitottság egyes tagjai nem értenek egyet — , úgyhogy valószinűben a lap még visszatér az e cikkben kifej­tett szempontokra. A­ A legutóbbi száma „Kik akarják, a békét“ gyűjtőcény alatt a­ párizsi nemzetközi 'értelmiségi bizottság illésein­­elhangzott beszédeket közti- Fagyejev, Aragon, Aim­é Césairé,­­Ella Winter, B­altier abbé, Ver-­ cors, Jean Mukarovek-­­s más haladó értelmiségek bélyegz­i meg a háborús uszitó impe­­ratot must és annak szolgálatába szegődött­ to­.inokokat. „Mi a béke nyelvén beszélünk — írja Aragon. — J?s az rendkívül ragályos. Ez el fog terjedni a világon, mint valami nagy tűz, sőt már.­la döfjed és mi látjuk a távolban lángjait fel­­csepni" azokon az értekezleteken, amelyeket Mexikóban, Bukarest­­ben Newyorkban tartanak meg... magas és vörös lángok ezek, élő lángok, mint" maga a gondolat, a tűz, " amelyet az emb­erek milttói­­nak szívverése táplál..­. .

Next