Romániai Magyar Szó, 1949. július (3. évfolyam, 551-577. szám)

1949-07-02 / 551. szám

Romániai Magyar Szó A KOLOZSVÁRI MAGYAR MŰVÉSZETI INTÉZET képzőművészeti fakultásának kiállítása Al:*." négy hónappal ezelőtt létesült csak a kolozsvári Ma­­gyar Művészeti Intézet. A Kép­zőművészeti Kar tanárainak és diákjainak egyaránt számos ne­­hézséggel kellett megküzdeniük: a csonka tanév észszerű felhasz­nálását akadályozták a kezdeti hiányosságok, nem rendelkezett a fakultás sem megfelelő épület­­tel, sem a szükséges anyagokkal és modellekkel. Miután az ille­tékes minisztérium megfelelő összeget utalt ki a felszerelések beszerzésére, nagyjából­­folya­­ma­tosan megoldották a nehézsé­geket; a fakultás a sétatéri volt kaszinó­épületben alkalmas helyi­séghez jutott beszerezték az állo­mányokat, rajzpadokat, de csak most, év végére sikerült a nél­külözhetetlen berendezések ki­­egészítése. Ez időben szerény és nehézségekben bővelkedő tanév eredményes felmérésének igényé­vel nyílt meg most a fakultás kiállítása a kolozsvári megye, ideiglenes bizottság üvegtermé­ben és elöljáróban megállapít­hatjuk, hogy e szerény igény tel­jesítésén jóval túlmenő megvaló­sításokat mutat fel. Magától értetődően: a kiállítás természetéből következik az, hogy a felmerülő bírálati szem­pontok mer­őben különböznek azoktól a szempontoktól, amelyek kiforrott művészek munkáiból összeállított tárlatok megnyitása­kor adódnak. A kiállítás jellegét és egyben igényeit is elsősorban az a körülmény határozta meg, hogy főisko­l, kiállítás és mint ilyen, nem tükrözheti még töké­letes művészi alkotásokban meg­­változott és épülő társadalmi vá­l­­ságunkat; a kiállított munkák mindegyike tanulmány, amely a kezdő, első próbálkozásainál tar­tó művészi útját jelzi a szocia­lista realizmus felé. A kiállítás arról tanúskodik, hogy ezt a he­gyes, jövőbemutató utat a hall­gatóik megtalálták. Igazi realizmus, vagy éppenség­g­el szocialista realizmus, de sem­miféle igazi művészet sem jöhet lértre az ábrázolási technika alap­vető e­lmeinek ismerete nélkül. A Képzőművészeti Kar tanárai­nak főszempontja a rövid tanév alatt ezért az volt, hogy a hall­gatóik elsajátítsák a képzőművé­­sz­eti technika alapelemeit, így elsősorban a rajzot. Ez a szem-'­pont menti többek között azt, hogy a kiváltrrtotti munkák csak néhány képzőművészeti műfajt képviselnek: a szérnajtók, a szob­or és a plakátot. A négyhóna­pos tanévet arra kellett fordíta­ni, hogy a hallgatók megismerjék minden képzőművészet előfelté­telét, a valóság természethű áb­rázolását. Csak ezen a fokon ke­resztül juthat el fiatal művész a realizmusig és ebből a szem­pontból a kiállított munkák ál­talában jó teljesítmények, noha a legtöbb kiállító —minthogy a fakultás legtöbb hallgatója első­éves, — legelső műveinek egyi­kével mutatkozik be. Nem véletlen az, hogy ebből a szempontból a kiállítás messze felülmúlja a szokványos főisko­lai kiállítások színvonalát. A kolozsvári Képzőművészeti Kar legtöbb hallgatója ugyanis a munkásosztály és a dolgozó pa­rasztság tehetséges fiai közül ke­rült ki. Nem egy közülük a gyár­ból került a főiskolára, ahol te­hetségének kibontakozását a nép államának ösztöndíja tette lehe­tővé. A Képzőművészeti Kar hallga­tói hatvannégy szénrajzzal, tíz szoborral és húsz plakáttal jelent­keznek a kiállításon. Az elsőéves rajzolók román osztályából, Ciu­­pe Aurel tanítványai közül kü­lönösen Hora Coriolan tűnik ki négy tanulmányfejével. Ő is ösz­töndíjas­­ hallgató, aki a termelés­ből került a főiskolára. A ta­nulmányok legfőbb érdeme, hogy a kezdő rajzoló a fejet jól bele­­helyezte a térbe, biztos vonal­­technikával, tömör, realisztikus megoldást talált, mellette az osz­tály legjobb hallgatója Giur­­giu Alexandru volt munkás mu­tatkozik, két sikerült szénrajzá­val, amelyek első próbálkozásai. A Kádár Tibor tanár vezetésé­vel működő magyar elsőéves csoport kiállított rajzainak egyik legjobbja Szőcs Sándor tanul­­mányfeje, amely kivitelezésében máris érzékelteti a hallgató fes­tői adottságait, emellett rajta nemcsak jó technikával, hanem a modell emberi tartalmának ki­fejezésével is feltűnik Ugyanez mondható el Tóbiás Rezső két tanulmányáról is, noha ezek technikai megoldása nem egyen­letesen részletezett. Catul Bog­dán tanár másodéves hallgatói közül Ionescu Viorica alapos anatómiai ismeretekre valló akt­jaival. Kovács Zoltán hallgatói közül Nagy Pál és Zsigmond At­tila tűnnek ki, utóbbi különösen a tanulmányfejekkel. Korody Jenő volt öntőmunkás rajzai fi­gyelemreméltó munkák. Takács Zoltán harmadéves hall­gató férfi akt­ja arányos, biztos rajzi munka. Harsia Teodor aktjai mellett kétségtelenül a leg­jobb a kiállításon. A két negyedéves hallgató, Harsia Teodor és Adler Adeit már kész művészek, képességei­ket megismerhettük már előző kiállítások alkalmával. Adler Adrél legjobb raajza ezáltal két A­ngl­enini a lapátoló fiút ábrá­zoló tanulmány, amely rendkí­vül mozgásteljes. Ez a mozgal­masság nélkülözi azonban az erőt, legalábbis a lábak hibás beállításával­­a lapátot lendít­ő karok ereje elsikkad. Ladea professzor szobrász osz­tályából ki kell emeljük Puskás Sándor másodéves hallgató szép munkáit. Puskás egyazon témát különböző anyagokban juttatja kifejezésre, ami kitartásra és el­mélyülésre vall; az egyik legko­molyabb ígérete az új szobrász­nemzedéknek. Kolcsár Sz. Gab­riella tanulmányfeje a leginkább befejezett és részleteiben kidolgo­zott szobor. Az iparművészeti és dekora­ti­­va szakot egy hete indították csak be és e hét eredménye a Színművészeti Kar vizsgaelőadá­­sára készült számos, más-más egyéniségeket bemutató plakát. Minthogy Sophokles Antigonéjá­nak bemutatóját hirdeti a pla­kát, a feladat a görög tragédia szellemének érzékeltetése volt. A legjobb megoldásokat Nagy Pál, Oriold György és Popescu Rómeó találták meg. Barabás Mat­hld más témájú stílusos pla­kátja is értékes munka. A kolozsvári Művészeti Intézet Képzőművészeti Fakultásának kiállítása biztató, komoly fejlő­dést és további eredményeket jelző kezdetnek tekinthető; nem kétséges, hogy a következő, nor­mális tartamú tanév folyamán a hallgatók még sikerültebb alko­­tások­at mutathatnak majd fel. HARSZA TEODOR: Tanulmány­ ­mk ADLER ADOLF: Tanulmány 4 PUSKÁS SÁNDOR: ARCKÉP (kő) Iróküldöttség a Szovjetunióban a Puskin-ünnepségen MOSZKVA, (Agerpres). — De- szovjet tömegszervezetek képvise­­liszov, a külfölddel kulturális kap- iői, Szimonov és Tihonov, a szov­­csolatokat tartó egyesület (VOKS) jet írók egyesületének helyettes elnöke, júniuis 28-án fogadást vend főtitkárai, Szofronov, a szovjet dezett a Szovjetunióba érkezett írók egyesületének titkára, Kupa­­külföldi írók küldöttsége tisztelet­kor, a Szovjetunió miniszterelnök­­tére­­sége mellett működő építészet A küldöttség Alexandr Puskin bizottság helyettes elnöke, valamint 150. születési évfordulóján a Szov- Ehrenburg, Pervencev, Anisimov­jetunióban rendezett ünnepségek és más írók. Zavadski, Gheraszt­­alkalmából jött a Szovjetunióba és mov. Gl­er, a nép művészei, Szma­­jelert meg Moszkvában tartózkodik. Jinov és Kocsalovszkij festők, a A fogadáson résztvettek Jan tudomány, irodalom, művészet em- Drdra (Csehszlovákia), Dimitr Pol- bérei, a külfölddel kulturális kap­­lanov (Bulgária), Zaharia Stancu csőlátókat tartó egyesület osztó­­(R.P.R.) Pablo Neruda (Cili­étá­lyainak tagjai, a szovjet sajtó kép- Jack Lindsay és Peter Blackman viselői stb. (Anglia), Emi Hsiao (Kína), Teyn A vendégek tiszteletére Kang­­de Fries (Hollandia), Libera Bigia- versenyt rendeztek. A fogadás me­­retűi (Olaszország), Elvi Sinervo­legy baráti légkörben zajlott le. (Finnország), Li Gi Yen (Korea), a A külföldi íróküldöttség tiszte­letére a szovjet írók egyesülete június 28-án sajtóértekezletet tar­tott, amely alkalommal Poljanov bolgár munkásíró hangsúlyozta, mély benyomást keltett benne, hogy ,,Puskin ünneplése az egész nép ünnepévé alakult át. Lindsay angol író kijelentette, hogy „csodálatos a szovjet nép odaadása országának felépítéséért és csodálatos hatalmas békevágya. Blackman angol író a követke­zőket mondotta: „Rendkívül fontos számomra és népem számára, hogy milyen nagy mértékben tisztelik az emberi méltóságot a Szovjet­unióban“. Teyn, holland író is nyi­atkozott: „Gyűlölettől vak és nem ismeri a Szovjetunióban lüktető életet az, aki nem érti meg, hogy az embe­riség szíve Moszkvában dobog és nem Parisban vagy Londonban“ A sajtóértekezleten felszólalt Za­haria Stancu román író is, aki válaszolt a szovjet írók kérdéseire. SANGHAJ FELSZABADÍTÁSA napján 1. Sok súlyos gond között ébredek. Erőt akarok venni rajta! Felütöm a bölcs könyveket s tanulom, mi a harcos~fajta — Segít is rajtam az egész ország zsibongva, körülöttem magával ragad e merész rohanó zengő szédületben — uj gyárak, bányák, uj utak szinjátéka ragyog, sodor ma­s sirályok bontják szárnyukat, vizek ringatják árnyukat, készül, készül az uj csatorna. 2. S a világ másik felén győznek Kínában is a mieink! Uj hite támad a vitéznek s a hősnek uj neve megint — Hogy búslakodjam itt magam már, amikor Délnek haladunk?! Üdvözöllek nagy nép, dicső Párt, üdvözöllek Mao Cse Tung! . 2 . Ki Sanghaj kapuját betörted, bátor, erős néphadsereg, remegve lelkesedem érted, elfeledem, akármi sértett, de téged nem felejtelek. 3. S már érzem is, hogy visszatér szívembe a derű, az ég telthasa és kövér, ropogva nő a fa. Vele gyütt én is növök, együtt növök velük, kik megteremtik a jövőt a földön mindenütt. Milyen jó is örvendeni, most érzem igazán!... Indulok munkám kezdeni, magammal is megküzdeni a Párt! népem! hazám! SZEMLER FERENC Szombat, július 2. ARO, TRIANON, PROGRES KERTMOZI. MARNA TOMIS, VOLGA. ODEON, RIO UNIC, MOSILO” FLORIDA PAX: A Blum- egy SCALA. CAPITOL, IZBANDA, DACIA. AIDA MIORITA: Az elvesztett idő nyomában. MAXIM GORKIJ: A szinész mű­vészei. GIOCONDA KERTMOZI és PAX: Tavaszi áradat. ROMÁN-SZOVJET BARÁTSÁG HÁZA: Hamupipőke. UJ IDŐK: Utazások a Szovjet­unióban, Alma-Ala őrizzelek a szigeteket Orosz csipkék A szovjet hadsereg 1947-es lóver­senyei 3­83 sz. Tudomány és Technika, 11. sz. szovjet híra­dó, román kisérőszöveggel NŐNI: Ragadozómadarak ALIANTA: Akiket nem lehet ,le­­igázni. RAHOVA: Szárnyaszegett embe­rek ... . , M ■■ , AVRIG, PACHE: Emberek a ha­táron.

Next