Előre, 1964. február (18. évfolyam, 5054-5077. szám)

1964-02-14 / 5065. szám

A­z ország mezőgazdaságának mind több és több műtrágya kell ah­hoz, hogy a hektáronkénti ter­méseredményeket magasabbra emelje. Olyan igazság ez, amit még a városi polgárnak sem kell bizonyítani, min­?­denki ismeri, axiómaként tudja, hogy minél több műtrágyát adunk a föld­nek, aratáskor annál gazdagabban fi­zet. Csakhogy a műtrágya nem hever az útszélen. Hatalmas gyárak épülnek szerte az országban, Craiován és Maros­­vásárhelyen, a műtrágya szükséglet ki­elégítése céljából. Ilyen gyár, — illet­ve már nem is gyár, hanem ipari kom­binát — épül Turnu-Magurelen is. Miért éppen itt épül ? Néhány fontos tényező járul hozzá a kérdés eldöntéséhez. Az első talán a gazdaságosság elve, amelynek követel­ményeit azzal elégítik ki, hogy a nyers­anyag majdnem teljes egészét vizen — a Dunán — szállítják a kombinát­hoz. A vízi szállítás pedig a legolcsóbb — ezt szintén mindenki tudja. Ellen­vetésként azonban felhozhatják, miért egyáltalán szállítani a piritet — az alapvető nyersanyagot — hiszen az az Újmoldva rajoni dunai kikötők mel­letti lelőhelyekről kerül ki, mi értel­me van tehát a tovább szállításnak, nem volna-e helyesebb ott helyben feldolgozni ? Itt szól közbe egy másik tényező, mely azt mutatja, hogy a gazdaságos­ság elvét tiszteletben tartották, ugyan­is a késztermék, a műtrágya egyik leg­nagyobb fogyasztója, a Baragán fekszik így legközelebb a gyártás helyéhez. Ez pedig ugyancsak a szállítás lerövidíté­séhez, tehát az olcsóbb műtrágyához vezet. Közbeszól még az az érv is, hogy a kén pörköléses kivonása után vissza­maradó piritet — ugyancsak vízi után — az épülő galaci kohászati kombinát­hoz szállítják, ott kivonják belőle a rezet, cinket,­­ a visszamaradó 55—60 százalékos koncentrációjú vasércet ugyanitt dolgozzák fel, így tehát az újmoldvai pirit Turnu-Mirgurelen du­nai utazását csak megszakítja, Galacig érvényes hajójegyét teljes egészében később „leutazza“. E­gy másik — talán még lényege­sebb — tényező a szocialista iparosításnak az a követelménye, hogy a termelőerők az ország egész te­rületén harmonikusan osztódjanak el­­a kapitalista ipari koncentráció gya­korlatával ellentétben, mely az ipari üzemeket egy-egy vidékre összponto­sítottál. A Báragan egyike volt az or­szág iparilag elmaradt vidékeinek. A műtrágyakombinát építése Turnu-Ma­­gurelén a múlt rendszer ilyen irányú örökségét is felszámolja, ugyanis ez volt eddig a dunai kikötők közül az a város, amelynek még egy hajója­vító dokkja sem volt. E két alapv­e­tő tényező tehát Turn-Magurele mellett szólt. Kö­­vetelményeik végrehajtásához azon­ban el kellett hárítani az építke­zés elé gördülő olyan akadályokat, mint például azt, hogy a kikötő na­gyon alacsonyan fekszik, nagyobb mé­retű áradáskor víz alá kerülhet. Ha pedig nem közvetlenül a part mellé épül a kombinát, úgy a nyersanyag szállítása megdrágulna azzal, hogy a hajóról átrakással és tengelyen történő szállítással (mindkét művelet emeli a költségeket) kerülne a nye­rsanyagrak­­tárakba. Hogyan lehet tehát elhárítani az ár­vízveszélyt ? Sconescu Valentin építész­mérnök, aki az egész építőtelepen vé­gigkalauzolt, rámutat, hogy bármilyen megoldást választanak i, lényegében egy célt kell követni: az épületek szint­jét valamilyen módon felemelni. De hogyan? Az alkalmazott módszer új, lelemé­nyes és olcsó. Nem más, mint a hid­­romechanizáció, mely ab­ból áll, hogy erős szivat­­­tyúk segítségével kiemelik a Duna medrében talál­ható homokot, azt vízzel együtt derékvastagságú csővezetékeken a feltöl­tendő területre vezetik, ott a csőből kiáramló ho­mok és vízelegyből a ho­mok lerakódik, a víz pe­dig visszafolyik a Duná­ba. így emelték fel a beépítendő terület szint­jét a kellő magasságra. 1963 folyamán 1 750 000 köbméter homokot tor­lasztottak a talajszínt emeléséhez. Igen ám, csakhogy ho­mokra építeni még­sem lehet. Egy műtrágyakom­binát nem kártyavár, ha­nem hatalmas csarnokok­ban elhelyezett, nehéz gé­pek és csövek szövevényé­ből áll. Blaj Mihai épí­tészmérnök, a most ala­pozódó műtrágyagyári részleg helyettes vezetője, elmagyarázza, hogy e kér­dés megoldásában itt az új építészeti technika segített : a feltöltött területre, a megszokott alapozás helyett és helyén előrefeszí­tett vasbeton cölöpöket vertek le, amelyek kiálló végeit (az épület nagy­ságától és súlyától függően 3, vagy 4 cölöpöt vertek le) vasbetonnal mint­egy pohárrá képezik ki, amelybe az épület tartópillére helyezkedik. Lenyű­göző látvány, amint a hatalmas beton­cölöpöt az egyik daru felállítja, — függőlegesre vagy ferdére, ahogy az épület súlya megköveteli — a másik pedig átvesszi, rögzíti a felállított cölöp irányát és egy villanymotorral meghaj­tott rezgő cölöpverővel, gyors egymás­utánban csattanó ütésekkel — a talaj összetételétől függően — néhány perc, legrosszabb esetben félóra alatt nyakig a földbe teri. Reng, mozog alattunk a Duk­a medréből származó homok, amint a cölöpverő fenn a magasban a daru karjának felső részén csapkodja, való­sággal belerázza a homokágyba a ha­talmas cölöpöt, amit megelőzőleg, kor­rózió ellen, bitumennel vontak be. A kimaradó oszlopfőket aztán levágják és a tartópillér befogadására alkalmas formájúvá képezik ki. T­ovább megyünk az építőtelepen. Másutt már magasba emelkedő hatalmas épületek igazolják, hogy az itt alkalmazott alapozási mód­szer kitűnően bevált. Elmegyünk a pi­rit raktárhoz, melynek alapjait a fent leírt módon készítették. Olyan „aprócs­ka“ épület ez a raktár, hogy a hossza csupán 125 méter, szélessége 25 méter, befogadóképessége pedig háromezer­kétszáz vagon ! Az épület súlyán kívül az alapozásnak hordoznia kell azt a hatalmas portáldarut is, amely a rak­tárban az anya­mozgatást végzi, a pi­ritet rakja majd be a szállítószalagokat „etető“ elevátorba. Voitec Nicolae, mérnök a raktár építésének vezetője elmondta, hogy ennél az építkezésnél, az alapozáson kívül, még a 10—15 ton­nát is meghaladó tartóelemek kiöntése itt helyben és 15 méter magasságba való beemelése is új módszernek szá­mít, amit eddig még nem alkalmaztak hasonló építkezéseknél. Pedig eddig már megjárt jónéhány építőtelepet ő is, másik két mérnöktársa is, akikkel eddig találkoztunk. Blaj Mihai Savi­­nestiről jött ide, ő pedig Iasi-ból, Sta­­nescu Valentin sem az első gyárépüle­tet „emeli“­. Az új eljárással készült alapozás te­herbírását legjobban talán a kénsav­­gyár igazolja, ahol szorgosan folyik a szerelési munka. Azért igazolja, mert nemcsak egy 14 emelet magasságú épü­let terhét viseli minden „megrázkód­tatás“ nélkül, hanem a kénsavgyártás­­h­oz használt berendezések rettentő sú­lyát is, hiszen itt majdnem minden al­katrész ólomból készül, az pedig tud­valevőleg nagyon „fajsúlyos“ anyag. Ennél az objektumnál az építőket felváltották már a szerelők. Az ablak­kivágásokat borító lemezek közötti ré­seken, vagy a polietilén fóliákon át­világít, hol innen, hol onnan a hegesz­tőelektródok fel-felvillanó kékes fénye, a légsűrítő szivattyúk dohogáása pedig a kísérőzenét szolgáltatja az ipari sze­relésekre oly jellemző hangzavarban, melynek szólistái a gongütések hang-NEMES ZOLTÁN (Folytatása a 2. oldalon) Ha tájképfestő volnék, csak havas téli tá­jakat festenék. Vidám, optimista színekkel. Mert játékos, nagykópénak látom a telet. Ma nyakunkba zúdít egy égnyi havat, százfürtű jégvirágot pingál az ablakunkra, aztán hol­nap elrontja megint a játékot , munkába ker­geti a napot. Nem vagyok tájképfestő, csak leírni me­részkedem egy szegeletnyi csücskét a téli táj­nak, itt alsó Szilágyságban. Gyalog vágtam neki az útnak Egerhát alól le­hűtősig, onnan Szilágycsehnek. Az égbolt zsebkendőnyinek tűnik csupán és tejfehér mint talpam alatt a ropogós hó. Ma délután már sokan jártak erre is a gya­­logúton. A reggel hullott havon nagy, szeges bakancsos nyomok. Aztán kisebb patkós láb­beli tapossa szét a szegek mintáit. Feljebb egy gumicsizma nyoma is bekapcsolódik. Találgatom, kik és hova igyekezhettek ? Lám azt hinné az ember, a hó mindent be­föd, a téli táj sohasem változik... De nem : a télben is kirajzolódik a táj mai arca. Az út mentén a telefonpóznák huzalai enyhe ívben meghajlanak a rájuk rakódott, zúzmarától. Harmincötig számolok míg az egyik oszlop­tól a másikhoz érek. Aztán negyvenet. Oda­hajtom a fülem az oszlophoz. Zúg ! Hírt visz valahova. Most is, amikor mínusz 25 fok alá süllyed a hőmérő higanyszála, beleköti a vi­lág érvelésébe az olyan isten háta mögötti kis falut is, mint Műtős. Felborzolt tollú verébhad röppen fel a hu­zalokra. — Csirik-csirik ! S vastag zúzmara réteg hull a fejemre. Kereszteződik a gyalogút. A kis ösvény ki, a határba visz. Szétszórtan a fehér mezőben a táj jellegzetes fái: vadkörte, szilva. Ha nyár volna, elképzelem, tarisznyák, hasas cserépkorsók tarkállanának ki alóluk. Nyúl fut át a síkon, s megriadt fürjcsapatot ver fel. Fennebb a hótakaró frissebb és járatla­nabb. S az elszáradt katángok földig hajol­nak a zúzmarától. Kis kitérővel elkanyaro­dom a Szilágypatak mentén. Sok-sok apró erecske csörög itt alsó Szilágyságban. At meg átszabdalják a vidéket. De egyetlen egy sem volt soha olyan rakoncátlan, mint a Szi­lágypatak. Medrében sást, kákát nevelt, vizét pedig kicsapta a termőföldre és a legelőkre. Annak előtte hosszú évtizedekig garázdálko­dott itt ez a keskeny erecske. Sokszor kira­gadta a kenyeret az emberek kezéből. De ki törődött azzal a Bornemissza bárók idejében? 1958-ban szabályozták a Szilágypatak fo­lyását. Több mint húsz falu fogott össze, hogy medrébe kényszerítse. S mentén tizenhat ki­lométer hosszúságban több száz hektár föld szabadult fel uralma alól. A patak szabályozásának idején épp erre jártam. A csatornázást vezető mérnök sza­vaira jól emlékszem : — Százezrekre rúg majd évente az az összeg, amit a patak ural­ma alól vissza­szerzett sok száz hektár finom lösztalaj ad ! A mérnök szavai azóta ötször igazolódtak be. ...Távolról Szilágycseh felől és még mesz­­szebbről gyárkémények füstje száll. Kacska­ringózva teríti szét a szél. A szekérútról pe­dig vidám csengő hangja csapódik fel. Egyre közelebbről hallszik, egylovas szán tűnik fel hamarosan. — Hó — hopp ! A szán megáll. Idősebb prémkucsmás em­ber kiált, felém. — Hová-hová ? Szálljon fel! Én Cseh­be tartok, de előbb kitérek Matosra, egy csoma­got adok be a sógornőmékhez ... Nem kéretem magam, felkapaszkodom. — Nye, Baba, nye ! A szán siklik, herseg talpa alatt a hó. A póznak ismét nyomunkba szegődnek. Mintha kergetőznének. Most csak huszonegyig szám­lálok, míg egyiktől a másikig érünk. — Rokonoknál járok, — kezdi a szán gazdá­ja — Égerháton meg Csehben. Innen kértem a fogatot is, mert én különben Zilahon la­­­kom... Ilyenkor mindig végiglátogatom a ro­konságot. — Télen van ideje ? — Időm az mindig van bőven. Nyugdíjas vagyok. Csak a szánkózás kedvéért jövök té­len. — Egyébként Tóth János a nevem — mu­tatkozik be egészen — a vasútnál dolgoztam. .. .A kora délután még oly kihalt táj, Mű­tősön túl kezd megelevenedni. Szemben ve­lünk egymásután csengős szánkók siklanak. Porzik a hó nyomukban. — Vásár volt Csehben — mondja Tóth Já­nos — onnan jönnek. Nem győzünk kitérni a szembejövőknek. Teherautók, kiskocsik és szánok szágulda­nak. Egyszer csak az egyik zsúfolásig meg­telt szánról három legény is felénk kiált: — Halló, földik, elhagyták a hátulsó kere­ket ! Ösztönösen hátrafordulok. Nyomban harso­gó hahota csap fel. S a szán tovasiklik. — Tréfásak az idevalósiak. — mondja az öreg Tóth — Jól ismerem őket, én is innen származom. Innen kerültem Zilahra. Annak idején oda nősültem. Ott építettem egy kis házat néhány éve. Öregségünkre hát minden megvan ami kell. Hiába mondom annyit a gyermekeknek is, hogy ne küldözgessék a pénzt meg a csomagot... Az ülés alá, táskájába nyúl, Electronica táskarádiót vesz elő. — Ezt a mérnök fiam küldte Kolozsvár­ról... A szeme felcsillan, látszik rajta, hogy büsz­ke a fiára. S a rádiót nyomban bekapcsolja. ...Szalad, szalad a szán a fehér mezőben. Kezd csípősebbre fordulni az idő. Beborul az ég megint. Tóth János elhallgat. A rádiót is elkattintja. Távolabbról feltűnik a Firigó hegy s közelebbről a Virágdomb, meg a többi szőlőtermő csehi domb. Hó takarja rajtuk a venyigéket, mint a mezőt. — Havazás készül — szólal meg később Tóth János. — Az... Szavaink kopogva hullnak, mintha fáz­nának. Közeledik Szilágycseh. Mint apró csilla­gok felénk hunyorítanak a látóhatár pere­méről a felgyulladó villanykörték. A község alján téglát rakodnak le és cementet. Siklik a szán. Elmarad a mező, a nagy, fe­hér mező. Szürkül. Álomba burkolóznak a fák. S a hó alatt a vetés. Mert csak a felszínen fehér ez a tág mező. A hó alatt ott zöldell az év kenyere. Ott nyújtózkodik a környék harminchárom kol­lektív gazdaságának tízezer hektárnyi gabo­navetése. BALOGH IRMA $ 2 A NÜTÖM Az RMP III. kongresszusa a hatéves tervre vonat­kozó Irányelvében 1965-ben több mint 2 millió tonna műtrágya gyártását irányozta elő. A T­U R­N U MAGURELEI MŰTRÁGYA­KOMBINÁT É­PÍTŐ­TELEPÉT Burcea Ioan munkában (M. Theodorescu felvételei) Életársai, egyesüljetek ! A ROMÁN NÉPKÖZTÁRSASÁG NÉPTANÁCSAINAK LAPJA XV­III. évfolyam 5065 sz. 6 oldal ára 30 báni 1964 február 14., péntek Hogyan értünk el jó eredményeket Népi demokratikus rendszerünk az iparosításban és a mezőgazdaság fejlesztésében elért nagyszerű ered­ményekkel kedvező feltételeket te­remtett arra, hogy a villamosener­giát fokozottabb mértékben és mind szélesebb körben hasznosíthassák falvaink dolgozói is. Ennek fontos­ságát nem szükséges bővebben ki­fejteni, hiszen nyilvánvaló, hogy a villamosításnak milyen nagy szere­pe van mind a mezőgazdasági ter­melés növelésében, mind a lakos­ság életkörülményeinek, művelődé­sének alakulásában. Ahhoz, hogy a radonunkban a le­hető legjobban hasznosíthassuk e téren a meglévő adottságokat, min­denekelőtt megfelelő tervet kellett kidolgoznunk. A rajoni pártbizott­ság idejekorán felhívta a figyelmün­ket erre, mivel a kezdet tapasztala­tai arról vallottak, hogy ha a vil­lamosítandó községek kijelölésénél csupán egyes helyi adottságokból indulunk ki, lényegében a könnyebb, de nem a legcélravezetőbb utat vá­lasztjuk. Ilyenformán valóban ke­vesebb nehézséggel kell megküzde­­nünk egyik vagy másik faluban, később azonban annál több akadály tornyosul elénk. Az ilyen elképze­lés következménye volt az, hogy 1959 végéig mindössze rajonunk né­hány falujában égett a villany, s ott is főleg a középületekben és kevés helyen a lakosok házaiban. Az átfogó tervet megfelelő szak­emberek részvételével és irányítá­sával 1960 elején készítette el a ra­joni villamosítási bizottság. Még­pedig egy részletes, előzetes tanul­mány alapján. A tanulmány világos képet nyújtott a rajon különböző tájegységeiről, valamint az egyes falvak anyagi lehetőségeiről, így al­kalom­ nyílt annak mérlegelésére, hogyan lehetne a legjobb gazda­sági hatékonysággal, előrelá­tóan meghatározni az elkövet­kező feladatok sorrendjét, üte­mét. Tehát valóban távlati ter­vet készíteni, amely nemcsak gyors kezdeti sikereket biztosít, hanem állandóan növekvő üte­met. A terv tehát nem egyes falvakból indult ki, hanem összefüggő táj­egységekből. Kilenc ilyen körzetet jelölt ki s ezek szintjén állapította meg a legfőbb szempontok figye­lembevételével, hogy hol, mikor ke­rülhet sor a munkára. Tekintetbe kellett venni például azt is, hogy ahol több iskola vagy kultúrotthon épül, újabb feladatok esetében az erők szétforgácsolódnak. Ami az említett elképzelés elő­nyeit illeti, elég ha arra utalok, hogy ilyképpen lehet leggazdaságosabban kihasználni a nagy anyagi befekte­téssel épített magasfeszültségű ve­zetékeket. (Csupán az utóbbi két év­ben közel 4 millió lej értékű ilyen hálózat épült rajonunkban, nem beszélve a tartományi néptanács egy millió lej­es anyagi támogatása-írta­­ SZÁVULY LAJOS, az Udvarhely rajoni néptanács végrehajtó bizottságának elnöke róla. Ugyanakkor jobban megoszlik, alacsonyabbá válik a falvak lakóira háruló önkéntes hozzájárulás is. Hiszen nyilvánvaló, hogy ahol 8—10 egymáshoz közel fekvő falut villa­mosítanak egyszerre, kevesebb jut egyre a közös költségekből, mint ott, ahol csak 2—3 faluról van szó. Ezen kívül gyorsabban halad a munka, mivel egyetlen munkatelep létesítésével megszakítás nélkül dol­gozhatnak több helyen a szerelők. Jelenleg pl. homoródszentpáli köz­ponttal, Becsenyéden, Szentpéteren és Városfalván, Homoródszentmár­­tonnal egyidejűleg pedig Bágyon. Ezen túlmenően még ö­t faluban — Lövétén, Kápolnásfaluban, Gyepe­sen és máshol — teremtették már meg az anyagi feltételeit annak, hogy év végéig terven felül sor ke­rülhessen reájuk. Amint az eddigiekből kitű­nik, a falvakban jól felhasznál­ták és használják a téli idő­szakot arra, hogy a lakosság mielőbb, de legkésőbb a tavaszi mezőgazdasági teendők megkez­déséig befejezhesse a villamosí­tással kapcsolatosan vállalt ha­zafias munkát. Ez a titka annak is, hogy ilyen sok szerelőcsoporttal rendelkezünk. Elég régen rájöttünk már arra, hogy ilyenkor, év elején mennyivel könnyebben kapunk sze­relőket, mint később s ez szinte fel­becsülhetetlen előny, amit már jó­ideje kihasználunk. Ennek eredmé­nyeként az utóbbi két évben jóval a határidő előtt — tavalyelőtt má­jus elsején, a múlt évben augusztus 23-ig — teljesítettük évi előirányza­tunkat s így lehetővé vált, hogy például 1963-ban terven felül há­rom helységben — Szentkirályon, Máréfalván és Oroszhegyen is — elvégezzék a munkát, Zetelakán pe­dig mintegy 8 km-rel bővítsék a hálózatot. Reméljük, az idén is így lesz. Szeretnék egye­t-mást elmondani arról, hogy ezen a téren miként dol­goznak községi néptanácsaink? Hi­szen sok függ tőlük, noha a falvak lakosai lelkesen vesznek részt min­denütt a községfejlesztésben, egy em­­berként hajtják végre, amit elhatá­roznak. Mégis nélkülözhetetlen a helyes irányítás, a rendelkezésre álló erők összefogása, célszerű fel­­használása. A rajoni néptanács végrehajtó bi­zottsága igyekezett minél jobban tá­mogatni ebben a községi néptant­(Folytatása a 2. oldalon) a villamosításban? ­ Román NK Minisztertanácsának elnöke fogadta a Bolgár NK nagykövetét Ion Gheorghe Maurer, a Román Népköztársaság Minisztertanácsának elnöke 1964 február 13-án, csütörtö­kön bemutatkozó kihallgatáson fo­gadta Georgi Bogdanovot, a Bolgár NK rendkívüli és meghatalmazott nagykövetét. A kihallgatáson jelen volt Corne­­liu Manescu külügyminiszter. Készüln­ek a gyártási idényre A Galac tartomá­nyi konzervgyárak szorgalmasan készül­nek a gyártási idény­re. A tecuci-i gyárban például egyes gépek áthelyezésével meg­javították az egész gyártási folyamatot, kijavították a fém­csomagoló-vonal gé­peit és más gépsorok nagy részét. A javító csoportokon kívül a részlegek beosztott munkásai is részt vesznek a javításban, s ez hozzásegíti őket, hogy alaposan megis­merjék a gépeket (Munkatársunktól) Az ország legmerészeb­ben tervezett műútja épült fel, amely az Ar­ges völgyi országútat köti össze a 16 Febru­ári­ vízierőmű duzzasztógátjával. A sziklás, meredek terepen az út 5—160 méter magasságban követi az Arges folyását. A maga nemében egyedülálló utat az Er­dészeti Kutató- és Tervezőintézet egyik mun­kaközössége tervezte. Képünk az út egyik szerpentinjét ábrázolja Minit a 16 Februárig duzzasztotthoz NÉPTANÁCSAINK ■ tapasztalatából Lokodon és Kénoson folyik így a munka, nem szólva a többi hely­ségről. A gyakorlat igazolta elképzelé­seinket. Bizonyságul szolgáljanak eddigi eredményeink. Csupán 1960— 1962 években 25 helységet villamo­sítottak rajonunkban, tavaly pedig további tízet s ma már összesen 57 falu élvezi a villanyfényt. Tehát a villamosítható falvaknak több mint a fele. (Egyes helyeken ugyanis igen nagy területen szétszórt ta­nyákból áll a falu). S ha rátekin­tünk a rajon villamosításának tér­képére, világosan jelentkezik ott is a tervszer­űség. A Küküllő és a Nyikó-mente teljesen villamosítva van, a felsővidék Kápolnásfalu ki­vételével — amelyre az idén kerül sor — szintén, a Gagy mente pedig felerészben. Ugyanezt tükrözik idei terveink, amelyek a Homoród menti 16 falut ölelik fel. Itt el kell mondanom, hogy ezek­ben a falvakban már kivétel nélkül mindenütt folyik a munka. Hat sze­relőcsoport — Árvátfalván, Patak­falván, Szentmártonban, Abásfal­­ván, Szentpálon és Almáson — a faluközi vezetéken dolgozik, a töb­biekben pedig a csoportok irányí­tásával az oszlopok felállítását vég­zi a lakosság. Abásfalván előrelát­hatólag február 15-ig, Szentpálon és Szentmártonban március elejéig ki­­gyúl a fény. De a munkálatok je­lenlegi üteme joggal enged arra kö­vetkeztetni, hogy május elseje nagy ünnepén mind a 16 falu kultúrott­­honában — és természetesen a többi középületben, valamint számos la­kásban is a villany világít majd. •■Brassóban rendezték be az or- o­r­szág első és ezidáig egyetlen au­tomata üzletét, ahol rövidáru­cikkek, sálak, kesztyűk, férfi és női harisnyák, zsebkendők gaz­dag választéka áll a vásárlók ren­­£­delkezésére. Az üzlet két falát – teljes egészében üveges fiókok­­ foglalják el, minden fiókban . Ugyanannak az árucikknek kü­­­­lönböző változata található. Egy­­ gombnyomásra a fiókok mozgás­­­­ba jönnek és a vásárló szeme­­ előtt elvonul az illető árucikkből­­ kapható választék. Nem marad egyéb tennivalója, mint elhatá­­­­rozni, melyik tetszik, a fiókon­­ feltűntetett árat a kasszánál kie­­­­gyenlíteni és egy másik gomb­­a nyomásra a kinyíló ablakú fiók­­ból kivenni az árut. Bár a bras­­­­sóiak számára az automata üzlet­­ már nem jelent újdonságot, az­­ önkiszolgálás és áruválasztás e­k gyors és népszerű formája is­­ nagy közkedveltségnek örvend (Oskar Weither felvétele) ist iiIB mi iBÁa iE* äi nmi if Bekövetkezett a napok óta várt esemény (Munkatársunktól). Csütörtökön, feb­ruár 13-án nagyszá­mú váradi lakost vonzott a Victoria térre egy már napok óta várt esemény: megnyílt a város és egész Krisána tarto­mány legnagyobb élelmiszer üzlete. Az új kereskedelmi egy­séget, amelynek épít­kezési, átalakítási munkálatai 740 000 lejbe­­kerültek, 210 000 lej értékű korszerű bútorzattal, berendezéssel láttak­­ el. Érdemes megem­­­­líteni, hogy ezúttal­­ — a tartomány épít­kezésében most első ízben — az építők segítségül hívták a helybeli képzőművé­szeket. Ennek kö­szönhetően az új ke­reskedelmi egység falait Fux Pál nagy­váradi képzőművész korszerű elgondolá­sok alapján kivitele­zett dekorációi díszí­tik. Az önkiszolgálás módszerével működő kereskedelmi egység nagy áruválaszték­kal (több mint 1 mil­lió lej értékű élelmi­szeráruval és háztar­tási cikkel) áll a vá­sárlók rendelkezé­sére. Érdemes gondozni őket (Munkatársunktól). Február 13-án reggel hatezer kiscsibe kö­szöntött be a szász­városi kollektív gazda­ságba. Nem jöttek messziről­ a Hunyad tar­tományi marosnémeti állami gazdaságban láttak napvilágot. S most az előre előkészí­tett szászvárosi csirke­neveldében találtak kényelmes otthont*­ szorgalmas gondozókra. A szászvárosi kol­­lektív gazdaság szár­nyasgondozói nagy sze­retettel és hozzáértés­sel nevelik a csirké­ket , a tavaly ugyanis csupán a vágnivaló csirkék értékesítésé­ből 263 668 lejt való­sítottak meg. A zörej terjedését megakadályozó festék A temesvári Azur gyár egyik munka­­közössége különleges összetételű festéket állított elő, amely a gépkocsik fémlemez részeire alkalmazva megakadályozza a rezgés okozta zörejek terjedését. Szeretettel várjuk önöket az „Acélerődbe“ — Köszönjük, ked­ves elvtársak, azt a szép ajándékot, ame­lyet televízióműso­rukkal adtak nekünk. Nagyon szép előadás volt. Szeretettel vár­juk Önöket az „Acél­­erődbe". — E néhány sor alatt a követke­ző aláírás : Ancus Trandafir, a Resicai Kohászati Kombinát villanyszerelője. A levél címzettje a konstancai Bicule­­tul folklóregyüttes, amely a megalakulá­sa óta eltelt egy év alatt ismertté vált a tartományban és or­szágszerte. A gazdag helyi folklór ápolásának régi hagyományait folytatva ez a mű­vészegyüttes első, „Szeretjük a dalt és a táncot“ című mű­sorát több mint 130 előadáson mutatta be a tartománybeli kol­lektivistáknak. Az együttes a főváros­ban is tartott két elő­adást, amelyet a te­levízió is közvetített. A lekes művészek számos előadást tar­tottak a tengerparton üdülő dolgozók szá­mára is. IDŐJÁRÁS A Központi Meteo­rológiai Intézet közli február 13-án este : További lehűlés, vál­tozó, jobbára felhős égboltozat, az ország legnagyobb részén ha­vazás várható. Mérsé­kelt — keleten időn­ként élénkülő — északi szél. Csökkenő hőmér­séklet, nappal mínusz 7 és plusz 3 fok, éjjel mínusz 4 és mínusz 14 fok között. Erdélyben és Moldvában még alacsonyabb lesz a hő­mérséklet.

Next