Előre, 1967. július (21. évfolyam, 6114-6139. szám)

1967-07-16 / 6127. szám

IV A PÁRIZSI REPÜLŐSZALON !*-' TNemrég rendezték meg az immár­­kétévenként ismétlődő, hagyományos repülőszalont■ amely sajátos helyet foglal el a repülőkiállítások sorában. Amíg ugyanis az angliai Farnbo­­rough-i repülőbemutató egészen a legutóbbi évig kizárólagosan angol ,,házi“ ügy volt, és tavaly is csak olyan mértékben bővült, hogy pl. an­gol hajtóművel (gázturbinával stb.) felszerelt más országbeli repülőgépe­ket is kiállítottak, a hannoveri repü­lőgépkiállítás pedig még sem francia, sem angol társához hasonló méretek­re nem tudott felnőni, addig a pári­zsi kiállítás tulajdonképpen a repülő­ipar óriási külkereskedelmi vetélke­dőjévé alakult. Ezúttal azonban még egy páratlan szenzáció kavarta fel a szakköröket. A Szovjetunió ugyanis — első ízben az űrkutatás történetében és valószí­nűleg a 10. évfordulóra való tekintet­tel — nem kisebb exponátummal sze­repelt, mint a Vosztok hordozóraké­tájával. Ez a rakéta már 1961. áp­rilis 12-én Gagarint, az első űrrepülőt a Vosztok—1 kabinjában pályájára állította, majd aránylag rövid időn belül még újabb szovjet űrhajósokat juttatott pályára. A három fokozatú rakéta első fo­kozata négy, oldalt felhelyezett, egyenként négy hajtóműből áll. Ez a négy segédrakéta■ amely az első fo­kozatot alkotja, szimmetrikusan veszi körül a második fokozatot, amelynek hajtóműve ugyancsak négyfúvókás megoldású, és amelyhez a Vosztokkal keringése jelentős szakaszában együttmaradó harmadik fokozat csat­lakozik. Az első fokozat négy rész­egysége tehát a második fokozattal az u­n. „párhuzamos“ lépcsőzést va­lósítja meg■ és nem az amerikai hor­dozórakéták gyakorlatában szokásos (egymásra helyezett fokozatokkal mű­ködő) soros rakétát. Ennek tulajdo­nítható, hogy az így is hatalmas mé­retű rakéta (hossza 38 m, legnagyobb átmérője 10,3 m) aránylag kedvező súlypontvándorlású, tehát stabilitás szempontjából sokkal kevesebb prob­lémát okoz, mint a soros rakéták. Az első segédfokozat négy részegysége egyenként 19 m hosszú , igen ötletes­biztos módon van bekötve a második fokozat hengeres testéhez, és robba­nószegecsek segítségével egyszerre és hatásosan leválasztható. Az első és második fokozat RD—107 típusú haj­tóművekkel működik, amelyek mind­egyike 102 tonna tolóerejű, hajtó­anyaga pedig folyékony oxigén és ke­rozin (petróleum) keveréke. Az első és második fokozat indításkor egy­aránt működik, tehát együttesen leg­alább 510 tonna tolóerőt ad földkö­zelben, és ennél jóval nagyobb toló­erőt nagy magasságban. A harmadik fokozat DR—119 típusú hajtóműve dimetilhidrazin és folyékony oxigén keverékével működik és 11 tonna to­lóerőt ad. A kiállítás egyéb érdekességei kö­zül mindenekelőtt talán a helyből felszálló repülőgépek szinte túlságo­san bőséges választékát kell kiemel­nünk. A helikopterek mellett azon­ban igen érdekes egyéb típusok is megjelentek. Különösen jelentősnek kell tartanunk a forgószárnyas repü­lés szempontjából a merev (csuklók nélküli) rotorral készült helikoptere­ket- amelyek megdöbbentő teljesít­ményekre képesek pl. szabályos mű­­repülésre (vezetett orsóra, bukfencre). Úgy látszik, hogy a helikopter ,,nem adja meg magát“, teljesítményét újabb anyagokkal- újabb ötletes szer­kezeti megoldásokkal igyekeznek je­lentősen növelni. A helyből felszálló gépeknek azon­ban ez csupán egyik részlege. Renge­teg egyéb típus van, annyi, hogy egy terjedelmes cikk kerekedne ki bemu­tatásukból. Említsük meg minden­esetre a szárnyfelületbe épített hor­dozó rotorral készült gépeket, a bil­­lenthető-for­gatható szárnnyal és ha­talmas légcsavarokkal felszerelt gé­peket, az emelő sugárhajtóművek tö­mérdek változatát. Azt kell látnunk, hogy a hajtóműtechnika ma a gép súlyához hasonló nagyságú tolóerő (emelőerő) létrehozását könnyen teszi megvalósíthatóvá- s a repülésnek újabb módozatait is megkönnyíti. A katonai repülőgépeket az ameri­kaiak, a svédek és az olaszok állítot­ták ki. Az új típusokról azért kell megemlékeznünk, mert ésszerű módo­sításokkal ezek polgári változatai is előbb-utóbb feltűnhetnek. Ilyen pl. a változtatható geometriájú, tehát ál­lítható nyilazású szárnnyal felszerelt repülőgép (F—111), vagy a kacsa­szárny (SAAB—37). Mégis inkább a békés alkalmazáso­kat emeljük ki (bár egy szállítógép forgalmi és katonai változata legfel­jebb a berendezés fényűző vagy spár­tai jellegében térhet el). Ezen a téren a repülés jellemző vonása a méretek növekedése. A francia-angol Concorde gépet ugyan még csupán 1:1 méretű makettjével állították ki, de emellett még a nagy- nagyobb és legnagyobb szállítógépek egész sora volt látható. Említsük itt meg a legnagyobbakat: a szovjet AN—22 gépet, amely jelen­leg változatlanul a világ legnagyobb szállítógépe­s törzsének belső tere kb. 6 m magas, úgyhogy a betévedt láto­gató nagyon kicsinek érzi magát), és ugyancsak mint modern irányzatot emeljük ki a Douglas DC—8 gép leg­újabb változatát, amely turista-kivi­telben 251 utasnak ad helyet (teljes óceánrepülési képességekkel). A repülés azonban nem csupán a gépekből és a hajtóművekből áll: ma a repülés és az űrrepülés az elektro­nika fejlődésének ütemét is befolyá­solja. Azok a miniatűr (mikrominia­­tűr) 10—15 kg-nál könnyebb elektro­nikus számítógépek, amelyekből tu­catnyit mutattak be- bizonyítják, hogy nem csupán a szerkezetek (sár­kány és hajtómű), hanem a felszere­lések terén is a könnyű szerkezeteké a jövő. Szerelik az oly sokat híresztelt angol-francia Concorde szállítógépet a toulouse-i repülőgépgyárban A Vosztok űrhajó hordozórakétája, oldalnézetben. Az Egyesült Államok kiállította az egyik Mars felé indított űrhajót. A Lima—9 és Luna—10 űrhajó. A Vosztok hordozórakétája, hátulról TÁGUL-E A FÖLDGOLYÓ? Földgolyónk és naprendszerünk adottságai hosszú-hosszú évezredek óta szinte változatlannak tűnnek. Mi történne azonban- ha a Föld mégis lassan-lassan kitágulna, ha a Nap­tól való távolsága állandóan növe­kedne és ezáltal megnőne keringé­sének időtartama is? Mindez meg­történne, ha az idők folyamán gyön­gülne a gravitáció. Dirac, angol fizikus, 1937-ben azt a nagy feltűnést keltő hipotézist kö­zölte a világgal, hogy a gravitációs erő állandó változáson megy át. És­pedig —­ állította ő — az úgyneve­zett gravitációs állandók, amelyek a két test közötti vonzóerőt meghatá­rozzák, nem változatlanok, hanem az idők folyamán csökkennek. Ha ez a feltevés helyes volna, ez a jelenlegi összes geológiai és kozmológiai el­méletek teljes felborulását jelentené. A kérdést azonban nagyon nehéz el­dönteni, mivel a gravitációs erő fel­tett csökkenését nagyon kis mére­ténél fogva egyelőre nem lehet csak igen hozzávetőlegesen, és nagyon ne­hezen bebizonyítani. Csak a nap­jainkban felfedezett metódusok se­gítségével remélik, hogy a gravitá­ciós állandók változásait majd kí­sérleti úton is megállapítják. Ha a tömegvonzás a Nap és a Föld között állandóan csökkenne, en­nek eredményeként a bolygók távol­sága a Naptól mindjobban növekedne és a keringési idejük meghosszab­bodna. Tíz éve folynak a kutatások Ang­liában az időeltolódás megállapítá­sára. Ezeknek során ténylegesen fel­figyeltek a gravitációs állandónál egy bizonyos csökkenésre, amely 100 év alatt egymilliárdnyi nagyságrendű. Első látásra teljesen elhanyagolható­nak tűnhet ez a szám és mégsem így áll a dolog. Remélik, hogy a holdkutatások ezen a téren is fontos információs forrásnak bizonyulnak majd, s hogy 5—10 éven belül lehetségessé válik egy, a Holdra felszerelt és a Földre irányított tükör segítségével centi­méternyi pontossággal megmérni a földgolyótól való távolságot. Ez an­­­nyira pontos adat lesz, hogy segít­ségével meg lehet majd állapítani — csupán néhány év leforgása alatt — milyen változások állnak be a gra­vitáció módosulásában. Ha beigazolódik a gravitációs erő módosulása akkor nagyon fontos alapanyagot kapunk Földünk fejlő­déstörténetének tanulmányozásához. Hiszen a Föld egy többé-kevésbé ru­galmas képződmény, melyet éppen a gravitációs erő tart össze. Ennek gyengülése folytán a földgolyó kitá­gulása következhet be. Több, mint 50 éve létezik már a híres, a konti­nensek mozgására vonatkozó wege­­neri elmélet. E szerint Afrika és Amerika a régmúltban egyetlen föld­részt alkotott és azután szakadt ketté, állandóan távolodva egymás­tól. Ez a távolodás természetesen pontosan lemérhető. Magyarázata könnyen lehet éppen a Föld kitágu­lása. A legutóbbi műholdak segítsé­gével a földrészek sodródására vonat­kozó megfigyelések olyan következ­ményekhez vezettek — ami a gra­vitációs állandó elváltozását illeti — hogy az jóval nagyobb mint az an­gol kalkulációk eredménye. Ha arra gondolunk, hogy a földgolyó tágu­lását nemcsak a gravitációs erő csök­kenése, hanem a földmassza állandó kristályosodása is előidézi, így az utóbbi megfigyelések nagyon is ér­vényeseknek tekinthetők. Ezzel kapcsolatban arról is kell szólnunk, hogy a régmúltban a Nap nagyobb vonzóerőt gyakorolt a Föld­re és így földgolyónk közelebb le­hetett hozzá, ami azt is jelenti, hogy a napsugárzás is sokkal erősebb volt. Ez a tétel azonban összeütkö­zik a jégkorszakok létezésével. Erre vonatkozólag Pascal Jordan, a ham­burgi egyetem professzora, nemré­gen egy fizikai kollokvium alkalmá­ból, Bonnban arra mutatott rá, hogy nagyobb napsugárzás esetében egy A vállalatok szervezeti felépítését nem állapítják meg egyszer s min­denkorra, hanem az általános és sa­játos célkitűzésekhez igazodva módo­sítják azt. A vállalatok vagy ezek egyes alegységeinek felépítését az un. organigramma segítségével tanulmá­nyozhatjuk. Az organigramma*) kifejezés alatt rendszerint a vállalat felépítésének vázlatos szemléltetése értendő. Oly­kor csatolják hozzá a vállalat összes szerveinek részletes leírását, ezeknek egymáshoz való viszonyát. A szerve­zők rendelkezésére bocsátott szerve­zeti keretek lehetnek többfélék : funk­cionális személy (névjegyzék) szerin­ti, reális, ésszerű, ideális, előrelátó stb. organigrammák. Amint a neve is mutatja — név­jegyzék szerinti szervezeti keret — (személyzeti keret) magában foglalja a vállalat összes funkcióit, vagy ezek egy részét, a megfelelő ügyosztályok­kal, vagy pedig azokat a személyeket, akik e funkciókat betöltik­. Az ilyen személyzeti keret összeállításának az a célja, hogy a vezető figyelemmel kí­sérje mindazokat az ügyosztályokat, amelyeket beosztása révén ténylege­sen vezetnie kell, beleértve az olyan eseteket is, amikor az illető személy más részlegekért (ügyosztályokért) is felel. Ha a személyi felelősség szerve­­pontjából vizsgáljuk a kérdést, a sze­mélyzeti névjegyzék alapján összeál­lított organigramma minden kádert feltüntet, természetesen a vállalat funkciói (ügyosztályai) szerint cso­portosítva őket. A középszerű és nagyvállalatoknál rendszerint külön ügyosztályi és személyzeti organi­­grammát készítenek. A vállalati sze­mélyzeti organigramma rendszerint csak az osztály vezetőjét tünteti fel, míg a részlegenként, osztályonként és műhelyenként kidolgozott organigram­ma az egész személyzetet magában foglalja. A különböző szerveket azért hívják létre, hogy adott esetben felhasznál­hassák ezeket a helyzet tanulmányo­k) A szakirodalomban ma már pol­gárjogot nyert ez az idegen hangzá­sú műszó, amely az organizator és diagramma görög eredetű szókapcso­lás eredménye. Etimológiája és ér­telme szerint nevezhetjük szerveze­ti keretnek í zására vagy a különböző részlegek, esetenként az egész vállalat szerve­zeti átépítésére. De egy vállalat fel­építésének elemzése és ennek alapján reális organigramma kidolgozása nem ugyanaz, mintha a vállalat jövőbeli felépítését „alkotná“ meg az ember. Attól függően, hogy milyen idő­pontra vonatkozik, a személyzeti vagy funkcionális organigramma lehet reá­lis, — amennyiben a jelenleg érvé­nyes szervezésre vonatkozik —, és elő­revetítő vagy ideális — amennyiben a jövőben megvalósítható szervezeti keretről van szó. De ettől függetlenül, az organigram­ma kidolgozása, bizonyos technika alapján elkészítendő, rendkívül rész­letes tanulmányt igényel. Természete­sen, olyan organigramma elkészítésére gondolunk, amelynek rendeltetése a vállalat szervezeti felépítésének töké­letesítése s nem olyanokra, amelyek szemléltessék a keretet látogatók előtt, akiknek futó áttekintést óhajtanak nyújani a vállalatról. A reális ,• organigrammát kidolgoz­hatja az igazgató (az egység vezetője), egy üzemi munkaközösség vagy a vál­lalaton kívülálló szakértő csoport (külső tanácsosok). A belső erőkkel vagy a tanácsosok segítségével elkészített organigram­­mának megvannak a maga előnyei és hátrányai. De függetlenül attól, hogy ki készíti el, a szakirodalom azt ajánl­ja az organigrammát kidolgozó sze­mélyeknek, hogy az akció során a vállalat egész munkaközösségének közreműködését tegyék lehetővé. Ezért már a rendszeres kutatás megkezdése előtt szükséges a személyzet lélekta­a­ni előkészítése , pontosan tájékoztatni kell a sorra kerülő­­ akcióról, ennek céljáról stb., meg kell nyerni hozzá az embereket • A tényleges helyzet elemzése, nagy vonalakban (természetesen a célkitű­zésnek megfelelő pontossággal és a vállalat sajátosságainak megfelelően) valójában négy nagy kérdéscsoport tengelyében áll — azonosítási információk ; — a betöltött funkciók meghatáro­zása ; — a betöltött felelős munkakör és annak kapcsolata­ felfelé és le­felé ; — a funkció betöltését érintő mó­dosulások. ...g|0L-MW. Az elemzés több szakaszban törté­nik : a dokumentációs anyag össze­gyűjtése, rendszerezése és osztályozá­sa, a reális organigramma kidolgo­zása. A dokumentációs anyag össze­gyűjtésénél mindvégig gondot kell fordítani az összes szempontok fel­leltározására, úgyszintén az informá­ciók hitelességére. Ajánlatos, hogy az adatok gyűjtését a szervezési osztály munkatársaira bízzák vagy ezek köz­vetlen irányítása alatt hajtsák végre , amennyiben a vállalat nem rendelke­zik ilyen osztállyal, az adatgyűjtő cso­port vezetését az igazgató egyik he­lyettesére vagy a személyzeti osztály főnökére lehet bízni. Az ily módon összegyűjtött doku­mentációs anyag értékének felméré­sére rendszerezni, osztályozni és prob­lémánként csoportosítani kell azt. Az osztályozás az üzemi­ funkcionális ügyosztályok fontossága szerint tör­ténik, majd az illető iparvállalatban végbemenő technológiai folyamat sor­rendjének megfelelő üzemosztályok és műhelyek szerint kell folytatni, amennyiben pedig kereskedelmi vál­lalatról van szó, az áruraktár (a rak­tár részlegei) forgalma szerint kell a műveletet végrehajtani. Az (organigramma téglalapjai által szemléltetett) ügyosztályok között meg lehet állapítani a felelősségek rendjét (amelyet rendszerint a téglalapok köz­ti függőleges folyamatos vonal jelez), az alárendeltségi sorrendet (amelyet az a vízszintes folyamatos vonal jelez, amely az illető téglalapot a hierarchi­kusan következő vezetőt jelképező téglalap alatti függőleges vonallal ösz­­szeköti) úgyszintén a felelősségi kap­csolatokat, azaz a Fayol típusú „funk­cionális” alárendeltségi viszonyt, amely szerint az alárendelt beosztá­sú személy, aki hierarchikusan vala­mely vezetőtől függ, az utasításokat egy specializált részleg vezetőjétől kapja (például a könyvelési osztály egy alkalmazottja, noha az illető ügy­osztály vezetőjének van alárendelve, adott feladat végrehajtására a terv­osztály vezetőjétől kap utasítást ; ez esetben a kapcsolatot pontozott vonal­lal lehet kiemelni). A dokumentációs anyagok rendsze­rezése és osztályozása alapján olyan organigrammát is ki lehet dolgozni, amely a vállalat szervezeti felépítését aszerint tünteti fel, amint az adott pillanatban jelentkezik. A felelőssé­gi és az alárendeltségi viszonyok meg­állapítására különös figyelmet kell fordítani, mivel bizonyos esetekben nehéz az illetékességi viszonyt elhatá­rolni, és a dokumentumok körforgásá­ban megkülönböztetni. Például nehéz megállapítani a műszaki ügyosz­tálynak a gazdasági igazgatóhoz ,(főkönyvelőhöz) vagy a kereskedelmi ügyosztálynak a főmérnökhöz fűződő alárendeltségi viszonyát. Hogy minél világosabban szemlél­tessük az ügyosztályok közti­ kapcso­latokat, külön ki lehet dolgozni egy­­egy funkcionális­­ organigrammát, a dokumentumok körforgásának és az együttműködési kapcsolatok vázla­tának organigrammáját. E. Dale és mások olyan üzemi kapcsolatról is tesznek említést, amelyek a felépí­tésből származnak (parancsnoksági és felelősségi kapcsolatok, tanácsko­zási kapcsolatok, tájékoztatási kap­csolatok, az illetékes kiküldöttel való kapcsolat), továbbá olyan kapcsola­tokra is utal, amelyek nem for­mális jellegűek s amelyek például adott tevékenység összehangolását hivatott biztosítani (például ugyan­azon hierarchikus részleg káderei közti kapcsolatok, úgyszintén ezeknek az alárendeltjeikhez fűződő kapcso­­­­­latai.) FLORIN DUCA kutató (Folytatása a 111. oldalon, átfogó sűrű és zárt felhőréteg kelet­kezhetett a Föld körül- amely majd­nem teljesen elzárhatta a napsuga­rak útját a talaj felé. Sok paleobota­­nikus lelet arra következtet, hogy az ősidők növényei árnyékban nőttek, 10 C foknál alacsonyabb hőmérsék­leten. Az akkori óriási felhőszaka­dások is egy ilyen sűrű felhőréteg létezését vélik bizonyítani. Tehát az akkori sokkal nagyobb napsugárzás tétele összeegyeztethető a jégkor­szak létezésével. A MODERN ÜZEMVEZETÉS ESZKÖZE A SZERVEZETI KERET A rovinari-i gátépítés munkatelepén a vizeltérítő meder homoklerakódóján­­dolgoznak 1967. július 16., vasárnap

Next