Előre, 1969. július (23. évfolyam, 6736-6762. szám)

1969-07-30 / 6761. szám

[ELŐRE 2. oldal ÜNNEPKÖSZÖNTŐ MŰSORÚ TEMES MEGYÉBEN Dr. Traian Bunescu , a Tem­es megyei művelődés- és művészet­­ügyi bizottság elnöke nyilatko­zik : — A hivatásos művészeti in­tézmények ünnepi előkészületei­ről szólnék előbb. A Mátéi Miliő színház Horia Lovinescu új szín­művét, a Negyedik évszakot vi­szi színre. Ez lesz a darab ősbe­mutatója. A temesvári Állami Magyar Színházban Titus Po­­povici Passacaglia című darab­ját próbálják, az Állami Német Színház Voitin Horea-per című történelmi drámájának bemuta­tóját készíti elő. ünnepi műsort Alllt össze a Temesvári Állami Opera és a Bánátus Filharmónia is, amelyeken románt­ zeneszer­zők műveit adják elő. Az öt hi­vatásos együttes közreműködésé­vel megrendezzük a román mű­vészet hetét. Irodalmi-zenés ösz­­szeállítást mutatunk be az ünnep tiszteletére, amelyben megidéz­zük a megvalósításokat, a fel­szabadulás utáni negyedszázad­ban elért nagyszerű eredménye­ket. Ezt a műsort valószínűleg a temesvári Sportcsarnokban —, amelyet éppen a felszabadulás ünnepére fejeznek be az építők —, mutatjuk be. A legjelentősebb műkedvelő rendezvény a Rózsa-parki szín­padon lezajló díszelőadás lesz, amelyen fellépnek a megyének a IX. országos verseny köztársa­sági döntőjén sikerrel szerepelt együttesei. Emellett az összes műkedvelő csoportok külön mű­sorral készülnek a városi és fa­lusi népünnepélyekre. Megyénk­ben nagy hagyománya van a kar­éneklésnek, néhány kórusunk több mint százesztendős múltra tekint vissza. .Erre a tényre ala­pozva szerveztük meg az ének­karok olimpiászát. " A több for­dulóból álló verseny döntőjét nemzeti ünnepünk előestéjén rendezzük meg. Ugyanebből az alkalomból nyí­lik meg a nagyszentmiklósi mú­zeum, mely a környék népvise­letét, etnográfiai értékeit, vala­mint a feltárt történelmi lelete­ket mutatja be. új székhelyén ekkortól fogadja a közönséget a Bánsági Múzeum Szépművészeti osztálya. Hozzáférhetővé, akarjuk tenni a nagyközönség és a kuta­tók számára a buziásfürdői Tro­­ceanu-féle etnográfiai gyűjte­ményt, s ezért múzeumszobát rendezünk be az üdülőtelepi mű­velődési házban. Átrendeztük, bővítettük és korszerűsítettük a lenauheimi Lenau-emlékház anya­gát is. Augusztus közepén nyílik meg a temesvári műcsarnokban a hi­vatásos képzőművészek tárlata körülbelül száz munkával, me­lyek a történelmi múltat, a fel­­szabadulás eseményeit idézik s az új élet örömét, megvalósítá­sainkat tükrözik. Lejegyezte Szekernyés János A KÖLTŐ VIRÁGAI FEHÉREGYHÁZA Végeláthatatlan kukoricatenger dár­dái hajlonganak az enyhe szélben, almaillat leng, az aratást váró búza megpendül a kalászházban, így van most, így volt a tavaly, öt évvel, és százhúsz évvel ezelőtt is, amikor a csata lezajlott. Jövünk a forró júliusban, ki gépko­csin érkezett, ki vonattal, még szekér­rel is, s a legtöbben gyalog. Eljöt­tünk tisztelegni a közös sírhoz, mely­ben a költő is nyugszik. Megyünk a Petőfi emlékműhöz, kezünkben pom­pás szegfűkből felszalagozott koszo­rú, vörös rózsacsokor, szerény mály­va. Román beszéd magyarral, német­tel keveredik, bukaresti, kolozsvári, nagyváradi ismerősök üdvözlik egy­mást. Felhangzik az „ünnepélyes las­sú gyászzene" fejet hajtva tisztelgünk, s az emlékezés virágerdője lassan be­borítja az ázott hantokat. SEGESVÁR Mondja az egyik ünnepi szónok, hogy a híres Óratorony a halál egyet­len hiteles és élő, de sajnos néma tanúja. Szomszédságában az Ékszer­­várudvaron a fejfájdító fényözönnel dacolva, vagy a gótikus boltívek hű­vösébe húzódva ezren meg ezren hall­gatjuk közéleti személyiségek, ismert írók tiszteletadó szavát. Gesztenye­fákra szerelt hangszórókból Petőfi­­verseket hallgatunk, falusi ember se­gíti csendesen a másodpercre tétová­zó versmondót. A költő itt van közöt­tünk. Nem koppannak léptei a macs­kaköveken, asztalunkhoz sem telepe­dik le, nem is mászik fel velünk a to­ronyba, hogy áttekintse a régi csata­teret. És mégis itt van. A teret belepi az évfordulót ünneplő többózres tö­meg : a fajanszgyáriak, a kisipari szövetkezetek és a környékbeli terme­lőszövetkezetek tagjai; itt vannak a Keresztúr vidékiek, a Küküllő és Nyi­tó mentiek, nagy csoport medgyesi, szebeni románok magyarok, németek e gazdag táj más-más ajkú, egyenjo­gú fiai, akiknek közös élete, munkája és harca a szocializmusban szép har­móniává egyesült. Petőfi Sándort a magyar nép és a világszabadság köl­tőjét ünnepeljük együtt. ISPÁNKÚT Elvonult az ünneplő tömeg. Az imént felavatott emlékmű magányo­san magaslik. A friss kőágyba szorí­tott forrás vize, évszázados egyhan­gúsággal csobog, mintha nem is ke­rült volna fejébe egyik napról a má­sikra az obeliszk, domborművel és emléktáblával. Ilyen egyhangú és közömbös lehetett százhúsz évvel ez­előtt is. Itt halt meg valóban ? Le­genda, vagy tudományos igazság je­lölte meg a tiszteletadás helyét ? Mi­nek firtassuk. A forrással átel­lenben az út túlsó oldalán parkírozó hely. Most éppen homokfutó „húz be" két pompás fekete ménnel. Leszáll három szalmakalapos parasztember, leha­jol a csobogó vízhez, merít tenyeré­be és végigk­ccsint felforrósodott homlokán. Aztán felnéznek a dom­borműre. Most látják, hogy alatta virágok vannak. Valamelyikük vissza­­bandukol a lovakhoz, s az ülés alól néhány szál margarétát választ a fris­sen kaszált fűből s odateszi két kard­virág közé. Kálmán Gyula Díjnyertes film. Szombat este mutatják be a Pátriában azt a filmet, amely az idei hazai termés­ből a legkomolyabb sikert aratta,­­ nevezetesen a zsűri különdíját nyerte el a moszkvai fesztivál gyermekfilm-vetélkedőjén. Eli­sabeta Bostan új tündérmese­filmjéről van szó, amelynek cí­me Örök ifjúság. Mellesleg ez a siker nem meglepetés, hanem következetes munka és imponá­lóan tiszta művészi magatartás eredménye. Elisabeta Bostan a pedagógus felelősségével s a művész őszinteségével fordul a gyerek­ témákhoz, s e Nálca-fil­­mekkel is sorra nyerte a nem­zetközi díjakat. kezdődött az alfabetizálással, kö­zös újságolvasással, politikai és kultúrprogramok megmagyarázásá­val. Városi előadók járták a falva­­kat, sokszorosított népszerűsítő elő- adások alapján küzdöttek az elma­radottság, a babona és a tévhit el­len. A tudomány és kultúra bajno­kai kimentek a legeldugottabb fa­­luba is, sokszor petróleumlámpa mellett, fagyos téli estén, zimankós vasárnap délután, gyér közönség előtt terjesztették a tudományos is­­m­ereteket. Aztán sorra jelentek meg az Is­meretterjesztő Társaság olcsó füze­tei a földrajz, biológia, csillagászat­­tan és más tudományágak egysze­rűbb kérdéseiről, könnyű, közért­hető formában, s e füzetecskék el­jutottak a szaporodó falusi könyv­tárakig. De az idő haladt, s az alfabeti­­záló tanfolyamok végetértek ; a kultúrotthonokba beköltözött a vil­lany és a mozi, a parasztházak­ban pedig megjelent a rádió és te­levízió. A központilag irányított tí­puselőadások szerepe lejárt. Fel­nőtt az új falusi értelmiség , az ál­talános oktatás kifejlesztése, a szo­cialista mezőgazdaság és az egész­ségügyi hálózat fejlődése fölösle­gessé tette a városi lektorok for­málissá vált kiküldetését. Új formát kellett keresni: mozgékonyabb, kor­szerűbb megoldást, mely nyomban reagál a modern tudomány ered­ményeire és a falut érdeklő kérdé­sekre. Megszületett tehát a tudo­mányos brigád. Mi is volt a szerepe? Helyben, azonnal, közérthető tudományos­­sággal megfelelni a falusi ember táguló érdeklődésének : orvostudo­mányi, jogi, történelmi vagy éppen kozmogóniai kérdésekben. De a ha­ladás lassan ezen is túllép. Szerepe lassan az apró, távoleső falvakra korlátozódik. S ezen nincs mit ke­seregni, ellenkezőleg : ez a haladás természetszerű útja. A televízió, rádió, mozi, számtalan tudományos folyóirat birtokában a tudomány- és kultúraterjesztés is új távlatok és új formák felé tekint. E távlatok felmérése előtt érde­mes azonban röviden visszatekin­teni az elmúlt negyedszázad ered­ményeire. Közhelynek tűnnék, ha megint a falu akkori arculatáról kezdenénk beszélni. Ez közismert. De a változásokat mégsem elég csupán az új épületek, közintéz­mények, kikövezett utcák s a köz­világítás külsőségeiből lemérni. Van egy lényegbevágó belső változás is : a világszemléletben. Mert a ku­­ruzslás és javasasszonykodás üt­ött még fellelhető formája aligha tekinthető veszélyes társadalmi je­lenségnek ; aligha hihető, hogy a vetésforgó vagy műtrágyahasználat ma is népszerűsítő magyarázatra szorul, vagy hogy a dörgés-villám­lás éppúgy felvilágosítást igénylő tömeges ismeretigény, mint a világ­űr-kutatás. S hogy ez sok tekintet­ben a tudomány- és ismeretterjesz­tés eredménye, az szintén nem lehet kétséges. S itt lép előtérbe a kérdés per­spektivikus, jövőbetekintő, de máris időszerű értelmezése. Helyes, hogy az Előre nemrégen felvetette a kérdést s teret engedett a vitának. Valóban, a kultúra­­terjesztés legfőbb problémája ma a korszerűsítés. Tökéletesen igazat kell adnunk Körösi Istvánnak, a Bihar megyei Kultúraterjesztő Tár­saság aktivistájának, aki felméri a helyzetet , megállapítja, hogy van­nak még kihasználatlan lehetősé­gek, mint ahogy a legmesszebb me­nően igaza van Sállá Ervinnek is, aki a pedagógus szemével nézi a kérdést. Sállá Ervin mindenekelőtt a közvetlenséget, a gyors megoldáso­kat, a tudományos megalapozott­ságot és a bő szemléltetést igényli. Az ismeretterjesztés mindenkor követeli az állandó korszerűsítést. Az elavult formák feladása, az új megoldások keresése, éppen ered­ményeink nagyszerűségéből követ­kezik. Mert ahogy a négy elemit követi az általános nyolc- és nap­jainkban a tízosztályos oktatás, hasonlóképpen lépünk előre a tö­megigények kielégítése terén az is­meretterjesztésben is. Nem az a lényeg tehát, hogy megtartjuk-e a tudományos brigá­dokat vagy sem, tartunk-e előadá­sokat vagy nem, hanem az, hogy mindenképpen alkalmazkodjunk a mindenkor és bárhol adott sajátos körülményekhez. Ha tehát egyik vagy másik megyében, vagy ugyan­azon megyében egyik vagy másik vidéken vagy faluban eredményt hoz a brigádszerű megoldás, van hallgatóság és érdeklődés, tartsuk meg ezt a formát s a brigádot ál­lítsuk össze úgy, ahogy a legmeg­felelőbbnek látjuk. De ugyanakkor ne erőltessük ott, ahol az érdeklő­dés minimális. A tudományterjesz­tés nem statisztikai, hanem elvi és világnézeti probléma, s az ered­mények lemérése időt, távlatot igé­nyel. S e tekintetben a Salló Ervin sürgette : keresetlen egyszerűség­gel megfogalmazott, tudományos tartalmú, messzemenő érdekességet idézem, mert a mai követelmények­nek ez a legsarkalatosabb pontja. Mást kell tehát nyújtani, mint a „konkurrencia" : az iskola, a rádió, a televízió, az újság. De megtartható a tudományos ér­tekezések, előadások rendszere is. A lényeg azonban itt is ugyanaz : az előadás ne „fentről" leküldött, a közönségre ráerőszakolt, el- vagy el nem csépelt téma legyen, hanem a közönség által igényelt, mindenki érdeklődésére számottartó előadás : az űrkutatásról vagy a hibridizáció­ról, a népszaporulatról vagy éppen valamilyen helytörténeti kérdésről. S ennek kiválasztása, megtárgya­lása nem lehet sematikusan, köz­pontilag irányított. Ezt adott helyen, adott időben kell eldönteni, hogy az előadásnak meg is legyen az ered­ménye. S a megyeközpontból lekül­dött brigádok, lektorok működésé­nek egyik fogyatékossága például abban áll, hogy a falu megszokott időbeosztásához, szórakozási prog­ramjához rendszerint nem alkalmaz­kodik. S innen adódik a kapkodás, sietség, türelmetlenség, formalizmus. A tudományterjesztés nemcsak bizonyos korú hallgatóságnak szól. A jól megszervezett népi egyetemek, a kerekasztal-értekezletek, a mű­sorral egybekötött szimpozionok be­bizonyították, hogy az érdeklődés megvan fiatalokban, öregekben egyaránt. Az előttünk álló legfon­tosabb feladat tehát a negyedszá­zad eredményeinek mérlegelése alapján — éppen az, hogy több ru­galmassággal, több kezdeményező­készséggel, új szervezési formák kikísérletezésével továbbvigyük a tudományterjesztés fáklyáját, azok­nak a nagyszerű eredményeknek a táptalaján, amelyet huszonöt év alatt megvetettünk. Kovách Géza AZ ISMERETTERJESZTÉS HUSZONÖT ÉVE » A Brassói Lapok új sorozata elé Új és mégsem új, de már egyszerű hangzásával is emléket és hagyo­mányt ébresztő, komoly örökségyt vállaló címet vett fel a brassói Új Idő a megyei pártbizottság és nép­tanács sajtószerve : július 24-től Bras­sói Lapok a neve és ezzel ez a régi, háromnegyed százados brassói orgá­num egy új sorozat első évfolyamába lépett, továbbra is hetilap, formátumot sem változtatott, csupán első oldalán tündököl két vörös léc között az új cím, örömmel vesszük tudomásul ezt a komoly szerkesztőségi megfonto­lást. Kívánjuk, hogy a régi Brassói Lapok népszolgáló hagyományai a mában felfrissülve úgy hassanak szer­kesztő gárdájára és szellemére, aho­gyan azt a gyökeresen változott tör­ténelmi idők a szocialista Románia izgalmas és gazdag történelme meg­követeli. Kívánjuk, hogy a Brassói Lapok munkálkodjék úgy, miként az új lap főszerkesztője Albert Sándor írja a szerkesztők nevében : „Hatékony szellemi közlőerőként, amikor az egész szocialista népünket összefűző teremtő munkáról, örömökről és gon­dokról szólunk, és akkor is, amikor sajátos, népi-nemzeti hagyományain­kat ápoljuk“. Ezt a nemes elkötele­zettséget, ezt a korszerűen megfo­galmazott ígéretet tekinthetjük a megfiatalodott orgánum tartós szel­lemű alaptőkéjének. Balogh Edgár, aki a második vi­lágháborút megelőző súlyos eszten­dőkben a Brassói Lapok egyik fő­munkatársa volt, az „emlékek hul­lámhosszán“ idézi fel az első szám­ban a felejthetetlen újság belső, szel­lemi arculatát. Mondom : ez a lap egészében sikerült, mert a közös ke­ret, a közös szerkesztési elv, az azo­nos n­ép- és békeszolgálat estére ólomban összeboronálta mindazt, ami még a szerkesztőségi órák ele­jén göröngyökbe feszült és egymás­nak pattant a szóbeszédben“. Ennél szebben nem is fogalmazhatta volna meg tanácsként sem a szerkesztőségi szellem kollektív azonosságának fon­tosságát és hatóerejét, amelynek eleven mivoltát — mint a siker leg­biztosabb zálogát — mi is, távoli és szerető olvasók, harcos örökségül kívánjuk a Brassói Lapok mai szer­kesztőségének. Bizonyára nemcsak én fedeztem fel meghatottan Kacsó Sándor egyik írá­sát az új Brassói Lapokban, ő volt az, aki a régi Brassói Lapokban azt az „ólomban való összeboronálást“ végezte, amiről Balogh Edgár ír. De ő, aki a főszerkesztő volt, a lap­­csinálás egészét úgy fogta össze, hogy figyelmes gondosságának ere­jét a szerkesztőségi szobákon túl is megérezte az, akinek valami köze volt a laphoz. Ez a mindenre kiter­jedő figyelem is az elviséghez tar­tozik, ez is erősíti egy lap szellemi hatóerejét, összetartja a munkatár­sakat és olvasókat. Elkerülhetetlen, hogy itt fel ne hozzak egy kis sze­mélyes példát, ugyancsak az „erm­lé­kek hullámhosszán“. Tizenhét éves fejjel bedobtam a kolozsvári posta­ládába egy verseket tartalmazó bo­rítékot, a Brassói Lapoknak címezve. Nos, a tizenhét éves gimnazista né­hány nap múlva megkapta Kacsó Sándor főszerkesztő válaszát, érté­kelését, tanácsait. És nemcsak akkor, első ízben, hanem később is, mindig, ameddig a Brassói Lapok élt és Kacsó Sándor szerkesztette. Három évtized távlatából is melengető az emlék, amelyet azért idézek, hogy ne feled­jük : az elviség a mindennapok mun­­kájában válik igazán valósággá. Gyönyörű örökséget, súlyos és megtisztelő örökséget vállal az új címmel együtt a Brassói Lapok szer­kesztősége. Bízunk abban, hogy friss energiákkal még magasabb szintre emeli — napjainkhoz méltóan — mindazt, amit át kell vennie a ha­gyományokból, és hogy ezeket mai életünk sodrásában új értékekkel gazdagítja. Köszöntjük a Brassói Lapok meg­jelenését és jó mankót kívánónk szer­kesztőinek ! Lőrinczi László DÍJAZOTT AMATŐR FILMEK Véget ért az amatőrfilmesek első országos fesztiválja, melyet a Romá­niai Szakszervezetek Általános Szövet­ségének Központi Tanácsa, a Művelő­dés- és Művészetügyi Állami Bizott­ság, a Kommunista Ifjúsági Szövetség és a Romániai Filmművészek Egyesü­lete rendezett. Az alábbi díjakat osztották ki: DOKUMENTUMFILMEK : 1 díj megosztva : „Ploaia nu cade din cer" (az aradi 7 Noiembrie vállalat szak­­szervezeti filmklubja) és „Retrospec­­tiva“ (a temesvári Tartományi Vasút­­igazgatóság szakszervezeti filmklubja); II. díj : „Orizont industrial“ (a Fogarasi Vegyipari Kombinát szakszervezeti filmklubja) III. díj megosztva : Requi­em pentru o insula (a bukaresti tan­ügyi szakszervezet filmklubja) és „Des­­tin“ (a karánsebesi és a vörösacéli CFR- szakszervezet filmklubja). Dicsérő ok­levelek : a legjobb tudományos fil­mért — „Impotriva intunericului“ (ia­­si-i IMF szakszervezet filmklubja); a legjobb műszaki filmért „Cuptoare pentru oteluri aliate“ (Constantin Pincu munkája); ankétfilmért „Sem­­nale“ (a Rimnicu Vilcea-i egészség­­ügyi szakszervezet filmklubja); a leg­jobb riportért — „Delta“ (a konstan­­cai Népi Alkotás Megyei Háza, To­mis filmklub) ; folklórfilmért — „Ju­­nii Brasovului“ (a brassói Kultúrpa­lota, Dacia Felix filmklub); művészi dokumentumfilnért — „Simfonia mâinilor“ (nagyváradi építési-szerelési tröszt filmklubja). JÁTÉKFILMEK. I. díj : (a bukaresti Tanügyi Szakszervezet filmklubja). II. díj: „Foifa de staniol“ (a hudi-i műve­lődési ház filmklubja). III. díj meg­osztva „Prietenie cu bucluc “ (a vörös­acéli 1. számú általános iskola film­klubja) és „Cind oamenii se joaca“ (a temesvári Tartományi Vasútigazgató­­ság szakszervezeti filmklubja). RAJZFILMEK. III. díj : (a bukares­ti Tanügyi Szakszervezet filmklubja). A zsűri különdíjával tüntették ki a­­ vörösacéli szakszervezeti filmklubot filmjei tartalmi gazdagságáért és mű­vészi értékéért. Különdíjjal jutalmaz­ták még az alábbi filmeket : időszerű gazdasági kérdések felvetéséért „Mi­nute, lei, tone“ (az Otelul rosu üzem szakszervezeti filmklubja); a legjobb kísérleti filmért „Obsesia“ (a temes­vári Tartományi Vasútigazgatóság szakszervezeti filmklubja); a legjobb forgatókönyvért „Coram­ie apelor“ (a temesvári Diákkultúrház filmklubja); a legjobb rendezésért a következő fil­meseket jutalmazták : Sandu Dragoș (a temesvári Tartományi Vasútigazga­tóság szakszervezeti filmklubja); a legjobb fényképezésért : George Linfia (a karánsebesi Vasúti Szakszer­vezet filmklubja) Ion Petcu (a buka­resti Tanügyi Szakszervezet film­klubja); a legkifejezőbb hanghatásért — a „Foisa de staniol“ a husi-i Műve­lődési Ház filmklubja.) 1969. JÚLIUS 30., SZERDA Ünnepélyes tisztté avatás Hétfő reggel ünnepélyes külsősé­gek között tisztté avatták a belügy­minisztériumi és az állambiztonsá­gi tiszti iskola idei végzett növen­dékeit. Az ünnepségen részt vettek a kö­vetkező elvtársak : Dumitru Popa, az RKP KB Végrehajtó Bizottságá­nak póttagja, az RKP Bukarest mu­­nicípiumi bizottságának első titkára, Vasile Patilinei, az RKP KB titká­ra, Cornel Onescu belügyminiszter, Ion Stanescu, az Állambiztonsági Tanács elnöke, a Belügyminiszté­rium és az Állambiztonsági Tanács több más vezetője, tábornokok és törzstisztek. Elhangzott Románia Szocialista Köztársaság állami himnusza. Ezután felolvasták a belügymi­niszternek és az Állambiztonsági Tanács elnökének parancsát, amely­nek értelmében a belügyminiszté­riumi és az állambiztonsági tiszti iskola új évjáratának növendékeit tisztté léptették elő. A két iskola évfolyamelsői — Vladimír Naica és Dan Stancescu hadnagyok — köszönetet mondtak a párt- és államvezetőségnek azért a nagy bizalomért, hogy a milícia és az állambiztonság aktív káderei­nek soraiban dolgozhatnak, vala­mint a tanulási körülményekért. Vasile Patilinet elvtárs, az RKP KB titkára ezután felolvasta Nicolae Ceausescu elvtárs, az RKP KB fő­titkára, az Államtanács elnöke leve­lét a belügyminisztériumi és állam­biztonsági tiszti iskola 1969-es évjá­ratához az előléptetés alkalmából. A jelenlevők hatalmas éljenzés­sel fogadták a levél szövegét. A két iskola végzett növendékei ezután táviratot intéztek a Román Kommunista Párt Központi Bizott­ságához, Nicolae Ceaușescu elvtárs­hoz. A távirat így hangzik : Azok a meleg és lelkesítő szavak, amelyeket ön előléptetésünk alkal­mával hozzánk intézett, mélyen be­vésődtek tudatunkba és állandóan vezérelni fognak bennünket a mun­kában és az életben. Mi, az 1969-es évjárat tisztjei szívből köszönjük a párt- és állam­­vezetőségének, önnek személyesen, szeretett Nicolae Ceaușescu elvtárs, azokat a kitűnő felkészülési körül­ményeket, amelyeket a katonai is­kolákban számunkra teremtettek, azt az atyai gondoskodást, amelyet irántunk tanúsított, hogy az Állam­biztonsági Tanács és a Belügymi­nisztérium tisztjeivé válhassunk. Engedje meg, hogy ebben az ün­nepélyes pillanatban, amelyet át­élünk, kifejezzük mélységes hálán­kat, szerettünket és tiszteletünket a párt és az állam vezetősége iránt, kifejezésre juttassuk teljes egyetér­tésünket és csatlakozásunkat a szo­cialista Románia bel- és külpoliti­kájához. Most, amikor az egész nép az alkotó lelkesedés légkörében kö­szönti a párt X. kongresszusát és a haza felszabadulásának 210. évfordu­lóját, ismételten arról biztosítjuk a párt és az állam vezetőségét, nem sajnálunk semmi erőfeszítést azért, hogy teljes mértékben hozzájárul­junk a nép forradalmi vívmányai­nak megvédéséhez, a nemzeti füg­getlenség és szuverenitás megvédé­séhez. Egész tevékenységünkben magas erkölcsi magatartást, teljes gondos­ságot és szolgálatkészséget tanúsí­tunk a dolgozókkal való kapcsola­tainkban, mindenek fölé helyezzük az igazságot, a becsületet és az em­berséget, elszántan védelmezzük a szocialista tulajdont, az állampolgá­ri szabadságjogokat. Nap mint nap további erőfeszíté­seket teszünk az iskolában elsajátí­tott ismereteink alkalmazására, fel­készülési színvonalunk állandó eme­lésére, hogy feladatunk magaslatán álljunk azokban a szervekben, ahol dolgozunk majd. A forró hazafiság érzésével ünne­pélyesen vállaljuk a párt és az ál­lam vezetősége előtt. Ön előtt, sze­retett Nicolae Ceaușescu elvtárs, hogy bármikor készen állunk a kö­telességtel­jesítésre, önfeláldozással, hűséggel és odaadással, szükség esetén életünk árán is szolgáljuk a a párt és a nép ügyét, a szocializ­mus és a kommunizmus magasztos eszményeit. Az ünnepség befejezéseként fel­vonultak a katonai iskolák végzett­jei. (Agerpres) A TÍZOSZTÁLYOS ISKOLA KÜSZÖBÉN Mint köztudomású országunk gaz­dasági-kulturális fejlődése, valamint a mérföldes léptekkel haladó tudo­mány­oő technika egyre nagyobb igényeket támaszt a közoktatással szemben. Ilyen meggondolásból kezdjük meg ez év őszén a tíz éves általános oktatás bevezetését, amely azon kívül, hogy lényegesen gyara­pítja az iskolások műveltségét, nagy súlyt fektet a tanulók műsza­ki-gyakorlati képzésére is. Az utób­bi huszonöt év mélyreható változá­sokat hozott Kovászna megyében is. Két példa : 578-ról közel 1800-ra emelkedett a tanerők száma, és 372 tantermet, valamint számos sport­bázist építettek ebben a periódus­ban. .. Kónya Ferenc megyei tanfelü­gyelővel beszélgetünk az új iskola­rendszerről. Mint mondja, az a ter­vük, hogy szeptemberben tizennyolc iskolában induljon be a IX. osztály. Mielőtt végleges döntésre jutottak volna külön bizottság a helyszínen tüzetesen megvizsgálta, melyek azok az iskolák, ahol megvannak a fel­tételek az új oktatási rendszer beve­­zetésére. Tanterem-hiányról nem lehet beszélni, állami segélyből új iskolát építettek Baróton , Gelen­­cén, Szentléleken, Zágonban pedig osztálytermekkel bővítették a ré­git. A bútorzattal sincs baj, a tan­­felszerelés viszont egyelőre hiányos, de a nyár folyamán pótolni fog­ják ; őszig, mindenütt laboratórium és sportbázis lesz. Tanerő van bő­ven (közel 800), de a megyei tan­felügyelőség számára még mindig gond az, hogy, míg országos szin­ten több ezerre rúg a tanító­hiány, addig náluk több mint háromszá­zan vannak, akiknek bár alsó cik­lusra szól a képesítésük V-VIII osztályban tanítanak. • Egyetemi és felsőiskolai végzettséggel rendel­kezők helyét foglalják el (ez pedig nem közömbös dolog a tanítás mi­nőségét illetően) de mert képesíté­süknek megfelelően nem lehet el­helyezni őket, egyelőre nincs megol­dás, hisz a tizenöt-húsz évi szolgá­latra is tekintettel kell lenni. Sylvester Lajossal, a megyei mű­velődés- és művészetügyi bizottság elnökével latolgatjuk a tíz éves ok­tatás művelődési vetületeit. Vélemé­nye szerint a leglényegesebb az, hogy nagyobb műveltségű fiatalok kerüljenek majd ki az iskola pad­jai közül, s ez egyáltalán nem je­lentéktelen dolog a tömegnevelés szempontjából. Az is fontos, hogy különböző profilú iskolák alakítá­sával több lehetőség nyílik arra, hogy a tanulók bizonyos alapvető szakmai ismereteket szerezzenek, olyanokat, amelyek megtelnek az illető vidék gazdasági (esetleg nép­­művészeti) sajátosságainak, örven­detes, hogy az új oktatási rendszer­rel kiesnek a serdülők életéből az úgynevezett „üres évek“. Eddig so­kan voltak, akik a hét, majd nyolc elemi elvégzése után nem tanultak tovább, de elhelyezkedni sem tud­tak, meg kellett várniuk azt az élet­kort (a tizenhat esztendőt), amikor ez törvényesen lehetséges. A kulturá­lis élet fellendülése szempontjából az csak jó, hogy a tanári kar bővülé­sével megnövekedik a falusi értel­miség száma, ami remélhetőleg ked­vezően befolyásolja az ilyen irányú munkát. (Nemcsak azért, mert meg­oszlanak a feladatok, hanem azért is, mert nagyobb a lehetősége an­nak, hogy hozzáértő, lelkes embe­rek végezzék azokat.) Persze most is lesznek nehézségek, főként a be­iskolázásban, talán még több mint eddig — éppen ezért nagy szerep KOVÁSZNA MEGYEI JEGYZETEK hárul a falusi értelmiségre, a mű­velődési intézményekre. Jó volna, ha a felvilágosító munka nem sab­lonos szabvány­szövegekkel történ­ne, hanem úgy, hogy meggyőzően hasson az egyszerű emberekre, eb­ben pedig döntő szerepe van a köz­lésformának, de talán még inkább a pedagógusi tekintélynek... Mogos Aurélt, a zágoni iskola igazgatóját homokbuckák és tégla­rakások között találjuk. Maga is irányít, segítkezik, hogy minél ha­marább elkészüljön a kilenc tan­terem, laboratórium és a tornaterem. Augusztus elejére szeretnék befe­jezni, s mint mondja eddig jól ment a munka. Az új tanévtől két tago­zattal, harmincnégy tanerővel indul be a IX. osztály és meg is van már a szükséges didaktikai anyag jelen­tős része. Persze a rég akad hiány itt-ott, de ésezre mind pótolható, várják a megyei tanfelügyelőség által megígért felszerelést. Falusi iskoláról lévén szó, érthető, hogy elég sok baj lesz a beiskolázással, hangsúlyozza. A tanárs kar mindent megtesz, hogy meggyőző szóval bírja belátásra a vonakodó szülő­ket, de sajnos vannak közöttük olyanok is, akik még mindig nem fogják fel a megnövekedett­ általá­nos oktatás szükségességét. Az ide­vonatkozó törvényt eddig nem al­kalmazták következetesen, noha kézbesítették a jegyzőkönyveket, a kirótt pénzösszegeket mindmáig nem hajtották be (ez eléggé általános je­lenség megye-szerte), tápot adva ez­által a tanári tekintély megnyirbá­lásának is. Természetesen elenyészően kevés azoknak a száma, akik maradi ma­gatartásukkal gondot okoznak az is­kola vezetőségének ; örvendetes vi­szont, hogy a község népének anyagi­erkölcsi támogatására bármikor szá­míthatnak itt is. Mi sem példázza ezt jobban, mint az, hogy az építke­zések megkezdésekor a község és a hozzátartozó Papolc falu lakói több­száz munkanapot ajánlottak fel ön­ként. Jó­szántukból, szívesen tették, hiszen saját gyermekeikről van szó, s tudják, hogy a társadalom mai kö­vetelményeihez igazodó oktatási fo­lyamat tágas, kényelmes és minden szempontból korszerű hajlékot igé­nyel. Futólagos felmérésünkből, a kiragadott példákból is kiderül, hogy Kovászna megyében is körül­tekintő munkával egyengetik a ta­lajt, hogy az új oktatási törvény gyakorlati alkalmazása kedvező feltételek közt mehessen végbe. Erdélyi Attila Tavaly és az idén összesen 881 lakás épült Kovászna me­gye gyors ütemben fejlődő székhelyén, Sepsiszentgyörgyön. Az új tömbházak egy részét az elkövet­kező hónapokban ad­ják használatba. Köztük lesz ez a Sze­­merja negyedi tömb­házsor is.

Next