Előre, 1969. december (23. évfolyam, 6868-6893. szám)

1969-12-03 / 6869. szám

ELŐRE 2. oldal S­zerzőt avatott a szatmári színház. Nem első drá­­más szerzőt : Kocsis Ist­vánnak negyedik színpa­di műve A négy játékos és az első, amely szín­re is került. Jó, hogy színrehozták és jól hozták színre, bár a kész eredménynél több s jelentősebb ez e­­setben az ígéret. A Martinovics-ügy irodalma elég kiterjedt. Kazinczy memoárjaitól és Pulszky Ferenc reformkori regényé­től Bánffy Miklós drámájáig és Ka­rinthy Frigyes versciklusáig időben, műfajban és gondolatban sokfelé ágazott a téma, de ritka kivételek­kel eluralkodott a feldolgozásokon a krónikás jelleg, a hagyományos, iskolás történelemidézés. Martinovics­ban általában a gyenge jellem drá­máját szokás meglátni. Kocsis apok­rif ábrázolásában — mert a cselek­mény tartópillérei harsány merészsé­gű és nem egyszer anakronisztikus fikciók — sokkal bonyolultabb, izgal­mas és modern kisugárzású belső konfliktusa van : az etika által meg­kísértett zseniális moral-insanity ví­vódása és bukása. Forradalmi korokban forradalmi nemzedékek az erkölcsiség legma­­gasabbrendű megnyilatkozásának te­kintik a forradalmat és épp a leg­tisztábbak, a legjelentékenyebbek bénulnak, vagy hasonlónak meg at­tól, hogy a tiszta forrástól a torko­latig megy és nő az árral a szeny­­nyes hordalék. De Martinovics ve­zér, kezdeményező és­­ mártír! Mégis bizonyítottan és bevallottan a császári titkosrendőrség ügynöke volt, aki a császár megbízásából, a forra­dalmi indulatok semlegesítése végett szervezte a jakobinus összeesküvést. Mi mozgathatta? Kalandor szellem? Hatalomvágy? Hiúság vagy zse­nialitás? Hiszen a felvilágosodás egyik legnagyobb fizikusa és filo­zófusa volt, szellemi nagyság. A születési előjog­ nyújtotta hatalom képviselőjével, a középszerű csá­szárral akart konkurrálni? Nem nevet­séges ez, ha valaki a szellem biro­dalmában uralkodhat? Kocsis István mindennek a játékosi alkatban látja a magyarázatát. S hallatlanul izgal­mas dilemmák elé állítja antihősét. A fő hűtlenség, amelyben Kocsis Martinovicsa vétkezik : a szellemi al­kotástól való elpártolás az erkölcs­telen hatalom délibábjához. Ez a Martinovics nem demokrata, hanem diktátorjelölt, aki saját szellemi nagysága bűvöletében arról álmo­dik, hogy kiiktatná a világból a dik­tatúrát. Bukásának első rugója ez. A második , hogy rosszhiszeműen, cini­kusan, társait tőrbecsalva szervezi a „kincstári" jakobinus-mozgalmat és megkísérti az eszme, amelyet csalét­­kül használt, megkísérti a tisztaság. S ez bukásának még fontosabb ru­gója. Ezért teljes, ezért erkölcsi a bukása. Miután a „sugárfegyver" igézetével már kicsalta a császártól a kegyelmet, nem bírja elviselni, hogy társai haláláért feleljen — tán még irigyli is tőlük az emelt főt, a méltó halált, az utókor tiszteletét — új, még merészebb játékba kezd, hogy megmentse őket, de hiába : tisztaság és cinizmus között válasz­tani kell és ő mindig rosszkor, rosz­­szul választ. A nagy hazárd parti­nak nincs szilárd erkölcsi fedezete addig, míg a nagy játékos a császárt tekinti partnerének, amíg az uralko­dás a tét. Hiszen a saját szellemi előkelőségét árulja el így, leeresz­kedik a középszerű, vagy annál is csekélyebb császárhoz. A megtisztu­lás igazi pillanata tán az, amikor örülni kezd annak, hogy nem tudta feltalálni a sugárfegyvert, s így nem viheti rá a jellemgyengeség, hogy ilyen veszedelmes eszközt bocsásson a zsarnokság, rendelkezésére. De mégsem lehet része a nagy tragikus bukás. Játékos volt, s csak vesztett parti az, amire rámegy a becsülete s az élete. Olyan szerves belső konfliktust, oly tömény sűrűségű drámát tapin­tott ki Martinovics alakjában a fia­tal szerző, amilyenhez fogható újabb hazai magyar drámaírásunkban rit­kán akad. Ez vérbeli drámaíróra vall, de Kocsis István még távolról sem kész drámaíró. A darab tulaj­donképpen egyetlen monológ, a­­melyet nagyon ritka időközökben szakít csak félbe az ácsorgó partne­rek egy-egy tőmondata. Ezenkívül Kocsis nem méltatja elég műgondra sem a saját tehetségét. Filozófiai drámával kísérletezik, nem is rosszul, de filozófiai igényhez mérten még nem tud drámát szerkeszteni, s a nyelvi eszközöknek nincs maradék­talanul birtokában. Nemcsak a kife­jezésmód nyegleségére gondolok itt, bár az is zavar, hogy az archaizálást tudatosan kerülendő, olykor már­­már modortalanul bárdolatlanul és műveletlenül beszélteti szereplőit. A baj ott van, hogy a néző s az ol­vasó végül csak a dráma problema­tikájára emlékszik, de nem az író gondolataira. A szatmári társulat magyar tago­zatának előadása eleven, hatásos, mozgalmas, ötletes. Kovács Ádám rendező sok invenciót vetett be a vállalkozásba, s nem hiába. Paulo­­vics László színpadképe, a kórusként szereplő álarcos bírák, vagy a többi elítélt ugyancsak kórus-funkciójú né­ma jelenléte, nem utolsó sorban pe­dig Korcsmáros Jenő (a Martinovics emlékezetében és képzeletében meg­jelenő Lipót császár) kitűnő alakítása egy hálás, látványos szerepben, se­gítette a darabnak átlépni a rivaldát. Az előadás fő terhe azonban az oly ellentétesen, különbözőképpen hálát­lan két főszerep, Martinovics és Fe­renc császár alakítójára nehezedik. Boér Ferencnek sikerül a lehetetlen : szöveg nélkül, pusztán játékkal, atti­tűddel mindvégig dialogizálni, part­nernek és ellenfélnek lenni ott is, ahol a szerző megfeledkezik róla, s arról, ami még az udvartartási rend­szabályok szerint is képtelenség, hogy a halálraítélt Martinovics agyonbeszélje a császárt. Zsoldos Árpád — aki Sepsiszent­­györgyről szerződött el — Marti­novics szerepével mutatkozik be Szatmáron. Túlzás nélkül mondhat­juk, színészi pályája nagy szerepe ez és bízvást számíthatunk arra, hogy innen egyre feljebb visz majd az út­ja. A megdöbbentő fizikai hasonló­ságon túl, hallatlan erővel, fékezhe­­tetlen temperamentummal, de biztos belső mértékkel bírja végig a két és fél órás monológ­ szerepet, annak­­ nagyívű indulati és szellemi skáláját, szaltó-mortálés váltásait és árnyalat­gazdagságát ; élvezhetővé teszi a parttalan szóáradatot, élménnyé va­rázsolja a problematikát. Egy figye­lemreméltó, erőteljes tehetség érett kibontak­ozásának vagyunk tanúi. Halász Anna M­Ű­VELŐDÉS SZATMÁRI SZÍNPAD A NAGY JÁTÉKOS Egy év az aradi fotoklubban Beszélgetés KELEN FERENCCEL Egy évvel ezelőtt alakult meg a Fotóművész Szövetség temes­vári fiókjának védnöksége alatt az aradi Foto Klub. Csupán kilenc tagot számlált akkor, de ma háromszor annyian vannak, s amire eddig csak elvétve volt példa Aradon, egymást érik a különböző jellegű és rendeltetésű kiállítá­sok. — Hogyan kezdődött ? — erről beszélgettünk KELEN FERENC­CEL, az aradi Vörös Lobogó fotó­riporterével, a klub elnökével. — Aradon nem volt fotóművé­szeti élet. Elszigetelten dolgoztunk, azt sem tudtuk, ki mivel foglalko­zik. Az állandó véleménycsere biz­tosítása végett álltunk össze kilen­cen, hogy kört alapítsunk. A me­gyei művelődés- és művészetügyi bizottság kezdettől fogva megadott minden támogatást, akárcsak a Fo­tóművész Szövetség temesvári fiók­ja. — Hogyan zajlanak le a kör ülé­sei ? — Minden héten új fénykép a be­lépő. Megbeszéljük, elemezzük, hogy ki mivel dolgozott, milyen filmet, milyen papírt, milyen előhívót hasz­nált . .. Nem tűrjük a titkolózást, kicseréljük a recepteket, mert nem az a jó fényképész, akinek jó az előhívója, hanem az, akinek jó a szeme. — És a távolabbi célok ? — Igyekszünk ismertetni a fotó­művészet jelenkori irányzatait, tö­rekvéseit. Az elméleti ismertetések mellett közösen látogatunk kiállítá­sokat. Temesvárra is lerándulunk, hogy megnézzünk egy-egy jobb tár­latot. A Múzeummal közösen meg­rendeztük Eduard Steichen gyűjte­ményes kiállítását; november 10-én nyílt meg a mai lengyel fotóművé­szet bemutatója. Természetesen a klub égisze alatt szervezzük meg az Aradon és az ország más városai­ban élő fotóművészek kiállításait. Ez év augusztusában nyílt meg A­­radon az első megyei fényképészeti tárlat és meglepő sikert aratott. Az amatőrök közül — klubunknak mű­kedvelő és hivatásos fényképészek egyaránt tagjai — kitűnő­ képeket mutatott be Mircea Brincoveanu mérnök, Gedi József, a Vagongyár­dolgozója, Cristian Frangopol, a báb­színház rendezője, Markovics László szabó és az első díjjal kitüntetett Marcel Canciu : a hivatásos fényké­pészek közül Szarvas Olga és Eli­­sabeta Rusu képei aratták a legna­gyobb sikert. Részt vettünk a Besz­­terce-Naszód megyei és a marosvá­sárhelyi kiállításon, Gábos Oszkár Lakodalmi tánc és Kelen Ferenc Felszállás előtt című képe ott volt a Bukarestben megrenedezett 7. Nem­zetközi fotószalonon. Decemberben mintegy huszonöt képpel számítunk részt venni a iasi-biennálén. — Milyen kapcsolatot tartanak fenn más fotókörökkel ? — Sajnos, az üzem­­klubokban és a művelődési házakban működő fotókörökkel nehéz együttműködni. Idegenkednek, elzárkóznak előlünk, pedig, őszintén szólva, rájuk férne a segítség : a legtöbb üzemi, községi fotókör egyhelyben topog. Hasonló a helyzet a művelődési házak fotó­köreivel is. Jártunk Borosjenőn, Szászsebesen, Lippán, de mindenütt bizalmatlanul fogadtak. Egyetlen vi­déki tagunk van : Lehotzky András nagylaki tanító. — Mi akadályozza a zavartalan munkát ? — Az Arad megyei művelődés- és nyelvészetügyi bizottság megadott minden erkölcsi és anyagi támoga­tást, nem panaszkodhatunk. De nincs a klubnak székhelye. A Vörös Lobogó szerkesztősége szánt meg bennünket, és az egyik szerkesztő­ségi szobában tartjuk a csütörtöki összejöveteleket. Sokáig azonban nem élhetünk vissza a vendégszere­tettel, s huszonöt tag számára a szoba is kezd szűkösnek bizonyulni. Szeretnénk berendezni egy közös laboratóriumot is... De, ehhez to­vábbi segítségre lenne szükségünk. Szekernyés János Bukaresti hét • A legnevezetesebb színházi esemény kétségtelenül a Nottara Színház csütörtöki Shakespea­­re-bemutatója, az Otello. Mikor is láthattuk utoljára hazai szín­padon a tragédiáját ? Jobb nem feszegetni a témát, sajnos elég régóta. Otellót Ion Dichiseanu, Jágót Mircea Anghelescu, Des­­demonát kettős szereposztásban Lucia Muresan, illetve Dora Chertes játssza. Rendező Cornel Todea. A bemutató napja csü­törtök, legközelebbi előadás szombaton este. • Még két színházi bemutató­ról számolhatunk be. A Párbe­széd a szerelemről ősbemutató, szerzője Horia Deleanu, a buka­resti Színművészeti Főiskola ta­nára. Rendező Ion Olteanu. Bemutató szombaton este a Not­tara Stúdió teremben. Új zenés­táncos műsort mutatott be az el­múlt vasárnap Ritm 70 címmel a Szakszervezetek Színháza Petru Mihail rendezésében. A címről csak annyit, hogy hiába, közeledik az új év. Vagy talán egy reménybeli sikersorozat adta a bátorságot a címadóknak... • Figyelem ! Megkezdte bu­karesti vendégjátékát a Scala svéd cirkusz művészeinek egy csoportja. Svéd rapszódia című műsorukban öt idomított csim­pánz szerepel. Egyebek mellett könnyűzene koktéllal is szol­gálnak, a The Four Throughs „pop“ együttes mikro-koncertet ad . Két filmbemutató, az idei moszkvai fesztivál ezüst­érmes filmjét láthatjuk: Antun Drdol­­jak Ha hallod a harangokat című filmje, a háborús időket idézi meg, egy fiatal partizán hősi sorsának megfilmesítésével. Boileau-Narcejac krimijéből készített színes francia-olasz fil­met Sergio Gobbi. A cím — Gyilkos játék — és a szereplők jegyzékén Robert Hossein, sokat ígér. Nem csoda, ha egyszerre két moziba tűzték műsorra • Fotóművészeti kiállítás ér­kezett Jugoszláviából. A csak­nem száz — többségében lírai hangvételű ■*- fekete-fehér fel­vételt a szakszövetség Brezoia­­nu utcai csarnokában (az Infor­­matia Bucurestiului székháza) tekinthetik meg az érdeklődők. • Rendkívüli csemegét kínál a kultúrtörténeti kuriózumok kedvelőinek a Külföldi Kultúr­­kapcsolatok Román Intézete ál­tal fenntartott Eminescu utca 8 szám alatti kiállítóterem. A könyvnyomtatás őskorának nagy­becsű emléke, a Johann Blaeu mester amsterdami nyomdájá­ból 1680 körül kikerült piemon­­ti és savoyai színes tájkép­térkép metszetsorozat 75 eredeti példánya került a bukaresti kö­zönség elé. ÖTÖDIK FAL Nem udvariasságból kezdem a krónikát a szombat délutáni né­met nyelvű adás nyitányával, hanem azért, mert előbb kíván­csisággal, aztán mindinkább nö­vekvő érdeklődéssel figyeltem a képernyőt. Tetszett a német adás kiegyensúlyozott összeállítása és intellektuális tartása. Sajnos , itt is sok, nagyon sok volt a fölös­leges terjedelem, az elnyújtott ritmus (lásd a Roth-család sze­repeltetését), sok a beszéd, a szöveg, persze a kép rovására. Márpedig a képernyő a változa­tos mozgóképet kedveli a leg­jobban, s az szöveg legyen, rövid és frappáns■ Most sem értem, hogy nem gondoltak a bel- és külpolitikai összefoglaló illusz­trálására, vagy miért rejtőzik el olyan diszkréten a riporter, mint ahogy az a magyar adásban két­szer is történt (a színházi és a vaskapui riport). Beke György riportját többek között épp az tette közvetlenné, hogy a szerző is megjelent a képernyőn. És per­sze az­ érdekes szöveg. Kár, hogy kissé paposan olvasta fel. Azt TÉVÉ-KRÓNIKA mondják, ennek a gyakorlat hiá­nya az oka, az éles reflektorfény, az első szembenézés a százezres tömeggel. Egyébként a csütörtök délutáni magyar adás valamivel pergőbbnek tűnt az elsőnél. Saj­nos a kolozsvári színházi riporton érződött, hogy elég régen készült, és a színpadból is többet láthat­tunk volna. A másik kolozsvári adás, a Korunk kerekasztal vitá­ja, vasárnap délben került mű­sorra. Legnagyobb erénye az volt, hogy megismertetett a nagy­­tekintélyű kolozsvári szemle há­rom illusztris szerkesztőjével, és ha futólag is, a lap néhány problé­májával. Érdeklődéssel hallgat­tuk Balogh Edgárt, Gáli Ernőt és Kántor Lajost. Sajnálatos hogy a vasárnapi­­ „nótaszó“ a válo­gatást és az előadásmódot te­kintve egyaránt — enyhén szólva — műkedvelő szinten mozgott. De milyen volt a heti műsor ? Véleményem szerint a legmoz­gékonyabb műfaj még mindig a Reflektor, amely napról napra érdekes életanyagot hoz a képer­nyőre, a legöregesebb az iroda­lomkritikáról szóló kerekasztal vita volt (szerda este); a legel­­nyújtottabb adás a másfél óra hosszat tartó tudományos félóra; a leghangulatosabb műsorszám továbbra is a szombat délutáni Jóestét lányok, jóestét fiúk; a legszebb fényképezés díját a hé­ten a Linziana Pop prózaíró és Gabriela Melinescu köszönő be­szélgetésének adnám; a legigé­nyesebbnek induló, de a leggyor­sabban ellaposult adás a szerda délutáni Társadalmi ankét volt, s milyen érdekes témáról: az időpazarlásról! (szerkesztő : Car­men Dumitrescu); a hét legmeg­­hatóbb műsora az a rövid doku­mentumfilm volt, amely Silvia Chicotnak állított emléket; a hét legvidámabb filmje Egy fél­­nótás Párizsban, Jean Lefevre­­vel a főszerepben; a legtövösebb adásnak pedig a Vasárnapi Ma­gazin ígérkezik, amely hétről-hét­­re javul és szemmel láthatólag igyekszik újszerű megoldásokkal megnyerni a nézők figyelmét. Dános Miklós ORBÁN LAJOS Kérném, tessék ezt aláírni... mmmer» Gyakorló mérnök tért be a gép­gyár műszaki irodájára, akkurátus kék köpenyben, kezében iromá­nyokkal. A főtechnológus asztalá­hoz lépett, nyújtotta a papírokat, s szólt ekképpen : Kérném, tessék ezt aláírni... A középkorú vezetőmérnök fel­nézett, s végigmustrálta ifjú kor­társát. Kutatóan, tűnődve, némi fölénnyel, aknl nem is csupán hi­vatali helyzetéből fakadt, és nyúj­totta ő is a kezét. De nem az ira­tok után. — Engedje meg kollega, hogy bemutatkozzam — mondta. És meg is tette. Aláírásokra azután került sor. Fogalmam sincs, hogy érezte magát a fiatalember, hogyan fo­gadta ezt a kis közjátékot. Lehet, hogy derűs természetességgel, mint amikor tökéletesen rendben van minden : a papírokban sincs hiba, ő is megadta a médját, a ti­tulust is beleértve. Nem lehet itt semmi difi. S ha a főnöknek is­merkedési matinéra szottyant ked­ve, rajta ne múljon, áll rendelke­zésre. Oké... Azért én remélni merem, hogy nem egészen így történt- Hanem, hogy a kezdő mérnökben megpen­­dült egy húr valahol a jobbik én­jében, s olyan érzés rezonanciát támasztott, ami közelebb áll a restelkedéshez, mint a derűs kedv­hez. Mert az az aprócska jelenet (s a nem ritkán tapasztalható any­­nyi hasonló vagy másmilyen, de egy tőről metszett) nem egészen oké. Valami mégsincs benne rend­jén. A rendhagyó mozzanat kapcsán hosszasan el­eszmecseréltünk a közvetlen modorú, közlékeny mérnökkel olyan jelenségekről, melyeknek látszólag semmi közük az üzem bonyolult tervmutatóihoz, s különben is meghaladják egy adott közösség problematikáját. Fiatalok dolgait hánytorgattuk — a kifejezésnek itt megvan a maga létjogosultsága. Tettük ezt olyan egyivású emberek rokon­ érzelmei­vel, akiket az életismeret nem kis megértéssel is felruházott, s akiket különféle, hasznos és fölösleges ismeretanyag meg kacat mellett bizonyos adag viselkedni tudással, modorral is feltarisznyáltak an­nak idején. Pár csendes konklúziót adnék közre, bízva benne, hogy valamire csak jó lesz. Akkor is, ha tél-túl ellenérzést vált ki vagy tán­ annál inkább, mert legalább gon­dolkodásra késztet. Kezdeném esetünk bemutatkozá­si aktusával : hogyan, hát egy üzemben, ahol legfeljebb száz mérnök dolgozik, nem ismerik egymást közös vagy érintkező munkakörűek ? Ez bizony nem rit­ka eset. Jönnek (sajnos mennek is) ifjú szakkáderek, a régiek sokszor hónapszámra azt se tudják néme­lyikről, hogy az illető mérnök, technikus vagy miféle, mikor és honnan jött, mit csinál itt köze­lebbről. Jobbára kihalt az a jó­­szokás, hogy a frissen bekerült kollegát végigvezetik és bemutat­ják, legalább olyan szolgálatokon, melyekkel munkakörében kapcso­latban lesz. Pedig egy ilyen (nem csupán udvariassági) aktusnak bi­zonyos morális velejárója is len­ne, kezdő impulzust adhatna egy pályára lépő további magatartá­sának (ha úgy tetszik : tartásá­nak) kialakulásához. Ez az egyik dolog. De ha már elmarad a bemuta­tás. .. nos hát, emlékezetem sze­rint bizonyos nagykönyvben meg vagyon írva (fölösleges cafrango­­kon kívül) a viselkedés különféle, még érvényes normája. S ebben alighanem benne foglaltatik, hogy aki új közösségbe lép, maga kö­zölje — minimális udvariassági gesztusként —, hogy hívják és milyen alkalomból került oda. Nem lenne szentségtörés az sem (sőt jó vért szülne), ha mindjárt NAPLÓ kérné a tapasztaltabb társak se­gítségét. Ez a másik dolog. Helye­sebben : egyazon dolog másik ve­­tülete. Elkallódhatott az a kódex, s nincsen újabb, javított kiadása. Mérnökünk (mármint az idő­sebb) célzást tett arra (később öntödében, szereldében, megmun­kálóban támasztotta alá gyakor­lati példatárral,­ hogy produktív üzemi munkakörben az ember in­kább ki van téve bizonyos modor­beli elfásulásnak, hogy ne mond­juk : eldurvulásnak. Miért van az — tűnődtek — hogy az értelmi­ségi foglalkozásúak közül például az orvosok valahogyan választé­kosabbak, civilizáltabbak, s nem csupán az érintkezés külsőséges formáiban, hanem a gondolko­dás, érdeklődés, irodalom- és mű­vészetkedvelés mélyebb összefüg­géseiben ? Lehet, hogy náluk már a főiskolán meghonosodott egy jó hagyomány, vagy talán az or­vosi munkakör sajátos „anyaga", a Fizikai nyomorúságában szelíddé finomuló ember teszi ? Dehát a termelést közvetlenül irányító mérnöknek sem kimondot­tan „a szén, a vas és az olaj" az anyaga. Hanem, főként és első­sorban, ugyancsak az ember. S a gyártmány milyenségét is megha­tározza, hogy miként tud bánni ezzel a legérzékenyebb, leghajlé­konyabb, egyben legellenállóbb, aktív anyaggal. No persze, egy öntöde vagy gépműhely nem épp rendelő vagy kórterem, amaz ter­mészetszerűen érdesebb, nyer­sebb minden vonatkozásában, hangulatban vagy hangvételben is. Sokan, különösen épp a kezdő mérnökök, úgy képzelik, hogy eh­hez a tónushoz kell igazodniuk maguknak is, mert leginkább így férkőzhetnek közelebb az embe­rekhez, legkönnyebben ezzel nyer­hetik el a bizalmukat. Kapitális tévedés! Tapasztalat szerint a munkás egyenesen elvárja, hogy a diplomás szakember beosztásá­hoz, felkészültségéhez, méltóságá­hoz illően viselkedjen. Ennek a mikéntjét főiskolán nem tanítják — különben ott már késő is lenne, alighanem, bár mérnökeink hiá­nyolták. De kevés útravalóval ta­­risznyálják fel közép- vagy alap­fokon is a zsengébb korú nemze­déket. Rengeteg mindent tanul, is­merjük el, hogy többet, mint an­nak idején mi, az apáik. Kiegészí­tőként fúr-farag is, hímez meg főz is az iskolában. Nagyon helyes. De kap-e programszerűen valahol valamelyes útbaigazítást arra pél­dául, miképp kell elfogyasztani azt a főztet anélkül, hogy az asz­taltársak étvágyát rontanák ? So­kakra ráférne pedig — s ez már a harmadik dolog. Vagyis vetület, s mint olyan is mellékesebb, csak futólag említettem. Hanem­­a túl­zsúfolt program ellenére, valami mélyebb, alaposabb „modortani , viselkedési (beleértve a viseletét is) oktatás-nevelés díjával van. Pedig ahogy sok jelenség sejteti, ez aztán alaposan ráférne gyere­keinkre. öregfiú (pasas, hapsi, csávó, manusz stb.) értetlen, generációs fintorgása lenne mindez ? Nem hinném. Nagyon tudom értékelni fiatalságunkat, úgy ahogy van, s ebben generációm zömének hang­adó véleményét osztom. S nagyon meg tudom érteni is sok dolgukat, sokkalta inkább, mint ahogy for­dítva egyáltalán elvárom. Nem zavar különösebben, hogy merő­ben másként értelmezzük a va­gány kifejezést, s még az sem túlságosan, ha tiszteletre méltó személy némelyikük szóhasznála­tában egyszerűen tag (hátha épp ráhibázott, csakugyan tag a tag valamely tudományos, művészeti, esetleg épp akadémiai közület­­ben). Szóval, ebben még nincs köztünk semmi difi, tudom én, hogy mindez még csak külsőség, forma, nem határozza meg fiatal­ságunk belső tartalmát. Legfel­jebb egy vállrándítást, legyintést, elnéző mosolyt vált ki belőlem nem egy olyan jelenség is, ami pedig nem csupán retrospektív, de mai szemszögből is furcsa egy kicsit. Csakhogy, disztingválni kell mégis — és épp ez az, amire sok fiatalunk nem hajlamos, szüksé­gét sem érzi. Egy dolog a feltűné­si — kitűnési vágy —, s más do­log a magatartásbeli nyegleség, egy dolog a haverség, s más a tiszteletlenség, egy a fiatalos fic­­kándozás, más a szemléletbeli se­kélyesség. Egy dolog a farmer­gatya, s egészen más dolog a te­henészlegény mentalitás, A más pedig határozottan za­var. A legnagyobb megértéssel sem tudom jóváhagyni, elfogadni, nem bírom s nem is akarom meg­érteni, vele egyetérteni. Nem késztet legyintésre. Nem hagy kö­zömbösen. Már csírájában is ag­gaszt a jelentkezése. S az elnéző mosolyt komor homlokráncolás váltja fel. Szóval, (hogy a tónusban is maradjunk) , nem írom alá. (apa­fej !) Döntő fontosságú találkozók Ma játszódják le Bukarestben és két vidéki városban a válogatott világbajnoki selejtezői miatt elmaradt A-osztályú mérkőzéseket. A há­rom találkozó igazi rangadónak ígérkezik, az összecsapásoknak, min­den pontnak, mint ahogy ez idényzárás előtt szokás, nagy a jelentő­sége. Különösen áll ez a Bukaresti Rapid—Petrolul találkozóra. Győze­lem esetén a vasutascsapat megszilárdítaná vezető helyét a táblázat élén, megugorhatna üldözői elől. Jóllehet a Giulesti-i stadionban az első és a 12. helyezett csap össze, a nagyobb érdeklődés a FC Arges — Bukaresti Dinamo és a Craiovai U — Steaua mérkőzést előzi meg. A fővárosi csapatok nehéz feladat előtt állnak. A két vidéki együttes az őszi idényben kitűnően szerepelt, legutóbb a Craiovai diákok idegenben pontot szereztek, a pitestiek pedig otthonukban arattak biztos győzelmet. Vidéki győzelem esetén a Rapid biztos őszi elsőnek tekinthető, amennyiben viszont a Dinamo és a Steaua pontot szerez, csak a vasárnapi forduló után dől el a végső sorrend. A Farul elleni győzelmével a Rapid a táblázat élére került. A vasutascsa­pat ma ismét otthonában játszik, ezúttal a Petrolul ellen. Felvételünkön a vasárnapi mérkőzés egyik jelenete (ADORJÁN LAJOS felvétele) Bajnokságok, eredmények KOSÁRLABDA Férfiak: Bukaresti IEFS-Buka­­resti Politehnica 65—54 ; Bukaresti ICHF-Steaua 77—109 ; Bukaresti Rapid-Kolozsvári Universitatea 78—85 ; Bukaresti Vointa-Brassói Politehnica 69—74 ; Marosvásárhelyi Comercul-Temes­vári U­niversitatea 77—78; Galaci Politehnica-Buka­resti Dinamo 71—73 ; Nők: Bukaresti Constructorul-Bukaresti Rapid 37—51 ; Kolozsvári ASA-Kolozsvári Universitatea 60— 53 ; Nagyváradi Crisul-Bukaresti Politehnica 52—79 ; Brassói Vointa- Bukaresti Progresul 57—51 ; Maros­vásárhelyi Muresul-Bukaresti IEFS 50—51. RÖGBI Válogatottunk december 14-én a franciákkal mérkőzik, ezért az A- osztályú bajnokságban csonka for­dulót bonyolítottak le. Eredmények: Steaua-Szebeni CSM 20—8 , Birladi Rulmentul-Bukaresti Progresul 12—0. DECEMBER 3. SZERDA LABDARÚGÓ VB-HÍRADÓ Ma este 21 órai kezdettel kerül sor a labdarúgó VB-selejtezők kere­tében a harmadik Magyarország — Csehszlovákia találkozóra. A mérkő­zés iránt óriási az érdeklődés hi­szen a világ két élvonalbeli váloga­tottja méri össze erejét. A tét óriási, nagy felelősség hárul edzőkre és já­tékosokra egyaránt. Prágában, a ket­tős mérkőzés visszavágóján­ a cseh­szlovák válogatott volt a favorit, Marseilleben, a sorsdöntő harmadik összecsapásra viszont már a magya­rok javára billen a mérleg, mert szá­mukra a döntetlen is elegendő a döntőbejutáshoz. Sós Károlynak első­sorban a védelem okoz gondot, minthogy a FIFA Szűcsöt egy já­téktól eltiltotta, Páncsics pedig sérü­lése miatt nem játszhat. Helyüket előreláthatólag Mészöly és Menczel foglalja el. Más változás nem vár­ható. Josef Markonak nemcsak a véde­lem, hanem a csatársor összeállítása is gondot okoz. A csehszlovák edző bejelentette, hogy változtat a csa­paton. A magyarok ellen mozgékony, jól lövő, de egyúttal harcos játéko­sokra van szükség. Az edző szerint ilyen típusú játékos Petras, továbbá a nyurga tepilcei Stratil. A román televízió 21.50 órai kez­dettel felvételről közvetíti a mérkő­zést. TELEX • Az országos férfi sakkbajnokság utolsó fordulója előtt Szabó Gyula vezet 12,5 ponttal Ciocâltea (12) és Gheorghiu (11,5) előtt. Az utolsó előtti fordulóban a Ciocâltea—Szabó, az Un­­gureanu—Reicher, a Vasilescu—Dri­­mer, a Botez—Segal és a Neamtu—Mi­­titelu játszma döntetlennel ért véget. Az utolsó fordulóban Ciocâltea — sö­téttel — Segallal, Szabó pedig — vi­lágossal — Grünberg ellen játszik • A francia rögbi szövetség kijelölte a december 14-én Románia ellen pályá­ra lépő francia válogatott keretet: Villepreux, Bonal, Trillo, Maso­ (Lux), Bourgares-Roques, Puget—Carrere, Dauga, Viard, Cester, Bastiat, Iraca­­bal, Benesis és Azarete • Labdarúgó bajnokságok : Spanyolország : 12 for­duló után az Atletico Madrid áll az élen 19 ponttal, az Atletico Bilbao (18) és a Real Madrid (16) előtt. Portugá­lia : A vasárnapi forduló után az élen a Sporting áll 17 ponttal, a Benfica előtt, de az utóbbi egy mérkőzéssel kevesebbet játszott.

Next