Előre, 1970. március (24. évfolyam, 6942-6967. szám)
1970-03-28 / 6965. szám
70. MÁRCIUS 28., SZOMBAT ELŐRE 3. oldal TÖRVÉNY a termékek minőségének biztosításáról és ellenőrzéséről A jelenlegi szakaszban Románia Szocialista Köztársaság gazdságának további, a mai tudomány és technika eredményeivel szhangban álló fejlesztése és korszerűsítése megköveteli a terékek és a szolgáltatások minőségének szüntelen javítását, mert lényeges feltétele a gazdasági hatékonyság növekedésének, szagunk szükségszerű részvételének az anyagi értékek világerejének körforgásában, lényeges feltétele a társadalmi munka ágas fokú hasznosításának , nagyrészt a termékek minőségétől gg a nemzetgazdaság egyre sokrétűbb és változatosabb szűkületeinek kielégítése, a versenyképesség a külföldi piacokon és lakosság életszínvonalának állandó emelkedése. A műszaki haladás érvényre jutása az összes gazdasági lakban, a korszerűen berendezett új üzemek és gyárak építése, tudományos termelés- és munkaszervezési intézkedések teljese, valamint a káderek állandó továbbképzése megteremtette feltételeket a termékek minőségi színvonalának emeléséhez a emelés volumenének és a munkatermelékenységnek a gyors nötkedésével egyidejűleg. A termelési tevékenységben a kiváló minőségű termékek ellásása fontos feladat, a munkások, művezetők és mérnökök, az tszes dolgozók becsületbeli feladata, hiszen az össznépi tulajdonban levő termelőeszközök tulajdonosaiként és az anyagi javak termelőiként kötelesek kiváló minőségű árukat előálítani és szüntelenül törődni a termékek minőségének javításával. A tömegek széleskörű, állandó és alkotó kezdeményezése összefonódik a szocialista állam közreműködésével, azzal, hogy az állam ösztönzi a termékek minőségének javítására tett erőfeszítést, mégpedig a kitűnő eredményeket elérő alkalmazottak szüntelenül tökéletesedő anyagi érdekeltségi rendszerének megfelelő eszközeivel. A termékek jó minősége a szüntelenül tökéletesedő műszaki, konstrukciós, gazdaságossági, tartóssági és esztétikai követelmények betartásával érhető el ; ezeknek a tulajdonságoknak mindig a legjobb hazai és a külföldi hasonló termékek színvonalán kell állniuk és összhangban kell lenniük a nemzetgazdaság szükségleteivel. A minőségellenőrzés a szerződéskötéssel, a gyártási eljárás és a berendezések megválasztásával, a nyers- és segédanyagok átvételével, valamint a munkaerő szakképesítésével kezdődik ; az akció végig vezet az egész gyártáson és a termékek elszállítása után fejeződik be, a vevők véleményének megismerésével. A termékek minőségének javítása céljából Románia Szocialista Köztársaság Nagy Nemzetgyűlése elfogadja a jelen törvényt. 1. szakasz. — A termékek minőségének tntelen javításáról való gondoskodás — termelés előkészítésétől a vevők vélményének megismeréséig — az összes izdasági egységek, kutató- és tervező tézetek, minisztériumok és a többi közönti és helyi szerv alapvető feladata, ezek htáskörének megfelelően. Az összes gazdasági egységek és állami elvek állandó feladata rendszeresen tudmányozni a műszaki színvonal és a terékminőség alakulását világviszonylatrn, és megfelelő intézkedéseket tenni a rmékeknek ezen a színvonalon való állásáért. 2. szakasz. — Az ipari fővállalatok, a kabinátok és az üzemcsoportok, valamint többi fővállalati státussal rendelkező izdasági szervezet igazgató tanácsai, vállalati igazgató bizottságok felelősek armékek, a végrehajtott munkák, a szolíltatások minőségéért, és hatáskörüknek megfelelően kötelesek a) intézkedéseket tenni Új termékek előlítására és a meglévők korszerűsítésére van műszaki és minőségi színvonalon,mely összhangban van a tudomány és a tehnika haladásával, a bel- és külföldi megrendelők igényeivel, a nagyfokú gazasági hatékonyság körülményei között; b) csak azokat a termékeket gyártaniorozatban, amelyeknek előállítását engdélyezték vagy amelyeket a megrendelőfogadott, és miután minden intézkedés megtörtént a gyártás előkészítésére, kijejlték a módszereket és biztosították azükséges eszközöket ezek műszaki minőigellenőrzéséhez. Az új, exportra első ízben felajánlott érmékek vagy a hatályban levő belső normatívokon felüli műszaki feltételeket megövetelő termékek esetében előzőleg elmőrizni kell a műszaki-funkcionális lapjellemzőket, amelyek biztosítják a alföldi partnerrel megállapított minőségi eltételeket. A rendkívül bonyolult egyedi termékeksetében, amelyeket nem lehet teljesen kipróbálni a termelő üzemben, a megrendelőkkel együtt kell megállapítani e termékek kipróbálásának módját, a felettes minisztériumok és a Termékminőségi ellenőrző Állami Főfelügyelőség szabályozó ■endelkezéseinek megfelelően. c) az évi és távlati tervek révén különeges intézkedéseket kidolgozni és alkalmazni a nyersanyagok és a félgyártmányok, a késztermékek, a beruházási-építési munkálatok és a feladatkörükbe tartozó szolgáltatások minőségének szüntelen javítására ; d) a gyártásban csak olyan nyers- és segédanyagokat felhasználni, amelyek megfelelnek a szabályozó jellegű műszaki dokumentumokban előírt minőségi feltételeknek és a gazdasági szerződésekben feltüntetett többi feltételeknek ; e) szabályozni és minőségi osztályonként megjelölni azokat a termékeket, amelyeknél a törvényes előírások értelmében osztályozási szabályokat és differenciált árakat állapítottak meg ; f) a romlandó és a korlátozott élettartamú termékek göngyölegén láthatóan feltüntetni a használhatósági időt; g) biztosítani a laboratóriumok és a termelő részlegek felszerelését mérő- és ellenőrző műszerekkel, laboratóriumi berendezéssel és próbapadokkal, hogy a szükséges pontossággal megállapíthassák a nyers- és segédanyagok, a félgyártmányok fizikai, mechanikai és vegyi jellegzetességeit, valamint a késztermék időben való viselkedését a megrendelőnél való felhasználás körülményei között, vagy pedig a szabályozó jellegű műszaki okmányokban előírt vagy más megállapított körülmények között; h) tökéletesíteni az ellenőrzési technológiát is tartalmazó műszaki dokumentációt, javaslatokat tenni a szabványok tökéletesítésére, kidolgozni és javítani a belső gyártási normákat a műszaki haladással és a minőségi követelményekkel összhangban ; i) szüntelenül korszerűsíteni a termelési felszereléseket és berendezéseket, valamint a termékek minőségi alapjellemzőinek megállapításához használatos módszereket, mérő és ellenőrző készülékeket az összes kivitelezési fázisokban, megszervezni ezek ellenőrzését, karbantartását és rendszeres hitelesítését — a törvénynek megfelelően — valamint működésüket a megszabott pontossági határok között; j) biztosítani az anyagi feltételeket a szakképzett munkások és a középfokú szakszemélyzet képzéséhez, intézkedéseket hozni a műszaki, szakkáderek helyes szétosztására, valamint az összes alkalmazottak kezdeményezésének érvényesítésére, a termékek minőségének javítása és a választék változatossá tétele érdekében ; k) megszervezni a műszaki minőségi ellenőrzést a nyersanyagok és anyagok átvételétől kezdve, gyártási szakaszonként és a végső szakaszban, a gyártási technológiáknak megfelelően. Gondoskodni arról, hogy a műszaki-minőségi ellenőrzéshez magas szakmai felkészültségű és termelési tapasztalatokkal rendelkező munkásokat, mestereket és mérnököket vonjanak be ; l) a gazdasági szerződésekben esetenként előirányozni a minőségre vonatkozó feltételeket és a szavatolási időt, a használati tartamot és a termékek tartósítási, csomagolási és tárolási feltételeit, a műszaki szabályozó jellegű dokumentumoknak vagy a megrendelőkkel kötött megállapodásnak megfelelően ; m) a szerződéses előírásoknak megfelelően leszállítani a termékeket, csatolva a minőség megállapításáról szóló okmányt és esetenként a termékek kezelésére, raktározására, tárolására, üzembe helyezésére, üzemeltetésére és karbantartására vonatkozó előírásokat; n) rendszeresen nyomon követni a belső és külföldi megrendelőknél a szállított termékek működését és tekintetbe véve a megrendelők megjegyzéseit, intézkedéseket tenni a műszaki dokumentáció, a kivitelezés és a műszaki-minőségi ellenőrzés tökéletesítésére. 3. szakasz. — A minisztériumok és a többi központi szerv vezetősége, valamint a megyei néptanácsok, Bukarest municípium és a municípiumi és a városi néptanácsok végrehajtó bizottságai felelősek a termékek és a kivitelezett munkálatok kiváló minőségéért és a törvényben megszabott illetékességük értelmében a következő kötelezettségek hárulnak rájuk a minőség biztosításában : a) megszervezik és ellenőrzik a termékekkel és a technológiai eljárásokkal kapcsolatos kutató- és tervező tevékenységet a korszerű tudomány és technika vívmányai alapján, hogy biztosítsák a gyártmányok minőségi színvonalát és magas gazdasági hatékonyságát, a megrendelők igényeinek megfelelően ; b) a különösen fontos termékeknél jóváhagyják a műszaki-gazdasági tanulmányokat, a gyártásba vételi okmányokat és a sorozatgyártás megindítását ; c) megteremtik a feltételeket a termékek minőségének javításához, a termelés profitálása, specializálása és koncentrációja révén ; d) biztosítják az alárendelt egységek felszerelését a szükséges eszközökkel, mérő és ellenőrző készülékekkel, laboratóriumi felszereléssel, próbapadokkal és előmozdítják a tudományos minőségellenőrző módszerek felhasználását ; e célból az évi állami tervek előirányozzák a szükséges mérő- és ellenőrző készülékeket; e) megszervezik, irányítják és ellenőrzik az alárendelt egységek műszaki minőségellenőrző tevékenységét, arra törekedve, hogy ellenőrizzék a műszaki dokumentációban előírt minőségi alapjellemzőket és előmozdítsák a tudományos ellenőrzési módszerek alkalmazását; f) biztosítják a szabványok kidolgozását és javítását a korszerű technika színvonalán álló műszaki-gazdasági paraméterek alapján, megállapítva a műszaki haladással és a minőségi követelményekkel összhangban álló ellenőrző módszereket ; g) az évi és távlati tervek alapján kidolgozzák és nyomon követik a nyersanyagok és félgyártmányok, a késztermékek és az építkezési-szerelési munkálatok minőségének szüntelen javítását célzó intézkedési programokat; h) alkalmazzák a törvényben előírt szankciókat azokkal szemben, akik vétkesek a szerződésbeli megállapított műszaki és minőségi paramétereknél silányabb termékek gyártásában és forgalomba hozatalában. A jelen szakaszban előírt kötelezettségek nem teljesítése a törvény értelmében anyagi felelősséget von maga után az okozott károkért. 4. szakasz. — A termékek konkrét minőségi feltételeit a gazdasági szerződések szabják meg, a műszaki normatív szabványokra vonatkozó dokumentumok, a belső gyártási normák, a szállítási feltételek, a megrendelő által elfogadott minták, valamint a felek által megállapított más követelmények alapján. A termékek és a munkálatok árát, valamint a szolgáltatási díjszabásokat differenciáltan fogják megállapítani, minőségüknek megfelelően. 5. szakasz. — A fővállalati státussal rendelkező egységek igazgatótanácsai és a vállalatok igazgatóbizottságai kötelesek időszakonként elemezni a vállalatokban, osztályokban, műhelyekben és a munkahelyeken a termékek minőségének biztosítására szolgáló tevékenységet és megállapítani a termékek minőségének javításával kapcsolatos intézkedéseket. Az igazgatóbizottságok beszámolnak az alkalmazottak közgyűlésének arról, miként valósulnak meg a minőségi mutatók az öszszes gyártási szakaszokban, és megvitatják a termékek minőségi színvonalának állandó emelését célzó intézkedéseket. 6. szakasz. — A gazdasági egységek igazgatói és többi vezetői felelősek a termékek minőségének javításához, a selejt, az átalakítási műveletek és a minőségi fogyatékosságok csökkentéséhez szükséges anyagi, műszaki és szervezési feltételek biztosításáért ; ellenőrzik a műszaki minőségellenőrző szolgálat tevékenységét, valamint azt, hogy a termelő osztályok miként tartják be a minőségre vonatkozó szabályozó jellegű rendelkezéseket, és intézkedéseket tesznek az ellenőrző szervek által kijelölt irányban. 7. szakasz: A 2, 5 és 6 szakaszban előírt kötelezettségek nem teljesítése a törvény értelmében anyagi felelősséget von maga után az okozott károkért. Az ismételt hanyagságért és a rendelkezések megszegéséért fegyelmi szankciókat alkalmaznak a vétkesekkel szemben, beleértve a visszaminősítést vagy a munkaszerződések fegyelmi úton történő felbontását. 8. szakasz. — A mérnökök, technikusok, mesterek, a termelési folyamat vezetői, valamint a koncepciós szolgálatok dolgozói kötelesek biztosítani a szervezési és anyagi feltételeket és műszaki segítséget nyújtani a termékeknek magas műszaki színvonalon történő előállításához. Hatáskörük keretében felelősek a minőségi normák betartásáért minden egyes technológiai műveletnél, minden egyes terméknél és kötelesek azonnal jelenteni a műszaki minőségellenőrző szolgálatnak, az egység vezetőségének a gyártási folyamatban felmerülő minőségi hibákat, amelyeket közvetlenül nem javíthatnak ki. Az átalakításokból, a selejtből és az olyan termékekből származó károkat, amelyeknek a minősége a kötelezettségek nem teljesítése miatt nem felel meg a megállapított normáknak, a törvény értelmében a vétkesek viselik. 9. szakasz. — A munkások becsületbeli kötelessége kiváló minőségű munkát végezni és termékeket előállítani, tevékenyen részt venni azokban az akciókban, amelyeknek célja a termékek minőségének szüntelen javítása, erős tömegvéleményt kialakítani a jó minőségű termékek előállításáért, alkalmazva a termékek és a minden munkahelyen végrehajtott munkálatok minőségével kapcsolatos igényes önellenőrzés módszerét. A munkások felelősek a termékek minőségéért és a törvénynek megfelelően viselik a dokumentáció, a technológiai fegyelem megszegéséből keletkező károkat, mert mindez selejtet idéz elő, átalakításokat tesz szükségessé vagy olyan termékek előállításához vezet, amelyek nem felelnek meg az előírt szabályoknak. 10. szakasz. — Az ellenőrző szervek általi műszaki minőségellenőrzés nem mentesíti a közvetlen felelősségtől a mérnököket, a technikusokat és mestereket, mindazokat, akik megszervezik és vezetik a gyártási folyamatot, és azokat sem, akik rossz minőségű munkát végeznek és rossz minőségű terméket állítanak elő. 11. szakasz. — A Termékminőség-ellenőrző Állami Főfelügyelőség valósítja meg a minisztériumokkal és a többi központi szervvel együtt a termékek, munkálatok és szolgáltatások minőségével és a műszaki minőségellenőrzéssel kapcsolatos állampolitikát ; fő kötelezettségei és felelősségei a következők : a) megszervezi és végrehajtja a belső fogyasztásra és az exportra szánt termékek minőségellenőrzését, arra törekedve, hogy szigorúan tiszteletben tartsák a szerződésekben, a szabványokban és más műszaki dokumentációkban előírt minőségi műszaki feltételeket; b) irányítja és ellenőrzi a termelő egységek műszaki minőségellenőrző szolgálatainak tevékenységét; előmozdítja a korszerű ellenőrző módszerek alkalmazását és akciókat kezdeményez a műszaki minőségellenőrök szakmai továbbképzésére; c) a termelő gazdasági szervezetekkel együtt tanulmányozza a más országok hasonló termékeinek minőségében történt fejlődést, s javasolja a minisztériumoknak és a többi központi szervnek kutatások végrehajtását és intézkedések alkalmazását a termékek műszaki minőségi jellegzetességeinek javítására ; d) megtiltja a szerződésekben előírt minőségi feltételeknek meg nem felelő termékek szállítását, elrendeli azon termékek gyártásának leállítását, amelyek minőségüknél fogva árthatnának a nemzetgazdaság érdekeinek, tájékoztatva erről a Minisztertanácsot; e) kihágási szankciókat alkalmaz a termékek minőségi feltételeire vonatkozó normák megszegéséért, a hatályban levő szabályozásoknak megfelelően ; f) felelősséggel tartozik a nem megfelelő módon végrehajtott ellenőrzésekért, a törvény értelmében a hatáskörébe tartozó azon intézkedések elmulasztásáért, amelyeknek célja a minőségi hibák helyrehozása, a gazdasági egységek műszaki minőségellenőrző szolgálatainak jó működése. 12. szakasz. — A vállalati műszaki minőségellenőrző szolgálat a törvény előírta feltételek között mind az egység vezetőségének, mind a Termékminőség-ellenőrző Állami Főfelügyelőségnek alárendelt szerv, 13. szakasz. — A műszaki minőségellenőrző szerv a kijelölt szabályoknak megfelelően ellenőrzi a gyártásban felhasznált nyers- és segédanyagok minőségét, a termelési folyamatban a műszaki dokumentáció és a gyártási technológia betartását a termelés minden szakaszában, ellenőrzi és igazolja a termékek minőségét, részt vesz a termékek jóváhagyásában és a minőségük javítását célzó intézkedések kijelölésében. 14. szakasz. — A vállalati műszaki minőségellenőrző szerv felelős a termékek, a munkálatok vagy a szolgáltatások minőségellenőrzésének megszervezéséért a gyártás minden fokán, ügyel arra, hogy a termékeket a szabályozó jellegű műszaki dokumentumoknak és a szerződésben megállapított többi minőségi feltételnek megfelelően szállítsák le. 15. szakasz. — A vállalati minőségi műszaki ellenőrző szervnek alárendelik a termékek minőségellenőrzésére szervezett laboratóriumokat. 16. szakasz. — A vállalati minőségellenőrző szolgálat vezetőjének kinevezése, elmozdítása, megbüntetése vagy munkaszerződésének felbontása az igazgató bizottság által történik az ipari fővállalat, a többi központi státussal rendelkező egység vagy a vállalat más közvetlenül felettes szerve jóváhagyásával és a Termékminőség-ellenőrző Állami Főfelügyelőség beleegyezésével ; a műszaki minőségellenőrzés vezetője jogszerinti tagja a vállalat igazgató bizottságának vagy azon fővállalat igazgató tanácsának, ahol dolgozik. 17. szakasz. — A műszaki minőségellenőrzés vezetője bejelenti az egység vezetőjének a minőségre vonatkozó kihágásokat, javaslatokat tesz a gyártási hibák megelőzésére és kiküszöbölésére, s köteles kérni a technológiai művelet,a gyártás vagy a szállítás megszakítását azon termékek esetében, amelyek nem felelnek meg a műszaki dokumentációnak, a szabályozó jellegű műszaki dokumentumoknak vagy a minőségre vonatkozó szerződéses kötelezettségeknek. Ha az egység vezetősége nem teszi meg a szükséges intézkedéseket, a műszaki minőségellenőrzés vezetője köteles értesíteni a közvetlenül felettes szervet, beleértve a központi szerv vezetőjét és a Termékminőség-ellenőrző Állami Főfelügyelőséget. 18. szakasz. — A műszaki minőségellenőrző szerv hatáskörének gyakorlása során a 2. szakasz e. és f. pontjának megfelelően — esetről-esetre — megállapítja és a terméken vagy göngyölegen megjelöli a termékek minőségi osztályát és használati időtartamát, és felel a termékek helyes osztályozásáért; kiállítja az egység által kibocsátandó minőségi bizonyítványokat, amelyek a gazdasági szerződések törvénye értelmében elkötelezik a vállalatot, ellenőrzi a késztermékeket kisérő dokumentációt. 19. szakasz. — A műszaki minőségellenőrzés vezetője rendszeres időközönként jelentést tesz a vállalat vezetőségének és a Termékminőség-ellenőrző Állami Főfelügyelőségnek a termékek minőségéről és az ellenőrző szerv munkájáról. 20 szakasz. — A kutató- és tervező egységek a kidolgozott dokumentációk révén biztosítják a legkorszerűbb, gazdaságilag leghatékonyabb műszaki megoldások érvényre juttatását és kijelölik a gyártásra kerülő termékek minőségi jellegzetességeit, amelyek kötelező mutatók a tervezett paraméterek megvalósításában. 21. szakasz. — A kutatók, a tervezők és a műszaki dokumentációk kidolgozásában és véleményezésében részt vevő más szakemberek az előírt tulajdonságok eléréséig felelősek a műszaki dokumentációban előirányzott termék műszaki megoldásáért, tervezett paramétereiért és minőségéért. 22. szakasz. — A termelőegységeknek tilos belső fogyasztásra olyan termékeket szállítani, amelyek nem felelnek meg a szerződésekben vagy a törvényben előírt minőségi előírásoknak. Tilos a termelő vállalatok és a külkereskedelmi szervezetek vezetőségeinek exportra feladni minőségileg hibás vagy olyan jellegzetességű árukat, amelyek nem felelnek meg a szerződéses előírásoknak. A jelen szakaszban foglalt kötelezettségek megszegése maga után vonja a szállító egységek vagyoni felelősségét, vagyis azt, hogy a törvényes előírásoknak megfelelően kötelesek megtéríteni az okozott kárt, és maga után vonja a kár előidézésében vétkes alkalmazottak anyagi felelősségét. 23. szakasz. — A megrendelők kötelesek a szerződésben megállapított feltételek között ellenőrizni a gyártás folyamán és a szállításkor a szállítók által vállalt kötelezettségek teljesítését a megrendelt termékek minősége tekintetében. 24. szakasz. — A teljes berendezések és a felszerelések átvételét a megrendelő a fontosabb gyártási szakaszokban és a szállításkor végzi a gazdasági szerződésben megszabott feltételek között. A tervezőintézetek szakemberei kötelesek műszaki segítséget nyújtani a termékek kipróbálásakor és a végső átvételkor. 25. szakasz. — A termelő üzemeknek tilos leszállítani az olyan felszereléseket, gépcsoportokat, berendezéseket és más, műszaki szempontból komplex termékeket, amelyeket a megrendelők nem ellenőriztek minőségi szempontból szakaszonként és a szállításkor. A Termékminőség-ellenőrző Állami Főfelügyelőség köteles ellenőrizni, hogy a megrendelők a gazdasági szerződés szakaszainak megfelelően veszik-e át a felszereléseket szakaszonként és végső formájukban. 26. szakasz. — A teljes felszerelések és berendezések szállítói kötelesek műszaki szaksegítséget nyújtani a termékek felszerelésekor és üzembe helyezésekor. 27. szakasz. — A beruházások megrendelői, az építkezési-szerelési vállalatok, valamint az Építőipari Állami Főfelügyelőség köteles ellenőrizni az építőtelepen uralkodó körülményeket, azt, hogy a szállítók betartották-e az építőtelepre érkezett és szerelésre váró felszereléseknél, gépeknél, gépcsoportoknál, berendezéseknél és készülékeknél a szerződésekben előírt minőségi követelményeket és a műszaki előírásokat. Tilos felszerelni vagy felállítani az olyan felszereléseket, gépeket, gépcsoportokat, berendezéseket és készülékeket, amelyeknél hibák mutatkoznak. Ezeket vissza kell küldeni a szállítóknak, vagy közösen megállapítani miként javítsák ki őket az építőtelepen. A hibákból származó összes károkat a törvény értelmében azok viselik, akik előidézték őket. 28. szakasz. — Az építkezési-szerelési vállalatok, a beruházások megrendelői, a tervezőintézetek és az Építőipari Állami Főfelügyelőség köteles szigorúan ellenőrizni, hogy az építkezési és szerelési munkálatok kivitelezésénél pontosan betartották-e a tervek összes előírásait, hogy biztosítsák az építkezési-szerelési munkálatok minőségét és az objektumok határidőben és kifogástalan körülmények között történő üzembe helyezését, valamint a jóváhagyott tervnek megfelelő paraméterek elérését. 29. szakasz. — A szállítási egységek felelősek a termékek szállítását és kezelését illetően, a törvényben vagy a szerződésben előírt feltételek tiszteletben tartásáért, és az átvételtől az átadásig gondoskodnak a minőség megőrzéséről, amelynek esetleges megromlásáért a törvény értelmében kártérítést kell fizetniük. 30. szakasz. — A termékeket átvevő, tároló és elárusító egységek felelősek a termékek épségének és minőségének megőrzéséhez szükséges feltételek biztosításáért, kifogástalan kezelésükért és tárolásukért; a nem megfelelő tárolásból vagy kezelésből származó károkat a törvény értelmében az előidéző személyek viselik. 31. szakasz. — A termelő és a kereskedelmi egységek felelősek a hazai vásárlókkal szemben minden olyan gyártási vagy rejtett hibáért, amely szavatolási határidő nélkül eladott és törvényes időben reklamált termékeknél vagy szavatolási határidővel rendelkező és ebben az időszakban reklamált termékeknél merült fel, ha a vásárló betartotta a vásárolt javak használatára és karbantartására vonatkozó szabályokat. A nem megfelelő, a jelen szakaszban előírt feltételek között kifogásolt termékek kijavítása vagy kicserélése ingyenesen történik, a kiadásokat pedig a törvény értelmében a vétkeseknek kell megtéríteniük. 32. szakasz. — Az importáló egységek kötelesek csak a megrendelő egységek által elfogadott minőségű termékekre szerződést kötni, és ezekkel együtt gondoskodniuk kell arról, hogy az importált komplex felszerelésekre és berendezésekre vonatkozó külföldi szerződésekben feltüntessék a külföldi szállítónál végrehajtandó szakaszonkénti és végső átvétel feltételeit. Ezek az egységek felelősek az importált komplex felszerelések és berendezések minőségéért és műszaki-gazdasági paramétereiért. Az összes importált termékekre vonatkozólag közölni kell a megrendelőkkel a külföldi szerződésekben feltüntetett minőségi előírásokat, amelyek alapján a megrendelők végrehajtják az átvételt. A jelen szakaszban előírt kötelezettségeik megszegéséből származó károkért az importáló egységeknek kártalanítaniuk kell a megrendelő vállalatokat, a károkat pedig a törvény értelmében a vétkes személyeknek kell megtéríteniük. 33. szakasz. — Tilos forgalomba hozni az olyan termékeket, amelyeket a műszaki minőségellenőrző szerv, a Termékminőségellenőrző Állami Főfelügyelőség vagy a megrendelő az átvételkor visszautasított. 34. szakasz. — A termékek minőségének szüntelen javítása az összes dolgozók hazafias büszkeségének és szocialista öntudatának ügye, s ez a tömegek aktív részvételével és alkotó kezdeményezésének széles körű mozgósításával valósul meg az anyagi javak termelésének folyamatában. Minden évben megszervezik „A termékminőség hónapját“ , ennek során akciókat folytatnak le a minőséggel kapcsolatos ismeretek széles körű terjesztéséért, mérleget készítenek az összes vállalatoknak a termelés minőségi színvonalának emelésében elért eredményeiről, kitüntetik azokat, akik különösen előmozdították az arra irányuló tömegmozgalmat, hogy a román termékek minősége a világviszonylatban legjobb eredmények színvonalára emelkedjék. 35. szakasz. — A bérezési rendszer előírásai értelmében az alkalmazottakat anyagi jutalomban részesítik a termékek minőségének javításában elért rendkívüli eredményeikért. 36. szakasz. — A termékek minőségének javítása mind a termékeket előállító, mind az azokat ellenőrző káderek szakmai képzettségének szüntelen tökéletesítésétől függ. A műszaki minőségellenőrző tevékenységben működő összes szakembereket időközönként továbbképzik, hogy bővítsék a mérő- és ellenőrző műszerekre és készülékekre vonatkozó ismereteiket. A termelő vállalatokbanrendszeresen rövid időtartamú szakképesítő és továbbképző tanfolyamokat fognak szervezni a termelés minőségét és a termékminőség ellenőrzését illetően. A szakmai oktatásban, a szaklíceumokban, a felsőfokú műszaki és gazdasági intézetekben szaktanfolyamokat indítanak a termékminőség mutatóira, a mértékismeretekre és a korszerű ellenőrzési technikára vonatkozólag. 37. szakasz. — A termékek minőségét ellenőrző szervek hatáskörüknél fogva felelősek a nem megfelelő ellenőrzésért, a valóságnak meg nem felelő sajátosságok, műszaki adatok vagy megállapítások bevezetéséért az ellenőrzési okmányokba, azért, ha nem jelentik a felsőbb szerveknek, hogy az ellenőrzés során megállapították a törvényes rendelkezések megszegését, adott esetben pedig felelősek egyes termékek szállításának alaptalan megtiltásáért. 38. szakasz. — Az a szocialista szervezet, amely nem teljesíti a termékek minőségével kapcsolatos szerződéses kötelezettségeit, kártérítéssel tartozik a másik félnek a hibájából okozott károkért. A szerződéses kötelezettség természetbeni nem teljesítéséből származó megkárosításért kártérítést kell fizetni mind a ténylegesen elszenvedett kárért, mind pedig az elmaradt jövedelemért. 39. szakasz. A jelen törvényben megszabott kötelezettségek megszegéséért a vétkesek fegyelmi, adminisztratív vagy bűnvádi úton vonhatók felelősségre, anyagi felelősséggel tartoznak még az olyan esetekben is, amikor a jelen törvény ezt nem írja elő kifejezetten. A büntetőjogi felelősség esetről esetre a büntetőtörvénykönyv 248. vagy 249. szakaszának körülményei között forog fenn, ha a tett nem súlyosabb bűncselekmény. 40. szakasz. — A jelen törvény előírásainak megszegését jelentő tetteket és a megfelelő szankciókat a Minisztertanács határozza meg. 41. szakasz. — A jelen törvény rendelkezései megfelelő módon a szolgáltatásokra is alkalmazandók. A szolgáltatási egységek felelősek a kivitelezett munkálatok minőségéért és kötelesek ingyenesen kijavítani az esetleges hibákat. A javítási költségeket a törvény értelmében azoknak kell megtéríteniük, akik a hibát okozták. A szavatolási időt igénylő munkálatoknál, ha a törvény nem rendelkezik e tekintetben, az illető szolgáltatási egységek központi szervei, a helyi gazdasági egységek számára pedig a Helyi Gazdasági és Közigazgatási Állami Bizottság állapítja meg a szavatolási időtartamot. 42. szakasz. — A jelen törvény rendelkezései megfelelő módon a szövetkezeti szervezetekre is alkalmazandók. 43. szakasz. — A jelen törvény három hónappal a közzététel után lép érvénybe. F. határidőn belül a minisztériumok és a többi központi szerv szabályozó jellegű rendelkezéseket javasol a Minisztertanácsnak az érvényben levő rendelkezéseknek és a jelen törvény előírásainak összeegyeztetése céljából.