Előre, 1970. március (24. évfolyam, 6942-6967. szám)

1970-03-11 / 6950. szám

1970. MÁRCIUS 11. SZERDA A beruházások ütemének meggyorsítása érdekében Iparosítás, tipizálás, új építő­anyagok­ ­ Az építkezések területén folyó tudo­mányos kutatómunka napjaink leg­időszerűbb problémái közé tartozik, annál is inkább, mert nemzetgazda­ságunk gyors ütemű fejlődésének következtében a legkülönbözőbb tí­pusú építkezések — ipari létesít­mények, lakóházak, szociális-kultu­rális intézmények stb. — száma ál­landóan növekszik, ez pedig külön­leges intézkedéseket tesz szüksé­gessé a műszaki dokumentáció és a kivitelezés tekintetében. Az építkezések iparosítása csak akkor alkalmazható eredménye­sen, ha típustervekre, vagy lega­lábbis az egyes építkezési elemek tipizálására támaszkodik. Az épít­kezések kivitelezésének hatékony­ságát nem kevésbé segíti elő az olcsó, könnyű, de nagy szilárdságú építőanyagok alkalmazása. A kor­szerű technika ma rendkívüli lehe­tőségeket biztosíthat a legkülönbö­zőbb természetes, vagy szintetikus anyagok építőipari felhasználásá­ra. Ezek közül nem egynek tulajdon­ságai felülmúlják az eddig ismert legjobb anyagok sajátosságait. 2 Iparosítás, tipizálás, új építőanya­gok alkalmazása — ez a három leg­főbb probléma, mely a világ min­den részén közelről foglalkoztatja az építészet és az építőanyagipar te­rületén tevékenykedő tudományos kutatókat, szakembereket. Az épít­kezések ilyen és hasonló problé­máival hazánkban is több kutató­­intézet foglalkozik, mint például az INCERC (Építészeti kutatóintézet), az IPCT (Típusépítkezéseket terve­ző intézet) stb. Az utóbbi keretében egyebek között az előregyártott vas­beton épületelemek jobb kivitele­zésének és felhasználásának lehető­ségeit, a kivitelezési időnormáka­t­­az­­íi­labonáz-típusokat, társadalmi­kulturális létesítmények tipizálását stb. tanulmányozták. Az említett in­tézetek terveiben szereplő tanulmá­nyok egy részét külföldi intézmé­nyekkel közösen végzik, ami jelentő­sen növeli építészeti kutatóink nem­zetközi tekintélyét. Az INCERC sokrétű kutatásainak gyakorlati alkalmazása lehetővé teszi az építkezések minőségének és gazdasági hatékonyságának lénye­ges javítását, így például a külön­böző adalékanyagoknak a beton minőségére gyakorolt hatását tanul­mányozva, az intézet kutatói olyan nehézbetonokat dolgoztak ki, ame­lyek fokozott szilárdságuk és tar­tósságuk révén a legkedvezőtlenebb időjárási tényezőknek is ellenállnak. Az intézet keretében tanulmányo­zás tárgyát képező feladatok — ami­lyen például a magasépületek föld­rengésbiztonságának megállapítása, vagy a vasbeton-lapok képlékeny­­ségének kiszámítása egy, vagy két irányban — nemcsak elméleti szem­pontból jelentősek, hanem gyakor­lati szempontból is, mivel olyan problémákkal foglalkoznak, amelyek közelről érdeklik építészeinket. Itt meg kell jegyeznünk, hogy a ha­zánkban uralkodó sajátos szeizmi­kus­ tényezők miatt nem egy eset­ben bonyolult és költséges műszaki megoldásokat kellett alkalmazni. Ezért az említett kutatások rend­kívül időszerűek és kétségtelenül mind műszaki, mind gazdasági szempontból igen hasznosak lesznek.­­ Élénk tanulmányi és kutató tevé­kenység folyik az építkezésekkel kapcsolatos bizonyos elvi területe­ken is, amilyen például a már el­végzett építő-szerelő munka minő­ségének ellenőrzése. Ezek a kuta­tások az egyre növekvő igényesség jegyében folynak. További, elvi és gyakorlati im­­pontból egyaránt érdekes kutatási terület a közművesítés, elsősorban pedig a vízellátás és a csatornázás, problémája. A városok szocialista átalakítása feltétlenül teszi a közművesítés kérdéseinek gyors és eredményes megoldását. Hazánkban sorozatos kutatások folytak egyfelől a legmegfelelőbb új műszaki megoldások kidolgozása, másfelől pedig a csővezetékek mi­nél hatékonyabb kihasználása irá­nyában. A mérnökök és techniku­sok országos tanácsa 1970-ben nemzetközi tudományos értekezlet összehívását tervezi, az ezen a té­ren világszerte folyó kutatások ered­ményeinek megvitatására. A leg­nagyobb figyelmet igénylő kérdé­sek : az előregyártott csövek és csa­­tornaszelvények problémája, az egészségre káros tényezők hatásá­nak kiküszöbölése, a munkálatok tartósságának növelése, a berende­zések üzemeltetésének automatizá­lása, valamint újabb lehetőségek felkutatása az ésszerű vízgazdálko­dás érdekében.­­ Az ország valamennyi vidékének harmonikus fejlesztése és ennek keretében az új ipari létesítmények elhelyezése megköveteli a megfelelő területrendezési tanulmányok el­végzését, amelyeknek behatóan ele­mezniük kell az illető terület adott­ságait valamint a már meglévő helyi tényezők hasznosításának le­hetőségeit. Ilyen átfogó tanulmá­nyok készültek például a Fekete­tenger partvidékéről, vagy a Zsíl­­völgye szén­telepeinek tervszerű ki­aknázásával kapcsolatban. Ezek máris pozitív eredményekre vezet­tek. Jelenleg külön tanulmány ké­szül a Snagov-tó környékén létesí­tendő üdülőtelepről (ezt a tanul­mányt a bukaresti Területrendezési, Műépítészeti és Épülettervezési Igaz­gatóság munkatársai dolgozzák ki). A tanulmány igen nagy jelentőségű a tervbe vett nagy beruházások tu­dományos felhasználása szempont­jából. Minden tanulmány alapvető prob­lémája — tekintet nélkül arra, hogy valamelyi­ei eljárás bevezetéséről, új anyagok alkalmazásáról, a jövő társadalmi igényeinek megfelelő épülettípusok kidolgozásáról, vagy urbanisztikus területrendezésről van szó — a maximális gazdasági és tár­sadalmi hatékonyság biztosítása. A kutatások tehát elsősorban olyan megoldások kidolgozására irányul­nak, amelyek a lehető legkisebb költséggel a legkedvezőbb műszaki paramétereket biztosítják. Az épít­kezések kérdésében világviszonylat­ban szerzett tapasztalatok azt bizo­nyítják, hogy pozitív eredmények csak a legkülönbözőbb szakmájú szakemberek szoros együttműködé­se útján érhetők el, mert a felme­rülő bonyolult problémákat a mű­építész, vagy az építészmérnök egy­magában nem képes megoldani.­­ Az építkezések gazdaságosságának fokozása érdekében a tervező mun­kában képzett matematikusok is részt vesznek, akik a matematikai módszereknek az épülettervezésben és kivitelezésben való alkalmazási lehetőségeit tanulmányozzák. Az INCERC-nél, a bukaresti tervező­­intézetnél és a Temes megyei épí­tészeti igazgatóság keretében épp­így, mint más intézményeknél már­­s megkezdték a matematikai mód­szerek alkalmazását. Az építkezések tervezése és kivi­­elezése terén felmerülő kutatási eladatok e rövid felsorolása távol­­ról sem fogja át mindazokat a bo­­nyolult és fontos problémákat, ame­­yek ebben a tevékenységi szektor­­ban felmerülnek. Úgy hisszük azon­­ban, nem szabad megemlítetlenül hagynunk, hogy hazánk építészeti­zakemberei a párt- és államvezető­ég által kijelölt feladatoktól ösztö­­nözve, fokozott mértékben igyeksze­­ttek konkrét eredményeket elérni a építkezési szektorban alkalmazott gakorlati kutatások terén. Egon Cristian műépítész „... Az INCERC (építészeti kutatóintézet) sokrétű kutatásainak gyakorlati alkal­mazása lehetővé teszi az építkezések minőségének és gazdasági hatékonyságának lé­nyeges javítását, így például a különböző adalékanyagoknak a beton minőségére gya­korolt hatását tanulmányozva, az intézet k­utatói olyan nehézbetonokat dolgoztak ki, amelyek fokozott szilárdságuk és tartósságuk révén a legkedvezőtlenebb időjárási té­nyezőknek is ellenállnak". A BETEGSÉGMEGELŐZÉS csak széles körű együttműködéssel valósítható meg (Munkatársunktól). Az elmúlt na­pokban a Kolozs megyei néptanács kezdeményezésére széles körű vitát rendeztek az egészségügyi felügye­lőség, több tömegszervezet és a saj­tó képviselőinek részvételével a megye egészségügyi kérdéseiről. A megbeszélés részvevői egyöntetűen egyetértettek abban, hogy a lakos­ság egészségi állapota az egészség­­ügyi szervek tevékenysége mellett több más hivatalos tényező, sőt a magánszemélyek tevékenységétől, felelősségtudatától is függ, a beteg­ségmegelőzés pedig, amely egészség­­ügyi politikánk alapja, csak széles körű együttműködéssel valósítható meg. A Kolozs megyei egészségügyi felügyelőség, amely mindenekelőtt megelőző intézkedéseket tesz a be­tegség elkerülésére, az elmúlt idő­szakban szép eredményeket ért el. A tavalyi év folyamán például az egész megyében csupán egy difteri­­tisz és egy tetanusz megbetegedés fordult elő, a rettegett gyermekbénu­lás pedig egyáltalán nem ütötte fel a fejét. Mindez annak a kitartó munkának köszönhető, amelyet az egészségügyi személyzet végez a la­kosság védőoltásokkal való ellátá­sában. Az állandó feladatok közé tartozik az esetleges bacilusgazdák, fertőző gócok idejében való felfe­dezése is. A megelőző intézkedések sorába tartozik az iskolai vakáció végén rendszeresen sorra kerülő kö­telező orvosi vizsgálat is, amit a­­zonban, sajnos, nem minden ta­nuló és szülő vesz komolyan. A tanulóifjúság egészségügyi ne­velése különben hosszas vitára adott okot. A részvevők, fő­leg a városi KISZ-bizottság képviselőjének a felszólalása a­­lapján végül is arra a következ­tetésre jutottak, hogy lényegesen javítani kell az ifjúság — főleg a szakiskolai tanulók — körében az egészségügyi nevelést. Elhangzott az a javaslat is, hogy a jövendő orvos­generációt is fel kell készíteni erre a munkára. Az utolsóéves orvostan­hallgatók tartsanak az iskolákban egészségügyi felvilágosító órákat a tanulóknak. Ez kettős haszonnal járna. Egyrészt tapasztalatot adna a jövendő orvosnak, másrészt gya­rapítaná az ifjúság higiéniai, egész­ségügyi ismereteit. Felmerültek olyan problémák is, amelyekről több ízben folyt már vita, de amelyek, éppen azért, mert nagyrészben megoldatlanok marad­tak, állandóan foglalkoztatják a la­kosságot. Ezek közé tartozik a kocs­mává züllött büfék kérdése. Mind a város szívében, mind a peremne­gyedekben jócskán akad még olyan falatozó, amely nemcsak hogy nincs díszére a városnak, de a higiénia szempontjából sem felel meg. Ezek közül az utóbbi években többet be­zártak, átalakítottak és megfelelő egészségügyi berendezéssel szereltek fel, tehát eredmények is voltak. Ennek ellenére, a részvevők véle­ménye szerint, a felügyelőségnek még nagyobb határozottságot, szi­gorúságot és következetességet kell tanúsítania, hogy végleg lezárt kér­désnek lehessen tekinteni ezt az ügyet. A fokozott urbanizálódás megkö­veteli az új negyedek tervezőinek és az egészségügyi szakembereknek az együttműködését. Tervezők és egészségügyiek gyenge kapcsolatára vall a Györgyfalvi negyedben léte­sített szakiskolák egyik nagy prob­lémája. Bár a negyed tervezésekor az egészségügyi felügyelőség beje­lentette ellenvéleményét, azt nem vették figyelembe, így a gyerekek idejük jó részét az új városnegyed és a városközpont közötti rohanás­sal töltik, naponta sok-sok kilomé­tert tesznek meg a bentlakás, az ét­kező és a műhelyek között. Ez a fe­lesleges erőfeszítés pedig kedvezőt­lenül befolyásolja testi fejlődésüket. A hasznos megbeszélés részvevői egyetértettek abban, hogy ered­ményt elszigetelten, külön-külön nem lehet elérni. Az egészségügyi mutatók csak úgy javulhatnak, ha mindegyik intézmény, minden ál­lampolgár kiveszi részét a munká­ból. És ez nyilván nemcsak Kolozs megyére vonatkozik. (Folytatás az 1. oldalról) felőbb megoldásokat kutatják fel, közérdekű akcióikat következetesen véghezviszik. A céltudatosság, az operativitás és a felelősségérzet le­gyen az állandó bizottságok vezér­elve. Persze, igen sokat jelent az állandó bizottság számára, ha az illetékes szervek készségesen fogad­ják és meg is valósítják indítvá­nyait. És fordítva: nyilvánvalóan visszaveti munkáját ennek az ellen­kezője, megállapításainak bevallott vagy hallgatólagos mellőzése. A helyi államigazgatási szervek is az állandó bizottságok viszo­­nyának helytelen értelmezése gyak­­ran a néptanácsi törvény betűjével ■s szellemével ellentétes gyakorlat­­hoz, formalizmushoz vezet Előfor­­dul például, hogy az állandó bizott­­ág és a néptanácsi apparátus munkáját nem határolják pontosan örül, hogy a teendők, sőt a terv­­eladatok is egybemosódnak. Fő­­ént a községekben történik meg, úgy a törvény hézagos ismerete, letve helytelen értelmezése miatt iges állandó bizottságok munkája trmviális. Mi több, néha még a­unkaterveket is néptanácsi alkal­­azottak állítják össze és lényegé­in fiktív feladatokkal tömik tele. Msutt úgy képzelik el a dolgo­kat, hogy az állandó bizottságok­ra csak a néptanácsi ülésszakok alkalmával van szükség. Jó néhány hiányosság gyökere az elavult gyakorlatban keresendő. Még mindig vannak különböző al­kalmazottakból álló, úgynevezett „társadalmi aktívák“, amelyek csak leszűkítik és formálissá teszik az állandó bizottságok munkáját. Va­lóban, évekkel ezelőtt „társadalmi aktívák“ révén is próbáltuk bevon­ni a tömegeket az állandó bizott­ság munkájába, de e célszerűtlen munkaformáról utóbb lemondtunk. A tapasztalat szerint az állandó bizottságnak olyan problémákat kell megragadnia, amelyek megol­dásában ezrek működhetnek közre, kezdve a háziasszonytól, egészen a tudásig, mert az állandó bizottsági munka is éppen olyan sokrétű, mint maga az élet. Ezt szögezi le egyébként a néptanácsi törvény 29. szakasza is. Vitás kérdés továbbá, hogy a néptanácsi állandó bizottságoknak van-e joguk ellenőrizni olyan vál­lalatokat, gazdasági szervezeteket vagy társadalmi-kulturális egysé­geket, amelyek nincsenek közvetle­nül a néptanácsnak alárendelve. Nézetünk szerint a törvényes elő­írások tökéletesen egyértelműek. Minthogy a néptanácsi törvény le­szögezi, hogy az állandó bizottsá­goknak joguk van az illető köz­igazgatási-területi egységen belül elemezni, megoldani, illetve jelezni az illetékeseknek bármely problé­mát, nyilvánvalóan ellenőrzést hajt­hatnak végre — saját kezdeménye­zésből vagy néptanácsi megbízás a­­lapján — minden, hatóterületükbe tartozó gazdasági vagy társadalmi­kulturális egységben. A törvény ép­pen abból indul ki, hogy a helyi ál­lamhatalmi szervek számára nem lehet közömbös a helyi vállalatok és intézmények munkájának menete, s éppen ezért aktív szerepet szán a nép­tanácsoknak és szerveiknek, fel­jogosítja őket a hathatós közbelé­pésre a hiányosságok felszámolása érdekében. Az állandó bizottságok munkájá­nak fontos, ám eddig meglehetősen háttérbe szorult vonatkozása a nép­tanácsi határozatok végrehajtásának ellenőrzése, annak nyomon követése, hogy a szakosított helyi államigaz­gatási szervek miként váltják valóra a helyi államhatalmi szervek által megjelölt teendőket. Köztudomású, hogy ellenőrizni annyit jelent, mint részt venni a vezetésben. Egyelőre ezen a téren is hiányosságok mutatkoznak. Ezek felszámolásához az állandó bizott­ságoknak — a tömegek széles körű támogatásával — meg kell javíta­niuk munkájukat. Az ellenőrzésnek ki kell terjednie a közigazgatási ap­parátus munkájára, az állampolgá­rok által felvetett problémák, be­nyújtott javaslatok intézésének módjára. Az állandó bizottságok szenteljenek nagyobb figyelmet a sokrétű, minden helyi munkaterület­re kiterjedő ellenőrzésnek, megálla­pításaikat és javaslataikat pedig ter­jesszék a néptanács plénuma, illetve a végrehajtó bizottság elé. Az állandó bizottságok csakis így vé­gezhetnek hathatós, reális és min­dennemű formalizmustól mentes el­lenőrző munkát, csakis így növel­hetik tekintélyüket a tömegek előtt NAGYOBB TERET s­ok szülő panaszkodik, hogy gyermeke valamilyen ok­ból nem tud eleget tenni az iskola követelményei­nek. Az iskola állandóan növekvő igényeket tá­maszt a gyermekkel szemben: rend­szeres tanulás, mind nagyobb is­meretanyag, fegyelmezett magatar­tás stb. Ha az iskolás e követelmé­nyeknek nem mindenben tud eleget tenni, megjelenik a kudarc­érzés. Mivel a tartós kudarc károsan befo­lyásolja a gyermek lelki fejlődését, a tanárok és szülők közbelépésére van szükség. Hogy részleges vagy teljes megszüntetésében kellő segít­séget nyújthassunk gyermekeinknek, elsősorban az előidéző okokat kell megvizsgálni és azokra hatni. A ki­váltó tényezők nagyon változatosak és sokfélék lehetnek, ezért cikkünk­ben csak a gyakrabban előfordulók elemzésére térhetünk ki. Kisiskolásokban kudarcot okozhat a nagyothallás és a gyengénlátás enyhébb fokozata, melyre a szülők nem figyelnek fel kellő időben. Ezek az érzékszervi elégtelenségek nehéz­séget okoznak az írás és olvasás elsajátításában. Ezért azonnal orvosi kezelésben kell részesíteni ezeket a gyermekeket, hogy kellő időben megelőzhessük az érzékszervek to­vábbi romlását, és — természetesen — a kudarc­érzést is. A pszichológusok gyakran foglal­koznak a beszédhibások kudarcából származó személyiségzavarokkal. A beszédhibás gyermekek (dadogók, hadarók, poszék stb.) nemcsak az órán, felelés közben, hanem a tár­sadalmi viszonylatokban is külön ne­hézségekkel küzdenek. Mindamellett, hogy testi-lelki fejlődésük megfelel a normális szintnek, e gyermekeket mégis különleges oktatásban kell ré­szesíteni. A logopédiai (beszédjavító) kabineteket nemcsak a beszédhibá­sok, hanem gyakran olyan gyerme­kek is felkeresik, akik minden szem­pontból normálisan fejlettek, csak az írás és az olvasás elsajátításakor üt­köznek nehézségbe. Nem érzékszervi elégtelenségről, hanem a központi idegrendszerben fellépő hiányossá­gokról van szó. A dysgrafia (írásza­var) és a dyslexia (olvasászavar) a Bennünk látja támaszát betűk összecserésérében, a monda­tok meg nem értésében, egyes szó­tagok elhagyásában stb. nyilvánul­hat meg, ezért ilyen esetekben azon­nal orvoshoz kell fordulni. A gyermek társadalmi lény, a csa­lád egyik tagja, aki azonnal és éle­sen reagál a környezet minden vál­tozására és hatására. A családban történő veszekedések, súlyosabb né­zeteltérések, a válás a gyermek tel­jes kudarcát okozhatja az iskolában. Az iskolás elveszti a tantárgyak irán­ti érdeklődését, indulatosabbá, ér­zékenyebbé válik. A konfliktusok megzavarhatják a gyermek gondol­kodását, bizonytalanságérzetet kelt­hetnek, ezért sokszor gátlások lép­nek fel. Ennek az oknak a meg­szüntetése a szülők gyermekük irán­ti felelősségérzetétől függ. Minden szülő felelős gyermekéért, tehát azért is, hogy kellő feltételeket biz­­­tosítson a fejlődéséhez. A kimerültség is lehet a kudarc egyik kiindulópontja. Hosszabb be­tegség után, elégtelen táplálkozás (vitaminhiány) vagy alvási zavarok következtében jelentkezhet. Gyen­gébb gyermekeknél túlterhelésre kell gondolnunk. A kimerültség általá­ban ingerlékenységben, a figyelem szóródásában, fáradtságérzetben nyilvánul meg. Megtörténik, hogy a szülő vagy a tanár figyelmen kívül hagyja és lustasággal vádolja a gyermeket. Ez károsan hat bizton­ságérzetére. A gyakori környezet és iskolavál­toztatás is negatív hatást gyakorol­hat a gyermek tevékenységének ki­bontakozására. Ha a kudarc okát nem szüntetjük meg kellő időben, számolnunk kell azzal, hogy a gyermek személyiség­­fejlődésében rendellenességek lép­hetnek fel. A kudarcot valló gyermek a ku­darcot át is éli. Ha nem is válik előtte tudatossá, akkor is észreveszi ezt környezetének magatartásából, ami károsan hat önbizalmára, el­veszti biztonságérzetét, elbátortala­­nodik és egy idő után már akarat­tal kitér a feladatok elől, így a ki­esések még nagyobbak lesznek. A felnőttekre hárul az a feladat, hogy a kudarcot vallott gyermeket ne hagyják magára. Fáradozásaiban segíteni, biztatni kell, hiszen ben­nünk látja támaszát. Vagy pedig azon igyekezni, hogy a kudarcot előidéző okokat megszüntessük. El­lenkező esetben a gyermek a játék­ba ,az álmokba és a könnyűszerrel elérhető álsikerekbe (szemtelenség, bohóckodás, szájhősködés) keres kiutat. A kudarc a teljesítmények gyengülését is maga után vonja. Spalier Árpád gyógypedagógus SZÜLŐKNEK A NEVELÉSRŐL tanuló érkezett a nyolca- N­­dik osztályba : Kati. Az osz­­tály olyan, mint egy meg­bolygatott méhkas — a ta­­nulók körülveszik, kérdések özöné­vel árasztják el, ismerkednek vele. Sokan szeretnék, ha velük ülne egy padban. Az utolsó pad üres, s ő ezt választja. Szereplése nagyon gyengén indul, jegyei többsége négyes és „mini ötös“. Meglepetés csak ezután éri a tantestületet: elküldték Kati jegyeit a másik iskolától, ahol eddig tanult és... az V—VII. osztályban, az álta­lános a nyolcasnál jobb, a VIII. osz­tályban az év elején kapott jegyei is csak valamivel rosszabbak. Mit történhetett Katival ? — ez a kér­dés foglalkoztatja az osztályfőnököt és a többi tanárt is. Nem tudott még beleilleszkedni az új környe­zetbe, az osztály közösségébe ? A serdülőkor hatása ? A tanárok igé­nyesebbek ? Más foglalatosságai akadályozzák a tanulásban ? Még számtalan kérdés vetődik fel, ami magyarázatul szolgálna Kati rossz jegyeihez, ezeket pedig ismerni kel­lene, hogy Katin minél előbb segí­teni lehessen. Csakhamar kiderül, hogy Kati jegyei azután kezdtek romlani, mi­után szülei elváltak egymástól, és OLVASÓINK ÍRJÁK Kati vacsorája édesanyjával ebbe a bányászváros­kába költözött. Albérletben laknak az egyik tömbház kisebbik szobájá­ban, amely az előszobából nyílik. A tanuláshoz az optimális feltételek tehát nincsenek biztosítva, de ezzel csak részben magyarázhatók a ta­nuló gyenge osztályzatai. Rita Kábákkal egy házban lakik, az alattuk levő lakásban. Rita a VIII. osztály legjobb tanulója, az utóbbi időben azonban ő is kapott egy-két gyenge osztályzatot. Az okát az édesapjától tudtuk meg : a felet­tük lévő, tehát a Katiék lakásában olyan lárma van, mintha lovak do­bogtatnának, máskor énekszó hal­­­szik, ami a lányát zavarja a tanu­lásban és őt is a pihenésben (éjjeli váltásban dolgozik a bányában, s így sokszor fáradtan, megy be dol­gozni). A főok megismeréséhez egy fegyel­mi kihágás vezetett: az iskola igaz­gatója a labdarúgó csapattal szülő­városába készült menni a klub ko­csijával, és a kocsiban hátul Katit vette észre az egyik játékos mellett. Nem szólt semmit, úgy tett, mintha észre sem vette volna. Hétfőn Katival elbeszélgetve, a­ következőket tudtuk meg : addig­ is többször kísérte el a csapatot, hogy „egyet jót vacsorázzék“, ugyanis édesanyja nem dolgozik, s abból a 250 lejből élnek, amit az anya kap tartásdíj fejében volt férjétől. Az anya kivette a másik iskola bentla­kásából, hogy ő kapja kézhez a 250 lejt, és idehozta ebbe a városba. Eb­ből a pénzből fizeti a lakást, a meg­maradt részt „beosztja“. Ételre tehát nem sok marad. Kati ugyebár nagy­lány, oldja meg magának a kérdést, ha éhes. Fő, hogy a 250 lejt a ma­ma vágja zsebre. Hogy esetleg dol­gozni menjen és iskolás gyermeké­ért valami áldozatot is hozzon, ez nem neki való filozófia. Azóta is aggódva kérdezzük egy­mástól : mi lesz Katival, ha ez így megy tovább ? Abban reményke­dünk, hogy egyszer ellátogat ide az apja... Cseh Tibor tanár CSIRE GABRIELLA A BŰNBAK öcsi kedves volt, pihés fejű. Úgy mosolygott, mint Walt Dis­ney legkisebb törpéje a Hófehér­kében. Mindent elhitt a nagyok­nak, hálás közönség volt. Sajáto­san ejtett szavait, mondásait idézni lehetett. (Hallottad ? Öcsi bumbunak nevezi a teherkocsit.) Laci, a bátyja viszont annál több borsót tört a felnőttek orra alá. Az óvodából jövet lecsapta a táskáját, szertedobálta a hol­miját és cipőstöl végigdőlt az ágyon. — Vetkőzz le, te már nagyfiú vagy! — Vetkőztessenek le, mint öcsit! Az ebédnél karba tette a kezét és várt. — Miért nem eszel ? — Adják nekem is a számba az ételt, mint Öcsinek! Délutánonként, ha a kistestvér elaludt, odalopózott a kiságyhoz és meghúzta a gyerek haját. — Ahelyett, hogy aludnál, még őt is zavarod ! — Ha én fekszem le, mindenki beszél, kiabál. Ne aludjon ő se ! Laciból rendre László lett, az angyali öcsiből öcsibe. A ven­dégek csak a kicsivel törődtek, mert a nagy morózus volt, ba­rátságtalan. Nem ült hizelkedően a nénik ölébe, nem köszönte meg az ajándék csokit és nem vála­szolt a buta kérdésekre. Minek ? Úgyis tudják, mi a neve és hány éves. Öcsi gömbölyű volt, jól esett belecsípni a pofijába, Laci­nak szúrt a csontja, különben is akkora lókötő, minek dörgölőzik az emberhez! — Olvass mesét! — járt Boci a könyvvel az anyja után. — Várj estig. — De öcsinek egész nap mon­dod a „Répa, retek, mogyorót.“ Mégse tudja. Kiöltötte a nyelvét és rákezd­­te a csúfolódást: „Hépa, hetek, moggyohó.“ — Akkor filmezz! — mondta később. — Nem, nem — tiltakozott a kicsi. — Nem kell csúf boszor­kány, nem kell! —­ Bőgő masina! Mindentől potyog a könnye. — László, csend ! Te vagy a nagyobbik, légy te az okos. Másnap kikapott László, mert nem vette észre hogy öcsi el­csente a gyufát a konyhából és meggyújtotta a papírt. Megver­ték, mert öcsi nem evett. Azért nem evett, mert László kényes­­kedik, félretolja a köménymagle­vest, rossz példát mutat. öcsi, hogy kipróbálja hatal­mát, összetépte a lexikont, ki­dobta a barackmagot az ablakon, lekávézta a térítőt , és leste a hatást. Tudta, hogy úgyis László lesz a bűnbak. Mesélte neki valaki, hogy a fe­jedelmi házaknál játszótársat tartottak azért, hogy a rosszalko­dó hercegfiak helyett azt dön­gesse el a tanító­mester, ő most hercegfiúnak érezte magát László mellett. AZ Ő DOLGA A tankönyv helye A könyveknek egy­más fölötti tartása fi­ókban, szekrényben nem a legcélszerűbb, mert a keresett köny­vet, füzetet nem egy esetben a halom al­járól kell kiszed­nünk, ami idővesz­teséggel és bosszú­sággal jár. A szekrény belső terének jobb helyki­használása, valamint a célszerűség érde­kében érdemes elké­szíteni az ábrán lát­ható lemezes reke­szelést, amelybe a tankönyveket szakok szerint sorba (reál, humán stb.) és tan­tárgyak szerint he­lyezzük el a hozzá­juk tartozó füzetek­kel együtt. Egyik sa­rokrekeszbe az író­szerszámokat tehet­jük. A szekrény belső terén szélességének és mélységének meg­felelő lemezcsíkokat vágunk vízszintes polcoknak (vigyáz­va, hogy az ajtó zár­ható legyen !) Ezek­re mintegy 8—10 cm­­es polcmagasság­nak megfelelő leme­zeket szegezünk e­­gyik oldalról (üve­gezésre használt sze­gekkel). A rekeszek szélességét a tan­könyvek méreteinek megfelelőre készít­jük úgy, hogy a két szomszédos lemez ne essék egy vonal­ba (különben nem szegezhető). Vigyáz­nunk a lemezek mé­retezésekor, hogy ezek ne legyenek rö­videk, mert akkor a polcrendszer „ko­tyog". Az alsó füg­gőleges lemezeket mintegy 5 mm-es le­mezcsíkkal oldal­irányban merevítjük úgy, hogy e csikó­kat a szekrénymé­lyedés alsó lapjára szegezzük a függő­leges lemezek közé, így az egész polc­­rendszer bármikor a mélyedésből kiemel­hető, a legfelső füg­gőleges lemezek kis oldalirányú elhajlítá­­sával. Vonház József tanár ELŐRE 3. oldal

Next