Előre, 1971. május (25. évfolyam, 7302-7327. szám)

1971-05-01 / 7302. szám

1971. MÁJUS 1. SZOMBAT A NAGY NEMZETGYŰLÉS ÜLÉSSZAKÁNAK MUNKÁLATAI (Folytatás a 2. oldalról) meg a képviselők, a legeltetési egye­sületek és az állattenyésztők vere­ Az exportra szerződött és le­szállított növendékállatok és juhok után az állattenyésztők mentesül­nek a legeltetési díjaktól. A bevetett (mesterséges) réteken 25—35 százalékkal magasabbak a legeltetési díjak a néptanácsi végre­hajtó bizottságok által a természe­tes rétekre megszabott díjaknál. 18. szakasz. — Az érvényben levő 19. szakasz. — azok az állatte­nyésztők, akik gazdaságuk szükség­leteinek céljaira takarmánynövénye­ket gyűjtenek be a néptanácsi vég­ Az állattenyésztők hektáronként évi 300 lej használati díjat fizetnek a feltört legelők szántóterületeiért, amelyeken takarmánynövényeket — zöldtakarmányt és szénát — ter­mesztenek. 20. szakasz. — A mezőgazdasági termelőszövetkezetek és állami me­zőgazdasági vállalatok réteinek fel­javításához, karbantartásához és ésszerű felhasználásához szükséges alapokat a következő forrásokból biztosítják : a) a mezőgazdasági termelőszö­vetkezetek a termelési és beruhá­zási alapból, a tagoktól és a le­geltetésre feljogosított más állat­tenyésztőktől beszedett legeltetési díjakból, a legelőktől származó más bevételekből (faanyagok, takarmány­magvak stb. értékesítése) és hosszú lejáratú állami hitelekből ; b) az állami mezőgazdasági egy­ségek az egységek termelési és be­ruházási alapjaiból. Az állami mezőgazdasági egysé­gek és a mezőgazdasági termelő­­szövetkezetek legalább a legeltetési díjaknak megfelelő összeget kell hogy fordítsanak a rétek feljavítá­sára, karbantartására és felhaszná­lására. 21. szakasz. — A réteket közvet­lenül kezelő egységek, valamint a bankegységek kötelesek külön nyel­ményezése alapján, a legelő minő­ségének és termékenységének meg­felelően az egész legeltetési idényre érvényes alábbi határok között : törvényes rendelkezések értelmében legeltetésre felhasználható erdőterü­leteket az erdészeti felügyelőségek határozzák meg és a megyei nép­tanácsok végrehajtó bizottságai oszt­ják szét legeltetési célokra. Az erdei legeltetésért az állatte­nyésztők a következő legeltetési dí­jat fizetik az erdei legeltetés egész időszakára :­rehajtó bizottságok kezelésében lévő természetes kaszálókról, legelőkről és legelőkből felszántott területek­ről, a következő díjakat fizeti k :­vántartást vezetni a rétek feljaví­tási és kihasználási akcióinak pénz­ellátására szánt termelési és beru­házási alapokról, beleértve a köl­csönként felvett alapokat is, és kü­lön kezelni ezeket az alapokat. 22. szakasz. — Az állam műtrágya és a legelők bevetéséhez és felül­­vetéséhez szükséges magvak kiuta­lásával, védőövezetek létesítéséhez szükséges ü­ltetőanyaggal és megfe­lelő műszaki támogatás nyújtásával segíti elő a legelőfeljavítási akciót. A magvak biztosításához a nép­tanácsi végrehajtó bizottságok szak­egységeik révén magtermesztő, par­cellákat, valamint mintalegelőket szerveznek, amelyeken alkalmazzák a nagy terméshozam eléréséhez szükséges összes intézkedéseket. 23. szakasz. — A réteken végzett közérdekű talajerózió-leküzdési, le­­csapolási és öntözési munkálatokat, beleértve az állami egységek keze­lésében lévő réteken végzett kom­plex talajjavító munkálatokat is, a Mezőgazdasági, Élelmiszeripari, Er­dőgazdálkodási és Vízügyi Minisz­térium által jóváhagyott központi beruházási alapokból hajtják végre. Ugyancsak a Mezőgazdasági, Élel­miszeripari, Erdőgazdálkodási és Vízügyi Minisztérium által jóvá­hagyott központi beruházási alapok­ból finanszírozzák a zöldtakarmány­víztelenítő és -szemcsésítő állomá­sok, gépek és berendezések beszer­zését, a legelői építkezések és más központi beruházási jellegű rétfel­javító munkálatokat, amelyeket a néptanácsok által kezelt réteken végeznek. V. FEJEZET Különleges rendelkezések 24. szakasz. — Az állattenyésztők csak szerződés megkötése alapján és az ebben előírt legeltetési díj ki­fizetése után vehetik igénybe a le­gelőket. Azok az állattenyésztők, akik az előző években nem tartották be a legeltetési engedélyből származó kötelezettségeiket, nem használhat­ják a legelőket, amíg nem teljesítik kötelezettségeiket. 25. szakasz. — A rétek és a rajta levő javak őrzéséről azok a szerve­zetek gondoskodnak, amelyek köz­vetlenül kezelik, használják vagy birtokolják ezeket. A legelőkön és kaszálókon, a magtermesztő parcellákon vagy be­vetett é­zeken talált állatok gaz­dái, akik nem kötöttek legeltetési szerződéseket, kötelesek megtérí­teni az okozott k­árokat, és megfizetni a községi, vári és municípiumi néptanácsi végrehajtó bizottságok által meghatározandó bírságot. 26. szakasz. — Az erdei növény­zettel benőtt területeket, amelyeket a törvény értelmében természetes legelőknek és kaszálóknak szántak, rétekké változtatják át az erdészeti szervek által elkészített átalakítási tanulmány és a mezőgazdasági szer­vek által elkészített rétfeljavítási és -felhasználási terv alapján. Az e területekről származó fa­anyagra az erdőkitermelési sza­bályok érvényesek, a jövedelmeket pedig a természetes legelők és ka­szálók feljavítási munkálataira for­dítják. 27. szakasz. — A nagyhozamú, a normális vágási kort el nem ért erdei növényzettel fedett legelőta­gok, vagy azok, amelyek nem használhatók fel legeltetésre a talaj­­viszonyok és lejtők miatt, elcserél­hetők a törvényben előírt feltételek között megfelelő,­, legeltetésre alkal­mas erdőterülettel. Azok a rétterületek, amelyeket indokolatlanul beillesztettek az erdő­­művelési tervekbe, de amelyekről okmányok alapján vagy a haszná­lattal bebizonyosodott, hogy állami mezőgazdasági egységekhez, mező­­gazdasági termelőszövetkezetekhez, illetve községekhez, városokhoz vagy municípiumokhoz tartoztak, kive­hetők az erdőművelési tervekből a mezőgazdasági, élelmiszeripari, erdő­gazdálkodási és vízügyi minisz­ter rendelete alapján, a megyei néptanácsi végrehajtó bizottságok javaslatára, s átadhatók régi gaz­dáiknak a rétként való feljavítás és felhasználás céljából. Az előző bekezdésben feltüntetett területek kivonása az erdőállomány­ból dokumentáció alapján történik ; ezt a megyei néptanácsi végrehajtó bizottságok és a Mezőgazdasági, Élelmiszeripari, Erdőgazdálkodási és Vízügyi Minisztérium meg­oízottai­­ból összeállított bizottságok készí­tik el. Tilos a nagy gazdasági értékű er­dei növényzettel borított területek kivonása az erdőállományból. A Mezőgazdasági, Élelmiszeripari, Erdőgazdálkodási és Vízügyi Minisz­térium a megyei néptanácsi végre­hajtó bizottságokkal együtt a jelen törvény megjelenésétől számított legfeljebb két éven belül befejezi e természetes rétek leltározását és elkülönítését az erdőállománytól. 28. szakasz. — A rétek rendelte­tésének megváltoztatása más fel­­használás céljaira csak jól megindo­kolt esetekben történhetik a megyei néptanácsi végrehajtó bizottságok javaslatára és a Mezőgazdasági, Élelmiszeripari, Erdőgazdálkodási és Vízügyi Minisztérium jóváhagyása alapján, mégpedig más használatú területekből történő kompenzálással, hogy a természetes rétek összterü­lete ne csökkenjen. 29. szakasz. — A rétek felhasz­nálóit, akik nem végzik el a 14. sza­kaszban előírt munkálatokat, a mezőgazdasági termelés és munka megszervezéséről szóló 4/1970 számú, a Hivatalos Közlöny 1970. július 10-i, 79. számának első részé­ben megjelent törvény 25. szakasza alapján büntetik meg. 30. szakasz. — A legelők feljaví­tására és kiaknázására vonatkozó intézkedések nem tejesítése esetén, vagy a mezőgazdasági termelőszö­vetkezetek közgyűléseinek kérésére, az ezek használatába adott legelők visszavehetők a néptanácsi végre­hajtó bizottság kezelésébe. 31. szakasz. — A községi, városi és municípiumi néptanácsok végre­hajtó bizottságai természetes fedez­tető állomásokat szerveznek a mes­terséges megtermékenyítési akció körzetén kívül fekvő területeken, hogy megfelelő faj-apaállatokkal lássák el az egyéni gazdaságok és a többi állattenyésztők tulajdonában levő összes állatfajokat. A Mezőgazdasági, Élelmiszeripari, Erdőgazdálkodási és Vízügyi Minisz­térium támogatja a néptanácsok végrehajtó bizottságait a fedeztető állomások faj-apaállatokkal való ellátásában, és szakértői szervei út­ján műszaki támogatást nyújt ezek­nek az állomásoknak a karbantar­tásához és felhasználásához. A fedeztetési díjakat a községi, városi és municípiumi néptanácsok végrehajtó bizottságai állapítják meg. 32. szakasz. — A községi, városi és municípiumi néptanácsok 1971. évi költségvetéseit megfelelőképpen módosítják a jelen törvény alkal­mazásából fakadó szükségleteknek megfelelően az erre az évre megha­tározott költségvetési előirányzatok keretében. 33. szakasz. — A jelen törvény közzétételének időpontjában hatá­lyát veszti a 303/1955. számú tör­vényerejű rendelet a legelők, állat­­tenyésztési parcellák és községi fe­deztető állomások megszervezéséről, kezeléséről és felhasználásáról, a 922/1963. számú minisztertanácsi ha­tározat 7. szakaszának 3. bekezdé­sében foglalt előírás a legeltetési díjak alóli mentesítésről, valamint bármely más ellentétes rendelkezési tevékenységért a törvényes rendel­kezéseknek megfelelően. 10. szakasz. — Az állami szocia­lista szervezetek kollektív vezető szervei figyelemmel kísérik az anyagi eszközökkel való gazdálko­dás módját, a fix menük és a többi készítmény minőségét és változa­tosságát, megteszik a hatáskörük­be­­eső javaslatokat vagy intézkedé­seket ahhoz, hogy a kantin-étter­­mek tevékenysége megfelelő legyen, mindenben kielégítse az alkalma­zottak igényeit; e szervek idősza­konként tájékoztatják az alkalma­zottak közgyűlését. 11. szakasz. — Az állami szocia­lista szervezetekben működő szak­­szervezeti bizottságok, a városi, municípiumi és megyei szakszerve­zeti tanácsok irányítják és támo­gatják a kantin-éttermeket, rend­szeresen ellenőrzik működésüket, idejében való ellátásukat a szüksé­ges árukkal, azt, hogy változatos és jó minőségű fix menüket, vala­mint más készítményeket állítsa­nak elő az alkalmazottak igényei­nek megfelelően és hozzáférhető áron, hogy tiszteletben tartsák a higiénias-egészségügyi szabályokat, biztosítsák a megfelelő kiszolgálást. 12. szakasz. — A kantin-éttermek vezető bizottságai kötelesek opera­tív intézkedéseket foganatosítani a néptanácsi végrehajtó bizottságok és az állami szocialista szervezeti kollektív vezető szervek által kije­lölt feladatok teljesítéséért, vala­mint az ellenőrzések nyomán a szakszervezeti szervek által java­solt teendők megvalósításáért a kantin-éttermek általános tevé­kenységének javítása és az észlelt fogyatékosságok kiküszöbölése érde­kében. 13. szakasz. — A Belkereskedelmi Minisztérium és a néptanácsi vég­rehajtó bizottságok felelnek a kan­tin-éttermek ellátásáért és jó mű­ködéséért. A kantin-éttermek ellátását a szükséges mezőgazdasági élelmisze­rekkel a központi alapból biztosít­ják, szabott állami áron, közvetle­nül a nagykereskedelmi raktárak­ból vagy a helybeli szállítóktól, ke­reskedelmi árengedménnyel, a kis­kereskedelem számára megállapí­tott kvóták szintjén. Az árualap kiegészítése céljából a kantin-éttermek vásárolhatnak mezőgazdasági élelmiszereket, bele­értve az élő állatokat is, mező­­gazdasági termelőszövetkezetektől, egyéni termelőktől és a szabad piacon vagy kiskereskedelmi üzle­tekből ugyanolyan feltételekkel, mint a közétkeztetési egységek. A kantin-éttermek mellékgazda­ságokat szervezhetnek, főként állat- és baromfitenyészeteket, ahol eh­hez megfelelő feltételek vannak és biztosítva van a takarmányozás. 14. szakasz. — A szállítóeszközök ésszerű kihasználása és az operatív ellátás érdekében a néptanácsi végrehajtó bizottságok intézkedése­ket tesznek arra, hogy a városok­ban, municípiumokban vagy Buka­rest municípium kerületeiben levő kantin-éttermek esetében az illető helység vagy kerület összes kantin­­éttermeit szervezett módon, a ke­reskedelmi vállalatok és szerveze­tek keretében lássák el. A kantin­­éttermek ellátását elsőbbségben kell részesíteni a többi közétkez­tetési egységekkel szemben. 15. szakasz.­­ A kantin-éttermek tevékenységének fokozott gazdasá­gi hatékonysága érdekében, a nép­tanácsi végrehajtó bizottságoknak szervezési intézkedéseket kell foga­natosítaniuk, hogy a megfelelő anyagi alappal rendelkező egyes kantin-éttermek nagy konyhái az övezet más kantin-éttermeit is el­lássák különböző ételekkel, és fél­kész­ ételekkel, és intézkedniük kell nagy mellékgazdaságok létesítéséről több kantin-étterem ellátása érdeké­ben. 16. szakasz. — A Belkereskedel­mi Minisztérium és a Mezőgazda­­sági, Élelmiszeripari, Erdőgazdálko­dási és Vízügyi Minisztérium biz­tosítja a kantin-éttermek ütemes és jó minőségű, termékekkel való el­látásához szükséges árualapot. A Belkereskedelmi Minisztérium és a néptanácsi végrehajtó bizott­ságok intézkednek a kantin-étter­mek személyzetének biztosításáról, felkészítéséről és kiképzéséről. Az Egészségügyi Minisztérium szaksegélyt nyújt és ellenőrzi, hogy a kantin-éttermek megfelelő köz­egészségügyi körülmények között fejtsék ki tevékenységüket. bankban és az előfizetőktől kapott előlegekből, valamint 0,5 százalék kamatú bankhitelekből finanszíroz­zák magukat. 19. szakasz. — A kantin-éttermek tevékenységét nem tervezik jövedel­mezőnek. A büfék, kioszkok és más egységek tevékenységéből, vala­mint éttermi működésükből meg­valósított esetleges jövedelmeket az ételek javítására, az előfizetés alap­ján felszolgált fix menük árának csökkentésére és a gazdasági tevé­kenység fejlesztésére fordítják. 20. szakasz. — Az előfizetéses alapon felszolgált fix menükért, valamint az állami szocialista szer­vezetek belterületén levő büfék és más egységek útján az alkalmazot­taknak eladott többi készítménye­kért az állami szocialista szerveze­tek viselik: a vízzel, árammal, tü­zelőanyaggal és a kantin-étterem ellátásához szükséges szállításokkal kapcsolatos költségeket, az amorti­zációs költségeket, a házbért, az állóeszközök javításának költségeit, valamint a leltárba vett tárgyak kopásával vagy kicserélésével kap­csolatos költségeket. Ott, ahol megvannak a feltételek, az állami szocialista, szervezetek a kantin­ étteremnek használat céljá­ból rendelkezésre bocsátják a mű­ködéséhez szükséges helyiséget. Abban az esetben, ha a kantin­­élteremben több állami szocialista szervezet alkalmazottai étkeznek, a jelen szakaszban feltüntetett kiadá­sokat ezek havonta fizetik ki, az előfizetők számának és az étkezé­sek számának arányában. Azoknak a nyugdíjasoknak az esetében, akiknek az őket nyugdí­jazó állami szocialista szervezetek kantin-éttermeiben előfizetéses ala­pon fix menüket szolgálnak fel, ez 1. bekezdésben foglalt költségeket az illető szervezet fedezi. 21. szakasz. — A gazdasági szer­vezetek, az alkalmazottak közgyű­lésének jóváhagyásával, kiutalhat­nak — a prémiumok és nem köz­pontosított beruházások céljára ren­delkezésükre fennmaradt nyeresé­gekből — bizonyos összeget a kan­tin-étterem fejlesztésére és az al­kalmazottaknak felszolgált ételek javítására. Az előző bekezdésben foglalt összeg nagyságát az alkalmazottak közgyűlése évente állapítja meg a gazdasági szervezet igazgató bizott­ságának tevékenységére vonatkozó beszámoló megvitatásakor. Azok az állami gazdasági szerve­zetek, amelyeknek alkalmazottai a kantin-étteremben étkeznek, mű­szaki adminisztratív alkalmazottai révén ugyanakkor segítséget adnak a kantin-étteremben szükséges nyil­vántartások vezetéséhez, a leltárok elkészítéséhez és az árak kiszámí­tásához; ezek az alkalmazottak fe­lelnek az elvégzett munkák minő­ségéért. 22. szakasz. — A helyi kereske­delmi szervezetek nem számíthat­nak fel semmilyen hányadot a ha­táskörükbe tartozó kantin-éttermek­­nek az adminisztrációs és vezetési költségek fejében. 23. szakasz. — A kantin-étterem­ben előfizetéses alapon fix menüt fogyasztó saját alkalmazottak és nyugdíjasok az ebéd árában meg­fizetik:­­az élelmiszerek árát, be­szerzési áron számítva; a kantin­­étterem személyzetének béralapját és más pénzbeli járandóságait, a társadalombiztosítási hozzájárulást is beleértve; a kantin­étterem rezsi­­költségeit a 20. szakaszban foglal­tak kivételével. 24. szakasz. — Az árakat a kan­tin-étterem vezetőbizottsága álla­pítja meg, az alábbiak szerint: .. al­á... saját alkalmazottaknak és nyugdíjasoknak előfizetéses alapon reggel, délben és este felszolgált fix menük árát nyereségmentesen szá­mítják ki, a 23. szakasz előírásai­nak megfelelően. b) A kantin-étterem többi készít­ményeinek és termékeinek, vala­mint előfizetés nélküli fix menüi­nek ára az élelmiszerek beszerzési árából és az összes rezsiköltségek­ből tevődik össze, s ehhez hozzá­adnak bizonyos nyereséget. Az így kialakított ár kisebb kell hogy le­gyen a harmadosztályú közétkezte­tési kereskedelmi egységek által forgalomba hozott készítmények és termékek áránál. A kenyér és az édesipari termé­kek ára megegyezik az érvényben levő kiskereskedelmi árakkal. A néptanácsi végrehajtó bizottsá­goknak és a kantin-éttermek veze­tő bizottságainak intézkedéseket kell foganatosítaniuk, hogy az elő­fizetés alapján felszolgált fix me­nük árát, valamint a többi készít­mények árát az összes alkalmazotti kategóriák számára elérhető szin­ten állapítsák meg. 25. szakasz. — A kantin-éttermek kiszolgálhatják azoknak a vállala­toknak a bölcsődéit, gyermekottho­nait, beteggondozóit, szakmai isko­lai bentlakásait, illetve tanoncait, amelyeknek alkalmazottai a kantin­­étteremben étkeznek a hatályban lévő rendelkezésekben előírt élel­mezési feltételek mellett, elszámol­va az illető vállalatokkal a felszol­gált ételek teljes önköltségi árát nyereség nélkül. 26. szakasz. — A kantin-éttermek személyzetét a hatályban levő ren­delkezéseknek megfelelően bérezik. A kantin-éttermek személyzeté­nek bérét a bevételekből fizetik. 27. szakasz. — A kantin­ éttermek és egységeik gazdasági tevékenysé­gét, az anyagi és pénzbeli értékek kezelését, valamint az illető egysé­gekben az általános kereskedelmi szabályok betartását az ellenőrző és felügyelő szervek vizsgálják felül a kereskedelmi egységekkel kapcsola­tos hatáskörükre és feladatkörükre­­ vonatkozó törvényes szabályozá­soknak megfeleljen. III. FEJEZET Zárórendelkezések 28. szakasz. — Az olyan helysé­gekben, ahol a lakosság ellátása az állami kereskedelmi egységek útján történik, a meglevő kantinok és az állami szocialista szervezetek mel­lett működő kantin-véttermek, a 2. szakasznak megfelelően átmennek az esetnek megfelelően, a kereske­delmi szervezetek vagy a kereske­delmi igazgatóságok alárendeltségé­be, a használatukban levő leltári tárgyak pedig­ fizetés nélkül átmen­nek ezek tulajdonába. Ugyanakkor átadják a gazdasági­pénzügyi és a munka- és bérezési tervmutatókat is. A kantin-étter­mek tevékenységében foglalkozta­tott operatív, műszaki-adminisztra­tív személyzetet szolgálati érdekből áthelyezik.­­ 29. szakasz. — A vállalatok alá­rendeltségében maradnak és a je­len törvény feltételei mellett foly­tatják tevékenységüket az állami mezőgazdasági vállalatok és mező­gazdasággépesítési vállalatok alkal­mazottainak kantinjai, az építő-sze­relő munkatelepek és az erdőkiter­melések mellett működő, valamint az elszigetelt helyeken levő más kantinok. Abban az esetben, ha a helyi körülmények lehetővé teszik, a nép­tanácsi végrehajtó bizottságok in­tézkedhetnek ezek átvételéről is. 30. szakasz. — A jelen törvény rendelkezéseit nem alkalmazzák : a) a Fegyveres Erők Minisztériu­ma, a Belügyminisztérium és az Állambiztonsági Tanács egységes személyzetének étkezdéire; b) semmiféle iskolai étkezdére, beleértve a diákkantinokat is, vala­mint a kórházak, bölcsődék és a gyermekotthonok étkezdéire. Az illető egységek alkalmazottai ét­kezhetnek ezekben a kantinokban, s nem kötelező külön kantin-étte­rem létesítése és szervezése. Ilyen esetekben a fogyasztott készítmé­nyekért a jelen törvény feltételei szerint kell fizetni. A jelen szakaszban feltüntetett kantinok megszervezése és műkö­dése az érdekelt központi szervek által kiadott és a jelen törvény elő­írásaihoz alkalmazott utasításoknak megfelelően történik. 31. szakasz. — Javasoljuk a Fo­gyasztási Szövetkezetek Központi Szövetségének, a Kisipari Szövet­kezetek Központi Szövetségének, a Mezőgazdasági Termelőszövetkeze­tek Országos Szövetségének, és a többi társadalmi szervezetnek, in­­­tézkedjenek a jelen törvény előírá­sainak megfelelő alkalmazásáról. 32. szakasz. — Javasoljuk a Fo­gyasztási Szövetkezetek Központi­ Szövetségének, intézkedjen az azon helységekben levő kantinok átvéte­léről, amelyeknek a lakosságát sa­ját rendszerének egységei látják el, s ezeket a kantinokat a jelen tör­vény előírásainak megfelelően szer­vezze meg Ezekben az esetekben a kantinok leltári tárgyai azoknak a­­fogyasztási szövetkezeti szerveze­teknek az ingyenes használatába mennek­­ át, amelyeknek alárendelt­ségében a kantin­ éttermek működ­nek majd. Úgyszintén javasoljuk a Fogyasz­tási Szövetkezetek Központi Szövet­­­égének, h­ogy a jelen törvény elő­írásainak megfelelően új kantin­­éttermeket szervezzen azokban a helységekben, amelyeknek lakossá­gát a saját rendszeréhez tartozó egységek útján látják el. 33. szakasz. — A néptanácsi vég­rehajtó bizottságok és a Fogyasz­tási Szövetkezetek Központi Szövet­sége az átvett kantin-éttermek el­adási forgalmát a hatályban levő szabályozásoknak megfelelően bele­foglalják kiskereskedelmi eladási és készpénz-bevételi tervükbe. 34. szakasz. — Az Állami Tervbi­zottság és a Pénzügyminisztérium felhatalmazást nyer arra, hogy a minisztériumok és a többi érdekelt központi és helyi szerv által fel­vett jegyzőkönyvek alapján, az 1971-re jóváhagyott terv- és költ­ségvetési mutatók keretei között megfelelően módosítja a miniszté­riumok, a többi központi szerv, a megyei néptanácsok és a Bukarest municípiumi néptanács gazdasági, munka- és bérezési és pénzügyi tervmutatóit a jelen törvény előírá­sainak alkalmazásából származó kihatásoknak megfelelően. 35. szakasz. — A kantin-éttermek sajátosságától és sokrétűségétől füg­gően ezek vezető bizottsága ki­dolgozza a kantin-étterem megszer­­vezési és működési szabályzatának tervezetét és jóváhagyás végett az alkalmazottak közgyűlése elé ter­jeszti azt. 36. szakasz.­­ A kantinok szer­vezési és működési szabályzatának jóváhagyásáról szóló 1375/1953. szá­mú minisztertanácsi határozat, az utólagos módosításokkal, a kantini étkezési árakról szóló 56/1955. szá­mú minisztertanácsi határozat, az egyes minisztertanácsi határozatok módosításáról és kiegészítéséről szóló 2579/1950. számú miniszter­­tanácsi határozat 6. pontja, az étte­­rem-kantinoknak a Bukarest mu­nicípiumi néptanács végrehajtó bi­zottsága általi létesítéséről és meg­szervezéséről szóló 727/1959. számú minisztertanácsi határozat, az al­kalmazottak kantinjai költségeinek fedezéséről szóló 1273/1959. számú minisztertanácsi határozat, vala­mint a jelen törvénnyel, ellentétel bármilyen más rendelkezés hatál­­yát veszti. — fej Állatonként — MINIMUM MAXIMUM — szarvasmarha és ló 40 60 — 1—2 éves növendékállat és csikó 20 30 — egy éven aluli növendékállat és csikó 10 20 — egy éven felüli juh és kecske 10 20 — hat hónapon felüli sertés 20 25 — egy éven aluli juh és kecske 5 7 — hat hónapon aluli sertés 5 7 — fej állatonként — — két éven felüli szarvasmarha 20 — két éven aluli növendékállat 10 — juh 5 — LEJ HEKTÁRONKÉNT— — természetes kaszálók 300—600 — természetes legelők 100—300 — lucerna és lóhere az első évben védőnövényekkel 375 védőnövény él; nélkül 150 —1 regi lucerna és lóhere első kaszálás 450 második és harmadik kaszálás 375 n évelő növények 525 az alkalmazottak kantin-éttermeiről A kantin-éttermek tevékenységé­nek javításáért, abból a célból, hogy megfelelő árakon jó minőségű és változatos készítményeket szol­gáljanak fel az alkalmazottaknak, a nyugdíjasoknak és a családtagok­nak, Románia Szocialista Köztársa­ság Nagy Nemzetgyűlése elfogadja a jelen törvényt . I. FEJEZET A kantin éttermek létesítése, megszervezése és működése 1. szakasz. — A kantin­ étterme­­ket az állami szocialista szerveze­tek kérésére és ezek mellett a vá­rosi, municípiumi vagy megyei néptanácsi végrehajtó bizottságok határozatával, a helyi szakszerve­zeti szervek konzultálásával létesí­tik és szervezik meg. Kantin-éttermeket azokban az esetekben létesítenek és szervez­nek, ha megfelelő az ilyen egysé­gekben étkezők száma, hogy bizto­sítsák a kantin-éttermek ételkészí­­tési és -felszolgálási kapacitásának teljes kihasználását, valamint haté­kony gazdasági alapokon való mű­­ködésüket. 2. szakasz. — A kantin-éttermek­­ helyi kereskedelmi szervezetek­­nek vannak alárendelve, gazdasági ügyvitellel rendelkeznek, tevékeny­ségi nyilvántartást vezetnek és sa­­jt mérleget készítenek. A megyei és a Bukarest municí­­piumi néptanácsi végrehajtó bizott­­ágok elhatározhatják, hogy bizo­­nyos kantin-éttermek közvetlenül a kereskedelmi igazgatóságok alá­rendeltségébe tartozzanak; ilyen­­etekben a kantin-éttermek jogs­zemélyiséggel rendelkeznek.­­ . 3. szakasz. — A jövőben építen­dő kantin-éttermek helyiségeit a beruházási terv jogosult állami szo­cialista szervezetek valósítják meg a néptanácsi végrehajtó bizottsá­gokkal együtt és ezeket az egysé­gek belterületén kívül helyezik el. 4. szakasz. — A meglevő kanto­nokat azok az egységek, amelyek mellett működnek, a­ néptanácsi végrehajtó bizottságokkal együtt kantin-éttermekké szervezik át a jelen törvény előírásának megfele­lően. Azon egységek vezetőségének, amelyek mellett a meglevő kanti­­nok működnek, intézkednie kell arról, hogy a kantinokat elválasz­­szák az egység belterületétől és biztosítsák a helyiségükbe való köz­vetlen bejutást kívülről, hogy más egységek alkalmazottai is étkezhes­senek a kantin-éttermekben. 5. szakasz. — A kantin-éttermek anyagi alapjának maradéktalan ki­használásáért és olyan többletnye­reségek megvalósításáért, amelyeket az ételek minőségének javítására és az ételek árának csökkentésére fordíthatnak, a néptanácsi végre­hajtó bizottságoknak intézkedniük kell, hogy a kantin-éttermek az ebéden kívül reggelit és vacsorát is felszolgáljanak, majd működési programok után és ünnepnapokon kérésre, éttermekként működjenek. Ezekhez az étkezésekhez diétás me­nüket is felszolgálhatnak. A kantin-éttermek büféket, kiosz­kokat, és más mozgó egységeket szerveznek a vállalatok, gazdasági egységek és állami szocialista szer­vezetek belterületén az alkalma­zottak kiszolgálására az ebédszünet idején. A kantin-éttermek védő táplálékokat is biztosíthatnak a munkásoknak. A kantin-éttermekben étkezhet­nek az alkalmazottak családtagjai, kiküldetésben lévő alkalmazottak, nyugdíjasok és családtagjaik, vala­mint más személyek is, a kantin­­étterem vezető bizottságának jóvá­hagyásával. Úgyszintén megszervez­hetik a menük házhoz szállítását is, előfizetés vagy előzetes megren­delés alapján, valamint „gospodi­­na“ típusú félkészítmények árusítá­sát. 6. szakasz. — A szükséges anyagi alap létrehozásának mértékében a kantin-éttermekben bevezetik az önkiszolgálási rendszert. Ebből a célból a Belkereskedelmi Minisztérium és azok a többi köz­ponti és helyi szervek, amelyeknek alárendeltségébe kereskedelmi be­rendezést előállító egységek tartoz­nak, intézkedni fognak a kantin­­éttermek számára készülő önkiszol­gáló berendezések, hűtő- és hőszol­gáltató felszerelések, gépesítő be­rendezések gyártásának fokozásáról. 7. szakasz. — A jó működés biz­tosítása érdekében a kantin-étter­mek élén vezető bizottság áll, a­­melyben a következők vesznek részt: ama állami szocialista szer­vezet vezetőségének küldötte, amelynek az előfizetők alkalmazot­tai ; a szakszervezet küldötte ; a Kommunista Ifjúsági Szövetség Szervezetének küldötte ; a nőbizott­ság küldötte ; az előfizető alkalma­zottak képviselői, akiket ezek szá­muktól függően választanak ; a kantin-étterem vezetője Abban az esetben, ha a kantin­­étteremben több állami szocialista szervezet alkalmazottjai étkeznek, a kantin-étterem vezető bizottságá­ban részt vehetnek ezen állami szo­cialista szervezeteknek az előző be­kezdésben megállapított küldöt­tei is. A kantin-étterem vezető bizottsá­gának tagjai megválasztják maguk közül a bizottság elnökét; a kantin­­étterem vezetője nem lehet elnök. 8. szakasz. — A kantin-étterem vezető bizottsága a következő fel­adatkörrel rendelkezik : — határozatokat hoz a kantin­­étterem tevékenységének fejleszté­sével kapcsolatban és megállapítja a jó működés biztosításához szük­séges intézkedéseket; — a szükséghez mérten az álla­mi szocialista szervezet vezetőségé­nek beleegyezésével határoz a bü­fék, kioszkok, mozgó árusító he­lyek létesítéséről ennek belterüle­tén; — intézkedik a fix menük és a készítmények minőségének szünte­len javításáról, a választékoknak az alkalmazottak igényei szerinti bőví­téséről és ellenőrzi a higiéniai­egészségügyi szabályok betartását a kantin-étteremben; — felügyel a kantin-étterem ja­vainak hatékony használatára, va­­­gyonának épségére és az árualap­pal való gazdálkodásra; — jóváhagyja a kantin-étterem működési órarendjét, miután ezt megtanácskozza az illető állami szocialista szervezetek vezetőségé­vel; — megállapítja a kantin-étterem­­­ben felszolgálható fix menüket és többi készítményeket, beleértve a diétás menüket is, valamint ezek árát; — időszakonként megvizsgálja és véleményezi a kantin-étterem ve­zetője által előterjesztett beszámo­lókat. A kantin-étterem vezető bizottsá­ga a bizottsági tagok egyszerű sza­vazattöbbségével hozza határoza­tait. A kantin-étterem vezető bizottsá­ga és ennek tagjai felelnek az in­tézkedésekért és a tevékenységért mind a néptanácsi végrehajtó bi­zottság előtt, mind az alkalmazot­tak, a vállalatvezetőségek és azon társadalmi szervezetek előtt, ame­lyeket képviselnek. 9. szakasz. — A kantin-étterem vezetőjét a néptanács végrehajtó bizottsága nevezi ki, illetve menti fel a kantin-étterem vezető bizott­ságának jóváhagyásával. A kantin­­étterem vezetője operatívan vezeti annak egész tevékenységét, konkrét intézkedéseket tesz a vezető bizott­ság határozatainak végrehajtása ér­dekében, vagyonilag kötelezettséget vállal és felel a gazdasági-pénzügyi II. FEJEZET A pénzellátás, a meghitelezés és a kiadás fedezés 17. szakasz. — A kantin-étterr­ek, a büfék és a mellettük működő többi egység bevételeit mentesítik a forgalmi adó alól. A kantin-éttermek úgyszintén mentesülnek a birtokukban levő épületek ingatlanadója alól. 18. szakasz. — A kantin-éttermek folyószámlával rendelkeznek a ELŐRE 3. oldal

Next