Előre, 1971. augusztus (25. évfolyam, 7381-7406. szám)

1971-08-01 / 7381. szám

1971. AUGUSZTUS 1. itt VASÁRNAP• VASÁRNAP • VASÁRNAP TENGER­PARTI NAPLÓ PÉNTEK Süt a nap. Végre valahára süt a nap. Ez ma az esemény. Ez a lényeg. Ebben a pillanatban semmi más nem érdekel. Indul­hat az Apollo a Holdra. Tegnap esett, sőt zuhogott. És hideg volt, és fájt a szél, és őszi íze volt a délelőttnek és novemberi szürkesége az égnek. Fura nyár. Sokáig fogunk emlékezni rá. De most áldott meleg és szik­rázó lény omlik alá a mediter­rán csillogást­ kék égből. És itt, a tengerparton anno 1971 nya­rán Costinesti sur Mer-en (a­­hogy a kesernyés ONT-humor el­nevezte) ennyi tökéletesen elég a boldogsághoz. Ilyenkor fütyül az ember ar­ra, hogy felgyorsult az élet, hogy tíz év alatt megháromszorozó­dott az embereket naponta érő információk száma s hogy míg ezt a mondatot leírtam, sokezer technikai újítást alkalmaztak a világ gyáraiban. És hiába ko­pogtatnak Costinesti elképzelt kapuján az új hírek, és hiába bömböl az „lei, radio vacances", én csak az eget kémlelem és tiszta szívből, felhőtlen boldog­sággal, örülök a nyári napnak. És annak, hogy végre izzadok... Jól tudom, hogy az ember ér­zékszerveit a természet tulaj­donképpen a gyalogjárás se­bességéhez idomította s nem a hang sebességéhez. De úgy lát­szik, megmaradt bennünk az ősök őseinek napimádata is. Ha közben ennek a vallásos vetü­­­lete le is kopott mellőlünk. „Visz­­sza a természethez !" üvöltöm magamban Costinesti aranyfövé­­nyén, de rögtön ki is nevetem túlbuzgóságomat és plebejusi őszinteséggel kérek bocsánatot eltévelyedésemért. Elvégre mé­giscsak a huszadik század utolsó harmadának a kortársai vagyunk (talán épp ezért az a vágy és áhítat a csönd, a ter­mészet, a kikapcsolódás, a nap fénye iránt). De mára elég a bölcselke­désből. Fagylaltot eszem. A nyár első fagylaltját. SZOMBAT Ma is szép idő. (Noha a kon­­stancai előrejelző intézet esőt jósolt. Megtörténik.) Miközben a homokparton fekszem az a me­rész ötletem támad, hogy a nya­ralást nyilvánítsuk ünnepnek, pontosabban vörösbetűs hétköz­napoknak. A pihenés, a szóra­kozás, a totál kikapcsolódás, a varázsos tájakba való belefeled­kezés, a tengeri fürdés, a hosszú séták — a nagy semmittevés ün­nepe. A nyaralóknak ég­kémle­lésből, tengerimádásból, találko­zásokból és búcsúkból épül fel a világuk. A megérkezések fe­szült öröméből, az út- és útke­­resések jóleső izgalmából, a kö­tetlenség szabadságának zama­tos izeiből. És ha mindez olyan keretek között játszódik le, mint a mai román tengerpart 245 ki­lométeres szakasza és olyan pa­zar nyaralóhelyeken, mint Ma­maia, Eforia, Costinesti, Olimp, Neptun, Saturnus, Mongólia - akkor mindez új emberi dimen­ziókat kap. Mert olyan szépnek és olyan gazdagnak érzi magát itt az ember, mint a környezet, amelyet megteremtett. A nyaralás tehát a megújho­dásra vágyó ember, a dolce far niente perceit áhító lélek gaz­dag időszaka. Úgy érzem, hogy titkos, ki­ nem­ mondott, sehol le nem írt szerződés születik az ember és a természet között. A kétoldalú, egyenjogúságon ala­puló, megállapodás szerint a természet kötelezi magát arra, hogy szépséggel, csönddel, gon­dolatokat ébresztő tájakkal és a végtelen tenger vonzásával, hű­sítő vizével látja el az embert ; másrészt, a nyaralók arra köte­lezik magukat, hogy mindezt kellő mértékben tiszteletben tartják, megcsodálják, becsülik s néha-néha elgondolkoznak a modern élet furcsaságain. Ki tudná megmondani, hány ha­sonló titkos szövetség kötődik az ember és a táj között, az em­ber és az ember között. Mert valljuk be, ez a lényeg. Míg a forró homok, apróra tört kagylók ezernyi szikrázó szemcséi a ten­gerről mesélnek legendákat, ad­dig a kutató tekintetek, az akár­milyen nyelven kimondott sza­vak, az egymásra­ találásról val­lanak. A pihenő emberek köny­­nyebben találkoznak. A jókedvű emberek hamarab barátkoznak.­­ ... Már tudok néhány szót csehül. Ma a Litoral című lap szerint 695 000 vendége volt a román tengerpartnak. A múlt év azonos időszakához képest 13 500-zal több turista. VASÁRNAP Sorba álltam újságért. Két nap sem telt el s már elfelejtet­tem azt az eskümet, hogy nem olvasok újságot, nem hallgatok rádiót, nem vitatkozom az or­szág és a világ kérdéseiről. Két nap telt el és megint érdekel­nek a nagyvilág hírei. Hosszú a sor. Costinesti­ en is megtízszere­ződött a nyaralók száma. A fel­szegi dombot most is a diákok uralják. Kétezer egyetemista ! Érdemes ellátogatni ide. Szé­pek, egészségesek, s legtöbben csöndesek, jólneveltek, komo­lyak. A diáktábortól nincs mesz­­sze a nemzetközi pionírtábor. Lengyel, szovjet, bolgár, francia, olasz, angol gyermekek. Dolgo­zók gyermekei. Tizennégy nap nyaralás együtt. Tizennégy nagy lecke az együttélésből, az in­ternacionalizmusból. A föveny centrumát viszont mi a maszekok uraljuk. A beutalt és a nembeutalt nyaralóké a fél Costinesti. Földművesek, halá­szok vendégei vagyunk.­­ . . Hosszú a sor. Még cu­korért sem álltak valamikor ilyen hosszú sorban, mint a mai új­ságokért. Van amit olvasni benne ! Gondolkozásunk, szellemi, ideo­lógiai felkészültségünk mély­sége, átfogó képessége, forra­dalmi kommunista fajsúlya mé­retett meg a párt által. És ha nem is találtatott túl könnyűnek, de ahogy mondani szokás, „még vannak hiányosságok". Itt, a tenger partján viszont van időnk elgondolkozni ezeken a nem új, de újból és magasabb szinten felvetett problémákon. Hiszen Costinesti nem kiszakított szi­get a nagyvilágból, hanem az ország szerves része. A homokföveny tele s tele új­ságot olvasó emberekkel. A szélben feszülő fehér oldalak mint megannyi dagadó vitorlák. Viszik,­­ röpítik a gondolatot az ország négy égtája felé. De úgy érzem, hogy befele, önmagunk felé is szállnak az elemző, szin­tetizáló mondatok. És szép csön­desen csak úgy magunknak, ti­tokban, diszkréten megmérette­tik minden ember. KEDD Egész fantasztikus ! Térképet kellett vennem, mint a­ messzi európai tájakról érkezett turis­táknak, hogy pontosan kiismer­jem magam a tengerparton. Kü­lönösen a tengerpart déli részén, a mangáliai szakaszon, ahogy egymásba fonódnak a friss, még vakolat szagú nyaralóhelyek. 1946 nyara óta járom rendsze­resen a tengerpartot, azt hit­tem, hogy minden zegét-zúgát ismerem. Most pedig kiderül, hogy szó sincs róla. A művé mi­nősült munka létrehozta ezt az európai szintű látványosságnak is beillő nyaraló láncolatot. A hullámos tetejű, több emeletes villák, az architekturális remek­művek, az i­ntramarinkék­, a ho­­mokszínű, a téglapiros, a fenyő­zöld falak meseszerűen rajzolód­nak fel a horizontra. Csupa er­kély és csupa fény minden ! Modern idomok. Innen a Nep­tun szálló teraszáról a tenger is más. Az erős fényben, fémes csillámokkal felénk görgő hul­lámok fogyhatatlan akarattal ostromolják a partot. És az em­ber messziről azt hinné, hogy nincs az a part, amely ellen tud­na állni ennek a hihetetlen ter­mészeti energiának. Aztán kide­rül, hogy a leghevesebb hullá­mokat is megtöri a leglaposabb part. Éljen az ősi föld ereje ! PÉNTEK Beborult. Esőre áll az idő. De most már nem esünk kétségbe. Egye fene,­­ legalább pihenünk, olvasgatunk egy kicsit. Fura kis karcolat került a kezembe. Egy francia lap közli. A címe az, hogy : Mennyi kétszer kettő? ! Dános Miklós (Folytatása a 4. oldalon) Ma, a Litoral cí­mű lap szerint, 695 000 vencéje volt a román ten­gerpartnak. A múlt év azonos időszaká­hoz képest 13 500- zal több turista. A kolozsvári Szépművészeti Múzeumban Szolnay Sándor emlékkiállítá­sának ünnepélyes meg­nyitásán az egybegyűltek között voltunk jónéhá­­nyan, akiknek nem csak egy-egy kép tűnt ismerősnek, hanem így együtt az egész is : a jellegzete­sen „szolnayi" világ a maga sa­játos színeivel, vonalaival, hangu­latával, mélységesen emberi mon­danivalójával, amely egész életre szóló élmény-emlékként ivódott be­lénk. .. A hatás oly erőteljes volt, hogy adott pillanatban már-már fizikai értelemben is közöttünk éreztem az alkotó művészt és szá­mon a köszöntést: „Jó napot, Sán­dor bácsi, nem tudom, tetszik-e még emlékezni rám?" Ahogy egy­szer, rég köszöntöttem. Azon a ki­állításán, amelyet közvetlenül a háború után, Kolozsvár újjáéledő művészeti életének méltó képviselő­jeként, a vármegyeháza egyik ter­mében rendezett. Most itt, ezen az emlékkiállítá­son három önarcképét is láthattam. Hogy mernék én ezekkel vitatkoz­ni? Igen, tudom , ilyen volt. Ilyen is. De másmilyen is. Amilyennek én ismertem életének utolsó tízegyné­hány évében. Amikor azon az emlékezetes vár­megyeházai kiállításán eléje áll­tam, mondtam, amit mondtam, de őszintén szólva, nem sok remé­nyem lehetett rá, hogy megtartott emlékezetében. Egyszer találkoz­tunk. Hat vagy talán hét évvel azelőtt mutatott be neki Vásár­helyi Ziegler Emil, az akkoriban irodalmárkodó festőművész azzal a csipkelődő megjegyzéssel, hogy: „Na, két baloldali­g örüljenek egy­másnak... a hangja tréfás volt, de csöppet sem titkolta, hogy ebbeli minőségünkben szívből le­néz mind a kettőnket. Ugyan mi örülnivalója lehetett volna az akkoriban már országos hírű nagy művésznek azért, mert bemutattak neki egy Kolozsvárra vetődött, a középiskolát csak nem­rég elhagyó vidéki fiút? Hát... nem is vettem rajta észre az öröm leg­csekélyebb jelét sem. „Igen?" - kérdezte, miközben szórakozottan felém nyújtotta kezét... Húsos ar­ca mosolytalan volt, mélyen ülő szemének pillantása gondterhelt. Tartásán és minden mozdulatán érzett, hogy örökös idegőrlő haj­szában él. Mint akinek a minden­napi megélhetés biztosításán túl nem jut ideje nemcsak csipkelő­dések meghallgatására, hanem még ismerkedésre sem... De egész való­jában férfias, szinte robusztus erő sejlett ; olyan életigenlés, amely mögött meg kellett éreznem ki­mondatlanul is a meggyőződést, hogy : „most így van, és persze szörnyű nehéz, de biztosan tudom, hogy lesz egyszer másként is !"... Akkor értettem meg, s azóta is hi­szem, hogy minden igazán szubtilis művészi mondanivaló alkotása köz­ben ilyen robusztus erőre van szük­ség , ilyen robusztus erő őrlődik fel. Egyébként rám ügyet sem vetve. Somlyai László (Folytatása a 4. oldalon) EMLÉKKIÁLLÍTÁS Szolnay Sándor: Küküllő part M HIVATÁSTUDATTAL, ELKÖTELEZETTSÉGGEL -SZOCIALISTA JELENÜNKRŐL­ ­ sem természetesebb an­nál, mint hogy az író kora valóságát foglalja művé­be. Mindaz, ami körülve­szi, a természet és a társa­dalom, az emberi cselek­vés és tudatvilág, olyan vonzerőt gyakorol, mely alól, még ha akarná is, az írónak nehéz kitérnie. A mű­vész emberségének és érzékenységé­nek próbaköve, viszonya kora való­ságához. Az igazi írót áthatja al­kotói felelősségének tudata, mély­ségesen izgatja a környező valóság, a történelem eseményei, melyeknek személyesen is részese. Műveiben ko­ra nagy kérdéseire keres helytálló válaszokat, akár úgy, hogy közvet­lenül ábrázolja a jelent, akár úgy, hogy a múltból merít mai mondani­valót hordozó témát, vagy pedig képzelete a messzi jövőbe hordozza napjainak értelmezéséért. Balzac azt állította, hogy az író kora jegyző­könyvvezetője; a huszadik század­ban ez a realista törekvésekre oly jellemző meghatározás azzal egé­szül ki, hogy az író korának lelkiis­merete és szószólója is. Minden szempontból— az irodalmi alkotás szempontjából is — gazdag korban élünk. A legmélyebbre ha­toló társadalmi változások szemta­núi vagyunk, sőt mi több, megada­tott számunkra, hogy cselekvő része­sei legyünk a történelem legjelentő­sebb eseményeinek, melyek elindí­tották a szocializmus felé az embe­riséget. Mai valóságunkat már a sokoldalúan fejlett szocialista társa­dalom építése jellemzi. Ennek a kor­nak eseménydús napjai, komplexitá­sa, gyökeres változtatásai és mély emberi problémái valóságos kincses­­bányát jelentenek az író számára. Miért is fordulna ihletért, élményért, nyersanyagért máshová, mint a kö­rülötte lüktető élethez? Ha semmi egyéb, a közvetlen valóságnak ez a kimeríthetetlen gazdagsága feltétle­nül vonzza az írói érdeklődést, de kétségtelen, hogy elsősorban ilyen irányban hat maga az írástudói fe­lelősségérzet, az emberiség szolgá­latát vállaló művész tudatos elköte­lezettsége. Elégséges körültekinteni napjaink irodalmában: a közvetlenül vagy közvetve a máról szóló művek keltették a legnagyobb és legtartó­sabb érdeklődést, aratták a legna­gyobb művészi és közönségsikert. A jelenről — a kortársaknak , az irodalom legbelsőbb indítékaiból született program ez, az írásművé­szet legteljesebb kibontakozását, a legígéretesebb sikereket teszi lehe­tővé. Ennek az írói programnak a tökéletesebb és eredményesebb tel­jesítésére szólította fel a párt ha­zánk íróit, és velük együtt a szelle­mi élet minden dolgozóját. Szívhez és értelemhez szóló felhívás ez, mely nem kíván egyebet,­­ mint hogy az irodalom teljesebben töltse be sajá­tos társadalmi hivatását, vesse latba művészi eszközeit az emberiség ma­gasztos céljai, a szocialista humá­num kiteljesedése érdekében. Pár­tunk útmutatásai az írói felszínes­ség, a könnyed lebegés és a divat­majmai­ öncélúság fölött mondanak ítéletet, vagyis azt vetik el, amit az igazi irodalom művelői mindenkor idegennek éreztek. Azt kéri a párt az irodalomtól, amit annak sajátos­ságaiból következően tennie kell; nem parancsra, nem utasításra, ha­nem hivatástudatból, emberségből, eszmei elkötelezettségből. A szocia­lista tudatformálást irodalmunk kez­deteitől fogva nemes célkitűzésének tekintette, annak a végső és mellőz­hetetlen értelemnek, melyért létezik. Immár közel három évtizede hazánk román, magyar, német és más nem­zetiségű írói egységesen részt vesz­nek ennek az osztatlan és mindig időszerű feladatnak a teljesítésében, felsorakoznak a széles eszmei arc­vonal többi részlegei mellé, társul­nak az emberi tudat formálásának felemelően szép feladatához. Akár hazai literatúránk egészé­nek, a romániai magyar irodalom­nak komoly hagyományai vannak ezen a téren; az elkötelezettség tu­data alakította ki a harmincas évek­ben azt a jelszót, melyet a haladást közvetlenül és gyakorlatilag is szol­gálni kívánó írók szembeszegeztek a valóságtól való meneküléssel, az elefántcsonttoronyba vonulással, vagy múltba fordulással. „Itt és most" — mondták, értve ez alatt, hogy a romániai magyar írók hivatása a nem­zetiségi tudat alakítása a román nép­pel való testvériség, a közös jövőt előkészítő közös munka szel­lemében, az emelkedett ember­ség diadalmaskodásáért ezen a meg­­próbáltatott földön. Valóban az írói hivatást „itt és most" szükséges gya­korolni, mi több, ez az egyetlen le­hetősége az igazi elkötelezett iro­dalomnak. A mai körülmények kö­zött az itt és most jelszava új értel­met és tartalmat kapott, megnöveke­dett követelményei sokrétűbbé és gazdagabbá váltak. Az elkötelezett­ség a pártosság szintjére emelke­dett. Amint azt Nicolae Ceausescu elvtárs az ideológia, a politikai és kulturális-nevelő tevékenység terén dolgozó pártaktíva munkatanácsko­zásán megfogalmazta, az irodalom társadalmi hivatása e sokrétű gya­korlásának a kulcskérdése az író esz­mei állásfoglalása: „Az irodalmi és művészeti alkotásokban stílus- és formaváltozatosságot kívánunk. De mint ahogy azt korábban is mon­dottam, a koncepció, az ideológia egyetlen egy kell legyen: a munkás­­osztály forradalmi ideológiája és koncepciója. A művészetnek egyet­len célt kell szolgálnia: a szocialis­ta, kommunista nevelést. A legtelje­sebb alkotási szabadságot, a képze­lőerő legteljesebb kifejezését pártol­juk, de csak a mi világ- és életfelfo­gásunk szellemében." Két szilárd pil­léren, a mű eszmeiségét megalapozó marxista világnézeten és a szocialis­ta tudatformálásban összegezhető sokrétű célkitűzésen nyugszik a ha­zai irodalmi alkotómunka egész fel­építménye. Ez nem csupán szabad­ságot, hanem biztonságot és magas­rendű hivatást nyújt az irodalom­nak; éljünk minél teljesebben ezzel a lehetőséggel és ezzel a ranggal — ezt várja el a párt minden tollforga­tótól. * Ebből következik az az igény, me­lyet pillanatra sem mellőzhetünk — és nem is mellőztünk —, hogy az irodalom korunk valóságának a lé­nyegét hozza felszínre, hogy a marxista eszmeiség alapállásából ki­indulva, és ennek előnyeit érvénye­sítve, az irodalom minél teljesebben, sokoldalúbban és hívebben örökítse meg jelenünket. Miért elégednénk meg morzsákkal a világ asztaláról, amikor az egész a miénk lehet? Az irodalomnak sajátosságai révén meg­van az a lehetősége, hogy a rész­ben is felmutassa az egészet, hogy a pillanatban is láttassa az örökké­valóságot, hogy az esetlegesben is érzékeltesse a törvényszerűt, az egye­diben is az általánosat. Kiteljesült ez a képessége, amikor a társadalmi fejlődés elhozta a tehetség felvér­­teződését a tudományos világszem­lélettel, amikor a művészi kifejezés tökéletesítése egybefonódott az esz­meiség igazságközelítő képességével. Eszméinek művészi kifejezésében az író szuverén , művének valóság- és igazságtartalma elsősorban világ­­szemléletén múlik, és noha a meg­formálás eszközeinek kiválasztása nem független eszmeiségétől, mégis ez hajlamainak és vonzalmainak ha­táskörébe tartozik. Nyilvánvaló, nem mindegy, hogyan mondja el az író, amit a világban észlel, mert a lé­­nyeget kell elmondania, méghozzá nem általános formában, hiszen a művészetben különösképpen az igaz­ság mindig konkrét, és ezt a kon­krétságot, mely az irodalom tudat­­formáló erejének a kulcsa, csakis a művészi kifejezés célszerű megvá­lasztása, mesteri kezelése és alapos kimunkálása teremti meg. Az iroda­lomban — erre éppen a legutóbbi nagyfontosságú pártdokumentum fi­gyelmeztet — az eszméket nem elég „felöltöztetni", hanem a kifejezés és a formanyelv szabad és tudatos megválasztásával emberi tudat- és lelkiállapotként kell ábrázolni. A mű gondolatisága, életanyaga és eszté­tikai kvalitása így egységben jelent­kezik minden sikeres műben. Az olvasói igény — a korszerű irodalomtudomány nyelvén: a befo­gadó elvárása —■ mellőzhetetlen té­nyezője az irodalmi alkotómunká­nak. Hivatásának tudatában tevé­kenykedő író nem lehet közömbös az­ iránt, aki olvassa majd művét, akihez tehát munkája szól, akit pár­tos szándékai és céljai szerint az emberi tudat­­ magasabb szintjére szeretne emelni. Ebből a kettős ve­tületű feladatból — megnyerni és megváltoztatni az olvasót — indít­tatva, a kommunista eszmeiséget valló és vállaló író elsősorban ha­zája, népe sorsproblémáinak felve­tésére törekszik. A mi sorsunk immár végérvényesen a szocializmus építé­séhez kötődött, ebből adódnak a magasrendű írói tennivalók, innen származnak­ azok a kérdések, me­lyekre az irodalomnak is keresnie kell a választ, innen indul el az ér­deklődés életünk módosulásai, tet­teink következményei, tudat- és ér­­­zelemvilágunk alakulása iránt, és ezért nem elégedhet meg az író esti- Kovács János (Folytatása a 4. oldalon) A VÁLTOZÓ TÁJ „Behunyt szemmel végig vezetem a kocsit ezen az úton, be­hunyt szemmel elsorolom a falvakat, a kanyarokat, a látnivaló­kat" — szokta mondogatni autós barátom, s így is van. Kétoldalt ezernyi árnyalata a nyárnak, szemben a nap, s fény­lik az aszfalt, fénylenek az országutak, párhuzamosan futó sínek. Ismerős táj ismeretlen arca bontakozik ki. Ahogy mondani szokás, nálunk gombamódra nőnek ki a földből az új ipari létesítmények. Itt volt a kanyarban az a bizonyos szép, kopár dombvonulat, ahogy kisuhantál a jegenyesorból az utolsó elsuhanó képelválasz­­tó sötétzöld vonal után, mint egy szélesvásznú filmben eléd tárult a csak a szemnek szép, vízmosásokkal át-meg áthasogatott hegy­oldal, s a kékeszöld pusztaság, melyen egy bokor se nőtt, egy juh se legelt már. Csak a nap legelt s az átcsörtető évtizedek legel­tek, mióta a háborúk leharapdálták róla az erdőt. Ama bizonyos százszor látott útszakasz részlet volt, melyet nagyon jól ismer az ember, pedig sosem száll ki, még csak nem is lassít, mert nem érdemes egy-két pillanatnál többet áldozni az ilyen holdbéli tájra. Most kiszállunk. Néhányat lépünk a pont olyan kékes-zöld, forró déli színben remegő holdbéli táj felé, s melynek közepén csodálatos friss pirosban, ijesztően merész emberi beavatkozás­ként a csipkerózsika álmok pusztaságában — ott áll egy gyár. Egy-két hónappal ezelőtt még nemlétező gyár. Egy korszerű nagy­üzem, melynek téglái néhány hete még vagonok mélyén aludtak, egyéb alkatrészei szalmába és selyempapírba csomagolva vártak a raktárakban. Szemben is, mellettünk is teherkocsik, tele autóóriások járnak. Embereket és vasakat, cementet és szellemi energiákat, tervet, kőolajat csoportosítanak át a munka nagy hadműveletében, az ész kívánságai szerint áthordják egymás mezőire a tájakat. Lehet, épp itt velünk szemben, most ez az autósor hozza az újat, mint a meglepetést. Behunyt szemmel már nem lehet pontosan leírni a képet. Le­het, hogy te még a tegnapit ismered. Legpontosabban az ismer­heti a tájat, aki ismeri, érzi a dolgok ilyen szüntelen építésének szellemét. Lászlóffy Aladár

Next