Előre, 1972. május (26. évfolyam, 7615-7639. szám)

1972-05-03 / 7615. szám

1972. MÁJUS 3. SZERDA A TEHNOFRIG ÉS SZAKEMBEREI A huszonévesek korába serdült a kolozsvári Tehnofrig , szinte 23 év telt el az indulás óta, és mint a tervosztály felelőse, Regőczi László mondja, a gyárban előállított gépek, gyárberendezések súlya ma már meghaladja az évi nyolc­ezer ton­nát. És nem akármilyen anyagból dolgoznak, az élelmiszeriparban ugyanis a nyersanyag s a készáru is­­ romlandó. A gyártás minden fá­zisában védeni kell káros behatás­tól. A tej-, sütő-, és hentesiparban, a konzervgyártásban és a többi ha­sonló üzemben a gépek tisztántartá­sa fontos közegészségügyi feladat. Ezért a gyártott berendezések jó­részt nemes, rozsdaálló acélból, alu­míniumból, különleges bronzanyag­ból készülnek. Az ilyen fémek gyár­tási technológiája egészen más, mint amilyet a szerszámgépgyártásban alkalmaznak. Mások a hozzávaló gépek és különbözik a megmunká­lás módja. A Tehnofrig szakmun­kás-mérnök gárdájának érdeme, hogy uralkodik a sajátos technoló­gia fölött. A húszesztendős hűtőkompresszor készítettek kezdetben, akasztó­horgokat vágóhidak részére ; javí­tották a hűtőházakban gyakran meghibásodó csőkígyókat és -kom­presszorokat. Fontos volt ez, mert üzemzavar esetén megáll a hűtés, fagyasztás, esetleg nagyértékű fél­termék, készgyártmány mehet tönk­re. Közben tapasztalatokat szerez­tek, sokat­ törekvésben nem volt hiány — hozzáláttak a nem nélkü­lözhető hűtőkompresszorok gyártá­sához. 1952-ben készült el az első húszezer kilokalóriás (óránként) tel­jesítményű gép. Napjainkban a leg­nagyobb itt előállított hűtőkom­presszor teljesítménye 560 ezer ki­lokalória óránként, 28-szor nagyobb mint az őséé. A Tehnofrig műszaki élcsapatá­ban kezdettől fogva, Jenei Dezső elektromérnök, szenvedélyes ügysze­retettel irányította a kompresszorok tervezését, legyűrte a gyártás fo­lyamán felmerülő számtalan nehéz­séget. Gondoljuk meg , milyen nagy munka volt a sokféle nyersanyag minőségének kiválasztása, a felszer­­számozás, a gyártáshoz nélkülözhe­tetlen mérő- és ellenőrzőszerszámok, a szerszámgépek beszerzése, különö­sen abban az időben. A szívós kitartás, agyszeretet, az alkotás minden fázisát átható kivá­ló kollektív szellem párosult a ma­gasfokú műszaki irányítással. Jenei Dezső főmérnököt és Jeremiás La­jos hegesztőmunkást Állami Díjjal tüntették ki. Mint Tenkei Tibor fő­mérnökhelyettes mondja : „Az első nagyobb siker és az azt elismerő Állami Díj önbizalmat, ösztönzést jelentett a munkában, egymásután „születtek“ az új gépek. Nőtt a ma­gabiztosság, a hozzáértés , szárnyat kapott a képzelet. Céltudatos tevé­kenység kezdődött, hogy az élelmi­szeripar minden ágát ellássák meg­felelő gyárberendezésekkel.“ A hűtőiparban­ megszületnek az elsőnél kisebb és nagyobb hűtőegy­ségek. A húsiparban, az ipari hús­daráló, szalámitöltő-, húsaprító- és másfajta töltőgépek. Tán a tejipart kényeztették el leginkább. Készül­tek fejés után szükséges tejhűtőbe­rendezések, hőszigetelt tárolóedé­nyek, a fölözéshez használt tejsze­parátorok, vaj- és a túrógyártás gé­pei. Nem hanyagolták el a bőripart sem: szőlőzúzó, szőlőprés, borderítők és szivattyúk kerültek ki a gyárból. A kenyériparnak gyártottak kenyér­dagasztógépeket, gőzfűtésű kenyérsü­tő kemencéket, kelesztőkocsikat, tésztadarabolókat, zsemle- és kifli­sodró gépeket; az étolaj­iparnak magszárítót és olajprést és sok gépet szállítottak az ötvenes években a cukorgyárak részére. Tenkei Tibor, a Tehnofrig törté­netében a gyártmányfejlesztés szem­pontjából három, jól elhatárolt sza­kaszt különböztet meg: az első év­tizedben az egyszerűbb, az élelmi­szeripar számára nélkülözhetetlen gépek és gyárberendezések előállítá­sa volt a cél. A következő periódus­ban már a korszerűbb, bonyolult berendezések tervezésén és gyártá­sán próbálják ki erejüket. A gyárt­mányfejlesztésben két szempont ér­vényesült : a gépek jellemzői — a mutatószámok —, azonosak le­gyenek a világpiac legjobb termé­keivel és honosítsák meg a teljes gyártási vonalak készítését. Az első szempont szerint a kom­presszorok családjánál megtartották ugyan a hengerátmérők nagyságát, de kétszeresére emelték a fordulatszá­mot, a percenkénti 750-ről 1500-ra. A gép teljesítménye kilokalóriában számolva szinte megkétszereződött. De jobb minőségű szerkezeti anya­got kívánt meg, megváltozott a na­gyon fontos olajozási rendszer. A gyártás minőségére megkülönbözte­tett figyelmet fordítottak, csökkent a gép egységnyi teljesítményére eső önsúly, de már erre is képes a cél­tudatos munkaközösség. A második szempont érvényesült a teljes töltővonalak, a kenyérgyár­tási vonal előállításában. A harmadik évtized elején új szempont merült fel: az automati­zálás. A hűtőegységek önműködő indítása és leállítása a kívánt hűtési határok között, a túlnyomás meg­akadályozása, a teljesítmény szabá­lyozása, szükség esetén, a kezelősze­mélyzet riasztása voltak a megol­dott kérdések. A tej hűtőberendezések automati­zálása szintén erre a szakaszra esik. Ennek elvi megoldása, a kivi­telezés minősége egyaránt kivívta a Német Demokratikus Köztársaság szakembereinek elismerését, akik vásárlókként is meggyőződtek a Tehnofrig gyártmányainak minősé­géről.­­ A beszámolót kiegészíti Retisan Vasile mérnök, az egyes, régebben gyártott géptípusok korszerűsítésé­vel. Megemlíti a tej fölözőgépek kor­szerűsítését. Az eredmény : a tej le­fölözési hatásfokának növekedése. Bevezették nehéziparunk új minősé­gi acéljainak felhasználását, így az egységnyi teljesítményre vonatkoz­tatott gépsúly mindenütt csökkent. Törekednek az ipari esztétika szem­pontjainak gyakorlati érvényesítésé­re ; a gépek tetszetős külső formája a Tehnofrig tervezőinek sikerét jelzi. Két nemzedék legjobbjai A gyártmányok jelentős része külföldre kerül, a Szovjetunió, Ma­gyarország, Kuba, Irán, az NDK tar­tozik az állandó vevők közé. A terv­teljesítés sikerét elsősorban a helyt­álló törzsgárda szavatolja ; a régi szakmunkások magatartása példa­mutató. Közéjük tartozik Rácz György szerszámlakatos. A szerszámműhely minden ipar­ágban kulcsfontosságú üzemegység, de különösen az a gépiparban, ahol a készülékgyártás és a felszerszámo­­zás dönti el a gazdaságos technoló­gia sikerét. Ezen a részlegen a szak­munkások színe-java dolgozik s ma már, akárcsak a karbantartó laka­tosok, nincsenek hátrányban más részlegek munkásaival szemben. Probléma azonban itt is, mint sok helyen másutt, a munkásvándorlás, bár aránylag kevés a jövő-menő, mindössze nyolc százalék. A dolgo­zók átlagos életkora 25—27 év, jel­zi, hogy a törzsgárda mellé felsora­kozik az újabb munkásgeneráció. Az üzemvezetés szót ért az embe­rekkel. A kommunista fiatalok első­sorban munkájukkal tűnnek ki. A fluktuáció csökkentéséhez mégis szükséges a KISZ politikai munká­ját erősíteni. Előfordul, hogy fiatal mérnökök is változtatják munkahe­lyüket, egyesek kevés munkával akarnak sok pénzt keresni. A szak­­szervezet sokat tesz a szabad­idő okos felhasználásáért, a dolgozók szívesen sportolnak, megszerették a vívást. A könyvtár, felelőse a KISZ- titkár, könyvvel jól van ellátva, csakhogy több, jóval több szakköny­vet kívánnak olvasni az emberek, erre van nagy szükség. Hamza Iorgy öntőmester sokrétű tapasztalattal rendelkezik. Fenesi Pista bácsi a kazánok és acélszer­­kezetek gyártásának elindítója. Pál Bandi az öntőminták gyártásának és az asztalosmunkának a szakembere. Aki csak egy kicsit is ismeri ezt a munkát, fel tudja mérni, milyen sokrétű a mintakészítés , hogyan kell kiválasztani a nem vetemedő fát, osztani és beosztani a minta szerkesztését , hogy ne legyen se­lejt az öntés. Bandi bácsi mindmáig vezeti a mintakészítő műhelyt. Szé­kely Tibor a minőségellenőrzés alapjait rakta le, Lengyel Samu megteremtette a szerelés iskoláját. Az elsők, az öregek elmentek vagy ezekben az években mennek nyug­díjba. De felnőttek mellettük a hol­napi öregek — mondja Tenkei Ti­bor mérnök, Broscoi Ion és Fehér Ödön öntők, Joó Gyula kovács, Pet­ra­ Minerva és Harasztosi Ambrus hegesztők , Décsei Zoltán, Budiban Alexandra és Kocsis Ferenc lakato­sok. Mocan Gligor és Jánosi Csaba szerelők , Kovács Tibor és Rus Ioan marósok, Boian Petre és Bányai Fe­renc esztergályosok. A sok és jó szakemberből, aki itt dolgozik, még máshova is jut. Bon­cza Mihait a gáesti-i hűtőszekrény­gyár alapító főmérnökévé nevezték ki ; Lázár Vasile mérnök a most épülő kolozsvári gépgyár igazgatója (a Tehnofrigben a gyártmányszer­vezési osztály vezetője volt). A gyárra váró új feladatok — minden múló évvel igényesebbek, nagyobbak — felkészülve találják a műszaki gárdát, a szakmunkásokat. A munkaközösség — a pártszerve­zet vezetésével — mindig kész arra, hogy becsülettel teljesítse ezeket a feladatokat. Barbu Vasile mérnök JOBBAN SZERVEZETT TERMELÉS, JOBB EREDMÉNYEK (Folytatás az 1. oldalról) jobb volt az előirányzottnál, még­pedig 2,2 százalékkal. Ha az el­múlt év hasonló időszakához viszo­nyítunk, akkor kiderül, hogy ipar­­vállalataink össztermelése 17,6 szá­zalékkal volt nagyobb, azaz me­gyénk iparának fejlődési üteme meghaladta az országos átlagot Ebben az évben a beruházások eszközlése, az építkezések megszer­vezése is jobb körülmények között történt, mint a tavaly. Március 31- ig az évi beruházási tervnek 19 szá­zalékát teljesítettük, az építkezési­­szerelési feladatoknak pedig 20,1 százalékát, ami körülbelül azonos az országos átlaggal. Ami pedig a terven felüli­ vállalások teljesítését illeti megállapítható az ütemesség, az adott szóhoz való ragaszkodás. Mint említettem, vállalataink ter­ven felüli felajánlása több mint 50 millió lej értékű áru, ebből az első negyedév végéig elkészült 35 mil­lió lejnyi érték. A terven felül gyár­tott termékek listáján szerepel töb­bek között 534 tonna öntvény, 5000 köbméter fenyő- és 2000 köbméter bükkfa-deszka, közel 4 millió lej értékű bútor, 37 tonna vaj, 144 ton­na sajtféleség, több mint 3 millió lej értékű készruha stb. Figyelem­re méltónak tartom, hogy egész sor ipari egységben egyes termékeknél már az első negyedévben nagyob­bak a megvalósítások, mint az egész évi vállalások, így például a paraj­­di sóbánya munkaközössége március 31-ig évi vállalásainak körülbelül 3 és félszeresét valósította meg, fa­ipari egységeink pedig jóval válla­lásaik fölött, termeltek fenyő- és bükkfa-deszkát. Az első negyedévi feladatok telje­sítésében néhány vállalatunk kie­melkedő eredményeket ért el, ezek sorában megemlíteném a székelyud­varhelyi élelmiszeripari berendezé­seket gyártó vállalatot, a paraj­di sóbányát, a vlahicai vasüzemet, az udvarhelyi és toplițai faipari egy­séget, a Csíkszeredai készruhagyá­rat, a borszéki Apemin vállalatot stb. Az elért eredmények ugyanakkor tükrözik a vállalatok pártszerveze­teinek, a megyei pártszerveknek is a korábbinál hatékonyabb irányító, nevelő, gazdasági-szervező tevékeny­ségét. A vállalatok pártszervezetei nagyobb kompetenciával és igé­nyességgel foglalkoztak a gazdasági feladatok teljesítésének a nyomon­­követésével, s nagyobb határozott­sággal léptek közbe, ha arra szük­ség volt. A pártszervezetek irányí­tása alatt egész sor szervezési és in­tézkedési tanulmány­ és terv készült el, az egységekben sürgető és fon­tos problémák megoldása érdeké­ben. A megyei pártszervek rendsze­resen foglalkoztak a feladatok tel­jesítésének a nyomonkövetésével és adtak — szükség esetén — értékes segítséget. Az export-feladatok tel­jesítéséről napi nyilvántartást veze­tünk, a megyei pártbizottság rend­szeresen ellenőrzi a választék­terv teljesítését. Ugyanakkor adott — át­fogó jellegű — problémák felszínen tartását és megoldását is fontosnak tartottuk. Külön foglalkoztunk az utóbbi két évben üzembe helyezett 14 termelőegység tervezett paramé­terei elérésével, a dolgozók szak­képzésének és továbbképzésének a megszervezésével és intézkedtünk, ahol kellett. EZEK UTÁN, GONDOLOM, nem tűnik megalapozatlannak, ha opti­mizmussal tekintünk az év hátra­lévő része elé, ha hisszük, hogy mind a feladatokat, mind pedig a vállalásokat teljesítjük. Persze, nem megy majd minden simán, hisz a feladatok nagyok, erőfeszítéseket igényelnek. Közel 750 millió lejt tesznek ki beruházási alapjaink, több ipari egység építését nyitottuk meg Csíkszeredában, Székelyud­varhelyen és Toplitán, és újabb építőtelep-avatások is lesznek. U­­gyanakkor folytatódnak a gyergyó­­szentmiklósi, székelykeresztúri, vla­hicai építkezések. Nincs olyan sar­ka a megyének, ahol ne épülne va­lami. Igyekeznünk kell gyorsítani az építkezést. Ebből a szempontból nagy feladatok várnak a brassói tröszt munkatelepeire, a megyei építkezési-szerelési vállalat munka­­közösségére. Állami alapokból vagy pedig állami támogatással több mint 1100 lakást adunk használat­ba; ez sem éppen könnyű feladat. Megyénk ipari egységei közül há­rom is — a gyergyószentmiklósi bútorgyár, a Csíkszeredai és székely­udvarhelyi fonoda — tulajdonkép­pen az elkövetkező hónapokban kezd valóban termelni; igyekeznünk­­kell biztosítani az ehhez szükséges valamennyi feltételt. Néhány válla­latban s elsősorban a Csíkszeredái kö­töttárugyárra gondolok — nagyobb gondot kell fordítani a nyersanya­gok és más anyagok beszerzésére. Napirenden kell tartanunk a ká­derképzés és továbbképzés ügyét; az elmúlt évben több mint 4000 ember nyert szakképesítést, de ú­­jabb ezrekre van szükség, főleg a faiparban, bányaiparban, könnyű­iparban. S bár még nagyon messzinek tű­nik az 1973-as év, mégis megjegy­zem, hogy már foglalkozunk előké­szítésével. A hosszúlejáratú szerző­dések megkötését szorgalmazzuk, a beruházások előkészítését sürgetjük. A megyei pártbizottság elemezte a vállalások teljesítésének jelenlegi helyzetét, s megállapította: minden feltétel adott arra, hogy a közelgő pártkonferencia tiszteletére július elsejéig, azaz az első félévben tel­jesítsük évi vállalásaink legalább háromnegyed részét. Egy ilyen eredmény méltó módon vall megyénk dolgozóinak, románok­nak és magyaroknak a szocializmus nagyszerű ügyéhez való alkotó és lendületes hozzájárulásáról, a vidék megújhodása miatt az RKP politi­kája iránt érzett őszinte háláról és nagyrabecsülésről. Könyvüzlet Egeres gyártelepen , ma Egeres gyártelepen já- H rank, rendszeresen bené- B B zünk az üzletekbe. Szokás és hagyomány ez, talán még azokból a háború utáni évekből, amikor a bánya- és gyártelepi üzleteket az árualap elosztásánál még Kolozsvárral szemben is előnybe helyezték. Az ember a­­zonban mostanság is találkozik meglepő dolgokkal. Az egykor tágas, de most már — az igé­nyek és a vásárlóerő növekedé­sével — olykor bizony szűknek bizonyuló üzletház csak azoknak újság, akik hosszú évek óta nem jártak Egeresen. Alapjában véve faluról lévén szó, mégis azt kell mondanunk, hogy az üzletek mindegyike megüti a mértéket, sok és változatos árut forgalmaz az önkiszolgáló élelmiszerüzlet, viszonylag nagy a választék az üzletház textilipari részlegén, úgyszintén a háztartási gépeket, villamossági berendezéseket for­galmazó üzletben. Tágas, de ilyenkor bizony eléggé üres a zöldségüzlet. Valamivel arrébb egy legalább száz éves, útmenti épületben ka­pott helyet a cukrászda és a friss, meleg palacsintáiról híres falatozó-söröző. A viszonyokhoz képest rendes, tiszta vendéglátó­ipari, egység mind a kettő. A falakat nemrég festették, az asz­talterítők, a függönyök is biza­­lomgerjesztőek s a kedves ven­dégnek, ha fogyaszt, bizony még szalvétát is tesznek a tányérja mellé. Falun tartózkodik, de vá­roson érzi magát az ember... Azután benézünk a cukrász­dával és az ugyancsak tisztán tartott borbélyműhellyel szom­szédos könyv- és írószerüzletbe. És itt ér az a meglepetés, amely­ről mindenképpen szólnunk kell. Mintha ez az üzlet nem is Ege­res gyártelepen, nem az üzlet­ház, nem a szépen kipingált cuk­rászda és palacsintázó-söröző tő­szomszédságában, hanem egy elhagyott faluvégen lenne! Jó néhány ezer kötet könyvet ta­láltunk az omladozó vakolatú, festőt-mázolót évek óta nem lá­tott, beázott falú helyiségben. Ciupe Maria üzletvezető — aki, hadd mondjuk meg, hozzáértés­sel és ügybuzgósággal kezeli az ügyeket — csak vonogatja a vál­lát : hiába kérte, a kolozsvári könyv- és írószerelosztó központ nem volt hajlandó renoválni, mert — úgymond — a szóban­­forgó épület évei vagy hónapjai meg vannak számlálva. Ez igaz,­­de ezek a bizonyos évek és hónapok — az előjelek­ből ítélve — még alighanem so­káig számláltatnak. Jóideje meg­győződtek erről a cukrászdát, a falatozó-sörözőt és a borbélymű­helyt patronáló vállalatok, szer­vezetek vezetői is... És csele­kedtek. Éppen csak a könyvek, a füzetek, az írószerek kis biro­dalma várja tanácstalanul és le­mondással sorsa beteljesülését. Várja, de nem tudni meddig! S közben a gyártelep kis kultúr­­háza (mert alighanem így is ti­tulálhatnák a könyv otthonát, az üzletet), egy kicsit és mindin­kább elriasztja, meggondolkoz­­tatja vendégeit. Tudom: a könyvüzletet patro­náló szerv, hivatalos hangnem­ben és talán egy kis sértődéssel, megmagyarázza a „bizonyítvá­nyát“. Engem azonban — elné­zést kérek — az esetleges kima­gyarázkodások ellenére is szer­fölött bánt és meggondolkoztat az, hogy Egeres gyártelep könyv üzletébe beesik az eső és hull a könyvekre az átázott vakolat és, hogy az üzletvezető ott, ahol lehet, fehér csomagolópapírral álcázza a szégyenfoltokat — an­no 1972-ben, amikor a könyv vi­lágünnepe köszöntött reánk ! Okos György (Folytatás az 1. oldalról) majd folytatja munkáját. Az ünne­pi hangulatú városban, ahol három napra szinte mindenütt elcsitult a munkazaj, szokatlan az a nagy sür­gés-forgás, álldogálást nem ismerő igyekezet, amely a Bihoralui utca öreg deszkakerítése mögött folyik. Hatalmas termetű, napbarnított ar­cú fiatal férfi irányítja a munkát. Intésére, szavára ketten is ugranak, fűrészelik a deszkát, faragják, illesz­tik a cölöpöt, a betonöntéshez épí­tik a zsaluzást. Az új épület alap­jainál tartanak, de ebből a földbe mintázott „alaprajzból“ máris kö­vetkeztetni lehet a jövendő ház jel­legére, kinézésére ... „Itt lesz a nappali szoba, itt a konyha... a balkonra muskátlit ültetek ...“ — mutat a harmadik vagy negyedik emelet magasságába Lang Saveta öntőnő, ahol a kék, átlátszó levegő­égben még csak ő látja jövendő ott­honának kirajzolódó vonalát. Lang Saveta öntőnő, Demeter József pe­dig öntőmunkás, Tudorán loan és Helya László esztergályosok, Moldo­van Vasile és Drágán loan lakato­sok, Sferdean Gheorghe pedig köz­gazdász. Egész héten héttől háro­mig, vagy délutáni, éjszakai váltás­ban nem itt az építőtelepen, hanem az aradi szerszámgépgyár valame­lyik részlegén dolgoznak. Nem épí­tőmunkások. Hogyan kerülnek ak­kor mégis ide ? A válasz egyszerű : a szerszám­­gépgyár 20 alkalmazottja, vagyis 20 családnak szinte minden tagja, sa­ját magának építi fel otthonát az ötemeletes, 20 lakásos tömbházat, Arad egyik központi fekvésű negye­dében, az új állomástér közelében A kezdeményezés nem új és nem Aradon született, de a város külön­böző üzemeinek­­dolgozói színes­ lé­­lekkel felkarolták, s elsőkként a szerszámgépgyár dolgozói kezdtek hozzá új otthonuk építéséhez. Szabó Ferenc építész-technikus a szerszámgépgyár beruházási osztá­lyán dolgozik, maga is jövendő la­kója az épülő blokknak, ő a mun­­katelep-vezető. — Ez lesz az első ház, amelyet önállóan, egyedül építek fel — mondja— s hangjában egy kis büszkeség is csendül. — Nagyon jó tervrajzokat kaptunk a megyei ter­vező hivataltól, és szinte naponta kijön a tervezőmérnök is, hogy meg­nézze, hogyan haladunk, jól csinál­juk-e, amit csinálunk. A municípiumi néptanács beruhá­zási alapjaiból készül ez a lakóház, amelyet jövendő lakói építenek fel szinte teljesen egyedül, társadalmi munkában, szabad idejükben. S a háromnapos ünnep, amikor a gyár­ban állnak a gépek,­ nekik munka­nap, reggeltől késő estig dolgoznak az építőtelepen, hogy készen legyen a zsaluzás szerdáig, amíg a betonál­lomás újra felveszi a munkát és megérkezik a beton. Nincs még egy hónapja, hogy a Bihorului utcában megnyílt a szer­számgépgyár dolgozóinak építőtele­pe, de a csak szabad időben, délutá­nonként végzett munka mennyiségé­ből ítélve nyugodtan elmondhatjuk: hivatásos építőkkel is felvehetik a versenyt a gyorsaság, a pontosság tekintetében. Felépül-e a lakóház, beköltözhetnek-e építői-lakói felsza­badulásunk nagy ünnepén, augusz­tus 23-án ? Olyan kérdés ez, amely­re most még nehéz lenne válaszolni, mert nemcsak tőlük függ, hanem számos más tényezőtől is: az,ütemes anyagellátástól, a munka gépesítésé­nek lehetőségétől, minden felelős tényező összefogásától, segítőkészsé­­gétől. Az építő jövendő lakók na­gyon bizakodóak, remélik, hogy a felszabadulás ünnepét az új otthon­ban, a saját kezükkel emelt lakói­­házban köszönthetik. Baktai Etelka DOLGOS ÜNNEPNAPOK MÁRAMAROS MEGTANUL SZABÁLYOSAN KÖZLEKEDNI M­a, amikor rohamosan növekszik a forgalom, mind több gépkocsi szá­guld az országutakon, már-már hozzáedződünk a gyakori közlekedési tragédiákhoz . Ezért lélegzünk fel megkönnyebbülve, amikor elvétve olyan híreket is kapunk, hogy vala­melyik nagyvárosunkban és me­gyénkben a gépkocsipark növekedé­se ellenére sikerült alább szorítani a közúti balesetek számát. Ilyen kellemes híreket kaptunk az elmúlt napokban Máramarosból. S íme, mindjárt néhány sokatmondó adat. 1968-hoz viszonyítva a közlekedé­si balesetek száma 13 százalékkal csökkent. 1969-ben 52 személy vesz­tette életét az országutakon és az utcákon, 1971-ben 34. A sebesültek száma ugyanakkor 116-ról 71-re e­­sett vissza az utóbbi két esztendő­ben. Mindez olyan körülmények közt, amikor a megye gépkocsipark­ja évente 10 százalékkal gyarapo­dik, amikor a szabálysértőkre kirótt büntetés pénzösszege kevesebb, mint korábban, annak ellenére, hogy 1970-től a törvény nagyobb pénzbír­ságot ír elő a közlekedési szabályok megszegőire. Már az elmondottak is arra utal­nak, hogy Máramarosban az utóbbi időben igen nagy hangsúlyt helyez­nek a közlekedés biztonságára, ezen belül a helyes közlekedésre való ne­velésre. Persze, a személyi ténye­zőknek is elsődleges szerepük van A megyei milícia felügyelőség köz­lekedés­rendészeti osztályára az utóbbi esztendőkben több magas­szakképesítésű fiatal tiszt került, a régebbiek pedig tovább képezték magukat. Ma az osztály munkatár­sainak jórésze egyetemi végzettség­gel rendelkezik — jogi, vagy mű­szaki egyetemmel —, de még a leg­kisebb beosztásúak is érettségi, vagy technikusi diplomát szereztek. So­kan beszélnek közülük idegen nyel­veket, vannak, akik kettő-hármat is. E sorok írójának nem egyszer volt alkalma meggyőződni arról, hogy milyen erőssége az osztálynak a rend és a fegyelem, s mennyire Udvariasak munkatársai az ellenőr­zések során. TANTÁRGY A NÉPI EGYETEMEN Alig harminc s egynéhány éves tiszt vezeti az osztályt, Pop Vasile főhadnagy személyében. Kiváló szakemberként tartották számon a gépkocsiszerelők még mielőtt a mi­lícia munkatársa lett volna, jelen­legi beosztását pedig elsősorban az önmaga iránti igényességnek, általá­nos műveltségének, személyes pél­damutatásának köszönheti. A­­to­vábbtanulásban, az egyetemi­­ vég­zettség megszerzésében is példát mutatott. Szívélyes, közvetlen han­gon beszél bárkivel, mély meggyő­ződése, hogy a legmegátalkodottabb gépkocsivezetőre is az értelemhez szóló, meleg emberséges beszéddel lehet legeredményesebben hatni. Ez a meggyőződése átragadt beosztott­jaira, s a kézzelfogható eredmény pedig az, hogy a balesetek számát nem több, hanem kevesebb pénzbír­sággal szorították alá. Mindezek után ideje, hogy beszámoljunk a helyes közleke­désre való nevelés néhány má­­ramarosi módszeréről. Már egy korábbi cikkünkben is jó pél­daként említettük, hogy az it­teni közútforgalmi rendészek be­törtek a közlekedési tudnivalók is­mertetésével szinte minden lehetsé­ges fórumra, az iskoláktól kezdve a mozin át, a falusi művelődési ott­honokig és a honpolgári gyűlésekig. Valamennyi alkalmat igyekeznek megragadni arra, hogy a lakosság legszélesebb rétege sajátítsa el a legfontosabb közlekedési szabályo­kat, hisz rég túl vagyunk azon az időn, amikor erre csak a gépkocsi­­vezetőknek volt szükségük. Gyako­riak a közlekedési témájú Aki tud az nyer-versenyek, főleg az iskolá­sok és a fiatalság körében, s a me­gyei döntő legjobbjai közt értékes prémiumokat, ajándékokat osztanak ki. A milícia illetékes osztálya rend­szerint kiadja „házi újságját“ egy adott hónap, vagy évszak sajátos balesetvédelmi tudnivalóival, illet­ve a súlyosabb baleseteket ismerte­tő okok leírásával, helyszíni felvé­telekkel illusztrálva. Külön röplapo­kat szerkesztenek az iskolások szá­mára, Mikro-milicista címmel. E két kiadvány az elmúlt esztendőben nem kevesebb mint 165 ezer pél­dányban jelent meg és eljutott a legfélreesőbb falvakba is. Máramarosban bevezették tan­tárgyként a népi egyetemen a köz­úti közlekedést. Filmvetítésekkel egybekötött előadásokat tartanak — a múlt ősztől kezdve —, a legjobb szakemberek bevonásával. Az egyik ilyen előadást például Florin Po­­pescu bukaresti mérnök, a sebessé­gi gépkocsiversenyek többszörös or­szágos bajnoka tartotta, egy má­sikat pedig Beda Victor ezredes, a központi milícia felügyelőség for­galmi osztályának vezetője. Az elő­adások népszerűségéről a nagy ér­deklődés tanúskodik a legjobban — legutóbb például nem kevesebb, mint 800 személy, főként fiatal, volt jelen. — A lakosságot nevelő munkánk­ban nagy segítséget kapunk a nép­tanácsoktól — mondja Pop főhad­nagy —, s örvendetesen mind töb­bet a községi néptanácsoktól is. Az államhatalom helyi szervei megér­tették, hogy csak az ő közreműkö­désükkel és segítségükkel teremthe­tünk rendet az országutakon. A fővárosban nemrég megrendezett e­­gyik munkatanácskozáson jól esett hallani, hogy Máramaros azon ke­vés megyék közé tartozik, ahol az országos jelentőségű utak mentén fekvő községek és falvak kivétel nélkül rendelkeznek gyalogjáróval. Nem utolsó sorban ennek köszön­hető, hogy 1968-tól fokozatosan csökken nálunk a gyalogosok hibá­jából keletkező balesetek száma. Most az a törekvésünk, hogy a ki­sebb forgalmú utak mentén fekvő községekben is biztosítva legyen a gyalogosok közlekedése, továbbá, hogy az országutak közelében lévő falvak mind a két oldalon járdát kapjanak. ELSŐ HELYEN A GYORSHAJTÁS — És mi kerül az első helyre a baleseteket kiváltó okok közt ? — A gyorshajtás ! Ez ellen pró­báljuk most a legszélesebb fronton felvenni a küzdelmet, a legkorsze­rűbb ellenőrző készülékek segítségé­vel. A gépkocsivezetők tapasztalhat­ták, hogy mind gyakrabban használ­juk az utóbbi időben a radarkészü­léket is. Az ellenőrző kocsiba sze­relt műszer pontosan beméri az előtte haladó jármű sebességét és fényképen rögzíti azt a járművel együtt, így nem lehet vita, mellé­beszélés, a fénykép hű dokumen­tum, a rajta megjelenő radarernyő adatait senki sem vonhatja kétség­be. Itt szeretném elmondani, hogy munkánkban jelentős segítséget ka­punk azoktól a gépkocsivezetőktől, akik önkéntes ellenőrökként működ­nek, és jelentik nekünk azokat, akik megszegik a forgalmi szabá­lyokat, de nem egyszer maguk te­remtenek rendet az utakon, ha szükséges. Érthető okok miatt ezek­nek a lelkiismeretes segítőtársaink­nak nem közölhetjük a nevüket nyilvánosan. Fontos az, hogy nem maradnak közömbösek azokkal szem­ben, akik veszélyeztetik a forgalom biztonságát. Az elmúlt napokban is „lefüleltünk“ jelentéseik alapján egy-két olyan személyt, aki ittas állapotban ült a volán mellé. — Hallottuk, hogy nagy hang­súlyt helyeznek a gépkocsipark mű­szaki állapotáért felelős személyzet szakmai felkészültségére is. Egy idő óta ellenőrző vizsgáknak vetik alá őket.­­ A forgalom ellenőrzése során nem egyszer van alkalmunk tapasztalni, hogy a karbantartás elhanyagolása milyen sok veszélyt rejt magában. Többször találkozunk olyan gépko­csikkal az országutakon, amelyek olyan műszaki állapotban vannak, hogy nem lett volna szabad elhagy­niuk a garázst Ilyen és ehhez ha­sonló megfontolások miatt vezettük be a technikai személyzet és a ga­rázsfőnökök felkészültségének aj ellenőrzését. A MŰSZAKI ELLENŐR A PÓTVIZSGÁN IS MEGBUKIK — Feltételezhetően érdekes dol­gok derülnek ki ezeken a vizsgá­kon. Mondana egy-két példát : — Valóban meglepő, olykor­ lehan­­golóan érdekes dolgok. Többek közt az, hogy jónéhányan még a gépkocsivezetés és a karbantartás alapfogalmait sem ismerik. Például elég sokan nem tudtak megfelelő választ adni azokra a kérdésekre sem, amelyeket a hajtási engedély megszerzésekor szoktunk feltenni a sofőrjelölteknek. Többen közülök még a második ellenőrzés, tehát a pótvizsga során is megbuktak. El­képzelhető.. . hogy mennyi hanyag­ságot szül az olyasmi, amikor még azok sem ismerik megfelelően a szakmát, akik a gépkocsivezetők munkáját, felkészültségét kell hogy ellenőrizzék! Persze, ez távolról sem vonatkozik mindenkire, sőt, a mű­szaki személyzet többségére nem vonatkozik. De­ mi nem lehetünk el­nézőek az ilyen hanyag, a szakmai fejlődésben megrekedt " egyének­kel szemben". Aki többszöri el­lenőr­zés után sem felelt meg a követel­ményeknek, azokat lecseréltetjük beosztásukból, mint­ ahogy már egy néhány esetben tettük. Közben Pop Vasile osztályvezetőt elszólítja a kötelesség, s a beszélge­tést egyik közeli munkatársával, Chifor Iones századossal folytatjuk tovább. — Az elmúlt hónapokban meg­kezdtük a gazdasági egységeknél dolgozó gépkocsivezetők újravizsgáz­tatását, szakmai felkészültségének az ellenőrzését is — mondja. — Már az első eredményekből arra a kö­vetkeztetésre jutottunk, hogy a so­főrök igen jelentős része a hajtási engedély megszerzése után nem igyekszik szakképzettségét tökélete­síteni. Érvényes ez mind a forgalmi szabályokkal, mind a műszaki is­meretekkel kapcsolatban. Ennek következménye aztán a forgalmi rend megszegése, következésképpen balesetek előidézése. A butori bá­nyakitermelésnél dolgozó 51 sofőr közöl mindössze 6 (!) tudott kielé­gítő választ adni a forgalmi szabá­lyokból és a gépkocsiszerelésből fel­tett összes kérdésekre. Még ennél is lehangolóbb, hogy a forgalmi sza­bályokkal kapcsolatban alig 11,7 százalékuktól kaptunk megfelelő vá­laszt. Nem sokkal jobb a helyzet az ilkai és a nistrui bányakitermelés­nél sem, ahol 27 sofőr közül csak 7-nek sikerült a vizsgája. Szerencsé­re akad néhány jobb példa is, köz­tük a borsai bányavállalat, ahol a gépkocsivezetők 50 százaléka —az előbbiek után már ennek is örülni lehet — sikeresen esett túl az első vizsga mindkét próbáján. Az ellen­őrzéseket tovább folytatjuk, a fen­tiek is bizonyítják, hogy alapos okunk van rá. Természetesen, ahol szükséges, mindjárt megtesszük a szükséges intézkedéseket, vagyis kö­telezzük a gépkocsivezetőket arra, hogy tanuljanak, tovább képezzék magukat, jóllehet ezt a törvények is szigorúan előírják. A­zutori bányaki­termeléshez például szakkönyveket küldtünk ki a sofőröknek és intéz­kedtünk, hogy a szakmai tovább­képzés valóban eredményes legyen. Egyébként nem érdektelen megje­gyezni, hogy ezeket a továbbképző tanfolyamokat az illető egységek szállítási részlegei kell hogy meg­szervezzék. ★ Amint a fentiekből is kiderül, sok probléma van a közlekedés körül még Máramarosban is, ahol örven­detes csökkenő irányt mutat a köz­úti balesetek­ görbéje ! Hát akkor mennyi lehet azokban a megyékben — és, sajnos egyelőre ezek vannak többségben —, ahol ez a görbe egy­re felfelé ível. Éppen ezért tartjuk hasznosnak, hogy mások is megis­merjék a máramarosiak néhány e­­redményes módszerét, melyek első­sorban a nevelés és a szakmai is­meretek bővítését célozzák. Sike Lajos :A radar pontosan beméri a gépkocsi sebességét. ELŐRE 3. oldal

Next