Előre, 1979. november (33. évfolyam, 9936-9961. szám)

1979-11-01 / 9936. szám

4.-----------NEMZETKÖZI ÉLET NICOLAE CEAUSESCU ELVTÁRS INTERJÚJA (Folytatás az 1. oldalról) Románia fejlődésének számos problémáját, és általában a vi­lágviszonylatban vett fejlődés számos kérdését nem lehet meg­oldani a tudomány minden terü­leten érvényesülő, egyre erőtel­jesebb hozzájárulása nélkül. Ép­pen ezért kidolgoztunk egy külön programot. Szerintünk évszáza­dunk utolsó két évtizede a tudo­mány minden területen való még erőteljesebb haladásának idő­szaka lesz, mind nemzeti, mind­­pedig nemzetközi viszonylatban. És ezt meg akarjuk valósítani Romániában is. Egyszersmind nagy hangsúlyt fektetünk a gazdasági hatékony­ság, a termelékenység növelésé­re, a termelés műszaki és minő­ségi színvonalának emelésére. KÉRDÉS: Minden külföldi számára, aki ellátogat az­­ önök országába, világos, hogy­­ a román kormány és nép mindent elkövet az energia­takarékosság érdekében. Fe­nyeget-e reális energetikai válság Romániában? VÁLASZ: Románia természe­tesen határozott intézkedéseket tett az energia- és általában a fűtőanyagtakarékosságra. Abból indulunk ki, hogy, kiváltképpen az iparban, még túl nagy az egy termelőegységre számított fo­gyasztás a fejlett gazdasággal rendelkező más országokhoz vi­szonyítva. Éppen ezért, a meg­tett intézkedéseknek az a céljuk, hogy kisebb fűtőanyagfogyasztás­sal biztosítsák a termelés növe­kedését, különböző műszaki és technológiai eljárások, és ter­mészetesen, a takarékos gazdál­kodás révén, a pazarlás leküzdé­sével. Kétségtelen, hogy a jö­vőben növekedni fog az energia­­fogyasztás, de ez a növekedés szigorúan be fog illeszkedni a tu­dományosan meghatározott ke­retbe. Elsődlegesen fejlesztjük a kevesebb energiát és fűtőanya­got fogyasztó ágazatokat, és ter­mészetesen, növekedni fog a lakosság energia- és fűtőanyag­fogyasztása. Nem mondhatnám, hogy Ro­mániában a szó szoros értelmé­ben vett energiaválság lenne. Az e vonatkozásban elfogadott prog­ramunk biztosítja a harmonikus energetikai fejlődést is. Már ma­ga az a tény, hogy ebben az év­ben több mint 3000 kilowatt­óra az egy lakosra számított fogyasztás, azt hiszem, jelzi, hogy nem lehet szó válságról. Elő­irányoztuk, hogy 1985-ig gya­korlatilag meghaladjuk az egy lakosra számított 4000 kilowatt­óra fogyasztást. Egyéb energia­­forrásokat is akarunk fejleszteni, és olyan intézkedéseket tenni, hogy Románia, bármilyen körül­mények között, fedezhesse saját energiaszükségleteit, anélkül, hogy behozatalra szorulna. KÉRDÉS: Az elmúlt évben látványos fejlődést mutatott fel a román gazdaság, és ki­mondottan európai rekord­nak számító növekedési üte­met ért el. Mégis, a terme­lésben vannak olyan terüle­tek, ahol a kijelölt célkitű­zéseket nem valósították meg. Az ország jövőbeni fejlődésé­ben milyen szerepet kell be­töltenie az új gazdasági-pénz­ügyi mechanizmusnak? Mi­lyen hatékonysággal jár a vállalatok önálló gazdasági ügyvitelének és önigazgatá­sának bevezetése? VÁLASZ: Az utóbbi három év­ben, tehát tavaly is, a román ipar valóban több mint 11 szá­zalékos évi átlagos ütemben fej­lődött. Ennek ellenére voltak olyan szektorok, melyek nem teljesí­tették maradéktalanul tervelő­irányzatukat, bár jóval túlha­ladták a gazdaságban elért 11 százalékos átlagos növekedési ütemet. Ez egyrészt annak tulaj­donítható, hogy bizonyos lema­radás volt a beruházások valóra váltásában, vagy megkésve ke­rültek kivitelezésre a tervezett kapacitások. Úgyszintén a globá­lis termelési előirányzat nem teljesítését bizonyos mértékben az is meghatározta, hogy nem helyezünk már kivételes hang­súlyt erre a vetületre, hogy az új gazdasági és pénzügyi mecha­nizmus elfogadásával arra tö­rekszünk, hogy a lehető legjob­ban lecsökkentsük a kezdeti á­­ruforgalmat és a túlzott fogyasz­tást, amely a globális termelés növekedéséhez vezetett, de nem volt reális eredménye a nem­zeti jövedelem gyarapításában. Az új gazdasági mechanizmus keretében az alapvető kritérium a nettó termelés, az újonnan lét­rehozott érték, a nemzeti jöve­delem gyarapodása, melyre tel­jes figyelmet fordítunk, még a globális termelés rovására is. S nézetünk szerint így járunk el a legjobban. Természetesen még a kezdetén vagyunk az új me­chanizmus bevezetésének, amely nem valósítható meg egyetlen év alatt, egy bizonyos gazdasági rendszerben való csaknem 30 é­­ves működés után egész sor ne­hézséget kell leküzdeni, tényle­gesen meg kell érteni az önálló gazdasági ügyvitel, az önigazga­tás elveit, továbbá azt, hogy minden vállalatnak, minden gaz­dasági-társadalmi egységnek ab­ból kell kiindulnia, hogy a ren­delkezésére álló termelőkapaci­tásokkal maximális gazdasági hatékonyságot érjen el minimális költséggel, hogy lényegében saját eszközökből biztosítsa tevékeny­ségének finanszírozását s egy­ben eszközöket bocsásson az ál­lam rendelkezésére a társadalmi kiadások céljaira, az ország ál­talános előrehaladására. Néze­tünk szerint azonban a haladás, melyet az új mechanizmus alkal­mazása óta eltelt másfél éves időszakban ilyen téren elértünk — lényegében ez év elejétől ál­talánosítottuk ezeket az elveket —, bátorítóak. Szilárd elhatáro­zásunk tántoríthatatlanul mun­kálkodni ezeknek az elveknek a gyakorlatba ültetésén. Az egész nemzetgazdaságnak az új mecha­nizmus, az önálló gazdasági ügy­vitel és a munkás önigazgatás alapján történő vezetése — kiin­dul-e az egységes országos terv elvéből — biztosítja minden te­vékenységi terület­ harmonikus fejlődését. KÉRDÉS: Románia jelenleg komoly erőfeszítéseket tesz kereskedelmi és fizetési mér­legének kiegyensúlyozására. Románia exportjának szembe kell néznie a világgazdasági recesszió következményeivel és a konkurrencia fokozódá­sával a nyugati piacokon. Ve­szélyezteti-e ez­ Románia gaz­dasági menetét, tőke- és im­portszintjét, s végső soron, fogyasztási szintjét? VÁLASZ: Románia valóban kereskedelmi és fizetési mérle­ge kiegyensúlyozottságának biz­tosítására törekszik. Voltak ne­hézségeink ebben a vonatkozás­ban. Ezért kellett egész sor in­tézkedést hoznunk az export ösz­tönzésére és nyilván az irányban, hogy csakis a szigorúan szüksé­ges importhoz folyamodjunk. A világgazdaságban mutatkozó recesszió következményei, a­­kárcsak az ennek nyomán fellé­pő konkurrenciafokozódás — konkurrencia ugyanis mindig létezik — véleményem szerint le­küzdhető a nemzetközi együtt­működés, a termelési kooperá­ció megfelelőbb megszervezésé­vel, amit különben igyekszünk is megvalósítani a más államokkal fennálló kapcsolatainkban. Ezt figyelembe véve, a nehéz­ségeket, amelyek egy adott pilla­natban főként a fizetési mérleg tekintetében merültek fel, nem tartom veszélyeseknek a román gazdaság számára. Ezeket a ne­hézségeket gyakorlatilag leküz­döttük, és semmilyen formában sem veszélyeztetik Románia to­vábbi fejlődésének folyama­tát. Figyelembe kell venni azt is, hogy egész importunk terme­lőeszközök vagy nyersanyagok behozatalát jelentette, rendelke­zünk tehát a szükséges export­biztosító kapacitással, hogy meg­valósíthassuk a kiegyensúlyozott kereskedelmi és fizetési mérle­get. Jövőre vonatkozó terveink­ben különben szem előtt tartjuk, hogy 1985-ig komolyan csökkent­sük a deficitet és a külföldi a­­dósságot, s meggyőződésünk, hogy megvalósítjuk ezt a célki­tűzést. Mindezek azonban semmilyen módon sem veszélyeztetik a la­kosság fogyasztási szintjének szavatolását. Már sok évvel ez­előtt leszögeztük, hogy közfo­gyasztási cikket — főként élel­miszereket, de ipari termékeket is — csakis azután exportálunk, miután biztosítottuk a lakosság fogyasztási szükségleteit. Romá­nia jelenlegi fogyasztása külön­ben sok szempontból meg­közelíti, egyes területeken éppenséggel túl is lépi az egyes fejlett országokét, nem a legfejlettebb, hanem egyes fej­lett országokét. Kiépítve a széles körű nemzetközi együttműkö­dést, a továbbiakban is teljes fi­gyelmet fordítunk a lakosság é­­letszínvonalának állandó emelé­sére valamennyi területen. An­nak a társadalomnak, amelyet Romániában építünk, különben alapvető célkitűzése, hogy a nép mind anyagi, mind pedig szellemi szempontból minél jobb munka- és életkörülményeknek örvend­jen. KÉRDÉS: Ez év kezdetétől megbeszélések zajlanak Ro­mánia és az Európai Gazda­sági Közösség között a gaz­dasági kapcsolatok tovább­fejlesztését szolgáló vegyes­bizottság létrehozására vo­natkozólag. Hogyan látja Ro­mánia és az EGK közötti gaz­dasági együttműködés fej­lesztésének távlatait? VÁLASZ: Románia széles körű gazdasági kapcsolatokat tart fenn a közös piaci országokkal, s egész sor közvetlen kapcsolatot épített ki ezzel a szervezettel, o­­lyan arányban, amilyenben a tag­államok egyes előjogaikat e szer­vezetre ruházták. Megjegyez­hetném ebben a vonatkozásban azt a tényt, hogy Románia és a közös piaci országok kapcsolatai az utóbbi kilenc évben három és félszeresükre növekedtek; egyes országokkal a gazdasági cserék volumene a tízszeresére vagy még többre növekedett. A Közös Piac országai jelenleg körülbelül 20 százalékban részesednek Ro­mánia külkereskedelmében. Fi­gyelembe véve mindezeket, a gazdasági cserék bővítése, a szélesebb körű együttműködés és termelési kooperáció megfe­lelő feltételeinek biztosítása ér­dekében egész sor tárgyalást folytatunk a Közös Piac szervei­vel egyes közös érdekű kérdések megoldására vonatkozólag. Eze­ket a megbeszéléseket Romániá­nak a gazdasági cserék és e­­gyüttműködés fejlesztését célzó általános politikája kereteibe il­lesztjük , ami összhangban áll a Helsinkiben aláírt dokumen­tumok szellemével é­s egyben azoknak a tárgyalásoknak a ke­retébe, amelyek a Közös Piac és a KGST között zajlanak a KGST országok és a Közös Piac or­szágai közötti kapcsolatok fej­lesztése jogi keretének létreho­zása céljából. Véleményünk szerint a köl­csönös érdekeket szolgálja, hogy minél jobb megoldást találjunk az együttműködés kiszélesítésé­re, minthogy ez egyaránt szol­gálja az illető országok érdekeit, akárcsak az enyhülés és a béke ügyét Európában. KÉRDÉS: Hogyan véleke­dik, elnök úr, az európai biz­tonság tekintetében végbe­ment legutóbbi fejlemények­ről? Rövidesen sor kerül a madridi találkozóra. Vélemé­nye szerint mit kellene tenni sikerének biztosításáért? Ro­mániának szándékában áll-e javaslatokat tenni ezen a ta­lálkozón? VÁLASZ: Románia úgy véli, hogy nagyobb határozottság­gal kell munkálkodni a Hel­sinkiben aláírt, egységes egész­nek tekintett dokumentumok va­lóra váltásán. Megítélésünk sze­rint Helsinki után nem történt túl jelentős lépés ez irányban, a belgrádi találkozó gyakorlati­lag pedig nem értékelhető e téren elért eredményeiért. Éppen ezért nagyobb figyelmet szándékszunk fordítani erre a kérdésre, és reméljük, hogy minden résztvevő állam ugyan­ezt fogja tenni a találkozó alapos előkészítése érdekében. Vélemé­nyünk szerint az államok kép­viselőinek már az idén tárgyalni­uk kellene, s megkezdeniük az e­­lőkészületeket a találkozóra. Ki­vételes fontosságú lenne, ha ez az összejövetel külügyminiszteri szinten zajlana. Ugyanakkor úgy véljük, hogy a gazdasági, kulturális-tudomá­nyos és humanitárius jellegű kérdések mellett kivételes he­lyen kellene szerepelniük a mad­ridi találkozón a katonai vonat­kozású kérdéseknek , a katonai készültségcsökkentésre és a konkrét leszerelési intézkedé­sekre való rátérésnek. E tekin­tetben több javaslat is van. Ro­mánia maga is előterjesztett ilyen javaslatokat. Országunk úgy számítja, hogy megújítja vagy új megfogalmazásban terjeszti elő e javaslatok egy részét, at­tól az óhajtól vezérelve, hogy a résztvevő államok megállapodás­­­­ra juthassanak, s megtörténjék a rátérés olyan konkrét intézke­désekre, mint a katonai kiadások és a fegyverzetek csökkentése, a bizalom erősítése és az európai enyhülési, együttműködési és bé­kefolyamat hangsúlyozottabbá tétele, az egész világra kiterjedő általános leszerelési, enyhülési és békepolitika részeként. KÉRDÉS: Románia Szocia­lista Köztársaság törvényei­nek megfelelően a vallásos szervezetek szabadon fejthe­tik ki tevékenységüket. En­nek ellenére, Nyugaton olykor híresztelések keringenek a­­ vallásszabadság állítólagos hi­ányáról. Van-e valami alap­juk ezeknek a híresztelések­nek ? Kérném, elnök úr, is­mertesse­ a romániai egyhá­zak helyzetét, az állam és az egyház közötti viszonyt. VÁLASZ: Az Alkotmány és Románia Szocialista Köztársaság más törvényei széleskörű jogo­kat biztosítanak a vallásfelekeze­teknek, a vallás szabad gyakor­lásának. Kijelenthetem, hogy az állam által elismert 14 vallásfe­lekezet nem panaszkodhat az illető vallások gyakorlásának valamilyen korlátozása miatt. Máskülönben a Szocialista Egy­ségfront magában foglalja mindezeket a vallásfelekezeteket. Ezért egyes híresztelések és a nyugati lapok egyes közlései leg­alábbis országunk valóságának nem ismerését bizonyítják. A­­zok, akik ilyen híreszteléseket terjesztenek, hagyják magukat megtéveszteni, vagy akarva-aka­­ratlanul kezükre játszanak e­­gyes reakciós köröknek, külö­nösen a volt fasiszta szervezetek külföldön élő elemeinek, me­lyek minden úton-módon meg­kísérlik meghamisítani a romá­niai valóságot. Az a szándékunk, hogy a to­vábbiakban is, az Alkotmánynak és az ország törvényeinek meg­felelően, biztosítsuk a vallásfe­lekezetek tevékenységének nor­mális­­ menetét. Természetesen nem engedtük meg és a jövőben sem engedjük meg, hogy bárki felhasználja ezeket a vallásfele­kezeteket arra, hogy a nép ellen, a szocializmus építése, az ország függetlensége és szuverenitása ellen irányuló tevékenységet fejt­sen ki. Úgy vélem, hogy a Vallásfele­kezeteknek általában a saját problémáikkal kell foglalkozni­uk, és teljesen tiszteletben kell tartaniuk az állam törvényeit, támogatniuk kell a szocialista építés politikáját, a társadalom általános fejlesztésének politiká­ját, az ország béke-, együttmű­ködési és enyhülési politikáját. KÉRDÉS: Az utóbbi évek­ben számos hollandiai kül­döttség kereste fel Romá­niát, és román küldöttségek jártak Hollandiában. Milyen szerepet töltöttek be ezek a kontaktusok a kölcsönös meg­ismerés és országaink kap­csolatainak fokozása terén? Hogyan értékeli ön a kétolda­lú kapcsolatok jelenlegi hely­zetét? Melyek a távlatok? VÁLASZ: Nagy megelégedés­sel szeretném kidomborítani a Románia és Hollandia közötti kapcsolatok felfelé ívelését. Va­lóban számos küldöttségcserére került sor, beleértve a legmaga­sabb szinten is, s e küldöttség­cserék hozzájárultak az országa­ink közötti együttműködés új lehetőségeinek felkutatásához mind gazdasági téren, mind a tudomány, a kultúra terén és ál­talános vonatkozásban nemzet­közi téren. Gazdasági téren a Románia és Hollandia­ közötti csere 1979-ben ötszöröse az 1970 évinek, ami, úgy véljük, pozitív tény. Szeretnénk, hogy az elkö­vetkező tíz évben is ugyanilyen ütemben fejlődjenek ezek a cse­rék. Létezik már számos együtt­működési akció és tárgyalások folynak a harmadik államok pia­cán való kooperációról is. Ér­vényben van úgyszintén egy je­lentős program a tudományos és műszaki együttműködés terén, beleértve a kulturális kapcsola­tainkat is. Különleges jelentősé­get tulajdonítunk a tevékenység mindezen vonatkozásainak, va­lamint a kapcsolatok fejleszté­sének, mert úgy véljük, hogy ezek hozzájárulnak népeink jobb megismeréséhez és közeledésé­hez, és általában az enyhülés és a béke ügyéhez Európában. Az eddigi eredmények alapján úgy véljük, hogy jók a távlatok ennek az együttműködésnek a kiszélesítéséhez, a küldöttség­cserék folytatásához, ideértve a dolgozók, országaink lakosai cse­réjének fokozását is. Úgyszin­tén pozitíven értékeljük az e­­gyüttműködést nemzetközi síkon, a mai világ komplex problé­máival kapcsolatban, kezdve az európai biztonsággal, az új nem­zetközi renddel, a leszereléssel, az összes problémák tárgyalások útján való megoldásával. Úgy véljük, hogy Románia és Hollan­dia a jövőben is aktívan hozzá­járulhat enyhülési és békepoli­­tikájával az egyenlőség, a füg­getlenség tiszteletben tartása, az együttműködés elveinek érvé­nyesítéséhez, mindkét nép akara­tának, a béke és a haladás álta­lános ügye érdekeinek megfe­lelően. Végezetül jókívánságaimat sze­retném tolmácsolni olvasóinak és a baráti holland népnek, jólétet, felvirágzást és békét kívánok neki. ENSZ-KÖZGYŰLÉS As emberi jogok csak kizsákmányolástól és elnyomástól mentes világban érvényesülhetnek igazán Országunk küldöttének felszólalása A Közgyűlés szociális és humanitárius bizottságában folyik a vita az emberi jogok kérdéskörének egyes intézmé­nyes vetületeiről. A vitában több mint 50 küldött szólalt fel valamennyi földrajzi cso­portból. Huszonöt fejlődő or­szág — közöttük Románia is — kidolgozott és előterjesztett egy keret-határozattervezetet arra vonatkozólag, hogy mi­lyen elsődleges feladatok áll­nak az Egyesült Nemzetek Szervezete és annak intézmé­nyei előtt az emberi jogok vé­delme terén. A vita során a román kül­dött ismertette N­i­c­o­l­a­e Ceausescu elnök tudományo­san megalapozott és az igazi humanizmustól mélységesen áthatott koncepcióját az embe­ri jogok védelméről és érvé­nyesítéséről, és rámutatott, hogy Románia álláspontja sze­rint, az emberi jogok teljes mérvű érvényesülése és egye­temes tiszteletben tartása, az emberi személyiség korlátlan kibontakozása csak kizsákmá­nyolástól és elnyomástól men­tes világban válhat kézzelfog­ható valósággá, olyan világban, amely megszabadult a gyen­­gén fejlettség terhétől, a roha­mos fegyverkezési hajszától. S amelyben teljes mértékben biztosított minden egyes em­ber szent joga a léthez, a meg­felelő életszínvonalhoz. Orszá­gunk küldötte ezzel kapcsolat­ban rámutatott, hogy határo­zott lépéseket kell tenni az éhínség, a betegségek, az írás­­tudatlanság, a munkanélküli­ség, a bizonytalan megélheté­si, táplálkozási és lakásviszo­nyok eltörlésére, azoknak az akadályoknak az elhárítására, amelyek útját állják az embe­reknek, hogy hozzájussanak a modern civilizáció jótétemé­nyeihez ; határozott lépéseket kell tenni annak a kiáltó a­­nyagi és szellemi egyenlőtlen­ségnek a felszámolására, a­­melyet egy olyan , társadalom igazságtalan berendezkedése szül, melynek értékrendszere csak a gazdagoknak kedvez és mindentől megfosztja a lakos­ság nagy többségét.. Szolidaritási hét a inamíbiai néppel és a SWAPO-val Az ENSZ Namíbia-tanácsa, melyben Románia is részt vesz, ünnepi ülésszakot tar­tott a namíbiai néppel és nem­zeti felszabadítási mozgalmá­val, a SWAPO-val vállalt ok­tóber 27-én kezdődött szolida­ritási hét alkalmából, az ENSZ-közgyűlés azon hatá­rozatának második évforduló­ján, amely hatálytalanította a Dél-afrikai Köztársaság Na­míbia fölötti mandátumát és kimondta, hogy e területért az Egyesült Nemzetekre hárul a felelősség. Megnyitó beszédében Paul Lusaka, a tanács elnöke rámu­tatott, hogy a namíbiai néppel vállalt szolidaritás hete alkal­mat ad arra, hogy felhívja a nemzetközi közösség figyel­mét az ENSZ felelősségére Namíbia függetlensége és sza­badsága ügyében. A Közgyűlés elnöke, Salim A. Salim elmondotta, hogy a súlyos namíbiai helyzet kizá­rólag azért állt elő, mert Dél- Afrika semmibe veszi a namí­biai nép szabadságát és füg­getlenségét, valamint önren­delkezési jogát szentesítő ENSZ-határozatokat. A Köz­gyűlés elnöke rámutatott, hogy a világszervezetnek, a nem­zetközi közösségnek a namí­biai néppel és a SWAPO-val vállalt aktív szolidaritással kell válaszolnia a rasszista ha­tóságok akcióira. A SWAPO képviselője, Theo-Ben Gurirab, határozot­tan elítélte a dél-afrikai ható­ságok durva megtorló akcióit a namíbiai nép ellen, és kije­lentette, hogy a Namíbiát il­legálisan megszállva tartó dél­afrikai csapatok terrorja elle­nére, a hazafiak, a SWAPO vezetésével, eltökélten tovább harcolnak az ország teljes füg­getlenségének kivívásáig. ROMÁN KÖNYVADOMÁNYOK ÁTNYÚJTÁSA Gheorghe Badrus, országunk moszkvai nagykövete román könyvadományt nyújtott át a Leningrádi Állami Egyetem vezetőségének. A könyvek kö­zött találhatók Nicolae Ceausescu elvtárs műveinek kötetei, különböző műszaki és természettudományi munkák, köztük dr. Elena Ceausescu elvtársnő, mérnök, akadémi­kus munkája, Kutatások a makromolekuláris vegyületek szintéziséről és jellemzőiről, továbbá klasszikus és kortárs szépirodalmi művek, valamint a Román Kommunista Párt XII. kongresszusának doku­mentumtervezetei. Nicolae Ceausescu elvtárs, a Román Kommunista Párt fő­titkára, Románia Szocialista Köztársaság elnöke műveit tartalmazó köteteket nyújtott át a Tarnow vajdasági (Len­gyel NK) könyvtárnak Romá­nia varsói nagykövete. A ro­mán nagykövetség ugyanakkor román orvostudományi műve­ket ajándékozott a lublini or­vosi főiskola könyvtárának. ALGÉRIA NEMZETI ÜNNEPE Az Algériai Demokratikus és Népi Köztársaság népe ma ünnepli a fegyveres népi fel­kelés kirobbanásának 25. év­fordulóját. Az 1954. november elsejei történelmi esemény a francia gyarmatosítók ellen ví­vott, csaknem nyolc évig tartó felszabadító harc kezdetét je­lentette. A hosszas és áldozatos küz­delmek árán kivívott függet­lenség megnyitotta az utat az algériai nép előtt az önálló fej­lődésre, az idegen uralom sú­lyos örökségének felszámolá­sára, az ország gazdasági erő­forrásainak a nép érdekében történő kiaknázására. Felsza­badulása után Algéria mélyre­ható átalakulások révén — ál­lamosításokat és földreformot hajtottak végre, gazdaságfej­lesztési terveket indítottak be — elindult a fejlődés nem ka­pitalista útján. Az algériai nép jelentős eredményeket ért el nagyszabású fejlesztési tervei­nek valóra váltásában, az or­szág valamennyi vidékén ipari egységek épültek, kiterjedt ön­tözési hálózatot hoztak létre az ország rendkívüli vízszegény­ségének ellensúlyozására. Mély­reható gazdasági-társadalmi átalakulások mentek végbe az algériai falvak életében is, és immár számottevő eredmé­nyek születtek annak a falu­fejlesztési tervnek a valóra váltásában, melynek értelmé­ben szocialista típusú falva­kat építenek ki, az első fej­lesztési szakaszban hozzávető­leg ezret. Országunk népe, amely min­dig is szolidaritást vállalt az algériai nép igazságos felsza­badító harcával, rokonszenv­­vel követi nyomon e baráti nép társadalomépítő sikereit. Románia és Algéria között gazdasági, politikai, tudomá­nyos-műszaki és kulturális té­ren egyaránt gyümölcsöző e­­gyüttműködési kapcsolatok ho­nosodtak meg az évek folya­mán. E kapcsolatok elmélyülé­sét döntően meghatározták Nicolae Ceausescu elvtárs al­gériai látogatásai, gyümölcsöző megbeszélései Algéria elnöké­vel. A magas síkú megbeszé­lések alkalmával létrejött meg­állapodások nyomán évről év­re bővül a két ország sokrétű együttműködése, a kölcsönös előnyök elve alapján, mindkét nép javára. Hazánk — a két­oldalú együttműködés kereté­ben — jelentős támogatást nyújt ennek az észak-afrikai országnak nemzetgazdasága fejlesztéséhez, ami egyebek között abban is testet ölt, hogy számos román szakember dol­gozik Algéria különböző gazda­sági szektoraiban, az ország majd minden részén, s ugyan­akkor az algériai ifjak százai nyernek képesítést a romániai felsőfokú oktatási intézetek­ben. Algéria nemzeti ünnepe al­kalmából hazánk dolgozó népe újabb kimagasló sikereket kí­ván a baráti algériai népnek a haladás és a civilizáció útján. Horváth Júlia MEZOPOTÁMIAI VÁROS Mintegy 3000 éves ősi vá­rost tártak fel az iraki régé­szek Haditha város közelé­ben. Megállapították, hogy a város először a korai mezo­potámiai dinasztiák idején né­pesült be. A felfedezés értékét az növeli, hogy így lehetőség nyílik a korai mezopotámiai kultúra megismerésére. BÖDÖNCSÓNAK A vizen járó emberek régi közlekedési eszközét, egy múlt századi bödöncsónakot „ha­lásztak" ki Magyarországon a Tiszából. Szegedtől északra olajmunkások bukkantak rá a tárgyra, és könnyűbúvárok se­gítségével emelték partra a tölgyfa törzséből kifaragott több mint hat méter hosszú vízi járművet. A régi csónak — restaurálása és tartósítása után — a szegedi múzeum nép­rajzi anyagát gazdagítja. VÉGZETES VÉRÁTÖMLESZTÉS Legalább 30 beteg meghalt Ankarában vérátömlesztés kö­vetkeztében. Az orvosok sze­rint vagy nem volt eléggé friss a plazma, vagy a vércsoportok tévesen voltak feltüntetve az üvegeken. PÁLYÁZAT A Krokogyil című moszkvai szatirikus folyóirat a 22. olim­piai játékok keretében meg­hirdeti „Az olimpiai mosoly“ című nemzetközi pályázatot. Felhívja valamennyi ország humoristáit sporttémájú elbe­szélések és karikatúrák bekül­désére. A nyertes munkákat díjazzák. A pályamunkákat a következő év május 15-ig lehet elküldeni. AZONOSÍTOTTÁK Megtalálták és azonosították Raffaelo, a világhírű rene­szánsz kori mester egy festmé­nyét, a Lorettái madonnát, a­­melyről kétszáz éven át azt hitték, hogy elveszett. A pári­zsi Conde múzeumban volt a kép, de a múzeumi szakértők sokáig úgy vélték, hogy ez az eredeti alkotásnak csak a má­solata. A PEGAZUS IS? Az 1965. május 25-én fel­lőtt Pegazus-2 amerikai mű­hold minden valószínűség sze­rint október 29 és november 6 között lezuhan a Földre — közölte a NASA. Különösebb izgalomra nincs ok — fűzte hozzá a jelentés. A 10,5 tonnás műhold ugyanis a Föld légkö­rébe érve csaknem teljesen el­ég, s mindössze körülbelül 700 kiló hull belőle a Földre, éspe­dig 3500 kilométer hosszú és 200 kilométer széles területre. Egyébként 1­969 és 1978 között már lezuhant két Pegazus mű­hold, az 1-es és a 3-as, és semmiféle kár nem keletkezett, még maradványait sem talál­ták meg. KÉTSZÁZÖTVEN A szibériai tigris Földünk­nek egyik legveszélyeztetettebb állata, s kipusztulása csak nagy erőfeszítéssel akadályoz­ható meg. A lipcsei állatkert,­­ amely különösen oroszlánok, tigrisek és más nagyragadozók tenyésztésében már 1880 óta kiváló eredményeket ért el, s azzal büszkélkedhet, hogy ben­ne eddig 2250 oroszlán szüle­tett, a szibériai tigris megmen­tésére ugyancsak páratlan munkát végez. Eddig mintegy 250 szibériai tigrist segítettek világra, vagyis annyit, ameny­­nyi a becslések szerint szaba­don — a Szovjetunióban, Kí­nában és Koreában — össze­sen él. TENGERSZENNYEZÉS Az idén rekordszámú o­­lyan tartályhajó-szerencsétlen­­ség történt, amelynek követ­kezménye tengerszennyezés lett: 10 hónap alatt — a Shell olajcég elnökének adatai sze­rint — 515 000 tonna kőolaj ömlött a tengerekbe, kétszer annyi, mint az előző évben. H­árom évvel Belgrádinak, Jugoszlávia fővárosának felszabadulása után, 1947 őszén nagyszabású, az ősi város újjászületése és tovább­fejlődése szempontjából történelmi jelen­tőségű munkálatok kezdődtek a város területén. Mérnökök, építé­szek, topográfusok lepték el a Száva folyó mocsaras balpartját. Megkezdték a főváros akkor még csak az elképzelések síkján létező részének, Új-Belgrádnak a felmérését. Három évtized alatt korszerű, színpompás város épült itt fel, sokkal több, mint egy új városnegyed. Nevi Beogradban, tízezrével épültek a lakások, sokemeletes tömbházak, köztük 28 emeletesek is szegélyezik a széles sugáruta­­kat. Azzal, hogy átlépett a folyó balpartjára is, a főváros, kitörve a jobbpartot körülölelő dombok koszorújából, a nyílt mezőn in­dult tág fejlődésnek, szabad te­ret kapott további terjeszkedés­re, újabb városnegyedek létesí­tésére. Természetesen a régi, a történelmi Belgrád, a Kalemeg­­dán erőd lábainál elter­ülő óvá­ros és Belgrád legmodernebb negyedei között nincs ellentmon­dás, az új megszületése nem je­lentette a régi városrészek fejlő­désének és korszerűsödésének lezárását. A Száva jobboldalán is épültek új negyedek: Banol­­vo, Brdo, Kara Burma, Konjar­­nik, Miliakovotz, Kanarevo Brdo, Jalino Brdo... Az új és a régi kerületek összefonódásából ki­teljesedő főváros Jugoszlávia gazdasági, politikai és tudomá­nyos-kulturális életének központ­ja: 150 gyár és üzem küldi szét innen termékeit az ország min­den részébe és külföldre egy­aránt, iskoláiban 200 000 közép­­iskolás diák tanul, főiskoláit és egyetemét 80 000 hallgató láto­gatja, meghaladja a tízezret a tudósok és művészek száma, színházak, múzeumok, könyvtá­rak szolgálják lakosai művelő­dési színvonalának emelését. A főváros szolgáltatja a nemzeti össztermelés 13 százalékát. A fent említett földrajzi adott­ság, a város peremén szélesre táruló lapály már nemcsak mint lehetőség kínálkozik a fejlődés­re; az építők és építészek alkotó fantáziája és reális számításai alapján már a tervek formájá­ban körvonalazódik: kidolgozták a „2000-es tervet", a jugoszláv főváros távlati fejlesztési tervét. Alapja az az előrejelzés, mely szerint az ezredfordulón Belgrád­­nak 2 millió lakosa lesz. A terv egyes elemei már meg is való­sultak, mások megvalósulás előtt állnak. A 2000-es terv fő gondolata — építészeti szempontból — hat peremváros összekapcsolása, köztük az összeköttetést részben metró útján, részben autósztrá­­dákkal és körkörös országúttal valósítják meg. Épül a főváros új vasúti csomópontja, földalatti pályaudvarral, kiszélesítik a folya­mi kikötőt és növelik befogadó képességét. A főváros nem mond le a jövőben sem iparközponti funkciójáról, azonban tisztelet­ben tartva a környezetvédelmi szempontokat, a város belterüle­téről kiköltöztetik az üzemeket a város külső övezetébe. Új is­kolák, kultúrközpontok és más társadalmi rendeltetésű épületek egészítik majd ki az új városké­pet, nem is beszélve a további új lakóépületekről. Természetesen e nagy távlati terv megvalósítása szakaszonként történik. Egyik alapvető eleme Belgrád eljövendő ötéves terve, az 1980—1985-ös időszakra szóló urbanisztikai terv. Ennek az idő­szaknak a városfejlesztési tervei­re 155 milliárd dinárt irányoztak elő. A terv egyes részletelemeire utalva , mint a legjelentőseb­bekre, felépül ebben az időszak­ban az új klinikai központ, be­fejeződik az új vasútállomás épí­tése, a Forradalom múzeuma és más épületek sora. Az épülő Belgrád a szabad és független Jugoszlávia szimbólu­ma, arányaiban növekvő, színei­ben és formáiban megújuló fő­városa egy virágzó nemzetgazda­ságot és kultúrát építő ország népének, melyhez Románia né­pét a mély barátság és a sokol­dalú együttműködés szoros szá­lai fűzik. Belgrád ma és az ezredforduló távlatában ELŐRE - 1979. november 1. Közép-Kelet ARABKÖZI MEGBESZÉLÉSEK Habib Burgiba tunéziai ál­lamelnök Tuniszban megbe­szélést folytatott Chedli Klibi­­vel, az Arab Liga főtitkárával. A tuniszi rádióállomás szerint a találkozón áttekintették a november második felében Tunézia fővárosában sorra ke­rülő arab csúcsértekezlet elő­készítésével kapcsolatos kérdé­seket. A JANA hírügynökség je­lentése szerint palesztin kül­döttség tartózkodik jelenleg Ammanban, Jordánia főváro­sában. A küldöttséget Moha­med Abou Settah, a PFSZ Végrehajtó Bizottságának tag­ja vezeti, aki egyben az elfog­lalt területeken élő arabok tá­mogatására létrehozott jordá­­niai—palesztin bizottságban a palesztin fél vezetője. Más­részt, a QNA hírügynökség közölte, hogy november első hetében látogatást tesz Jordá­nia fővárosában Yasszer Ara­fat, a Palesztinai Felszabadí­tási Szervezet Végrehajtó Bi­zottságának elnöke. Bejrútban Szelim Al-Hossz libanoni kormányfő megbeszé­lést folytatott Salah Khalaf­­fal (Abu-Ayad), az Al-Fatah szervezet Központi Bizottságá­nak tagjával. A találkozón megvizsgálták a dél-libanoni helyzetet, illetve a november­ben tartandó arab csúcsérte­kezlettel kapcsolatos libano­ni—palesztin álláspontegyezte­tés kérdéseit. A KÍNAI NK ÁLLAMTANÁCSÁNAK ELNÖKE NAGY-BRITANNIÁBAN Hua Guofeng, a Kínai Nép­­köztársaság Államtanácsának elnöke megkezdte hivatalos megbeszéléseit Londonban Margaret Thatcher brit mi­niszterelnökkel. A felek esz­mecserét folytattak időszerű nemzetközi kérdésekről. Hua Guofeng külön-külön találkozott még James Cal­­laghannal és David Steellel, a laburista, illetve a liberális párt vezetőivel. A nemzetközi helyzet különböző vetületeit és más közös érdekű kérdéseket vizsgáltak meg. II. Erzsébet királynő és Fü­­löp herceg ebéden látta ven­dégül a Kínai Népköztársaság Államtanácsának elnökét. FOLYTATJA MUNKÁLATAIT A RHODESIA-KONFERENCIA Londonban folytatódtak a hármas tárgyalások Rhodesia jövőjével kapcsolatban. Lord Carrington brit külügyminisz­ter ismertette a részvevők e­­lőtt a brit kormányzó hatáskö­rét az átmeneti időszakban, a­­zaz a választások megtartásá­ig és a többségi lakosság kép­viselőiből álló kijelöléséig. Joshua Nkomo és Robert Mugabe, a Zimbabwei Haza­fias Front két társelnöke úgy véli, hogy­ a brit javaslatokkal kapcsolatban további tárgya­lásokat kell folytatni, mivel el­fogadhatatlan az, hogy az át­meneti időszakban a hazafias erők ne vegyenek részt sem­milyen akcióban, s a rendfenn­tartás a jelenlegi kisebbségi rendszer hadseregére háruljon. Miközben jelentős különb­ségek állnak fenn az angol kormány álláspontja és a Zim­babwei Hazafias Front állás­pontja között, a Common­­wealth-tagállamok aktívabb szerepet igyekeznek betölteni a kérdésben érdekelt összes fe­lek által elfogadható megoldás kidolgozásában. Öt világrész hírei LONDON: A brit fővárosban bejelentették, hogy Valéry Giscard d'Estaing francia köztársasági elnök november 19-én és 20-án hivatalos látogatást tesz Nagy-Britanniában. MEXIKÓVÁROS: Közleményt hoztak nyilvánosságra Henryk Jablonski, a Lengyel NK Államtanácsa elnöke Mexikóban tett hivatalos látogatásáról. A dokumentum rámutat, hogy kedvező lehetőségek állnak fenn a kétoldalú együttműködés bővítése te­rén, főleg gazdasági és kereskedelmi téren. RABAT: William Tolbert libériai államfő a jövő héten láto­gatást tesz Rabatban, ahol megbeszélést folytat II. Hasszán ma­rokkói királlyal a nyugat-afrikai helyzettel kapcsolatos kérdé­sekről. PHENJAN: Kim Ir Szen, a Koreai Népi Demokratikus Köz­társaság elnöke meghívására rövidesen Phenjanba látogat Luis Cabral, Bissau-Guinea Köztársaság Államtanácsának elnöke. A Masayoshi Ohira vezette japán kormány benyújtotta le­mondását, összhangban az al­kotmányos előírásokkal. Rövi­desen ugyanis összeül az októ­ber 7-én lezajlott választások nyomán megválasztott új par­lament. Jimmy Carter amerikai el­nök Shirley Hufstedlert neve­lésügyi miniszterré nevezte ki. A tárcát nemrég hozták létre. A Paraguayi Kommunista Párt, amely illegalitásban fej­ti ki tevékenységét, nyilatko­zatban tiltakozott a hatóságok elnyomó politikája ellen. Egy­ben felszólította az ellenzéki pártokat, szakszervezeteket, diákszervezeteket, az egyház képviselőit, az összes hazafia­kat, vonják szorosabbra sorai­kat a diktatórikus rendszer el­leni harcban. Nyomda: Combinatul Poligrafic Casa Scinteii

Next