Előre, 1983. április (37. évfolyam, 10993-11018. szám)

1983-04-01 / 10993. szám

ELŐRE - 1983. április 1 IDÉNYMUNKÁK A MEZŐGAZDASÁGBAN SZAKSZERŰ VEGYSZEREZÉSSEL GONDOS VETÉSÁPOLÁST Most egy hónapja egész ol­dalon vizsgáltuk, taglaltuk la­punkban azt a kérdést, hogy miért stagnál pár év óta Te­mes megyében a gabonater­melés, miért értek el tavaly a lehetőségeknél és elvárások­nál jóval kisebb hozamokat. Különösen a búzával „szere­peltek le“ a bánáti termelő­­szövetkezetek és állami mező­­gazdasági vállalatok, hisz múlt nyáron átlagosan csupán 2367 kilót arattak egy-egy hektár­ról. Sok oka volt a szerény ho­zamnak — az mtsz-ek például hektáronként 12 és fél mázsá­val termesztettek kevesebbet az előirányzott mennyiségnél —, megannyi agrotechnikai rendellenesség vámolta meg a termést. Egyebek között az is, hogy kiterjedt területeken vegyszerezés nélkül maradtak a kalászc­sgabonák, egyes he­lyeken pedig rosszul, szaksze­rűtlenül, nem megfelelő idő­ben szórták ki a gyomírtószert a búzára és árpára. Mi tagadás, a zsebelyi ag­ráripari tanács körzetében is nagy árat fizettek azért, mert elhanyagolták, illetve rosz­­szul végezték el tavaly tavasz­­szal a kalászosok vegyszere­zését. Kisebb-nagyobb mér­tékben már az is megvámolta az itteni gazdaságokban a ter­mést, hogy későn fogtak hozzá a gyomirtó kiszórásához. És tetézte a veszteséget az, hogy több, mint 4000 hektáron el sem végezték e fontos vetés­ápolási munkát! Nem csoda tehát, hogy elgyomosodott a búza, s ennek következtében nehezen és jelentős szem­veszteséggel gyűjthették azt be. A vegyszerezés elmulasz­tásának tulajdonítható nem kis mértékben az, hogy egyik­másik táblán még ezer kiló búzát sem arattak hektáron­ként. A józseffalvi állami me­zőgazdasági vállalatban is a gyenge technológia, a vegysze­­­res gyomirtás elhanyagolása miatt fizettek nagyon szűk­­markúan tavaly nyáron a bú­zaföldek, melyekről alig egy­­harmadát aratták le, csépel­ték ki a tervezett gabona­­mennyiségnek. A rosszul elő­készített magágy és, késői ve­tés mellett sokba került a vegyszerezés elmulasztása, a vetésápolás elhanyagolása a sárfalvi, bobdai, hidasligeti, igrisi és néhány más terme­lőszövetkezetben is. Nem egy példával szemlél­tethetjük ugyanakkor azt, hogy ott, ahol szakszerű tech­nológiával termesztik a búzát, árpát, s gondosan elvégzik a vetésápolást, ott gazdagon a­­rathatnak. A nyerős mtsz-ben például tavaly 5822 kilós bú­zahozamot értek el, amit De­meter József elnök annak tu­lajdonít, hogy a kifogástalan minőségű magágyelőkészítés és vetés, az optimális növény­sűrűség biztosítása mellett a vegetációs állapot szerint parcellánként differenciáltan elvégezték a kiegészítő táp­dúsítást, s ugyanakkor a gyomirtó­ szert is megfelelő időben szórták ki, azaz „elta­lálták“ a vegyszerezést. Egyéb­ként e fontos vetésápoló mun­kát kifogástalan minőségben végezték el ezekben a napok­ban is a nyerősek, hogy te­nyérnyi helyen se gyomosod­­hassanak el az ígéretesen fej­lődő kalászosgabonák. Elengedhetetlen követel­mény egyébként, hogy vegy­szerezéskor minden farm ha­tárában ott legyenek a mező­gépészek mellett a szakem­berek, s gondosan irányítsák és ellenőrizzék ezt a munkát, amit alacsony hőmérsékletkor például nem lehet, nem sza­bad végezni. Mert ha történe­tesen az Icedint ki lehet jut­tatni a vetésekre 8—10­­ fok hőmérséklet idején, addig egy­két anyag kiszórásához már 14—16 fokos melegre van szükség. Különben nem kevesebb, mint 204 ezer hektáron ter­mesztenek ebben az eszten­dőben búzát és árpát a me­gyében, vagyis­ a szántóföld 36 százalékát kitevő területen. Éppen ezért megkülönbözte­tett figyelmet kell most a vegyszerezésre fordítani, hogy azt mielőbb elvégezhessék minden gazdaságban. Indo­kolt igény ez annál inkább, mert — miként a megyei me­zőgazdasági vezérigazgatósá­gon mondották — elegendő vegyszer áll rendelkezésére. A bökkenő csak az, hogy eddig alig 30 ezer ha őszi vetés­re szórtak gyomirtó­szert, ami elég szerény teljesítmény. Márpedig igyekezni kell e munkával két okból kifolyó­lag is. Mindenekelőtt azért, mert az optimális időn túli — s ez néhány nap múlva lejár — vegyszerezés nem sok ered­ménnyel jár, mi több, nagyobb késés esetén többet árthat, mint amenyit használ, megvá­molhatja tehát a termést. U­­gyanakkor arról sem feled­kezhetünk meg, hogy a meg­késett vegyszerezéskor a ve­tések is nagyobbak, melyek­ben aztán a traktorkerekek is több kárt tesznek a taposással, növénytiprással. Köztudomá­sú ugyanis, hogy a gyomirtó kiszórásához kisebb mérték­ben vehetik csak igénybe a repülőgépeket, s annak nagy részét traktorokkal kell elvé­gezni. A jogos elvárásoknak, na­gyobb követelményeknek megfelelően 3700 kilós bú­zahozamot kell idén Temes megyében elérni, összesen pe­dig mintegy 1,7 millió tonna gabonát termeszteni. Egyik fontos feltétele ennek a gon­­dos vetésápolás is, az, hogy mielőbb és kifogástalanul el­végezzék a vegyszerezést az utolsó táblákon is. Deme János TEMES MEGYEI TUDÓSÍTÁS VETŐÁGY-KÉSZÍTÉS ÉS ÜLTETÉS (Folytatás az 1. oldalról) megfelelőbb esz­közökkel kell létrehoznunk. Nyilvánvaló, hogy a talajművelés a parcel­lák talajának, a termőhelynek a tulajdonságától függ, tehát differenciált. A felületen tö­­mörítődött talajokat például 8—10 centiméter mélységig porhanyósítjuk, kultivátorral és nem tárcsával! A laza szö­vetű talajokon és elegyenge­tett őszi szántás esetén a bur­gonyát előkészítő műveletek nélkül is ültethetjük. A leüle­pedett talajréteggel jellemez­hető termőhelyeken erőtelje­sebben, nagyobb mélységig, 16—18 centiméterig porha­­nyósítunk, a szántás irányára merőlegesen. Az U—650 típu­sú erőgéppel vontatott CPGC — 4 jelzésű kultivátor, vagy az A—1800 típusú erőgéppel vontatott CPGC—6,7 jelzésű kombinátor nagyon alkalmas erre a munkára. A burgonya számára leg­megfelelőbb vetőanyag tulaj­donságai: 16—18 centiméter mély laza talaj, mely görön­gyöktől, gyomoktól mentes, optimális nedvességtartalmú, jó hó- és légtározó. Az ilyen tulajdonságú vetőágyat vál­tozatos talajműveléssel­­ ké­szíthetjük el. Könnyű és kö­zepesen kötött talajokon a legajánlatosabb az U—650 típusú erőgéppel vontatott CPGC—4 jelzésű kotivátor használata: jól lazít, megfe­lelően pár hány ősit, kellően e­­gyenget. Ezzel a munkaesz­közzel 14—16 centiméter mély­ségig is dolgozhatunk; ha vé­ső alakú késeket használunk, akkor 16—18 centiméter mély talajréteget is művelhetünk. A munkamélységet a támasz­tókerekek­­ szabályozásával változtathatjuk. Optimális fel­tételek között az említett kul­tivátor 92—96 százalékos ha­tékonysággal porhanyósít és 97—99 százalékos hatékony­sággal irtja a gyomokat! Jó eredménnyel használ­hatjuk a GCO—3 jelzésű ál­lítható fogú koronát, melyet az U—650 típusú erőgépen kí­vül L—445 típusú traktorral is vontathatunk, s bár nem a legszerencsésebb megoldás, szükség esetén a GD—3,2 jel­zésű tárcsával is dolgozha­tunk. Utóbbi munkaeszközt leginkább akkor­­kénytelen használni a gazdálkodó, ha a szántás rossz minőségű és más eszközzel­­ nem lehet porhanyósítani. Abban az e­­setben, ha mégiscsak tárcsát használunk a burgonyaterüle­tek talajának művelésére, a gépet jól be kell állítanunk: a vízszintes beállítást a vo­­nórudak szabályozásával, a munkamélységet a tárcsák tá­madási szögének változtatá­sával és többletsúly haszná­latával valósíthatjuk meg. Megfelelő fizikai állapotú ta­lajon a tárcsák támadási szö­gének 12—15 foknak, tömö­rebb talajokon 15—17 fok­nak kell lennie. Az említett mezőgépeket használva és az előírt szabá­lyokat betartva, a burgonya számára jó vetőágyat ké­szíthetünk. Ezzel igen nagy mértékben hozzájárulunk a nagy átlagtermések elérésé­hez. A magas hozamok meg­valósításának azonban egyéb meghatározói is vannak, mint például a jó minőségű vető­gumó ültetésre való célszerű előkészítése. A nagy termések megvaló­sítása érdekében ajánlatos ültetéskor csak jó biológiai értékű vetőgumót használni. Ezt a magas biológiai értéket azok a gumók hordozzák ma­gukban, amelyek legfeljebb második szaporításúak, egész­ségesek, nagy csírázási ener­giájuk van. Köztudott, hogy a burgonyagumók nyugalmi idő­szaka két szakaszra osztható; az első szakaszt a teljes nyu­galmi állapot jellemzi, ami­kor a gumók az optimális kör­nyezetben sem csíráznak; a második szakaszt a csírázási képesség jellemzi, a lappangó csírázás állapota, amikor a csírák kifejlődését alacsony hőmérsékleten meg lehet aka­dályozni, megfelelő nedves­ségtartalom és hőmérséklet biztosításával elő lehet segí­teni. A nyugalmi időszak tar­tama fajtajelleg, de az ülte­tés ideje, az éghajlati ténye­zők, a tenyészidőben ért hatá­sok is befolyásolják. Abban az esetben, ha a vetőgumók a tárolókban kicsíráznak, ültetés után sokkal nehezebben ké­peznek vegetatív hajtásokat, s ily módon a kései ültetés és a kedvezőtlen tárolás az ál­lománysűrűség csökkenéséhez vezet. A burgonyaültetés gépesíté­se még inkább szükségszerű­vé tette a vetőgumó váloga­tását és osztályozását, azokat az előkészítő munkákat, ame­lyeket tulajdonképpen kézi ültetéskor se nélkülözhe­tünk. Mindenképpen arra kell törekednünk, hogy hektáron­ként 250—300 ezer főhaj­tást, illetve 50—65 ezer fész­ket biztosítsunk, s ennek e­­redmén­yeként a 40 tonna át­lagtermést is elérjük. E ho­zamnak a megvalósítása kie­melt feladat, ezért a talajmű­veléskor, trágyázáskor, az ültetés előkészítésekor és a gumók talajba juttatásakor olyképpen kell dolgoznunk, hogy a magas hozamok anya­gi és biológiai alapját létre­hozzuk. A vetőgumó tavaszi válo­gatásakor minden olyan bur­gonyát kiselejtezünk, amely betegségekkel fertőzött, me­chanikai eszközök által ká­rosított és biológiai lerom­lást vagy vírustámadást jel­ző csírákkal rendelkezik. Ha géppel ültetünk, válogatás­kor osztályozunk, külön cso­portba tesszük a 30—45 mil­liméter átmérőjű és a 45—60 milliméter átmérőjű gumó­kat. Ez az osztályozás egyen­letes nagyságúvá teszi az ül­tetőanyagot, megkönnyíti az ültetést, fokozza a gépkihasz­nálást, az ültetés jó minősé­gét. Öntözés nélküli termesz­tésben a legmegfelelőbb fé­szekszám hektáronként 50—55 ezer, öntözéses gazdálkodás­ban 55—65 ezer. Tekintettel arra, hogy a bur­gonya osztályozásakor gyak­ran használják a gazdaságok­ban a KSP—15 jelzésű gépet, néhány sorban jellemezzük működtetését. Beállításakor az osztályozó nyílások alakmá­sokkal való szabályozását kell előtérbe helyezni, működése­kor pedig a nyílások rendsze­res tisztogatására, a szállító­­szalagokon való ütemes vá­logatásra érdemes ügyelni. Munkaütemet fokozó, ha a szállítószalagok zsáktöltő szer­kezettel vannak ellátva, s ha a tele zsákokat gépek segítsé­gével emelik az utánfutókra. A KSP—15 jelzésű gép tech­nológiai folyamatban dolgoz­hat az ISIC—30 jelzésű osz­tályozógéppel, s ily módon még gazdaságosabb lesz a gép­csoport üzemeltetése. Az így osztályozott és válogatott ve­tőgumót már vihetjük is a mezőre, hiszen a megfelelő tulajdonságú vetőágyba, meg­felelő talajmélységbe juttat­va, a tenyészidő folyamán a növényeket kellőképpen gon­dozva, nem kételkedhetünk a magas hozamokban! 3.­­ A szocialista demokráciánk fejlődésének állandó tanúsága­ként a dolgozó tömegek és a pártvezetőség, a helyi párt- és állami szervek, a tömeg- és tár­sadalmi szervezetek vezetősége közötti állandó dialógus levelek és kihallgatások formájában 1982 folyamán is különlegesen fontos tényező volt a párt tö­megkapcsolatainak erősítésében és fejlesztésében gazdasági-tár­sadalmi életünk fontos prob­lémái és a honpolgárok személyi problémái megoldásáért, egyre hatékonyabb módozata annak, hogy a dolgozók részt vegyenek különböző tevékenységi terüle­tek tökéletesítésében, a párt XII. kongresszusán megszabott cél­kitűzések valóra váltásában. A dolgozók egyre nagyobb szá­mú levelének tartalmi elemzé­séből fakadó egyik jellemző vo­nás az, hogy növekedett a dol­gozók felelőssége a hazai sokol­dalúan fejlett szocialista társa­dalom építésének lényeges kér­dései iránt, a honpolgárok egy­re inkább megértik, hogy a párt­os államvezetőség határozatai minden egyes esetben alapvető érdekeiket szolgálják­. Az összes tár­sad­­almi kategó­riákhoz tartozó számos honpol­gár, munkaközösségek, párt- és állami szervek, tömeg- és tár­sadalmi szervezetek a fonto­sabb események alkalmával 1982 folyamán is táviratokban, leve­lekben fejezték ki teljes és ak­tív csatlakozásukat pártunk és államunk ama erőfeszítéseihez, hogy eredményesen kibontakoz­zék a hazai gazdasági-társadalmi tevékenység növekedjék Romá­nia hozzájárulása a kortárs világ nagy problémáinak megoldásá­hoz, az államközi kapcsolatok javításához, a béke megvédel­­mezéséhez. Valamennyien kife­jezték fenntartás nélküli egyet­értésüket az RKP 1982 decem­beri Országos Konferenciáján elfogadott dokumentumokkal. Nicolae Ceaușescu elvtársnak a központi bizottsági plénumokon, az ipari és mezőgazdasági dol­gozók tanácsainak plénumain és más országos jellegű akciók al­kalmával tartott előadói beszé­deivel és beszédeivel, valamint az év folyamán elfogadott és a különböző területek tevékeny­ségének tökéletesítését célzó in­tézkedésekkel, messzemenően nagyrabecsülve a pártfőtitkár szüntelen és lankadatlan törek­vését népünk jelene és jövője ügyében. 1982-ben összesen 1 799 927 honpolgár fordult a párt veze­tőségéhez, a központi állami és társadalmi szervekhez és szer­vezetekhez, megyei, municípiu­­mi, városi pártszervekhez, in­tézményekhez és társadalmi szervezetekhez, a rádióhoz és a televízióhoz. A statisztikai adatok alakulá­sának elemzéséből 1931-hez ké­pest pozitív tényként állapítható meg, hogy az észrevételek és panaszok — de különösképpen a kérvények — száma bizonyos mértékben eltolódott a központi szervektől a helyi szervek felé, amelyek természetszerűleg hiva­tottak megoldásukra. 1982 folya­mán 1981-hez képest az RKP KB-nál a levelek és a kihall­gatások száma 11 százalékkal csökkent. Ennek ellenére hang­súlyozandó, hogy az RKP KB- hoz még nagyszámú levél ér­kezik. Ez tanúsítja a dolgozók bizalmát a párt Központi Bi­zottságában, ami különlegesen pozitív dolog, de ugyanakkor azt is, hogy helyi viszonylatban nincs meg mindenütt a kellő gondoskodás és törekvés a dol­gozók problémáinak megoldásá­ra, illetve arra, hogy türelme­sen megmagyarázzák bizonyos kérvények meg nem oldásának okait, s egyáltalán, hogy konk­rétan közelítsenek meg minden olyan dolgot, amelyről a leve­lekben és a kihallgatások során beszámolnak. A különböző gazdasági-társa­dalmi szektorok dolgozói több mint 285 700 észrevételt és ja­vaslatot küldtek be vállalatok, intézmények, mezőgazdasági ter­melőszövetkezetek, kereskedelmi és más egységek tevékenysé­gében észlelhető hiányosságok­kal és rendellenességekkel kap­csolatosan, s ezek jó része in­dokolt volt. A Központi Bizott­ság plenáris ülése megállapí­totta, hogy a dolgozóktól kapott javaslatok és bíráló megjegy­zések valóban hasznosak voltak különböző területek bizonyos rendellenességeinek és hiányos­ságainak felszámolásához, a munka javításához. Elintézést nyert 1 332 847 kér­vény és panasz. Az elintézés több mint 552 800 esetben (40 százalék) a lehetőségek, az igé­nyelt, illetve felrótt dolgok tör­vényessége és indokoltsága ará­nyában kedvező volt. Elintézést nyert számos kérvény­munkába való besorolás, lakáskiutalás stb. ügyében.­­ Több mint 17270 észrevétel és javaslat ipari egységek kü­lönböző vonatkozásaival kap­csolatosan indokoltnak bizonyult, s ezek alapján számos intézke­dés történt az érdekelt egysé­gek munkájának javítására’. Bukarest municipiumi, Arges, Brassó, Krassó-Szörény, Gorj, Prahova, Delj, Iasi, Vilcea és más megyei vállalatokban lépé­sek történtek a munka jobb megszervezésére, a termelési fe­gyelem erősítésére, a termelő személyzetnek szánt alapokból javadalmazott adminisztratív­tisztviselői személyzet csökken­tésére, a dolgozó személyzet szakmai továbbképzésére, ter­melési technológiák javítására, egyes találmányok és újítások termelési hasznosításának meg­gyorsítására. Egyes Hunyad, Galac, Vran­­cea, Buzau, Dâmbovita megyei bányakitermelésekben, könnyű­ipari, elektrotechnikai, gépgyár­tó egységekben, építőtelepeken új gépeket, berendezéseket és aggregátokat helyeztek üzembe, olyanokat, amelyek az ellenőrzé­sek idején használaton kívül voltak. Sikerült jelentős meny­­nyiségű fémet, tüzelőanyagot és villam­osenergiát megtakarítani, fémhulladék és újrafelhasznál­ható alkatrészei­ tekintélyes mennyiségét visszanyerni.­­ Intézkedések történtek a mezőgazdasági tevékenység ja­vítására is; ez 16 031 észrevétel és javaslat tárgyát képezte, a­­miből több mint 7600 volt indo­kolt. Giurgiu, Teleorman, Ca­­larasi, Olt, Delj, Temes, Szilágy, Vaslui, Braila és más megyék mezőgazdasági egységeiben in­tézkedések történtek mezőgaz­dasági területek visszanyerésé­re, a földállomány ésszerűbb kihasználására, bizonyos nö­vényápolási munkálatok elvég­zésére. Arge?, Botosani, Buzau, Konstanca, Suceava és más me­gyék egyes állattenyésztő farm­jain intézkedések történtek a szükséges takarmányféle, az e­­gészségügyi-állategészségügyi el­látás biztosítására, az állatgon­dozók állandósítására, az álla­tok jobb elszállásolási feltéte­leinek szavatolására. Úgyszin­tén Arges, Bacau, Botosani, Krassó-Szörény, Temes és Vas­lui megyében bizonyos észrevé­telek ellenőrzése alapján mező­­gazdasági termelőszövetkeze­tekben történt jelentős termék­veszteségeket, amelyek bizo­nyos mezőgazdasági munkála­tok el nem végzéséből, az álla­tok elégtelen gondozásából a­­dódtak, a megállapított károk keletkezésében vétkes felelős tényezők és műszaki káderek terhére róttak.­­ A szállítás terén szorgal­mazták a gépkocsiszállítási ka­pacitások hatékonyabb kihasz­nálását és az útvonalak körül­tekintőbb meghatározását, kü­lönösképpen a települések kö­zötti szállításban.­­ A kereskedelemben és a lakosság ellátásában a honpol­gárok észrevételei és javaslatai reális támogatást nyújtottak a helyi szerveknek a területi ön­­ellátási program nagyobb mér­vű megvalósításához és az adott áruállomány ésszerűbb elosztásához. Prahova, Delj, Vilcea, Brassó, Suceava, Olt, Vrancea, Fehér megye több településén és Bukarest mu­­nicípium kerületeiben határo­zottabban felléptek bizonyos kereskedelmi szabálysértések és egyes mezőgazdasági élelmi­szertermékekkel való üzérkedés megszüntetéséért.­­ A községgazdálkodási és településrendezési tevékenység­gel kapcsolatos 22 454 indokolt észrevétel és javaslat útján a honpolgárok hozzájárultak a közművesítési-gazdálkodási ak­ciók jobb megszervezéséhez, e­­gyes néptanácsok, községi pol­gármesterek ama törekvéseinek fokozásához, hogy mozgósítsák a lakosságot a településgazdál­kodási és -szépítési munkálatok­ra. Arge?, Calara?i, Giurgiu, Hargita, Mehedint, Szilágy és Bacsu megyében intézkedések történtek helyi érdekű utak é­­pítésére. Máramaros, Krassó- Szörény, Bihar és Suceava me­gye egyes településein patakok medrét és vízmosásokat szabá­lyoztak, tekintélyes mezőgazda­sági földterületeket ármentesí­tettek. Nagyobb mértékben szorgalmazták a lakásépítkezés minőségének javítását.­­ A honpolgárok jelentős segítséget nyújtottak a milícia és ügyészségi szerveknek a szo­cialista törvényesség védelmé­ben, bűncselekmények és más társadalomellenes cselekmé­nyek megelőzésében és felfede­zésében, a törvények határozot­tabb alkalmazásában, a közrend és nyugalom fenntartásában.­­ Jelentős számú észrevételt ellenőriztek kereskedelmi, me­zőgazdasági, termelőszövetkeze­ti, ipari stb. vezető káderek és más dolgozó személyzet munká­jával és magatartásával kapcso­latosan, s ezek körülbelül 39 százaléka részben vagy teljesen indokolt volt. Ennek következ­tében számos adminisztratív és pártszankciót szabtak ki, a bűn­­cselekményekben vétkes szemé­lyeket pedig átadták az igaz­ságszolgáltatási szerveknek is. Az ellenőrzésekből kitűnt, hogy bizonyos káderek kiválogatásá­ban és előléptetésében nem tö­rekednek kellőképpen az em­berek megismerésére, nem kí­sérik figyelemmel állandóan az előléptetettek munkáját és ma­gatartását a munkahelyen és az életben, hogy segítségben része­sítsék őket, megelőzzék a hi­bákat. A dolgozók leveleinek, vala­mint a kihallgatások során ál­taluk felvetett problémáknak az elemzése, az ellenőrzésekből le­szűrt következtetések, valamint a területi ellenőrző munka fel­tárta az intézkedések tárgyát képező szabálysértések és fo­gyatékosságok okainak egész sorát. A Központi Bizottság megál­lapította, hogy ezek jó részét olyan fogyatékosságok okozták, amelyek egyes gazdasági egysé­gek és intézményeik kollektív vezetőségének és felelős káde­reinek munkastílusában még mindig fellelhetők. Számos e­­setben nem lépnek fel kellőkép­pen a munkafegyelem és a ter­melési technológia megszegésé­nek eseteivel szemben, nem tartják be a gépek és berende­zések felülvizsgálási és karban­tartási grafikonját, egyes egy­ségeknél még nem foglalkoznak kellőképpen a dolgozó személy­zet szakmai továbbképzésével, alacsony az igényesség a ter­mékminőség ellenőrzése terén. Azokban a mezőgazdasági termelőszövetkezetekben, ahol szabálysértések történtek és je­lentős veszteségek keletkeztek a növénytermesztésben és állat­­tenyésztésben, számos fogyaté­kosságot, nemkülönben hanyag­ságot állapítottak meg a mun­kaszervezés, a fegyelem terén. Kitűnt, hogy egyes mezőgazda­­sági termelőszövetkezeti elnö­kök, agrármérnökök és farm­­vezetők teljesen érdektelenül végzik szolgálati teendőiket, sőt felelőtlenül viszonyulnak a köz­érdekhez. A felsőbb szervek 1982-ben is számos indokolt kérvényt és panaszt kaptak, aminek egyik fontos oka, az, hogy az illetékes helyi szervek nem oldották meg idejében őket, egyes válla­latok, intézmények és községek vezető káderei csekély mérték­ben, illetve egyáltalán nem foglalkoznak a dolgozók szociá­lis problémáinak megoldásával, egyes szolgáltatások gyenge minősége, törvényes járandósá­gok folyósításának elmulasztá­sa és más törvényszegések. A munkatörvények alkalma­zásának számos esetében a dol­gozók panaszai és kérvényei in­dokoltak voltak, s így az illeté­keseknek vissza kellett vonniuk bizonyos törvénytelen intézke­déseket. Az egységek vezető szervei, a szakszervezetek lép­jenek fel tehát jóval határozot­tabban a munkaviszonyok tör­vényességének betartásáért. Több indokolt észrevétel ér­kezett be egyes használatba adott tömbházak hiányosságai­val, a lakásállomány karban­tartásának elhanyagolásával, kisipari szövetkezeti és népta­nácsi egységek egyes szolgálta­tásainak nem megfelelő minő­ségével kapcsolatosan. Még mindig sok a kérvény és a panasz a honpolgárok közötti különböző viszályokkal, nézet­eltérésekkel, különböző társa­dalomellenes cselekményekkel kapcsolatos perek újrafelvétele ügyében, ami arról tanúskodik, hogy komoly fogyatékosságok mutatkoznak a honpolgári ne­velésben. Az iskola, a család, az összes nevelő tényezők hangol­ják egybe jobban nevelő akciói­kat, különösképpen foglalkoz­zanak intenzívebben és kitar­tóbban ezek hatékonyságának növelésével. A Központi Bizottság úgy­szintén megállapította, a dolgo­zók által jelzett negatív jelen­ségek közül egyesek abból a­­dódnak, hogy az érdekelt egy­ségekben és szektorokban mű­ködő pártszervezet munkája nem kielégítő. Bizonyos realitá­sok nem ismerete, a kihágások­kal kapcsolatos passzivitás, a pártgyűlések és más politikai­­nevelő akciók előkészítésében és lebonyolításában mutatkozó formalizmus, annak a törekvés­nek a hiánya, hogy közvéle­mény alakuljon ki a törvény­szegésekkel szemben, oda veze­tett, hogy egyes egységeknél a hiányosságokat csak akkor szá­molják fel, ha egyes dolgozók a felsőbb szervekhez fordulnak Bizonyos szabálysértések és fogyatékosságok elhúzódása u­­gyanakkor arról tanúskodik, hogy a megyei, municipiumi és városi bizottságok, minisztériu­mok és más központi szervek, helyi állami és társadalmi szer­vek és az alárendeltségükbe tartozó egységek ellenőrző mun­kája csekély hatékonyságú. Egyes párt- és állami szervek még nem lépnek fel kellőkép­pen a kivizsgálásokból adódó következtetések szélesebb körű elasznosításáért, hogy az ilyen negatív jelenségek megismétlő­dését elkerüljék. ★ A plénum úgy értékelte, hogy a­ levelek és kihallgatások te­rén 1982-ben is érezhető javulás mutatkozott. Az RKP KB 1982 márciusi plénuma — amely a dolgozók javaslatai, észrevéte­lei, panaszai és kérései megol­dására végzett tevékenységet elemezte — dokumentumaiból, valamint Nicolae Ceaușescu elvtárs, a párt főtitkára ez alka­­lomból adott útmutatásai életbe ültetése a párt- és állami szer­vek, a társadalmi és tömegszer­vezetek és a sajtószervek veze­tőségei felelősségének növeke­dését eredményezte azoknak a kérdéseknek az operatív és kompetens megoldásában, ame­lyeket az állampolgárok vetnek fel leveleikben és a kihallgatá­sokon. Növekedett az illetékes ve­zetők törődése az egyes negatív jelenségeket kiváltó okok meg­ismerése iránt és elterjedt az a gyakorlat, hogy a különlegesebb tartalmú észrevételek kivizs­gálásának következtetéseit a munkaközösségekben vitassák meg, s így az észrevételeket ál­talánosabb síkon hasznosítsák. A párt- és az állami szervek vezetőkáderei nagyobb mérték­ben vették ki részüket a fonto­sabb tartalmú javaslatok és ész­revételek közvetlen megoldásá­ból. Ennek ellenére a levelekkel és kihallgatások terén végzett munkában még komoly fogya­tékosságok léteznek, állapította meg a plénum. Egyes gazdasági egységek pártszervezetei és dolgozói ta­nácsai, sőt egyes megyei, muni­cipiumi és városi pártszervek sem fordítanak kellő figyelmet a dolgozók által észrevett és közölt fogyatékosságokra és ki­hágásokra, amelyek eleinte el­szigetelt tényekként jelentkez­nek, s nem elemzik alaposan az azokat kiváltó okokat és en­nek következtében nem is hoz­nak idejében intézkedéseket e­­gyes negatív megnyilvánulások elszaporodásának megelőzése érdekében. Megállapítást nyert, hogy a megyei, municipiumi és városi pártbizottságok, a minisztériu­mok vezetőségei, a néptanácsok végrehajtó bizottságai általában foglalkoznak a levelekkel és a kihallgatások terén folyó tevé­kenység időszakos elemzésével (az RKP KB Határozata és az 1978. évi 1-es számú törvény ér­telmében), és intézkedéseket is állapítanak meg a munka javí­tására. Ám bizonyos esetekben már nem követik nyomon az intézkedések alkalmazását, s ilyenkor az elemzés is gyakor­lati hatékonyság nélkül marad. Pozitív tényként könyvelhető el, hogy egyre több dolgozót fogadnak kihallgatásaikon a minisztériumok, a megyei, mu­nicipiumi és városi pártbizott­ságok vezető beosztású káderei. A megyei pártbizottságok első titkárai több mint 22 970, a mi­niszterek közel 9000 állampol­gárt fogadtak kihallgatáson. Mégis sok esetben nem követik nyomon a dolgozók által felve­tett problémák finalizálását. Úgyszintén egyes miniszterek és egyes központok vezetőká­derei nem tartanak helyszíni fogadóórákat, amikor megláto­gatják az egységeket. Egyes vállalatokban a mun­kások nehezen tudnak szóba állni az igazgatókkal, egyes községek polgármesterei pedig hosszú ideig nem keresik fel a községhez tartozó falvakat, hogy elbeszélgessenek a hon­polgárokkal, noha a törvény ér­telmében ezt hetente kötelező­en meg kellene tegyék. Egyes minisztériumok, egyes néptanácsok végrehajtó bizott­ságai nem tartják be a Közpon­ti Bizottság 1979. március 29-i plénumának arra vonatkozó in­tézkedését, hogy apparátusuk valamennyi ellenőrzési hatás­körrel felruházott kádere szá­mára kötelezővé tegyék a hon­polgárok leveleiben vagy a ki­hallgatásokon felvetett kérdé­sek megoldására irányuló tevé­kenységnek az ellenőrzését is. Ugyanakkor vannak párt- és ál­lami szervek, amelyek nem tu­lajdonítanak kellő figyelmet a levelek megoldási határidejé­nek. Egyes megyékben nem ta­pasztalható még elegendő törő­dés az iránt, hogy aktivizálják a vállalati és intézményi pártbi­zottságok és -bürök mellett mű­ködő, a levelekkel és kihallga­tásokkal foglalkozó dolgozói komissziókat, hogy ezek haté­konyabban támogassák az ezen a téren az illető egységben zaj­ló tevékenység irányítását és ellenőrzését. A levelekkel és a kihallgatá­sok terén végzett tevékenység elemzésének konklúziói alapján az RKP KB plénuma kijelölte az 1983-ban ezen a téren szük­séges intézkedéseket annak ér­dekében, hogy a párt XII. kong­resszusa és 1982. decemberi Or­szágos Konferenciája határoza­tai szellemében, a szocialista demokrácia fejlesztése, a hon­polgári felelősség szüntelen ösz­tönzése, valamint a dolgozók­nak az állami és közügyek ve­zetésében való közvetlen rész­vétele fokozása érdekében ezen a téren is javítsák a munkát 1983-ban, tökéletesítsék a mun­kastílust és -módszereket. — Mivel számos alapegység­ben — vállalatban, intézmény­ben, mezőgazdasági termelőszö­vetkezetben, községben — to­vábbra is komoly hiányosságok mutatkoznak a dolgozók javas­latainak, észrevételeinek, pa­naszainak és kérvényeinek az elintézésében, szükséges, hogy Nicolae Ceaușescu elvtárs, az RKP főtitkára számtalanszor megismételt útmutatásai szel­lemében, beleértve az RKP KB jelenlegi plenáris ülésen el­hangzott beszédét is, a megyei, municipiumi és városi pártszer­vek teljes határozottsággal és kitartóan munkálkodjanak an­nak érdekében, hogy a párt­­szervezetek, a dolgozói taná­csok és az egységek összes fe­lelős tényezői maximális fogé­konyságot tanúsítsanak a dol­gozók által felvetett összes köz­érdekű vagy személyes jellegű problémák iránt, a helyszínen, operatívan és a törvényes elő­írásoknak megfelelően oldják meg azokat. Úgyszintén szüksé­ges, hogy a kötelességüket nem teljesítő, az ezen a téren rá­juk háruló kötelezettségeknek eleget nem tevő kádereket von­ják felelősségre a párt szerve­zeti szabályzata értelmében.­­ A pártszervezetek és a szakszervezetek, a gazdasági egységek dolgozói tanácsai, a minisztériumok és iparközpon­tok fordítsák a legnagyobb fi­gyelmet a termelés és munka megszervezésének javítására, az anyag-, üzemanyag-, kenő­anyag- és villamosenergia-fo­­gyasztás csökkentésére, a hul­ladékok, az újrafelhasználható alkatrészek és anyagok vissza­nyerésére vonatkozó és a dolgo­zó személyzet által a munkahe­­lyen, a pártszervezetek köz­gyűlésein, a dolgozók közgyűlé­sein vagy a szocialista egysé­gekben intézményesített de­mokratikus keret más formáin tett javaslatok és indítványok operatív értékesítésére.­­ A fontos tartalmú észrevé­telek kivizsgálásának konklú­zióit minden esetben vitassák meg a pártapparátussal és -ak­tívával, a munkaközösségekben, mind azokban az egységekben ahol azokat megállapították, mind pedig más hasonló profi­lú vállalatban vagy intézmény­ben, hogy elejét vegyék egyes negatív jelenségek megnyilvá­nulásának. Ugyanakkor az ál­lampolgári közösségek levelei megoldásának eredményeit gyű­léseken ismertessék a levél alá­íróival, s ezeken a gyűléseken vegyenek részt más érdekelt honpolgárok is az illető egység­ből vagy helységből. — A megyei, municipiumi és városi pártbizottságok biztosít­sák a pártbizottságok és -bürök mellett működő, a levelekkel és a kihallgatásokkal foglalkozó dolgozói komissziók időszakos felkészítését, a komissziók te­vékenységének rendszeres el­lenőrzését és irányítását, hogy ezek a legjobb körülmények közt végezhessék feladataikat.­­ A levelekkel és a kihall­gatások terén végzett tevékeny­ség időszakos elemzésében a megyei pártbizottságok, a nép­tanácsok végrehajtó bizottságai, a minisztériumok és a többi központi állami szerv vezetőta­nácsai törekedjenek megismer­ni azt, hogy milyen okokból ki­folyólag nem oldották meg azokat az észrevételeket, pana­szokat és kérvényeket, amelyek a gazdasági egységekben, intéz­ményekben vagy az illető hely­ségben is orvosolhattak volna. A következtetéseket vitassák meg a párt- és állami aktívával, hozzanak megfelelő intézkedé­seket, munkálkodjanak rend­szeresen a konklúziók alkal­mazásáért. Ugyanakkor nép­szerűsítsék széleskörűen a leve­lekben és a kihallgatásokon fel­vetett kérdések megoldásában létező jó tapasztalatokat.­­ A megyei, municipiumi és városi pártszervek, a központi és helyi állami szervek, a tár­sadalmi és tömegszervezetek vezetőségei fokozzák az ellen­őrzést az alárendeltségükbe tar­tozó szervezetekben és intéz­ményekben a dolgozók által le­velekben és kihallgatásokon felvetett javaslatok, észrevéte­lek, panaszok és kérvények megoldását illetően.­­ A propaganda- és agitációs-, a sajtó és rádió-televíziós tevé­kenység, a politikai és kultu­rális-nevelői tömegtevékenység tematikájának meghatározásá­nál a pártszervek, a társadalmi és tömegszervezetek vegyék na­gyobb mértékben figyelembe a levelek és kihallgatások tartal­mát, hogy így operatívabban és közvetlenebbül járulhassa­nak hozzá a dolgozók által ilyen úton-módon felvetett kérdések tisztázásához.­­ A Központi Pártkollégium, az RKP KB Levelezési és Ki­hallgatási osztálya, a Gazdasá­gi és Társadalmi Tevékenység Központi Munkásellenőrzési Ta­nácsa, a KB többi osztálya fo­kozza ellenőrzését a megyei pártbizottságoknál, a minisz­tériumokban és más központi szerveknél arra vonatkozóan, hogy miképpen alkalmazzák az RKP KB Határozatának és az 1978. évi 1-es számú törvény­nek, valamint az utólagosan el­fogadott határozatoknak az elő­írásait a levelekre és kihallga­tásokra vonatkozóan. Ugyanak­kor következetesen kövessék nyomon a dolgozók észrevételei kivizsgálásakor kijelölt intézke­dések finalizálását. A párt Központi Bizottsága kifejezi meggyőződését, hogy a párt- és állami szervek, a tár­sadalmi és tömegszervezetek vezetőségei teljes felelősséggel fognak munkálkodni e tevé­kenység további javításáért, hogy a dolgozók, a haza állam­polgárai ilyen módon­­ is na­gyobb mértékben járuljanak hozzá az RKP XII. kongresz­­szusán kijelölt célkitűzések megvalósításához, a párt 1982. december 16—18-i Országos Konferenciáján elfogadott prog­ramdokumentumokba foglalt feladatok példás teljesítéséhez. AZ RKP KÖZPONTI BIZOTTSÁGA 1983. MÁRCIUS 23-24-I PLENÁRIS ÜLÉSÉN ELFOGADOTT DOKUMENTUMOK A DOLGOZÓK PÁRTVEZETŐSÉGHEZ, HELYI PÁRTSZERVEKHEZ ÉS ÁLLAMI SZERVEKHEZ, TÖMEG­ES TÁRSADALMI SZERVEZETEKHEZ, SAJTÓHOZ ÉS RÁDIÓTELEVÍZIÓHOZ INTÉZETT 1982. ÉVI JAVASLATAINAK, ÉSZREVÉTELEINEK, PANASZAINAK ÉS KÉRVÉNYEINEK ELINTÉZÉSÉRŐL

Next