Előre, 1988. június (42. évfolyam, 12596-12621. szám)

1988-06-01 / 12596. szám

------ - 2 Buda északi peremétől a víz mentén lefele, el egészen Ol­­téni­áig, len­­dületes ter­mészeté­tala­­kító, építő mun­ka folyik az Ar­geș völgyében. Csaknem egy esztendeje kü­lönböző szak­májú építők, szocialista hadseregünk katonái mel­lett, kotrógé­pekkel, föld­nyesőkkel, bil­lenő tehergép­kocsikkal, fú­rógépekkel, más technikai eszközökkel fel­szerelve harc­ba lendültek, hogy a vízmo­sásos avagy lankás partok kö­zött kanyargó folyó vizét végle­ges mederbe tereljék. Az Arge? szabályozása hajó­zási, öntözési és más rendelte­téssel a Nicolae Ceau?escu­­korszak újabb ragyogó nagy al­kotásai sorába tartozik. A Bara­­gan legnagyobb folyója egyben az egyik legcélszerűbb közleke­dési útvonal lesz Bucuresti és a Duna között, s tovább, a Feke­te-tenger felé. A fővárost tehát hajóút fogja összekötni a világ számos országával és városával. A katonaság munkacsoport­jai több helyen, Oltenitán, 30 Decembrie község közelében és Cornetu—Mihon­esti térségében fejtik ki tervékenységüket. Az építőtelepen dolgozó tapasztalt káderek közé tartozik , s egyéniségének jegyeit rányomja a nagyszabású építőmunka szer­vezésének és kibontakoztatásá­nak számos aspektusára — Ni­colae Vinő mérnök ezredes is, aki a transzfogarasi országút, a Duna—Fekete-tenger-csatorna építése során már bebizonyí­totta kiváló szervező és vezető erényeit. Vinő ezredes, ez a szerény, de a műszaki csapatok teendőit tö­kéletesen uraló szakember ér­vek és tények felsorakoztatásá­val érzékelteti az Oltenitától északra tevékenykedő katonák eredményes erőfeszítéseit. El­mondta: már akkor munkához láttak, amikor a topográfusok az utolsó mérési eredményeket vetették rajzpapírra. A Marian Adam katonatiszt parancsnok­sága alá tartozó műszaki oszta­gok egyszerre több ponton len­dültek támadásba: töltésépítés­hez, vasútvonal építéséhez, alapozáshoz, technológiai utak kialakításához, láttak hozzá. A katonák munkacsoportjai mód­szeresen, kitartóan haladnak előre, munkájuk, eredményeik példásak. Az egyik legmozgalmasabb munkatelep az épülő București kikötő 30 Decembrie község közelében. Valóban ráillik a jel­ző. Rakpartokat építenek az uszálykonvojok számára, speciá­lis kikötőhelyeket alakítanak ki építőanyagok, gabona, szén, hengereltáru, nehéz munkadara­bok, konténerek, egyebek beha­józására, lelkes munkaversenyt folytatnak egymással a Constan­tin Dumitru és Narcis Giodeanu hadnagyok parancsnoksága alá tartozó alegységek. Versengenek az idővel, versengenek a munka­normák túlszárnyalásáért, és az eredmény sem marad el: az első helyen állnak a szocialista ver­senyben. Kiváló minőségű mun­kát végeznek a rézfűzésnél, a tartóoszlopok öntésénél. A legnehezebb munkák közé tartozik a 24 méter hosszú tartó­oszlopok öntése és előkészítése szerelésre. Május 15-én a ka­tonák kezéből kikerült az 1000. tartóoszlop. Kiemelkedő, említés­re méltó siker volt ez, Vasile Sabaru mester meg is van elé­gedve a katonákkal, „s egy mun­kacsoport napi normája egy vagy másfél tartóoszlop. De mindegyik legalább kettőt ké­szít el. A művelet nagy fizikai erőfeszítést igényel. Nem a tu­lajdonképpeni öntés, előállítás, hanem az előkészítés, ami lég­kalapáccsal történik. Miért? Amíg a fémszerkezetek előállí­tásánál csak vasmunkát, hegesz­tést kell végezni, a betonöntés­nél zsaluzatot szerelni és kiönteni a betont, az említett műveletet végző katonák órákon át dolgoznak a több mint 5 ki­lós légkalapáccsal. Ennek elle­nére mindenütt ugyanaz a mun­­­kaüzem: katonás, férfias. A mozgalmas építőtelepen, a légkalapács-kezelők eltökéltsé­ge, önfeláldozása azonnal fel­hívja magára a figyelmet. Állan­dó rezgés, por, szél, eső — rö­viden ilyen körülmények között folyik a munka. Eddig körülbe­lül 600 tartóoszlopot készítettek elő a tartógerendák felszerelésé­re. Áprilisban a légkalapács­­kezelők rekordja két tartóoszlop volt... Májusban Dan Cor­­cinschi sorkatona, az „élenjárók élenjárója" két és felet akar elérni. A fiatal katonák példás kötelességteljesítése is közelebb hozza a napot, amikor az Arges vizén útnak indulnak, a tenger felé a fővárosi iparvállalatok­ban gyártott nagy teljesítményű berendezésekkel megrakott uszályok. Szorgos munkát, kemény erő­feszítéseket, sok intelligenciát igényelt . Progresul—30 De­cembrie vasútvonal építése is, ahol Ioan Micu hadnagy kato­nái dolgoztak. A három kilomé­ter hosszú vasútvonal kivitelezési határideje május 30-a volt, de 15 nappal hamarabb elkészül­tek vele. A szerelvények tehát­­ már teljes biztonságban közle­kedhetnek. A vasútépítés a ki­váló teljesítmények közé tarto­zik, ha számításba vesszük, hogy nem működtek közre hivatásos vasútépítők. Az itt tevékeny­kedő katonák foglalkozásukra nézve ácsok vagy betonszerelők, kőművesek stb. voltak. De kellő irányítással és segítséggel ha­mar megtanulták a töltésépítés, a kőaláverés, a sínszerelés mű­veleteit. A továbbiakban jóné­­hány katona, közöttük Dorin Tenase szakaszvezető, Viorel lacatu s őrvezető, Marcel Pai sorkatona bátran részt vehet a legigényesebb vasútépítkezési munkálatokban is. A Progresul—30 Decembrie vasútvonal szintén a katonák szorgos munkáját, szakavatott, jógát dicséri. SOFÖRISKOLA A TELEPEN A tehergépkocsik szinte ural­ják az építőtelep mozgalmas összképét. A sofőrök úgyszólván éjjel-nappal nyeregben vannak. Néhány kocsi vezetőfülkéjén a következő felirat áll: $coale. A le­endő sofőrök menet közben sa­játítják el a mesterség titkait. George­ Stan kapitány, az ala­kulat parancsnoka szerint ez igen célszerű, mert a termelési terv megvalósításával egyide­jűleg a gépkocsivezetők is hoz­zászoknak a konkrét adottságok­hoz. Mert bármennyire is felké­­szült legyen a fiatal sofőr, bár­milyen készségeket is szerezzen a tanpályán, a telepi valóság mégis más. Még a sofőriskola legjobbjai is ügyetlenkedtek ele­inte, de pár­ nap alatt hozzá­szoktak a terepadottságokhoz, s főként az építőtelepi munka szi­gorához. A katonasofőrök legnagyobb része a telepen marad. M­után naponta 150—200 kilométert jár be megrakott tehergépkocsival, elmondhatja, hogy átesett a so­­főrség tűzkeresztségén. Közvetle­nül a munka folyamatában kap­csolva egybe a gyakorlati és az elméleti felkészülést, a gépko­csivezetés és a technikai prob­lémák alapos elsajátítását, ami Mitica Fuior II. osztályú katonai mester figyelmes irányításával történik, az iskolából eddig több mint 250 hivatásos gépkocsive­zető került ki. A Gheorghe Popa őrnagy pa­rancsnoksága alá tartozó gép­­kocsioszlop naponta több mint 1300 utat tesz meg a mederből kikotort földdel és 120-at külön­böző anyagokkal , kővel, ka­viccsal, betonlapokkal a leendő oltenijai kikötő számára. A non­stop versenyben élen jár Dan Berbulescu főhadnagy szakasza: 600 úttal teljesített többet az alegysége, mint a többiek. Gépek és emberek eleven so­kadalma az Arges mentén éjjel­­nappal, mindig ugyanaz az összkép, mégis mindig változik valami: a­­környék arculata. Az Arges lassan, de biztosan új köntöst kap a szorgos építők, közöttük a katonasofőrök keze munkája nyomán. ÉPÜL LEGNAGYOBB GYŰJTŐTÓ Cornetu térségében épül az ország legnagyobb gyűjtőtava. Kiterjedése 1000 hektár lesz, befogadóképessége 100 millió köbméter. Itt tevékenykedik Gheorghe Hoju hadnagy is, ka­tonáival. Egyesek az átfolyó­műveket építik, mások betont öntenek, a gyűjtőtó partját szi­lárdítják. Május folyamán véglegesítet­ték az átfolyó­műveket, ezeken továbbítják a vizet a Cornetu— Mihon­esti gyűjtőtóból a Vece­­rești-tóba, amely a fővárosi fo­gyasztók ellátására szolgál. Az építőmunkásokkal együtt ugyan­ebben az időben alakították ki a gyűjtőtó partján kígyózó București—Alexandria országút 4 kilométeres szakaszának nyomvonalát. Az alegységek közötti verseny krónikája kiemelkedő eredmé­nyeket örökít meg. Megvalósí­tóik közé tartoznak Nicu Delea­­nu, Anton Smir, Ion Scrib sor­katonák, foglalkozásukra nézve ácsok, Nicu Deleanu és Iosif Sotan sorkatonák, vasbetonsze­relők, Toma Culcea, Vass Béla sorkatonák és sokan mások. A kiváló minőség odaadó munká­jukat dicséri. Mozgalmas építőtelep, de ka­tonás rend, fegyelem mindenütt. Az ember küzd az idővel, a ter­mészet viszontagságaival, de békés harc ez, amely új ragyo­gást kölcsönöz a történelmi tá­jaknak. Constantin Zamfir Fontos vasúti csomópont Berzovia, ahonnan három irányba: Timisoara, Resita és Oravita felé haladnak, tarta­nak a vonatok. De másról is nevezetes ez a település, arról, hogy a krassói­ tájak egyik leglendületesebben fejlődő, igencsak iparosodó községe, melyben a szocialista mező­­gazdálkodásnak is erős had­állásai vannak. Táptakar­­mány-gyár, sertéshizlaló komplexum, borjú- és bárány­hizlaló társulás, gépállomás, állami mezőgazdasági válla­lat, termelőszövetkezet... Bi­zony még felsorolni is sok, mi minden működik, funkcionál e Berzava menti községben. Mellesleg, az itteni árv igen­csak rendhagyó, amolyan mindenes gazdaság, amely a legnagyobb és legszerteága­­zóbb tevékenységet folytató nagyüzem az egész megyé­ben. — Egyedül sertések meg pré­mes állatok nevelésével nem foglalkozunk — élcelődik mo­solyogva Masay József, az áru főmérnöke. — Ugyanis a növénytermesztés mellett szinte valamennyi mezőgazda­­sági ág meghonosodott ná­lunk, azaz húsz farmból és szektorból álló, mamut­gazda­ságunkban. Mert van nekünk három szőlőtermesztési és egy borászati farmunk, háromszáz hektáros gyümölcsösünk, egy 6,5 hektáros üvegházi és egy szántóföldi zöldségtermesztési farmunk, a sokféle állat tar­tásáról nem is beszélve. De hát két szarvasmarha-komp­lexummal rendelkezünk, 14 e­­zer főnyi juhnyájjal, meg kü­lön bárányhizlaldával is. Mi több, méhtenyésztési farmunk is van. Ugyanakkor nyáron, mikor a Lemen­cen legel a nyáj, a megürült szarvánok­­ban felnevelünk 50 ezer csir­két és, bár kisebb mértékben, de megpróbálkozunk a gom­batermesztéssel meg a se­­lyemhernyótenyésztéssel is. Szóval, mivel nem foglalko­zunk mi, hiszen a szerződéses kötelezettségeknek eleget té­ve így járulhatunk hozzá az állami alap növeléséhez, vala­mint a jó ellátáshoz — össze­gezi a főmérnök. Úgy tudom, igen jó ered­ménnyel méhészkednek évek óta — vetem közbe, mintegy fitogtatva kicsit jól infor­máltságomat . Az utóbbi három eszten­dőben nem véletlenül lettünk egymás után három ízben or­szágos elsők a méztermelés­ben. Tavaly meg különösen bizonyított a Perva Petru ál­tal oly talpraesetten vezetett, Doclinon tanyázó méhész­­farmunk. Mellesleg az itteni akác- és hársfaerdőben, a vi­rágokban gazdag réteken jó legelőt, mézgyűjtő teret, he­lyet találnak a méhek. Min­denesetre, ezen a négyezer kaptárból, családból álló mé­hészfarmunkon a tervezett negyvenhat helyett hetven tonna mézet pergettek a múlt esztendőben, vagyis nagymér­tékben túlszárnyalták az „é­­dességtermelési“ előirányza­tot. Ennek eredményeként vállalatunk az export méz­szállítási feladatának is két­száz százalékban tehetett ele­get. Hetvenezer kiló méz! Ipari mennyiség, mely aránylag ol­csón jött a házhoz. Csupán huszonhárom méhésze, egy vezetője és egy közgazdásza van ennek a farmnak, mely különben kétszázezer lej nye­reséggel zárta a tavalyi esz­tendőt. Hát igen, kevés ember dolgozik a bogarak milliói között, de azok értik a dolgu­kat, egytől egyig képzett mé­hészek. Igaz az is, hogy Perva Petru farmvezető az évek so­rán jó méhészgárdát toborzott össze, nevelt ki. Különösen a három Mária szolgál rá az el­ismerésre, akik szakszerű, o­­daadó munkájukkal nem a­­kárhogy növelik a mézterme­lést. Mert Hingu Mária, Bon­­dor Mária és Micul Maria a három legjobb, legképzettebb méhész a doclini farmon, akik mellesleg a múlt évben átla­gosan kétszáz százalékban tel­jesítették méztermelési tervü­ket! Amiért nyilvánvalóan kétszeres javadalmazásban ré­szesültek. A BERZOVIAI ÁMV TAPASZTALATÁBÓL Hetvenezer kiló méz! Nagy kincs, olyan élelmiszercikk ez, mely biztosan alapozza meg a berzoviai állami mező­­gazdasági­­ vállalat hírnevét. Persze, most már a négyezer családnál megállapodnak, nem növelik tovább a méhállo­­mányt. Egyre azonban to­vábbra is igen vigyáznak, ar­ra, hogy még eredményesebb, még nagyobb hozamú érté­­készkedést folytassanak. De hát ahol olyan nagy arányban „bogarásznak“, ott a hozzáér­tés, a szaktudás mind jobban előtérbe kerülő követelmény. Különben a három Mária munkája, jártassága is azt igazolja, milyen fontos szere­pe van a mesterségét igazán szerető és azt színes­ lélekkel űző emberi tetteknek, helytál­lásnak. Mert ahhoz, hogy per­­getéskor vastagabban csurog­hasson a lépekből a méz, a szakszerű tenyésztés, tartás minden csínját-bínját alapo­san el kell sajátítani, úgy­mond mesterfokon kell mé­hészkedni. Mint már említettük, két szarvasmarha-tenyésztési komplexummal rendelkezik a berzoviai állami mezőgazda­­sági vállalat. Az egyik, a k­­es számú Bocsán, a másik, a 9-es számú tehenészfarm meg a vállalat székhelyén van. Ha­nem a kettő közül a bocsai, a Pánti? Ionel vezette farm dol­gozik jobban, ér el nagyobb hozamokat. Igaz, ez a kilenc­­száz főnyi komplexum kisebb a berzoviainál. És a törzsállo­mánya is jobb a mazénél. Mel­lesleg néhány esztendeje azzal a céllal, rendeltetéssel létesült a bocsai farm, hogy az elit egységként dolgozzék. Meg is maradt mindmáig a megye e­­gyik legjobb tehenészetének, ahol az utóbbi három eszten­dőben átlagosan négyezer li­ter tejet fejtek egyedenként. — Hát itt, az ezernégyszál szarvasmarhával rendelkező berzoviai komplexumnál, mi­ként buzog a tej, hogy telik a sajtár? — kérdezem elég régi ismerősömtől, Enábel Petru állatorvostól, a farm vezető­jétől. — Telhetne jobban is, ha több és értékesebb takar­mányhoz jutnának teheneink — hiangzik a nyílt, kertelés nélküli válasz. — Szó se róla, nekünk is vannak eredmé­nyeink, így például az, hogy maradéktalanul megvalósít­juk a létszámgyarapítási ter­vet. Lám csak, a múlt évben az előirányzott 85 helyett 88 százalékos borjúzási arányt értünk el. Ám ez mégsem nyugtathat meg minket, mi­vel tavaly előirányzat alatt maradtunk a tejnél, keveseb­bet fejtünk tehenenként, mint például 1986-ban, mikor 3200 literes hozamot értünk el. És azt sem mondhatom, hogy mindez a laza rend, elégtelen fegyelem miatt fordult elő, hiszen telepünkön állandósí­tottuk a tehenészeket és gon­dozókat, a zömük már 10—15 éve dolgozik itt, munkakönyv­­vel rendelkezik és a vállala­tunk által épített blokkokban lakik. Mint ahogyan azt sem érdektelen megemlítenem, hogy 1983-tól mostan­ig a ti­zenhárom közül tizenkét istál­lót modernizáltunk, gépesítet­tük a fejést és a trágyakihor­dást, tehát megkönnyítettük a gondozók munkáját. Csak­­hát... Lemaradtunk a takar­mánygazdálkodással, legalább­is tavaly, mikor nem sike­rült sem mennyiségileg ele­gendő, sem minőségileg meg­felelő kószot betakarítanunk. Enélkül pedig az állattenyész­tés sem lehet vajmi eredmé­nyes. De állítom, az idén elő­szedjük magunkat a takar­mánytermesztésben. És a farmfelelős ezúttal nem ok nélkül derűlátó, mert igencsak tettek egyet-mást a takarmányalap biztosításáért. A közel százhektáros repce-, triticate- és rozstáblákról vastag rendeket vághattak ,, mivel a télután tisztessége­sen tápdúsították a zöldtakar­mányok földjét. A kilencven hektáros lucernamezőt és a 110 hektár mesterséges pázsi­tot, fűkeveréket is jól feljaví­tották. És mióta a zöld futó­szalag beindult, a tehenek tej­hozama is biztatóan növek­szik. Néhány elejtett szóból is észrevehettem, a berzoviai farm tagjait fűti a többet a­­karás, az az elhatározás, hogy az idén ,,feljöjjenek“ a tej­termeléssel, felzárkózzanak, amennyire csak lehet, végső fokon pedig megközelítsék a szomszédos borsai tehenészet eredményeit. És miért ne te­hetnék ezt meg? Annál in­kább, mert a berzoviai állami mezőgazdasági vállalatban a tejtermeléssel általában eddig is bizonyították. És a hírnevet tovább alapozhatják vele, mégha nem is olyan szinten, fokon, mint például a mézter­meléssel, amellyel országos viszonylatban is egyedülálló teljesítményeket érnek el. Deme János FÉRFIAS PÉLDÁS MCOUE mmmmm expozém mmm­mm­­ párt is m­ ecész m­mm MUNKAKÖZÖSSÉGEINK KEZDEMÉNYEZŐ SZELLEMÉT, ALKOTÓ ENERGIÁIT ÉS SZAKMAI HOZZÁÉRTÉSÉT ÖSZTÖNZŐ GAZDASÁGI FELADATOK MUNKAÜTEM, EREDMÉNYEK ÉPÍTŐTELEPI KRÓNIKA AZ ARGES MENTÉN NÖVEKVŐ HOZAMOK - GYARAPODÓ KÉSZLETEK A szerződéses kötelezettségek teljesítésével járulnak hozzá az állami alap növeléséhez, a jó ellátáshoz TERMELÉS ÉS SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉS (Folytatás az I. oldalról) felezésénél alkalmazható leg­újabb műszaki ellenőrzési módszereket foglalta össze, közvetlen gyakorlati alkalma­zás céljából. Szakács János és Szatmári Ferenc mérnökök az általuk kigondolt, kidolgozott és már sikerrel alkalmazott, a magasépítmények (kémé­nyek) irányított dőlését, bon­tását, mint műszaki eljárást foglalták írásba. Szőcs István mester a magas hőmérsékle­ten távozó kokszgázok csőve­zetékének új szigetelési eljá­rását írta le szakdolgozatában, míg a Veres Edmund, Florin Marcu és Dumitru Crisan mérnökökből álló kis csoport az ipari építkezéseknél hasz­nált előre gyártott betonele­meknek a földön történő ösz­­szeszereléséről dolgozott ki a­­zonnal alkalmazható műszaki eljárást. Nem kevésbé érdekes és hasznos a Kacsó Zoltán esztergályos, Dobondi János géplakatos és Ciubotaru Dán mérnök — valamennyien a gépkocsibázis dolgozói — által a Roman Diesel-ek nyomás­­szabályozóinak felújítását to­vábbfejlesztő eljárása, amiről éppen a továbbképző kurzust lezáró dolgozatukban fejtet­ték ki véleményüket. S ezen a továbbképzési formán kívül még számtalant szerveztünk, szervezünk, külön az előadók­nak, a magasan képzett szak­munkásoknál?, a több szakmát elsajátítani akaróknak (275-en végeznek el az idén ilyen tan­folyamokat), majd külön is a különféle szakma művelőinek, a vállalat központjában dol­gozó szakembereket és vezető­ket is beleértve. Nem véletlenül esett tehát választásunk éppen erre a vállalatra — tesszük mi hoz­zá —, ugyanis tudomásunk volt arról, hogy itt viszonylag sok felső­fokú végzettségű szakember dolgozik magasan képzett szakmunkásként, csoportvezetőként vagy ter­melésirányító mesterként, s valamennyiük szándéka az, hogy nagyobb tudásukat, szakértelmüket jelenlegi be­osztásukban kamatoztassák. Emlékezetes különben, hogy ennek fontosságát az áprilisi pártfőtitkári expozé külön is kihangsúlyozza, mintegy irányt jelölve a követendő je­lenlegi és távlati szakképzési és továbbképzési politikának. „A munkásosztály a tulajdo­nosok és a termelők új osz­tályává vált — hangzik a pártfőtitkári értékelés. — E­­melkedett a munkásosztály szakmai és technikai ismere­teinek színvonala, valamint általános műveltségi színvo­nala. Az új munkások a 10 osztályos oktatás végzettjei és egyre nagyobb számba van­nak a líceum, tehát a 12 osz­tályos oktatás végzettjei. U­­gyanakkor számos szakmában felső fokú végzettségű szak­emberek dolgoznak (...) U­­gyanakkor gondolnunk kell arra, hogy a termelésben és más területeken egyre több szakmát felső fokú végzettsé­gű munkásoknak kell majd betölteniük.“ Mi tehát a helyzet a fenti vonatkozásban az ebben a tu­dósításunkban szereplő vál­lalkozásnál? A hunedoarai 3. Számú Ipari Líceum, amely éppen építő-szerelő profilú, 1977 óta folyamatosan nagyon sok fiatal érettségizett és 10 osztályt végzett fiatalt adott a vállalkozásnak, akiknek jó része megállta, megállja a helyét. Később egyesek a hu­nedoarai Almérnöki Intézet elvégzése után sem kívántak almérnökként elhelyezkedni, hanem — képzettebben, ma­gasabb képesítéssel — régi szakmájukat, munkájukat folytatták, ott hasznosítva a tanultakat. loan Chioreanu, loan Surdu almérnökök, loan Peleghin mérnök jelenleg is mesteri beosztásban termelés­­irányítók, Dumitru Ariciuc, loan Tecar, Ioan Nichita, Ra­­du Turceac, Petre Dinescu és még sokan mások mesterképzőt végeztek ugyan, de ma is magasan képzett munkásokként beso­rolva, csoportvezetőkként dol­goznak, s így is megtalálják számításaikat. A vállalkozás vezetősége, a pártbizottság, a szakszervezeti bizottság, a KISZ-szervezet megkülönböztetett figyelmet fordít a káderek szakképzésé­re és továbbképzésére. Ezt különben termelési eredmé­nyeik is tükrözik, nemkülön­ben az a tény, hogy a válla­latvezetés különböző kollek­tív vezetési fórumain az e­­gyik leggyakrabban visszaté­rő napirendi pont éppen a to­vábbképzés, ennek megannyi vetülete, mint ahogy ez leg­utóbb a dolgozói tanács ez év februári ülésén is történt. Összegezve a tapasztaltakat, szükségesnek tartjuk még egyszer kihangsúlyozni: ennél a kohászati építő-szerelő és javító vállalkozásnál a to­vábbképzést és a szakképzést a termelőtevékenység részé­nek tekintik és így is foglal­koznak vele! A melinesti-i Fúrótelep (Délj megye) dolgozói három új szondát adtak át a megrendelőnek, s így másfél hónappal ha­táridő előtt teljesítették első félévi tervfeladataikat a befeje­zett szondák mutató tekintetében. A szép sikert annak köszön­hetik, hogy az ellátmány hatékonyabb kihasználása, a leszere­­lés-szállítás-felszerelés művelet meggyorsítása, az optimizált hidraulikus fúrás szélesebb körű alkalmazása, a gyémántot és nagyobb üzembiztonságú fúrófejek gyakoribb használata révén előirányzaton felül csaknem 20 százalékkal növelték az átlagos munkasebességet. Az év eleje óta egyébként 2255 folyómétert teljesítettek terven felül, ennek csaknem 80 százaléka pedig ki­termelő fúrás volt. ELŐRE - 1988. június 1. TÖBBSZÖR IS KASZÁLHATNAK (Folytatás az 1. oldalról) szárítás lehetőségeivel. Van viszont olyan termelőszövet­kezet, ahol nincs annyi mun­kaerő, hogy kecskéken, vagy akár a villán szárítsuk meg a pillangós virágú takarmá­nyokat. Ezért mutattuk be Grebeniben a mai szemlélet­ben modernnek tekintett urea­­oldat adagolásával dúsított préselési módszert, így u­­gyanis gyorsan, fehérjékben gazdagodva tárolható a ta­karmány és ami hasonlóan fontos: zavartalanul fejlődhet a második termés.­­ A májusi szénabog­lyák, bálák látványa köze­pette újdonságnak számít a silózó kombájnok üze­meltetése.­­ Az előző esztendőkben sok gazdaságban a pillangó­sok első termésének besilózá­­sával kívánták megelőzni az eső okozta esetleges károso­dást. A nedvdús takarmányra valóban szükség is van, de a jó minőségű vitamindús széna még nagyobb érték. Ezért tö­rekedünk arra, hogy a beta­karításnál ne a könnyebb megoldásokat keressük, ha­nem azokat az eljárásokat, a­­melyekkel megteremtjük a re­­kordtejhozam elérésének a feltételeit. A mitres­ti-i ter­melőszövetkezet is többek kö­zött éppen annak köszönthető­­en valósított meg 4800 literes egyedenkénti tejtermelést, mert nagy figyelmet szentel­tek a takarmányalap minősé­gének és már májusban végez­tek az első kaszálással. Mind­ezek dacára esetenként mégis üzemeltetik a silókombájno­kat, de nem azokon a táblá­kon, ahol vastagok a rendek. A tél folyamán, ha kisebb parcellákon is, de kifagyott a lóhere, néhol meggyérült a lucerna, felméréseink során beigazolódott, hogy e táblá­kon kár lenne újrasarjadásra várakozni. Ezért úgy határoz­tunk, hogy újravetik, silóku­korica termesztésére haszno­sítják e területeket. De még a szántásokat megelőzően be­takarították — siló formájá­ban tárolták is — a létező készleteket. — A silókukorica vetése szorgalmat kívánt azokon a parcellákon is, ahol kora tavaszi legeltetésre még az ősszel takarmánykeveréke­ket vetettek. — Megyénkben immár 3300 hektárra bővült a takarmány­­keverékek termesztésére hasz­nosított terület, ahol elsősor­ban rozsot, repcét vetettek a gazdaságok. A módszer igen hasznosnak bizonyult, sokat segített a kora tavaszi takar­mányszükséglet biztosításá­ban, de abban is, hogy a le­geltetéseket megelőzően hoz­zászoktassák az állatokat a zöldtakarmány fogyasztásá­hoz. Időközben a pázsitokra kerültek az állatok, de mert lelegeletlenül számottevő zöldtömeg maradt, széles kö­rű silózási kampányba kezd­tünk. A felméréseink során minimálisan 26 ezer tonna zöldtömeget tárolhatunk így el, esetenként szalma adagolá­sával értékesítjük a mellék­­termékeket is. Tudva viszont azt, hogy e táblákon kivétel nélkül silókukoricát vetünk, a betakarítással majd a szántás­sal, vetéssel igyekezni kell. Ahol legkorábban betakarítot­ták a zöldtakarmányokat, már csírázásnak indulhat a kuko­ricamag is, ám számunkra a vetési kampány mindaddig nem érhet véget, amíg az u­­tolsó talpalatnyi földre nem hintjük el a szaporítóanyagot. Csakis így, a­­létező takarmá­nyok felelősségteljes betaka­rításával, minden talpalatnyi földterület jó hasznosításával biztosítható a kószmérlegek *»CfVia»nTA£»F*.

Next