Romániai Magyar Szó, 1992. augusztus (4. évfolyam, 796-821. szám)

1992-08-12 / 805. szám

Ro­mán­iai Ma­g­y­a­r Sz­ó 2 © a n­a­g­y­v­i­l­á­g h­í­r­e­i • 1992. augusztus 12. ORSZÁGOS GYÁSZNAP ÉS TÜNTETÉS KISINYOVBAN Moldovai kormányküldöttség utazott az USA-ba Amint a Rompres tudósítója jelenti a moldovai fővárosból, elnöki törvényren­­­­delet értelmében országos gyásznapot tartottak hétfőn a Moldovai Köztársaság­ban a függetlenség és területi épség vé­delmében elesettek és a fegyveres konflik­tus áldozatai emlékére. A képtelen há­­ború áldozataira nagyszabású vallásfeleke­­szeti összejövetelen emlékezett Snegur el­nök, Sangheli miniszterelnök és más hiva­talos személyek jelenlétében Kisinyov és Moldova pátriárkája, Vladimír. Az emlé­kezés váratlan tüntetéssel ért véget, el­nökellenes jelszavakat hangoztató csoport­­­ bukkant fel ugyanis a gyászünnepség szín­helyén, a katedrális előtt, mire a hivatalos­­ személyek gyorsan távoztak. A parlament első alelnöke és a város polgármestere eredménytelenül próbált szót érteni a tüntetőkkel.­­ Mircea Snegur elnök a gyásznap alkal­mából üzenetben fejezte ki mély részvétét az áldozatok családtagjainak, kegye­letét a köztársaság területi épsége, méltó­sága és függetlensége védelmében elesett hősöknek, megbánásra, békességre és alá­zatra szólította az országot és annak min­den polgárát. Esküdjünk meg — hangoz­tatta —, hogy az emberölés bűne soha nem ismétlődik meg Moldova ősi földjén! Andrei Sangheli miniszterelnök vezeté­sével kormányküldöttség utazott az USA- ba ,hogy aláírja a dokumentumokat, mi­szerint a Moldovai Köztársaság csatlako­zik a Nemzetközi Valutaalaphoz és a Vi­­lángbankhoz. Ezenkívül a moldovai kül­döttség hiteleket kíván kapni amerikai cégektől gabona vásárlásához. Bár a hadműveleteket beszüntették és a konfliktus-övezetben FÁK-alakulatok, tulajdonképpen orosz szétválasztó csapa­tok fejlődtek fel. tyiraszpoli értesülések szerint a Moldovai Köztársaság keleti ré­szein továbbra is emberek tűnnek el, vál­tozatlanul feszültség tapasztalható. Kisi­­nyovi hivatalos körökben azt állítják, hogy a helybeli orosz rádióadó akadálytalanul folytatja a feszültség szítását, végső soron a destabilizációt szolgáló adásait. Délszláv válság Ma ül össze, holnap szavaz a BT (Folytatás az 1. oldalról) ezelőtt megkezdett béke- és jószomszédsági körútját, mint ismeretes, hazánkba is el­­látogatott, hétfőn Athénban volt, tegnapra Tiranába várták.­­“A délszláv hadifogolytáborok problémá­ja továbbra is a nemzetközi közösség ér­­­­deklődésének előterében áll. Vasárnap es­te brit és orosz parlamenti küldöttség ke­­­­reste fel a Szarajevó melletti, a szerb erők­­ ellenőrzése alatt álló hadifogolytábort, de­­ a bánásmódot kielégítőnek minősítette, nő­ket, gyermekeket vagy öregeket nem tá­plált a táborban. Az ENSZ Menekültügyi­­ Főbiztosságának két szakértő csoportja­­ kezdett felmérést az összes volt jugoszláv köztársaságban a menekültek téli ellátási szükségleteinek­­ felmérése céljából. Az ér­tesülést továbbító francia hírügynökség ezzel kapcsolatosan emlékeztet, hogy a hor­vátországi és a bosznia-hercegovinai konf­liktus miatt több mint kétmillió ember menekült el otthonából, illetve kényszerült áttelepülésre. A menekültek ügyében Új- Zéland bejelentette: hajlandó befogadni a volt Jugoszláviából érkezőket, s bár tör­vényei szerint évente csak 800 bevándor­ló érkezhet, ezt a létszámot a délszláv konfliktussal kapcsolatosan növelni lehet­ne. A Hajózási Főosztálytól nyert Rompres értesülések szerint a román kikötőkben továbbra is 26 hajó áll zárlat alatt Ju­goszláviának szánt, illetve Jugoszláviából származó rakománnyal. Berakodásra vár továbbá 12 jugoszláv hajó. Az utóbbiak egyébként szabadon távozhatnak a román kikötőkből. Ki szavazhat Tajvanon? Amióta 1949-ben a nacionalisták For­­t­moza szigetére szorultak, mindig létezett a kérdés: ki tekinthető tajvaninak? Az ország magát Kínai Köztársaságnak nevezi és­­ ragaszkodik ah­hozt Tut SY­,az összes kí­nait állampolgárának tekinti. Most, hogy is Tajvan, is a demokrácia felé halad, új al­­­­kotmányt készítenek elő. A konzervatívok szerint a „tengerentúli“ kínaiaknak is meg kell adni a szavazati jogot, de ezek sokkal többen vannak, mint Tajvan mindössze húszmilliós lakossága. Mások korlátoznák a szavazati joggal rendelkezők körét azok­­­­ra, akik a szigeten élnek. A diaszpóra el­lenére a kínaiak ragaszkodnak hagyomá­nyaikhoz, kapcsolataikhoz és hazájukhoz, s erőteljes lojalitást éreznek „volt hazájuk“­­ iránt is. Azonban számos tajvani benn­szülött számára a betelepült kínaiak is külföldiek. A törvényhozás ragaszkodik­­ ahhoz, hogy tengerentúli kínai tagjai , mondjanak le másik állampolgárságukról, maradjanak kizárólag tajvani állampolgá­rok. Az egyoldalú intézkedések az állam­­­­polgársággal és szavazati jogokkal kapcso­­­­latban azonban provokálhatják a pekingi kormányt is. Tajvanban még a Kuomintang-párti e­­­­lithez tartozók is egyre inkább felismerik a tényt, hogy Tajvan nem Kína, így a párt­­ vezetősége nemrégiben abbahagyta a ter­méketlen vitát az állampolgárságról. A reformerek azonban nem csüggednek, hi­szen minél több tajvani foglalkozik azo­nossága kérdéseivel, annál inkább kifeje­zetten is elválaszthatóan tajvaniak lesz­nek. Ezen az alapon pedig az idő a refor­mereknek dolgozik a szigetországban. (Newsweek) Életveszélyben? Vasárnap Horn Gyula részt vett a Bal­oldali Ifjúsági Társulás balatonlellei ren­dezvényén. Az MSZP elnöke hangsúlyoz­ta — mint a Népszabadság írja: — Úgy vélem, egy szociál­ liberális koalíció lenne a legjobb az ország számára, egyelőre azon­ban nem lehet tudni, van-e esély ennek megvalósítására. Horn szerint a jövőben szükség lesz az ellenzéki pártok együtt­működésére, hiszen kétharmados többséget igénylő törvények tárgyalását kezdi meg a Parlament (média-, nemzetbiztonsági, honvédségi, rendőrségi stb. törvények), s ezek vitája előtt egyeztetni kell az állás­pontokat. Külpolitikáról szólva Horn elmondta, a délszláv válság megoldásának érdekében valamely szervezetnek cselekednie kellene végre. Mivel az ENSZ ehhez nem rendel­kezik elegendő anyagi bázissal, a NATO- nak kellene lépnie az ügyben. Horn szep­temberi meghívását a Szocialista Interna­­cionalé berlini ülésére a megfigyelői stá­tus várható visszaállításaként értékelte. Kérdésre válaszolva nem tagadta: élet­­veszélyesen megfenyegették, s újabban családját is megfenyegette valaki. (MTI) RÖVIDEN • RÖVIDEN • Oliviu Gherman, a Szenátus alelnöke, a Demokrata Nemzeti Megmentési Front elnöke Quitóba utazott, hogy Ion Iliescu államelnök személyes képviselőjeként részt vegyen Sixto Duran Ballen új ecuadori elnök hivatalos beiktatásán. • A Vatikán megerősítette, hogy II. János Pál pápa október 9—14. között a Do­minikai Köztársaságba látogat Kolumbusz Kristóf érkezésének és Amerika evangeli­­zálásának 500. évfordulója alkalmából. A látogatás programja a vatikáni­­ egyházfő múlt havi műtéte miatt azonban változást szenvedett, amennyiben nem keresi fel Jamaicát, Nicaraguát és Mexikót. A pápa Balás Béla bajóti plébánost veszprémi se­gédpüspökké nevezte ki. • Japán elhatározta, hogy nagykövetsé­get nyit meg négy volt szovjet köztársa­ságban, Belorussziában, Kazahsztánban, Üzbegisztánban és Ukrajnában. • A nagy szárazság miatt Lengyelor­szág nyugati részén két helyen is erdőtűz keletkezett. Nem kevesebb mint 800 hek­tárt sújt a természeti csapás. • Leszállt a kazah sztyeppén, Jezkazgan várostól 130 kilométerre a Szojuz TM–14 űrhajó, amely vasárnap este vált le a Mir űrállomásról. Az űrhajóval visszaérkezett a Földre március 19-e óta tartó űrutazás után két orosz űrhajós, valamint Michel Tognini francia űrhajós. • Fegyveres terrorista csoport rejtekhe­lyét fedezte fel az algíri­ rendőrség a fő­város Annassers nevű negyedének egyik mecsetjében. ........ • Heves vihar és jégeső sepert végig a délnyugat-franciaországi szőlővidéken.­ Tu­catnyi hektáron tönkrementek a híres ül­tetvények. Torzsalkodó világmagyarság Kincses Előd cáfolja a vádakat A Magyarok III. Világkongresszusa e­­lőtt dúl a csata a Magyarok Világszövetsé­gének vezetésében. Az elnökség állásfogla­­lásban ítélte el a főtitkár, Kincses Előd sajtónyilatkozatait. Rá egy nappal a fő­titkár hozta nyilvánosságra válaszát, me­lyet az alábbiakban ismertetünk. „A csonka elnökség (a 16-ból 8-an vol­tunk jelen), ahelyett, hogy támogatta vol­na az MVSZ tagjainak teljes körű infor­málását, s az általam írásban hasztalanul követelt dokumentumoknak az MVSZ­­Híradóban való közzétételét, további meg­­rendszabályozásom mellett szavazott Elfogadhatatlannak tartom azt a véle­ményt, hogy saját nevemben nem nyilat­kozhatok. Továbbra is fenntartom azt az álláspon­tomat, hogy az MVSZ igazi megújulását csak a vélemények szabad ütköztetésével lehet biztosítani. " Nyilatkozataim minden szavát válla­lom, mert igazak. Az elnökség határozata — amelyet Cso­­óri Sándor elnök is megszavazott — annál is különösebb,,hisz az elnök tévényilatko­zatban kötelezte el magát amellett, hogy az MVSZ-ben az egymástól eltérő véle­mények természetesek és hasznosak. A magam részéről eddig is és ezután is mindent meg fogok tenni a Magyarok III. Világkongresszusa sikeres és korrekt le­bonyolításáért“ — írja válaszában Kin­cses Előd. PARLAMENTI­­ SZOMSZÉDOLÁS" KI LESZ A KULTÚRA MECÉNÁSA? Dr. Kulin Ferenc, a magyar Országgyűlés kulturális bizottságának elnöke © a médiákról , az oktatásról­­ ®s a művelődés­pártolásról A tevékenységi kör általános bemuta­tása: — 1990 májusában, amikor az új Parla­ment működni kezdett, a tíz állandó nagy­bizottság közül az egyik a kultúra ügyeivel foglalkozó bizottság lett. De munkája , na­gyon tág határok között mozog, hiszen a szűkebb értelemben vett kultúra mellett a köz-, valamint a felsőoktatás, a tudo­mány, a sport, a sajtó, a rádió és a tele­vízió is ehhez a bizottsághoz került. Tu­lajdonképpen mindazok a problémák, ame­lyek felhalmozódtak a pártállam időszaká­ban ezeken­ a területeken, most várnak megoldásra és bizottságunk feladata, hogy előkészítsen, illetve megvitasson olyan törvényjavaslatokat, amelyek az egyes ága­zatokat, területeket a jogállam követel­­ményredszeréhez igazítják. Két év után már jól látható, hogy az első ciklus, vagyis az 1994-ig terjedő idő­szak kevés lesz ahhoz, hogy az alapvető törvényeket minden területen meghozzuk. Hiszen gyökeres változásokat kell elérni a közoktatásban, a Magyar Tudományos Akadémia működésében is, a sajtó priva­tizálása és ellenőrzése (ezen nem cenzú­rát értek, hanem törvényességi felügyele­tet), fordulatnak kell bekövetkeznie a rádió-televízió működésében, a sportvi­lágban is ... Mindenütt nagy törvényeket kellene hoz­ni, de négy év erre nem elegendő. Két év után még ott tartunk csupán, hogy előké­szítettük a rádió-televízió törvényét, igen előrehaladott állapotban van a közoktatási és felőoktatási törvény, a kormány már benyújtotta az akadémiai törvényterve­zetet, de ennek vitája és a szavazása még hátra van. És tekintettel arra, hogy ezek a kulturális, oktatási és médiaproblémá­kat érintő törvénytervezetek bármilyen fontosak is, háttérbe szorultak a még szükségesebb gazdasági, közigazgatási, külpolitikai természetű törvényterveze­tekkel, ennélfogva nem mondhatni, hogy a mi bizottságunk látványos eredményeket tudna felmutatni. A bizottsági munka közelebbi megvilá­gítása: — Nézzük például a rádióról és a tele­vízióról szóló törvénytervezet vitáját. A parlamenti vitát 41 bizottsági, illetve saj­­tó-albizottsági ülés előzte meg. Ezt kö­vetően küldtük meg a kormánynak. A kormány három olvasat után adta be a parlamentnek. Azért ilyen hosszadalmas és bonyolult ennek a törvénynek az elő­készítése, mert kivételes esetről van szó. Olyan törvényről, amelynek esetében az Alkotmány kötelezővé teszi, hogy kéthar­mados szavazattöbbséggel lehet csak életbe léptetni. Ezért indokolt volt, hogy a tör­vénytervezet kormány általi benyújtása előtt konszenzusra jusson az ellenzék és a kormánypárti oldal olyan kérdéseknél, amelyeknél konszenzus hiányában fölösle­ges egyáltalán a parlamenti vitát elkez­deni. Ilyen hosszú előkészítés után előt­tünk van egy törvénytervezet, amely meg­szünteti a kormánytól és a költségvetéstől való függőséget a rádió és televízió irányí­tásában. Ezek az intézmények független, pártsemleges, önálló intézményekként mű­ködnek majd, oly módon, hogy a finan­szírozási problémákat egy ún. közjogi ala­pítvány látja el, és egy külön nagy társa­dalmi felügyelőbizottság elemzi és értéke­li ezeknek a médiumoknak a munkáját. E két testület között működik maga a rá­dió és televízió külön elnökkel, alelnökkel és vezető struktúrákkal. Így a vezetés im­már megszabadul a gazdálkodás és az önminősítés, önellenőrzés lehetetlen funk­cióitól és feladata arra korlátozódik, hogy — a parlament által megszabott keretek között és feladatok szellemében —■ a le­hető legjobb minőségben lássa el az or­­­szág lakosságát­­­ Milyen forrásokból áll össze a közjogi alapítvány? Tulajdonképpen ugyanazokra a forrásokra támaszkodik, melyekből ed­dig is élt, vagyis bevételei zömét az állam­­polgári előfizetések alkotják. Emellett a közszolgálati televízió saját gazdálkodásá­ból, illetve kereskedelméből származó ös­­­szegek. Harmadsorban a törvény életbe lé­pése után beindult kereskedelmi televíziók államkasszába jutó haszna ugyancsak a televízió birtokába kerül legnagyobb rész­ben. Negyedsorban az Alapítvány jogo­sult a költségvetésből céltámogatást kérni, bizonyos közszolgálati feladatok ellátásá­ra. A törvény megszületésének pillanatától a televízió összes ingó és ingatlan vagyona az Alapítvány vagyonává válik. Ezzel füg­getlenül gazdálkodik olyan törvényi meg­szorítással, hogy nem használhatja föl a közszolgálati funkciókat veszélyeztető mó­don. Például: véletlenül sem adhat el egy stúdiót arra hivatkozva, hogy majd egy külső céggel elvégezteti a munkát. Az alapvagyon részei nem idegeníthetők el. A felügyelő bizottság főleg társadalmi szervezetek, tudományos és művészeti­ tár­saságok képviselőiből áll; 27 tagú: 6—6 tagot adnak a kormányzópártok, illetve az ellenzék. Egy tagot delegál a kormány. Ez a 13 tag az ún. politikai képviselet. A többi 14 társadalmi képviselő; ez tehát öt­ven százaléknál nagyobb arányban van je­len a politikainál. Maga a szerkezet az európai mintákhoz igazodó, de azt libe­ralizmusában, demokratikus jellegében még felül is múlja ... A másik sarkalatos probléma a média­törvénytervezeten belül az újonnan szü­lető kereskedelmi rádiók és televíziók helyzetét szabályozza oly módon, hogy a törvénytervezet, felállít egy hivatalt és ez hirdeti meg a pályázatokat, a társadalmi testület, bizottság véleménye alapján dön­ti el, kiknek adja ki a frekvenciákat, a műsorsugárzási lehetőségeket, és egyben ellenőrzi, hogy az engedélyhez jutott vál­lalkozók betartják-e a törvényben meg­szabott előírásokat. A politikai feszültség e tervezet kapcsán amiatt éleződött ki, hogy tudniillik az ellenzék nem akarja el­fogadni azt a megoldást, miszerint ennek a hivatalnak az élére a miniszterelnök ne­vezi ki az elnököt. Vagy pedig, ha ezt el­fogadná, mert formailag hajlandó lenne erre, olyan módon szorítaná meg, korlá­tozná a miniszterelnök kinevezési jogát, hogy az gyakorlatilag egy szimbolikus kinevezési aktusra redukálódna, nem lenne igazán tartalmi­ természetű. Mivel érvel az ellenzék? Azzal, hogy a minisz­terelnök ezzel a jogával élve, befolyást gyakorolhat a kereskedelmi televízióra. Ezzel szemben a kormányzópárt álláspont­ja az, hogy nem lehet feledni azt a — nyu­gati demokráciákban is általánosan elfoga­dott elvet —, hogy az ilyen feladatokat ellátó hivatal hatósági jogokkal rendelke­zik, következésképpen államigazgatási szerv­. Az ellenzéknek ama aggályát, hogy a kormány e hivatal, fölött felügyeletet gya­korolva, politikai befolyásra tenne szert, mi azzal látjuk cáfolhatónak ezt, hogy a törvény nagyon pontosan meghatározza azokat a­ kritériumokat, melyeknek alapján ilyen engedélyeket ’ ki lehet­ adni, ami­ként, azokat is...amelyek’szerint a kereske­delmi­­ televíziók működnek ‘hívjd’ Az el­lenzéknek pedig meg kell elégednie azzal a kontroll szereppel, hogy amennyiben ezt az elvet sérülni látná, akkor független bírósághoz fordulhatna a kormány alkal­mazottját perelendő. A közoktatási törvénytervezet alapkrité­riumaival kapcsolatban? Nos, elöljáróban annyit, hogy ennek a törvénytervezetnek a bizottsági vitájára még nem került sor. Viszont ezt megelőzően az érdekeltek — a pedagógusok és a szülők — a miniszté­rium által készített törvényjavaslat több változatát vitatták meg. A törvénytervezet­nek ebbe a társadalmi vitájába, természe­tesen, kormányzati meg parlamenti kép­viselők is bekapcsolódtak ... Tehát felelős bizottsági álláspontot a törvényjavaslat­tal kapcsolatban nem mondhatok, mert ilyen még nem alakult ki. Annyit látok, hogy sokat csiszolódott, tisztult, fejlődött az első változathoz képest. De lényegét tekintve megmarad azoknál az elveknél, amelyek a közoktatás pártállami, kézive­zérléses, centralizált irányítását megszün­tetik. Óriási lehetőséget biztosít a tansza­badságnak, a pedagógusok kísérletező és vállalkozó kedvének, a tankönyvek, okta­tási módszerek végtelen változatosságának. A törvény további sarkalatos pontja­ biztosítja az oktatás privatizálásának le­hetőségét­ . Más szóval: az oktatás nem marad meg állami monopóliumként. Bár­ki, bármilyen szervezet nyithat iskolát. Tegyem azt is, természetesen, hozzá: bár­milyen szinten — ha ehhez a törvényben előírt, az Alkotmányhoz igazodó feltétele­ket meg tudja teremteni. Tehát az iskola­­alapítás szabadsága korántsem jelenti a teljes kontroll-nélküliséget és a káosz le­hetőségét De jelenti a kezdeményezés és vállalkozás nagy lehetőségét a korábbi ál­lapotokhoz képest. A harmadik lényegi tulajdonsága: az oktatás folyamatának társadalmasítása, vagyis az iskolán kívüli érdekeltek bevoná­sa az oktatás folyamatába, ami egyfe­lől a helyi önkormányzat megnövekedett szerepét jelenti a központi kormányzattal szemben, másfelől a szülők és a helyi tár­sadalom érdekképviseletének a biztosítá­sát, az iskolaszékek megalapíthatósága révén. Új helyzet, új viszony teremtődik az állam és az egyház között az oktatás te­rületén,­ hiszen az iskolaalapítás jogával természetesen az egyház is rendelkezik. To­­vábbmennék: annál a történelmi­­ örök­ségénél fogva vagy történelmi előzmények következtében, hogy tudniillik az egyház jelentős, nagy hírű és jól működő intéze­tekkel rendelkezett a pártállami időszak előtt, az oktatási törvénytől függetlenül le­hetősége van ezeknek a tanintézeteknek a visszaszerzésére és az oktatási törvényben körvonalazott feltételek szerinti működ­tetésére. Az egyházi iskolákban tanuló diákok számára az állam ugyanúgy biz­tosítja a fejkvótát, vagyis az egy főre eső állami támogatást, mint bármelyik iskola­típusban működő számára. Tehát nem ar­ról van szó, hogy az állam és egyház osz­tozkodik az oktatásügyön, hanem arról, hogy bizonyos, a parlament által elfogadott kritériumok és kontroll alapján egyedran­­gú versenytársként vehet részt az oktatás­ban állam, egyház és privát szféra.... Kisebb hatósugarú, apróbb problémák? Csak idézőjelesen nevezném aprónak, hi­szen nagyon nagy horderejű az a kérdés, amelyre — legalább jelzésszerűen­­— ki szeretnék térni. Nevezetesen: hogyan tud­juk a kulturális műhelyek munkáját biz­tosítani. Más szóval miképpen tudjuk fi­nanszírozni az új rendszerben a kultúrát. Erre vonatkozóan nagyszabású koncep­ciók készültek és készülnek. Tudniillik a piacgazdaságban a kultúrának az a fajta támogatása, ami a pártállami időszakban elfogadott volt, már lehetetlenné válik. Következésképpen ki kell dolgozni az ú­­ alapítványokon, az állami mecenatúra új formáira támaszkodó finanszírozási rend­szert. Ennek a rendszernek, várhatóan, a nemzeti kulturális alap, illetve több mű­vészeti alapítvány­­ fog­ megfelelő formát biztosítani. A nem­zeti kulturális alap­t­árhely talán más nevet fog viselni, s most ezen az időleges néven ismert a koncep­ció — a szakemberek javaslata szerint bi­zonyos mértékben a társadalombitosításhoz hasonlóan működne. Hangsúlyozom, , csak bizonyos­­ értelemben, ami azt jelenti, hogy olyan mértékben lenne független a kultúra finanszírozása a költségvetéstől, amilyen mértékben a társadalombiztosítás is ... Egy szót még a sajtótörvény tervezeté­ről? A kérdésnek volt egy előzménye. Már 1990-ben elkezdtünk beszélni a sajtótör­vényről, ám akkor levettük napirendről, be­látva, hogy fontosabb az országos elektro­nikus médiumok működését szabályozni, mint a nyomtatott sajtóét. Ezért a sajtó­törvénytervezet alig pár héttel a nyári szünet előtt került a Ház elé. A bizottság még nem kezdte tárgyalni, így bizottsági álláspontról nem tudok nyilatkozni. Annyit biztosra veszek, hogy nem kisebb hevessé­gű vita martaléka lesz a sajtótörvény is, mint a médiáé. Várható, hogy az ősz fo­lyamán, legkésőbb tavasszal — ez lesz a csemege... Lejegyezte: BÉRES KATALIN RMSZ-FOLYTATÁSOS © RMSZ-FOLYTATÁSOS • RMSZ-FOLYTATÁSOS © RMSZ-FOLYTATÁSOS © RMSZ-FOLYTATÁSOS © RMSZ-FOLYTATÁSOS 1. A vezetők egészsége — Pompidou Sohase lettem volna köztársasági elnök,­­ ha Pompidou elnök nem lesz beteg és nem hal meg. j Ő egyetlenegyszer hozta szóba előttem [s saját, újraválasztását. Egyik heti megbe­­­­­szélésünk során történt az Elysée-ben, 1973­­ novemberében. Emlékezetből idézem: — Nincs szándékomban újrajelöltetni magam. Egyszer is éppen elég hosszú az elnökség. Különben is, a feleségem hallani sem akar róla. Eltökélte, hogy mindenkép­­­­pen megakadályozza. De önnek tudnia­­s kell, hogy egy esetben mindenképpen­­ újrajelöltetem magam: ha úgy tűnik, egyedül én tudom legyőzni Francois Mit­­terrand-t. Mindent meg fogok tenni, hogy­­ megakadályozzam a hatalomra jutását, és eltorlaszoljam előle az Elysée-be vezető­­­ utat. Ha kell, igen, akkor újrajelöltetem­­ magam. Ebből azt a következtetést vontam le,­­­ hogy minden bizonnyal újrajelölteti ma­n­­gát. Valószínű volt, hogy a közvélemény­­ű­ kutatások őt fogják feltüntetni az egyetlen­­s olyan politikusnak, aki le tudja győzni­­ Francois Mitterrand-t. Gondoltam, egész­­ biztosan újraválasztják, és reménykedtem­­­ benne, hogy ez esetben tovább folytatha­­­­­tóm munkámat szeretett Gazdasági és Pénzügyminisztériumom élén, noha tudo­m­ rám, hogy nem lehet ilyen sok időt eltöl­teni egy csúcsminisztériumnak tartott in­­­­tézményben anélkül, hogy előbb-utóbb [j problémák ne merülnének fel. De, gon­­­­doltam, ráérek majd akkor foglalkozni ve­­l Iü­k.­­­ Ellentétben az emberek többségének a­­ m­eggyőződésével, s annak megfelelően, a­­­­­hogyan a politikai körök cinizmusáról és jl j lelkiismeretlenségéről. , vélekednek, nem volt tudomásunk róla, hogy Pompidou el­­nök ilyen súlyos beteg, és­ nem sejtettük,­­ hogy betegsége ilyen gyors lefolyású lesz. j , Különböző szóbeszédek keringtek, me­­­­­lyekre az elnök sorozatos „influenzái“ és­­, az azokat követő hosszú lábadozások ad­­“Srit­hkot." Ami­ engem illet, én azon a re­pülőn ébredtem rá, hogy valóban beteg, amely Izland fővárosába, Reykjavikba vitt minket 1973. május 30-án, a Richard Ni­­xonnal esedékes második csúcstalálkozóra. Pompidou elnöknek a repülőgép orrá­ban külön fülkét rendeztek be, ahová jobbra is, balra is egy-egy asztalt s egy­mással szemben álló fotelokat állítottak. Fal választotta el az utastér többi részé­től, ahol a „kíséret“ foglalt helyet. Észak-Skócia felett repültünk ,alattunk a tajtékos, szürke tengeren szétszórt szige­tek koszorúi, amikor az elnök, szárnyse­gédje útján, hívatott. Leültetett maga mellé, és a pénzügyi helyzetről meg a dollár frankhoz viszonyított ingadozásai­ról kérdezgetett. Szükséges-e ígéretet ki­csikarnunk az amerikaiaktól amiatt, hogy beavatkoznak a devizapiacon? Elég rö­viden válaszoltam neki: a pénzügyi tét ezúttal nem olyan jelentős, mint az előző, azori-szigeteki­ csúcstalálkozón. Egyedül voltunk. Az utaskísérő kávét szolgált fel. Pompidou elnök így szólt hozzám: — Bocsásson meg! Még mindig meg va­gyok fázva. Az a sok cigaretta az oka. Al­szom egyet, mielőtt megérkezünk. De maga csak maradjon! Itt jobban fog tudni dolgozni, mint hátul. Átültem a másik oldalra. Szinte rögtön elaludt, félrebillent fejjel, nyitott száj­jal, akadozó lélegzettel. És egyszerre meg­láttam rajta, amit addig nem: fáradtság­tól ólomszürke arcát. Az udvarias moso­lyokhoz és válaszokhoz felöltött üde és sima bőr helyett az egyre vastagodó bőr­páncélt, mely alatt visszavonulóban volt az élet, összeszorult a szívem. Igyekeztem nem odanézni, de nem tudtam megállni, hogy időnként rá ne pillantsak, aztán az utas­kísérő egyszer csak jelentette, hogy rövi­desen megérkezünk. Pompidou elnök fel­ébredt, és készülődni kezdett. Visszatér­tem a gép végébe, s magammal­­— vagy inkább magamban — vittem a betegségé­vel való első találkozás szorongató és meg­indító emlékét. Mindez később Alphonse Daudet elbe­szélését juttatta eszembe, Morny herceg­ről, akinek a titkára volt. Egy reggel, a­­mint­ szokás szerint bevitte neki az újsá­gokat és a napi postát, a szájánál egy vér­csíkot vett észre, mely foltot ejtett a Pár­ról útnak indult Kína felé. A de Gaulle tábornok által bevezetett gyakorlat szerint indulásnál a többi miniszterrel együtt , én is megjelentem, hogy elköszönjek­­ tőle. Megkaptam a választ. Csak később, 1974 m­árciusában tűnt fel nekünk bajának súlyossága a miniszterta­nácsban. Mindenki tudta, hogy igen fá­ VALÉRY GISCARD P’ESTAING Hatalom és élet A Francia Köztársaság korábbi elnöke meghatározó személyisége volt az európai politikának. Memoárkötete az Európa Könyv­kiadó gondozásában magyar nyelven is meg­jelenik. Ebből közlünk részleteket. van. Morny megmozdult, és hirtelen ő is felfedezte a vörös foltot. S akkor Daudet szeme előtt egy másodperc tört része alatt világosan és teljes szörnyűségében leper­gett mindaz, ami Morny hercegre várt. Amikor 1973 nyarán megtudtam, hogy Pompidou elnök szeptemberben Kínába készül hivatalos látogatásra, arra gondol­tam, hogy az útra vonatkozó végső döntés pontos jelzést ad majd egészségi állapotá­ról. Ha súlyos beteg, nyilvánvaló, hogy orvosai ellenezni fogják a kimerítő uta­zást. Az ellenkező értelmű döntés pedig azt bizonyítja majd, hogy betegségét el­­lenőrizhetőnek ítélik. Márpedig Pompidou elnök szeptember 11-én, az Orly repülőtér­iasztó kezelés alatt áll, kortizoninjekció­kat kap, és, mint mindig, a legképtelenebb és legellentmondásosabb találgatások kap­tak lábra betegségének természetét ille­tően. Jobb volt nem foglalkozni velük. Aznap reggel, szokásával ellentétben, Pompidou elnök nem járta körül az asz­talt, melynél a tanács összegyűlt, sorra ke­zet szorítva a miniszterekkel, egyikkel­­másikkal eltréfálkozva. Karosszékében ült, vagy inkább gubbasztott. Mélységes, fá­radtság tükröződött rajta, amely —mint­ha csak nem volnának elég pontosak a mozdulatai — a hanyagság látszatát köl­csönözte neki. A kormánytagok megérez­­hettek valamit, s ez a sejtés észrevétlen átragadt egyikről a másikra, hisz a hoz­zászólások kurták voltak, s a napirenddel gyorsan végeztünk. Pompidou elnök így­ szólt: — Miniszter urak, kérem önöket, hogy ma ne várják meg, míg felállok ,menjenek csak nyugodtan előttem. Kifárasztott a kezelés, melyet az orvosok végeznek raj­tam. Van, aki már halottnak lát! Csa­lódni fognak. De a kezelés nagyon fárasz­tó. Köszönöm a megértésüket. Csendben kimentünk. A távolból meg­hallottam azoknak a felcsattanó hangját, akik már a márványborítású visszhangos bejáratnál jártak, mely az udvarra nyílt, ahol már várták őket a fotográfusok. Pom­pidou elnök egymagában ült, szemben az elnéptelenedett asztallal, míg közülünk az utolsó is el nem hagyta a helyiséget. Előző nap a Pénzügyminisztériumból ír­tam neki néhány sort, és elküldettem a titkárságára. Lényegében azt közöltem vele, hogy ha nagyon megviselné az orvo­si kezelés, amelyről beszélt nekünk, biztos lehet benne, hogy miniszterei, többek kö­zött én is, őrködni fogunk azon, hogy a közügyeket az általa meghatározott irány­vonal szerint vezessék. Kora délután felhívtam az elnökség általános titkárságát, hogy megtudjam, m­egtartjuk-e szerdán 17 órakor rendes heti találkozónkat, melyen a gazdasági és pénzügyekről szoktam beszámolni a köz­­társasági elnöknek. Igenlő választ kaptam. Szokás szerint a miniszteri fekete Citroen­nel indultam útnak, végig a Rivoli úton, lehetőség szerint az úttest jobb oldalán haladva, hogy egy-két kocsinyi helyet nyerjek a Concorde téri piros lámpánál, oldalamon Gabriel Lavaiierel, a sofőröm­mel. Amikor a szárnysegéd bevezetett az iro­dába, Pompidou elnök nem állt fel. — Bocsásson meg, hogy ülve fogadom. Még mindig nagyon fáradt vagyok, a miatt az átkozott kezelés miatt. Megkap­tam a levelét. Szokatlan szívesség, már-már gyöngéd­ség csendült ki szavaiból. Mintha először tűnt volna el a gyanak­vás, jellemének ez az alapvető vonása, mely gyakran sértett és ingerelt, , már csak azért is, mert haszontalannak talál­tam, hisz könnyen ellenőrizhette minisz­terei ténykedését. > ■■ ■ ' — Köszönöm, hogy írt nekem. Megha­tott a levele. A megindultság titkos, meleg­ érzése suhant át a szobán. Így folytatta: . — Mivel az egészségi állapotomról írt, és egyébként is sok ostobaságot fecsegnek össze róla, most pontosan elmondom, mi is a helyzet. Több hónapja kezelnek egy olyan betegséggel, amelyet jól ismernek az orvosok. Nem a betegség merít ki, ha­nem a kezelés. A hivatalomra való tekin­tettel kénytelenek alaposan neki gyür­kőz­ni. Elkaptam egy ronda influenzát,­­ ami különféle szövődményekkel jár. Pillanat­nyilag szüneteltetni kell a kezelésemet. Szombaton elutazom, Orvilliers-ben töltöm a hétvégét, a jövő héten pedig Cajaré­­ba megyek. Ott maradok a húsvéti ünne­pekre, egészen április közepéig,­ és akkor, ha minden jól megy, újrakezdhetem a munkát. Végig tájékoztatni fognak min­denről, ami történik úgy intézem majd, hogy mindennap értesüljek a friss hírek­ről. Ha valami fontos kérdés merül fel, bármikor megtalál. A legegyszerűbb út Balladuron át vezet. Egy életre bevésődött emlékezetembe a képe, ahogyan akkor magam előtt láttam. Arca fel van fúvódva. A gyérülő fény kiemeli a karikákat a szeme körül. Né­zem őt az íróasztal két, oldalán álló két hatágú, aranyozott ezüst lámpa között, melyeket Brennais készített. Napóleon számára rendelték őket. A resturáció ide­jén a fém lámpaernyők méhecske-mintáit liliomokkal cserélték fel. Felállok, hogy búcsút vegyek. Ülve ma*, rád. Nem kísér ki.­­ Következik! (A vezetők egészsége — Brezsnyev)

Next