Romániai Magyar Szó, 1994. január (6. évfolyam, 1225-1247. szám)

1994-01-05 / 1225. szám

mMto­­ r. • Tudatos-e a rombolás Tasn­ádon? 1976-ban úgy hagytam el a nagyenyedi tanítóképző padjait és szülőfalumat, Dob­­rát, hogy e Szatmár megyei kisvárosiján fogok munkálkodni tanítói pályán és itt alapítok családot. Sajnos, elképzeléseim, főleg a „demokrácia“ éveiben, meghiú­sultak. Kezdem nem jól érezni magam ebben a környezetben. Ami Tasnádon történik, azt az egészsé­ges ember is nehezen „emészti“ meg. E város távol esik a megyeközponttól. Az újságírók ritkán látogatják, akkor is a polgármester ,,altató“ szavait közlik az ol­vasóközönséggel. Egyszerű ember ritkán olvashatta véleményét a város gondjairól, problémáiról a Szatmári Friss Újság ha­sábjain. Sokszor úgy érzi az ember, hogy egy el­hagyatott falucskában éli napjait, ahol pang a kulturális élet. Kihaltak az utcák, nyüzsgés-forgás csak vásári napon, pénte­ken, amikor balkáni hangulat uralkodik a városban. Kedvét szegve jár le s fel az em­ber, ott ahol csak a korrupcióról beszél­­­­nek. Történtek itt lopások, betörések, ha­lálos közlekedési balesetek. Emelkedtek mesebeli villák, lakóházak, anélkül, hogy megdolgoztak volna értük. De felelősség­­revonás nem történt a mai napig sem. Mint mindenhol, itt is letisztult a város értelmiségiekből álló rétege. Orvosok, mér­nökök, tanárok hagyták magukra a város honpolgárait eltávozva más országokba. Iskoláinkban nincs szakképzett tanár, aki­­ német vagy angol nyelvre tanítsa gyerme­keinket. Magyar tagozaton nemcsak a tör­­ténelmet, hanem a rajzot, testnevelést, gya­korlati órákat is román nyelven hallgatják tanulóink. Elfásultak, közömbösek lettek az embe­rek. Az RMDSZ háza táján sem rózsás az élet. A választmányi tagok­ fokozatosan le­morzsolódtak a szervezetből látva a döly­­fös, karrierista vezetőket, meg a semmit,­tevést és eredménytelenséget. Szinte kol­dusbotra jutottak, alig tudják fizetni fél­normás titkárnőjüket a beszedett tagsági díjakból. A tagság is ráérzett sok minden­re, mondván:­­ „Mi hallgatunk, de nem alszunk!“ Igaz, a „kezdő fiúk“ is kitettek magukért. Semmivé vették a Kunhegyes testvérvárossal való kapcsolatot, talán még az iskola tanulói tartják. A testvérváros­ból kapott, RMDSZ-székháznak szánt a­­jándékkönyvekből otthon könyvtárat léte­sítettek. Megsemmisítették a magyaror­szági Dorkas által­­küldött segélyszállít­mány több százezer lejes leltárpapírját és elhúzgálták a szegényeknek szánt ja­vakat. Eladásra már csak jelentéktelen ér­tékű holmi került az akkor még létező Tulipán Kft-n keresztül. Úgyhogy ez az elején még „egyesek“ által irigylésre mél­tó tevékenységet kifejtő kis csapat is szét­­verődött. Általában csak azok maradtak, akiket anyagi érdekek is fűznek e szövet­séghez. Aztán lett Bíró Lajos Társaság. Lelkes kis csapat tasnádi, nagykárolyi és szat­mári vezetőkkel, tagokkal, mindaddig, a­­míg megtörtént az emléktábla-avatás. Utá­­na a társaság találkozóin csatatári hangu­lat uralkodott a székhely, a beosztások és anyagi problémák miatt. Csata az RMDSZ és a Bíró Lajos Társaság tagjai között.­­Nem tudtak megosztozni a „koncon“. Kit illet a szegényszállítmány, és az egyes in­tézmények által felajánlott pénzösszeg? Aztán jöttek a zárt körű gyűlések tagok meghívása nélkül. Döntések, beosztások, piknik-partik. Összegezve: egy emlékün­nepség, külföldi tanácskozásokon való részvétel, egy IV. osztályos verseny, egy múzeumi kiállítás, ami megvalósult. S ez­zel megállt a tudomány. Aztán mi történt a református egyház táján? A titkolózó lelkipásztor és kurá­tor testvérek összeesküvőnek, utolsó pil­lanatig nem tudatják, hogy a pásztor el­hagyja a nyáját. Próbaprédikációkra járt m­ár október hónapjában Marosvásárhelyt a kődombi gyülekezetnél, ott, ahol jelen­leg se templom, se parókia. November 23- án fény derült az igazi eltávozásra a presbitériumi gyűlés alkalmával. A sok „bókolójános“ presbiter mit is tehetne? Az ünnepekre „tiszteletes“ nélkül maradt a közel 2500 lelket számláló egyház, mert a „pópa“ egyet gondolt, megunta a nyáját és ..lóhalálában“ távozik míg fény nem derül szennyes dolgaira. Mi késztethette erre az álláspontra Szilágyi Imre nyugdíj előtt álló lelkipásztort, aki több évtizeden keresztül tevékenykedett e kisvárosban, és innen engedte szárnyára nyolc gyerme­két. Mit is mondhat útravalónak egy egy­szerű ember ilyen magatartás után: — Isten veled, Imre bácsi! Köd előtted, köd utánad! Kurátor, presbiter, diakónus test­vérek! Ébresztő! Ha „fáradtak“ vagytok, adjátok át helyeteket másoknak. Kár volt a régi presbitereket „kispadra“ ültetni. Hallgassátok meg újból őket, talán most igazat adtok nekik, anélkül, hogy az egy­házi „statútum“ lapjait forgatnátok. Lehet ennél jobban rombolni egy olyan helységben ahol a magyarság felét sem te­szi ki az összlakosságnak? Mikor állnak újból lábra az említett társaságok, szerve­zetek? Mikor lép újból színpadra a városi Harag György színtársulat? Mikor szánja rá magát egy tanári vagy tanítói közösség, hogy városi szinten tánccsoportot, ének­kart, citera- vagy furulyazenekart léte­sítsen. Példát lehetne venni Bogdánd, Krassó, Kökényesd, Pír, Szatmárhegy kul­turális tevékenységéről. Mikor lesz Tas­­nád városának legalább havonta megjele­nő helyi lapja? Így sok minden felszínre juthatna és a tizenegyezer lakosú város hasznára­ lenne. Mit is mondhat az ember arról a környe­zetről, ahol dzsungelre emlékeztető ját­szóterek vannak, a lakónegyedről, amelyet meglátván külföldi barátunk megkérdi: Itt emberek laknak (élnek)? Az utcáról, ahol szélfúváskor azt hiszi az ember, hogy papírgyűjtési akció volt. A kenyérről, a­­melynek minősége a régi komiszkenyér szintjére süllyedt. A meleg vízről, amely­hez az utóbbi 15 évben csak akkor jutha­tott valaki, ha átfúrta a fűtőtestet. A vá­rosi vécéről, amely az utóbbi négy évben lakatra van zárva, mert nem jó helyre tervezték. A fiatalokról, akik bunyóval hálálták meg francia segítőtársaiknak, hogy a város főterén „mintajátszóteret“ léte­sítettek. A szövetségek vezetőiről, akik a székházakat hétvégi házaknak használják és dáridó termekké alakították. A pol­gármesterről, aki nem hajlandó 30 nap u­­tán se válaszolni a honpolgárok írásban benyújtott kérelmeire. És sorolhatnám tovább. Nem más ez kedves olvasó, mint. a ..tas­nádi Balkán“. Merészkedtem mindezt pa­pírra vetni, mert nemrég több társammal együtt, akik aktív és lelkes tagjai voltunk e szervezeteknek, vezetői tanácsoknak, rá­­éreztünk, hogy „nem kívánt személyek“ vagyunk és félreálltunk. Talán így váltak ellenségeinkké volt barátaink, munkatár­saink, mert nem tanulták meg tisztelni sorstársaikat, talán azért, mert más a vé­leményük. , TORDAI JÓZSEF-JENŐ tanító, Új-Tasnád 1994. január 5. • BELFÖLDI HÍREK • KÖZLEMÉNYEK • RIPORTOK •Romániai Magyar Szó • Keller Emese HALÁLUGRÁS 2. Cousteau volt a hibás — Mióta az eszemet tudom, szerettem a vizet, az alámerülést, a tengert... A víz szerintem egy olyan új közeg, amit­­ föl kell fedeznünk az élet számára, hogy benépesíthessük...­­Ha igazán rajongani hatodikos sráckoromban kezdtem, amikor kezembe került a Csend világa című könyv, Jacques Yves Cousteautól. Valami fantasztikus volt... — Pár évre rá, mikor már félig elvégeztem a líceumot, Cousteau személyesen is ellátogatott Bukarestbe, s olyan szerencsém volt, hogy ténylegesen a közelébe kerülhettem e rendkívüli em­bernek ... Attól a perctől kezdve szen­vedélyemmé vált a víz, a búvárkodás... — És mégsem Cousteau volt az egyet­len, aki meghatározta a sorsomat. Ki kell térnem egy amerikai természettudós pél­dájára is, akiről az­ Emberek a tenger mé­lyén című tudománynépszerűsítő könyv­ben olvastam. Most is idézni tudom ben­nem visszhangzó szavai lényegét: „Mi­előtt meghalnátok, tegyetek meg min­dent, hogy gyártsatok, vásároljatok vagy­­lopjatok egy olyan készüléket, amivel ha csak egyszer is, bepillantást nyerhettek a víz alatti világba, m­ert a valósághoz képest minden felvétel, film vagy beszá­moló jobbára csak a turisztikai jelzés ér­tékével bír.“ Ez volt a lényeg, hogy mi­előtt meghalnátok, kövessetek el mindent, hogy legalább egy pillantás erejéig... Annyira megkapott ez az intés, olyany­­nyira a hatása alá kerültem, hogy most is elgondolom, tulajdonképpen irreális álom volt ez egy nálunk élő számára akkoriban, hiszen aki szeretett vagy tu­dott volna, az se szerezhetett magának megfelelő búvárfelszerelést egy ilyen kalandhoz... Természeti viszonyaink is olyanok, hogy nálunk nincs annyi lehe­tőség a vizek mélyén búvárkodni, mint a világon másutt, mondjuk a trópusokon, a korallzátonyok tájékán ... Hiányzanak a nagyhozamú, tiszta vizek is, s ami van, az néhány nyári hét a Fekete-tengeren, amikor érdemesebb alámerülni. Akad még néhány tavunk s ennyi... — Ké­sőbb jöttem rá, hogy a romániai lehető­ségek valamivel számosabbak mégis. Amikor megismerkedtem a barlangi vi­­­zekkel! Amikor kapcsolatba kerültem a barlangászattal, a búvárkodás révén. És megismerkedtem Cristian Lascuval, Ser­­ban Sirbuval és az általuk toborzott csa­pattal, akik az évek során megvetették a román barlangi búvárkodás alapjait. — 1981-ben érdeklődő amatőröknek szóló előadássorozatot hirdettek. Egy ame­rikai biológus tartotta, aki 18 hónapot töltött vendégtanárként Romániában és úgy is mint meghívott barlangkutató. Én is beiratkoztam. Akkor jártam az egyetem első éveit, meglehetősen elfog­lalt voltam s a tanfolyamon kívül nem ér­tem rá gyakorlatilag is űzni a barlangá­­szatot Csak negyedévtől kezdve kerültem szoros kapcsolatba a csapattal és azóta el­választhatatlanok vagyunk...— Micso­da évek voltak! Micsoda élmények! — Igaz, volt részünk jóban is, rosszban is. De együtt voltunk. Jártuk a barlangokat, a hegyeket, a föld alatti kristálytiszta vi­zek mélyén úszkáltunk, fotóztunk ... — Aztán 1987-ben Ser­ban szabályosan ott­hagyott bennünket. Amerikába távozott. — Tulajdonképpen az történt, hogy felajánlották neki, vegyen részt egy nem­zetközi kutatóexpedícióban a Csendes­­óceánon mint biológus, búvár és bar­langász egyszemélyijén. Ő pedig igent mon­dott És meg se fordult a fejében, akár egy pillanatra is, hogy emiatt feladja az állampolgárságát vagy véglegesen szakít­son az országgal. — Sajnos, azokban az években ezt senki se hitte el neki. Akik­től az elmenetele függött mindegyre gyomrozták: „Döntsd el, de gyorsan: Romániában akarsz maradni vagy pedig itt akarod hagyni az országot? Szökni akarnál, he?“ — „De hát ki akar innen elfutni? Egy­szerűen, érdekel a­­kutatási program, és mert tovább tart egy évnél, szükségem van az engedélyre. Utána természetesen hazatérek...“ Nem hittek neki, s ez így ment egy darabig, sehogyan sem tud­tak szót érteni. Nem volt más hátra. Sor­ban a végleges távozást kellett hogy vá­lassza ... Ma a Cincinatti egyetemen ké­szíti doktori téziseit, Amerikában, témája Dobrudzsához köti, a movilai barlang­­rendszerhez, amit annak idején együtt fedeztünk föl és jártunk be. Mostanában gyakran jár haza, segít bennünket szak­mailag, emberileg... — Amikor tudomást szereztem az an­tarktiszi út lehetőségéről, hirtelen a Sorban bőrében éreztem magamat... (Következik: MICSODA KÉRDÉS!) A kolozsvári CARITAS-jelenség és a római katolikus egyház nemzetközi CARITAS szervezete A caritas szó szeretetet jelent, azaz azt az önzetlen altruizmust, amit Krisztus ta­núsított az emberek iránt. Apostolainak mondta: „Úgy szeressétek egymást, aho­gyan én szeretlek titeket“. Jézus kiüresí­­tette értünk önmagát, engedelmes volt atyjának mindhalálig, mégpedig a kereszt­­halálig. Szeretetéért nem várt cserében semmit, azért szeretett, mert lényegéhez tartozott a szeretet. Tehát a szeretet, mi­velhogy Isten lényege, magának Istennek egy másik neve is. Kérdés csupán, hogy mennyire jogosan használhatja egy embe­rekből álló szervezet, még inkább egy tö­meghisztériát előidéző „pénzcsinálda“ Is­ten nevét. Honnan van a kolozsvári Ca­­ritas-jelenségnek erkölcsi alapja arra, hogy Isten nevét bitorolja, egy olyan cél meg­­valósítása érdekében, ami korántsem egy­­értelműen a jót szolgálja. Gondokkal ter­helt világunkban kevés az az ember, aki függetleníteni tudja magát a pénz igézeté­től, ezért megtesz mindent annak érde­kében, hogy bebiztosítsa magát, minden­napjait, legalább a betévő falat meg­szerzésének lehetőségeit megteremtve. En­nek, érdekében minden becsületes ember munkát keres, és azután élvezi annak gyü­mölcseit, mondjuk a pénzt Egy becsüle­tes keresztény ember csak akkor fogad el alamizsnát, ha arra valóban rá van szorulva. Ellenkező esetben ő az, aki fö­löslegéből segíti rászoruló embertársait. A katolikus egyház Caritas szervezete azért alakult, hogy továbbvigye, életbe á­­gyazza Jézus Krisztus szeretetét, azt a sze­retetet, melynek lényegéből hiányzik a „boldogító pénz, de jelen van a boldog­ság legfontosabb forrása, az önzetlen má­sok boldogítására irányuló élet. Szent csi­csergésként hathat első látásra ez a szem­léletmód, mert magán hordozza az „egé­szen másság“ jegyét. Miért kell így gon­dolkodnia egy keresztény hívőnek? Azért, mert parancs élete forrásából: „Úgy sze­ressétek egymást, ahogy én ..Túl me­redek magunkfajta embereknek, legalább annyira, mint a nyolcszoros pénzszaporo­dás. Egy biztos, válaszút elé állíttatik minden keresztény ember: vagy a meg­gazdagodást, vagy pedig a kiüresedés gaz­dagságát vállalja. A döntés eredménye is kettős: Jöjjetek Atyám áldottai..., vagy Távozzatok... jutalom és ítélet lesz ki­­nek-kinek osztályrésze. A magam részé­ről a maradandóbbat választanám. A két-, tő közötti lavírozás nem lehetséges. BÁNYÁSZ JÓZSEF A JÉGMADÁR VISSZASZÁLL Előzmények: Florian Baciu fiatal bukaresti fizikus 1989 őszén tudomást sze­rez egy meghívóról, amely antarktiszi tudományos kutatásra szólítja fel a román szakembereket A titokban tartott meghívó létét egykori idősebb kollégája, Marcu­­­á vegyészprofesszor árulja el neki, miután egy, a Florian és társai barlangászfelfe­dezéseiről szóló diavetítés során meglátja benne az expedíciós ember szívósságát. FLORIAN BACIU GYEZEI Küldjétek 3 rajzot! Idei első tárlatunkon a 6 éves BACZONI ATTILA (Szová­­ta) állít ki, a hét második felében pedig az 5 éves Szakács Orsolya Tündére (Nagyvárad) kerül sor. Kérjük olvasóinkat, küldjenek be közlés céljából további gyerekrajzokat, címünkre: Romániai Magyar Szó, 79776 Bu­­curesti 33, Piata Presei Libere nr. 1, sector 1, Gyereksarok. Hamarosan közzétesszük a rovathoz rajzot küldők további listáját is. Kérjük olvasóinkat, ellenőrizzék, szerepel-e kö­zöttük az önök küldeménye. A közlést illetően pedig minden nagy- és kisgyerek türelmét kérjük, rendre mindenki sorra kerül!­ ­..SU./O­O .#im: I/­..Mi egy testhez tartozunk" Beszélgetés SÁNDOR LAJOSSAL, a Királyhágómelléki Református Egyházkerület előadótanácsosával . A Királyhágómelléki Református Egyházkerület elnöksége nemrégiben fel­hívással fordult partiumi gyülekezeteihez, annak lelkipásztoraihoz, presbitériumai­­hoz, amelyben a délvidéki magyarság drámai helyzetére igyekezett fölhívni a figyelmet. Földrajzi és politikai határokon átívelő, előreláthatólag nagyszabású se­gélyakció beindításáról lévén szó, nem árt tudnunk, milyen „menetrend" szerint képzeli el a délvidéki magyarság megse­gítését? És egyáltalán: milyen kapcsoló­dási pontokon keresztül halad majd a Vajdaságba irányuló segélyakció. — 1993. december 1-jén egyházkerüle­tünk elnöksége felhívást intézett refor­mátus hívő népünkhöz, lelkipásztoraink­hoz és presbitereinkhez, hogy szegénysé­günkben is adakozzunk a délvidéki test­véreink részére, akik jelenleg sokkal szo­rultabb hleyzetben vannak, élnek, mint ahogy mi élünk. Úgy érezzük, népünkből nem halt ki a testvéri érzés, a segítőkész­ség. Arra mutat az is ,hogy azóta már nagyon sokan érdeklődtek, milyen formá­ban juttathatják el segélyadományaikat délvidéki testvéreinknek. Azóta csatlako­zott felhívásunkhoz az Erdélyi Reformá­tus Egyházkerület is. ők is szeretnének segélyakciónkba bekapcsolódni. Részletesen informálódtunk, tájéko­zódtunk, hogy ezeket a segélyeket hogyan lehet eljuttatni a szükséget szenvedők­höz. Ugyanakkor afelől is érdeklődtünk, hogy tulajdonképpen mire van szükségük a délvidékieknek. Sajnos, ruhasegélyt nem tudunk kijuttatni, de hála Istennek, ruha dolgában még viszonylag jól állnak a vajdaságiak. Ezért az egyetlen, amivel igazán segíthetünk, az élelmiszer, ami a­­zonban csak egységcsomagok formájában juttatható be. Mindannyian tudjuk, ENSZ-engedély kell minden segély Ju­goszláviába való juttatásához. Ezért föl­vettük a kapcsolatot a Magyar Ökumeni­kus Szeretetszolgálattal, amely már két esztendeje tevékenykedik a sok megpró­báltatást elszenvedett Délvidéken. Ők azt ajánlották, hogy pénzbeli hozzájárulással segítsünk, olyan formában, hogy miután a pénzösszeg a rendelkezésünkre áll, se­gítenek bevásárolni és csomagolni az é­­lelmiszert, és az eljutta­tás fáradságát és gondjait is magukra vállalták, mégpedig azzal, hogy az általunk összeállított cso­magokat elkísérheti egy-két szervezőnk egészen a címzettekig. — Milyen garanciákat látnak arra, hogy az adományok kizárólag a rászorultakhoz kerüljenek? Lesz-e vajdasági „gazdája“ ennek a kezdeményezésnek? — Az ottani elosztás egyházi kézben van. Úgy érezzük, hogy ezáltal a legin­kább rászorultak, a legnagyobb szükséget szenvedők részesülnek majd a csomagok­ból. Ennek alapján a segélyakciónkat há­rom formában képzeljük el. Az első for­ma: minden gyülekezetben a lelkészek rendkívüli pénzadományokat fogadnak el, listákat állítanak össze, a név, összeg, cím és a befizető aláírásával. Az innen befolyt összegeket fordítjuk élelmiszerek vásárlására. Ezen összegeket 1994. január 31-ig be lehet fizetni lelkészi hivatalaink­­nál, királyhágómelléki egyházőzségeink­­ben. Szeretnénk, ha január 2-i per­selypénzt minden gyülekezet erre a cél­ra ajánlana. Szerencsés volna, ha ezen összegeket lelkészeink már a januári közigazgatási gyűlésekre eljuttatnák es­­peresi hivatalunkba, hogy minél hama­rabb, ki tudjuk juttatni segélyeinket. Az Erdélyi Református Egyházkerület még csak ezután fogja megszabni, me­lyik perselypénzt ajánlják fel gyülekeze­teik erre a célra. De gondolunk azokra a testvéreinkre is, akiknek adakozó készsé­gük van, viszont pénz szempontjából rosszul állnak. Ők terményekkel is segít­hetnek, mégpedig olyan formában, hogy a gyülekezetek, lelkipásztorok, presbité­riumok, helyileg megszervezik az össze­gyűlt termények értékesítését, s az így befolyt adományok ellenértékét fizetik be az egyházkerülethez. Meg vagyunk győződve arról, hogy a szeretet, a lelkiismeret és a többet válla­lás benne él gyülekezeteinkben, és min­denütt megtalálják a módját a gyűjtés és értékesítés hathatós lebonyolításának. Ez az akció a partiumi, illetve az erdélyi magyarság szeretetének egyik szakítópró­bája, amit reméljük, ki tudunk állni. És tettekben is bizonyítani tudjuk, azt, hogy mi egy testhez tartozunk. Ez az egy test­hez tartozás nemcsak örömeinkben lesz igaz, hanem akkor is, amikor a testnek e­­gyik tagja fáj, s akkor együtt tud vele é­­rezni, sőt fájni tud vele az egész test. Ebben reménykedve kérjük Isten áldását valamennyi adakozó kedvű, segítőkész testvérünkre. Kérdezett: BARABÁS ZOLTÁN Egy életképes javaslatról, és ami ezt kiváltotta Farkas József nagybányai olvasónk nemrég kolozsvári államosított háza ügyé­ben levélben keresett meg, házának per útján történő visszaigényléséről, annak e­­sélyeiről érdeklődve, majd válaszom után, újabb kérdése mellett, egy feltétlenül élet­képes­­javaslatot is megfogalmazott a te­rületi RMDSZ-szervezetek felé. Javaslatát később idézni fogom. A házügy azonban nem egyedi eset, és bár erről már volt szó lapunkban, szükségesnek tartom ismétel­ten foglalkozni vele. Levélírónk második levele után tisztázó­dott, hogy az 1950. évi államosítási 92. törvényerejű rendelet megjelenésekor, pontosabban, annak alkalmazásakor a ko­lozsvári ház öt örökös osztatlan tulajdo­nát képezte, és így mind az öt résztulajdo­­nos neve rajta volt, van a kolozsvári ál­lamosított házak akkori jegyzékén. Hogy ennek miért van ma is jelentősége, azt a Dreptul című jogi szakfolyóirat 1992. évi 11. számában, az 54. lapon közölt jogeset (joggyakorlat) és az ehhez fűzött kommen­tár világítja meg. De előbb néhány szót arról, hogy az államosított házak per út­ján történő visszaigénylésével az Alkot­mánybíróság is foglalkozott, egyértelmű­­en kimondva, azt, hogy az 1992. évi 47. törvény 26(3). paragrafusa szerint az 1991. évi Alkotmány hatályba lépése előtti jog­viszonyokból (jogsértésekből) adódó, ere­dő károkat a bíróság azért nem orvosol­hatja, mert ehhez előbb külön törvényt kell alkotni. (Erre vonatkozóm az 1993. évi 5. és 21. döntések irányadóak, az 1993. má­­jus 17-i keltezésű 95. számú Hivatalos Közlönyben.) Az Alkotmánybíróság értel­mezésében ezek a jogviszonyok az 1950. évben keletkeztek, miután a 92. törvény­­erejű rendelet 1950. április 20-án hatályba lépett, tehát ezekkel az ügyekkel a bíró­­ság érdemben nem is foglalkozhat, az álla­mosítás jogosságát vagy jogtalanságát még az akkori jogszabály előírásainak függvé­nyében sem vizsgálhatja. A Dreptul című folyóiratban közölt, a fentiektől részben eltérő joggyakorlatra visszatérve, az keltett feltűnést, hogy akadt rendes bíróság, amely az egykori államo­sítást hatálytalaítani merte, igaz, csak e­­gyetlen esetben: amikor nem a háztulajdo­­nos neve, hanem másvalaki neve szere­pelt az államosított lakások településekre lebontott egykori jegyzékén. Ebben az egy esetben — mondta ki a bíróság —, vissza lehet állítani a jogcím nélküli birtoklásra helyzetet is, és az állam és szervei részéről a jogcím nélküli birtoklásra vissza kell utasítani. (Az 1960. évi 218­ és az 1966. évi 712. törvényerejű rendeletekre sem lehet tehát hivatkozni!) Erre az ismertetett joggyakorlatra ala­pozva, egy hátszegi olvasónk már hosszú hónapok óta próbálja a számára kedvező bírói döntést „kiverekedni“, miután ab­ban a bizonyos államosítási házjegyzékben az édesapját tüntették fel, holott akkor is, ma is a ház egyedüli telekkönyvi tulajdo­nosa, örökség folytán, édesanyja volt. Nála nem is ezzel van a nagyobb gond, bár még döntés nincs, hanem az 1959. évi eredeti államosítási minisztertanácsi határozat fel­­kutatásával, megtalálásával, ugyanis az ál­lamosításra, nyolc ház esetében, Hátszegen később, 1959-ben, egyedi minisztertanácsi határozatok alapján került sor. Ezek azon­ban nerre kerültek elő. Sajnos Farkas Jó­zsef olvasónk esetében nincs eltérés a te­­lekkönyvi helyzet és az államosítási ház­jegyzék között, amiért ezt a peres utat nem ajánlott végigjárnia. Javaslatával viszont messzemenően e­­gyetértve, a következőkben második leve­léből idézek: ..... Az RMDSZ alapfunk­ciójának, a magyarság érdekvédelmének keretén belül, a jogvédelem konkrét lehe­­tőségét is segítenie kell megteremteni. A Szövetségnek a tagjai közül az emberi, szakmai elismerésnek örvendő ügyvédek, jogászok címét is nyilván kellene tarta­nia, akikhez az országból is, külföldről is bizalommal lehetne fordulni. Természete­sen az ügyvédek részéről mindezt nem ka­ritatív­ munkának képzelem el. Biztos va­gyok benne, hogy hozzám hasonlóan még sokan vannak, akik messze sodródtak szü­letési helyüktől, amellyel az idők folyamán szinte minden emberi, rokoni kapcsolatuk megszűnt. Esetemben, már a korom miatt is, közel a 80. évemhez, más városban intézkedni nem tudok. (...) Ebben a hely­zetben az aránylag legegyszerűbb ügyin­tézés is, mint például a telekkönyvi kivo­­nat kivétele, szinte megoldhatatlan fel­adat. (...) Amennyiben javaslatom élet­­képtelen, vagy egyéb, nagyon sokféle le­hetséges ok miatt nem tartja érdemesnek felkarolni, kérem, tekintsen el kérésem­től.“ Tisztelt Farkas József, javaslata nagyon is életképes. Közlésével az ügy mellé ál­lunk, mint ahogy jogi rovatunkban közölt tanácsainkkal is mindenkin segíteni pró­bálunk. DEÁK levente & Kádár Gyulát nem szükséges bemutat­nunk olvasóinknak. Űrpótló, bátor vállal­kozását, A romániai magyarság rövid tör­ténetét folytatásos mellékletként közölte lapunk, fogódzót, igen sokak számára for­rás értékű tájékoztatást nyújtva a felemel­kedésekben, de igen gyakran megtorpaná­sokban is bővelkedő múltunk iránt érdek­lődők számára. Kevesen tudják viszont, hogy az önismeretünkhöz ablakot nyitó, a nemzetiségi tudatot erősítő munkássága nem a diktatúra bukásával kezdődött, ha­nem sokkal korábban. Amint bevallja, még csak ötödikes kisdiák, amikor gondolatvi­lágát lekötötte — a serdülő fiatalt pedig elkötelezte — a szülőföld ismeretének, ku­tatásának igénye. Azt már a Romániai Ma­gyar Irodalmi Lexikonból olvashatjuk, hogy középiskolás, amikor megírja szülő­faluja, Illyefalva történetét, hogy majd' a Babe?—Bolyai Tudományegyetem történe­lem szakos végzettjeként, a tanítással pár­huzamosan dolgozataival, tanulmányaival kiérdemelje a helytörténész címet. — A lexikonban közöltekhez két kiegé­szítést szeretnék fűzni — jegyzi meg szeré­nyen immár a történetíróként is bizonyító szerző. — Két esztendővel korábban, 1953- ban (tehát semmiképpen sem 1955-ben) születtem, mint ahogy a lexikon azt rög­zíti, s a körülmények úgy hozták, hogy ta­nító sem lehettem az egyetemet megelőző években. De nem is ez a lényeg. A fontos talán az, hogy a tanári pályám kezdete, bár gyakran kellett katedrát cserélnem (tíz helyen tanítottam), a helységkutatás ter­mékeny időszaka volt. A nyolcvanas évek elején közlési lehetőség is adódott a Me­gyei Tükör, de más lapok hasábjain is, egészen addig, amíg a Szabad Európa is elismerőleg szólt az önismeret feltárásának, bemutatásának romániai „lehetőségeiről“. Ezzel vége is szakadt a publikálásnak, ám időközben már napvilágot látott sepsiszent­györgyi monográfiám és a községi rend­tartásról, a székelyek törvénykezési jogá­ról, a háromszékiek 1848—1849-es szabad­ságharcáról írt tanulmányom ... — Következett a „némaság“ időszaka, hogy 1990 után egymásután jelenjenek meg, immár kiadványok, füzetek formá­jában a szűkebb szülőföldi kereteket túl­növő, a történéseket földrajzilag is tágabb övezetbe helyező, nemzetiségi összefüggé­sekben értékelt tanulmányok... — A kisebbségi sorsunkkal kapcsolatos tanulmányok és publicisztikai írások mel­lett három év alatt hét könyvet (füzetet) publikáltam. A már említett, A romániai magyarság rövid történetét, amely három füzetben jelent meg, a székely várrendsze­rekről írt munkám követte. Említhetném a Fekete sereg kiadását..., a legújabb mun­kám a közelmúltban látott napvilágot: Má­tyás a győzhetetlen hadvezér, amelyről a Magyar Szó is hírt adott, s amely rövid idő alatt az utolsó példányig el is fogyott. — Kiadványt kiadvány követ, mondhat­nánk, hiszen úgy értesültünk, a napokban újabb szakmunka lát napvilágot. — Valóban, a nyomda december közepé­re ígérte a legutóbbi könyvem kihozását, amelynek tematikája az 1848—1849-es sza­badságharccal kapcsolatos. S ha már a felsorolásnál tartunk, mondjam el, hogy gépelési szakaszba jutott A romániai ma­gyarság rövid történetének negyedik füze­te, amely időben immár 1990-ig jut el, megjelenés előtt áll egy történelmi fogal­mi tár, és városunk tavasszal esedékes „névnapjára“ az olvasó kezébe kerülhet Sepsiszentgyörgy története. Immár a leg­újabb kutatások fényében és a székely vá­rosok általános fejlődéskörébe ágyazva szeretném bemutatni a megtett utat... — A munkaritmus valóban irigylésre méltó. A kérdés, hogy az elmélyült kuta­tásokat igénylő tanulmányozáshoz miként sikerül időt szakítani..., a kérdések kér­dése pedig: honnan a pénz, hiszen a könyv­kiadás egyre tőkeigényesebb. — Az utóbbival kezdeném, egyszemélyes „kiadó“ vagyok, vagyonom két használt írógép. A befektetett pénzem eddig visz­­szatérült, ám amire visszakapom az elköl­tött lejeket, az infláció „megeszi“ a bevé­telt. Ezért kénytelen vagyok nagyon kis példányszámban útra bocsátani munkái­mat, az említett füzetek is 500—1000-es sorozatban jelentek meg, s bár jó minő­ségű kiadásra törekszem, egyre számotte­vőbb a ráfizetés. Jól jönne tehát a nemze­tiségi önismeret szolgálatában támogatásra vállalkozó szponzorok, alapítványok, sze­mélyek segítsége. (Az esetleges hozzájáru­lást a Banca Cooperatist de Credit Sfintu Gheorghe, vagyis a Szövetkezeti Hitelbank 3250901-es számlájára lehet befizetni.) Ami az időt illeti­­- jelenleg a megyei tan­felügyelőség szakinspektora vagyok —, jó­részt éjszakába nyúló munkával igyekszem gyermekkori, ötödik osztályos koromban felvállalt elhatározásomat valóra váltani, nemzetiségi önisme­retünk, történelmünk megismerését, feltárását szolgálni. FLÓRA GÁBOR UI.: Illyefalva — ma már leírhatjuk — méltán európai szintű rendezvényein a lá­togatók gyakran forgatják a helyi vár­templom — amely a KIDA otthona — történetéről szóló leírást. A kiadvány szer­zője, Kádár Gyula, a település szülötte a mű megírásakor aligha gondolhatta, hogy alkotása — elsőszülötte — ma a követel­ményeket felismerő, keresztyén értékeket hirdető és azok alapján cselekvő hírneves intézet útján válik kontinensszerte ismert­té, híressé. Az önismeret forrásvidékein

Next