Romániai Magyar Szó, 1999. április (11. évfolyam, 3020-3046. szám)

1999-04-01 / 3020. szám

így lát Ezen a vidéken minden mese a várhoz, Csicsó várához kötődött valamilyen formá­ban. Itt laktak az óriások, s ha hitetlenked­ni mertem, azonnal az innen bányászott malomkövekre hivatkoztak a mesélők, hisz ekkora kövekkel csak az óriások küzdöttek.­­ Itt, a vár alatti, ember szemétől elzárt me­­s­sevilágban laktak a tündérek, s itt, a vár­­ körül bolyongott az erdők lánya is. Egy-egy vasárnap, templomozás után fiatalok kere­skedtek fel, s indultak sétálni a várhoz. Ők­­ sosem kirándultak, csak kisétáltak az erdő­b­e, a várhoz. Ilyenkor gyermekeket is ma­­­­mukkal vittek, a szülők pedig a lelkükre köl­t­­ötték, hogy vigyázzanak a kisebbekre. Alig két kilométer távolságra következett Láb­­i falva, majd Csicsóújfalu, ennek felső hatá­­­­rában pedig ott emelkedett romos falaival a vár, amely Csicsómihályfalva, Csicsó­­s­györgyfalva, Csicsóújfalu fölött uralta a vi­déket. Innen be lehetett látni a széles vel­­et Besztercéig, Kolozsvárig. Itt volt a vi­­agvége, mert innen aztán semerre sem le­hetett elindulni, csak hatalmas erdők, he­gyek között bújkáló ösvények vittek titok­zatos ismeretlenségbe. Az Árpádházi királyok idején Komárom, Somogy, Tolna, Zala és Csík vármegyékben voltak ilyen nevű helységek és várak, írá­sos adatok igazolják ezeknek a váraknak a létét. A Szolnok-Doboka megyében emelt erősséget valószínűleg 1290-1304 között építhették. Az Árpádházi királyok kihalása után az erdélyi vajdák, a királlyal dacolva uralmuk alá vonták Bálványosváralja, Désakna, Szék és Csicsó várait. Apor vajdával Ottó király kétszer is hadakozott, s a király fog­ságba is került. Róbert Károly haddal tá­madt Aporra. 1359-ben másik három várral együtt András, erdélyi vajda vonja uralma alá. Mátyás király korában a vár a Losonczi Bánffyaké, akik felségárulás miatt vesztik el más birtokaikkal együtt. Mátyás ekkor hűbérbirtokként a moldvai vajdáknak ado­mányozza hatvan faluval együtt. Stefan cel Mare moldvai vajdától fia, Petru Rares örökli, utána pedig Bogdán. A mohácsi vész után Zápolya János is megerősíti őket tulaj­donukban. 1538-ban Petru Rares egész családját ide menekíti Szulejmán hadai elől. Ugyaneb­ben az évben szállja meg Martinuzzi Fráter György a várat, s a következő évben már Izabella királyné birtokolja. A hűbérbirto­kától megfosztott Petru Rareș 1542-ben ost­rom alá fogja, de nem tudja visszafoglalni. Martinuzzi 1554-ben romboltatja le a várat, s 1566-ból származó írásos feljegyzések már csak romról beszélnek, ahol rablók ta­nyáznak. 1283-ból való adat szerint birtokosai a Rátold nemzetségbeliek voltak. 1304-ben László, erdélyi vajda birtokaként említi az ok­levél, majd az Árpád ház kihalása után Ká­roly Róbert birtokába került. Zsigmond ki­rály a Bánffyaknak adományozta, tőlük pe­dig Mátyás király 1484-ben hűtlenség miatt vette el, és ekkor került román birtokosok kezébe. Minden várár a maga igényeivel lé­pett fel, s a pórok teljesítették kívánságait. Közben fogytak a lelkek, s a 17. században egyre nagyobb veszteségeket hozott a törté­nelem. A Csicsó várához tartozó falvakat török, tatár pusztította el, a lakosokat, ha nem koncolták fel, rabláncon hurcolták el. Básta hajdúi sem kegyelmeztek a szeren­csétlen embereknek. Erdélynek a 18. szá­zad sem kegyelmezett: 1704 január 15-16- án Tiege generális labancai elől menekült, aki tudott, s annyi idő sem telt el, hogy em­berré cseperedjen egy gyermek, amikor 1717-ben az Erdélybe betörő tatárok égetik fel a vár körüli falvakat. Csend van, lélek sem jár most errefelé, mindenki valahol munkálkodik. A malom­kövek iránti kereslet is megcsappant, ma már nem fejtik ki a vár alatti köveket. Amit megkímélt a falakból a történelem, azt a megélhetését kereső ember tette tönkre. Haszontalanná vált, s mint minden olyan épület, amelynek fontosságát az idő eltöröl­te, prédájává vált a múltat egyáltalán nem becsülő embereknek. Egyetlen faltöredék mered a semmibe, s a sziklába vájt alagsor nyújt szomorú látványt. A 19. században Pataki Ferenc és Torma Károly végzett ása­tásokat a várnál. A déli részen kutakat fe­deztek fel és ástak ki, ezek azonban telje­sen eltűntek, beomlottak, elsősorban a vár­dombból kitermelt malomköveknek köszön­hetően. De nemcsak a vár déli része károso­dott így, hanem az egész várdomb. Emlék­szem még a gyermekkori sétákra, a látoga­tásokra, amikor szorongó szívvel lestem a falakat, füleltem a csendet, hátha feltárul a titka a várnak. Emlékszem a fiúkra, akik törököt vertek, de kiabálni ők sem mertek, nehogy megzavarják a földöntúli erőket. Mert az ördög, a “dracu” itt rejtőzködött maga is, s nem kívánta senki, hogy hazafe­lé menet tüzes kerékké változva a nyo­munkban járjon, s magával ragadjon az örök kárhozat világába. A festőién szép táj, amely körbeöleli a ro­mokat, tovább fog őrködni a varázsmesék világa fölött. Én pedig tudom, hogy ez a rengeteg, amely itt mindent közbefog, az én képzeletemet nevelte, a mesevilág iránti ér­zékenységemet fokozta, tett irodalomszere­tő, olvasó emberré. Névtelenségbe rejtőzkö­dő falvak veszik körül a várat, strázsálják történelmét, amely nekem magyar vonatko­zásait tárja fel, az itteni románságnak pe­dig a moldvai vajdák világát idézi. Lábfal­ván, ide két-három kilométernyi távolság­ra, egyik szokványos házban nevelkedett egy irodalomkedvelő fiatalember, akiből a véletlen faragott szobrászt. Amatőr mű­vészből vált hivatásos szobrásszá Ion Hai­­tonic, akinek szoboralakjain az itteni embe­rek arcvonásait, alkatát lehet felfedezni. Kolozsvári műterméből ma is ide néz visz­­sza, ide vezetik vissza a gyökerek. Kalandozásaimat a Nagy-Szamos völgyé­be visszatérve Baca felé folytatom. Gyer­mekként egyszer szekéren hoztak el ide, de semmire sem emlékszem már mindabból, amit láthattam volna. Akkor túl kicsi vol­tam ahhoz, hogy ismerjem a település jelen­­­tőségét, jobban érdekeltek az állatok, s a­­ történelemről akkor mit se tudtam. A vá­­­sárban volt alkalmam mindenféle állatot szemügyre venni, s bizonyára meg is lehet­tem elégedve mindennel, amit akkor lát­tam. Később, egészen véletlenül szembesül­­­tem a különös nevű településsel, s a vele­m való találkozásért Mikes Kelement hibázta­tom, mert miatta jöttem ide. Az ő emlékeze­te csalt ide akkor is, ha tudtam, hogy soha­­ nem járt sem itt, sem Csicsómihályfalván,­­ sem Csicsógyörgyfalván, ahol birtokai vol­tak. Hűtlenség címén fosztották meg azt apai örökségétől, s a távoli Rodostóban bi­zonyára minden egyébre gondolt, csak erre­­ a kicsi falura nem. Baca története sokáig azonos a többi, Csi­­­csó várához" tartozó településével. Bánffyak­ birtoka ez is, hűtlenségük miatt elvesztik,­­ Mátyás király pedig ezt is a moldvai vajdá­nak, Stefan cel Marénak adományozza.­ 1554-ben a Gyulafiak birtokába kerül, s a­­ 17. század során többször cserél gazdát. A­ Rákóczi szabadságharcban jeleskedő Mikes­­ Pál kap itt birtokot, majd 1718-ban VI. Ká­roly császár fogja fiától, Mikes Kelementől s megvonni a birtokjogot, s Lázár Juditnak­­ adományozni. Mivel hadi útba esett, Baca­u is többször pusztult el, s minden pusztulás­a után újraépült. A kuruc kori veszteségek­ nyomán nagyrészt románokkal gyarapodik,­­ s a románok megerősödését segíti elő az is,­­ hogy a római katolikus hitű, gyulakutai Lá­­­zár János itteni birtokos 1771-ben magyar jobbágyoktól elvett földeket adományoz a­ görög katolikus hitre térő román telepesek-­ nek. Udvarháza 1603-ban már megvolt, 1631-­ ben már megerősített várkastélyként emle-­ getik. 1740 körül Lázár János építi újjá. Mi­­ lett a sorsa? Valószínű, hogy tűzvész pusz-­­ tította el. 1847-ben már romos épület,­­ amelynek fekete falai s pincéi pokolbeli­ szörnyekről szóló meséket ültettek a falusi­­­ak tudatába. Végérvényesen 1933-ban hordják el utolsó köveit is, templomát is ek-­ kor bontják le, s építenek újat a régi helyébe.­­ (F­olytatjuk) 1999. április 1.honi valóság , honi valóság Húsvét titka (Folytatás az 1. oldalról) Az evangéliumok leírása szerint Jézus az utolsó vacso­­rai tettével szétválasztja testét és vérét. Ezzel a szétválasz­tással akarta jelezni, hogy amit majd később végrendve­­letben hagyott hátra aposto­lainak - „Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre” nem valami jelképes visszaemlé­kezés lesz, hanem az állan­dóan folytatódó megváltói te­vékenység jele. Jézus ekkor rendelte az Oltáriszentséget, amelynek legszentebb ünnep­lése a szentmise áldozat. Szent János leírása szerint: ....ek­kor adta övéinek, akiket sze­retett és a világban hagyott, szeretetének legnagyobb je­lét” (Jn. 13,1). Az apostolok Jézus menny­­bemenetele után, amikor imád­kozni gyűltek össze, mindig bemutatták a szentmisét, a kenyértörést, ahogy akkor ne­vezték. „Ezek állhatatosan ki­tartottak az apostolok tanítá­sában és közösségében, a kenyértörésben és az imád­ságban” (Ap. Csel. 2,42.). Anyaszentegyházunk azóta is ezt teszi minden szentmise áldozatban. Az Úr Jézus ál­landóan folytatódó megváltói munkájába mindnyájan be­kapcsolódunk, sőt kötelessé­günk is, amikor részt veszünk a szentmisén. Ez a részvétel nem szabad kimerüljön a fizi­kai jelenlétünkkel, hanem ak­tívan, önmagunk felajánlásá­val kell bekapcsolódnunk Jé­zus értünk vállalt áldozatába. Jézus valósággal megjelenik a kenyér és bor színei alatt, s amikor magunkhoz vesszük a szentáldozásban, részesü­lünk keresztáldozatának gyü­mölcseiben. A nagycsütörtöki szertartás másik nagyon sokat mondó eseménye, amit csak a szere­tett tanítvány, Szent János örökít meg, a lábmosás. „Az­tán vizet öntött egy mosdótál­’­ba, és mosni kezdte tanítvá­nyainak lábát, majd a dereká­ra kötött kendővel megtörölte” (Jn. 13,5.). Az apostolok még nem tud­ták fölfogni Jézus végtelen szeretetének megnyilatkozá­sát az által, hogy saját testét és vérét adta eledelül, s ezért vállalta a szolgai munkát. A zsidóknál a szolgák köteles­sége volt, hogy amikor uruk hazaérkezett, megmossák a lábát. Ezt tette az, akiről így ír Szent János: „Jézus tudta, hogy mindent kezébe adott az Atya, és hogy Istentől jött és Istenhez megy...”, de hogy tanítványait figyelmeztesse, mint oly sokszor már koráb­ban, a szeretet fontosságára, ezért megalázkodva, térden csúszva­­, a mester tanítvá­nyain elvégzi a szolgák­­mun­káját. „Ti Mesternek és Úrnak hívtok engem... Ha tehát én az Úr és Mester megmostam lábatokat, nektek is mosnotok kell egymás lábát. Példát ad­tam nektek: amint én tettem veletek, ti is úgy tegyetek. Bi­zony mondom nektek: Nem nagyobb a szolga uránál”. Jaj, de hányszor akarunk mi nagyok lenni?! Talán ez a legnagyobb betegségünk, sok esetben csak akkor érez­zük magunkat jól, ha valakin vagy valakiken uralkodha­tunk. A szolgai szerep a mi társadalmunkban csak a tár­sadalom perifériájára kerültek joga. Jó lenne ha tudatosod­na bennünk, hogy ha keresz­tényeknek tartjuk magunkat, akkor a küldetésünk nem az uralkodás, hanem a mások szolgálata, mert....nem na­gyobb a szolga uránál, sem a küldött küldőjénél" (Jn.13,16.). A mi urunk és küldőnk pedig maga Jézus Krisztus. Amit Jézus az utolsó vacso­rán elővételezett a kenyér és a bor színe alatti vérontás nélküli áldozatával, az nagy­pénteken a golgotai kereszten megtörtént. Saját életét adta önként értünk emberekért, hogy megnyissa számunkra az új élet lehetőségét, mérhe­tetlen szeretetével helyreállí­totta az Ádám engedetlensé­géből származó, a Teremtő és teremtmény közti megrom­lott kapcsolatot. A nagypénteki liturgia leg­­felemelőbb része a kereszt előtti hódolat szertartása. Jézus korában a kereszt a szégyen fája volt. A legna­gyobb gonosztevőket végez­ték ki a keresztre feszítés módjával. Ezt a gyalázatos fát tette szenté a Megváltó kiöm­lött vére. A keresztfa lett ke­reszténységünk jelképe. A ke­reszt jelével indultak a hittérí­tők a barbár népek közé. Szent István, első királyunk a kereszténység meghonosítá­sáért lett méltóvá arra, hogy ünnepélyes alkalmakkor ket­tős keresztet (Szent István kereszt) vittek előtte, ami kü­lönben csak a pátriárkák joga volt. Mi, akik lakásunkban, gép­kocsinkban vagy nyakunkban hordozzuk megváltásunk je­lét, vajon méltók vagyunk-e annak viselésére? Mindenna­pi életünk igehirdetés vagy mások megbotránkoztatása? Legalább most, nagypénte­ken kérdezzük meg önma­gunktól, hogy a kereszt apos­tolai vagy meggyalázói va­gyunk mi, a büszke keresz­tények? A három szent nap záróak­kordjaként, ami már beleolvad a húsvét örömébe, gyullad ki a katolikus templomok előtt nagyszombat estéjén az a tűz, amit a pap megszentel és ennek a tűznek a lángjáról gyújtják meg azt­ a gyertyát, ami a feltámadt Üdvözítőt jel­képezi, a húsvéti gyertyát. Ez jelenti azt a fényt, amit a földre szállt Isten hozott a po­gányság sötétségében botor­káló emberiségnek. A ma is világító föltámadt Krisztus egész földi életünk fényforrá­sa. A keresztény világ legna­gyobb ünnepe a HÚSVÉT. „Ha pedig Krisztus nem tá­madt föl, hiábavaló a mi ige­hirdetésünk, s hiábavaló a ti hitetek” (1. Kor. 15,14). Mint Krisztust követő ke­resztény emberek, mi ma­gunk is világító gyertyákká kell hogy váljunk. „Ti,vagytok a világ világossága. És ha vi­lágosságot gyújtanak, nem te­szik véka alá, hanem tartóra, hogy világítson a ház minden lakójának. Úgy világítson vilá­gosságtok az emberek előtt, hogy lássák jótetteiteket és magasztalják a mennyei Atyát”­­ (Mt. 5,14-16.). Mindenkinek saját lelkiis­­meretbeli ügye, hogy döntse el: másoknak is fényt adó gyertya-e vagy véka alá rejtett pislákoló fény? A húsvéti ün­nep csak akkor válik igazi ün­neppé, ha tetteink világossá­ga másokat is elvezet a föltá­madt Jézus Krisztushoz. M­rozek darabja - bár­melyikről is legyen szó - első látásra groteszk logikai játéknak tű­nik. Reductio ad absurdum­­nak. Aztán rájövünk: nem egyszerűsítés vagy játék, ha­nem méregkeserű igazság foglalata. Saját beidegződése­inkről, félelmeinkről szól; sa­ját gesztusainkat, magatartá­sunkat láthatjuk viszont ben­ne... És saját helyzetünket, amely mindezeket szüli... Lé­nyegére vetkőztetve láthatjuk mindezt. És meggyőződhe­tünk róla, hogy az abszurd bennünk van. A mi konkrét, valóságos lényünkben és lé­tünkben. Nem a szocializmus­ban. Nem a kapitalizmusban. Vagy egyéb hasonló agyszü­leményekben... Az abszurd tárgyiasult a XX. századi em­berben, a civilizáció nagy tö­megben termelt selejtjében. Olyan már, mint a nap, a szél vagy az eső. S hozzá idomult, hozzá redukálódott az ember egész világa. „Korunk integ­rálta az abszurdot” - mondaná a „halálpontos diagnózis”. Mrozek, Beckett és társai: e kórisme felállítói. A Kárpát-medencei Stúdió­­színházak Fesztiválja - egy kis­váradi magánszínház nagy rendezvénye - éleszti, hívja elő ezeket a hatvanas években megfogalmazott, és aztán sut­ba vágott, figyelembe nem vett gondolatokat. Akkoriban az abszurd dráma nagyon rö­vid idő alatt bejárta a nyugati világot (s Keleten is erőteljes hajtásai születtek). Érdekes módon a legkiszolgáltatottabb emberek váltak igazi, őszinte befogadóivá. Például egy amerikai börtön rabjai szent­­írásként fogadták a Godot-ra várva-t. Azonnal megérezték, hogy nekik szól, róluk van szó... Aztán, mint kiderült, az elítéltek börtöne csak egy kis részleg a planetáris börtön­ben, amellyé a világot változ­tattuk. Immár valóban illik rá a vallásos szövegekből ismert „siralom völgye” kifejezés. De ehhez a felismeréshez le kellett hullania a vasfüggöny­nek. A fesztivál a marosvásárhe­lyi színiakadémia Marat/Sade előadásával kezdődött; a Tav­­­íval, majd Csehov Vidám egyfelvonásosai-na folytató­dott, aztán a Nyílt tengeren és a Strip Tease következett, s egy napi „nagyszínházi” in­termezzo után ismét visszatért a maga medrébe az Emigrán­­­vofe-kal, valamint a San Gen­­naro vére címen ismert Má­­rai-féle groteszk gyónás for­májában. (Itt a bűnvalló nem kér feloldozást.) Láthattuk a gyónás héber változatát is An­ne Frank naplójának egysze­mélyes színreviteleként - ami­nek a groteszksége talán még exponáltabb: 13 éves gyer­meklány szemével nézzük a XX. századi felnőtti világot - világégést! S a babitsi helyze­tet: „Nem mondhatom el sen­kinek, hát elmondom minden­kinek”. És aztán A bosszúálló kapus és az ő, azok a szép na­pok fortissimójában végső dia­dalát üli a haláltánc. A fesz­tivál akarva-akaratlanul egy témát játszott: az emigráció változatait, az emigráns lét variációit. Kezdve a belső emigrációval, ahová az erő­szaktól szorongatott kisember menekül világszerte, s anélkül hogy helyet változtatna, el­veszti hazáját - ez különösen markáns megvilágítást nyert a Marat/Sade-ban. Folytatódik a Délre vagy Nyugatra mene­külők nyomorúságával - e te­kintetben Illyés Kinga gyóná­sa (San Gennaro vere) volt a­ legerőteljesebb hangzat. És kiteljesül Ida Jarcsek-Gaza vallomásával (Ó, azok a szép napok - Temesvári Német Színház) - a hazátlanság átfo­gó víziójával. Ahol a devalvá­lódott emberi értékeket közel kétórás emberi haláltusa alatt, lassan, de biztosan magába nyeli a föld. Ehhez képest üdülés a mi kis, hazai magyar, abszur­­dunk: Páskándi Géza bosszú­álló kapusa. Hajdan a nagyvá­radi színház előadása volt. Aztán egy negyed századra emigrációba költözött, hogy nemrég Szabó József, az elő­adás rendezője, és az egyházi szereplők: Va­rga Vilmos, Miske László, Ács Tibor - és a hozzájuk csatlakozó sokarcú mindenes, Kiss Török Ildikó - újra kézbevegyék, s felújítsák, de most már egy nagyváradi magánszínházban, a fesztivált rendező Kiss Stúdióban____ Az abszurd, tehát, diadal­masan visszatért - és arat, mi­ként az abszurditás világunk­ban. Kár volt lefojtani ezt a tüzet 30-40 évvel ezelőtt. Mert lám, fellángolt ismét az első fuvallatra. És égni fog mindaddig, amíg a tüzelő tart. Ez a tűz 30-40 évvel ezelőtt ta­lán tisztítótűz lehetett volna. Most viszont­­ „a játszma vége”. ZSEHRÁNSZKY ISTVÁN Az abszurd diadala r­'YlW-fl—dHHBK—T fl------»■*¡----------------------'»»• -------------------------- Imi'* »----------- ‘ TÖRÖK FERENC: Kompozíció, vegyes technika/papír

Next