Romanulu, octombrie 1869 (Anul 13)

1869-10-20

ANULU ALU TREISPREZECELEA VOIESCE ȘI VEI PUTEA. Lel n. Len Pe anu.....p. capitală 48 p. distr. 58 Pe §ése luni « • 24 «29 pe trei luni« « 12 « 15 pe uă lună « « 5 « 6 Anü. esemplaru 24 bani. Pentru Paris, pe trimestru fr. 20. Pentru Austria « fior. 7 val. aust ADMINISTRAȚIUNEA IN PASAGIULU ROMANUL No. 1. - REDACȚIUNEA IN STRADA COLȚEA No. 42. Articvele trămîse șî nepublîcate se vor arde. — Redactorii respung Stere EuGENIU CARADA, LUMIMEZATEJI VEI FI. Pentru abonamente, anunciuri si reclame a se adresa In Bucuresci, la administrațiunea jianului. In districte la corespondinții jianului prin poștă. La Paris la D. Darras-Haufe grain rue de l’ancienne comedie No. 5. ANUNCIDHILE Linia de 30 litere................ 40 bani Insertimî și reclame, linia.. 2 lei noul Bucuresci, Pe la 7 sau 8 Octombre, d. ministru din întru a cerută comunei Bucuresci, prin adresa cu no. 15.299, „a supune consiliului comunale, în cea d’dntéiu a sea ședință“, opiniunea domniei-sale în privința împrumutului, transformată din lotăriă.“ țile două-spre-dece se scurseră d’atunci, și nimeni nu scie care este opiniunea emisă de consiliu, în privința adresei d-lui ministru diri întru. Ministrulă spune că, „după opiniunea sea, a mai multoră orga„ne de publicitate ș’a unora din „ómenii noștril financiari, împrumutură este un adeverata lotărie „și că lotăriele suntü interzise în „terd.“ Ministrulă face acestă dechiar an înscrisă, oficiale, luptă no. 15.299 Comuna nu respunde; lotăria se urmeză și ministrulă tace. Se calcă legile; ministrulă constată oficiale a loră călcare, cei cari le aă călcată urmază specula loră și miniștrii tacă! Ce a voită dori dt. ministru a face, prin oficiala se constatare, că legile sunt violate De vreme ce tace, nimică altă, negreșită, de cătă se cheamă indemni oficiale celoră cari aă violată ș voră viola legile. Nimică altă, negreșită, de vrem ce tace, de cătă a cjice oficiale tutorii Romănilor”: — Călcați legile, călcați-le căti mai multă: veghiați numai ca căi carea loră se fiă producătóre, să’aducă bani mulți, și fiți secui de triumfă!— — Călcați legile. Eă voiă demonstra a loră violare, voiă protesta, voi mergeți ’nainte. Protestarea mea, de veți fi omeni cu dibi ciă în afaceri, va avea dreptă e sectă a demonstra tuturoră, în întru și ’n afară, că violarea legilor la noi este una actă normale ș’e fătă de puterică, în câtă protestările miniștrilor nu servescă de căi a da sancțiune unoră asemeni violări de legi. — Ministrulă constată violarea cere ca comuna se delibere. Comuna tace. Ministrul ă tace. Ceea ce msen neză: — Nu ve ocupați de cea a <jică că! Faceți bine treburile, protestarea mea va servi numai , se deprindemă și mai bine națiunea d’a crede că se potă despriui și legile, și autoritățile, și mor litatea publică, destulă numai , cel carii procedă astă-felă se sc se facă treburi.— Dovediră mă miniștrileră că concesionarii lotăriei au făcută ș'uă fradă. Anunțțurile lotăriei, afișiate publicate aci, nu sunt identice , cele publicate și afișiate în străinătat Acolo se zice: „Lotăria se va tra în Germania“. Aci dechlarare acesta este cu totulă suprimată. Frada este patentă. Miniștrii și prcurorii dumnelorü tacă, semehi, inaintea fraudei. Aci biletele de lotăriă s’aă fișa cu prețură de 18 franci 50 centri în străinătate c’ună francă și unu și jumătate mai josu. Min trii și procurorii loră tacă. Ge a] nemnvață aceste procederi ale gvernului, de nu că voiesce a ne fa pe toți semnțelegemă aceste cuvinte ale bătrânului terasă din Bucuresci: c „Lottăria!............... s. „Cine are bani are aoeți.“ s Se trăiți, mari și morali păzitori b ai legilorü! Calea ferată de la Bucuresci la Giurgiu s’a inaugurată ieri, cu bine și cu noroca. Ună singură lucru numai acamă înnorată acesta binefăcătore serbare. Mai mulți cetățeni dintre cei mai însemnați s’aă bolnăvită și n’aă luată parte la serbare. S’aă bolnăvită mai toți membrii înaltei curți de justițiă, mai toți membrii înaltei curți de corupturi, s’a bolnăvită ensușî d. ministru din întru. Ce vênta urîtă va fi causată acestă bolă? Nu scimă, și ne mărginimă numai în a constata faptulă. I te Credemă că toți, câți aă citită în Românulu de Duminică crimele comise în județulă Argeșiă, nă cugetată și cugetă cu durere și ingrijire asupra situațiunii. Se comită asemene crime, se ucidă, se chinuiescă și se jăfuiescă locuitorii unei comune de câtre gendarmii Statului, și faciă cu prefectă, cu supt prefecți și cu procurorele. Comuna reclamă, trecu 26 de slile, și guvernul ă stă mută și nemișcată. De la 1924 Septembre până astă-ji, 20 Oct., Internă cercetare nu s'a făcută. Miniștrii <e Jou : — a fosta rebeliune. — Pre bine. Demi cine spune :La fostă rebeliune? Prefectură și procurorele, adică acel cabi aă raportată guvernului ca fostă rebeliune. Miniștrii jică: — Nimeni n’a fostă bătută, ucisă și jăfuită. — Pre bine. ■ Déru cine spune acésta miniștriloră ? Acei carii suntü acuzați c’au bătută, c’aă ucisă, c’aă dată „iama“ în comună. Și penă astăzi, 20 sctembre, sătenii reclamă, țipă, sbiară și miniștrii audă, rîdă și sedă. Nici - uă cercetare, nimică, cu totulă nuimicü; nici măcară uă cercetare d’acele, ce scie se facă acestă guvernă, uă cercetare dreptă formă, cu oimeni de formă. Acestă faptă are n’areta și celeră mai orbi că jafă și ucidere voiescă miniștrii, că iară și ucidere le a poruncită și le poruncesce ală loră stăpenă, ală loră fie născătoră, banda de es-pușcăriași ? Și cumă se ne mai mirămă că a miniștrii nu voră se descopere cri Jmele și jafurile din comuna Măcăii,cândă banda electorale de es-pusiscăriași a operată pe stradele capiastalei, și ei n’aă văzută și n’aă ave jita ? Cumă se ne mai mirămă, cândă L- Popa-Tache este Protopopă, — și iânca fără decretă domnescă — și și toți ceilalți membrii ai bandei funcuționari publici? Cumă se ne mai mirămă, cândă e mai alaltă-ierî chiară Geambașiu și i Hamalu bătură cu bâtele și lovirăm cu cuțitele pe cetățeni, în piața Bucuresciloră, și vedemă victimele în tă spitală și pe ucigași în funcțiunile loră ?ă Cumă se ne mai mirămă, cândă se mai demă di procurorii și judecăiutorii de instrucțiune se ducă din 5 Bucuresci la Dudesci, pentru afaăcere de „ispășie,“ se bată omenii, î- se pună în lanțuri, se arestăză în îe casa celui care reclamă iarba de pe a pogonii de pasiune, și tótere mările victimelor, stau la dosari, era cel cari aö călcată legi suntü și remânii înalții și pre iurții funcționari ai guvernului? Mirarea, din contra, ară fi, decă fiii lui apa Tache,— Hamalu, Geambașiu, Țicu — arü nega p’ai loră născători, decă producturu bandei de ei-pușcăriași arü respecta legile, moralitatea publică, averea și viața cetăeniloră. Nu ne mirămă dem ânsă constatam faptele și cjhemă necontenită miniștriloră: — Băgați rine de samă, căci forte periculose suntü pentru voi, pentru noi, pentru întregă societatea română, asemene procederi, uă asemene instituțiune și educațiune, ce se face de susa josu. LISTA de subscriptiune, spre a veni la ajutorul aceora 300 suflete române din satulu Tofalău, murindă de farie și frigă, aruncate din proprietățile lor, pe drumuri de câtre baronulü ungurii Apor. D. C. Porumbaru 20 D-ra Olimpa 3 25 Totalii 23 25 Lista redacțiunii ROMANULUI. Lei bani. .cu autoritătile maghiare, spontaneü ama deschisă uă listă de sub-scriere și, adunându de la câte-va persóne suma de două sute doui franci și 18 bani, pe care amâ onorea o înainta d-vóstra cu acesta. Împreună cu uăistă de numele persanelor, ce au contributt, depunându obolulu lorü la ajutorulu acelora nenorociți frați, cari prin vendalismul, maghiarii suntu alungați din pămăntuiu strămoșilor ă lorü. Ve roga, d-le redactare, se bine-voiti ca, o dată cu Înaintarea acestei sume la destinația ei, să dați publicitate acestă modestă epistolă și numele personelor, notate In lista ce va alatura. D. Mărgăritescu, advocatii. Listă de subscripțiune, lu ajutorulü celora 300 Români Transilvăneni din satul Tofaău, deposedați și alungați de baronulü Apor și autoritățile j jhiare. Leî noul I. D. Mărgăritescu, advocatii 10 — R. S. Campiniu — Theodor Dobrescu D-na Ana Dobrescu D. Tiberie Calotescu — Ghiță Djuvara — V. Marinescu Anonimă — Panait Simu — Al. Conavitz — G. Procopiu — Gheorge Mihail — Iv. Pană Totalu lei noai 10 20 20 20 100 2 231 2 1 10 68 50 202 18 Focșani, 16 Octombre. * noiov'O noi flew* ia,Ivu% noai Aistiia Tî Domnule redactare, Mă grabescu a vă înainta, prin poștă, vă dată cu acesta, una gropa In valore de trei sute fiece lei moi, adunați in câte-va ore în beneficiulu nenorocitelor victime din Transilvania, aruncate pe drumu de Maghiarulu Apor. Bine-voitî totală dată a publica în stimabilulu dimniei-vóstre istarie lista acestei contributiuni precumü urmără : Acesta este guma adunată pănă acumu; lista originală este in subsemnatula, sperându vă mai pută trimite pe lângă dănsa sn curăndu și vre uă altă sumă, procurată de la generositatea fraternă a concetățenilor mei, pentru acele nefericite familii romăne de peste Carpati. Priimiti, cu acesta ocasiune etc. Nicolae Fleva. Lei bani. D-na Anastasia Fleva 12 — Elisa Dascălescu 11 75 — Alesandrina Sideri 10 — Luisa Lapati 10 D-ra Maria C. Robescu 11 75 D. George Fălcoianu 60 — Nicolae Fleva 60 — Nicolae Voinov 20 — Eliodor Lapati 11 75 — Dimitrie Sideri 20 — Ion C. Robescu 20 — Iordache Popa 11 75 — Telemac Ciupercescu 11 75 — Toma Antoniadi 11 75 — Iancu Corjescu 11 75 — P. Bastorescu 11 75 — V. Pantazopulo 4 Totalu 310 Brăila, 14 Octombre löb». D-lum redactare alü facrului ROMÂNULU. Domnule redactare, Apelul ce faceți pentru ajutore In favorulu familieloru de la Tofalău, victimele barbariei Ungare, au gasitu un echou ln animele nóstre. Subu-scrisulu are onore a vă Înainta suma de lei 128, după alăturata listă de sub-scriptiune, rugândü pe bații noștri din Dacia superioră a primi acesta adjutoru ca unu semnu, că, In ori ce impregiurare, durerile și lacrămile loru nu ne voru găsi indiferintî. Domnule redactore, dându-vă d-vóstra sarcina de a face se pariie acesta ajutoru celora su fericitî, este o nouă dovada de stima ce au cubi-scriși î in listă, pentru ț*arul0 ce redactați, care este neobositulu luptatoru alü naționalității și civilisațiunii. Primiti vă rogu, domnule redactare, încredințarea pre deosebitei mele considerațiuni. C. Michăiescu. Brăila, 14, Octombre 1869, D-lui Redactare alü fnaltului ROMÂNULU Domnule redactore, Vădăndu caldurosulu apelu, ce presa liberale face la caritatea creștină, in favórea celoru trei sute nenorociti români din Transilvania, satulu Tofalau persecutați ln celu mai barbară moda de baronulü Apor și au— Gr. Manolescu — M. Făurescu Tofalu lei noul Remnicu-SfiratO, 16 Octombre. D-lui redactare ale Ziarului ROMANULU. Domnule redactare, Primiți, vă roga, alăturata listă de subscriptiune, pentru victimele da la Tofalău, făcută din inițiativa d-lui Grigorie Marghilomană. Împreună și cu alaturatula gropii, ce conține suma de 205 lei noai și 45 bani, pe care bine-voitî a -i trimite. Împreună cu alte sume, ce veți mai trimite acelora victime. Primiți salutările mele T. Bagdadi. Lista de subscripțiune ta ajutorulu victmelor de la Tofalău. 128 2 4 Lei B. D. Gr. D. Marghilomana — A. I. Tătăranu — T. Bagdad — Matache Borănescu — B. Cuculescu — Al. Mărgăritescu — Ilie Iacovache — C. Vulcanu — A. Iarca — Dincă Baba — C. Fleva — C. Leonida — N. N. — Dr. Christescu — A. E. Totalulei noul 70 20 10 20 20 22 20 20 10 20 10 11 45 10 2 205 45 75 LISTA De subscriptiune, deschisă pentru ajutorulü celora 300 suflete române din comuna Tofalău din Dacia superioră, expropriate de ungurulü Baron. Apor: Lel B. D. Lecca — I. Thorand — I. Racoviță — D. Macri — A. Belief — I. Manu — I. Michăiescu — Et. Ulescu — D. Ceroșanu — P. Dona — V. Grigoriu — M. Antonescu — R. Verescu — G. Popescu — St. Georgescu — I. Tutunaru — D. Damian — M. Staicovici — G. Paraschivescu — Ch. Stănescu — Gr. Andronescu — Cr. Michăiescu — V. Chiriak — G. Popovici — G. Dimitriu — G. Zauota 10 555 5 7556 55 10 442 5 22 4 23 25 45 5 ARTI, 20, 21 OCTOMBRE 1S69. Boz.S, 16 Octombre 1869. D4ul redactore alü facrului ROMÂNULU. Domnule redactare! Parte din cetateni buzetieni, reflendu lu mai multe numere ale stimabilului d-vestin J Jiaru, apelulu ce faceți la sentimentele de umanitate ale Românilor, spre a veni la adjutorulu acelora 300 Români nenorociți din comuna Tofalău, țnutulu Transilvaniei, victime ale Ungurului Apor, mișcați de nenorocirea acestor frați, s’au grăbită a subscrie lista ce amü onare a ve o aclude pe ângă acesta și pe care, permițându spaiulu, vă roga 88 bine-voitî a o da publicității la vre una din coloniile stimatului d-vóstra țjistă. Bine-voitî tot de o dată a priimi și unü gropa cu bani de una sută două-tjeci și unu lei noî, spre a se trimite imediată nenorocitorii. Permitețira, domnule redactare, a ve Încredința etc. Joanne Arsennescu. LISTA. D. N Stănescu — Nae Ionescu — I. Bațcanu — I. Dragoșescu _ D. Băltăcanu — M. I. Arbore — E. M. Mihtapciu — loan Arsenescu — loan Iachim — Tob6 Gheorghiu _ N. I. Constantinescu _ N. I Sevelenn _ Ion Stuensean — N. Ionescu __ D. D. Iachimu _ D. I Gregorescu _ V. Gheorghiescu __ G. Radulescu — I. Dumitrescu Crețn — N. Irimia — G. R. Bodenu Totalulei noni Lei 30 155 85 5 10 10 10 10 S 10 42 11111 4 B. 44 88 84 121 66 LISTA DE SUBSCRIPȚIUNE a elevilor din Clasa Vl-a, Liceulú St. Sava Lei p. Stoica Victor 2 7 M. A. 13 2o Cerchez Nicolae 11 10 Opreanu Nicolae 7 8 Romni énu Corneliu 7 8 Georgescu Spiru 4 2 0 Florian A. Pompiliu 4 20 Procopiu T. Antoniu 4 20 Qioi Calmy 4 2 Metaxa De metru 3 14