Rondul, septembrie 2000 (Anul 8, nr. 2219-2244)

2000-09-25 / nr. 2239

LUNI, 25 septembrie 2000 Theodor Stolojan vrea o România relativ liberă de corupție Aflat în vizită în județul Sibiu, ex-premierul Theodor Stolojan, candidat la Președinție, din partea PNL, a susținut o conferință de presă, sâmbătă, la sediul partidului.Cu această ocazie, el și-a prezentat câteva puncte de vedere exrem de curajoase legate de necesitatea unor schimbări majore politice și economice. De la ideea autonomiei locale administrativ-financiare ("Sibiul dă mai mult țării, decât dă țara Sibiului, într-o lume mai descentralizată, la Sibiu ar merge mai multe programe de dezvoltare"), până la necesitatea modificării unor prevederi constituționale (parlament unicameral, imunitate exclusiv pe declarații politice, puteri executive acordate șefului statului, după modelul Dorin TEODORESCU american, din moment ce președintele este ales de popor etc.). Stolojan nu s-a ferit să folosească expresii dure, relativ la "putregaiul politic actual", din cauza căruia nu putem ajunge la 2-4 partide, fiind prea multe cele care preferă să se ascundă sub "căciulițe politice", pentru a evita confruntarea cu pragul electoral. Cu retorica sa bine cunoscută, concisă, folosind figuri de stil agreabile, Theodor Stolojan a făcut în fața ziariștilor sibieni o demonstrație de gândire pragmatică, plecând de la faptul că averea sa este tot ce are "în cap". "Chiar și în condițiile actualei Constituții, eu cred că aș putea avea rezultate superioare predecesorilor mei, pentru că am capacitatea de a face mai mult decât ei în problema nr. 1 a României, economia". Pentru un eventual mandat, Stolojan se va concentra ca România să devină "o țară relativ liberă de corupție". "Corupția nu poate dispărea complet, a spus Stolp, dar trebuie creat un sistem care să n-o încurajeze. Pentru asta este necesară prevenirea actelor de corupție, prin scoaterea din mâinile funcționarilor publici a vânzării de active și prin reducerea puterii discreționare a acelorași funcționari, motive pentru care, astăzi, statul este slab, incapabil să asigure protecția cetățenilor în fața acestui fenomen". Sâmbătă, după conferința de presă, Theodor Stolojan s-a deplasat la Copșa Mică, dorind să viziteze rudele sale de la Micăsasa, dar și obiective economice din orașul de la confluența Târnavelor. pagina 3 Dreptul la replică CJAS răspunde medicilor de familie Conducerea CJAS Sibiu regretă că, datorită fondului limitat alocat consumului de medicamente compensate și gratuite în Sistemul Asigurărilor Sociale de Sănătate, a fost nevoită să ia unele măsuri de restricționare a cheltuielilor pentru medicamentele compensate și gratuite eliberate în regim ambulatoriu, pe baza rețetelor prescrise de medicii de familie. Totodată, suntem surprinși că tocmai reprezentanți ai medicilor de familie, din conducerea Societății Generale a Medicilor de familie, cărora li s-a prezentat situația reală a decontării medicamentelor, nu înțeleg faptul că fondurile alocate acestui sector nu sunt nelimitate, iar depășirea lor presupune a schimba destinația fondurilor alocate altor sectoare, fapt nepermis de lege. Suntem convinși că d-na doctor Piloff Loredana nu ar dori să deturnăm fondurile Spitalelor, pentru ca medicii de familie să poată prescrie numai medicamente recent apărute pe piață și extrem de scumpe. Conducerea CJAS Sibiu este îngrijorată de tendința de scădere a calității actului medical în dauna pacientului și nu acceptă ca tocmai medicii din conducerea Societății Medicilor de Familie să ne acuze, în public, că suntem responsabili de acest lucru, mai ales ținând cont de faptul că, odată cu intrarea lor în Sistemul Asigurărilor Sociale de Sănătate, prin decontarea lunară, de către Casa de Asigurări, a bugetelor de practică medicală (de care, în trecut, nu beneficiau) pentru cabinete precum și veniturile substanțial crescute ale medicilor de familie, în discrepanța mare cu cele ale medicilor specialiști, ar fi trebuit să ducă la creșterea calității actului medical în asistența medicală primară și la îmbunătățirea dotării cabinetelor medicilor de familie. Informăm populația că măsurile restrictive la consumul de medicamente, aplicate unui număr de 17 medici de familie din județul Sibiu, s-a datorat depășirii, de către aceștia, a fondurilor alocate, fond care nu este nelimitat, așa cum sa menționat în Comunicatul SNMG, ci este strict limitat, conform prevederilor legale în vigoare, la un procent de 11 la sută din fondurile destinate asistentei medicale. (dr. Dorin MARIEȘ, director general) X: Mugur Isărescu are nevoie de aliați în turul doi . Cu două luni înainte de alegerile din 26 noiembrie, jocurile electorale au depășit stadiul tatonărilor și al calcului făcut doar pe hârtie. Datele esențiale ale competiției pentru parlament și pentru președinție, din anul 2000, au ămas, însă, aceleași pe care o știam de mult, nici un partid >au alianță electorală și nici un cadidat la președinție nu poate realiza 51 la sută din primul tur, în pofida unor sondaje super-generoase care-i acordă PDSR jumătate din otub, nici un om serios nu pate să creadă că viitoareauvernare s-ar putea face fă alianțe. Primul partid care ține seama de această realitate este clar PDSR. El primește deja, ferte din stânga și din dreapt, în pofida reacției rezervate cancelariilor occidentale și unei bune părți a electorului românesc. Riscurile Toarcerii în trecut" - alături 3 Ion Iliescu și de politica eudo-socialistă a PDSR -I pot să fie ignorate de nici uul din potențialii lor aliați, la Alexandru Athanasiu și Tudor Meleșcanu, la Valeriu Mica și Petre Roman. D e partea cealaltă, Conven- Democrată pare referită cu pierderea alegerilor, și mult decât costurile poli- 3 ale unei guvernări ezitanși măcinată de conflicte vine, în povara pe care o poartă PNȚCD azi, a cântărit mai mult incapacitatea organizatorică a bătrânilor lideri și neputința lor de a construi un program care să mobilizeze electoratul. Care este, însă, situația la alegerile prezidențiale? Iată câteva ipoteze de lucru pe care le analizează politicienii înșiși: • Octavian Bot, deputat UFD "Convenția 2000 " trebuie să se ajute singură în primul tur" "Declinul CDR a fost salvat întrucâtva - în condiția pentru Cotroceni - de sacrificarea președintelui în funcție și de abandonarea unei dispute vechi de 8 ani «Constantinescu versus Iliescu». Speranțele celor care mai cred, încă, în șansele reformei capitaliste în România deleagă, acum, de posibilitatea intrării unui candidat «tehnocrat» în turul al doilea, la prezidențiale și de victoria lui asupra eternului Iliescu. Coabitarea între un președinte și un guvern de culori politice diferite care circulase, să ne amintim și în 1996, a prins din nou contur. Două întrebări însoțesc acest scenariu optimist și ele nu au răspuns ușor: 1. Ce partide ar putea contribui azi la înfrângerea lui Ion Iliescu în turul doi? 2. Ce ar putea să facă după alegeri, un președinte susținut de CDR, în fața unei majorități guvernamentale controlată de PDSR? Eu cred că numai un rezultat bun al CDR în alegerile parlamentare poate constitui argumentul coalizării partielor care nu vor mai avea candidați prezidențiali în turul doi, așa cum s-a întâmplat, de altfel, și în 1996". • Remus Opriș, secretar general al PNȚCD "Alegătorii UDMR nu vor vota în turul doi cu Iliescu" "Sondajele arătau că, înainte de lansarea unui candidat propriu la prezidențiale, jumătate din electoratul UDMR, înclina să voteze chiar din primul tur cu Mugur Isărescu. Cealaltă jumătate s-ar fi împărțit, probabil, între Stolojani și Petre Roman. Odată intrat, însă, în turul decisiv, nu cred că alegătorii maghiari din România vor avea ezitări să aleagă între Isărescu și Iliescu. Cu realismul de care au dat dovadă până acum, e greu de crezut și că liderii UDMR ar putea veni înaintea turului și al doilea cu pretenții maximaliste, în schimbul sprijinului electoral pentru candidatul §1 • CDR. Eu sunt convins că se va găsi o cale de mijloc pentru a menține întregi șansele de realizare a doleanțelor electoratului UDMR în timpul următoarei guvernări". (Andreea PASCU) RONDUL în zilele de 26 și 27 septembrie ac., Academia Forțelor Terestre "Nicolae Bălcescu" Sibiu va găzdui întâlnirea comandanților (rectorilor) instituțiilor militare de învățământul superior din România. Cu acest prilej, vor fi abordate o serie de aspecte privind posibilitatea organizării și întâlnirea desfășurării colaborării internaționale cu rectorilor instituții de învățământ superior militare și .... . civile, propuneri de modificare a unor acte militare, normative în vigoare, precum și alte la Sibiu probleme de interes comun. Direcția Județeană pentru Tineret și Sport Sibiu va organiza, între 8 și 15 octombrie, un târg destinat programelor ONG-urilor. La acest târg vor participa organizații neguvernamentale din țară și din Europa, iar scopul acestuia este de a se stabili proiecte comune pentru anul 2001. Acest târg este finanțat de Ministerul Educației Naționale iar scopul lui este unul cât se poate de constructiv, potrivit inspectorului șef pe probleme de tineret din cadrul DJTS Sibiu, Monica Cristescu. "Nu ne-am propus să susținem financiar la infinit organizațiile neguvernamentale, ci să le ajutăm să-și construiască proiecte, prin care să poată obține finanțări cu care să-și pună în aplicare proiectele. Prin această acțiune sperăm că ONG-urile din România și cele din străinătate vor colabora în viitor, pentru stabilirea obiectivelor comune și punerea bazelor unor proiecte de interes comun", a precizat Monica Cristescu. La acestă manifestare șia anunțat prezența și Marius Clonda, director de programe pentru tineret în cadrul MTS. (Sorin-Victor MANEA) de programe destinat O.N.G.-urilor, la Sibiu Târg internațional . Alianța Civică » condiționează « susținerea candidaților CDR 2000 la alegerile parlamentare Alianța Civică va susține CDR 2000 în alegerile parlamentare, dar numai în județele unde filialele AC vor aprecia că persoanele propuse de către CDR 2000 sunt compatibile cu "grila valorică" promovată de Alianța Civică, se precizează, într-un comunicat de presă remis agenției MEDIAFAX de către AC. Comunicatul mai precizează că, la ședința Consiliului Director Național al AC, desfășurată sâmbătă, s-a reiterat sprijinul Alianței pentru candidatura premierului Mugur Isărescu la Președinția României. De altfel, premierul a adresat, prin consilierul Adrian Vasilescu, un mesaj Consiliului Național prin care mulțumește AC pentru sprijinul acordat candidaturii sale, se afirmă în comunicat. Consiliul Director Național este un un for de conducere al Alianței Civice care se întrunește trimestrial. (MEDIAFAX) Patriarhul Teoctist a primit, ieri, de la Prea Fericitul Sava, Mitropolit al Varșoviei și a toată Polonia, o cruce din aur pentru viitoarea Catedrală Patriarhală din București, darul fiind făcut în urma Sfintei Liturghii pe care cei doi înalți Ierarhi au oficiat-o, se arată într-un comunicat remis agenției MEDIAFAX de către Biroul de presă al Patriarhiei Române. în timpul Sfintei Liturghii: "întâistătătorii celor două Biserici surori au rostit câte o cuvântare, în care șiau exprimat bucuria de a sluji împreună și de a consolida relațiile frățești dintre Biserica Ortodoxă Română și cea Polonă", se arată în comunicat. La invitația Prea Fericitului Părinte Patriarh Teoctist, Prea Fericitul Sava, Mitropolit al Varșoviei și a toată Polonia, împreună cu o delegație polonă, a sosit în România la 23 septembrie, vizită ce se va încheia la 27 septembrie. Patriarhul Teoctist a subliniat, în timpul slujbei de duminică, importanța unirii Ortodoxiei. La rîndul său, Mitropolitul Varșoviei a spus că este importantă această vizită pentru consolidarea relațiilor dintre cele două Biserici. Cei doi înalți ierarhi și-au schimbat daruri, Patriarhul Teoctist oferindu-i Mitropolitului Varșoviei "însemnele rangului responsabilității sale de întâistătător al Biserii Ortodoxe Polone". Patriarhul român a primit, la rândul său, un cadou similar însoțit de o cruce din aur pentru viitoarea Catedrală Patriarhală din București. (MEDIAFAXÎ Patriarhul Teoctist a primit o cruce din aur de la Mitropolitul Varșoviei pentru viitoarea Catedrală Patriarholö