Ruszinszkói Magyar Hírlap, 1920. augusztus-december (1. évfolyam, 1-118. szám)

1920-10-27 / 68. szám

2. oldal RUSZINSZKY! MAGYAR HÍRLAP 1930. október 27. Az egyesült zsidó pártok­­ megalakulását előkészítő bizottság ülése mérsékelt érdeklődés mellett folyt fe f. hó 24-én­­ a hitközség nagytermében, mely az egyesült zsidó­­ pártok megalakulását mondotta ki. A prágai ki-­­ küldöttek Dr. Bródy Henrik főrabbi, Dr. Singer,­­ Ungar Márkus és Dr. Goldstein Angela, mind az egyesült zsidó pártok szükségességét hangoz­tatták. Majd dr. Bródy­ bevezető sorai után Singer prágai­­ kiküldött emelkedett szólásra, erősen cseh dialek­tusban beszélt, szavaiból csak úgy csöpögött a­­ cseh sovinizmus és magyar gyűlölet, mely a hall­­­gatóságból a legrosszabb hatást váltotta ki. Dr. Szabó József ungvári ügyvéd emelt szót és­­ kereken visszautasította a prágaiak gyámkodását , az ungváriak felett. Нkk voltak — mondja Dr Szabó a prágai urak a legszomorubb napok­ban, mikor igazán szükségünk lett volna a prá­gaiak jóindulatára ? Nagyon gyanúsnak találja azon­­ körülményt is, miszerint — statárium lévén — más pártok nem tudnak kapni gyűlés megtartá­sára engedélyt és a prágai urak minden nehéz­ség nélkül gyülésezhetnek. Konstatálja a szónok, hogy itt egy hatóságoktól támogatott akcióról van szó, melynek Kárpát- Russia zsidósága nem fog bedőlni. Utalt a szlovenszkói választásokra is, hol a zsidóságnak nem sikerült egyetlen mandátumot szerezni, de ha egyesültek volna egy másik ki­sebbséggel, úgy ma nem történhettek volna meg azok a túlkapások, melyek Szlovenszk­óban meg­történtek. Ruszinszkóban­ ez a ferde helyzet nem áll fen­t, mert itt a magyarság, a még mindig magyarul érző, magyarul gondolkodó zsidóság, egyesülve liberális keresztény polgártársaival, megalakította­­ a Magyar Jogpártot, melynek kebelében együtt harcol mindkét kisebbség a magyar iskoláért és küzd az itteni őslakók vitális érdekeiért. Reichfeld József a konzervatív és szigorúan valláserkölcsi alapon álló zsidóság nevében ha­­­­sonló szellemben beszélt. Határozottan és ener­gikusan visszautasítja a Prágából indult szervez­kedést mindaddig, mig a zsidóság lelki vezérei­től utasítást nem kapnak. Majd Bródy dr. reflektált Szabó dr. szavaira, visszautasítja vádjait és megalakítja a szervező bizottságot, melynek tisztségeiről ott nyomban­­ többen lemondtak. A gyűlés (?) pikantériája az, hogy Dr. Reis­­mann Henrik is csatlakozott a párt zászlójához és ismét kifordította a politikai köpenyegét, (ugyan hányadszor)? -----------­ * A róm. kath. egyháztanács nyilatkozata.­­ A róm. kath. egyháztanácsnak e hó 24-iki gyű­­­­lésén számolt be a kath. főgimnázium szervezésére kiküldött hetes bizottság az akció ideiglenes­­ sikertelenségéről és az iskola megnyitása elé­­ gördített akadályokról. Az egyháztanács az aka­­­­dályok elhárítása végett a kultuszkormányhoz felfedezés megtételét rendelte el, s egyben ki­mondotta, hogy a volt kir kath. főgimnáziumnak, a róm. kath. egyháztanács részére való vissza­­bocsátása végett beadott kérelmének elintézését úgy a kormányzóságnál, mint a köztársasági elnöknél megsürgeti. Minthogy azonban eleve látható, hogy sem a felfedezés, sem a kérvény elintézése nem fog oly időben megtörténni, hogy a kath. főgimnázium még a jelen tanévre meg­nyitható legyen: ez okból az egyháztanács a volt kir. kath. főgimnáziumnak tanártestületét felmentette a kath. főgimnáziumnál vállalt taní­tási kötelezettség alól, s így most a tanártestü­let egyik része az ottani reálgimnázium osz­tályaival párhuzamosan megnyitandó III—VIII ma­gyar osztályokban fog tanítani, másik része pedig valószínüleg el fogja vállalni az I—II. ruszin tan­nyelvű, de a magyar nyelvet is tanító osztályokban a tanítást. Dühösig a schizmatikus terror Gernyesen. Kiutasították a görög ! " A gernyesi (Máramaros megye) schizmatikusok ! 1920 október hó 17-én délután nagy gyűlést tar­tottak s ott h­atározatlag kimondották, hogy a g.katholikus lelkészt a faluból eltávolítják. Hogy eme határozatoknak hivatalos színezetet s na­gyobb tekintélyt kölcsönözzenek, rákény­szerí­tették a községi bírót, hogy eme határozatot ő hozza a g.katholikus lelkész tudomására. A becsületes bíró váltig szabadkozott, hogy ő ilyet nem tehet, de a schizmatikusok­ oly erőszakosan léptek fel a községi bíróval szemben, hogy az kénytelen volt követelésüknek eleget tenni. A falu összes schizmatikusai quazi maguk előtt hajtották a bírót I a g. katholikus lelkész­­udvarára, ahol a bíró a I lelkésszel a kényszer hatása alatt közölte a schiz- i matikusok ebbeli határozatát, hogy a községből­­ 14 nap alatt távozzék el. Kessey Gábor gk. lelkész azt vár­­szólta a ha­­­­tározatra a villogó szemű schizmatikusoknak, hogy nekik mint görög keletieknek semmi közük nincs hozzá, mint görög katholikus lelkészhez, nekik nincs joguk őt a faluból kiutasítani. Majd ha az ő görög katholikus hívei, akik meglehetős számban vannak még a községben, fogják kívánni і a távozását, akkor elmegy , de azok ragaszkodnak­­ az ő személyéhez s igy ő nem veszi tudomásul a schizmatikusok kiutasító határozatát, mert nekik nincs joguk vele mint gk. lelkésszel rendelkezni. s Nagy zsivaj támadt e válaszra s a sebizma­­­­tikusok fertyegetőleg csak ennyit kiabáltak: „14­­ nap muga gyertyával se találjunk itt téged, mert­­ különben baj lesz!" S ami itt le vagyon írva történt az Ur 1920-ik­­ esztendejében, a demokratikus cseh-szlovák köz-­­­társaságban, az egyéni és vallásszabadság s a statárium fényes dicsőségére. Megtörtént pedig annak dacára, hogy Gernyes községben éppen ez esetet néhány nappal megelőzően hirdetmény látott napvilágot, amely szerint mindenkinek joga van m­ás felekezetire a törvényes formaságok betartása mellett átlépni, de tiszteletben kell tar­tani mindenkinek lelki meggyőződését s a más felekezetek vagyonát. A schizmatikusok e pla­­kátott letépték s annak rendelkezéseit akként tartották be, hogy első dolguk volt a g.katho­­likus lelkésznek megtiltani a gk. egyház tulajdonát képező földek s egyéb javak használatát!­s Kessey Gábor gk. lelkész mint kötelesség­tudó lelkiatya — nem akarván az egyházhoz hű, elég tekintélyes számú gk. hívőket cserbenhagyni, bejött Husztra a főszolgabíróhoz a schizmatikusok terrorjával szemben hatósági oltalmat kérni. És most következik a história legpikánsabb részlete. A főszolgabíró makra­pipáját szájából ki sem véve, foghegyről azt a kijelentést teszi, hogy ő nem polkcáj, menjen a csendőrséghez. Hát J. Főszolgabíró Úr, mi azt ön nélkül is nagyon jól tudjuk, hogy ön nem policáj, de azt is tudjuk, amit ön úgy látszik — nem tud, hogy ön a járásában a közrend első őre, vagy legalább is az kellene, hogy legyen. De ön nem tud s amint az esetből is kitűnik, nem is akar a köz­rend felett őrködni s igy talán jobb lenne, ha ön a nagyobb bajok bekövetkezése előtt még ideje korán otthagyná helyét s átadná egy köte­lességtudó, rendet teremteni akaró, tudó főszol­gabírónak, ön pedig majd otthon szítja tovább makra-pipáját s az abból kitóduló füstfelleg dicsörében ábrándozzék a kötelesség-mulasztás csúnya voltáról, katholikus lelkészt. És most önhöz fordulunk Kormányzó Úr! A miniszterelnök huszti látogatása alkalmával ön a schizmatikusok féktelen terrorjának szóvátéte­­lekor azt a kijelentést tette idegesen, hogy ne hangoztassuk a terrort, hanem konkrét adatokat szolgáltassunk s akkor ön majd erélyesen intézi el az ügyet s rendet teremt. Hát Kormányzó Úr a már eddig ugyancsak e lap hasábjain publikált tényekre való hivat­kozásnak (Lásd „Máramarosban nincs vallássza­badság", „Újabb adalékok a schizmatikusok ter­rorjához“, „Mikép ünnepelték meg a schizma­tikusok tanítójuk 25 éves jubileumát“ című cik­keket) szíves tudomására hozzuk konkrét adat­ként Kessey Gábor itt vázolt kiutasítását is, de most már tessék a beígért erélyes intézkedéseket megtenni, „rendet teremteni!“ De sürgősen addig míg a görög katholikusok ezt a sok odisseát meg nem unják s te nem térnek a felekezeti tü­­relmesség mesgyéjéröl, mert akkor elkerülhetet­lenül kitör a­ vallásháború. Nagyon elég volt már a schizmatikusok fék­telen terrorjai­k eddig meg nem torolt túlka­pásaiból, itt a tizenkettedik óra, hogy ha kell tűzzel-vassal akadályoztassák meg a schizmati­kusok megszámlálhatatlan visszaélését. Egy pillanatig ne habozzon tovább Kormányzó Úr, haladéktalanul szüntesse meg minden célra­vezető eszközzel e tarthatatlan állapotokat! Sür­gősen­ váltsa fel a huszti főszolgabírót egy erélyes kezű, köldességtudo­­más tisztviselővel, mert különben kártéévész min­den jóindulatú igyekezete! Ne felejtse el Kormányzó Úr, hogy mint min­dennek, úgy a görög katholikusok türelmének is meg van a maga határa, csordultig telt már a pohár keserűséggel, szenvedéssel. „Huszti figyelő“. Tépett kulisszák mögül. Szinész históriák. K. kapitánytól. „A színészetnél szép az élet, Csupa kaland, csupa regény A házasság meg épp a legszebb Paradicsom módra mén! Szeretsz ? Szeretlek! Csak ennyit mondanak, S a frigykötéshez nem kell nekik, Sem polgármester, sem a pap ! Aztán mikor egymásé lettek, Olyan, de olyan boldogok — Csakhogy aztán a férfi a nőt, — Vagy a nő a férfit hagyja ott! Meguntalak! Én is ! Váljunk tehát?! Csak ennyit­­mondanak S a váláshoz nem kell nékik, Sem törvényszék, sem jogalap!“ Mikor e vers íródott, a színész még csakugyan і kiérdemelte azt a szép elnevezést ,,a nemzet­i napszámossal“! Exaltált lelkesedésből lett szi­­t­nesszé csaknem valamennyi, lelkesedett egy ide­­­­álért, egy lidércfényért s koplalt, nélkülözött­­ majdnem valamennyi, azért az álomnak is dicső örömért, hogy vajha őt is egy nagy köszinyiáz (Debrecen, Arad, Budapest) lelkes közönsége megtapsolhassa. Soknak sikerült ez a harc, elérte vágyai pia­­destálját egészségesen, de sok e tövises után felőrölte fizikumát, úgy járt mint az egyszeri ame­rikai m­illiomos, hogy míg fiatal és egészséges volt, nem volt miből ennie, nem volt miből, s mikor m­ár volt miből, nem volt mivel. Tönkre­tette gyomrát a sok bohém ebéd és vacsora, félig ért gyümölcs, rántott akácvirág, színész ros­télyos (hús nélkül) stb. Nem tellett az Isten adtá­nak 25—30—35 — 50 frtos gázsikból. Miket még hozzá a szerződés csak papiroson biztosított.

Next