Sakkhiradó, 1949

1949-03-05 / Budapest-Moszkva sakkcsapatmérkőzés

2 A szovjet sakkiskola diadala Írta: DALMADI JENŐ A nagy Szovjetunió összetörte a fa­siszták hadigépezetét és felszabadította hazánkat. Szabadságot hozott a magyar népnek és — szószerinti értelemben — népünk történelme során első ízben ju­tott szabadsághoz. A világ egyetlen szocialista állama, a nagy Szovjetunió a tervszerű termelés hazája. A tervszerű gondolkodásra ösz­tönző és nevelő sakkjáték népszerűsé­ge ezzel könnyen összefüggésbe hoz­ható. E nagy nép fiai az emberiség fel­szabadításának nagy munka­tervében komoly szerepet szántak annak, hogy a kultúra és a haladás minden vívmánya­ az egyszerű dolgozó ember számára hozzáférhetővé váljék. A minden jóra, szépre, nemesre fogékony dolgozók sokszázezres tömegei a Szovjetunióban a sakkjáték nemes és emelkedett szel­lemi sportjának híveivé­­váltak és e ha­talmas népi sakkozó tábor eredeti te­hetségei a szovjet sakkiskola emlőin nevelkedve, ma a Szovjetunió és egy­ben a világ legjobbjai a szellemi sport, a sakkművészet terén. A világranglista élén haladó szovjet sakkozás azonban nemcsak hatalmas tö­megeivel, a tömegekből kiemekedő zse­niális tehetségekkel és az általuk elért bámulatraméltó eredményekkel vívta ki kivételes és egyedülálló helyét. A laiku­sok számára ez elegendő volna. A sakk­szervezésben, nevelésben és a sakkiro­dalomban jártas „benfentesek” azonban tudják, hogy még valami kellett, ami ezt az egyedülálló sikert lehetővé tette. Ez a valami pedig a „Szovjet sakkis­kola”. Hogy a szovjet sakkiskola fo­galmát megérthessük, vissza kell pil­lantanunk a sakkjáték teoretikus fejlő­désének az első világháborút követő időszakára, amikor a nemzetközi sakk­­aréna sok ki­válósága próbált új utakat törni a sakk-stratégia és elmélet őser­dejében. A magyar Breyer, az osztrák Réti és Grünfeld, a lengyel-dán Niem­­zovits, az orosz Aljechin és Bogolju­­bov, az orosz-francia Tartakower, a belga Colle és a kubai Capablanca ku­tató­­munkái, nagyjából egybefonódva a „neo-romantikus” vagy „hypermo­dern” irányzatot hívták életre. Sok régi, beidegzett előítélet került lomtárba és sok új eszme került felszínre, amelyek kipróbálása még ma is a nemzetközi mesterek műsorán szerepel. Ennek a neo-romantikus irányzatnak fejlődése mintha dekadenciába jutott volna s ez érthető is, mert az egymástól függet­lenül, külön utakon haladó, műhelytit­kaikat gondosan őrizgető nemzetközi mesterek sikerei és balsikerei, éppen annyi bizonyítékot szolgáltattak ez irányzat mellett,­­mint ellene. A második világháború után a Szov­jetunió sakkozói léptek a fáradt inter­­nacionális tanítómesterek nyomába. A kialakult „szovjet iskola” stílusát a szilárdság és biztonság, mér­téktartás és józanság jellemzik. Hiba volna ebben leegyszerűsítési tö­rekvést, mechanizálást vagy a sakk megfoghatatlan varázsától való meg­fosztást, elszürkítést látni. A drámai középjáték minden szovjet verseny játszmáiban megtalálható, de­ az áb­rándnál tartalmasabb, értékesebb és erősebb valóságlátás - tárgyilagosság szemléletét rejti magában. A művészi fantáziával, alkotó kedvvel megkon­struált soklépéses kombináció is nem a kombináció szépségét és csillogását, de elsősorban a terv eredményességét tartja szem előtt. Ezt a „szovjet isko­lát” világosan felismerhető tudományos irányzat és módszeres kutatómunka jellemzik. Az általánosítás emberi gyen­géjétől messzemenően függetlenítették magukat, a súlypontot a kutató elemzés gyenge vagy ismeretlen pontjainak fel­derítésére helyezték. Játékvezetésük így két szilárd alapzatot nyert: a meg­nyitás és a végjátékvezetés eddig még nem látott biztonságossá tételét. Ami az előbbit illeti, szinte észrevétlenül cserélték ki az elmélet „épületének” nem egy kétesértékű építőkövét, sőt annak alapzatit is kiszélesítették. Ki­váló végjátékszerzőik nagy száma szin­tén nem véletlen. Ami a megnyitás és a végjáték közé esik, a középjáték sok­szor nehezen követhető meredélyein nem vesztik el egyensúly- és bizton­ságérzetüket. A megnyitáselmtélet vérré vált bennük, de nem bíznak semmit a véletlenre. Várható ellenfeleik összes fellelhető játszmáit gondosan és kohektíve tanul­­mányozzák és ellenük sokszor csődöt mondott az addig­ mindig bevált „házi­variáns” alkalmazása. Hivatástudat és felelősségérzés, tehát morális és etikai téren, a szovjetorosz mestergárdával egyetlen ország versenyzői sem vehe­tik fel a küzdelmet a siker reményében. Összegezve az elmondottakat, a szov­jet sakkiskola kulturmunkáját és lénye­gét a következőkben foglalhatom ösz­­sze: I. A sakknak, mint művészetiek ér­tékelése és elismerése, amely a leg­messzebbmenő állami támogatásban jut kifejezésre, a sakkul­isz kiterjesztése a széles tömegek felé. II. A sakkelméleti anyag állandó tu­dományos, mélyreható kutatása, rend­szerezése, sakkirodalmi vonalon való feldolgozása és ez anyag hozzáférhe­tővé tétele. (Verseny-bulletinek, szak­sajtó, külföldi irodalom állandó ismer­tetése, stb.) III. A szovjet sakkélet éljátékosainak hán és külföldi szerepeltetése révén az elért eredmények igazolása, hitelesítése. A most lebonyolításra kerülő Buda­pest—Moszkva válogatott csapatmér­­kőzésen Moszkva csapata, egy-két ki­vételtől eltekintve, a legjobb, melyet a Szovjetunió kiállítani képes. Budapest csapata azonos az országos válogatott sakkcsapattal. Nincsenek vérmes remé­nyeink a mérkőzés kimenetelét illető­en, de a szovjet csapattal szemben egy nem túlzottan nagy vereség is már — örömteljes eredmény volna számunkra. Ennek az erőpróbának azonban nem a számszerű eredménye a fontos, hanem a szovjet—magyar sakkulturális kap­csolatok közvetlen felvétele. A „szovjet kultúra hónapja” kereté­ben a világhírű szovjet sakkművészek elviszik a magyar nép dolgozóinak szé­les táborába a sakkjáték minden szép­ségét és érdekfeszítő küzdelmét, hogy a magyar dolgozók szimultán mérkő­zések keretében a szovjet nagymeste­rekkel játszva, közvetlenül kerüljenek kapcsolatba a „szovjet sakkiskola” leg­kiválóbb képviselőivel. A nagy Szov­jetunió és népi demokráciánk barátsá­gát a szellemi sport, a sakkozás terü­letén­­méltóbban nem is ünnepelhetnénk.

Next