Sălăjeanul, iulie-septembrie 2015 (Anul 12, nr. 2664-2727)

2015-09-21 / nr. 2722

Incendiu Gospodărie In flăcări, după ce copiii s-au jucat cu focul Un incendiu puternic s-a produs într-o gospodărie din localitatea sătmăreană Lelei, distrugând aproximativ 2,5 tone de fân, acoperișul pe o suprafață de aproximativ 130 de mp și mai multe bunuri. Pompierii sălăjeni au intervenit pentru stingerea focului, stabilind că acesta a pornit după ce copiii s-au jucat cu focul. Potrivit informațiilor primite de la biroul de presă al Inspectoratului pentru Situații de Urgență Porolisum al județului Sălaj, „vineri, în data de 18 septembrie, în jurul orei 13.42, Garda de intervenție Cehu Silvaniei a fost solicitată să intervină la un incendiu izbucnit la anexa unei gospodării din localitatea Lelei, județul Satu Mare. Cauza probabilă de incendiu a fost jocul copiilor cu focul, unul dintre copiii proprietarei generând incendiul. Au ars aproximativ 130 mp de acoperiș, 2,5 tone de fân și diverse bunuri aflate în șură (butoaie, un plug, un storcător de struguri)”. Cristina POP alajeanul Editat de SC MEDIA GRUP SRL ZALĂU str. Cloșca, nr. 56, tel. fax: 0260660133, mobil: 0757074153 e-mail: office@salajeanul.ro, redacția@salajeanul.ro www.salajeanul.ro ISSN 1584 -7047 director Cristina PUIEtel. 0757 074153, e-mail: cristina.paie@salajeanul.ro redactor Naie VLAD tel. 0757 063459, e-mail: redactia@salajeanul.ro redactor Cristina POP tel. 0757 074153, e-mail: cristina.pop@salajeanul.ro tehnoredactor: Ioana HOLHOS www.facebook.com/salajeanu www.facebook.com/salajeanulTV Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj-Napoca Potrivit art. 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. p Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la telefon 0260 660133. ACTUALITATE/EVENIMENT Sălăjeanul Luni, 21 septembrie 2015 : wwww.salajeanul.ro La școală Pachețelele nu trebuie să lipsească din ghiozdane! La început de an școlar, medicii recomandă părinților să înlocuiască banii de buzunar pe care îi dau copiilor cu pachețelul de acasă, mâncare mult mai sănătoasă și mai hrănitoare pentru ei. Ioana HOLHOȘ Este toamnă, clopoțelul deja a sunat, iar școlile sunt pline iarăși de elevi. De obicei, una sau două mese de prânz sunt luate la școală și de aceea părinții ar trebui să alcătuiască cu grijă meniul copilului lor. Indiferent că masa e luată la cantina școlii, livrată de o firmă de catering sau pusă la pachet, este important să cunoaștem ce conține fiecare masă servită la școală. Cea mai bună sugestie dată de medici ar fi să înlocuim banii de buzunar cu mâncarea la pachet pusă de acasă. „Nu lăsați copilul să meargă nemâncat la școală. Puneți-i mâncărică de acasă, să poată mânca în pauza mare, nu îi dați bani să-și cumpere din chioșcuri sucuri și produse alimentare. Puneți-i mâncarea și sticluța de apă, să aibă fiecare sticluța lui de apă, atunci și posibilitatea de transmitere a infecțiilor este mult mai mică. Dați-le fructe, legume, fiecare să aibă batistuța lui, copilul trebuie instruit că trebuie să pună mâna la gură când tușește sau strănută, copilul trebuie să stea mai izolat, să nu tușească spre colegul de bancă, asta ține de cei șapte ani de acasă", a declarat dr. Olimpia Moigrădean, medic de familie și coordonatorul Centrului de Permanență. Cele trei mese principale trebuie respectate și ar fi de preferat ca dulciurile să fie înlocuite cu fructe. Medicii atrag atenția asupra unui aspect foarte important: greșelile alimentare de acum pot afecta în mod serios sănătatea viitorului adult. în primul rând, părinții ar trebui să fie interesați de calitatea alimentelor pe care copiii lor le consumă. Termenul de valabilitate și modul de preparare sunt esențiale. Meniul trebuie să conțină alimente din toate grupele alimentare în cantități normale pentru un copil, nu pentru un adult. Dulciurile servite la desert sau la gustările dintre mese ar trebui să fie înlocuite cu fructe. Deși mulți părinți au programul foarte încărcat, este necesară atenția sporită asupra alimentației celor mici. Greșelile alimentare pot afecta serios sănătatea viitorului adult. Sprijin înscrieri pentru bani de liceu Ministerul Educației continuă programul „Bani de liceu” și în anul școlar 2015-2016. Liceenii care îndeplinesc criteriile impuse de minister pot depune cereri pentru sprijin financiar până la data de 1 octombrie. Beneficiarii programului sunt liceenii care provin din familii al căror venit brut lunar pe membru de familie realizat în ultimele trei luni anterioare depunerii cererii este de maximum 200 de lei. Sprijinul financiar prevăzut în cadrul programului „Bani de liceu” se acordă în perioada cursurilor școlare, inclusiv pe timpul pregătirii și susținerii examenului de Bacalaureat. Cuantumul ajutorului este de 180 de lei pe lună. Calendarul de desfășurare a programului prevede ca elevii să depună cererile până la data de 1 octombrie, urmând ca efectuarea anchetelor sociale și evaluarea eligibilității cererilor să se facă până la data de 23 octombrie 2015. Centralizarea cererilor se va finaliza pe data de 27 octombrie, iar lista beneficiarilor se va afișa pe 28 octombrie. Bursa „Bani de liceu” se sistează în cazul în care elevul beneficiar acumulează mai mult de 20 de absențe nemotivate, dacă acesta a fost eliminat de la cursuri pe o perioadă de trei până la cinci zile din motive de rea purtare, dacă media la purtare scade sub 7 sau dacă a fost exmatriculat. în Sălaj, anul trecut, 637 de elevi au primit bani de liceu. Dintre aceștia, 82 au fost elevi ai Colegiului Tehnic „Iuliu Maniu” Șimleu Silvaniei, 70 ai Liceului Tehnologic „Gheorghe Pop de Băsești” Cehu Silvaniei, 56 - Liceul Tehnologic „Octavian Goga” Jibou, 55 - Liceul Tehnologic „Voievodul Gelu” și 44 - Liceul Teoretic „Ion Agârbiceanu” Jibou. Cristina POP