Sălăjeanul, iulie-septembrie 2018 (Anul 15, nr. 3370-3427)

2018-09-18 / nr. 3419

De joi, Autobuzul Centenar iși așteaptă călătorii în lumea istoriei Un autobuz în care vor fi prezentate date istorice, vor fi jocuri și programe interactive, plus concursuri cu premii semnificative își așteaptă călătorii în lumea istoriei. Un astfel de autobuz va cutreiera orașele și localitățile județului. Centenar Călător este un concept pus în practică de Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău, cu scopul de a populariza istoria. Cristina POP Lansarea proiectului „Centenar Călător” va avea loc joi, 20 septembrie, începând cu ora 15:00. Ca primă oprire, el va oferi informații publicului din municipiul Zalău, unde va staționa timp de trei săptămâni și va fi deschis publicului interesat inclusiv pe parcursul zilelor de sâmbătă și duminică, intrarea fiind gratuită. Cei care vor păși în acest autobuz vor beneficia de ghidajul specialiștilor de la Muzeul Județean, aceștia fiind, de altfel, inițiatorii proiectului. „Joi, 20 septembrie, de la ora 15:00, proiectul nostru „Centenar Călător”, respectiv autobuzul expoziție dedicat valorizării contribuției personalităților sălăjene la Marea Unire va avea prima staționare, pe platoul Central, îi așteptăm și pe tineri la această lansare și din perspectiva faptului că este o idee absolut inedită, întrucât nu s-a mai întâmplat în Sălaj un astfel de proiect. Pentru că am dorit să-i dăm o dimensiune cât mai interactivă și am dorit ca familiarizarea cu informațiile pe care noi le transmitem să fie cât mai diversă, autobuzul va conține și o aplicație, mai exact un joc de cultură generală la care doritorii se vor putea înregistra în aplicație. Jocul va avea patru nivele de dificultate, cu întrebări referitoare la informațiile pe care noi le transmitem. Ne dorim ca spre finalul proiectului, probabil chiar de 1 decembrie, să și premiem câștigătorii pe categorii de vârste”, a precizat Corina Bejinariu, directorul Muzeului Județean, într-o conferință de presă. După ce timp de trei săptămâni se va afla în centrul municipiului Zalău, autobuzul va lua calea județului. Va staționa mai întâi în celelalte trei orașe, iar apoi va străbate satele martir și satele cu încărcătură istorică din Sălaj. „Acest autobuz Centenar Călător are menirea de a populariza informația la nivelul județului. Va staționa pe platou aproximativ trei săptămâni, pentru ca apoi să-și înceapă călătoria în județ, iar în perioada următoare vom avea dicuțiile la nivelul primăriilor. Următoarea oprire va fi, cel mai probabil, la Șimleu Silvaniei. Ne dorim să ajungem și la Jibou, și la Cehu Silvaniei și în localitățile care au dat personalitățile importante ale istoriei naționale. Vom anunța pe parcurs fiecare dintre staționări și locația în care va putea fi vizitat autobuzul”, a completat Corina Bejinariu, întrucât la nivel ministerial s-a luat decizia prelungirii perioadei dedicate Centenarului Marii Uniri, oficialii Muzeului Județean iau în calcul materializarea acestui proiect și în anul următor, având aceeași tematică: România la 100 de ani. •• *«• • • • • ".•mi • _ . • • • t • % . ROMANIA 1918-2018 ! SĂRBĂTORIM ÎMPREUNĂ oalajeanul Editat de SC MEDIADIFF PRODUCT SRL Punct de lucru Zalău, str. Cloșca nr. 56 tel. fax: 0260/660133. mobil: 0757/074153 e-mail. redacția@salajeanul.ro www.salajeanul.ro ISSN 1584-7047 www.facebook.com/salajeanu www.facebook.com/salajeanulzalau Director: Cristina PUIE Redactori: Cristina POP, Diana POP, Ioana GALE Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj-Napoca Potrivit art. 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la telefon 0260 660133. ACTUALITATE/EVENIMENT Marți 18 septembrie 2018 Sălăjeanul www.salajeanul.ro Speranță Ziua Internațională a Donatorului Voluntar de Celule Stem Am marcat, ieri, Ziua internațională a donatorului de celule stem. An de an, mii de persoane, copii sau adulți, sunt diagnosticate cu leucemie sau alte boli grave ale țesutului sanguin sau ale sistemului imunitar. Netratate, aceste boli sunt mortale. Pentru cei bolnavi, transplantul de celule stern este singura șansă la viață. Alina RAD în acest context, Spitalul Orășenesc Șimleu Silvaniei a găzduit ieri o întrunire al cărei subiect dezbătut a fost tocmai donarea de celule stern. Mai exact, încurajarea populației de a se înscrie în Registrul Național al Donatorilor Voluntari de Celule Stem Hematopoietice. Au participat la această întâlnire, ai cărei invitați au fost specialiști de la Centrul de Transfuzii din Târgu Mureș, directorul Centrului de Transfuzii Sălaj, personalul medical al unității spitalicești, primarul orașului Șimleu Silvaniei, Septimiu Țurcaș, precum și reprezentanți ai unor instituții din oraș sau din județ. Donează o șansă la viață! Donator poate fi orice persoană între 18 și 45 de ani, cu o stare de sănătate generală bună. Nu vei fi răsplătit material, dar sentimentul că ai salvat o viață este, cu siguranță, de neprețuit. Procedura care trebuie urmată pentru a deveni donator de celule stern este una foarte simplă. Doritorii se înscriu în Registrul Național al Donatorilor Voluntari de Celule Stern Hematopoietice, completează mai multe chestionare, apoi i se vor recolta probe de sânge. Caracteristicile genetice ale donatorului sunt comparate cu ale pacienților care au nevoie de un transplant, iar în cazul în care donatorul și pacientul sunt compatibili, donatorul va fi contactat pentru a i se face un set de analize suplimentare de verificare. Dacă rezultatele acestor analize sunt corespunzătoare, se va trece la donarea propriu zisă de celule stem. Din păcate, șansele de compatibilitate sunt foarte rare. Tocmai de aceea e nevoie de un număr cât mai mare de donatori. Există posibilitatea ca un donator aflat în Registrul Registrul Național al Donatorilor Voluntari de Celule Stemn Hematopoietice să nu fie contactat niciodată pentru a dona, deoarece nu s-a găsit nicio compatibilitate cu profilul său genetic. La nivel național, din cele 57 de mii de persoane înscrise în Registrul Național al Donatorilor Voluntari de Celule Stern au donat doar 14 persoane, pentru că doar atâtea situații de compatibilitate s-au înregistrat. Șapte donări au fost pentru pacienți din țară, iar alte șapte pentru bolnavi din străinătate. Ziua Mondială a Donatorilor de Celule Stern este celebrată la Șimleu Silvaniei printr-un eveniment de informare și înscriere a luni, 17 septembrie 2018, ora 12.00 la sala de ședințe a Spitalului , informarea, consilierea și înscrierea persoanelor interesate să devină potențiali donatori de celule stem hematopoietice. Persoana de contact As.Olariu Mariana, tel: 0755148916 ;