Sălăjeanul, ianuarie-decembrie 2022 (Anul 19, nr. 3738-3765)

2022-04-22 / nr. 3749

21__________________ACTUALITATE/EVENIMENT 22-30 aprilie 2022 | wwwsalajeanul.ro Colegiul Național “Simion Bărnuțiu” din Șimleu Silvaniei, gazdă a unui proiect de parteneriat strategic Erasmus+ de mare anvergură vizând studiul ornitologic Colegiul Național “Simion Bărnuțiu” din orașul de la poalele Măgurii continuă seria proiectelor europene Erasmus, datorită cărora a obținut încă din 2007 titlul de “Școală Europeană”, reînnoit apoi în 2018. De data aceasta este vorba despre un proiect de parteneriat strategic intitulat "Birds over European skies”/"Păsări pe cerul Europei", un proiect al cărui obiectiv major este inovarea, aparținând categoriei EA201 - “Parteneriate strategice pentru educație școlară”. Durata proiectului este între 1 septembrie 2020-31 august 2023, extinsă din cauza condițiilor impuse de pandemie, ce a împiedicat derularea planificată a activităților. Proiectul reunește ca parteneri opt școli de învățământ secundar din țări precum Italia, Grecia, Portugalia, Lituania, Polonia, Turcia și, desigur, România și este dedicat studiului ornitologic. Au fost selectate, nu întâmplător, țări cu poziție geografică diferită în Europa tocmai pentru că nevoile instituționale ce au dus la acest parteneriat sunt comune: elevii de gimnaziu sau liceu au cunoștințe limitate în ce privește identificarea unor specii de păsări sălbatice specifice regiunii lor. Astfel, există două obiective importante propuse la finele proiectului: îmbunătățirea competențelor de identificare a minim 60 de specii de păsări sălbatice specifice unui habitat din fiecare regiune de către 800 de elevi ai școlilor partenere și crearea unui auxiliar didactic menit a fi folosit la orele de biologie nu numai de către școlile partenere, ci și de către școlile unde acesta va ajunge ca produs intelectual diseminat. Acesta este gândit sub forma unui atlas ornitologic atât în format clasic, în limba română, engleză, greacă, poloneză, cât și sub forma unui eBook. Atlasul ornitologic va descrie cele mai obișnuite 270 de specii de păsări sălbatice specifice diferitelor colțuri geografice ale țărilor partenere. Parteneriatul strategic e conceput ca o îndelungată formă de învățare atât pentru elevi, beneficiarii direcți, cât și pentru profesori, beneficiarii indirecți ai acestui proiect. Astfel, pentru îmbunătățirea cunoștințelor ornitologice ale elevilor, se vor organiza ieșiri în natură cu scopul identificării corecte a minim 60 de specii de păsări în diferite habitate din diferite regiuni geografice. Această activitate vizează 100 de elevi din fiecare școală parteneră, organizați în grupuri mici pentru o singură ieșire, în așa fel încât aceasta să fie eficientă, să asigure o cunoaștere ornitologică relevantă finele proiectului, în cazul colegiului noslatru, sunt implicați elevi de la specializarea Științele naturii. în ceea ce privește experiența de învățare a profesorilor, aceasta se va implementa în timpul a două reuniuni internaționale, concepute drept cursuri de formare, organizate de către școlile partenere din Akhisar, Turcia și Mytilini, Grecia. Celelalte reuniuni internaționale au avut sau vor avea loc la școlile partenere din Arcos de Valdevez, Portugalia, din Angksdai distr. Troskunai, Lituania, I.I.S. Mario Rigoni Stern din Bergamo, Italia și Ruciane Nida, Polonia. Temele acestor întâlniri internaționale sunt legate de coordonarea, monitorizarea, managementul și evaluarea rezultatelor proiectului (poze cu specii de păsări alocate fiecărei școli partenere, încărcate pe platforma Teams, formatul atlasului ornitologic). Reuniunea internațională finală va avea loc în Zalău, în primăvara anului 2023, va fi organizată de către Colegiul Național “Simion Bărnuțiu”, școala coordonatoare, și va fi evenimentul principal în vederea diseminării rezultatelor proiectului, implicit a produsului intelectual - atlasul ornitologic, auxiliar didactic ce se dorește un instrument util pentru viitoarele ore de biologie în școlile din Sălaj (dar nu numai), deoarece va fi astfel distribuit. Ne exprimăm speranța în utilitatea și succesul acestui demers Erasmus+ de mare anvergură, ce implică multă muncă, mulți protagoniști, dar care aspiră la rezultate de mare impact: atlasul ornitologic va avea o mare acoperire cu atât mai mult cu cât va putea fi descărcat de către orice școală din Europa ca eBook, folosit ca material didactic pentru orele de biologie. De asemenea, ne dorim ca activitățile derulate și produsul final să devină promotorii unei atitudini pozitive , față de mediul înconjurător al cărui microcosmos să îl cunoaștem mai bine și să îl respectăm. Prof. Anca Ioana Mureșan Sv.Vialajeanul Editat de SC ROMPRES MEDIA SRL Punct de lucru Zalău, str. Cloșca nr. 56 tel. fax: 0260/632917, mobil: 0757/074153 e-mail. rompresmedia@gmail.com www.salajeanul.ro ISSN 1584-7047 www.facebook.com/salajeanu www.facebook.com/salajeanulzalau Redactori: Ioana HOLHOȘ, Ioana ROȘ, Daniela ARDELEAN Tiparul executat la Tipografia TEHNO-PRINT Zalău Potrivit art. 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține.