Sălajul European, octombrie-decembrie 2007 (Anul 1, nr. 122-181)

2007-10-01 / nr. 122

LUNI - 1 octombrie 2007 • pagina 2 Sălajul European în jur de 200 de tineri absolvenți ai instituțiilor de învățământ și-au încercat norocul vineri, 28 septembrie, la bursele de muncă organizate la Zalău și Șimleu Silvaniei. La bursa din Zalău, desfășurată în incinta Casei Armatei, aproximativ 130 de tineri au venit încă de la orele dimineții să studieze ofertele angajatorilor sălăjeni. La Șimleu, bursa a trezit interesul a aproape 90 de absolvenți aflați în căutarea unui loc de muncă. Locația celor două burse nu a fost aleasă întâmplător, în cele două orașe se găsesc cei mai mulți absolvenți înregistrați ca șomeri în baza de date a Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj. Ileana Sabău, directorul executiv adjunct al AJOFM, ne-a declarat că tinerii nu s-au înghesuit la bursă. Din 512 absolvenți ai promoției 2007, care, oficial, nu au serviciu, la bursă s-au prezentat doar 217. "Probabil unii dintre ei fie s-au angajat între timp, fie oferta nu li s-a părut atractivă", a afirmat Sabău: în săptămâna de dinaintea bursei, agenția județeană a contactat peste 190 de firme din județ pentru a afla oferta lor de muncă. La bursă au participat doar 48 de agenți economici (31 la Zalău și 17 la Șimleu) care au avut însă o ofertă substanțială -520 de locuri de muncă, dintre care 22 pentru absolvenții cu studii superioare. După discuțiile dintre absolvenții veniți la bursă și reprezentanții angajatorilor, un număr de 138 de tineri au fost selectați în vederea angajării. Sabău a mai precizat că structura locurilor de muncă s-a schimbat față de anii trecuți. Atunci, peste 80% din locurile oferite la bursă erau în industria confecțiilor. Acum, proporția lor a scăzut simțitor. Au apărut noi locuri de muncă în construcții și servicii, îndeosebi în domeniul construcțiilor există un deficit de forță de muncă. "Se construiește mult, mai ales în Zalău, și este nevoie de persoane calificate în acest domeniu", a adăugat directorul adjunct al AJOFM. Bursa de vineri a fost a patra organizată de AJOFM în 2007. De departe, cea mai atractivă pentru șomeri a fost cea organizată la începutul anului împreună cu firma americană Bechtel. Atunci, peste 1400 de sălăjeni sau îmbulzit să se angajeze la construcția autostrăzii Transilvania. După o selecție riguroasă, americanii au ales doar 80 de persoane pe motiv că oamenii nu aveau calificarea necesară._____________ Florin MINTAȘ Tinerii nu se înghesuie la muncă .La bursa locurilor de muncă oferta a fost de două ori mai mare decât cererea Din 2008 se impozitează toate veniturile salariaților . . Guvernul promite însă reducerea contribuțiilor Firmele vor plăti de anul viitor contribuții sociale în funcție de toate veniturile realizate de angajați. Guvernul a hotărât săptămâna trecută, printr-o ordonanță de urgență că, pe lângă salariu, la calculul contribuțiilor sociale se vor lua în considerare și sumele provenite din prime, stimulente sau alte beneficii bănești. "în vederea urgentării stabilirii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2008, actul normativ lărgește baza de calcul al contribuțiilor sociale datorate de angajatori și angajați, prin includerea tuturor veniturilor brute realizate lunar”, se precizează într-un comunicat al Executivului. Lărgirea bazei de calcul pentru contribuțiile sociale constituie și o premisă pentru o viitoare reducere a cotelor de contribuții de asigurări sociale datorate de angajatori și salariați bugetului asigurărilor pentru șomaj, se mai arată în comunicat. în prezent, baza de calcul a contribuțiilor sociale este salariul plus sporurile cu caracter permanent. Din 2008, baza de calcul se va extinde la toate veniturile realizate de salariați. Contribuțiile sociale reprezintă acum un procent de 45,5% din salariul brut, cumulat pentru angajat și angajator. Procentul a fost redus cu două puncte la începutul anului. Autoritățile promit că vor mai face o reducere cu șase procente pe parcursul anului următor. Prima reducere se va aplica începând cu 1 ianuarie 2008, în ceea ce privește contribuțiile la fondul de șomaj. • Florin MIMTAȘ e-mail: salaruleuropean@yahoo.com