Sălajul European, iulie-septembrie 2009 (Anul 3, nr. 123-188)

2009-07-01 / nr. 123

fo. p'> Sălajul European > amănunte din pagina 1 Vor avea sanitarii salarii până la Analul anului? Sindicaliștii din sistemul sanitar din Sălaj, afiliați Federației Sanitar, vor solicita azi Instituției Prefectului organizarea unei întâlniri a Comisiei de Dialog Social pe tema finanțării sistemului. Chelement Hodiș, președintele filialei locale a Federației, ne-a declarat că vor invita pe data de 7 iulie managerii unităților sanitare din județ alături de autoritățile locale să compare datele exacte ale bugetelor, cheltuielilor și datoriilor. El a precizat că ieri a avut loc întâlnirea sindicaliștilor din unitățile spitalicești pentru sintetizarea informațiilor financiare de care dispun până acum, înainte de cuantificarea arieratelor de care se ocupă în prezent controlul încrucișat al Ministerului Sănătății. Angajații din sistemul sanitar afiliați Federației Sanitar au amenințat luni că vor picheta sediul Ministerului Sănătății în data de 14 iulie, nemulțumiți că nu le sunt asigurate drepturile salariate până la sfârșitul anului. Hodiș a precizat că, până la data respectivă, sanitarii vor încerca să atragă atenția autorităților locale, în cazul în care va fi organizat protestul. Sălajul va avea doi reprezentanți în pichet, având în vedere că la astfel de manifestări participă maxim 200 de persoane. Dacă primul pas al sindicaliștilor va fi urmat de un meeting, atunci vor fi prezenți mai mulți reprezentanți ai Sanitas din Sălaj. CNAS dă 42 milioane lei Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) va aloca pentru finanțarea spitalelor de urgență și a serviciilor de ambulanță încă aproximativ 42 milioane de lei, obținute de la Ministerul Finanțelor. Președintele CNAS, prof. dr. Irinel Popescu, a declarat la sfârșitul săptămânii trecute pentru NewsIn că vor fi bani suficienți pentru plata salariilor tuturor cadrelor medicale din sistem. Suma suplimentară a fost acordată în două tranșe de câte 21,3 milioane de lei, prima jumătate sosită în luna iunie, iar cea de a doua - o promisiune pentru iulie. Președintele CAS Sălaj, dr. Andrei Todea, a precizat că până la finalizarea controalelor, după 10 iulie, nu se poate avansa o sumă ce va reveni spitalelor din județ. Gabriela BARBUR 90% compensare pentru pensiile sub 700 lei începând de azi, toți pensionarii cu venituri mai mici de 700 de lei pe lună vor beneficia de medicamente compensate cu 90%. Ajutorul de 90 de procente se acordă lunar, în limita a 300 de lei pe rețetă. Nu toate tipurile de produse farmaceutice intră în categoria subvenționată pentru pensionari, ci numai aproximativ 650 de medicamente pentru tratarea hipertensiunii arteriale, a afecțiunilor respiratorii, a celor cardiace, a tulburărilor capacității mentale și pentru scăderea colesterolului. Compensarea este suportată în proporție de 50% de Fondul Național de Asigurări de Sănătate, iar restul de 40% este acoperit din bugetul Ministerului Sănătății, din taxa de viciu. Ministrul Sănătății, Ion Bazac, a declarat în urmă cu o lună că măsura se va aplica în plus unui număr de 550 de mii de persoane. G.B. SOCIAL MIERCURI - 1 iulie 2009 • pagina 2 Programul "Prima Casă" începe din 15 iulie Peste două săptămâni, persoanele care doresc să ia un credit ipotecar, garantat de stat, pentru a achiziționa prima lor locuință, vor putea să se înscrie în programul "Prima Casă". Guvernul a anunțat că programul va demara în 15 iulie și că toate cele 20 de bănci care au depus oferte sunt eligibile. Băncile au anunțat că sunt dispuse să acorde credite în valoare totală de peste 1,4 miliarde de euro, peste plafonul impus de guvern, de un miliard de euro. Astfel, BCR va avea un plafon de 308 milioane de euro, BRD -171 de milioane de euro, Alpha Bank - 68.5 milioane euro, Banca Românească - 68.45 milioane de euro, CEC - 64.68 milioane euro, Volksbank - 51.33 milioane de euro. Ministrul Finanțelor, Gheorghe Pogea, crede că prin programul "Prima Casă", persoanele care dispun de un avans de 3.000 de euro își vor putea cumpăra o casă, cu dobânzi între 42 și 49% mai mici decât dobânzile obișnuite ale băncilor. Creditul ipotecar contractat prin programul "Prima Casă" este garantat de stat în proporție de 80%. Persoanele care nu vor putea, la un moment dat, să mai achite ratele vor primi înapoi echivalentul în bani al ratelor achitate iar casa va fi preluată de stat și vândută la licitație. Florin MINTAȘ O nouă bătălie în războiul cu țânțarii din municipiu Angajații firmei SC Coral Impex SRL, care se ocupă cu deratizarea și dezinsecția în municipiul Zalău, vor începe, săptămâna viitoare, o nouă bătălie cu țânțarii. Manuela Ghiuruțan, purtătorul de cuvânt al Primăriei Zalău, ne-a declarat că lucrătorii firmei vor demara luni, 6 iulie, a treia operațiune din 2009, de dezinsecție a domeniului public și privat. "Conform graficului lucrărilor de execuție, în perioada 6-10 iulie dezinsecția se va efectua pe domeniul privat, iar în intervalul 13-15 iulie - pe domeniul public: în intervalul 6-10 iulie, tratamentul de dezinsecție pe domeniul privat (la gospodăriile individuale) va fi realizat prin aviotratament (n.r. împrăștiere substanțe din avion)", a precizat purtătorul de cuvânt al primăriei. în acest an, acțiunile de deratizare - dezinsecție, pe domeniul public și privat, au demarat la începutul lunii aprilie. Prima etapă a avut loc în intervalul 8 - 28 aprilie. Următoarea etapă a programului de dezinsecție s-a desfășurat în luna mai, între 6 și 12 mai, când a avut loc și primul autotratament din 2009. Lucrările de deratizare-dezinsecție în Zalău sunt efectuate de către SC Coral Impex SRL, din Ploiești, care a câștigat licitația de atribuire a lucrărilor de deratizare și dezinsecție în municipiu. Florin MINTAȘ www.salaruleuropean.ro ■