Sălajul European, octombrie-decembrie 2010 (Anul 4, nr. 190-248)

2010-12-03 / nr. 233

Sălajul European ACTUALITATE VINERI 3 decembrie 2010 • pagina 2 a urmare din pagina 1 Scandalul școlilor din Horoatu Crasnei, un război al orgoliilor Epopeea continuă. Deși la începutul săptămânii părea că cearta dintre școala din Horoatu Crasnei și cea din Stârciu este pe cale să se aplaneze, după mai bine de un an de tensiuni, consilierii locali și Inspectoratul Școlar n-au ajuns nici în ziua de azi la un consens. Scandalul a fost provocat de un grup de consilieri locali care au făcut plângeri la Prefectură și au amenințat Inspectoratul Școlar cu instanța după ce anul trecut Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Sălaj a decis să acorde personalitate juridică școlii din Stârciu iar cea din Horoatu Crasnei a rămas doar ca structură care să funcționeze pe lângă prima. Problema a apărut în urmă cu un an, în momentul în care o adresă a Ministerului Educației preciza că în fiecare unitate administrativă nu poate funcționa decât o școală cu personalitate juridică, în cazul comunei Horoatu Crasnei, s-a decis ca acea școală să fie cea din Stârciu, întrucât avea un număr mai mare de elevi. Decizia Inspectoratului școlar a fost, însă, împotriva opiniei celor mai mulți consilieri locali, care prin avizul consultativ dat planului de școlarizare, au propus ca persoană juridică să fie școala din Horoatu Crasnei. Pentru că n-a ținut nimeni cont de avizul lor, consilierii l-au reclamat pe primar la Prefectură și au amenințat ISJ cu instanța. Inspectoratul și-a motivat alegerea că a optat pentru principiul "apelor mici care se scurg în cele mari" iar Stârciu a părut decizia corectă având în vedere că numărul de elevi de acolo este simțitor mai mare decât cel de la Horoatu Crasnei. Totuși, consilierii locali s-au îmbufnat că nu s-a ținut cont de decizia lor, deși oricum aceasta avea doar rol consultativ și a fost depusă cu întârziere. Inspectoratul și-a motivat alegerea că a optat pentru principiul apelor mici care se scurg în cele mari iar Stârciu a părut decizia corectă având în vedere că numărul de elevi de acolo este simțitor mai mare decât cel de la Horoatu Crasnei. Totuși, consilierii locali s-au îmbufnat că nu s-a ținut cont de decizia lor, deși oricum aceasta avea doar rol consultativ și a fost depusă cu întârziere. Decizii surprinzătoare După un an de scandaluri, Consiliul Local ar fi avut posibilitatea să opteze pentru acordarea de personalitate juridică ambelor școli, însă a ales doar Horoatu Crasnei. "Pentru mine a fost o surpriză foarte mare și extrem de neplăcută. Nu înțeleg ce face Consiliul Local de acolo. Ca să nu mai spun că unul dintre consilierii locali a venit la mine să mă convingă să dăm personalitate juridică pentru ambele sate iar apoi a mers și a votat în consiliu tocmai pe dos. Oricum, decizia se va lua în Consiliul de Adminstrație al Inspectoratului Școlar la Horoatu Crasnei se acționează absurd. Faptul că acolo e centru de comună nu este un argument care să stea în picioare și din păcate se transformă totul într-o luptă a orgoliilor. Și totul în detrimentul comunității și a elevilor", spune Ioan Abrudan, inspector școlar general. Nici primarul din Horvat nu mai înțelege nimic: "Se putea găsi o soluție, eu am avut toată bunăvoința. Din partea mea, ambele școli puteau avea personalitate juridică. Cel mai important era ca fiecare profesor să-și primească banii de salariu dar Consiliul Local nu a putut să-și asume această responsabilitate" a declarat Iosif Șimon, prim edilul comunei. Până una, alta, situația rămâne să fie tranșată de Inspectoratul Școlar dar pe fondul unor opțiuni deplasate din partea Consiliului Local. Până joi, 2 decembrie, toate școlile din județ trebuie să aducă la Inspectoratul școlar propunerile pentru planul de școlarizare 2011 - 2012. Propunerile trebuie să țină cont de finanțarea pe baza standardelor de cost, care presupun că o școală va primi bani pentru salariile profesorilor în funcție de numărul elevilor înscriși. De aici, în data de 13, raportul va ajunge la Ministerul Educației. A.P. Doar jumătate din vaccinul antigripal s-a folosit Doar jumătate din dozele de vaccin antigripal repartizate județului Sălaj în luna octombrie au fost folosite de categoriile de populație încadrate în grupele de risc stabilite de Ministerul Sănătății. Potrivit informațiilor primite de la purtătorul de cuvânt al Direcției de Sănătate Publică Sălaj, Mihai Cheșel, pensionarii s-au dovedit a fi cei mai "disciplinați", ei făcând conștiincios imunizarea pentru gripa de sezon. Astfel, 4.350 de persoane peste 65 de ani și-au administrat vaccinul antigripal. Și bolnavii cronici s-au dovedit a fi prevăzători. în rândul acestei categorii, 3.781 de persoane au luat în serios recomandările medicilor administrându-și doza de vaccin. Responsabil s-a dovedit a fi și personalul angajat în unitățile sanitare și cele de ocrotire socială, aici imunizându-se împotriva gripei de sezon un număr de 964 persoane; în schimb, viitoarele mame au fost ceva mai refractare, doar 23 alegând vaccinarea antigripală. Pentru campania de vaccinare impotriva gripei, DSP Sălaj a solicitat circa 54.000 de doze, care urmeaza a fi primite în mai multe tranșe. într-o primă tranșă, Ministerul Sănătății a repartizat județului nostru 19.150 doze de vaccin antigripal. în acest moment, mai există un stoc de 9.787 doze. De la începutul campaniei de vaccinare gratuită împotriva gripei sezoniere (1 noiembrie 2010), în județul Sălaj au fost imunizate 9.363 persoane considerate de risc. Cadrele medicale arată că cea mai eficienta metodă de prevenire a îmbolnăvirilor de gripă este vaccinarea antigripală. Aceasta protejează persoana imunizată numai față de virusurile gripale circulante în sezonul respectiv, cuprinse în vaccin, și nu față de toate tipurile de virusuri. "Vaccinul utilizat este diferit de la un sezon la altul, iar compoziția acestuia este stabilită de Organizația Mondială a Sănătății, care transmite tuturor producătorilor formula vaccinată. în acest sezon epidemic, vaccinul antigripal conține tulpinile AH1N1, AH3N2 și tulpina B. De reținut că vaccinul protejează inclusiv împotriva gripei pandemice AH1N1" a subliniat Mihai Chesel. Vaccinarea este recomandată tuturor persoanelor începând cu vârsta de 6 luni. Vaccinul nu se administrează persoanelor alergice la ou și persoanelor cu boli febrile sau orice infecții acute. Perioada optimă de administrare a vaccinului este octombrie - decembrie a fiecărui an. Campania de vaccinare se va derula până la finele lunii februarie 2011, prin cabinetele medicilor de familie: A.P. Azi și mâine, zăluanii pot scoate vechiturile în stradă Zălăuanii care dețin aparate electrice sau electronice vechi și doresc să scape de ele au două zile la dispoziție. Aparatura scoasă în fața casei sau a blocului va fi ridicată de către angajații societății de salubrizare. Manuela Ghiuruțan, purtătorul de cuvânt al primăriei, ne-a declarat că acțiunea este organizată de SC Ave Sălaj Ecosev SA și Primăria municipiului Zalău, ea urmând a se derula astăzi și mâine, între orele 9.00 - 17.00. Acțiunea este inclusă în cadrul campaniei naționale "Marea Debarasare", care are ca obiectiv colectarea deșeurilor electrice, electronice și electrocasnice. Deșeurile electrice sau electrocasnice pot fi depuse și în containerul special, amplasat în Piața 1 Decembrie 1918 sau la centrul de colectare, situat pe strada Fabricii, nr. 30/A. Ghiuruțan a precizat că centrul de colectare funcționează și în afara campaniei, în fiecare zi lucrătoare, de luni până vineri, între orele 8.00 -17.00, în cadrul celor trei campanii desfășurate în 2010 pe raza municipiului, au fost colectate peste 1700 de kilograme de deșeuri electrice și electronice: 600 kg la acțiunea din luna martie, 550 kg în iunie și 600 kg în luna septembrie. Florin MINTAȘ vmnfw.salaruleuropean.ro