Sălajul European, aprilie-iunie 2012 (Anul 6, nr. 14-24)

2012-05-23 / nr. 19

23 - 29 mai 2012 • pagina 2 Sălajul European POLITIC Afișe banale, "arme" de campanie electorală? Campania electorală pentru alegerile locale din 10 iunie a început timid în Zalău. Panourile electorale special amplasate de muncipalitate sunt mai goale ca oricând, în mod surpinzator, doar Uniunea Social Liberală, Partidul Democrat Liberal, Uniunea Democrată Maghiară din România, Partidul Poporului Dan Diaconescu, Partidul Popular Maghiar din Transilvania, Partidului Național Țărănesc Creștin Democrat și un candidat independent și-au pus câteva afișe. Organizațiile care încă nu și-au prea scos afișele la lumină sunt Uniunea Națională pentru Progresul României, Partidul Forța Civică, Partidului Civic Maghiar, Partidul România Mare și Partidul Verde. Afișele electorale au fost și vor rămâne unele dintre principalele arme în campania electorală. Deși în manualele de comunicare politică se consemnează faptul că la începutul campaniei electorale trebuie puse multe afișe, care să creeze senzația de forță, candidații sălăjeni sau reprezentanții lor nu au împânzit orașul cu afișe electorale, cum s-a întâmplat în campanile anterioare. La o scurtă analiză, mai toate afișele din prima săptămână de campanie electorală pot fi considerate banale. Candidații îmbrăcați ca la carte, poze "de buletin", zâmbete forțate, unele cu iz electoral, slogane care nu spun nimic sunt principalele ingrediente ale acestei campanile electorale. Simplitatea - caracteristica generală Uniunea Social Liberală (USL) și Partidul Democrat Liberal (PDL) mizează în această campanie electorală pe simplitate. Ambele partide au mers pe același gen de afiș, limitându-se să prezinte poze "tip buletin". Candidații lor au adoptat poziția corectă pentru a "privi" alegătorii direct în ochi de pe panoul electoral. Nu lipseșc zâmbetul, armă în limbajul trupului, pentru apropiere. Plecat la luptă sub sloganul "Continuăm împreună", primarul în exercițiu, Radu Căpîlnașiu, se bazează pe activitatea sa din ultimii opt ani de mandat, așteptând cu încredere evaluarea cetățenilor în ziua votului. Sloganul lui poate fi interpretat și ca un mesaj al solidității alianței formate din PNL, PSD și PC, mai ales, după discuțiile privind nominalizarea prefecului județului Sălaj. PDL a evitat, pentru această campanie electorală, afișele și sloganurile complicate sau controversate (spre deosebire din campania din 2008 când Dorel Labo, candidatul democrat-liberal la primăria Zalău, a folosit imaginea a doi dintre copiii săi, ambii minori, care apăreau pe bannere și afișe electorale cu sloganul "Vreau ca tata să lucreze pentru tine!"). Candidat pentru a doua oară la funcția de președinte al Consiliului Județean (în 2008 a candidat pe listele Partidului Inițiativa Națională), Dinu Iancu Sălăjanu a pornit în cursa electorală cu mesajul "Sălajul contează!" iar inspectorul general școlar Ioan Abrudan promite zălăuanilor "Un nou început!" în administrația publică locală. "Fiecare maghiar contează !" vs. "Noi credem în Transilvania!" Uniunea Democrată Maghiară din România (UDMR) mizează pe o idee total diferită față de celelate formațiuni politice parlamentare. Maghiarii au renunțat la afișele cu poza candidaților, mergând pe unul în care sloganele partidului de la nivel național sunt principale. Mesajul principal transmis de UDMR Sălaj este "Minden Magyar Számft" în traducere "Fiecare maghiar contează! ". Spre deosebire de ultimele campanii electorale, UDMR scoate la înaintare și o lozincă în limba română, însă una uzată: "Rezultate, nu vorbe!". Din partea UDMR, Tiberiu Csoka și Alexandru Lakatos s-au înscris în competiția electorală pentru președinția Consiliului Județean, respectiv pentru fotoliul de primar la Zalăului. Numele celor doi nu apare scris pe afișele electorale: în timp ce UDMR se chinuie să rupă voturile românilor, cele ale maghiarilor sunt vânate și de Partidul Popular Maghiar din Transilvania (PPMT). Și afișele acestei formațiuni politice sunt diferite, în sensul că au fost realizate pe orizonatală, și nu pe verticală, cum se obișnuiește, iar pozele "tip buletin" ale candidaților sunt în alb-negru. Un afiș o reprezintă pe Timea Tunyogy, candidatul PPMT la Primăria Municipiului Zalău, iar în al doilea pe lângă candidatul la funcția de edil-șef al Zalăului apar și trei candidați la Consiliul Local al Municipiului Zalău. Partidul europarlamentarului Lászlo Tőkés promovează mesajul: "Hisztunk Erdélyben!", în traducere "Noi credem în Transilvania!". Degetul, principala armă electorală în Sălaj, Partidului Național Țărănesc Creștin Democrat (PNȚCD), gruparea politică înființată cândva de Maniu și Mihalache, nu a murit. Cel puțin deocamdată, Afișele candidaților partidului istoric conțin doar sloganul și tradiționalul semn electoral al țărăniștilor (un ochi stilizat din trei elemente: arcul superior, irisul și arcul inferior de culoare albastru închis). Sub sloganele-clișeu "100% pentru sălăjeni", respectiv "100% pentru zălăuani", reprezentanți PNȚCD aspiră la funcții înalte în administrația locală. Cel mai probabil, sloganele neoriginale și abstracte au fost făcute la repezeală, având în vedere faptul că PNȚCD se prezintă în fața sălăjenilor cu doi candidați "împrumutați" pe ultima sută de metri, la Primăria Zalău - Adrian Buda, fostul președinte al Tineretului Conservator din Sălaj și la Consiliul Județean - Gheorghe Stanciu, fostul prim-vicepreședinte al PDL Sălaj. Candidatul independent pentru funcția de consilier la Consiliului Local Zalău, Georgel Babiuc, s-a pozat pe afișele electorale cu degetul arătător îndreptat amenințător spre stânga, într-un gest care, în limbajul trupului, denotă agresivitate, încordare sau irascibilitate. Candidații Partidul Poporului Dan Diaconescu la Consiliul Județean Sălaj și Primăria Zalău, Gabriel Marius Șandru și Otto Haller, copiază modelul fabricat în laboratoarele oreviste: folosirea degetului mare ca armă politică. Palmă închisă, cu degetul mare drept, celelalte degete fiind îndoite și strânse, lipite de podul palmei este, de altfel, un element ce apare și pe sigla PPDD. Gestul degetului mare ridicat are mai multe înțelesuri: este un semn de OK, este folosit, de obicei, de autostopiști (sau de traseiști politici în unele cazuri) iar atunci când degetul mare este ridicat brusc, el devine un semn de insultă, având un sens ordinar, obscen. Șandru se află la a doua candidatură pentru șefia legislativului sălăjean, după ce, la alegerile locale din 2008, de pe listele Uniunii Populare Social Creștină, a obținut 507 voturi. Alexandru KURTI www.salaruleuropean.ro