Salon és Sport - A „Fővárosi Lapok” képes melléklete, 1892 (1-53. szám)

1892-02-14 / 7. szám

keretébe vonzani és légkörükben visszhangoztatni a magasabb rendű eszméket. A házi apparátust kellene mindenekelőtt meg­változtatni, a nálunk oly nagy horderejű »vacsora« eszméjét kellene elejteni s nehány oly salont nyitni Budapesten, hol péld. az előkelő idegen, kit sorsa hazánkba hozott, feltalálhassa a művelt országok ren­des légkörét, ahol tudja, hogy estén kint van egy-két óra, midőn külön meghívás nélkül megjelenhet s kedélyes kandalló-tüzet, előzékeny háziasszonyt s egy­két érdekes embert talál, kik csak úgy mint ő maga, a mindennapi élet lázas hajszája után, pár percznyi lélekemelő derűre vágynak, mit egyedül csak művelt nők körében találhatnak fel. — De nemcsak ez nem található nálunk, sőt már az sincs többé, a­mi eddig volt. Mi mind, kik évtizedek óta tapodtuk a budapesti salonok parquettjét, vérző szívvel constatáljuk a társa­dalmi élet hanyatlását a társadalom minden rétegé­ben. Egy-két évtizeddel ezelőtt péld. ha híres művész vagy művésznő jött Budapestre, számtalan ház sietett ünneplésére. Liszt, Rubinstein, Joachim, a bájos Klausz Vilhelmina, Schumanné stb. mind megannyi elragad­tatással tapasztalta a műértő és emberbecsülő buda­pesti társaság szeretetreméltóságát. — Ma ez nem létezik többé, s a művészek úgy távoznak Budapestről, mint akármely világ­vásárról, minden subjectivebb benyomás nélkül, — ha csak a kellemetlen benyomást nem akarjuk számba venni. Társadalmunk soha sem volt kisebb fractiókra szétforgácsolva, mint épen jelenleg és e kis fractiók összevonása, nagyobb testekké való tömörítése — egye­dül csak a nők által létesíthető. Ha jól emlékszem, feledhetetlen ifjú barátom gr. Széchenyi Lajos és Justh Zsigmond, midőn a »Műbarátok­ köre« eszméjét megpendíték, első­sorban társadalmi mozzanatnak a társadalmi érintkezés esz­közének, a kaszt­szellem ellenszerének képzelték azt, és a művészi i­rodalmi czélt inkább ürügyül hasz­nálták életbevágóbb, fontosabb czélok elérésére. S mivé nőtte és növi ki magát a nemes eszme? — A fórangúság magán sportjává, melynek épen a tár­sadalmi életre, a különböző művelt elemek egyesíté­sére és érintkezésére semminemű befolyása nincs.*) Vannak ugyan már olyanok, kik társadalmunk e beteg állapotát felfogták, átgondolták s orvoslását czélzó kísérleteket tettek, mint pl. Csáky Albin grófné, ki elévülhetlen érdemeket szerzett, midőn sok szósza­porítás helyett megmutatta, hogy lehet a khinai falon belül is különböző elemekből élvezetes társaságot léte­síteni, mely a gyakoribb találkozás folytán összesimul, ellentétes természeténél fogva megtenni alkalomadtán azt a fényes szikrát, mely ragyog, gyújt és a szellemi élet legszebb vívmánya. A szellemdús grófnő meg­elégedéssel tekinthet vissza első évadjára, mit ő maga *) Nem szabad elfelednie a tisztelt czikkírónak, hogy e társulat új és működése még a kezdeményezés nehézségeivel küzd. Idővel izmosodni fog s remélhetőleg tágabb körre fogja kiterjeszteni figyelmét. (Szerk.) ugyan szerényen csak »kísérletnek« nevez, holott öntudatosan és tapintatosan tett egy nagy haladó lépést a budapesti társasélet kongó sivatagában. De egy fecske, legyen az bármi szép, csupán hirdetője lehet a tavasznak!---­Asszonyaim! szépséges magyar hölgyek! vegyék fehér kacsóikba a vezérfonalat, csalogassanak el ben­nünket a klubbtól ama kedélyes oázisba, hol a rideg férfikedély felmelegedhessék szellemük jótévő napján, hol szeretetreméltóságuk mint a mágnes vonzza magá­hoz a nemes érc­eket! Teremtsenek szellemi közpon­tokat, hová bejuthatni mindnyájunknak vágya és ambi­­tiója legyen. Áldozzák fel próbaképen egy évadra a nálunk annyira bec­ézett »entre-nous« jelszót, mond­janak le a folytonos intimitás kényelméről s nyissák meg salonjuk szentélyét házi ruhájában, minden ünne­pélyes előkészület nélkül. Csak úgy fogják megismer­hetni a komoly, a szereplő, a »nagy« férfiak egész szeretetreméltóságát, mert azok is, »frakk és klakk« nélkül jelenvén meg, szellemi kincseiket saus facon fogják szórni két kézzel, ama fösvényhez hasonlólag, ki elfelejté kincsét elrejteni. Tegyenek önök is »kísér­letet« e téren és ha rosszul üt ki a próba és rosszat tanácsoltam, ám boszulják meg magokat rajtam — és ne fogadjanak! Grollo II. III. Napoleon udvara. lábitó szépség és szellem — ki állhatna ellen e két­­ ita­lomnak ?! Földi halandó bizonyára nem. Tudta ezt a bájos Castiglione grófné is, midőn hódításai szín­teréül III. Napoleon udva­rát szemelte ki, s oda­hagyva turini villáját, Pá­­risba költözött. — Sokat foglalkozik a szép asszonynyal a London­ban megjelent »Random Recollections of Courts and Society, by a Cosmopoli­an” czimü könyv, mely őszinteségében érdekes kiegészítője a Pierre Lane leleplezéseinek, miket a »Figaro« közöl. Castiglione grófné a pétervári követségi titkár, marchese Olduini leánya volt. Atyja a bálványozásig szerette a gyönyö­rűen fejlődő gyermeket, s legképtelenebb szeszélyeit is teljesíté. Külön cselédséget rendelt számára, s a gyermekleány korlátla­nul uralkodott egész környezete fölött. Igen fiatalon neje lett Castiglione grófnak, Victor Emá­­nuel lovászmesterének. De a gróf nem az az ember volt, ki egy olyan asszonyt szorosan magához tudott volna lánczolni. A sze­szélyes, elkényeztetett fiatal nő fellázadt a családi élet köteles­ségei ellen, s természetellenes ellenszenvet mutatott még egyetlen fia iránt is. Férjétől elkülönítve élt Turin melletti villájában, önbál­ványozásba merülve. — Boudoirja szentélyhez hasonlított. A szeszélyes istennő különböző korbeli kosztümöket viselt, s a művészileg világított szobában, hanyagul hátradőlve párnáin fogadta vendégeit. Keveset beszélt, s ha egyik-másik udvarlója szemére vetette, hogy a szépsége által élesztett szenvedélyeket nem akarja kielégíteni, mosolyogva felelte: »Nem elég, hogy láthat ?«

Next