Sárospataki Füzetek 1. (1857-1858)

Bölcsészet, műtörténelem - Erdélyi János: A hazai bölcsészet történelméhez

384 ERDÉLYI JÁNOS mint az madarász, ki midőn az madarat megakarja­­fogni, el­megyen és szép édes búzát thint az madár eleiben, hogy bé­­rekezhesse hálójában és azután torkon ragadván ötét megfojt­hassa. (I. Intés). — Miképen az ki vitézzé akar lenni, napon­ként fegyverében és lova hátán gyakorolja magát, az ki ten­geri habokban igyekezik öreg hajókat igazgatni, először cse­kély vizecskékben szoktatja az kormányhoz kezeit, az ki ének­lést akar tanulni, először dúdolva egyengeti szavát, igy szin­tén az ki okosan akar szólani, szükség, hogy az mi az szólás­ban az természeté, az ellen ne tusakodjék, az mi penig az o­­kosságé, abban gyakorolja magát, mert minden dolog az maga gyakorlása által öregbül (II. Intés). — Szép jószág az szemérmetesség, az mely az ifjakban virágzik, az vénekben gyümölcsözik, annak okáért illik, hogy azt intő könyvecskénk­ből ki ne fekezzük. Kétképen szokott lenni. Beszéd és csele­kedet által, mind a kettőben a szemérmetességet igen igen kövesd. Mert az elmének tüköre a szemérmetesség által meg­pirult orca (III. Intés). — Felette szorgalmatosan az harag­tartástól embernek magát meg kell öni, avagy ha teljesség­gel meg nem oltatja magát, zabolázza meg az haragot, mert az harag annyira megháboritja az elmét, hogy végtére az okosságtól is megfosztja (IV. I.). — Ha valaha valaki te vé­led valami jót tett, igen szükséges dolog hogy arról megem­lékezzél és annak meghálálására igyekezzél. Mert vájjon mi­csoda lehet nagyobb embertelenség, mint meg nem fizetni azt, az mit mástól vettél? Az én ítéletem szerint penig nagyobb számban és mértékben kell megadnod hogysem mint vetted, melyre int bennünket az mi közönséges anyánk az föld is, mely egy kevés magot gyomrában bevevén, az szántóvető embernek száz annyit hoz annakutána érette (V. I.). — Az tökéletes jóakarat nagyobb aranynál, ezüstnél, drágakövek­nél, mely hogyha semmit nem ád is, sokat ád, mert gyakorta az arany és az ezüst heában elmúlik és azután semminemű haszon nem származik belőle. — Vedd ki az emberek közül az jóakaratot és szintén azt cselekeszed, mint ha az napot ki­­rekesztenéd ez világból, mert az egymáshoz való jóakarat nél­kül az emberi társaság meg nem állhat. — Az jóakarat cse­­lekeszi hogy sokból egy legyen, mert noha gyakorta sokan vannak embernek barátai, de mind azok ez jóakarat által mint egy jó foglaló enyves eszköz által egygyé lesznek, mert ő bennök egy az lélek, egy az tanács, egy az igyekezet is (VI.L).

Next