Sárospataki Füzetek 3. (1859)

Nevelés, tanügy, bölcsészet, műtörténelem, művészet, irodalom, könyvismertetés, bírálat, felelet - Erdélyi János: A hazai bölcsészet történelméhez. V. Ladivér Ilyés

A HAZAI BÖLCSÉSZET TÖRTÉNELMÉHEZ. 3 tig épületesen tanított *); sőt inkább 1684-ben, mely év az eperjesi kollégium újjászületésének esztendeje, Ladivér volt első az elsők közül, kik meghivattak; és, hittan pro­fesszora, el is foglalta vezértanári helyét a kedves intézet­ben, de sokáig már nem vihete hivatalt, mindössze is csak két esztendő lévén hátra életéből, melynek elfolyta után, az egyetemes protestáns tanügy érezhető kárával, meghalt ápril 2. napján 1686. **). Porai a németajkuak egyházába tétettek örök nyugalomra. Kevés tanárról maradt fel annyi jó stauzgó emlékezet, mint a­mennyit Ladivérről kor- és tisztázsa Rezike „Grym­­nasiologia Hungarica ***) című munkája után tudhatni. Ő nemcsak tudós volt, hanem nevelő is különösen. Mint o­­lyan tanító szónoklatot, észtant, gyakorlati bölcsészetet, majd végre theologiát is ritka szerencsével. Mint nevelő, Komnai Amosnak közvetlen tanítványa, ő köti össze a ha­zai neveléstörténetet az etópaival, melyben Ámos korsza­kot alkotó nevezetesség volt. Már a természettől oktatni, nevelni alkottatók. Szorgalma tanulni rendkívüli, tanítni példányszerű. Történik akárhány ízben, hogy reggeli öt órakor már székében ült s csak a nyugovó nappal ment ki belőle, gyakran ebéd nélkül tanítván napotszaka. Atya nehezen jobb gyermekeihez, mint ő tanítványaihoz. Viszont ezek sem vonzódnak inkább a szülőkhez, mint ő hozzá, Írja folyvást Rezike. Szerették nem kevésbbé mint félték. Szo­kása volt bemenni az egyes osztályokba s intéssel, ajándék­kal a tudományok szere­tetére buzdítni, édesgetni az ifjakat. Vessző, ütleg szerinte nem való az ártatlan növendékekhez. Gr­nciánusokat óhajta inkább tanítókut hogysem Orbil­usokat. Kicsi pajkosságot nem tarta fenyítendőnek. Az elme, szokta mondani, valamint az alma, javító gond kíséretében idővel érik. Tanításait úgy tette sikeressé, hogy a­miket elmondott, azonnal gyakorlatra vivé át, kedveltető okoskodás közben *) Magyar Athénás. 154. lap. **) Wallaszky. 241. lap jegyzetében. ***) Ez a becses dolgozat mint t. Vandrák András eperjesi os­kolaigazgató úrtól értesültem iránta, épségben található a hallei egyetemi könyvtár kéziratai között. Nagy szolgálatot tenne a ha­zai protestáns iskolaügynek, ki másolatát venné s visszaszerezné. Hogy ezt akadémiákra járó ifjaink tehetnék legkönnyebb szer­rel, magától értetik.

Next