Sárospataki Lapok, 1887 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1887-10-10 / 41. szám

745 SÁROSPATAKI LAPOK. üldözött a holnapi nap gondja, azok is kénytelenek voltak meghódolni a túlerővel szemben és a helyett, hogy folytatták volna az iskola magyarosító munká­ját, törték a tót nyelvet, s imádságról prédikációra emelkedve, beváltak lassankint ők is a szláv nyelv apostolainak. Jó mentségük volt, t. i. így követelte a cura pastoralis. Hiszen, ha nem lettek volna úgy magokra ha­gyatva ...! Más vallásfelekezetűekkel s többnyire azok­nál csekélyebb számú hívekkel lakván egy-egy község­ben, tehetetlenek voltak azok idegen szellemétől elzárni gyülekezetüket. A görög katholikus pap észak felé húzó gondolkodásával, szándékos gátlója volt hosszú időn át a kálvinisták magyarosító törekvéseinek. Templomban, iskolában, a hívekkel való minden örülközéskor tetszett magának a Cyrill és Methodus szerepében, s bizony a római katholikus papnak is több gondja volt a római pápára és saját imádott személyére, semhogy gyámo­­lóvá lehetett volna a maroknyi kálvinistaság missiójá­­nak, s örömestebb igyekezett elszakítani egy-egy ártat­lan juhot a kálvinista pap nyájából, semhogy azzal együtt lelkesedett volna a magyar nyelv ügyéért. Szerencsésebb anyagi s erkölcsi viszonyok között mindenesetre másként idomus a mi egynéhány tót egy­házunk képe, de hát a tengert nem lehet kimeríteni ma­rokkal ! Ha a Sztárayak, Drugethek sat. nem használ­tak volna fel a múltban minden erőszakos eszközt a felsőzempléni és ungi ref. egyházak kiirtására; ha ké­sőbb a muszka-rokonszenv nem teremtett volna annyi rosz hazafit az ellentáborban; ha a római és görögkath. lelkész nem tartotta volna bűnnek a magyarságért úgy buzgólkodni, mint a protestáns; ha a megyei hatóság s az egyes előkelők úgy át lettek volna hatva a magya­rosítás eszméje által, mint most a nagyobb rész, akkor a mi lelkész-társunk bizonyára büszkén hivatkozhatott volna Terebesen az ő híveinek magyar nyelvére s a görög kath. papságnak sem kellett volna szemlesütve hallgatnia a királyi választ, a­mely szép szavakban kemény ítélet volt az ő hazafiságuk ellen. Jellemző a kálvinistaságra, hogy ott, ahol tisztán áll, vagy legalább többséget képez, nem bírt vele az a sok ellenséges körülmény sem. Vannak gyülekeze­teink, a­melyeket körülgyűrűz a tótság, mint a szige­tet a víz, és alig akad benne egy-két ember, a­ki a szomszéd tót atyafival szót tudjon váltani! Ez a leg­fényesebb bizonyíték arra, hogy a tótosodásban semmi részünk nincs!! Dehát ezt nem lehetett így elmondani a király előtt ! De vessünk fátyolt a múltra! Magyarnak lenni nem érdem, hanem kötelesség. Ahelyett tehát, hogy hazafiságunkkal sátoroznánk, azon legyünk, hogy egy újabb terebesi fogadtatás esetén minden papunk dicse­kedve nevezhesse magát magyar­ ajkú hívek pásztorá­nak. Ez pedig most már könnyebben is elérhető, mint idáig. Az állam ugyanis hű szövetségesünk s tanítói által lehetségessé teszi azt, hogy a nemzeti nyelv a kálvinisták körén kivűl is tiszteletben részesüljön s a mi iskoláink hatása sikertelenné ne legyen. Papjainkon a sor, hogy ők meg az iskolán túl tegyék meg köteles­ségüket. A felnőttek oktatása a vasárnap délutáni isteni tiszteleteken, énekkarok szervezése, népkönyvtárak fel­állítása, s mindezekben pedig a papi bölcseség az, a­melylyel a magyar nyelv ügyét mielőbb diadalra jut­tatjuk. Csak el ne lankadjunk! Azt nem követelheti senki, hogy egyszerre átvál­tozzék minden; azt se, hogy a pásztor ne tudjon be­szélni nyájának nyelvén; de azt, igenis, joggal köve­telhetjük a mi néhány tót papunktól, hogy leereszked­vén a néphez, ne maradjanak ott lenn velők a föld porában, hanem emeljék őket magukhoz ; mert — úgy tudjuk — hogy az hajlandó az emelkedésre. Eddig rajtunk s papjainkon kivűl álló okok gátol­ták tót­ajkú híveink magyarosodását; ma már, a válto­zott viszonyok között, nem találunk s nem is fogadnánk el részünkről mentséget a felsőzempléni és ungi kálvi­nisták tótsága mellett. Kerületünk püspöke a látoga­tások alkalmával felhasználta az alkalmat a hívek és pásztoraik figyelmeztetésére, s gondja lesz arra a kerü­letnek is, hogy tekintélyét és segítségét is — ha kell — mérlegbe vesse a magyarosítás javára. Az állam közegeinek pedig legyen gondjuk arra, hogy a félre­húzó elemek ellen gyors és biztos eszközökkel rendel­kezhessenek, s akkor mi prófétai tehetség nélkül is megjövendölhetjük, hogy a tiszáninneni egyházkerület kálvinistái rövid idő alatt mind egy nyelven éneklik a Kölcsey «Hymnus»-át. ISKOLAI ÜGY. Tóth Pál, igazgató beszéde, a miskolci ev. ref. leánynevelő-intézet megnyitásakor. (Vége). És most áttérek leánynevelő-intézetünk történeté­nek főbb mozzanataira. A mai nap az akadályokon, félreértéseken, ellen­mondásokon felülemelkedés és győzedelem napja. Kinek ne volt volna életében akadálya célja felé? Ki az, akit félre ne értettek volna soha? Ki az a ki emberi gyarló­ságból ellenmondásba ne jött volna magával? A mai nap reformált felekezetünk, közelebb tiszán­inneni ev. ref. egyházkerületünk hagyományos szellemé­nek szentesítése s felekezeti nőnevelésünk eszményének megvalósítása. Úgy vagyok most, mint az a hajós, a­ki egy drága kincsekkel terhelt hajót, viharok és zátonyokon keresz­tül biztos révbe lát jutni. A hajó ez a mi leánynevelő-intézetünk. Kincse, melyet hordott, reformált hitfelekezetünk hite, reménye, vallásos és nemzeti érzülete, melyet féltett kincsei, leány­­gyermekei részére megőrizendőknek rakott fel, hogy azokat életútjaikra magukkal vigyék. A mai nap örömmel jelenthetjük ki, hogy 40 év küzdelmein keresztül a hajó drága kincseivel azon biztos kikötőbe jutott, hol tőlünk e hit, e remény, e vallásos és nemzeti érzések drága gyöngyeit nem rabolhatja el senki. Megmentette e lelki gazdagságot a buzgóság, a hagyományos protestáns áldozatkészség. 746

Next