Sárospataki Lapok, 1888 (7. évfolyam, 1-53. szám)

1888-12-03 / 49. szám

879 SÁROSPATAKI LAPOK, hogy az uralkodó­házakat s a nemességet magához láncolja, miáltal a katholikus népköröket, sőt sokszor az egészen protestáns tartományokat magával szem­ben megbénítja vagy annak szabadelvűbb irányban való fejlődését megakadályozza. A sajátjának nevez­hető aristokratikus családoknak nagy száma után, a katholicismus bizonyos előkelő aristokratikus­ szagú jel­leget nyer, mely a felületes keresztyént hasonlóan elká­bítja, s épannyira tekintettel van a római egyház poli­tikája az egyes népek többi fontos tényezőire is. Már régibb idő óta szolgálatába tudta hajtani a sajtót, s itt nagy eredményeket ért el, mert a katholikus vidé­keken, főleg Németországban, a klerikális „káplán­sajtó11 uralkodik az alsóbb néprétegek felett, úgy, hogy e tekintetben csak a magyar s­tán az olasz sajtó sza­­badelvűsége tesz dicséretes kivételt. S miután továbbá a 40-es évek óta a társadalmi bajok gyógyítása képezi az egyes államok belső politikájának főteendőjét, épen­­azért Róma azóta fő figyelmét a társadalmi politikára fordítja. Fő célja emellett az, hogy kimutassa az egyes népeknek, miszerint Róma az ellenségeskedő néposz­tályoknak kiengesztelésére feltétlenül szükséges, s hogy egyedül a római egyházban lássák­­Noénak ama meg­mentő bárkáját, mely a forradalomnak véres hullá­main úszik­; röviden, hogy Róma a trón s a haza leg­biztosabb támasza. A különböző néposztályokra­, social­­reformátori értelemben, azáltal igyekszik hatni, hogy azokat lehetőleg testületi úton akarja egyesíteni, így az egyes római katholikus tartományokban számos egyházi egyesületek, férfi- és nőegyletek, munkás- és legényegyletek működnek, a­melynek magyar kiadá­sát e lapokban egy alkalommal Czinke I. bemutatta. Hogy a római katholikus egyház társadalmi politikája nem mindenütt sikeres, mutatja a tisztán katholikus Belgiumnak a példája. Ismeretes még az is, hogy az iskolaügyre is döntő befolyást akar gyakorolni, mi célból elég hivatkoznunk a Windthorst-féle német s a Lichtenstein-féle osztrák tanügyi javaslatra. Rövi­den : a római egyházi politika a világi politikának általunk nem követhető mintaképe. IV. A sikeres politika alkalmas eszközöket kíván, a­melyekkel kétségtelenül rendelkezik is a római egyház. Az első s legfontosabb világi eszköz ma és minden­kor a pénz. S míg a középkori egyházi javak a refor­máció tartományaiban nagyobbrészt sekularizáltattak, vagy az evangélikus egyház későbbi korszakában az állami és egyházi kezelésnek szerencsétlen összezava­rása alapján e javak tőle elvétettek, addig a római egyház ezeket majd mindenütt megtartotta. Hogy e dol­gok nálunk is így állanak, azt minden magyar históriai írástudó elismeri. Franciaországban elvesztett ugyan valamit, de azért még ma is temérdek kapitálissal és javakkal rendelkezik. Ehez járul a purgatórium taná­nak hatása az alapítványokra s a meghalt lelkekért tartatni szokott misékre, a melyekből óriási összegeket vesz be a statisztika szerint a római egyház; de épúgy nyilvánul az érdemet szerző jócselekedetek tanának ha­tása is az egyes egyházi alapítványokra. E segédesz­közökkel szorosan függ össze annak lehetősége, hogy a római egyház nagyszámú munkaerővel rendelkezik, úgy az anyagi, m­int a szellemi élet terén. E reális, látható eszközökön kívül hat a római egyház a világra még a művészet­nek láthatatlan, ide­ális eszközeivel is. Róma egyháza kezdettől fogva, mai napig nagy jelentőséget tulajdonított a művészetnek, hogy ily módon az ember aesthetikai érzetét is meg­nyerje, s némileg az isteni ige örök kenyerét pótolja, a­melyet tudvalevőleg nagyon szűken mér. Az őske­­resztyénség óta nagy figyelmet fordított a vallásos zene fejlesztésére, úgy, hogy ezáltal is számos műértőt von­zott a miséhez s a requiemekhez. Egyedül a népéneknek evangy.­hatalma hiányzik a római isteni tiszteletekből, mi mellett Olaszországban s a román tartományokban helyenkint az egyházi zene nagyon nyomorúságos. A zene mellett a római egyház mindenkor nagy súlyt fekte­tett a festészetre s a plastikára, a­miről a római temp­lomok belseje tesz bizonyságot, mi mellett azonban megjegyezzük, hogy a római egyház Rafael Sixtina madonnája s Angelo remek képei mellett, olykor közép­kori jellegű élettelen csontvázakat is produkált, a­melyek csupa vallásosságból undort gerjesztők a szem­lélőre, a­mint arról a drezdai képtárban több ízben személyesen is meggyőződtem. A búcsúk alkalmával látható Máriák a népviseletnek jellegét viselik magu­kon, s inkább nevetségesek, mint áhitatosságot ger­jesztők. A műépítészet a műértő pápák és püspökök pártfogása alatt a templomépítés terén legszebb gyü­mölcseit teremtette, úgy, hogy a dómok s a bazili­kák, legalább a középkoriak, egyaránt emelik a művé­szeti s a vallási kedélyt és tudatot. Természetes, hogy mindez nem vonatkozik a későbbi, tulajdonképeni római katholikus templomokra, mert a jezsuita szül­ezetlensége eléggé ismeretes. A római egyház előnyé­hez tartozik végül tartományainak természeti szépsége, mert a Rajna vidéke, az alpesi, s általában a déli vidékek messze felette állanak a protestáns országok­nak. Vallási élete változatosabb és vidámabb jellegű, azzal a megszorítással azonban, hogy a katholikus tartományok lakói könnyen ki vannak téve a köny­­nyelműség és restség kísértéseinek, míg a protestáns tartományok nagyobb erkölcsi erőt fejtenek ki és nagyobb súlyt fektetnek az életnek erkölcsi komoly­ságára. A római egyházat díszítő régiség varázsa azonban a romantikus szellemekre oly vonzerővel hat, hogy a romantika korszaka óta sokan az evangéli­kus egyházból a római egyedül üdvözítő akolba mene­kültek. Példa rá Winkelmann, Schlegel s mások a legújabb német irodalomból. A mondottakat röviden összefoglalva, állíthatjuk, hogy a római egyház hatalma nem annyira a tan, mint inkább az élet külső kifejezéseinek terén és a gyakorlatban keresendő, s itt is inkább hat a kedélyre 880

Next