Sárospataki Lapok, 1891 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1891-02-23 / 8. szám

Tizedik évfolyam. 8. szám. Sárospatak, 1891. február 23. SÁROSPATAKI LAPOK. 3«­ Előfizetési díj:& A protestáns egyházi és iskolai élet köréből. Hirdetések díja:& Helyben és vidékre postai szétküldéssel, egész évre 6 frt, félévre 2 frt 50 kr. Egyes szám ára 10 kr. 90 ------------------------« mi iriilii mzlen­e MEGJELEN MINDEN HÉTFŐN. T­ARTALOM: «Nyílt levél a „Sárospataki Lapok“ szerkesztőjéhez.» Görömbei Péter. — «A szent István-napi munkaszünet.» Molnár Ferenc. — «Népoktatásunk állapota.» Zboró. — «A katholikus egyház Magyarországon.» (Folytatás). — «Törvényjavaslat az egyházi adóról.» — «Vegyes közlemények.» — «Szerkesztői üzenetek.» 4 hasábos petit sor többször való közlésénél 5, egyszeri­ért 7 kr sorra. Ezenkívül bélyegdij 30 kr.& Nyílt levél a „Sárospataki Lapok“ szerkesz­tőjéhez. Engedd meg, hogy szerkesztői megjegyzéseidre, elvi dologról lévén közöttünk szó, én is nyilvánosan mond­jam el nézeteimet! A kritikát én mindig szerettem, szeretem is, mert a valódi kritika mindig a szebbet, jobbat és igazabbat keresi. «A­kik a való állapotokkal, helyzettel, határoza­tokkal elégületlenek — olvastam valahol — azok több-, nyíre oly emberek, a kik gondolkozni szoktak s gon­dolkozásukkal a tapasztalati tényeket összevetve, kép­zeteket alkotnak, elveket állapítanak meg, a kiknek eszméik, eszményeik vannak s azt hiszik, hogy ha az ő eszményeik, eszméik valósulnának, más volna a hely­zet p. az államban, társadalomban és egyházban.» Mi­dőn én is eszmélkedem, gondolkodom s eszméimet a való élettel, a gyakorlatból vett tapasztalataimmal ösz- ;­szevetve valamiről magamnak fogalmat szerzek s ekként­­ alkotott eszméimet papírosra teszem, tegy fel rólam annyit, hogy azért beszélek, mert a való állapotokkal, a helyzettel elégületlen vagyok s keresem a jobb, a kedvezőbb állapotoknak kulcsát, a javítás útját-mód­­ját. Innen van, hogy a kritikát gyakorlom is, annak következményeit viselem és olykor szenvedem is, jól tudván, hogy magának a protestantismusnak is életre­­keltője, forrása, szülője a kritika. De szerkesztővel vi­tatkozni nem szeretek, mert annak a kezében van az olló és a szerkesztői ceruza és ez mind a kettő nagy­hatalom egy magamforma, egyszerű emberrel szemben. Tégedet bírálni, veled vitatkozni meg épen nehezemre esnék azon tisztelet és régi barátságnál fogva, a mely­ben veled én állok. Azonban engedd meg mégis most, hogy megjegy­zéseidre néhány szót szólok (ha ugyan ezt a levelet mindenestől a papírkosárba nem dobod). Becses lapod 5. sz. a. vezércikkében jelzett állás­pontomat kell kissé világosabban körvonalaznom, mert talán nem fejeztem ki magamat elég szabatosan, elég érthetően. Előre sejtem ugyan, hogy álláspontjaink ki­domborítása mellett, elvi ellentétbe jövünk, de az nem baj. Te sem esküdtél soha senki szavára, csekély­ségem sem. Tisztelt barátom! A nézeteltérés\%ugyanis közöttünk abban látom, hogy te a népieSpkrj^Y^inyok, a «vallásos népirodalom» megteremtésére országos napilap létesítésére nézve azon nézetb(^y^gy, hogy «Károlyi-alapot, Me­­caenásokat, végne$xrateti hagyományokat» teremtsünk, szerezzünk «mis azután népies irodalmat. Én pedig bátor voltam másutt is («Prot. Egyh. és Isk. Lap» folyó évi 2. sz.), becses lapodban is azon néze­temnek adni kifejezést, hogy mindenekelőtt egészséges, erőteljes protestáns köz-szellemet kell teremtenünk s a jó­zan protestáns köz-szellem megteremti az alapítványokat, a Károlyi-alapot stb. E szellem megteremtésére —szerintem — szellemi eszközökkel, tényezőkkel kell közremunkál­nunk s miután a szószék és az iskola mai napság már nem elegendők, a vallásos népirodalmat kell megterem­tenünk, a népies kiadványok létrehozásán kell munkál­kodnunk. Szóval, előtted első az anyag, a nervus re­­rum gerendarum és csak azután a népies kiadványok; én előttem pedig, megfordítva, fődolog a vallásos prot. népirodalom, a lélek, a prot. közszellem megteremtése s az megalkotja majd a Károlyi-alapot, meghozza a végrendeleti hagyományokat stb. stb. Hogy ily elvi ellentét van köztünk, én azon nem csodálkozom egy cseppet sem. Különböző elemekkel, emberekkel van dolgunk egészen. Te, mint tanár, egy lelkes, minden jóra, szépre és nemesre kész és képes ifjúsággal állasz szemben, a kiknek elég egy szó, egy eszme s lángra gyúlnak, mint a villanyszikrától az ég­hető anyagok; mint szerkesztő, egy, a műveltség ma­gas fokán álló közönséghez intézed mindenkor lelkes szavaidat, mely ékes szavaid olvasására neki hevül, fel­­melegszik s hordja az áldozatokat: aranyat, ezüstöt, százast, forintost, krajcárokat, kitől mint telik és «kinek mint adák az Istenek!» De nekünk idekinn, a provin­cián a pondus iners, a misera plebs-sel van dolgunk, a kik közt akadnak ugyan lelkesek, fogékonyak, eszmé­ért hevülők, apostoli buzgalmúak (mit is tennénk, hová lennénk, ha ilyen kiváló egyesek nem volnának), de a nagyobb rész hideg, zárkózott, szűkkeblű, lelkesedést nem ismerő, a­kiket előbb meg kell nyerni csak arra is, hogy meghallgassanak, azután fel kell világosítani, fel kell melegíteni, s csak azután adja ki a krajcárokat — a Károlyi-szoborra! Azzal «tehát» talán tisztában lehetünk, hogy a kö­zöttünk levő nézetkülönbségnek magyarázatát különböző sír. Lapunk jelen számához egy negyedik melléklet van csatolva-

Next