Sárospataki Református Lapok, 1916 (12. évfolyam, 1-53. szám)
1916-07-09 / 28. szám
220 SÁROSPATAKI református lapok 28. szám tagja, 1592-ben aláírt az ubiquitast tagadó tannak .22 * * 25 1595—96-ban a bursa széniora; 1598-ban ecsedi pap.28 1626. után Debrecenben találjuk, mint lelkészt, ahol kevélysége vagy különcsége miatt (ob insolentiam) állásából elmozdították.2430 Ily nevű 1644. után szatmári pap, de ez aligha ő. 18. Szegedi Jeremiás, 1589-ben debreceni tanuló. 19. Szegedi József, 1548-ban wittenbergi tanuló. 20. Szegedi Lajos, ismeretes reformátor, Erdélyben több helyen pap 1541—1583-ig. Életrajza encyclopaediáinkban is olvasható. 21. Szegedi Lőrinc: Életrajza ss művei olvashatók a Theol. Ismeretek Tárában s a Magyar írók Élete és Műveiben. De nincs ezekben megemlítve, hogy van egy éneke (VII. zsolt.) a Szegedi Gergely énekeskönyvében és egy másik az 1590-iki bártfai énekesben (Számkivetésre Dávid megyen vala). Ez az ének megvan a Kájoni János róm. kath. énekeskönyvében is.26 1575-ben is kiadott egy munkát ilyen címmel: „Új és igen szép komédia a mi első atyáinknak állapotokról.86 22. Szegedi Lőrinc, az előbbinek fia; 1589-ben debreceni tanuló s ugyanitt 1598-ban segédtanár (collaborator). Mint ilyen, több debreceni diákkal hadba vonult a török ellen és részt vett az 1596. évi mezőkeresztesi csatában, ahol el is esett. 23. Szegedi Lukács, 1569-ben tóttelki, lelkész s mint ilyen jelent meg a váradi zsinaton.27 24. Szegedi Máté, 1531-ben krakói,és 1545-ben wittenbergi egyetemi tanuló. Hazajővén előbb (1550) kálmáncsehi, majd sárvári lelkész lett. 1576-ban a dunántúli első prot. püspöknek vagy superintendensnek választották meg, a ki megemlékezvén tisztiről, gondot is viselt, egyességben és nagy békességben tartotta az ő tiszti alatt való anyaszentegyházat. S minekutána ebbeli szorgalmatosságában tisztességes vénséget ért, sok vigyázási és fáradozási után ebből a siralomnak völgyéből az örök anyaszentegyháznak társaságára vitetett.3 80 Meghalt 1585. júl. 12-én.31 * 3 25. Szegedi Máté, 1574-ben A wittenbergi tanuló. 26. Szegedi Mátyás, 1575-ben wittenbergi tanuló és a bursa tagja. 1576-ban üdvözlő verset írt Beregszászi Péterhez és ugyanakkorgyászverset Balsaráti Vitus János, pataki lelkész halálára.82 Szabó Károly azt írja róla, hogy ez utóbbinak tanítványa volt s korán elhalt. 27. Szegedi Mihály, 1569-ben berettyó-széplaki lelkész s mint ilyen vett részt a váradi zsinaton.88 28. Szegedi Mihály, 1592-ben heidelbergi tanuló, később kassai lelkész Szegedi Györggyel együtt (1612).34 29. Szegedi Pál, 1545-ben wittenbergi tanuló. 30. Szegedi (Légi) Pál, 1577-ben wittenbergi tanuló; 1577-ben a bursa széniora; 1579-ben sárospataki tanár.85 31. Szegedi Pál, 1597-ben bölcseleti baccalaureus és olmützi egyetemi alumnus.36 32. Szegedi Sámuel, 1597-ben debreceni tanuló"; talán ő az a Pastoris (t. i. Szegedi) Sámuel, akit 1601-ben a gyürei (Szabolcs-m.) lelkészi hivatalra ordináltak.3733. Szegedi Tamás, 1569. május havában iratkozott be a wittenbergi egyetemre; 1571-ben Wittenbergben, mint az ottani magyar bursa tagja aláírt a Szentháromság tanának;58 1590 ben tállyai pap s egyszersmind abauji esperes ;39 1596-ban Gömörben egyházlátogató;40 * * * íme ennyi Szegedit szedtem össze innen-onnan a reformáció korából, a múlt lapjairól. Nem kétlem, hogy van még több is. A Szegedieken kívül még sok hires nemzetség tagjai tűnnek ki a XVI-ik században, mint buzgó reformátorok, lelkészek és tanárok. Ilyenek, hogy sokakat mellőzzek, a Szikszóiak, Czeglédiek, Batiziak, Thuriak, Debreczeniek, Károlyiak, akikkel lépten-nyomon találkozunk a hazai reformáció történetében. Bizony érdemes volna ezeket is egy-egy csoportba összegyűjteni s velök a magyar reformáció Pantheonját fölékesiteni. S. Szabó József: 22 Lampel Ember. i. m. 330. 1. 24 Iskolatört. Adattár II. 46. 1. 44 Weszprémi István: Succinta Medio. Biographia. IV. 364. 1. 25 Jónáki Ferenc: Kájoni János énekeskönyve és forrásai. Kolozsvár, 1914. 27. 118—119. 1. 26 Sárospataki Füzetek. 8. évf. 426. 1. 27 Lampe—Ember. i. m. 248. 1. 28 Frankl V■: A hazai és külföldi iskolázás története a XVI. században. Pest, 1873. 265. 1. 29 Egyháztört. Emlékek a hitújítás korából. V. 311. I. 30 Egyesség könyve. Pozsony, 1908. 11 — 12. 1. 31 Bikini: Memorabilia I. 283. 1. Thury E.: A dunántúli ref. egyh.kerület története. Pápa, 1908. I. 61—63. 82 Régi Magy. Könyvtár III. 1. k. 192 — 193. 1. 33 Lampe—Ember. i. m. 249. 1. 34 Irodalomtörténeti Közlemények. 1910. 104. I. IRODALOM. * A Kálvin-Szövetség 1916. évi lelkészi konferenciájának Emlékkönyve. Szerkesztette dr. Kováts István ref. theol. profeszor. Budapest, Hunnia r.-t. 1916. A 241 lap terjedelmű, díszes kiállítású munka tartalma a következő: dr. Kováts István : Lelkészi konferenciánk (1916. január 18—21.). Dr. Ravasz László: Világító szivek (Egyházi beszéd a K.Sz. közgyűlését megelőző isteni tiszteleten). Reggeli áhitatok: Petri Elek : Az evangéliumi hit ereje; Németh István: Isten igéje — mint tükör; Czeglédy Sándor: Éhség és szomjúság Isten igéje után; Uray Sándor: A mi szolgálatunk. — A kálvinizmus; Dr. Kováts István : Miben rejlett a magyar kálvinizmus ereje a múltban? Sebestyén Jenő: A kálvinizmus theologiai alapgondolatai; Nagy Béla: A kálvinizmus etnikai alapgondolatai ; Sebestyén Jenő: A kálvinizmus szociális alapgondolatai. — Apologetikai kérdések: Dr. Szabó Aladár : Bölcsészet, evangélium, protestantizmus; Veress Jenő: A vallásos színezetű modern szellemi mozgalmak és a keresztyénség; dr. Rácz Lajos: A modern morálfilozófia eszméi és a keresztyénség; Lukácsy Imre : A kálvinizmus és a szekták. — Szociális kérdések: Ruffy Pál: A magyar gyermekvédelem feladatai; dr. Berend Miklós : A csecsemőhalandóság elleni küzdelem hazánkban; dr. Lázár Andor: A-lel- 35' Sárospataki Füzetek. 8. évf. 412. 1. — Magyar írók Élete és Munkái. 36 Magyar írók Élete és Munkái. 87 Dr. Barcsa ] : A tiszántúli ref. egyh.-kerület története. Debrecen, 1906. I. 162. 1. 38 Lampe—Ember : i. m. 279. 1. Iskolatört. Adattár II. 34. 1. 39 Lampe—Ember: i. m. 583. 1. Iskolatört. Adattár II. 44. 1. 40 Gömöri ref. egyh.-megyei protocolluma.