Sárospataki Református Lapok, 1934 (29. évfolyam, 1-52. szám)

1934-01-01 / 1. szám

1. szám Sárospataki Református Lapok 4. oldal fásaival sorainak, ezek mögött hátsó rejtett gon­­dolatok után kutatnék. Ezért vonultattam fel oly nagy számban az ő gondolatait. Előttem azonban kinek nemcsak az ő írásműveiből, de személyesen is volt szerencsém németországi tanulmányutamon megismerni nagyhitű, őszinte és lelkes vezéregyé­­niségét, tapasztalni jóságát; nem kétséges, hogy ő boldog ha segítségére lehet a külföldet járó magyar ifjúságnak is, kik közül ma is nem kevés azoknak száma, kik ugyanerről tehetnek bizonysá­­got. Előttem úgy áll mindig, mint mikor ama kér­­désemre, hogy miért viseli annyira szivén a magyar ifjak ügyét is, nem felelve semmit, csak elővevén nagy Luther-féle bibliáját ezekre az igékre muta­­tott­ .Annak okáért mig időnk van, cselekedjünk jót mindenekkel, kivált képen pedig a mi hitünknek cselédeivel." (Gál. 6:10.) Bódy Dénes: IRODALOM Lázár Károly: A gyermektanulmány váz­lata. 81. 192­0. Sárospatak 1933. ״ Ahonnan minden magyar nevelői gondolat kiindul és ahová visszatér, a magyar gyermekért írtam ezt a kis könyvet és ajánlom mindazoknak, akik az ifjú nemzedék nevelésével munkálják a magyar jövendőt.“ Ez az ajánlás, amellyel a szerző ezt a pompás könyvét útjára bocsátja, a kalauz a könyv rendeltetésének és sajátságos értékének meg­­látása felé. Az új pedagógia érdeklődésének központjá­­ban a gyermek áll, ami azt jelenti, hogy nemcsak vele és általa, hanem érte történik a nevelésben minden. Lázár Károly kifejezetten emellett a mo­­dern pedagógiai szemlélet mellett tesz hitet, ami­­kor könyvét hangsúlyozottan a gyermekért írja. Ezt a végső célt könyvének kettős karakte­­rével éri el a szerző. Olyan írást ad, ami egyfelől tájékoztatja a nevelőket és érdeklődőket a gyer­­mekkel foglalkozó tudomány, a gyermektanulmány egész területéről, másfelől segédkönyv a jövendő nevelők, a tanítóképzőintézeti növendékek ilyen irányú tanulmányai számára. A modern pedagógiának a gyermekre irá­nyozottsága hatalmas irodalmat támasztott nálunk Magyarországon is. Csak szegénységünk és a szak­­irodalommal szemben táplált közöny az oka an­­nak, hogy a magyar gyermektanulmány-irodalom, eltekintve néhány, inkább a gyermektanulmány egy-egy ágával foglalkozó kiváló munkától, a szak­­lapok területére szorult és ezzel az érdeklődők számára alig megközelíthetővé vált. Lázár Károly tehát csakugyan a gyermeket szolgálja, amikor ezt a hatalmas anyagot összegyűjti, megrostálja és egy áttekinthető szerves egészben adja az ér­­deklődők elé. A modern pedagógiának a gyermekre irá­nyozottsága az elé a feladat elé állítja a tanító­­képzést, hogy már a tanítónövendékekben feléb­­ressze a gyermektanulmányi problémák iránti tu­­dományos és gyakorlati érdeklődést. Amikor Lázár Károly úgy írja meg könyvét, hogy a tanítóképző­­intézetek tantervébe beillesztett pedagógiai gya­­korlatok, méginkább a növendékek pedagógiai szemináriumi munkája benne segédkönyvet talál­­jon, akkor ezzel megint mindenestől a gyermeket szolgálja, amellett hogy a legtermészetesebb alap­­ját rakja le a magyar pedagógiai szakirodalom új írógárdája kialakulásának. A könyv rendeltetésének megfelelő teljessé­­gét mutatja tartalma. Hat részben foglalkozik a gyermektanulmány egész területével: a gyermek testi vizsgálatával, a gyermeklélektannal, a gyer­­mek fejlődési korának jellemzésével, a típustannal, egyéniségtannal és tehetségtannal. Függelékben adja könyve gyakorlati szempontból talán legér­­tékesebb részét a tanítónövendékek pedagógiai gyakorlatainak munkatervét, továbbá az érdeklő­­dők számára nélkülözhetetlen teljes magyar és fon­­tosabb külföldi szakirodalmat. Tömörség, élesen fejlődött anyagkiválasztási készség és szisztematizáló erő formálják ezt az anyagot, tudományos értékű, ízig-vérig hasznos és ami egyik legsajátosabb értéke, a magyar faji szempontokat erősen kidomborító könyv. A Gyakorlati Pedagógiai Kézikönyvtára VIII. köteteként megjelent munkát melegen ajánljuk az érdeklődők figyelmébe. — Egy jellemző részét a könyvnek legközelebb bemutatjuk. ELŐFIZETÉSI FELHÍVÁS! Az a nagy átalakulás, újjászervezkedés, amely református sajtónk körében, különösen a buda­­pestiben az új év megindulásával végbemegy, minket hivatásunk hűségesebb szolgálatára, örökségünk lelkiismeretesebb őrzésére, kötelességünk még pontosabb és kitartóbb teljesítésére ösztönöz; a szolgálat és misszió lelkét erősíti bennünk. Az a legtöbb kívánságunk, hogy lapunk növelje ezt egész egyházkerü­­letünkben, annnak minden tagjában. Mi a múlt év elején szerveztük újjá szerkesztőségünket, építettük ki lapunk rovatait. Most azt a vallomást kell tennünk, hogy a legfőbb hiányunk az, hogy nincs elegendő terünk az írásra. Anya­­gunkat hétről-hétre a legnagyobb erőfeszítéssel és sok feltűnő újságtechnikai hibával tudjuk beszorítani rovatainkba, amelyeket nem tudunk bővíteni kedvünk és a szükség szerint. Csüggedetlenül és bajt jósolva kérjük ismét nem lelkészi gyülekezeti tagjainkat lapunk meg­­rendelésére. Egyházi­ gyülekezeti munkát nem lehet végezni egyházi lap olvasása nélkül. Elsorvad missziós tudatuk, bizonytalan lesz egész gondolkozásmódjuk és ingadozó egyházi munkájuk, ha a leg­­elemibb tájékoztató írást is távol tartják maguktól. Az előfizetési díj annyi lesz, mint a múlt évben. Gyülekezeteknek egész évre 10 P, félévre 5 P. Lelkészek, tanítók és Kálvin-Szövetségi tagok kedvezményes előfizetési dija egész évre 5 P. Sárospatak, 1934 január 1. A Szerkesztőség és nevében Dr. Marton János felelős szerkesztő.

Next